۱۳۹۱ آذر ۱۱, شنبه

شناسايي كشور فلسطين به عنوان عضو ناظر سازمان ملل، يك پيروزي بزرگ براي مردم فلسطين، متن سخنراني محمود عباس در سازمان ملل


مجع عمومي سازمان ملل متحد، عاليترين مرجع بين المللي، پنجشنبه شب29نوامبر2012(9آذر1391)  قطعنامه شناسايي كشور فلسطين را به عنوان عضو ناظر در سازمان ملل متحد با اكثريت عظيم آراي جامعه جهاني (138 راي مثبت در برابر9 رأي) منفي تصويب كرد.

درميان كشورهاي اروپايي، فرانسه، اسپانيا، دانمارك، فنلاند، سوئد، سوئيس، يونان، ايسلند، ايرلند، لوكزامبورگ، پرتغال و مالت، پيشاپيش اعلام كرده بودند به اين طرح رأي مثبت ميدهند و در اجلاس مجمع عمومي اكثريت قاطع كشورهاي جهان به اين قطعنامه رأي مثبت دادند.
9راي منفي ازسوي اسرائيل، آمريكا، كانادا، چك، پاناما ، جزيره مارشال، ميكرونزي،نايورو و پالائو، داده شد.
42كشور نيز رأي ممتنع دادند و 5 كشور از193كشور عضو ملل متحد نيز غايب بودند.
138رأي مثبت دربرابرتنها 9راي منفي و استقبال پرشور مجمع عمومي با كف زدنهاي پرشور از پرزيدنت محمود عباس پيروزي بزرگي براي فلسطين و گامي مهم درجهت شناسايي كامل كشور مستقل فلسطين است.
وقتي موقعيت كشور ناظر و عضويت آن در سازمان ملل به رسميت شناخته ميشود به اين معني است كه اين كشور داراي حاكميت است و بر همين اساس داراي حقوقي  است كه از جمله حق شكايت در دادگاه بين المللي را شامل ميشود. درحال حاضر كشور فلسطين و واتيكان كشورهاي عضو ناظر سازمان ملل هستند ولي درسالهاي گذشته سوئيس، استراليا، آلمان شرقي سابق، فنلاند، ژاپن، ايتاليا، اسپانيا و كويت نيز هركدام در  مقاطعي كشور ناظر بوده اند و بعدا به عضويت كامل در آمده اند.
به عنوان مثال سوئيس طي سالهاي 1948 ميلادي تا سال 2002، يك كشور ناظر در ملل متحد بود و از سپتامبر 2002  به اين سو به عضويت كامل سازمان ملل درآمد.
شناسايي كشور فلسطين در اجلاس مجمع عمومي ملل متحد به عنوان عضو ناظر سازمان ملل متحد، گامي مهم در جهت شناسايي كشور مستقل فلسطين است كه فراخوان آن در اجلاس سال گذشته مجمع عمومي، توسط رئيس دولت فلسطين به دبيركل و شوراي امنيت ملل متحد ارائه شد.
سخنان محمود عباس
در اجلاس مجمع عمومي، محمود عباس در سخنان خود پيش از تصويب قطعنامه در مجمع عمومي گفت:
به سازمان ملل آمديم، زيرا براين باور هستيم كه جامعه جهاني طرفدار راه‌ حل تشکيل دو کشور براي اين مناقشه است.
زمان آن فرا رسيده است که جهان بگويد تجاوز بس است، دشمني بس است، اشغالگري بس است.
به نام سازمان آزاديبخش فلسطين اعلام ميكنم كه خسته نمي‌شوم و از احقاق حقوق فلسطين دست بر نمي‌داريم. مردم ما از احقاق خود خود برپايه مصوبات ملل ‌متحد عقب‌نشيني نخواهند کرد. در برابر اشغالگري کوتاه نخواهند آمد. مقاومت مردمي و مسالمت‌آميز را ادامه خواهند داد.
راضي نخواهيم شد مگر اينكه کشور مستقل فلسطين كه پايتخت آن بيت‌المقدس است، براساس مرزهاي سال ۱۹۶۷ و حل موضوع آوارگان، تشكيل شود.
مجمع عمومي ملل ‌متحد امروز درخواست صدور گواهي تولد فلسطين را در مقابل خود دارد. ما براي همين امر امروز اينجا هستيم.
هر دولتي که امروز به فلسطين رأي بدهد، پشتيباني خود را از حقوق ملت‌ها، عدالت و آزادي نشان مي‌دهد. اين رأي پيامي به ميليونها فلسطيني خواهد بود كه برقراري عدالت ميسر است، اميد زنده است و کشورهاي جهان به ادامه اشغالگري رضايت نميدهند. براي همين امر امروز اينجا آمده‌ايم.
آراي موافق شما تاکيدي خواهد بود كه ملت ما تنها نيست و برايشان ثابت مي‌شود که پايبنديشان به مشروعيت بين‌المللي، شرط بندي بازنده‌اي نبود.
ما به مشورت‌هاي خود ادامه مي‌دهيم و بهبود روابط با کشورهاي جهان را براي صلح و عدالت در پيش خواهيم گرفت.
پيروزي بزرگ مردم و انقلاب فلسطين
پيروزي بزرگ مردم و انقلاب فلسطين و شخص محمود عباس در اجلاس مجمع عمومي ملل متحد، هم چنين گامي تعيين كننده در پيشرفت روند صلح خاورميانه است كه توسط رهبر فقيد مردم و انقلاب فلسطين ياسر عرفات (ابوعمار) بنيان گذاشته شد.
پيروزي محمود عباس هم چنين از اين لحاظ اهميت ويژه دارد كه اين تحول به دنبال برقراري آتش بس در بحران غزه محقق ميشود. چراكه يكي از اهداف آتش افروزي و بحران سازي درغزه، كه ديكتاتوري جنايتكار آخوندي در آن نقش تعيين كننده داشت، منهدم كردن طرح محمود عباس براي شناسايي جهاني كشور فلسطين به عنوان عضو ناظر سازمان ملل بود،كه اينك با شكست كامل مواجه شده است. به خصوص كه تلاشهاي محمود عباس براي ارائه اين طرح به مجمع عمومي، به رغم كين توزي و تفرقه اندازي رژيم آخوندي، پس از بحران غزه، با حمايت كامل حماس و تمامي جريانهاي فلسطيني روبه روشد و با رأي قاطع مجمع عمومي ملل متحد، مردم و دولت فلسطين در يك موقعيت حساس سياسي به يك پيروزي تاريخي دست يافتند.
سازمان آزاديبخش فلسطين براي اولين بار در 22 نوامبر 1974 به عنوان نماينده مشروع مردم فلسطين و به عنوان ناظر در سازمان ملل ثبت شد .
در همان سال 1974بود كه ياسر عرفات رهبر فقيد فلسطين در بيست و نهمين اجلاس مجمع عمومي ملل متحد در نيويورك در روز 13نوامبر، سخنراني معروف خود را درميان استقبال شور انگيز جامعه جهاني ايرادكرد.
اكنون درست 38 سال بعد، در 29نوامبر 2012، موقعيت فلسطين به سطح كشوري برخوردار از حق حاكميت ارتقا يافته و در بالاترين مجمع بين المللي به رسميت شناخته شده است.

بروجردی : مسلماً ستار بهشتی درون بازداشتگاه پلیس فتا مورد ضرب و شتم صورت گرفته است/ پلیس فتا در سیاست‌های خود بازنگری جدی کند

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه اظهار‌نظر من درباره مرگ ستار بهشتی بر مبنای گفته‌های رئیس پلیس تهران بوده است، تصریح کرد: پلیس فتا باید در امر برخورد با این قضایا بازنگری جدی در سیاست‌های خود کند. علا‌الدین بروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت، درباره اظهار‌نظر‌ خود در قبال پرونده مرگ ستار بهشتی، تصریح کرد: روز اولی که خبر مرگ این وبلاگ‌نویس به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رسید، طی تماس تلفنی با رئیس پلیس تهران، پیگیر موضوع شدم.

نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی، افزود: رئیس پلیس تهران پاسخ داد که این فرد از سوی پلیس فتا بازداشت شده و مورد بازجویی قرار گرفته است، سپس به زندان اوین منتقل شده و مجدا به پلیس فتا تحویل داده می‌شود که دو روز پس از آن، فوت کرده است.
عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس، یادآور شد: رئیس پلیس تهران همچنین درباره ضرب و شتم این وبلاگ‌نویس، صراحتا اعلام کرد هیچ گونه ضرب و شتم صورت نگرفته است.
وی گفت: بر اساس اظهارات رئیس پلیس تهران، با خبرنگاران صحبت کرده و تاکید کردم که اظهار‌نظر من بر مبنای گفته‌های رئیس پلیس تهران است.
نماینده در مجلس نهم، ‌یادآور شد: انتظار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از مراجع مسئول این است که مطالبی که به کمیسیون اعلام می‌کنند، دقیق و مبتنی بر واقعیت باشد.
بروجردی تاکید کرد: پس از آنکه قوه قضائیه ورود عملیاتی پیدا کرد به ماجرا و محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه نیز در این زمینه اظهار‌نظر کردند، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بلافاصله مهدی دواتگری را -که یکی از قضات مجرب است- برای رسیدگی این پرونده مشخص کرد که ایشان گزارش تحقیقات خود را به زودی تحویل ریاست مجلس شورای اسلامی می‌دهد.
جلسه پایانی درباره مرگ ستار بهشتی با حضور مسئولان ناجا و دادستان تهران
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، یادآور شد: امروز شنبه ( ۱۱ آذر‌ماه) جلسه پایانی در مورد پرونده ستار بهشتی برگزار می‌شود که در این جلسه مسولان ناجا و دادستان تهران نیز حضور دارند.
 مرگ ستار بهشتی براساس شوک و ترس بوده است
بروجردی افزود:‌ مسلماً درون بازداشتگاه پلیس فتا ضرب و شتم صورت گرفته است که البته بر اساس گزارش پزشکی قانونی، مرگ ستار بهشتی متاثر از این ضرب و شتم‌ها نبوده بلکه ناشی از شوک و ترس بوده است.
نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی،‌ گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ضمن پیگیری جدی موضوع در چارچوب وظیفه نظارتی خود، بر برخورد با مقصران این حادثه تاکید دارد و از قوه قضاییه می‌خواهد در چارچوب قانون، اقدامات لازم را انجام دهند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تصریح کرد: بر این اساس پلیس فتا باید در امر برخورد با این قضایا بازنگری جدی در سیاست‌های خود داشته باشد.