۱۳۸۹ آبان ۳۰, یکشنبه

تشدید فضای امنیتی در خیابان انقلاب تهران در آستانه 16 آذر

در آستانه سالروز 16 آذر و نخستین سالگرد قیام خونین مردم تهران در عاشورای 88، تدابیر امنیتی در خیابان انقلاب و به خصوص اطراف دانشگاه تهران تشدید شده است.
به گزارش جرس، از میدان فردوسی تا میدان انقلاب تردد عابران پیاده از پیاده رو به سمت خیابان با حفاظ های میله ای مسدود شده است.
بر اساس این گزارش، ماموران امنیتی و انتظامی نیز در حد فاصل مسیر یاد شده به صورت دو نفره و پیاده در حال گشت زنی و کنترل عبور ومرور هستند.

خاطر نشان می شود اقداماتی نظیر قطع ارتباط پیاده رو و خیابان به منظور جلوگیری از گسترش و سرایت اعتراضات احتمالی به خیابان، مسبوق به سابقه بوده و در جریان اعتراضات سال گذشته نیز مشاهده شده است.

قرار گرفتن اتوبوس های شرکت واحد به شکل قطار و پشت سر هم به منظور ممانعت از مشاهده اعتراضات دانشجویان مقابل در دانشگاهها و نصب پلاکارد های طویل در عرض پیاده روی مشرف به دانشگاه تهران برای استتار اقدامات اعتراضی دانشجویان از دیگر اقدامات کنترلی مسبوق به سابقه بوده است.

دو خبرنگار آلمانی در سلول انفرادی و در شرایط بسیار وخیم

والتر مایر، سردبیر روزنامه آلمانی "بیلد ام زونتاگ" از مقامات جمهوری اسلامی خواست دو خبرنگار بازداشت‌شده این روزنامه را سریعاَ آزاد کنند. به گفته مایر، همکارانش در سلول انفرادی و در شرایط بسیار بدی در زندان به سر می‌برند.
روزنامه "بیلد ام زونتاگ"، که به موسسه انتشاراتی و رسانه‌ای با نفوذ "آکسل اشپیرنگر" تعلق دارد، در آخرین شماره‌اش خواستار آزادی همکاران بازداشت‌شده‌ی خود در ایران شد.
سردبیر این روزنامه در مقاله‌ای در روز یکشنبه (۳۰ آبان / ۲۱ نوامبر) نوشت: «ما به نام دوستان و خانواده روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده، خواهان رعایت عدالت هستیم.»
به گفته سردبیر روزنامه "بیلد ام زونتاگ"، اجرای عدالت به معنای «آزادی فوری روزنامه‌نگاران آلمانی، سجاد قادرزاده، پسر سکینه محمدی آشتیانی و هوتن کیان، وکیل مدافع خانم آشتیانی است.»
دو روزنامه‌نگار آلمانی در ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر) در شهر تبریز دستگیر شدند. مقامات جمهوری اسلامی این دو آلمانی را متهم کردند که با روادید توریستی به ایران سفرکرده، اما در این کشور به عنوان روزنامه‌نگار فعالیت کرده‌اند.
اتهام این دو شهروند آلمانی تاکنون به گونه‌های متفاوت، از جعل مدرک تا جاسوسی در ایران، ذکر شده است. شامگاه دوشنبه (۲۴ آبان / ۱۵ نوامبر) تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی تصاویری از دو آلمانی بازداشت شده در ایران را نشان داد. به گفته تلویزیون ایران، این دو شهروند آلمانی به «اشتباهات خود اعتراف کرده‌اند.»
مایر: اتهام جاسوسی بی‌اساس است
والتر مایر افزود: «۴۲ روز است که ما به خاطر بازداشت عکاس و خبرنگار خود در نگرانی به سر می‌بریم.» به گفته مایر، دو شهروند آلمانی در «سلول انفرادی و در شرایط بسیار وخیمی» زندانی هستند.
سردبیر روزنامه "بیلد ام زونتاگ" با استناد به "قرارداد وین" از سفارت آلمان در تهران خواست تا زمان آزادی این روزنامه‌نگاران از آنان دیدن کند. ایران از جمله امضاکنندگان "قرارداد وین" است. مسئولان روزنامه آلمانی از مقامات ایران خواستند، از برخورد تحقیرآمیز با بازداشت‌شدگان پرهیز کنند.
مایر اتهام جاسوسی را «بی‌اساس و بی‌مورد» خواند و افزود: «مقامات ایرانی به خوبی می‌دانند که این دو تن تنها روزنامه‌نگار بوده و هیچ فعالیت دیگری نداشته‌اند.»
«کشف حقیقت؛ دغدغه روزنامه‌نگاران زندانی»
سردبیر "بیلد ام زونتاگ" درباره ادعای مقامات ایرانی مبنی بر اینکه این دو شهروند آلمانی ویزای توریستی داشته اما به عنوان خبرنگار فعالیت کرده‌اند، توضیح داد: «در همه جا مرسوم است که با این گونه تخلفات با تذکر، اخراج و یا جریمه نقدی برخورد می‌شود.»
مایر تصریح کرد که همکارانش هیچ گناهی مرتکب نشده‌اند و «تنها بر اساس کنجکاوی روزنامه‌نگاری عمل کرده‌اند.»
پیشتر مالک اژدر شریفی، رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی گفته بود: «جرم جاسوسی دو تبعه‌ی آلمانی که با هدف جوسازی و جاسوسی در ایران حاضر شده بودند محرز و ثابت شده است.»
به گفته سردبیر روزنامه ‌"بیلد ام زونتاگ" روزنامه‌نگاران آلمانی «به خاطر جستجوی حقیقت دستگیر شده‌اند.» مایر تاکید کرد، موضوع بر سر «آزادی و آزادی مطبوعات» است.
مسئول این روزنامه آلمانی ابراز امیدواری کرد که «سیاست و دیپلماسی آلمان راهی برای آزادی» این دو روزنامه‌نگار بیابد. وی تصریح کرد، اما هوشیاری و آگاهی افکار عمومی مهم‌تر و بادوام تر از هر راه حل دیگری در این زمینه است.
از سوی دیگر آندریاس ویله، رئیس موسسه "اکسل اشپرینگر" در نشست اتحادیه روزنامه‌نگاران آلمان در روز جمعه (۱۹ نوامبر / ۲۸ آبان) خواهان همبستگی با روزنامه‌نگاران محبوس شد. وی گفت: «همکاران ما هم‌اکنون نیاز به پیشتیبانی افکار عمومی دارند.»
ویله از همه روزنامه‌نگاران آلمان خواست که با انتشار مقالات و تهیه خبر همبستگی خود را با خبرنگاران بازداشتی به نمایش بگذارند. وی تصریح کرد، دفاع از این روزنامه‌نگاران «حمایت از آزادی بیان و مطبوعات» است.

پدر يكي از قضات پرونده "كهريزك "ربوده شد


افراد ناشناس مسلح پس از ربودن پدر يكي از مقامات قضايي مرتبط با پرونده كهريزك از شيراز و منتقل كردن وي به تهران پيكر نيمه جان او را مقابل خانه فرزند قاضي‌اش رها كردند.به گزارش خبرنگار فارس، 11 صبح روز گذشته 29 آبان 1389 سه فرد مسلح پس از مراقبت‌هاي قبلي از منزل پدر يكي از مقامات قضايي مرتبط با موضوع كهريزك، هنگامي كه وي قصد خروج از منزل خود را داشت، او را با تهديد و ارعاب سوار خودروي جي ال ايكس بژ رنگ كرده و از محل متواري شدند.
آدم ربايان، پدر اين مقام قضايي را كه فردي 57 ساله است و محمد‌علي نام دارد در كف قسمت عقب اتومبيل خوابانده و تا تهران مورد شكنجه و اذيت و آزار فراوان قرار داده و پيكر نيمه جان او را در ساعت 1:30 بامداد در مقابل منزل فرزندش رها كردند.

بلافاصله پس از اين حادثه پليس 110 در محل حضور يافت و با تشكيل پرونده در اين خصوص اقدامات انتظامي و اطلاعاتي براي شناسائي عاملان اين حادثه در تهران و شيراز آغاز شد.
محمد‌علي حيدري‌فرد در بازجويي‌هاي خود به پليس گفت: آدم ربايان از من مي‌خواستند كه منزل پسرم در تهران را به آنها نشان بدهم و در سؤالات خود قصد تخليه اطلاعاتي درباره پرونده‌هايي كه فرزندم مسئول رسيدگي به آن بوده را داشته و تلاش مي‌كردند محل‌هاي رفت و آمد و فعاليت فرزندم را به انها معرفي كنم و هنگامي كه بر اثر شكنجه فراوان آنان را به منزل پسرم در تهران راهنمايي كردم از آنجا كه مي‌گفتند او مسلح است پس از مطمئن شدن از صحت نشاني مرا رها كرده و گريختند.

علي اكبر حيدري‌فرد داديار سابق ويژه امنيت دادسراي تهران در پاسخ به خبرنگار ما اين خبر را تاييد كرد و گفت: هم اكنون مقامات انتظامي و قضايي در حال بررسي و تعقيب موضوع هستند.
علي‌اكبر حيدري‌فرد داديار ويژه امنيت دادسراي تهران در جريان فتنه 88 يكي از قضات ويژه رسيدگي به پرونده اغتشاشگران بوده است

محکومیت سی تن از دراویش گنابادی به حبس


کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: 30 تن از دراويش گنابادی شهرستان چرمهین که شاهد تخریب محل برگزاری مجالس مذهبی خود توسط نيروهاي دولتي بودند، به جرم اخلال در نظم ‌و آسايش عمومي، تمرد از مأمورين و تخريب اموال دولتي، به تحمل 1 سال حبس تعلیقی و پرداخت 3 ميليون و پانصدهزار ريال جزاي نقدي بدل از حبس و شلاق (تعليق به مدت 5 سال) محكوم شدند.

به گزارش سایت مجذوبان نور؛ این حکم که دراویش را از حضور و رفت و آمد به جلسات مذهبی درویشی‌شان نیز منع می‌کند، در حالی صادر شده است که در 11 تیرماه 1387، شهرداری چرمهین در اقدامی غیرقانونی، به حکم ِ منافی ِ قانون ِ کمیسیون ِ صد شهرداری استناد کرده و محل برگزاری مجالس دراویش گنابادی ساکن آن شهرستان را که منزل مسکونی یکی از دراویش به نام رحمت‌الله جوادی بوده است، به طور کامل با خاک یکسان می‌کند.

طبق حکم دادگاه عمومي باغ‌بهادران اصفهان، دراويش محكوم همچنین مكلف شده‌اند در طول دوران تعليق مجازات، از برگزاري جلسات دراويش و رفت و آمد و حضور در این جلسات خودداري کنند.

یادآور می‌شود که سه نفر از خانم‌های درویش به نام‌های طوبی كائيزنژاد، زبيره شيرواني و اعظم نعمتي خويي، به دليل عدم كفايت ادله، از اتهامات منتسب شده، برائت حاصل کردند.

گفتنی‌ست رحمت‌الله جوادی که جلسات مذهبی دراویش گنابادی در منزل مسکونی وی برگزار می‌شده است،‌ از جمله معلمانی است که در جریان درگیری‌های انقلاب سال 1357،‌ معلول شد. منزل وی در حالی تخریب شد که نیروهای انتظامی زن و فرزند او را به زور از محل سکونت‌شان بیرون کشیده و در این جریان، بخشی از وسایل زندگی و شخصی وی را نیز طعمه آوار کردند.

پذيرش ترکیه در اتحاديه اروپا منوط به دوری از رژیم


سایت فردا در تهران به نقل از یک كارشناس ارشد مسائل بين المللي نوشت، بي ترديد غرب به رهبري آمريكا به دنبال ايجاد اجماع جهاني عليه ايران از طريق تشديد تحريم هاي اقتصادي و فشارهاي ديپلماتيك بر سر موضوع تداوم فعاليت هاي هسته اي مي باشد. از اين رو با ارايه پيشنهادات مختلف درصدد بر هم زدن روابط دوستانه تهران – آنكارا بر آمده است. تركيه كشوري است با سيستم خاص كه در دهه گذشته توانسته است خود را با استانداردهاي دموكراتيك غربي تا حدودي همگام سازد. تركيه امروز به رغم مخالفت هاي علني با برخي از سياست هاي غرب، همچنان خواهان پيوستن به اتحاديه اروپاست. به نظر مي رسد تركها در مسير انتخاب ايران و غرب در معادلات اخير جهاني – منطقه اي در آزمون دشواري قرار گرفته اند. نكته مهمي كه ممكن است براي ايران خطر آفرين باشد اين است كه غرب براي اقناع تركها در همراهي با غرب در دور جديدي از تحريم ها، پذيرش اين كشور در اتحاديه اروپا را منوط به تجديد نظر در سياست منطقه اي تركها از جمله در مورد ايران نمايد.

واکنش کیهان حکومتی به راهبرد فعالیتهای جدید دانشجویی

چند روز پس از انتشار بیانیه تحلیلی شورای عموی دفتر تحکیم وحدت در مورد رویکردهای جدید فعالیت در شرایط حاضر در دانشگاه ها، روزنامه کیهان از رسانه‌های منعکس کننده نظرات نیروهای امنیتی کشور، در مطلبی نسبت به این بیانیه واکنش نشان داد.
روزنامه کیهان در شماره روز گذشته شنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۹ خود با مطلبی تحت عنوان: "فتنه جديد در دانشگاه: استفاده از پتانسيل های غيررسمی" عصبانیت نیروهای امنیتی کشور از رویکردهای جدید دانشجویان برای ادامه اعتراض به خفقان و سرکوب در کشور را ابراز کرده است.
روزنامه کیهان در این باره نوشته است: "شوراي عمومي تشكل غيرقانوني، غير رسمي و برانداز دفتر تحكيم وحدت (طيف علامه) با انتشار تحليلي ،تحت عنوان "استفاده از پتانسيل شبكه هاي غيررسمي در دانشگاه"، به نمايندگي از جريان فتنه و دشمنان كينه توز ملت ايران، راهبردهاي جديد براندازي و جنگ نرم دشمنان انقلاب اسلامي در حوزه دانشجويي را عيان ساخت. اين تشكل غيرقانوني ضرورت اتخاذ رويكرد جديد را اين چنين اعلام كرده است: "روش ها و استراتژي هاي گذشته بعضا نه تنها در فضاي فعلي كاربردي و راهگشا نيست كه حتي مي تواند بعضا به عنوان آفت نيز مطرح شود" اتاق فكردانشجويي جريان فتنه، در ادامه تحليل خود از فضاي دانشگاه، بر ناكامي برنامه هاي اين جريان از زمان فتنه پس از انتخابات تا كنون و رخوت فعاليت هاي براندازانه در متن دانشگاه ها اعتراف كرده و آورده است " ... در پي سركوب جريانات شناسنامه دار، هسته هاي مختلف و فراوان دانشجويي به صورت نيمه علني - نيمه مخفي، وارد فعاليت هاي دانشجويي شدند و فضاي غيررسمي و خودجوش گسترش چشم گيري داشت. .. اما فقدان مطالعه و عدم تدوين استراتژي هاي جديد فعاليت از يك سو، وفضاي سنگين برخورد از سوي ديگر، موجب حاكم شدن رخوت نسبي بر فضاي فعاليت هاي دانشجويي و همچنين دشواري سازمان دهي يا سازمان گيري متداوم و مستمر گرديد."
کیهان در ادامه نوشته است: "پادوهاي دانشجويي جريان برانداز در رويكر جديد خود، فعاليت هاي صنفي و فرهنگي و حتي تفريحي دانشجويي را هدف استفاده براندازانه خود قرار داده و آورده اند:«فعالان باسابقه بايد تجربياتي چون انتشار و توزيع نشريات دانشجويي به صورت مجازي و چاپ و پخش آن در دانشگاه و خوابگاه، پديده شهروند-خبرنگار و ارتباط با رسانه هاي دانشجويي معتبر، ارتباط با فعالان ديگر دانشگاه ها و... را به فعالان جديد يادآور شوند."
افزایش فشارها بر روی دانشجویان و تشکل های دانشجویی بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، از جمله بازداشت و محکومیت صدها دانشجو و شرایط جدید به وجود آماده در دانشگاه ها و سرکوب گسترده دانشجویان منجر به انتشار مطلبی تحت عنوان "راهبرد جدید فعالیت های دانشجویی در دانشگاه ها" توسط شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت شد.
در این نوشتار تحلیلی-راهبردی، دفتر تحکیم وحدت ۸ سرفصل را به عنوان "رویکردهای جدید فعالیت" معرفی کرده است که عبارتند از: ۱ - پرهیز از خشونت ۲ - عقلانی کردن و کنترل هزینه ۳ - خلق راه های جدید و پرنشاط و امید برای فعالیت ۴ - حفظ ارتباط فعالان باسابقه، با دانشگاه ۵ - حفظ تشکل های شناسنامه دار ۶ - استفاده از پتانسیل شبکه های غیررسمی ۷ - استفاده از تمام ظرفیت های دانشگاه ۸ - ارتباط با فعالان دیگر دانشگاه ها و شبکه های اجتماعی-سیاسی.
به نظر میرسد واکنش عصبانی روزنامه کیهان، نشانه ای از نگرانی اقتدارگریان از ادامه جوشش دانشجویان برای از بین بردن جو خفقان و برقراری آزادی و دموکراسی در ایران باشد.

کتک درمانی برای ترک معتادان

برخی از کمپ های ترک اعتیاد از کتک و زور به عناويني چون "سگ درمانی" و "کتک درمانی" برای ترک معتادین استفاده می کنند که به گفته کارشناسان این روش ها نه تنها مفید نخواهد بود بلکه می تواند اثرات روانی بسیار مخربی بر این افراد داشته باشد.
با پرس و جو از روشهای درمان برخي از این مؤسسه ها از چند تن از معتادین که فریب آنها را خورده بودند چنين دريافتيم که در کنار آگهی های رنگارنگ این کمپ ها، بعضی از آنها معتادان را به صورت گروگان و به زور برای ترک می بردند و با کتک درمانی قصد بهبودشان را داشتند.
زیرو رو کردن پرونده ای قضایی نیز حاکی از آنست که روش های ناصحیح این کمپ ها برای ترک معتادان باعث مرگ دو نفر از معتادین شده است.