خبرگزاری مهر: رئیس سازمان نظام مشاوره و روانشناسی اعلام کرده بیش از 50 درصد بزهکاران کانونهای اصلاح و تربیت شهرهای تهران، شیراز، اهواز، مشهد و زاهدان بازماندگان از تحصیل دوره راهنمایی و اخراج شدگان این دوره هستند این در حالی است مسئولان آموزش و پرورش این آمار را رد میکنند.
غلامرضا افروز "رئیس سازمان نظام مشاوره و روانشناسی کشور" به تازگی در نشست خبری این آمار را ارائه کرد و گفت: 30 درصد از جمعیت 18 میلیونی کودکان و نوجوانان کشور در مدرسه و تحت نظارت نظام آموزش و پرورش به سر نمیبرند.
افروز یکی از دلایل بروز این وضعیت را بالا بودن ضریب دشواری دوره راهنمایی عنوان کرده و گفته است: "دانشآموزان با بهره هوشی 70 تا 90 به سادگی دوره دبستان را طی میکنند اما از آنجا که شیب دشواری دوره راهنمایی نسبت به دبستان شدید است این دانشآموزان در دوره راهنمایی از تحصیل باز میمانند."
رئیس سازمان نظام مشاوره و روانشناسی کشور تاکید کرده که "باید میزان دشواری دوره راهنمایی را تغییر دهیم و یا اینکه تعریف کودکان عقب مانده را عوض کنیم".
این اولین بار نیست که آمارهای نجومی از دانش آموزان بازمانده از تحصیل یا ترک کامل تحصیلی ارائه میشود بلکه مسئولان قبلی وزارت آموزش و پرورش و جامعه شناسان و روانشناسان دیگر نیز هر از چندگاهی آماری از این دست ارائه میدهند. پیش از این نیز رئیس انجمن علمی مددکاران ایران عنوان کرده بود "هر سال از 4 دانشآموز یکی از آنها ترک تحصیل میکند."
به گفته مصطفی اقلیما، «دانشآموزان در طول روز بیشترین وقت مفید خود را در مدارس میگذرانند اما معلوم نیست سرنوشت دانشآموزانی که از تحصیل بازماندهاند چه میشود، چرا که چندین برابر دیگران در معرض تهدیدهای اجتماعی هستند.»
واکنش وزیر آموزش و پرورش آمارهای موجود
با وجود اینکه این آمارها از سوی منابع اصلی و معتبر کشور منتشر و اطلاع رسانی می شود اما مسئولان آموزش و پرورش در بخشهای آموزشی و مشاوره یا بی تفاوت از کنار این آمارها عبور می کنند یا در مقام انکار آن بر میآیند.
غلامرضا افروز "رئیس سازمان نظام مشاوره و روانشناسی کشور" به تازگی در نشست خبری این آمار را ارائه کرد و گفت: 30 درصد از جمعیت 18 میلیونی کودکان و نوجوانان کشور در مدرسه و تحت نظارت نظام آموزش و پرورش به سر نمیبرند.
افروز یکی از دلایل بروز این وضعیت را بالا بودن ضریب دشواری دوره راهنمایی عنوان کرده و گفته است: "دانشآموزان با بهره هوشی 70 تا 90 به سادگی دوره دبستان را طی میکنند اما از آنجا که شیب دشواری دوره راهنمایی نسبت به دبستان شدید است این دانشآموزان در دوره راهنمایی از تحصیل باز میمانند."
رئیس سازمان نظام مشاوره و روانشناسی کشور تاکید کرده که "باید میزان دشواری دوره راهنمایی را تغییر دهیم و یا اینکه تعریف کودکان عقب مانده را عوض کنیم".
این اولین بار نیست که آمارهای نجومی از دانش آموزان بازمانده از تحصیل یا ترک کامل تحصیلی ارائه میشود بلکه مسئولان قبلی وزارت آموزش و پرورش و جامعه شناسان و روانشناسان دیگر نیز هر از چندگاهی آماری از این دست ارائه میدهند. پیش از این نیز رئیس انجمن علمی مددکاران ایران عنوان کرده بود "هر سال از 4 دانشآموز یکی از آنها ترک تحصیل میکند."
به گفته مصطفی اقلیما، «دانشآموزان در طول روز بیشترین وقت مفید خود را در مدارس میگذرانند اما معلوم نیست سرنوشت دانشآموزانی که از تحصیل بازماندهاند چه میشود، چرا که چندین برابر دیگران در معرض تهدیدهای اجتماعی هستند.»
واکنش وزیر آموزش و پرورش آمارهای موجود
با وجود اینکه این آمارها از سوی منابع اصلی و معتبر کشور منتشر و اطلاع رسانی می شود اما مسئولان آموزش و پرورش در بخشهای آموزشی و مشاوره یا بی تفاوت از کنار این آمارها عبور می کنند یا در مقام انکار آن بر میآیند.