۱۳۹۱ آذر ۲۳, پنجشنبه

فيلم و گزارش از مراسم بزرگداشت چهلم ستار بهشتی


خبرگزاری هرانا - مامورین امنیتی شرکت کنندگان در مراسم ستار بهشتی را مورد ضرب و شتم قرار دادند و تعدادی را بازداشت کردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، برگزاری مراسم چهلم ستار بهشتی در امامزاده محمد تقی رباط کریم با ضرب و شتم و بازداشت اعضای خانواده وی و حاضران همراه بود.
پس از این که مادر و خواهر ستار بهشتی از شرکت کنندگان خواستند تا برای برگزاری مراسم از امامزاده به خانه ی خواهر وی بروند؛ نیروهای امنیتی و لباس شخصی به صورت پراکنده اقدام به ضرب و شتم و بازداشت شهروندان کردند.
همچنین پنج نفر از ماموران امنیتی اقدام یه ضرب و شتم مادر ستار بهشتی کردند و پای وی از ناحیه ی زانو به پایین دچار زخم و جراحت شد.
یکی از شرکت کنندگان در این مراسم به گزارشگر هرانا گفت:"یکی از ماموران موهای مادر ستار بهشتی را روی زمین می کشید."
همچنین اصغر بهشتی برادر ستار بهشتی در لحظه ای که قصد دعوت چند تن از شرکت کنندگان به خانه ی خواهر ستار را داشت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و تا دو ساعت را در بازداشت نیروهای امنیتی گذراند.
گزارش یکی از شرکت کنندگان در مراسم می‌افزاید: یکی از شرکت کنندگان به نام احمد تقوی نیز بازداشت شده است.
تاکنون آمار دقیقی از بازداشت شدگان در مراسم در دست نیست.

خروش مردم در چهلم ستار بهشتي

عصر امروز مراسم چهلمين روز شهيد راه آزادي ستار بهشتي در گورستان رباط كريم با شركت صدها نفر از مردم آغاز شد. اين درحالي است كه از ساعت 11 صبح امروز نيروي سركوبگر انتظامي و لباس شخصيها وروديهاي رباط كريم را بسته بودند. 
مراسم توسط خانواده ودوستان شهيد شروع شد و جمعيت به 300 تا 400 نفر رسيد. خواهر ستار عليه كارگزاران رژيم و قاتلان برادرش شعار ميداد و در حين شعار دادن بيهوش شد. مادر رنجديده ستار فرياد ميزد: «سرپرست مرا شهيد كرديد؛ خدا نابودتان كند». نيروي سركوبگر انتظامي با اقدامات وحشيانه شماري از معترضين و مردمي كه راهي مراسم بودند را دستگير و در ميني بوسهاي 16 نفره منتقل كردند. همچنين لباس شخصيها اجازه فيلمبرداري از مراسم به شركت كنندگان را نميدادند و موبايلها را ميگرفتند.

' تولید خودرو در ایران تقریبا نصف شده است '


بی بی سی : در ادامه روند نزولی تولید در صنعت خودروسازی ایران، میزان کاهش تولید در ماه های اخیر شتاب بیشتری گرفته است.
خبرگزاری فارس در گزارشی نوشته است که طی هشت ماه اول سال جاری شمسی، میزان تولید انواع خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل ٤٥.٤ (چهل و پنج و چهاردهم) درصد کاهش داشته و به ٦٠٦ هزار و ٣٧١ دستگاه تنزل کرده است.

براساس این گزارش، میزان تولید انواع خودرو در آبان ماه سال جاری ٧١ هزار و ٧٣٢ دستگاه بود که کاهشی حدود ٥٥ درصد را نسبت به تولید در مدت مشابه سال قبل نشان می داد.
در هشت ماه اول امسال، تولید خودرو سواری به ٥٢٣ هزار و ٥٧١ دستگاه رسید که ٤٥.٥ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بود در حالیکه تولید وانت با حدود ٤٣.٨ درصد کاهش به ٦٩ هزار و ١٥٢ دستگاه رسید.
آمار منتشر شده توسط خبرگزاری فارس حاکی از افت حدود ٩٥ درصد در تولید مینی‌بوس و میدل‌بوس است که رقم تولید آن در هشت ماه اول سال شمسی جاری تنها ١٣٢ دستگاه بوده است.
براساس این گزارش تولید اتوبوس، کامیونت، کامیون و کشنده در این مدت نسبت به سال گذشته به ترتیب ٦٣.٣ و ٤٢.٦ درصد تنزل داشته و به نوشته فارس، تولید ون، آمبولانس و ماشین آتش نشانی در این هشت ماه کلا متوقف بوده است.
این گزارش همچنین شامل میزان تولید خودرو سواری به تفکیک سازندگان ایرانی است که نشان می دهد در هشت ماه اول سال جاری، سطح تولید در شرکت ایران خودرو بیش از ٤٥ درصد نسبت به همین مدت در سال گذشته کاهش یافت و به ٢٣٤ هزار و ٥١٨ دستگاه تنزل کرد در حالیکه کاهش تولید این شرکت در آبان ماه امسال نسبت به آبان ماه سال گذشته ٦٤.٧درصد بود.

شرکت ایران خودرو (ایران ناسیونال سابق) از جمله قدیمی ترین و بزرگترین خودروسازان ایران است که در تولید انواع خودرو سواری، صنعتی و تجاری فعالیت دارد.
در مورد خودرو سواری ساخت شرکت سایپا، که آن هم از خودروسازان قدیمی و عمده ایران محسوب می شود، افت تولید هشت ماهه به ٥١.٤ درصد رسید و تولید این شرکت در مجموع به ١٤١ هزار و ٢٣٨ دستگاه کاهش یافت.
در این مدت، شرکت پارس خوردو نیز در زمینه ساخت خودرو سواری با افت حدود ٥٠ درصد نسبت به هشت ماهه اول سال ١٣٩٠ مواجه بود و کل تولید آن از ١٠٩ هزار و ٣٢٦دستگاه فراتر نرفت.
کاهش تولید خودرو در ایران طی ماه های اخیر تحولی غیرعادی نیست و این روند نزولی دست کم از اوایل سال جاری ادامه داشته اما به نظر می رسد که با گذشت زمان، شتاب بیشتری گرفته در حالیکه قیمت این کالا نیز مانند اکثر کالاهای دیگر، رو به افزایش بوده است.

محدودیت اقتصادی و روند نزولی تولید
در فروردین ماه سال جاری، خبرنامه عصر خودرو به نقل از خبرگزاری ایسنا از "کاهش بی سابقه تولید خودرو در ایران" خبر داد و گفت که تولید انواع خودرو در اولین ماه سال ١٣٩١ نسبت به سال گذشته، حدود ٣٣ درصد کمتر شده و "به پائین ترین سطح خود طی سه سال اخیر" رسیده است.
وی میزان کاهش را در دو دهه اخیر بی سابقه خواند.

در آن زمان، دبیر انجمن خودروسازان دلیل این کاهش را "مجموعه ای از عوامل داخلی و خارجی" عنوان کرد و گفت که کمبود منابع مالی باعث مشکلاتی در زمینه تامین قطعات از داخل شده و همچنین برخی مشکلات خارجی ورود مواد اولیه مورد نیاز قطعه سازان را تحت تاثیر قرار داده است.
همچنین، در تیرماه امسال، روزنامه همشهری اظهارات دبیر انجمن خودروسازان ایران را منتشر کرد که با اعلام کاهش ٣٦ درصدی در تولید خودرو طی سه ماهه اول سال، نسبت به "ادامه وضعیت فعلی" هشدار داده بود.
وی یکی از دلایل اصلی کاهش خودرو را کمبود نقدینگی اعلام کرد و اظهار داشت که در صورت تخصیص سریع اعتبارات لازم، "به تدریج شیب کاهش تولید کمتر خواهد شد و در غیر اینصورت، روند کاهش تولید با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت."
ایران از اوایل سال میلادی جاری با تشدید تحریم بین المللی مواجه بوده که از جمله شامل تحریم ارتباط بانکی و صادرات نفتی توسط برخی کشورهای غربی بوده است. این محدودیت ها ظاهرا نه تنها درآمدهای نفتی را کاهش داده بلکه موانعی را نیز بر سر راه دریافت عواید حاصل از صادرات و همچنین مبادلات بانکی مربوط به واردات ایجاد کرده است.
این وضعیت به کمبود قابل توجه انواع کالاهای وارداتی از جمله برخی اقلام مصرفی اساسی و تجهیزات و مواد اولیه منجر شده و بر سطح تولید داخلی، از جمله در بخش قطعه سازی خودرو، تاثیر منفی گذاشته است.
بخشی از فعالیت صنعت خودروسازی در ایران شامل مونتاژ قطعات وارداتی است اما حتی در کشورهای عمده سازنده خودرو هم، ادامه فعالیت این صنعت مستلزم دسترسی به قطعات و تجهیزاتی است که به دلایل اقتصادی و فنی، معمولا از دیگر کشورها وارد می شود. به این ترتیب، ادامه تولید مستلزم دسترسی به ارز کافی است.
این هفته گزارش شد که خودروسازی زاگرس مستقر در لرستان، که بزرگترین خودروساز بخش خصوصی محسوب می شده، تعطیل و ٤٠٠ کارگر شاغل در آن بیکار شده اند.
این خبر باعث تشدید نگرانی در مورد ادامه فعالیت موسسات تولیدی ایران و سرنوشت کارگران آنها شد.

کارنامه ادبی خامنه‌ای: پندار بد، گفتار بد، کردار بد

رادیو فرانسه، مصطفی خلجی : علی خامنه‌ای از سوی رسانه‌های دولتی به عنوان فردی «ادیب» مطرح می‌شود. صرف نظر از این آیا واقعا رهبر جمهوری اسلامی «ادیب» است یا نه، عملکرد او، به عنوان عالی‌ترین مقام کشور، در حوزه ادبیات چگونه ارزیابی می‌شود؟
 
سابقه خودساخته
اهل ادبیات بودن آیت‌الله خامنه‌ای، موضوعی است که شخص وی آغازگر طرح آن بوده و در موقعیت‌ها و سخنرانی‌های مختلف به آن دامن زده است.
در واقع آیت‌الله خامنه‌ای خودش برای خودش «سابقه ادبی» ساخته است: «من در دوره جوانی شعر گفتن را شروع کردم... سابقه زیادی با شعر داشتم، شعر را می‌شناختم.»
همچنین خامنه‌ای سال‌ها پیش در جمع نوجوانان و برای آشنا نشان دادن خود با ادبیات ایران گفته است: «من در دوران جوانی زیاد مطالعه می‌کردم، غیر از کتاب‌های درسی خودمان که مطالعه می‌کردم و می‌خواندم، هم کتاب‌های تاریخ می‌خواندم، هم کتاب ادبیات، هم کتاب شعر، هم کتاب قصه و رمان می‌خواندم. به کتاب قصه خیلی علاقه داشتم و خیلی از رمان‌های معروف را در دوره نوجوانی خواندم. شعر هم می‌خواندم.»
همچنین هرازگاهی برخی از مسؤولان دولتی و نویسندگان و شاعران وابسته به حکومت نیز از «مقام ادبی» رهبر جمهوری اسلامی سخن می‌گویند.
غلامعلی حداد عادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، که مشاور عالی و یکی از بستگان آیت‌الله خامنه‌ای است، درباره رهبر جمهوری اسلامی ایران گفته است: «احاطه‌ ایشان[آیت‌الله خامنه‌ای] بر ادب فارسی و توانایی‌های زبانی ایشان یك امر استثنایی است.»
همچنین، اخیرا صادق کرمیار، یکی از نویسندگان نزدیک به حکومت، تعریف آیت‌الله خامنه‌ای از رمانش با عنوان «نامیرا» را «جذاب‌ترین» و «شیرین‌ترین» اتفاق در مورد این رمان دانسته است.
این در حالی است که منتقدان جدی و مستقل ادبیات ایران، با سکوت درباره این هیاهوی دولتی، به تلاش هواداران آیت‌الله خامنه‌ای برای «ادیب» جلوه دادن وی، بی‌اعتنایی می‌کنند.
دوگانگی نسبت به ادبیات
اما رهبر جمهوری اسلامی فقط به این «آشنایی» اکتفا نمی‌کند و گاهی نیز خود را در مقام «منتقد و نظریه‌پرداز ادبی» نیز قرار می‌دهد. برخی از این نظرها هر سال در جلسه شعرخوانی که با حضور شاعران نزدیک به خود برگزار می‌کند مطرح می‌شود.
این در حالی است که تقریبا تمامی موضع‌گیری‌های آیت‌الله خامنه‌ای در حوزه ادبیات و آثار ادبی، «دوگانه» است؛ او از سویی مردم را تشویق به کتابخوانی کرده و بهترین آثار ادبی دنیا از جمله رمان‌های تولستوی و رومن رولان را ستوده، از سوی دیگر بزرگترین نویسندگان و شاعران معاصر ایران نه تنها از بی‌اعتنایی و حمله‌های او در امان نبوده‌اند، بلکه گاه با سکوت خود، مؤید برخورد تند و فحاشی اطرافیانش نسبت به این بزرگان بوده است.
آیت‌الله خامنه‌ای در جایی گفته رمان بینوایان نوشته ویکتور هوگو «برترین رمانی ا‌ست که در طول تاریخ نوشته شده» و در جایی دیگر هم گفته که دن آرام نوشته میخائیل شولوخوف «یکی از بهترین رمان‌های دنیا» است.
همچنین آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با مسؤولان برگزاری «هفته کتاب» در سال 1375 برای نشان دادن علاقه و آشنایی خود با ادبیات کلاسیک دنیا به رمان «‌جان شیفته» اثر «رومن رولان» اشاره کرد و گفت: «قیمت این کتاب جان شیفته رومن رولان به مراتب از این بیشتر است. هم تاریخ است، هم ادبیات است. هم اخلاق است، هم هنر است. این کتاب همه چیز است. این کتاب را من سالها پیش خواندم.»
گهگاهی نیز آیت‌الله خامنه‌ای در دیدارهایش از برخی از نویسندگان، شاعران و مترجمان بزرگ نام می‌برد و خود را علاقه‌مند یا آشنا به آنها نشان می‌دهد. مثلا او در نمایشگاه کتاب سال 1385 در غرفه نشر ناهید، ناشر آثار «به‌آذین»، حاضر شد و به مسؤول غرفه گفت: «سلام مرا به آقای به آذین برسانید.»
اما این تعریف‌ها و تمجیدها، یک روی سکه «ادیب‌نمایی» آیت‌الله خامنه‌ای است. روی دیگر، که بخش عمده اظهارنظرهای ادبی وی را تشکیل می‌دهد، سخنانی است که وی علیه ادبیات معاصر ایران گفته است.
رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با اعضای گروه ادب و هنر رادیو گفته است: «شما باید آدم‌هایی داشته باشید که بنشینند مثلا کار جمالزاده، هدایت، چوبک و ... را واقعا نقد کنند و نقاط قوت و ضعفش را بگویند، این کار نباید همه برنامه شما را فرابگیرد، باید بخشی از برنامه را بگیرد... یک روز در کشور چیزی مد می‌شود و هرکس سعی می‌کند مطابق آن رفتار کند، مثلا یک روز صادق هدایت در این کشور مد بود- البته حالا این طور نیست، این مربوط به حدود بیست سال پیش است- هرکس می‌خواست راجع به قصه حرف بزند، حتما باید اسم صادق هدایت را می‌آورد. البته صادق هدایت نقاط قوتی دارد، اما نقاط ضعفی هم دارد. صادق هدایت که جزو نویسندگان بزرگ دنیا نیست.»
همچنین درباره رمان «کلیدر» اثر محمود دولت‌آبادی گفته است: «من می‌بینم آقایی [محمود دولت‌آبادی] برداشته قصه نوشته و در کتاب کلیدر خود روستاهای خراسان را طور دیگری توصیف کرده است. من خودم خراسانیم و روستاهای خراسان را می‌شناسم. او این کتاب‌های امیل زولای فرانسوی را خوانده...آن را نسبت به روستاهای اطراف سبزوار تقلید می‌کند... شما کدام روستا را سراغ دارید که در آن فاحشه خانه هست و مسجد نیست؟... مردم آن به همه چیز توجه دارند اما به نماز و روضه امام حسین و شبیه‌خوانی توجه ندارند. شما چنین روستایی سراغ دارید آن هم سی سال پیش؟ این دروغ نیست؟»
یا در مورد شاعرانی چون فروغ فرخزاد گفته است: «شعری که آن وقت فروغ فرخزاد می‌گفت در دنیای روشنفکری آن زمان هم کسی قبول نداشت. خب، ما با اینها مواجه بودیم، روبرو بودیم، همین‌هایی که شب توی قهوه خانه‌ها و کافه‌های تهران می‌نشستند و عرق‌خوری می‌کردند و آنها را از مستی روی دوش می‌کشیدند و می‌بردندشان خانه، چون نمی‌توانستند، بروند. همان‌ها هم معتقد نبودند که شعر باز و عریان، مثل بعضی از شعرهای فروغ فرخزاد باید گفته شود.»
پندار بد، گفتار بد، کردار بد
علاوه بر نویسندگان و شاعران، رهبر جمهوری اسلامی درباره روشنفکران معاصر نیز بد گفته است.
نمونه «گفتار بد» رهبر جمهوری اسلامی درباره روشنفکران، حرفی است که مصطفی تاجزاده، معاون پیشین وزارت کشور و زندانی سیاسی نقل می‌کند.
آیت‌الله خامنه‌ای در یکی از جلسات خصوصی که در نامه مصطفی تاجزاده به دخترش آمده، گفته است: «روشنفکران را می‌شناسم و می‌دانم که آنان با اولین سیلی به همه چیز اعتراف خواهند کرد و ساکت می‌شوند.»
به قول تاجزاده «بدون شک این گونه اظهارات بیشتر شخصیت درونی رهبر مملکت را نشان می‌دهد تا آنکه امثال رحیم‌پور ازغدی نزد عامه مردم ادعا می‌کنند و بر روشنفکری آقای خامنه‌ای اصرار می‌ورزند.»
اما مهم‌تر از این اظهارنظرهای بد و خصمانه، سکوت و اجازه تلویحی آیت‌الله خامنه‌ای در مورد کسانی است که علیه ادبیات معاصر ایران فعالیت می‌کنند.
این اجازه دادن‌ها، نمونه‌ای از «پندار بد» آیت‌الله خامنه‌ای در حوزه ادبیات است.
مثلا محمدرضا سرشار، نویسنده نزدیک به حکومت، در کتابی که با عنوان «راز شهرت صادق هدایت» منتشر کرده، این نویسنده ایرانی را مورد پسند بی‌بی‌سی و حزب توده معرفی می‌کند و علیه او می‌نویسد.
یا اکبر صحرایی، یکی دیگر از نویسندگان نزدیک به حکومت، در کتابی با نام «حافظ هفت» که سفرنامه آیت‌الله خامنه‌ای به شیراز است به نویسندگانی مثل «صادق هدایت» و «هوشنگ گلشیری» اشاره می‌کند و آنها را نزدیک به قدرت‌های غربی می‌داند.
صحرایی در این کتاب تلویحا می‌نویسد که اگر بوش یا رئیس جمهور یکی از کشورهای اروپایی از هدایت و گلشیری که معتقد بودند نویسندگان نباید به قدرت نزدیک باشند، می‌خواست که همراهش شوند و مشاهدات خود را بنویسند، این دو قبول می‌کردند.
اما صرف نظر از قتل‌های زنجیره‌ای، نمونه‌ای از «رفتار بد» آیت‌الله خامنه‌ای درباره روشنفکران و نویسندگان را نیز می‌توان، در ممانعت وی از اعطای جایزه ادبیات داستانی ایران به احمد محمود، نویسنده ایرانی مشاهده کرد.
آن چه می‌توان از همه این شواهد، نتیجه گرفت این است که نیت‌ها، گفته‌ها و رفتارهای آیت‌الله خامنه‌ای در حوزه ادبیات، به دلیل مؤثر بودن حب و بغض‌های شخصی‌اش، فاقد ارزش ادبی است.

اظهارات بارزاني در قبال مواضع نوري مالكي: دوران پذيرش ديکتاتوري و ستم پايان يافته است، اگر مورد حمله قرار بگيريم، پاسخ خواهيم داد


بحران ميان اقليم كردستان و دولت نوري مالكي با سفر بارزاني به كركوك بار ديگر تشديد شد.
ياسين مجيد عضو پارلمان از ليست مالكي، ديدار مسعود بارزاني رئيس اقليم كردستان از كركوك و بازديد وي از يگانهاي نظامي را اعلام جنگ توصيف كرد.
از سوي ديگر محسن السعدون نماينده پارلمان  از ائتلاف كردستاني  اظهارات ياسين مجيد را محكوم كرد و گفت:  اين حق بارزاني است كه از هراستاني كه نيروهاي پيشمرگه حضور دارند ديداركند.
همچنين مسعود بارزاني رئيس اقليم كردستان طي سخناني در آكادمي حزب دموكرات كردستان عراق با حمله به نوري مالكي گفت: تا به امروز، تلاش زيادي کرديم که اختلافات را از طريق گفتگو حل کنيم و مخالف جنگ و خون ريزي هستيم. اما اگر مورد حمله ناروا قرار بگيريم، بدون شک پاسخ خودمان را خواهيم داشت. دوران پذيرش ديکتاتوري و ستم پايان يافته است.
در همين رابطه جبار ياور دبيركل وزارت پيشمرگه اقليم كردستان هشدار داد هر اشتباه كوچكي در مناطق تماس منجر به يك فاجعه انساني خواهد شد. تلويزيون الشرقيه گفت: اشاره جبار ياور به احتمال وقوع رويارويي مسلحانه بين دولت مركزي و نيروهاي حفاظت ايالت ميباشد.
جبار ياور تصريح كرد: نيروهاي پيشمرگه از مناطق مورد اختلاف عقب نشيني نخواهند كرد مگر اينكه نيروهاي ارتش عراق بطور كامل از اين مناطق عقب نشيني كنند “
همچنين آزاد جندياني سخنگوي دفتر سياسي اتحاديه ميهني كردستان، طي  بيانيه اعلام كرد”مالكي منفعت خود را در بحراني كردن اوضاع و انداختن مسئوليت آن به گردن كردها مي داند . همه مردم عراق بخوبي مي دانند كه كسي كه به بحران ها دامن مي زند و تلاش مي كند تا رسيدن به راه حل ها را به شكست بكشاند شخص مالكي است.»
سيروان احمد نماينده پارلمان  عراق از ائتلاف كردستاني از مالكي خواست تا نام فراكسيون خودش را از دولت قانون به دولت فساد و مفسدين تغيير دهد. زيرا آنها مدافع مفسدين هستند و بايستي محاكمه شوند و به سزاي اعمالشان برسند».وي افزود:  مادام كه دولت مركزي به قانون اساسي ملتزم نباشد اقليم كردستان هم به آن ملتزم نخواهد بود.

مراسم چهلم شهيد ستار بهشتی

بنا به فراخوانهای منتشر شده، قرار است بعدازظهر امروز 23آذر مراسم چهلم شهيد ستار بهشتی در رباط کريم برگزار شود. دانشجويان، کارگران، و اقشار مختلف مردم با انتشار بيانيه هايی برای شرکت در اين مراسم که در محل خاکسپاری وی در امام زاده تقی رباط کريم برگزار می شود، فراخوان داده اند.

اعتصاب غذای زندانی سياسی وحيد اصغری

وحيد اصغری وب نگار زندانی در بند ۳۵۰ اوين در اعتراض به انتقال وی به سلول انفرادی و سه هفته ممنوع الملاقات بودن، دست به اعتصاب غذا زد. قاضی جنايتکار، وحيد اصغری را به دليل اين که حاضر نشده بود در جلسه دادگاه شرکت کند، برای ۱۰ روز به سلول انفرادی بند ۲۴۰ اوين منتقل کرد. زندانی سياسی غلامرضا خسروی روز دوشنبه ۲۰ آذر ماه با وجود حضور خانواده اش در زندان، در اعتراض به نوع برخورد با وحيد اصغری از حضور در ملاقات خودداری کرد.