۱۳۸۹ تیر ۳۰, چهارشنبه

اتحادیه اروپا تحریم‌های یک‌جانبه علیه رژیم ایران را تصویب می‌کند


به گزارش رویتر اتحادیه اروپا اعلام کرد در نشست روز دوشنبه هفته آینده وزیران امور خارجه این اتحادیه تحریم‌هاى جدیدى را «در راستاى بیانیه شوراى اروپایى در روز ۱۷ ژوئن» تصویب خواهند کرد.

اعمال محدودیت‌هاى تازه براى سرمایه‌گذارى در صنعت نفت و گاز، بخش پالایشگاهى و ظرفیت‌هاى گاز طبیعى ایران از جمله پیشنهادها در دستور کار این نشست است. بنا به این گزارش احتمال ضعیفى وجود دارد که پیشنهادهای ارائه شده با تغییرات عمده‌اى روبه‌رو شود.

به نوشته نیویورک تایمز, تحریم های اتحادیه اروپا شامل منع سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز و ایجاد محدودیت های مالی و نیز انتقال کالاست.

بنا به این گزارش تحریمهای جدید، ده ها مقام و شرکت ایرانی را هدف قرار می دهند و از طریق توقف سرمایه گذاری اروپا در بخش های مهم اقتصاد ایران، فشار جدیدی بر دولت تهران وارد می کند.

پیش نویس تحریم های جدید دربرگیرنده نام ۴۱ فرد، ۵۷ شرکت و ۱۵ شرکت اقماری تحت کنترل سپاه پاسداران انقلاب و نیز سه خط کشتیرانی است که ظاهراً تحت کنترل سپاه پاسداران قراردارد.

نیویورک تایمز نوشت: در صورت تصویب تحریم ها، فشار اقتصادی اروپا بر ایران چشمگیر خواهد شد.
مارک فیتزپاتریک مدیر برنامه عدم اشاعه و خلع سلاح در مؤسسه مطالعات استراتژیک لندن گفت: "این ها تمهیدات قابل توجه و سختی هستند. منع سرمایه گذاری و انتقال دانش فنی و تجهیزات به حوزه نفت و گاز از اهمیت خاصی برخوردار است. پیش نویس مقررات وضع شده در خصوص خدمات مالی متنوع از جمله منع صدور بیمه و بیمه مجدد نیز مهم است."

سران اتحادیه اروپا ماه گذشته در اصول با تمهیدات سخت تر به عنوان بخشی از رویکرد دوگانه خود در برابر برنامه هسته ای تهران توافق کرده بودند. کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا درحالیکه برای سخت کردن فشار اقتصادی تلاش می کند، تأکید کرد همچنان آماده گفتگو با سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد ایران است.

پیش نویس تحریم ها که تأمین اقلام هسته ای، تسلیحاتی و زرهی را منع می کند، به محدودیت های دقیقی علیه حوزه انرژی ایران نیز مربوط می شود. بر طبق این تحریم ها، "فروش، تأمین و یا انتقال دانش فنی و تجهیزات کلیدی» جهت پالایش و تولید گاز مایع و نیز کشف و تولید نفت منع خواهد شد. شرکت های اروپایی مجاز به ارائه کمک های فنی و مالی به شرکتهای ایرانی مرتبط با صنایع نفت و گاز این کشور نیستند."
دولت های اتحادیه اروپا همچنین مجبور می شوند بانک های ایران را در قلمروی کشورشان به دقت تحت نظر داشته باشند. نقل و انتقال مالی بالاتر از ۳۵,۰۰۰ یورو نیاز به کسب مجوز خواهد داشت.

بانک های ایرانی نیز از افتتاح شعب و یا مؤسسات اقماری در اتحادیه ۲۷ کشوری اروپا منع می شوند. تأمین بیمه و بیمه مجدد برای "دولت ایران و یا شرکت های در حال همکاری با ایران و یا مشمول قوانین داخلی ایران" منع خواهد شد.

کشورهای اتحادیه "تمامی پروازهای باری ایرانی و یا از مبدأ ایران به استثنای پروازهای مختلط مسافری و باری" را متوقف خواهند کرد.
این تمهیدات که عناوین آنها در روز دوشنبه منتشر خواهد شد، شامل فهرست اسامی مقاماتی نظیر علی اکبر احمدیان رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران، مرتضی صفری فرمانده نیروی دریایی و حسین سلیمی فرمانده نیروی هوایی نیز هست.

پول و منابع اقتصادی تحت کنترل و یا متعلق به شرکت هایی که نزدیک به دولت ایران باشند و یا تحت کنترل دولت باشند، مسدود خواهد شد. این قانون شامل حال بانک سپه، بانک سپه بین المللی و بانک صادرات شرق نیز می شود.

حکم اعدام یک زندانی در زندان کارون اهواز اجرا شد


صبح امروز حکم اعدام س.ح که به اتهام خرید و فروش مواد مخدر بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده بود اجرا شد.

به گزارش روابط عمومي دادگستري استان خوزستان، صبح امروز حكم اعدام «س. ح» كه به ارتكاب خريد، فروش، حمل و نگهداري مواد مخدر از سوي دادگاه انقلاب اهواز به اعدام محكوم شده بود، در زندان كارون اجرا شد. حكم صادره پس از تائيد از سوي دادستاني كشور، با توجه به اصل فوريت اجراي احكام كيفري و در راستاي مبارزه قاطع با سوداگران مرگ، پس از طي مراحل قانوني و شرعي اجرا شد.


گفتنی است، دو روز پيش نيز در منطقه آخر آسفالت اهواز يك متهم به حمل و خريد و فروش مواد مخدر در ملا عام اعدام شد.

طبق آمار ارائه شده از سوی واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر پیش از این 20 تن از شهروندان در سایر زندانهای در ماه جاری اعدام شدند.