۱۳۸۹ اردیبهشت ۱, چهارشنبه

لحظه ای با طبیعت


سی و هشت هزار مورد نقض حقوق بشر / گزارش آماری نقض حقوق بشر در فروردین ماه


خبرگزاری هرانا - با توجه به گستردگی نقض حقوق بشر در ایران و شرایط دشوار جمع آوری اخبار عموما و اخبار داخل زندان ها خصوصا و هم چنین فضای امنیتی کشور که در ماه های اخیر هجمه های گسترده ای نیز بر علیه فعالین حقوق بشر روا داشته است، گزارشی که ارائه می شود با تمام تلاش ها و کوشش هایی که از سوی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران صورت گرفته، تنها می تواند بیانگر آماری حداقلی از شرایط موجود و نقض حقوق بشر در ایران باشد.
به گزارش هرانا به نقل از نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در فروردین ماه سال جاری دست کم 38879 بار  نقض موردي حقوق بشر که توسط حاکمیت صورت پذیرفته، از سوی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گردآوری شده است.
در طول ماه گذشته، بیش از 37519 مورد نقض حقوق کارگران، 537  مورد نقض حقوق دانشجویان، 255 مورد نقض حقوق فعالین سیاسی و مدنی در حوزه ی آزادی اندیشه و بیان، 34 مورد صدور و اجرای حکم اعدام، 259 مورد شکنجه و نقض حقوق زندانیان سیاسی در زندانها، دست کم 7 مورد کشته شدن شهروندان مرزنشین، 124 مورد بازداشت و نقض حقوق اقلییت های ملی و 68 مورد بازداشت و نقض حقوق اقلییت های مذهبی را شاهد بوده ایم.
به گفته مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در طی ماه اخیر اخراج کارگران و تعطیلی کارخانه ها وشرکت ها و در نتیجه امار بیکاری، با رشد فزاینده ای روبه رو بوده تا جایی که به گفته ی دبیر کل خانه ی کارگر به صورت متوسط ماهانه شاهد تعطیلی 166 واحد تولیدی هستیم. هم چنین دستکم 37500 کارگر نیز در ماه گذشته، توسط کارفرمای خود اخراج شدند و با توجه به نزدیکی روز جهانی کارگر(اول ماه مه)، کارگران ایران نیز حداقل 11 تجمع اعتراضی برای احقاق حقوق خود در بسیاری از مناطق کشور برپا کردند.
با توجه به پشت سر گذاشتن ایام نوروز و تعطیلی مراکز آموزشی، انتظار می رفت که نقض حقوق دانشجویان در فروردین ماه با کاهش نسبی روبه رو باشد اما کمافی سابق شاهد آن هستیم که با این قشر که بایستی با فراهم بودن یک فضای آموزشی مناسب و آزاد به پرورش تئوریک خود بپردازند، مقابله ی گسترده ای صورت گرفته تا جایی که کمیته های انضباطی 469 تن از دانشجویان را احضار و بسیاری از ایشان را با احکام سنگین محرومیت و یا تعلیق از تحصیل روبه رو ساختند؛ هم چنین مقام های دولتی در اقدامی جدید و البته عجیب در صدد آن برآمدند که میزان دانشجویان تهرانی را کاهش دهند.
مجازات اعدام نیز پس از پایان تعطیلات نوروزی، افزایش چشمگیری داشته است و دستگاه امنیتی بدون هیچ توجهی اقدام به گرفتن جان مردمان می کند و تنها در طی چند روز اخیر شاهد بیش از 28 مورد اجرای حکم اعدام در نقاط مختلف ایران بودیم.
برخورد با فعالین حقوق بشر نیز که از اسفندماه سال گذشته در دستور دستگاه امنیتی قرار گرفته است، کماکان ادامه دارد و ضمن بازداشت و اقدام به بازداشت بسیاری از ایشان، ده ها تن از فعالین حقوق بشر در زندان ها در شرایط نا معلوم و نا مطلوبی نگهداری می شوند.
مرگ چهار زندانی بر اثر شکنجه جسمی نیز از موارد عمده ی نقض حقوق بشر در فروردین ماه محسوب می شود. هم چنین باید به این مساله نیز اشاره کرد که شرایط بد زندان ها، فشارهای وارده و بلاتکلیفی، بسیاری از زندانیان سیاسی را برآن داشته تا با اعتصاب غذا اعتراض خود را به شرایط موجود علنی نمایند این در حالیست که مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تنها در طی ماه گذشته از اعتصاب غذای 34 تن اطمینان حاصل کرده است.