۱۳۹۱ آبان ۲۹, دوشنبه

نگرانی رژیم از رساندن سلاح به شورشیان سوریه

به گزارش رادیو فرانسه، وزیر خارجه جمهوری اسلامی امروز در نشستی که در تهران برای بررسی وضعیت سوریه برگزار شد، گفت: اسلحه دادن به مخالفان رژیم دمشق خطرناک است.

بعد از این که ائتلاف تازۀ مخالفان رژیم دمشق تشکیل شد و از سوی فرانسه و ترکیه به رسمیت شناخته شد، احتمال دادن اسلحه به آنها توسط کشورهای غربی نیز مطرح گردید.

علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی امروز گفت: اقدامات و سیاست‌های نابخردانه برخی طرف‌ها که در چارچوب ارسال تسلیحات و فرستادن پول برای گروه‌های مسلح و اعزام افراد مسلح به سوریه شکل می‌گیرد، فقط باعث پیچیده‌تر شدن وضعیت این کشور و تشدید خشونت‌ها می‌شود.

وی افزود: در روزهای اخیر متأسفانه اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه بعضی از طرف‌ها در نظر دارند به طور علنی برای گروه‌های معارض سلاح سنگین و نیمه سنگین ارسال کند و در واقع کاری که تاکنون به دلیل قبح قانونی و عرفی آن به طور مخفی انجام می‌دادند الان می‌خواهند به طور آشکار انجام دهند.

صالحی با اشاره به چنین احتمالی گفت: "این گونه اقدامات که مخالف عرف و قوانین بین‌المللی است دخالتی آشکار در کشوری مستقل محسوب می‌شود و این امر می‌تواند رویه خطرناکی را در روابط بین‌الملل به وجود آورده و کل منطقه را با بی‌ثباتی و خطر تروریسم و خشونت سازمان یافته مواجه کند.

بازگشت مجدد ابوالفضل عابدینی نصر به زندان اوین

خبرگزاری هرانا - ابوالفضل عابدینی نصر، روزنامه نگار در بند خوزستانی پس از گذشت دو روز مجددا به بند ۳۵۰ زندان اوین بازگشت.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانی سیاسی به دلیل ادای شهادت در خصوص شکنجه‌های ستار بهشتی به بازپرس پرونده ستار بهشتی جهت تبعید به زندان کارون اهواز از بند ۳۵۰ زندان اوین خارج شده بود.

عابدینی در واکنش به تبعید خود اعلام کرده بود در صورت انتقال به زندان کارون دست به اعتصاب غذای خشک خواهد زد. وی به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری و ارتباط با رسانه‌های برون مرزی به ۱۲ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

پیش نویس توافقنامه برای برقراری آتش بس در غزه

به گزارش خبرگزاری آلمان از قاهره، یک مسئول بلندپایه اسرائیل در پایان دیدار چند ساعته از مصر و گفتگو با مسئولان این کشور درباره آتش بس با حماس در نوار غزه، یکشنبه شب با هواپیمایی اختصاصی قاهره را به مقصد تل آویو ترک کرد.

منابع آگاه اعلام کردند این مسئول اسرائیلی پیش نویس توافقنامه ای را برای برقراری آتش بس بین اسرائیل و حماس و آغاز روند بازکردن گذرگاه ها و لغو محاصره نوار غزه با تعهد به توقف سیاست تهاجمی در مقابل توقف شلیک موشک از غزه به اسرائیل، به مسئولان دستگاه اطلاعاتی مصر تحویل داد.

محمد مرسی رئیس جمهور مصر روز شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در قاهره گفته بود نشانه هایی از آتش بس قریب الوقوع بین اسرائیل و حماس دیده می شود ولی هیچ تضمینی وجود ندارد.