۱۳۸۹ آبان ۲۰, پنجشنبه

محاکمه سران رژیم ایران غیرممکن نیست

گاردین: محاکمه سران رژيم ایران غیرممکن نیست
امکان محاکمه سران رژیم ایران با توجه به تلاشهای فعالان حقوق بشر مورد توجه تحلیلگر گاردین، قرار گرفته است. فعالان حقوق بشر از کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواسته‌اند که در مذاکرات آینده با ایران نقض حقوق بشر در این کشور را نیز مطرح کند.
 معصومه طرفه، تحلیلگر گاردین به تلاش شادی صدر برای محاکمه مقامات ایران در دادگاه‌های بین‌المللی اشاره کرده و نوشته دستیابی به این امر غیرممکن نیست. 
فعالان حقوق بشر در ایران از کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خواسته‌اند که در مذاکره با نمایندگان ایران موضوع حقوق بشر در این کشور را نیز مطرح کند و هم‌زمان «مکانیسم بین‌المللی برای محاکمه دولتمردان ایران در یک دادگاه بین‌المللی» را مطرح کرده‌اند.
پرونده نسرین ستوده، وکیل حقوق بشر، که از ششم مهر در زندان اوین در اعتصاب غذا بوده، برای فعالان ایرانی حقوق بشر «اولویت بسیار زیادی» دارد.
براساس این گزارش، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از سازمان ملل خواسته است که در پرونده نسرین ستوده دخالت کند.
این نهاد حقوق بشری گفته است که تلاش دولتمردان ایران برای خاموش کردن صدای وکلا «بی‌رحمانه» بوده است به‌گونه‌ای که دادگاه انقلاب تهران هفته گذشته محمد سیف‌زاده را به ۹ سال زندان و ۱۰ سال محرومیت از وکالت محکوم کرد.
درخواست از کاترین اشتون برای اظهارنظر درمورد حقوق بشر در ایران پس از آن مطرح شده است که خانم اشتون از نبود مراحل قضایی در ایران انتقاد کرد و احتمال اعدام سکینه آشتیانی، زندانی متهم به زنا در ایران را محکوم کرد.
براساس نوشته گاردین شادی صدر، وکیل حقوق بشر، که خود قربانی آزار در ایران بوده از دخالت خانم اشتون در حقوق بشر ایران استقبال کرده و از او خواسته است که در مذاکرات آتی با ایران موضوع حقوق بشر را مطرح کند.
به نوشته گاردین خانم صدر، وکیل حقوق زنان، که سال گذشته از ترس جان خود مجبور به فرار از ایران شد، گروهی با نام «عدالت برای ایران» راه‌اندازی کرده و با کارشناسان حقوقی اتحادیه اروپا و سازمان ملل مشورت می‌کند تا یک مکانیسم بین‌المللی برای محاکمه کردن مقام‌های ایران در دادگاه‌های بین‌المللی پیدا کند.
نویسنده گاردین در پایان این گزارش نوشته: «مکانیسم خانم صدر برای یافتن راه‌حل بین‌المللی و محاکمه کردن مقام‌های ایران در یک دادگاه بین‌المللی ممکن است دور از دسترس باشد اما غیرممکن نیست.»
به گفته نویسنده «اگر وکلای برجسته حقوق بشر در سطح بین‌الملل مانند مری رابینسون، کمیسر عالی پیشین سازمان ملل متحد برای پناهندگان، و لوئیز آربور، کمیسر عالی پیشین حقوق بشر سازمان ملل و دادستان کل دادگاه‌های نسل‌کشی رواندا و نقض حقوق بشر در یوگسلاوی سابق، از مکانیسم خانم صدر حمایت کنند، امکان محاکمه مقام‌های ایران در یک دادگاه بین‌المللی وجود دارد.»
براساس این گزارش در ماه‌های گذشته دست‌کم پنج وکیل حقوق بشر در ایران بازداشت شده‌اند؛ پنج وکیل دیگر ازجمله محمد مصطفایی، وکیل خانم آشتیانی، مجبور به ترک وطن شده‌اند و ۱۰ وکیل دیگر با سپردن وثیقه‌های سنگین آزاد شده‌اند

دادگاه لاله حسن پور، فعال حقوق بشر برگزار شد

دادگاه رسیدگی به اتهامات لاله حسن پور، فعال حقوق بشر و وبلاگ نویس روز گذشته در شعبه 26 دادگاه انقلاب ساعت 9 صبح برگزار شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، وکیل لاله حسن پور در گفتگو با خبرگزاری هرانا اتهامات این فعال حقوق بشر را که از سوی قاضی پیرعباسی عنوان شد را عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر و فعالیت در خبرگزاری هرانا، اجتماع و تبانی، فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به مقدسات و توهین به ریاست جمهوری عنوان کرد.
از سوی دیگر و در راستای اعمال فشار و محدودیت بر این فعال حقوق بشر حراست دانشگاه پیام نور گرمسار پرونده دانشجویی لاله حسن پور را مفقود کرده است و پیگیری های وی تا کنون به جایی نرسیده است.
لاله حسن پور، فعال حقوق بشر روز سه شنبه بیست و پنجم اسفندماه در طی یورش گسترده اطلاعات سپاه پاسداران به فعالان حقوق بشر و مسئولین سابق و همکاران مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و  در منزل پدری اش در تهران بازداشت و به بند 2 الف زندان اوین منتقل شد.
وی پس از تحمل70 روز انفرادی در چهارم خردادماه با قرار وثیقه ی صد میلیون تومانی از زندان اوین به صورت موقت آزاد شد.

درگذشت یک زندانی سیاسی پس از آزادی از زندان

كانون حمايت از خانواده هاي جانباختگان و بازداشتي ها
مطابق اخبار بدست آمده توسط خبرنگار كانون فرزند خانواده اي كه
درتظاهرات سال 88  دستگير شده وبه مدت 7-8 ما ه درزندان بوده است بعداز آزادي
از زندان بعداز يك ماه بدليل از كار افتادن هردوكليه فوت ميكند و قبل از
درگذشتش وصيت ميكند كه اعضاي بدنش را به مردم هديه كنند .خانواده داغدار وصيت
فرزندشان را انجام ميدهد . پدرو مادر پير اين زنداني سياسي توسط رژيم تهديد
شده اند كه به كسي چيزي نگويند و آنها نيز از ترس جان مابقي فرزندانشان سكوت
كرده اند و اين درد جانكاه و بزرگ را جايي بازگو نكرده اند . خبرنگار كانون كه
توانسته بود با يكي از اعضاء اين خانواده صحبت كند ميگويدكه عضو خانواده فقط
بشرط مشخص نشدن اسم خانواده حاضر به بيان اين خبر شده است .اين عضو خانواده
بيان كرده است كه درد ها و داغهاي مردم خيلي بيش از آن چيزي است كه درسايت ها
وخبرها آمده است و فقط آن قسمتي را شامل ميشود كه بيان شده وعلني گشته اند و
بسياري رنج ها و شهادت ها و رازهاي نگفته وجود دارد كه در قلبها ونگاههاي مردم
اين ميهن ستمديده باقي است وتا بحال بيان نشده است .

وکیل در تبعید به شش سال زندان محکوم شد

محمد مصطفایی وکیل پایه یک دادگستری و فعال حقوق بشر که پرونده بسیاری از نوجوانان بزهکار محکوم به اعدام و هم چنین سکینه محمدی را برعهده داشت از سوی شعبه 28 بیدادگاه انقلاب اسلامی تهران به شش سال زندان محکوم شد. بنا بر کزارش هرانا، این وکیل دادگستری در پی تشکیل پرونده ای علیه او به صورت غیابی محاکمه و به پنج سال زندان و تبعید به شهرستان ایذه به اتهام "اقدام علیه امنیت کشور از طریق مصاحبه با رسانه های فارسی زبان خارج کشور و مطرح کردن پرونده سکینه محمدی آشتیانی در این رسانه ها"و هم چنین به یک سال " به اتهام تبلیغ علیه نظم" محکوم شد.
او در خصوص اتهام تحصیل مال غیر که توسط دادستان تهران در مصاحبه با رسانه ها به کلاهبرداری تعبیر شده بود نیز به دلیل فقدان سند و دلیل در مرحله دادسرا قرار منع تعقیب صادر و حکم برائت صادر شد.

افراد ناشناس شهرداری شهرگتاب رابه آتش کشاندند


رئیس شورای شهرگتاب گفت: افراد ناشناس شهرداری گتاب را به آتش کشاندند. حسن احمدی رئیس شورای شهرگتاب درگفتگو باخبرنگارشمال نیوز دربابل اظهارداشت، درساعت 45/2 دقیقه بامداد توسط افراد ناشناس شهرداری گتاب به آتش کشیده شد، که در اثر این آتش سوزی تمام اسناد و مدارک در آتش سوخت.

احمدی ‌نژاد: افزايش جمعيت ضرری ندارد


 احمدي‌نژاد صبح امروز پنج‌شنبه در جمع مديران استان قزوين با انتقاد از موضوع جلوگيري از رشد جمعيت و کنترل جمعیت گفت: كنترل جمعيت مربوط به دستور غربي‌هاست و اين يكي از اشتباهات بزرگ است. بعضي‌ها رشد جمعيت شان منفي شده و آن‌ها از ترس اين‌كه كشورهايي مثل ما جمعيت‌شان سرازير شود در آن‌جا و آن‌ها تغيير جمعيتي بدهند موضوع اين دستور را به ما مي‌دهند.

احمدی نژاد گفت: این حرف‌ها مال ما نیست، مال مادی ها است. روزی دست خدا است. براي اين‌كه بگوييم افزايش جمعيت ضرري ندارد هيچ دليلي به اندازه وضع موجود ما گوياي آن نيست.

احمدی نژاد گفت : خيلي‌ها آرزو داشته‌اند كه در فضاي امروز جمهوري اسلامي تنفس كنند و من اين را با گوش خود شنيده‌ام. فردي از يك كشوري كه با ما رابطه ندارد (آمریکا) در يك كشور ديگر به من مراجعه كرد و گفت من نمي‌توانم به صورت عادي و روان به كشور شما سفر كنم چرا كه رابطه نداريم ولي شما كاري كنيد كه من بتوانم به ايران بيايم چرا كه آرزو دارم در فضاي جمهوري اسلامي براي مدتي تنفس كن

همسر نسرین ستوده: او هنوز در اعتصاب غذاست


مدرسه فمینیستی: امروز پنج شنبه 20 آبان ماه، همسر و خواهر و برادر نسرین ستوده برای ملاقات با وی به زندان ا وین مراجعه کردند و توانستند با وی 10 دقیقه ملاقات کابینی داشته باشند.

رضا خندان، همسر نسرین ستوده، که پس از دو ماه و نیم توانست برای اولین بار همسرش را ملاقات کند به مدرسه فمینیستی گفت: نسرین ستوده در این ملاقات به ما اعلام کرد که به درخواست دوستان و وكلايش اعتصاب خشك اش را شكسته ولی تا رسيدن به خواسته‌هايش، اعتصاب غذايش را به صورتي كه فقط از آب استفاده كند ادامه داده و خواهد داد.

نسرین ستوده در این ملاقات به همسرش گفته است: تاكنون جمعا 3 مقام قضايي و امنيتي قول داده‌اند كه ايشان را با تبديل قرار آزاد خواهند كرد ولي هيچكدام به وعده‌هايشان عمل نكرده‌اند.

رضا خندان در بازگشت از این ملاقات گفت: «من اصلا نسرین را نشناختم، چون چهره اش آنقدر تکیده شده بود که نمی توانستم تشخیص دهم او همسرم است. نسرین که قبل از زندان 57 کیلو بیشتر وزن نداشت در این مدت زندان حدود 13 کیلو لاغر شده بود و دیگر چهره اش قابل تشخیص برایم نبود.» سپس او افزود: «نسرین گفت که در این مدت اعتصاب غذایش 2 بار زیر سرم رفته است».