رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با تاکید بر آن که دستورالعمل جدید دولت در ایجاد محدودیت بر خبرگزاریها را نادرست می دانم گفت: مرکز پژوهشها دستورالعمل جدید وزارت ارشاد برای خبرگزاریها را بررسی میکند.
به گزارش مهر احمد توکلی در نشست خبری که برای تشریح عملکرد مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در مجلس هشتم برگزار شد، در پاسخ به مهر در خصوص تحقیقات این مرکز برای نقشه راه مجلس نهم گفت: ما هر سال ابتدای مجالس چنین پژوهشی را انجام میدهیم. امسال هم تکلیف روشن است. براساس فشارهایی که بر جامعه وجود دارد نقشه راه مجلس نهم را تدوین می کنیم.
وی افزود: بحث حمایت از تولید و اتکا به منافع داخلی از مباحث مهم مجلس نهم خواهد بود و مرکز پژوهشها هم در مجلس نهم گرایش بیشتر به مسایل اقتصادی خواهد داشت.
توکلی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد میزان تاثیر پژوهشهای این مرکز در طرحها و لوایح مجلس گفت: مکرراً اتفاق افتاده که پژوهشها و کارشناسیهای مرکز در مجلس تبدیل به طرح قانونی شده و یا برخی اوقات جنبههای نظارتی مجلس را تحریک کرده است. گزارشات نظارتی ما امور را بررسی میکند نقش بازرسی ندارد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: مرکز پژوهشها آثار و علل شکل گیری پدیدهها را تحلیل میکند و دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور کارهای بازرسی را انجام میدهند.
وی ادامه داد: برخی از این گزارشها که در مورد علل و آثار شکل گیری برخی پدیدههاست به زبان ساده خلاصه شده و در اختیار نمایندگان قرار می گیرد اما مرکز پژوهشها حق تصمیم گیری برای این گزارشات را ندارد.
توکلی افزود: یکی از کارهای مرکز پژوهشها دفاع از تولید ملی است تا موانع کسب و کار را به صورت مستمر بررسی کرده و به دولت برای رفع آنها گزارش دهند.
وی با بیان اینکه قانون تصحیح فضای کسب و کار یکی از اقدامات کارشناسی مهم مرکز پژوهشهاست، تصریح کرد: همه گزارشهای مرکز پژوهشها به تصویب مجلس نمیرسد و برخی گزارشها هم در صورت تصویب از طرف دولت اجرا نمیشود.
36 پژوهش کارشناسی مرکز پژوهش ها در انطباق لایحه برنامه پنجم با سند چشم انداز
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در خصوص نقش این مرکز در انطباق عملکرد دولت با سند چشم انداز گفت: دولت برای دستیابی به سند چشم انداز 20 ساله 4 برنامه 5 ساله را طی میکند. مرکز پژوهشها در بررسی برنامه پنجم 36 سند مقایسهآی این برنامه با سند چشم انداز را تدوین کرد که باعث رد و تصویب برخی مواد برنامه پنجم در مجلس شد.
افزایش 2.2 تا 4.3 برابری قیمت ها در صورت در آمد 75 هزار میلیارد تومانی دولت از اجرای فاز دوم هدفندی
توکلی در خصوص اقدامات مرکز پژوهشها برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها گفت: دولت معتقد است از اجرای فاز دوم هدفمندی باید 135 هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد. کمیسیون تلفیق این درآمد را به 72 هزار میلیارد تومان تقلیل داده اما طبق پژوهشهای دفتر زیربنایی مرکز پژوهشها در صورتی که نظر کمیسیون تلفیق اجرا شود قیمت حالمهای انرژی بین 2.2 تا 4.3 برابر افزایش مییابد.
وی در خصوص کاهش تاثیر پرداخت یارانه نقدی در میان مردم گفت: وقتی تورم در اثر اجرای قانون هدفمندی، افزایش قیمت ارز و تحریمها بالا می رود خاصیت پرداخت نقدی کاهش یافته و نظرات مردم هم در این رابطه تغییر میکند.
افزایش تورم تاثیر یارانه های نقدی را کاهش داده است
نماینده مردم تهران افزود: طبقات مردم که مجموع مصرف انرژی و کالاهای یارانهایشان کمتر از یارانه نقدیشان باشد با این پرداخت ها سطح رفاهشان افزایش مییابد مثل روستاها که پول آب نمیدهند و زدگی ساده تری از زندگی شهری دارند.
وی ادامه داد: اما خانوادههایی که سر مرز هستند و یارانه نقدیشان افزایش قیمتها را جبران میکند در صورتی که تورم بیشتر از یارانه نقدی رشد کند این مرزها پایین تر رفته و معترضین بیشتر میشوند.
توکلی تصریح کرد: در جلساتی که در مساجد تهران در ایام انتخابات داریم مردم از ما می خواهند که قیمتها را سر جای اولشان برگردانیم و دیگر تمایلی به دریافت یارانه نقدی ندارند، ما مجبوریم به آنه توضیح دهیم که این را نه مقدور از نه معقول. راه دولت باید ادامه یابد ما اگر دوباره انحرافاتی در اجرای قانون هدفمندی ایجاد شود، اصلاح کار حضرت فیل است.
آمارهای دولت در نرخ تورم و رشد اقتصادی مشکل دارد
وی در پاسخ به سوال دیگر مهر در خصوص نرخ رشد اقتصادی و تورم گفت: پژوهشهایی که در آمارهای ارایه شده از طرف دولت انجام شده نشان می دهد که مشکلاتی در این آمارها وجود دارد. دیر ارایه شدن این آمارها نیز نشان دهنده وجود مشکلات است.
توکلی افزود: آمارها یا ثبتی است یا تخمینی که دستیابی مرکز پژوهشها به آنها مشکل است و نمیتواند پیش بینی درباره آنها داشته باشد.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مرکز پژوهشها سعی می کند به استفاده از آمارهای دولت و پیش بینی موسسات بینالمللی آمار مورد نیاز خود را به دست آورد.
توکلی با بیان اینکه موسسات بینالمللی برای اعتبارشان بسیار ارزش قائلند چون اطلاعاتشان را به فروش میرسانند گفت: ما سعی می کنیم از طریق این اطلاعات آمارهای واقع بینانه تری به نمایندگان ارایه کنیم.
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص رایزنیهای جبهه پایداری برای تغییر رئیس مرکز پژوهشها گفت: در روزنامهها چنین شایعاتی را شنیدهام. بنده 8 سال اینجا را اداره کردم اگر کسی توانایی بیشتری برای اداره مرکز پژوهشها داشته باشد بخلی ندارم.
توکلی در پایان گفت: در صورتی که این تغییرات به خاطر تنگ نظریهای سیاسی باشد تاسف میخورم.
به گزارش مهر احمد توکلی در نشست خبری که برای تشریح عملکرد مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در مجلس هشتم برگزار شد، در پاسخ به مهر در خصوص تحقیقات این مرکز برای نقشه راه مجلس نهم گفت: ما هر سال ابتدای مجالس چنین پژوهشی را انجام میدهیم. امسال هم تکلیف روشن است. براساس فشارهایی که بر جامعه وجود دارد نقشه راه مجلس نهم را تدوین می کنیم.
وی افزود: بحث حمایت از تولید و اتکا به منافع داخلی از مباحث مهم مجلس نهم خواهد بود و مرکز پژوهشها هم در مجلس نهم گرایش بیشتر به مسایل اقتصادی خواهد داشت.
توکلی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد میزان تاثیر پژوهشهای این مرکز در طرحها و لوایح مجلس گفت: مکرراً اتفاق افتاده که پژوهشها و کارشناسیهای مرکز در مجلس تبدیل به طرح قانونی شده و یا برخی اوقات جنبههای نظارتی مجلس را تحریک کرده است. گزارشات نظارتی ما امور را بررسی میکند نقش بازرسی ندارد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: مرکز پژوهشها آثار و علل شکل گیری پدیدهها را تحلیل میکند و دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور کارهای بازرسی را انجام میدهند.
وی ادامه داد: برخی از این گزارشها که در مورد علل و آثار شکل گیری برخی پدیدههاست به زبان ساده خلاصه شده و در اختیار نمایندگان قرار می گیرد اما مرکز پژوهشها حق تصمیم گیری برای این گزارشات را ندارد.
توکلی افزود: یکی از کارهای مرکز پژوهشها دفاع از تولید ملی است تا موانع کسب و کار را به صورت مستمر بررسی کرده و به دولت برای رفع آنها گزارش دهند.
وی با بیان اینکه قانون تصحیح فضای کسب و کار یکی از اقدامات کارشناسی مهم مرکز پژوهشهاست، تصریح کرد: همه گزارشهای مرکز پژوهشها به تصویب مجلس نمیرسد و برخی گزارشها هم در صورت تصویب از طرف دولت اجرا نمیشود.
36 پژوهش کارشناسی مرکز پژوهش ها در انطباق لایحه برنامه پنجم با سند چشم انداز
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در خصوص نقش این مرکز در انطباق عملکرد دولت با سند چشم انداز گفت: دولت برای دستیابی به سند چشم انداز 20 ساله 4 برنامه 5 ساله را طی میکند. مرکز پژوهشها در بررسی برنامه پنجم 36 سند مقایسهآی این برنامه با سند چشم انداز را تدوین کرد که باعث رد و تصویب برخی مواد برنامه پنجم در مجلس شد.
افزایش 2.2 تا 4.3 برابری قیمت ها در صورت در آمد 75 هزار میلیارد تومانی دولت از اجرای فاز دوم هدفندی
توکلی در خصوص اقدامات مرکز پژوهشها برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها گفت: دولت معتقد است از اجرای فاز دوم هدفمندی باید 135 هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد. کمیسیون تلفیق این درآمد را به 72 هزار میلیارد تومان تقلیل داده اما طبق پژوهشهای دفتر زیربنایی مرکز پژوهشها در صورتی که نظر کمیسیون تلفیق اجرا شود قیمت حالمهای انرژی بین 2.2 تا 4.3 برابر افزایش مییابد.
وی در خصوص کاهش تاثیر پرداخت یارانه نقدی در میان مردم گفت: وقتی تورم در اثر اجرای قانون هدفمندی، افزایش قیمت ارز و تحریمها بالا می رود خاصیت پرداخت نقدی کاهش یافته و نظرات مردم هم در این رابطه تغییر میکند.
افزایش تورم تاثیر یارانه های نقدی را کاهش داده است
نماینده مردم تهران افزود: طبقات مردم که مجموع مصرف انرژی و کالاهای یارانهایشان کمتر از یارانه نقدیشان باشد با این پرداخت ها سطح رفاهشان افزایش مییابد مثل روستاها که پول آب نمیدهند و زدگی ساده تری از زندگی شهری دارند.
وی ادامه داد: اما خانوادههایی که سر مرز هستند و یارانه نقدیشان افزایش قیمتها را جبران میکند در صورتی که تورم بیشتر از یارانه نقدی رشد کند این مرزها پایین تر رفته و معترضین بیشتر میشوند.
توکلی تصریح کرد: در جلساتی که در مساجد تهران در ایام انتخابات داریم مردم از ما می خواهند که قیمتها را سر جای اولشان برگردانیم و دیگر تمایلی به دریافت یارانه نقدی ندارند، ما مجبوریم به آنه توضیح دهیم که این را نه مقدور از نه معقول. راه دولت باید ادامه یابد ما اگر دوباره انحرافاتی در اجرای قانون هدفمندی ایجاد شود، اصلاح کار حضرت فیل است.
آمارهای دولت در نرخ تورم و رشد اقتصادی مشکل دارد
وی در پاسخ به سوال دیگر مهر در خصوص نرخ رشد اقتصادی و تورم گفت: پژوهشهایی که در آمارهای ارایه شده از طرف دولت انجام شده نشان می دهد که مشکلاتی در این آمارها وجود دارد. دیر ارایه شدن این آمارها نیز نشان دهنده وجود مشکلات است.
توکلی افزود: آمارها یا ثبتی است یا تخمینی که دستیابی مرکز پژوهشها به آنها مشکل است و نمیتواند پیش بینی درباره آنها داشته باشد.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مرکز پژوهشها سعی می کند به استفاده از آمارهای دولت و پیش بینی موسسات بینالمللی آمار مورد نیاز خود را به دست آورد.
توکلی با بیان اینکه موسسات بینالمللی برای اعتبارشان بسیار ارزش قائلند چون اطلاعاتشان را به فروش میرسانند گفت: ما سعی می کنیم از طریق این اطلاعات آمارهای واقع بینانه تری به نمایندگان ارایه کنیم.
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص رایزنیهای جبهه پایداری برای تغییر رئیس مرکز پژوهشها گفت: در روزنامهها چنین شایعاتی را شنیدهام. بنده 8 سال اینجا را اداره کردم اگر کسی توانایی بیشتری برای اداره مرکز پژوهشها داشته باشد بخلی ندارم.
توکلی در پایان گفت: در صورتی که این تغییرات به خاطر تنگ نظریهای سیاسی باشد تاسف میخورم.