۱۳۸۹ آذر ۱, دوشنبه

بیانیه؛ درود به یکصد ستاره در بند جنبش دانشجویی


 ٢۶ انجمن اسلامی دانشگاه های سراسر کشور با انتشار بیانیه ای در آغاز ماه آذر ضمن اعلام حمایت از برگزاری انتخابات دفتر تحکیم وحدت، نسبت به ادامه بازداشت چهار عضو منتخب این اتحادیه اعتراض کردند.

متن اطلاعیه شورای عموی دفتر تحکیم وحدت به شرح زیر است:

چندی پیش چهار عضو دفتر تحکیم وحدت، محسن برزگر، علی قلی زاده، علیرضا کیانی و محمد حیدرزاده، پس از کاندیداتوری در انتخابات شورای مرکزی و کسب رای اعتماد از سوی شورای عمومی این اتحادیه، در اقدامی شتاب زده از سوی دستگاه امنیتی بازداشت شدند. متاسفانه این بازداشت ها در حالی روی داد که این افراد در کنار سایر کاندیداها و با حضور اکثریت انجمن های اسلامی صاحب حق رای در محیط مجازی در این انتخابات شرکت کردند. بر اساس این روند انجمن های اسلامی امضا کننده ی این بیانیه، به عنوان اعضای شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت و به عنوان عالی ترین رکن این تشکیلات، حمایت خود را در درجه ی اول از فرآیند دموکراتیک انتخابات دفتر تحکیم وحدت اعلام و در درجه ی دوم از اعضای بازداشتی دفتر تحکیم وحدت پشتیبانی و حمایت قاطع خود را اعلام می کنند.

راز ماندگاری تشکل های اجتماعی در فضای عمومی جامعه، آشکارا، اتکا و انبعاث از فرآیندهای آزاد، دموکراتیک و متکثری است که در طول سالیان گذشته اتحادیه انجمن های اسلامی از طریق آن زنده بوده و به راه پرافتخار خود ادامه داده است. دقیقا همین روند به هیچ وجه مطلوب حاکمیت اقتدارگرا نیست و در راستای هدم و نابودی آن به چنین اقدامات سرکوبگرانه ی شتاب زده و بی منطقی دست می یازد. ما و بنیان این نهاد بر چنین روند دموکراتیکی استوار هستیم، و ما زنده ایم تا چنین روندی در ساختار تشکیلاتی دفتر تحکیم وحدت جاری و ساری است حتی اگر اکثریت اعضای شورای مرکزی یا تعداد زیادی از اعضای شورای عمومی در بند حاکمیت تمامیت خواه باشند.

هر چند رسم نهادهای امنیتی حداقل در طول یک سال و نیم اخیر همواره بر این بوده است که با فشارهای فزاینده در زندان بر فعالان، مواضع مد نظر خود را از زبان ایشان مطرح کنند و صحنه خیمه بازی خود را از این طریق کامل کنند. اما مقاومت ستودنی دانشجویان و آگاهی عمومی جامعه در این زمینه، این گونه صحنه سازی ها را بی اثر کرده است. در پایان جا دارد از مقاومت خستگی ناپذیر و درخور ستایش خانم بهاره هدایت و آقای میلاد اسدی، دو عضو دیگر دفتر تحکیم وحدت، که نزدیک به یک سال است که در زندان به سر می برند، یاد کنیم و در آستانه ماه آذر، ماه فریاد دانشجویان علیه ظلم و استبداد، به ایشان و به نزدیک به یک صد ستاره در بند جنبش دانشجویی درود بفرستیم.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مازندران
فراکسیون مدرن انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر
انجمن اسلامی دانشجویان دموکراسی خواه دانشگاه تهران
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پایه دامغان
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران (تاسیس 1349)
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه لرستان
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهرکرد
انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده علوم اقتصادی و اداری
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم سبزوار
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سهند
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه همدان
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کردستان

هشدار گیتس به کشورهای آمریکای لاتین در مورد همکاری با رژیم


 به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر دفاع آمریکا به کشورهای آمریکای لاتین در مورد همکاری با رژیم تهران هشدارد داد و گفت، ضروری است این کشورها هنگامی ‌که در زمینه توسعه روابط خود با رژیم تهران بویژه در زمینه هسته ای مذاکره می ‌کنند، نسبت به نیات این رژیم محتاط باشند.

ربرت گیتس که برای شرکت در کنفرانس وزاری دفاع کشورهای قاره آمریکا در بولیوی بسر می برد، در جمع خبرنگاران گفت، کشورهایی که با رژیم تهران در زمینه هسته ای همکاری می کنند، باید بسیار محتاط باشند و نسبت به این ‌که انگیزه این رژیم چیست و آنها واقعا برای چه چیزی تلاش می‌کنند، باید دقت داشته باشند.

اوو مورالس، رییس جمهور بولیوی اخیرا پس از سفر به تهران گفته بود که طرح همکاری جمهوری اسلامی و بولیوی برای تولید برق هسته ای در بولیوی در دست بررسی است.

وزیر دفاع آمریکا در سخنان خود تاکید کرد که همکاری کشورهای آمریکای لاتین با رژیم تهران در زمینه هسته ای باید تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد.

خبرگزاری فرانسه نوشت، رژیم تهران در سالهای اخیر روابط خود را با برخی کشورهای آمریکای لاتین که از آمریکا فاصله گرفته اند، گسترش داده است.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا نیز پیش تر به این دسته از کشورهای آمریکای لاتین هشدار داده بود که در مورد برقراری مناسبات با رژیم تهران، دوبار بیاندیشند.

احضار جهانگير محمودي به دادگاه ويژه روحانيت اصفهان

طبق احضاریه دادگاه، جهانگیر محمودی باید روز سه شنبه 2 آذر ماه به دادگاه ویژه روحانیت شهر اصفهان مراجعه کند. وی پیش تر در دادگاه ویژه روحانیت اهواز به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و اخلال در نظم عمومی در حكم دادگاه بدوی به 100 روز زندان محکوم شد.
جهانگیر محمودی در شهریور ماه سال جاری بازداشت و پس از 10 روز با قرار وثیقه 20 میلیون تومانی آزاد شد. اتهام ایشان ارتباط با گروه هاي مخالف نظام و عدم رعايت شئونات روحانيت است. مصداق عدم رعايت شئونات روحانيت را كوتاهي ريش ،خوش و بش كردن با موكلان خانم در مكالمات تلفني عنوان شده است.
لازم به یادآوری است که از موكلين وي فقط راي ابوالفضل عابديني تاييد شده است و پرونده عيسي خان حاتمي در مرحله تجديد نظر است و پرونده حشمت الله طبرزدي هم جهت بر طرف كردن پاره اي مشكلات اداري به شعبه 26 عودت شده است.

بازجویی و تهدید زندانی سیاسی ارژنگ داوودی توسط بازجویان وزارت اطلاعات

زندانی سیاسی ارژنگ داودی به بند سپاه زندان گوهردشت کرج برده شد و چند ساعت مورد بازجویی و تهدید بازجویان وزارت اطلاعات قرار گرفت.
روز دوشنبه اول آذر ماه زندانی سیاسی ارژنگ داودی به بند سپاه شکنجه گاه بازجویان وزارت اطلاعات در زندان گوهردشت کرج منتقل گردید و از 10:30 تا ساعت 14:30 مورد بازجویی و تهدید بازجویان وزارت اطلاعات قرار گرفت.برخورد بازجویان با این زندانی سیاسی و حشیانه و غیر انسانی بود.
زندانی سیاسی ارژنگ داودی در حالی مورد بازجویی مامورین وزارت اطلاعات قرار می گیرد که سالها است در زندان بسر می برد و تحت شرایط غیر انسانی قرار دارد و همچنین تنها سر پناه این خانواده که منزل آنها بوده است طی نامه ای که در دادگاه انقلاب موجود است بدستور دفتر ولی فقیه علی خامنه ای خانۀ پلمپ شده این خانواده را به خانمی فروخته اند و خانواده او را آواره نموده اند. به نظر می آید دور جدید بازجویی و تهدید و شکنجه زندانیان سیاسی که سالیان در زندانهای ولی فقیه بسر می برند آغاز شده است.
لازم به یادآوری است که زندانی سیاسی ارژنگ داودی در سال 1382 دستگیر و به سلولهای انفرادی بند سپاه منتقل گردید و توسط فردی بنام مصطفوی مورد شکنجه های وحشیانه و غیر انسانی قرار گرفت.سپس بدستور مصطفوی وحسن زارع دهنوی معروف به حسن حداد( که از دستور دهندگان انتقال دستگیر شدگان اعتراضات گسترده سال گذشته به اردوگاه مرگ کهریزک جهت شکنجه و قتل آنها می باشد ) اموال شخصی او را مصادره و منزل وی را پلمپ نمودند.آنها برای تحت فشار قرار دادن وی، او را به زندانهای بندر عباس و گوهردشت کرج تبعید کردند.آقای داودی در اعتراض به شرایط قرون وسطایی تا به حال چندین بار اقدام به اعتصاب غذا نموده است ودر آخرین بار 74 روز در اعتصاب غذا بسر برد.
تصمیم گیری در مورد سرکوب زندانیان سیاسی توسط ولی فقیه علی خامنه ای گرفته می شود و بوسیلۀ قوۀ قضاییه و بازجویان وزارت اطلاعات (شکنجه گران) و مسئولین زندانها به اجرا گذاشته می شود.

جلسه مشترک نیروهای امنیتی در آستانه ۱۶ آذر

در آستانه ۱۶ آذر، روز دانشجو، و با هدف افزایش تدابیر امنیتی برای مقابله با اعتراضات احتمالی دانشجویان در این روز، جلسه مشترکی بین وزارت اطلاعات و حراست دانشگاه تهران برگزار شد.
این جلسه در روز شنبه ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه با حضور برخی از مقامات سازمان اطلاعات تهران و رییس حراست دانشگاه تهران برگزار شده است.
این گزارش حاکی است در این جلسه که به صورت مشترک برگزار شده، بر تشدید تدابیر امنیتی از سوی حراست دانشگاه تهران در آستانه ۱۶ آذر ماه تاکید شده است.
بر اساس این گزارش، حضور گشت‌های دو نفره لباس شخصی در محوطه دانشگاه تهران و حضور پررنگ‌تر ماموران حراست در کوی دانشگاه از نتایج این جلسه است.
دانشگاه تهران پیش از این هم با استقرار گیت کنترل در محل درهای ورودی دانشگاه، اعلام خروج دانشجویان کارشناسی از خوابگاه کوی دانشگاه و نیز احضار فعالان دانشجویی به کمیته انضباطی و صدور حکم برای دهها دانشجوی منتقد، گامهایی را در جهت حاکم کردن بیشتر فضای امنیتی بر محیط دانشگاه برداشته بود.

مشق پرواز


ایرج رحمانپور
توزه بازی گَه وِرِیسا چی روزِ رَمِ شکار
(گرد و خاک زمین رقص و شادی بلند شد مثل روز رم کردن شکار)
چوپی گیر صیاد میدو میکُشه هزار هزار
(سر دسته رقصنده ها و صیاد میدان  (با رقصش )میکشه هزار هزار)
ریت والامکِه ریت والامکِه بازنه دسمال حریر
(سرت رو بالا  و رویت را بسویم کن ای رقصنده ی با دسمال حریر)
باد و بازی گه می پُرسَن نوم و نشونه چوپی گیر
(باد و رقصنده ها و نوازنده ها می پرسند از نام و نشون چوپی گیر)
سیت بیارم سیت بیارم دسمالیاکِی رنگ وِ رنگ
(برات بیارم برات بیارم از اون دستمال های رنگ وارنگ)
تو وا ناز چوپی بَوازی غم دَرآ ده دله تنگ
( تو با ناز رقصنده برقصی تا غم درآید از دل تنگ)
باد سرخِوشه که بئیره دسِه شِه ده باله تو
(باد سرمسته که دستش را بگیره در دست تو)
مرغ میکه مشق پرواز وا دس و دسماله تو
(مرغ مشق پرواز میکنه با دستمال و دست تو)
دس و دسماله تو داری یا که داری سرِ جنگ
(این دست و دستماله که تو داری یا که داری سر جنگ)
ضرب شمشیرت چِنونَه می تاوئُونَه دلِ سنگ
(ضربه شمشیرت چنانست که آب میکنه دل سنگ)

مشاهده پلنگان لرستان و دمیدن جانی تازه به کالبد حیات وحش لرستان





به گزارش سبزپرس، نبی قائد رحمتی، مسئول اداره محیط زیست شهرستان درود چند روز قبل از یکی از همیاران محیط زیست این استان فیلمی از دو پلنگ که مشغول تغذیه از لاشه یک گراز وحشی بودند را دریافت کرد. 
   از سوی دیگر محیط بانان این منطقه نیز از رد پای دو پلنگ عکسبرداری کردند. 
   هر چند هنوز معلوم نیست.که عکسهای های تهیه شده از ردپای پلنگ مربوط به دو پلنگی باشد که از آنها فیلمبرداری شده یا خیر، اما این دو اتفاق باعث شد تا امیدهای تازه ای برای بقای پلنگ در این منطقه به وجود بیاید. 
   از آنجا که دست اندازی های انسانی در منطقه اشترانکوه و همچنین شکار غیرمجاز پلنگ و طعمه های آن در این منطقه به حدی رسیده بود که گمان می شد نسل این گربه سان در اشترانکوه منقرض شده است، که گزارش مشاهده این پلنگ ها این گمان را از بین برد. 
   اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان در اطلاعیه ای نوشته است: «این خبر به رغم اخبار ناگوار قبلی که هم در خصوص کشته شدن پلنگ‏های لرستان به گوش رسیده بود از دونظر قابل توجه است:
 1- افزایش جمعیت این گونه در منطقه
 2- افزایش سطح آگاهی زیست محیطی مردم و درک اهمیت ضرورت حفظ حیات وحش. البته این نکته قابل توجه است که تعداد کل و بز که غذای ترجیحی پلنگ نسبت به گراز است در منطقه کمتر است.» 

آدمها از چه سخن می گویند :

آدم هاي بزرگ در باره ايده ها سخن مي گويند.
آدم هاي متوسط در باره چيزها سخن مي گويند.
آدم هاي كوچك پشت سر ديگران سخن مي گويند.

آدم هاي بزرگ درد ديگران دارند.
آدم هاي متوسط درد خودشان را دارند.
آدم هاي كوچك بي دردند.

آدم هاي بزرگ عظمت ديگران را مي بينند.
آدم هاي متوسط به دنبال عظمت خود هستند.
آدم هاي كوچك عظمت خود را در تحقير ديگران مي بينند.

آدم هاي بزرگ به دنبال كسب حكمت هستند.
آدم هاي متوسط به دنبال كسب دانش هستند.
آأم هاي كوچك به دنبال كسب سواد هستند.

آدم هاي بزرگ به طرح پرسش هاي بي پاسخ مي پردازند.
آدم هاي متوسط به طرح پرسش هاي داراي پاسخ مي پردازند.
آدم هاي كوچك مي پندارند پاسخ همه پرسش ها را مي دانند.

آدم هاي بزرگ به دنبال خلق مسئله هستند.
آدم هاي متوسط به دنبال حل مسئله هستند.
آدم هاي كوچك مسئله ندارند.

آدم هاي بزرگ سكوت را بر سخن گفتن ترجيح مي دهند.
آدم هاي متوسط گاه سكوت را بر سخن گفتن ترجيح مي دهند.
آدم هاي كوچك با سخن گفتن بسيار،فرصت سكوت را از خود مي گيرند.

فراخوان برای اعتصاب سراسری در ۱۶ آذر




در آستانه فرا رسیدن ۱۶ آذر و روز دانشجو، جمعی از دانشجویان دانشگاه های تهران، با صدور بیانیه ای از کلیه دانشجویان خواسته اند به اعتصاب سراسری در تاریخ های ۱۵ و ۱۶ و ۱٧ آذر امسال بپیوندند.
فعالان دانشجویی ضمن تأکید بر این نکته که "طی سال گذشته شاهد اعمال بیشرمانه حکومت از جمله قتل عام هموطنانمان در تظاهرات خیابانی؛ رسوایی در زندان کهریزک؛ حمله وحشیانه به کوی دانشگاه تهران؛ اعتراف گیری های اجباری از فعالین در بند؛ دستگیری و حبس هزاران تن از آحاد ملت با زیر پا گذاشتن قانون؛ اعدام های بی رویه و هزاران عمل نا مشروع دیگر بوده ایم"، از تمام تشکل های دانشجویی و انجمن ها درخواست نمودند در اعتصاب سراسری دانشجویان شرکت جسته و صدای آزادیخواهی خود را به گونه ای متفاوت و منسجم تر از همیشه به گوش مستبدین و همچنین همه آزادیخواهان دنیا برسانیم". در این بیانیه آمده است "از تمامی کسانی که این بیانیه را می خوانند می خواهیم تا با تکثیر هرچه گسترده چه در سایت ها و وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی اینترنتی و چه در سطح دانشگاه ها و خوابگاه های دانشجویی ما و خودشان را در انجام این رسالت مهم یاری رسانند".

دستكم 7679 مورد نقض حقوق بشر تنها در آبانماه

 علی رغم تلاش های گسترده ی واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گزارشی پیش رو به دلیل شرایط سخت جمع آوری اخبار به هیچ عنوان گزارشی مفصل نیست و تنها روایتی حداقلی از نقض حقوق بشر در ایران در آبان ماه سال 89 در کشور است. ذكر این نكته نیز ضروری است كه محتمل است زمان وقوع برخی اخبار آمار ذیل مربوط به گذشته باشد و تنها انتشار آن مربوط به محدوده ی زمانی فوق الذكرباشد.

در آبان ماه سال جاری دستكم 7679 نقض موردی حقوق بشر در کشور رخ داده و از سوی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، به ثبت رسیده است.

در طول ماه گذشته، بیش از 6418 مورد نقض حقوق كارگران، 97 مورد نقض حقوق دانشجویان، 140 مورد نقض حقوق فعالین سیاسی و مدنی در حوزه ی آزادی اندیشه و بیان، 34 مورد صدور، تایید یا اجرای حكم اعدام، 621 مورد شكنجه و نقض حقوق زندانیان سیاسی و عادی در زندان ها، دست كم 234 مورد بازداشت شهروندان به دست نیروهای انتظامی، 27  مورد بازداشت و نقض حقوق اقلییت های ملی ، 88 مورد بازداشت و نقض حقوق اقلییت های مذهبی را شاهد بوده ایم.

زندانیان:

در آبان ماه دستگاه های قضایی و اطلاعاتی از ملاقات 56 تن از زندانیان سیاسی با خانواده های خود ممانعت به عمل آورده و برخی از زندانیان را از حق تماس تلفنی نیز محروم کردند، مرخصی به زندانیان نیز همچون ماه های گذشته ابزاری برای تفتیش اعقاید زندانیان مورد استفاده قرارگرفت و از آزادی دست کم 5 زندانی سیاسی علی رغم تودیع وثیقه و کفالت جلوگیری شد.

یک زندانی سیاسی در بازداشتگاه مخفی سپاه به طرز مشکوکی فوت نمود تا همچنان وجود بازداشتگاه های مخفی به عنوان یک نگرانی در بین گروه های حقوق بشری مطرح باشد و دست کم 20 زندانی به اشکال مختلف از سوی مسئولین زندان تهدید شدند.

چهار تن از زندانیان سیاسی به نام های کاظمینی بروجردی، محمد علی منصوری، عالیه اقدام دوست و حسین سرشومی به تحمل انفرادی محکوم شدند، نقل و انتقالات و تبعید ناخواسته نیز یکی از موارد نقض حقوق زندانیان در آبان ماه بود.

عدم رعایت اصل تفکیک جرایم و نگهداری ده ها زندانی در بند زندانیان معتاد به مواد مخدر و نگهداری بلاتکلیف زندانیان بدون انجام دادگاهی و محاکمه در زندان نیز از دیگر موارد

نقض حقوق زندانیان بوده است.

اندیشه و بیان:

در طی آبان ماه دستگاه قضایی دست کم برای 26 تن از فعالین سیاسی و مدنی در حوزه اندیشه و بیان احکام زندان و شلاق را صادر و یا تائید نموده است و 27 تن نیز بازداشت شدند، چهار تن احضار و ده تن نیز مورد محاکمه قرار گرفتند.

در این ماه هم چنین نیروهای امنیتی و شبه نظامی از شش تجمع اعتراضی ممانعت به عمل آورده و یا در آن اختلال ایجاد کردند و کمیته فیلترینگ جمهوری اسلامی نیز بار دیگر ده ها وب سایت مخالفین و منتقدین را فیلتر کرد و ارتش سایبری ایران به عنوان بازوی مخرب سایت یک تلویزیون ماهواره ای را هک نمود.

نیروهای انتظامی در طی ماه گذشته دست

کم 234 تن از شهروندان را تحت نام ارازل و اوباش، معتاد و... به صورت فله ای بازداشت کردند.

دانشجویان:

دانشجویان دانشگاه های کشور در آستانه روز های 13 آبان و 16 آذر فشارها و تهدات مختلفی را از سوی دستگاه های ذیربط تحمل کرده و در این بین دست کم چهار تجمع دانشجویی با ممانعت نیروهای امنیتی مواجه شد. دستگاه قضایی برای دست کم ده تن از فعالین دانشجویی احکام زندان صادر کرد و کمیته های انضباطی نیز دست کم 4 دانشجو را از تحصیل محروم و از دانشگاه اخراج کردند.

در طی آبان دست کم هفت تجمع و یا تحصن دانشجویی در قالب های مختلف برگذار شد و دو تشکل صنفی نیز از سوی مسئولین دانشگاه منحل شد و دست کم ده فعال دانشجویی بازداشت و روانه زندان شدند.

کارگران:

در پی اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها و تشدید تحریم های اقتصادی و کمبود نقدینگی برای خرید مواد اولیه تولیدی های مختلف و واردات بی رویه دولت کارگران کارخانجات مختلف کشور بیش از چهارده تجمع اعتراضی برپا کردند که تنها بخش کوچکی از واقعیات مشکلات معیشتی کارگران کشور را نمایان میکند و چه بسا بسیاری از تجمعات به دلیل سانسور و خفقان به ثبت نرسیده است.

در طی آبان ماه ده ها کارخانه و واحد تولیدی از پرداخت حقوق و سنوات صد ها کارگر سرباز زده اند و ده ها کارگر به دلیل اعتراض به عدم دریافت حقوق خود از کار اخراج شدند و دست کم 37 کارگر و فعال حقوق کارگر بازداشت و روانه زندان شدند.

چهار تن از کارگران احکامی چون حبس تعزیری دریافت کرده و دست کم بیست و سه کارگر در حین کار کشته و یا مجروح شدند.

اصناف:

در طی آبان ماه و در حوزه اصناف چهار تجمع اعتراضی از سوی معلمان، کامیون داران، پرستاران و کارمندان به ثبت رسیده است و چندین تن از اساتید دانشگاه تهران احضار و بازجویی شدند از سویی، دو تن از فعالان صنفی معلمان در کرمانشاه احضار و پنج وکیل دادگستری نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

اقلیت های مذهبی:

در طی ماه گذشته دست کم 15 تن از شهروندان به دلیل اعتقاد به آئین غیر رسمی ایران و از شهروندان بهایی، سنی و دراویش گنابادی توسط ارگان های مختلف انتظامی و امنیتی بازداشت شدند و برای 56 تن از آنها نیز از سوی دستگاه قضایی حکم زندان، شلاق و جریمه نقدی صادر شده است.

یورش به مراسم اهل سنت در کردستان و ممانعت از اجرای آئین دروایش از دیگر موارد نقض حقوق بشر در حوزه اقلییت های مذهبی بوده است و در این بین گذرنامه یک فعال مذهبی اهل سنت نیز توقیف شده و یک دانش آموز بهایی نیز به دلیل دفاع از آئینش از مدرسه اخراج شد.

اقلیت های قومی:

در طی آبان ماه دست کم شانزده تن از شهروندان به دلیل خواسته های قومی و زبانی بازداشت و برای دست کم ده تن از شهروندان نیز حکم زندان صادر شد.

در طی این ماه و در تدوام کشتار کاسبکاران مرزی تحت عنوان مبارزه با ورود کالای قاچاق دست کم پنج تن از شهروندان در نقاط مرزی کردستان و بلوچستان بر اثر تیر اندازی ماموران کشته شدند.

اعدام:

در طی آبان ماه 15 تن از زندانیان به اتهام قتل و قاچاق مواد مخدر در زندانهای کشور اعدام شدند که در این بین یک تن از زندانیان به اتهام سیاسی در بلوچستان اعدام شد و هم چنین برای بیست تن از زندانیان نیز حکم اعدام صادر شده است از سوی دیگر معاون بخش کنسولی وزارت خارجه افغانستان از صدور 127 حکم اعدام در طی سه ماه گذشته برای اتباع افغانی بازداشت شده در ایران خبر داده است

حکم شلاق پنج تن از شهروندان در ملاء عام اجرا شده است و حکم قطع عضو یک زندانی اجرا و برای یک زندانی نیز چنین حکمی صادر شده است، هم چنین حکم 74 ضربه شلاق یک زندانی سیاسی نیز در زندان رجایی شهر اجرا شد.

انتقال دانشگاههای خواجه نصير و علامه از تهران قطعی شد


 با ابلاغ مصوبه كارگروه انتقال كاركنان دولت از تهران، كاهش 40 درصدي پذيرش دانشجوي مقطع كارشناسي در دانشگاه‌هاي تهران و انتقال دانشگاه‌هاي خواجه نصير طوسي و علامه طباطبايي به خارج از پايتخت قطعي شد. 
  
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، نمايندگان ويژه رييس‌جمهوري در كارگروه انتقال كاركنان دولت از تهران در جلسه پنجم مهرماه سال جاري به استناد اصل 127 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، وزارت علوم ،‌تحقيقات و فناوري را موظف كرده بودند نسبت به انتقال 25 پژوهشكده و سه سازمان از تهران و ارايه گزارش تكميلي به دبيرخاه كارگروه اقدام كند.

اين مصوبه 25 آبان 1389 از سوي محمد رضا رحيمي ، معاون اول رييس جمهوري براي اجرا ابلاغ شده است.

وزارت علوم همچنين بايد نسبت به فراهم نمودن مقدمات انتقال يك هزار و صد نفر از كاركنان متقاضي انتقال از پايتخت و ارايه گزارش اقدامات به صورت هفتگي به دبيرخانه كارگروه انتقال كاركنان دولت از تهران اقدام كند.

حکم صادر شد؛ قاتل میدان کاج در ملاعام اعدام میشود

 قاضي شعبه 71 دادگاه كيفري حكم قصاص متهم پرونده قتل در سعادت‌آباد را صادر كرد.

پس از جلسه محاكمه صبح ديروز متهمان پرونده قتل در سعادت‌آباد كه در آن متهم پرونده به دفاع از خود پرداخت قاضي نورالله عزيز محمدي با مستشاران اين شعبه به شور نشست و در نهايت حكم قصاص يعقوب را صادر كرد.

قاضي عزيزمحمدي درباره حكم صادره گفت: يعقوب به اتهام قتل به قصاص، به اتهام رابطه نامشروع با كيميا به تحمل 100 ضربه شلاق و به اتهام قدرت‌نمايي با چاقو به 2 سال حبس و 74 ضربه شلاق محكوم شد.

رئيس شعبه 71 دادگاه كيفري استان تهران، گفت: حكم در ملاءعام اجرا خواهد شد اما مكان اجراي آن با نظر دادستان تهران خواهد بود.


گزارش قبلی

احتمال اعدام عامل قتل در میدان کاج در ملاعام

خبرگزاری مهر: رئیس شعبه 71 دادگاه کیفری تهران با بیان اینکه موضوع پرونده قتل در میدان کاج تهران صبح فردا دوشنبه با حضور چهار مستشار رسیدگی می شود گفت: به احتمال زیاد قاتل پرونده در میدان کاج به دار آویخته می شود.

قاضی نورالله عزیز محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نوع جنایت صورت گرفته در میدان کاج و تبعات ناخوشایند آن در جامعه و جریحه دار شدن احساسات عمومی گفت: با توجه به درخواست والدین مقتول مبنی بر اجرای اشد مجازات برای متهمان پرونده (یعقوب و سعیده) صبح دوشنبه با حضور چهار مستشار پرونده مورد بررسی قرار گرفته و رای نهایی صادر می شود.

وی افزود: با توجه به تبعات این جنایت و درخواست قصاص از سوی والدین مقتول این احتمال وجود دارد که متهم در محل وقوع جنایت (میدان کاج) به دار مکافات آویخته می شود.

انتشار اتهامات پسر رفسنجانی توسط کیهان حکومتی


روزنامه کیهان در واکنش به نامه روز گذشته مهدی هاشمی به محسنی اژه‌ای اتهامات فرزند آیت الله هاشمی را برشمرد و نوشت: «يك متهم پولشويي و فتنه انگيزي مي گويد مشغول گذراندن دوره دكترا در دانشگاه آكسفورد انگليس است و تنها به شرطي براي پاسخگويي به اتهاماتش به ايران برمي گردد كه «دادگاه مستقل» باشد!»

این روزنامه در بخش دیگری از گزارش خود آورده است؛ پولشويي ميلياردي، سوءاستفاده از اموال دانشگاه آزاد براي فعاليت هاي غيرقانوني، راه اندازي سايت ضد انقلابي، توليد و انتشار شايعه عليه نظام، زمينه سازي براي القاي تقلب و ايجاد اغتشاش و... از جمله اتهامات مهدي هاشمي است.

کیهان در ادامه نوشت: «به يقين اگر اطلاق صفت «مظلوم» براي آقاي هاشمي جايز باشد، يكي از آن موقعيت هاي مجاز، همين مظلوم واقع شدن از جانب مهدي و فائزه هاشمي است كه به انواع فتنه گري ها و سوءاستفاده از موقعيت آلوده شده و در هنگام سخت شدن عرصه، حيثيت پدر را ملكوك ساخته اند و به خاطر همين جفا، پدر را در موضع اتهام قرار داده اند