۱۳۸۹ مرداد ۳۰, شنبه

تلاش های امیدوار کننده برای عدم اجرای حکم نوجوان محکوم به اعدام

فعالان حقوق بشر برای نجات جان نوجوان محکوم به اعدام به تلاش های خود ادامه میدهند، در این رابطه چهارمین جلسه از این تلاش ها در شهر لوشان برگزار شد

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، جمعی از فعالین مدنی و حقوق بشری روز پنج شنبه 21 مردادماه در همین راستا به لوشان رفته و با اولیای دم صحبت نمودند تا از قصاص ابراهیم گودرزوند چگینی که به هنگام قتل کمتر از 18 سال سن داشته صرف نظر کنند.

فعالان حقوق بشر که در چهارمین جلسه حضور داشته اند مذاکرات انجام شده با خانواده مقتول را امیدوار کننده ارزیابی کرده اند.

ابراهیم گودرزوند چگینی فرزند منصور ساکن گیلان شهر لوشان در سال 82 با ولی الله پیرمردوند در سن 16 سالگی در شهر لوشان و جلوی مغازه ی محل کارش درگیر شد که نهایتا منجر به قتل ولی الله پیرمردوند که از لحاظ جثه ی بدنی توانمندتر از ابراهیم گودرزوند چگینی بود، شد.

لازم به یادآوری است پیش تر جلسه هایی در تاریخ 19 شهریورماه 88 با حضور امام جمعه و اعضای شورای اسلامی شهر لوشان ، 7 آبان 88 با حضور 2 تن از مادران صلح و 25 دی ماه 88 با حضور تعدادی از وکلا و فعالان صلح برای نجات جان نوجوان محکوم به اعدام برگزار شده بود.

دست کم نوزده زندانی در مرداد ماه اعدام شدند

واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در گزارش ماهانه مرداد ماه از اجرای حکم اعدام دستکم 19 زندانی خبر داد.

بنا بر این گزارش، در نیمه دوم مرداد ماه به دلیل همزمانی با ماه رمضان بسیاری از زندانیان را پیش از موعد مقرر و در نیمه نخست ماه اعدام کردند. بدین ترتیب اجرای حکم 19 تن محرز شده است که حداقل چهار تن از ایشان در ملاعام بوده است. این در حالیست که در دوران ریاست آیت الله شاهرودی بر قوه ی قضائیه، اجرای حکم اعدام در ملا عام ممنوع شده بود. بایستی بدین نکته اشاره کرد که فیلم 3 تن از اعدامیان در ملا عام در ازنا لرستان منتشر شده است و در آن مردم بعضا با فریادهایی اعتراض خود را نسبت به این عمل غیرانسانی اعلام می دارند.
این گزارش می افزاید: بیشتر اعدام های در استان خوزستان و در زندان کارون اهواز اجرا شده است.

در ادامه این گزارش آمده است، در طی ماه گذشته بیش از 22 تن به اعدام محکوم شدند و دستکم 15 حکم اعدام نیز توسط دادگاه های تجدید نظر و یا دیوان عالی کشور تایید شد که شش مورد از احکام تاییدی مربوط به زندانیان سیاسی بوده است.

اسامی جواد لاری و فرح (المیرا) واضحان، که دو تن از بازداشت شدگان پس از انتخابات محسوب می شوند نیز در بین بیست و دو تنی که به اعدام محکوم شده اند، دیده می شود. دادگاه انقلاب تهران ایشان را به اتهام ارتباط با یکی از گروه های معاند نظام محارب شناخته و به اعدام محکوم کرده است.

جان ارژنگ داودی در معرض خطر جدی قرار دارد

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران"وضعیت جسمی زندانی سیاسی ارژنگ داودی در سی و نهمین روز اعتصاب غذا به نقطه بسیار خطرناکی رسیده است و جان او در معرض خطر جدی قرار گرفته است.
زندانی سیاسی ارژنگ داودی در اثر شکنجه های غیر انسانی در طی مدت بازداشت و سوق دادنش به سوی اعتصاب غذا دچار عوارض حادی شده است که از جمله آنها ؛ افت فشار خون ،ضعف شدید عمومی ،تقریبا عدم تحرک و با کمک سایر زندانیان سیاسی قادر به انجام کارهای شخصی خود می باشد،به سختی قادر به ایستادن است،کاهش شدید دید و تار دیدن چشمانش ، کاهش وزن تا بیش از 15 کیلو و همچنین دچار سر درد و سرگیجه می باشد.
نزدیگ به 3 هفته است که از انتقال او به بهداری برای معاینات پزشکی وپیشگیری از شرایط خطرناک خوداری می کنند .
تمام دلایل و شواهد حاکی از آن است که بازجویان وزارت اطلاعات و مسئولین زندان گوهردشت کرج قصد حذف فیزیکی او را دارند. تصمیم گیری در مورد زندانیان سیاسی توسط ولی فقیه علی خامنه صورت می گیرد و از طریق دفتر او به وزارت اطلاعات ابلاغ می شود. بازجویان وزارت اطلاعات دستورات را به مسئولین زندان می دهند تا اقدامات غیر انسانی را علیه زندانی سیاسی بکار ببرند.
زندانی سیاسی ارژنگ داودی که در بند 3 معروف به بند کارگری زندان گوهردشت کرج زندانی می باشد در تاریخ 23 تیرماه در اعتراض به شرایط و محدودیتهای غیر انسانی وادار به اعتصاب غذا شد.آقای داودی خواستار احقاق حقوق اولیه خود مانند؛پایان دادن به لغو ملاقات و ممنوع تماس بودن با خانواده اش/رسیدگی پزشکی به وضعیت جسمی اش/پایان دادن به تصرف منزل شخصی و آوارگی خانواده اش و رسیدگی به شکایتی که علیه علی حاج کاظم رئیس زندان گوهردشت نموده است می باشد.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،نسبت به خطر جدی که جان این زندانیان سیاسی را تهدید می کند هشدار می دهد و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامات عملی برای جلوگیری از فاجعه انسانی در زندانهای ولی فقیه است.