آخوند صادق لاریجانی: ما میتوانیم حقوق بشر را تبیین کنیم، ولی غرب نه
رییس قوه قضاییه گفت: استفاده از هنر در بخش حقوق بشر حرف بسیار قشنگی است، ولی سیطره رسانهی غربی و اختاپوس رسانهی غربی این اجازه را نمیدهد، زیرا اگر ما یک فیلم عالی هم درست کنیم مانند آرگو به آن اسکار نمیدهند.
به گزارش ایسنا، آیتالله صادق آملی لاریجانی طی سخنانی در دیدار نخبگان و اعضای هیات علمی دانشگاههای استان گلستان اظهار کرد: بیشتر مشکلاتی که بر سر راه فرهیختگان و در مسیر کار علمی آنهاست، مربوط به دستگاههای اجرایی و قوه مجریه است و برخی موارد هم به قوه قضاییه مربوط است. ولی من میتوانم حامل پیام باشم.
وی افزود: یکی از مواردی مطرح شد بحث حقوق بشر است. مساله حقوق بشر یک بحث میان رشتهای است و در فلسفهی حقوق و فلسفهی اخلاق بحث بسیار دشواری است که در مقام عمل هم چالشهای بسیاری را مقابل کشورها قرار میدهد.
رییس قوه قضاییه گفت: در اینجا عمدهی نظر من مربوط به مسائلی است که ما با مغرب زمین داریم. این مساله نظری است. یعنی سوال در مورد مبانی حقوق بشر و این که در چه چارچوبهایی میتوانیم حقوق بشر را تصویر کنیم.
وی با طرح این سوال که آیا میتوان با هر پیش زمینه فکری حقوق بشر را تصویر کرد؟ افزود: دو نظریه معروف در اینجا وجود دارد که یکی از آنها معتقد است حق بشر برای بیان اختیار و آزادی انسانی است. در این نظریه حق یک سلطه است و قوانینی که حق بشر را انشاء میکنند با هدف دادن اختیار به انسان هستند تا بشر بتواند حق خود را ابراز کنند.
آملی لاریجانی ادامه داد: نظر دیگری که خیلی در میان علمای حقوق شایع است این است که حق نه بر اساس دادن تقنینی حق به انسانهاست بلکه بر اساس مصالح است که حق به انسانها داده میشود.
رییس قوه قضاییه با بیان اینکه «این نظریهها دو مشکل دارند» گفت: یک مشکل این است که این نظریهها کارکرد گرایانه هستند و اشکال دیگر این است که هر دو نظر حق را به قانون جعل میکنند.
وی گفت: در تاریخ اندیشه حق، در مغرب زمین تطور بسیار زیادی در مفهوم حق به وجود آمده است و سوال مهم این است که ما چه تبیینی از حق داریم که میتوانیم حق بدون قانون را تصویر کنیم؟ آیا تصویری که ما به عنوان یک مومن از حق داریم با تصویری که یک ملحد دارد یکسان است؟ البته اعلامیه جهانی حقوق بشر با اغماض از این مساله میگذرد.
آملیلاریجانی با اشاره به اهمیت کرامت انسانی گفت: در قرآن کریم و نهجالبلاغه مضامینی را که به کرامت انسانی برگردد زیاد داریم. امام علی (ع) در نامه معروف خود به مالک اشتر میگوید "قلبت را نسبت به همه مهربان قرار بده و مثل یک درنده خون آشام نباش. زیرا مردم یا برادر بومی تو هستند یا این که در خلق مشابه تو هستند."
وی افزود: ممکن است برخی خدشه وارد کنند که از این مساله نمیشود حق را استنباط کرد، لکن مراعات انسانی را هم نمیشود انکار کرد.
رییس دستگاه قضایی تصریح کرد: اتفاقا کرامات انسانی در اعلامیه جهانی حقوق بشر هم آمده است، ولی این اعلامیه با ابهام از ماهیت کرامت انسانی بشر عبور کرده است. بحثی هم که برای ما مهم است این است که کرامت ذاتی را چه کسی میتواند تصویر کند و بحث وجود چالشی است که ما برای مغرب زمین ایجاد کردهایم. زیرا ما میگوییم انسانی که استعداد رسیدن به قرب الهی دارد کرامتش تصویر میشود.
وی خطاب به غربیها گفت: شما بر چه اساس میگویید ما باید اعلامیه جهانی حقوق بشر را بدون کم و کاست بپذیریم؟ ما به غربیها مخصوصا ماتریالیستها میگوییم شما چطور کرامت ذاتی را تصویر میکنید؟
آملی لاریجانی گفت: مغرب زمین با یک نگاه لیبرالیستی حق را تصویر میکند و میخواهد آن را به همه دنیا صادر کند در حالی که آنها حق ندارند این کار را انجام دهند. همین آقایان همسر را شامل افراد همجنس میدانند و این واقعا یک چالش و زورگویی ادعایی حقوق بشری است و معنای فلسفی ندارد.
وی با اشاره به وجود نظام آموزش و پرورش اجباری در برخی کشورهای غربی گفت: اگر اعتقاد داریم انسانها آزادند ما چه حقی داریم که کودک یا پدر و مادر را به درسخواندن اجبار کنیم. البته در مفید بودن آموزش و پرورش شکی وجود ندارد ولی اجبار انسانها به این کار با آزادی که آنها از آن حرف میزنند تناقض دارد.
آملی لاریجانی با بیان اینکه «غربیها در چند سال اخیر مساله حقوق بشر را عَلم کردهاند» گفت: آیا در بحرین آزادی وجود دارد؟ ما تقریبا در هر یکی دو سال یک رایگیری داشتهایم. در حالی که در بحرین این اجازه داده نمیشود و بعد غربیها سراغ ما میآیند و میگویند ضد حقوق بشر هستید.
وی یادآور شد: منافقین در کشور ما به اعتراف خودشان هزاران نفر را به خاک و خون کشیدند و بعد آمریکاییها آنها را از لیست تروریستها خارج کردند. آیا این حقوق بشر است؟
وی با اشاره به صحبتهای یکی از نخبگان حاضر در جلسه مبنی بر ضرورت استفاده از هنر در بحث حقوق بشر گفت: این حرف زیبا و قشنگی است، ولی بدانید سیطره رسانه غربی و اختاپوس رسانه غربی نمیگذارد. شما فرض کنید ما فیلم خیلی عالی هم درست کردیم آیا مثل آرگو میرود و در آنجا اسکار میگیرد؟ ما البته باید کار خودمان را انجام دهیم ولی بدانید بر خلاف تمام ادعاهای حقوق بشری، رسانههای غربی ضد حقوق بشر هستند.
رییس قوه قضاییه افزود: ما اگر 4 کلمه در صدا و سیمای برون مرزی به عنوان اخبار پخش میکردیم کانالهای ماهوارهای صدا و سیما را بستند. یعنی کشورهای مغرب زمین فقط الفاظشان قشنگ است وگرنه حاضر نیستند که صدای صدا و سیمای جمهوری اسلامی که اینقدر در دنیا آن را متهم کردند، به گوش جهانیان برسد، لذا حقوق بشر در مقام عمل برای آنها یک ابزار است.
وی گفت: ما در جهان این چنین زندگی میکنیم، ولی به الطاف خداوند معتقدیم. ما مطمئنیم که دین و حق زمانی آشکار میشود. و این طور نیست که خورشید همیشه پشت ابر بماند.
رییس قوه قضاییه در پایان گفت: ما در یک بستر دینی میتوانیم بسیاری از مسائل حقوق بشر را تبیین کنیم در حالی که مغرب زمین با پشتوانه تفکر لیبرالیستی نمیتواند این کار را انجام دهد.
در ابتدای این دیدار برخی از نخبگان و اعضای هیات علمی دانشگاههای استان گلستان به بیان مطالبی درباره مسائل نخبگان و دانشگاهیان پرداختند.
رییس قوه قضاییه گفت: استفاده از هنر در بخش حقوق بشر حرف بسیار قشنگی است، ولی سیطره رسانهی غربی و اختاپوس رسانهی غربی این اجازه را نمیدهد، زیرا اگر ما یک فیلم عالی هم درست کنیم مانند آرگو به آن اسکار نمیدهند.
به گزارش ایسنا، آیتالله صادق آملی لاریجانی طی سخنانی در دیدار نخبگان و اعضای هیات علمی دانشگاههای استان گلستان اظهار کرد: بیشتر مشکلاتی که بر سر راه فرهیختگان و در مسیر کار علمی آنهاست، مربوط به دستگاههای اجرایی و قوه مجریه است و برخی موارد هم به قوه قضاییه مربوط است. ولی من میتوانم حامل پیام باشم.
وی افزود: یکی از مواردی مطرح شد بحث حقوق بشر است. مساله حقوق بشر یک بحث میان رشتهای است و در فلسفهی حقوق و فلسفهی اخلاق بحث بسیار دشواری است که در مقام عمل هم چالشهای بسیاری را مقابل کشورها قرار میدهد.
رییس قوه قضاییه گفت: در اینجا عمدهی نظر من مربوط به مسائلی است که ما با مغرب زمین داریم. این مساله نظری است. یعنی سوال در مورد مبانی حقوق بشر و این که در چه چارچوبهایی میتوانیم حقوق بشر را تصویر کنیم.
وی با طرح این سوال که آیا میتوان با هر پیش زمینه فکری حقوق بشر را تصویر کرد؟ افزود: دو نظریه معروف در اینجا وجود دارد که یکی از آنها معتقد است حق بشر برای بیان اختیار و آزادی انسانی است. در این نظریه حق یک سلطه است و قوانینی که حق بشر را انشاء میکنند با هدف دادن اختیار به انسان هستند تا بشر بتواند حق خود را ابراز کنند.
آملی لاریجانی ادامه داد: نظر دیگری که خیلی در میان علمای حقوق شایع است این است که حق نه بر اساس دادن تقنینی حق به انسانهاست بلکه بر اساس مصالح است که حق به انسانها داده میشود.
رییس قوه قضاییه با بیان اینکه «این نظریهها دو مشکل دارند» گفت: یک مشکل این است که این نظریهها کارکرد گرایانه هستند و اشکال دیگر این است که هر دو نظر حق را به قانون جعل میکنند.
وی گفت: در تاریخ اندیشه حق، در مغرب زمین تطور بسیار زیادی در مفهوم حق به وجود آمده است و سوال مهم این است که ما چه تبیینی از حق داریم که میتوانیم حق بدون قانون را تصویر کنیم؟ آیا تصویری که ما به عنوان یک مومن از حق داریم با تصویری که یک ملحد دارد یکسان است؟ البته اعلامیه جهانی حقوق بشر با اغماض از این مساله میگذرد.
آملیلاریجانی با اشاره به اهمیت کرامت انسانی گفت: در قرآن کریم و نهجالبلاغه مضامینی را که به کرامت انسانی برگردد زیاد داریم. امام علی (ع) در نامه معروف خود به مالک اشتر میگوید "قلبت را نسبت به همه مهربان قرار بده و مثل یک درنده خون آشام نباش. زیرا مردم یا برادر بومی تو هستند یا این که در خلق مشابه تو هستند."
وی افزود: ممکن است برخی خدشه وارد کنند که از این مساله نمیشود حق را استنباط کرد، لکن مراعات انسانی را هم نمیشود انکار کرد.
رییس دستگاه قضایی تصریح کرد: اتفاقا کرامات انسانی در اعلامیه جهانی حقوق بشر هم آمده است، ولی این اعلامیه با ابهام از ماهیت کرامت انسانی بشر عبور کرده است. بحثی هم که برای ما مهم است این است که کرامت ذاتی را چه کسی میتواند تصویر کند و بحث وجود چالشی است که ما برای مغرب زمین ایجاد کردهایم. زیرا ما میگوییم انسانی که استعداد رسیدن به قرب الهی دارد کرامتش تصویر میشود.
وی خطاب به غربیها گفت: شما بر چه اساس میگویید ما باید اعلامیه جهانی حقوق بشر را بدون کم و کاست بپذیریم؟ ما به غربیها مخصوصا ماتریالیستها میگوییم شما چطور کرامت ذاتی را تصویر میکنید؟
آملی لاریجانی گفت: مغرب زمین با یک نگاه لیبرالیستی حق را تصویر میکند و میخواهد آن را به همه دنیا صادر کند در حالی که آنها حق ندارند این کار را انجام دهند. همین آقایان همسر را شامل افراد همجنس میدانند و این واقعا یک چالش و زورگویی ادعایی حقوق بشری است و معنای فلسفی ندارد.
وی با اشاره به وجود نظام آموزش و پرورش اجباری در برخی کشورهای غربی گفت: اگر اعتقاد داریم انسانها آزادند ما چه حقی داریم که کودک یا پدر و مادر را به درسخواندن اجبار کنیم. البته در مفید بودن آموزش و پرورش شکی وجود ندارد ولی اجبار انسانها به این کار با آزادی که آنها از آن حرف میزنند تناقض دارد.
آملی لاریجانی با بیان اینکه «غربیها در چند سال اخیر مساله حقوق بشر را عَلم کردهاند» گفت: آیا در بحرین آزادی وجود دارد؟ ما تقریبا در هر یکی دو سال یک رایگیری داشتهایم. در حالی که در بحرین این اجازه داده نمیشود و بعد غربیها سراغ ما میآیند و میگویند ضد حقوق بشر هستید.
وی یادآور شد: منافقین در کشور ما به اعتراف خودشان هزاران نفر را به خاک و خون کشیدند و بعد آمریکاییها آنها را از لیست تروریستها خارج کردند. آیا این حقوق بشر است؟
وی با اشاره به صحبتهای یکی از نخبگان حاضر در جلسه مبنی بر ضرورت استفاده از هنر در بحث حقوق بشر گفت: این حرف زیبا و قشنگی است، ولی بدانید سیطره رسانه غربی و اختاپوس رسانه غربی نمیگذارد. شما فرض کنید ما فیلم خیلی عالی هم درست کردیم آیا مثل آرگو میرود و در آنجا اسکار میگیرد؟ ما البته باید کار خودمان را انجام دهیم ولی بدانید بر خلاف تمام ادعاهای حقوق بشری، رسانههای غربی ضد حقوق بشر هستند.
رییس قوه قضاییه افزود: ما اگر 4 کلمه در صدا و سیمای برون مرزی به عنوان اخبار پخش میکردیم کانالهای ماهوارهای صدا و سیما را بستند. یعنی کشورهای مغرب زمین فقط الفاظشان قشنگ است وگرنه حاضر نیستند که صدای صدا و سیمای جمهوری اسلامی که اینقدر در دنیا آن را متهم کردند، به گوش جهانیان برسد، لذا حقوق بشر در مقام عمل برای آنها یک ابزار است.
وی گفت: ما در جهان این چنین زندگی میکنیم، ولی به الطاف خداوند معتقدیم. ما مطمئنیم که دین و حق زمانی آشکار میشود. و این طور نیست که خورشید همیشه پشت ابر بماند.
رییس قوه قضاییه در پایان گفت: ما در یک بستر دینی میتوانیم بسیاری از مسائل حقوق بشر را تبیین کنیم در حالی که مغرب زمین با پشتوانه تفکر لیبرالیستی نمیتواند این کار را انجام دهد.
در ابتدای این دیدار برخی از نخبگان و اعضای هیات علمی دانشگاههای استان گلستان به بیان مطالبی درباره مسائل نخبگان و دانشگاهیان پرداختند.