۱۳۹۱ فروردین ۲۲, سه‌شنبه

حزب‌الله رشت، سینما سپیدرود را تعطیل کرد



 گزارش‌ها حاکی از آن است که حزب‌الله رشت، در اعتراض به اکران فیلم "گشت ارشاد" سینما سپیدرود این شهر را تعطیل کرد.

روز یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۰ عده‌ای که خود را "امت حزب‌الله" معرفی می‌کردند، در مقابل سینما سپیدرود رشت واقع در سبزه‌میدان تجمع کردند و به اکران فیلم سینمایی "گشت ارشاد" اعتراض نمودند.

این افراد چندین اعلامیه‌ی کاغذی حاوی شعار به در و دیوار و بیلبوردهای تبلیغاتی این سینما چسباندند و سپس وارد سینما شده، مردمی را که در یکی از سالن‌ها مشغول تماشای این فیلم بودند، به بیرون از سینما هدایت کردند و بر در سینما و اتاقک گیشه قفل زدند. 

به گزارش پارسینه، "فیلم گشت ارشاد توهین به رکن نظام و انقلاب یعنی عزای سالار شهیدان را هدف تمسخر و تخریب قرار می‌دهد."، "آقای وزیر جواب ملت بصیر فیلم گشت ارشاد نیست"، "ما مهاجرانی نمی‌خواهیم"، "این سینمای فاسد تعطیل باید گردد/ آن مسئول بی‌غیرت تعزیر باید گردد"و "ما امت حزب‌الله بیداریم/ از مسئولین بی‌غیرت بیزاریم" تعدادی از شعارهای چسبیده شده به دیوارهای این سینما ست.

شنیده‌ها حاکی است علی‌رغم این اعتراضات مجوز اکران «گشت ارشاد» در استان گیلان لغو نشده اما اداره‌ی کل ارشاد اسلامی استان از مدیران سینماها درخواست کرده بیلبوردهای این فیلم را از دیوار سینما بردارند.

ضرب و شتم خانواده زندانی سیاسی محکوم به اعدام

بنابه گزارش ارسالی به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" مورد ضرب و شتم قرار دادن و تهدید به بازداشت و ممانعت از ملاقت خانواده حبیب الله گلپری پور با عزیزشان شدند.
روز دوشنبه 21 فروردین ماه  خانواده گلپری پور برای ملاقات با عزیز خود عازم زندان مرکزی سمنان شدند. هنگامی که این  خانواده زندانی سیاسی محکوم به اعدام قصد ملاقات با عزیزشان را داشتند زندانبانان به دستور بازجویان وزارت اطلاعات مانع ملاقات این خانواده شدند. این امر باعث اعتراض خانواده گلپری پور شد و خواستار ملاقات با عزیز خود شدند.
زندانبانان وحشیانه به این خانواده یورش بردند و برادر این زندانی سیاسی را مورد ضرب وشتم قرار دادند و خانواده گلپری پور را تهدید به بازداشت نمودند. زندانبانان پس از اعتراض شدید این خانواده فقط به مادر زندانی سیاسی محکوم به اعدام حبیب الله گلپری پور اجازۀ ملاقات کابینی بسیار کوتاه دادند و سایر اعضای خانواده که صدها کیلومتر مسافت را طی کرد و هزینهای زیادی را صرف نموده بودند از ملاقات محروم کردند.
زندانی سیاسی حبیب الله گلپری پور 25 اسفندماه بطور ناگهانی از بند زندانیان سیاسی زندان ارومیه  فراخوانده شد و به نقطۀ نامعلومی منتقل گردید و پس از چند روز مشخص گردید که او را به زندان مرکزی سمنان تبعید کرده اند. 
لازم بە یادآوریست حبیب الله گلپری پور اهل سنندج و متولد ۱۳۶۳، در تاریخ ۵ مهرماه ۱۳۸۸ در حین خروج از مهاباد به سوی ارومیه توسط نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه مهاباد دستگیر شد. حبیب در هنگام بازداشت تنها تعدادی کتاب همراە خود داشت. وی ماهها در بازداشتگاهای امنیتی و نظامی شهرهای مهاباد، ارومیه و سنندج تحت شکنجه‌های شدید فیزیکی و روحی قرار گرفت. حبیب گلپری پور در نامەهایی کە منتشر شدە است با صراحت از شکنجه ها بسیار سنگین خود سخن به میان آورده بود.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، ضرب وشتم و توهین به خانواده زندانی سیاسی محکوم به اعدام به صرف اینکه خواهان ملاقات با عزیز خود هستند را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار ارجاع پرونده جنایت علیه بشریت رژیم ولی فقیه علی خامنه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد جهت گرفتن تصمیمات لازم اجرا می باشد.

22 فروردین 1391 برابر با 10 آپریل 2012

گزارش فوق  به سازمانهای زیر ارسال  گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل

بحران سوریه؛ کوفی عنان وارد تهران شد


ایرنا: 'كوفی عنان' نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب درخصوص مسایل سوریه شامگاه سه‌شنبه برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی وارد تهران شد و در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال حسین امیر عبداللهیان معاون وزیر خارجه قرار گرفت. این در حالیست که کشورهای غربی می گویند، طرح صلح کوفی عنان از سوی رژیم سوریه اجرا نشده است. به گزارش رادیو فرانسه، یک سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، امروز اعلام داشت که رژیم دمشق به طرح صلح کوفی عنان عمل نکرده است. علاوه بر فرانسه، سفیر آلمان در سازمان ملل و همچنین سازمان دیده بان حقوق بشر درنیویورک نیز با استناد به شاهدان عینی درشهرهای سوریه اعلام کردند که نظامیان دولتی هنوز از شهرها عقب نشینی نکرده اند. کوفی عنان درنظر دارد گزارشی از اقدامات خود را تسلیم شورای امینت سازمان ملل نماید. آمریکا: شورای امنیت اقدام کند به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، کاخ سفید امروز اعلام کرد که چنانچه کوفی عنان گزارش کند که رژیم سوریه به تعهدات خود در قبال طرح صلح وی عمل نکرده است، شورای امنیت باید دست به اقدام بزند.

ترکیه: به تجاوز رژیم سوریه پاسخ مناسبی خواهیم داد



نخست وزیر ترکیه با اشاره به درگیری های روز گذشته در مرز این کشور با سوریه گفت : دمشق به مرز ترکیه تجاوز کرده و ما اقدامات مناسب را در واکنش به آن انجام می دهیم.

به گزارش مهر به نقل از روزنامه حریت، "رجب طیب اردوغان" که امروز سه شنبه درجمع خبرنگاران سخن می گفت با بیان این مطلب در ادامه گفت : این اقدام سوریه تجاوز آشکار به مرزها محسوب می شود ما این تجاوز را بررسی کرده و پاسخ مناسب را به آن خواهیم داد. 

نخست وزیر ترکیه در ادامه تهدیدات خود علیه سوریه گفت : ترکیه در پاسخ به این اقدام سوریه همان اقدامی را انجام خواهد داد که کشورهای دیگر در زمان مواجه شدن با چنین شرایطی انجام می دهند. این حق ترکیه است که این کار را انجام دهد.

به نوشته حریت، درجریان درگیری دیروز در اردوگاه پناهندگان سوری در مرز ترکیه، دو فرد ترک و چند سوری زخمی شدند.

اعدام 9 زندانی در کرمان و بم و اصفهان و طبس

حکومت اسلامی 9 زندانی را در دو روز گذشته در شهرهای مختلف ایران اعدام کرد. پنج از اين زندانيان در زندانهای کرمان و بم حلق آويز شدند. دو زندانی نيز در اصفهان به دارآويخته شدند و دو تن دیگر نیز در زندان طبس اعدام شدند. دستگاه قضايی رژیم اسلامی همچنین حکم اعدام سه زندانی دیگر را نیز در اصفهان صادر کرده است.

تجمع دانشجویان آزمون پزشکی در مقابل مجلس

تعدادی از دانشجویان گروه پزشکی در مقاطع علوم پایه و پیشکارورزی که در آزمون سال 90 شرکت داشتند، امروز مقابل مجلس تجمع کردند.

به گزارش فارس، جمعی از دانشجویان گروه پزشکی که در مقاطع علوم پایه و پیشکارورزی در آزمون سال 90 شرکت کرده بودند، امروز در اعتراض به اعلام نتایج این آزمون مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

این دانشجویان که کاغذهایی که روی آن کلمه "اعتراض" نوشته شده بود در دست داشتند، به خبرنگار فارس گفتند که اعلام نتایج در زمان مناسبی نبوده و در لحظاتی پایانی سال از نتایج مطلع شدم ولی باز هم برخی دانشجویان به وزارتخانه مربوطه مراجعه کرده‌اند ولی ظاهرا نتیجه‌ای نگرفتند.

یکی از اين دانشجویان اظهار داشت: ما دانشجویان از سراسر کشور اینجا جمع شدیم تا مسئولان به مسئله ما رسیدگی کنند.

وی افزود: صبح امروز هم ما در محل وزارت بهداشت حضور داشتیم و شب گذشته هم در وزارتخانه خوابیدیم، ‌البته با چند نفر از نمایندگان مجلس صحبت کرده‌ایم ولی تا کنون نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

کاخ سفید: هیچکس به اظهارات مقامات رزیم تهران باور ندارد


رادیو فرانسه: همزمان با خبر توافق رژیم ایران و کشور های عضو گروه ١+٥ برای مذاکرات هسته ای در استانبول، آمریکا میگوید جمهوری اسلامی باید اقدامات مشخصی را اتخاذ کند تا به جامعه جهانی ثابت کند در پی تولید سلاح هسته ای نیست. بگفته سخنگوی کاخ سفید، هیچکس در جامعه جهانی به اظهارات مقامهای رژیم تهران باور ندارد. "جی کارنی" سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه گفت آمریکا بدرستی میداند «رژیم ایران چگونه باید به تعهدات بین المللی خود پابندی نشان دهد و جامعه جهانی را مطمئن سازد که قصد تولید سلاح اتمی را ندارد؛ به نظر ما اصل مساله همین است.» سخنگوی رئیس جمهور آمریکا با این حال از توافق بر سر از سرگیری مذاکرات هسته ای میان رژیم ایران و کشور های عضو گروه ١+٥ روز شنبه آینده در استانبول استقبال کرد و گفت مهم ان است که این مذاکرات برگزار شود. جی کارنی در ادامه گفت: «اینکه مقام های رژیم تهران چه اظهاراتی درباره نیات خود داشته اند مهم نیست زیرا هیچکسی در جامعه جهانی به این اظهارات باور ندارد.» بگفته او «مقام های جمهوری اسلامی اکنون باید اقدامات مشخصی را انجام دهند تا ثابت کنند از بلند پروازی های هسته ای خود دست برداشته اند.... مهم آن است که نیات رژیم ایران با اقدامات آنها مورد سنجش قرار گیرند و ما چنین کاری را انجام خواهیم داد.» سخنگوی کاخ سفید هشدار داد که بر اساس اظهارات باراک اوباما- رئیس جمهور آمریکا، «پنجره مذاکرات با رژیم ایران در حال بسته شدن است و جمهوری اسلامی باید این مذاکرات را جدی بگیرد زیرا تلاش هایش برای دست یابی به سلاح هسته ای موجب نگرانی های عمیقی درجهان شده است.

احتکار مواد غذایی و بیداد گران فروشی

گزارش میدانی فارس از بیداد کم فروشی، گران فروشی و فروش مشروط در بازار مواد مواد غذایی حکایت دارد. 

تهیه گزارش در خصوص افزایش قیمت برخی کالاها و به ویژه مواد غذایی که در ایام تعطیلات نوروز به حداکثر میزان خود رسید و پس از آن هم علیرغم توصیه‌های رسانه‌ها هنوز هم روند افزایش دارد از زمانی آغاز شد که در تاکسی نشسته و با راننده مشغول به صحبت شدم. راننده تاکسی می‌گفت لنت ترمزی را که تا همین چند وقت پیش به قیمت 37 هزار تومان می‌خرید امروز به قیمت 52 هزار تومان خریداری کرده است. من در حال محاسبه میزان افزایش قیمت آن و دلایل آن بودم که او بقیه اقلامی را هم که در آن چند روز تغییر داده بود برای من می‌شمرد و مرتبا می‌گفت 20 هزار تومان گران شده است 30 هزار تومان گران شده است و من همچنان در حال محاسبه درصد افزایش گرانی بودم.

اطراف میدان محمدیه تهران که پیش از این آن را میدان اعدام می‌خواندند محلی است که بنکداران مواد غذایی ، بنکداران لبنیات و بنکداران برخی کالاهای خشکبار نیاز واحدهای صنفی سطح شهر تهران را تأمین می‌کنند و مرتبا نیسان‌های آبی‌رنگی است که از داخل انبارها مملو از کالا خارج می‌شود.

وقتی با یکی از کسبه آن منطقه وارد صحبت شدم در خصوص شایعاتی که برخی کارخانجات و برخی تولید‌کنندگان در عدم عرضه کالا و احتکار صحبت می‌کنند سؤال کردم ضمن تأیید صحبت‌ها گفت، متأسفانه خیلی از شرکت‌های پخش در سال 91 هیچ کالاهایی را پخش نکرده‌اند و می‌گویند باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد و قیمت‌ها دستخوش چه تغییراتی می‌شود.

وقتی از او در مورد شرکت‌های پخش پرسیدم، گفت که شرکت (ب پ) که یکی از بزرگترین شرکت‌های توزیع روغن و شوینده‌ها است در سال 91 هیچ کالایی را عرضه نکرده است و برخی کارخانجات مثل کارخانه زرماکارون اعلام کرده است تا اول اردیبهشت ماه هیچ کالایی را توزیع نمی‌کند تا مشخص شود قیمت‌ها دستخوش چه تغییراتی می‌شود.

این فعال بازار مولوی ادامه داد و گفت: عدم عرضه این کالاها باعث شده است تا قیمت شوینده‌ها در حال حاضر تا 15 درصد گران شود و همچنین قیمت روغن نباتی بین  18 تا 20 درصد افزایش قیمت داشته باشد که عمده افزایش قیمت شوینده‌ها مربوط به مایع ظرفشویی و صابون است.

با یکی دیگر از فعالان بازار مولوی گرم صحبت شدم و از او در خصوص کم‌فروشی و یا عدم عرضه کالا سؤال کردم او اعلام کرد شرکت (ق ا) که محصول "م" را توزیع می‌کند و همچنین شرکت (ش ع) که عمدتا محصولات مربوط به شیرینی و شکلات را عرضه می‌کند تاکنون هیچگونه توزیعی نداشته‌اند و این دو شرکت از عمده شرکت‌هایی هستند که اعلام می‌کنند اگر فلان کالا را می‌خواهید باید فلان کالا را هم در کنارش قبول کنید.

وقتی از او پرسیدم منظورت از فلان کالا چیست ؟ گفت: شاید باورتان نشود گاهی اوقات ما برای آنکه بیسکویت بخریم مجبور هستیم پیف پاف هم در کنار آن خریداری کنیم و در واقع این شرکت‌های پخش هستند که سعی می‌کنند کالاهای پرفروش را در کنار کالاهایی که فروش کمتری دارند عرضه کنند.

از یکی دیگر از بنکداران مواد غذایی در اطراف میدان محمدیه تهران در خصوص افزایش قیمت عمومی کالاها پرسیدم گفت به طور عمومی کالاهای 15 درصد گران شده است و تنها کالاهایی که قیمت‌شان ثابت بوده است کالاهای آردی بوده است.

به یکی دیگر از فعالان بازار مولوی گفتم وقتی واردکنندگان کالاهای اساسی ارز دولتی دریافت می‌کنند لزومی ندارد بهانه افزایش کالایشان را به افزایش قیمت دلار ربط بدهند. او گفت اتفاقا بیشتر شرکت‌هایی که کالاهای خود را گران کرده‌اند شرکت‌های دولتی هستند و همواره اعلام می‌کنند که به هیچ وجه به ما ارز دولتی داده نمی‌شود.

وی افزود: برخی شرکت‌های نوشابه سازی مانند شرکت "ک" و "ز" به هیچ دلیلی کالاهای خود را افزایش قیمت می‌دهند و تقریبا این موضوعی است که هر روز هنگام دریافت فاکتورهای جدید ما با آن مواجه هستیم.

یکی دیگر از فعالان بازار در خصوص کالاهای خارجی مواد غذایی اظهار داشت: به طور میانگین کالاهای خارجی بین 30 تا  60 درصد افزایش قیمت داشته‌اند و حتی در برخی کالاهای وارداتی با افزایش قیمت صد درصدی هم مواجه هستیم.

با یکی از بنکداران مواد غذایی که فقط کالای کمپوت شده و تن ماهی عرضه می‌کند وارد صحبت شدم او می‌گوید هنوز تن ماهی در بازار توزیع نشده است اما شایعه‌ای پیچیده که ماهی کیلویی هزار تومان گران شده است و همین باعث شده تا کالای فعلی که در انبارها موجود است در سطح بازار توزیع نشود تا افزایش قیمت آن برخی انباردارها سود بکنند.

از او درباره وضعیت کاسبی در این روزها و سطح خرید و فروش می‌پرسم می‌گوید کاسبی ما هم شل شده است به طور مثال امروز از صبح بیکار نشسته‌ایم و هنوز سفارش مناسبی نداشته‌ایم و این در حالی است که من با این دم و دستگاه و انبار مجبور هستم به دنبال فروش ملک خود باشم و در واقع با فروش آن حداقل 10 تا 15 نفر هم که نان خود را از کاسبی ما می‌برند هم بیکار شوند.

یکی از فعالان بازار که در حوزه مواد سلولوزی فعالیت می‌کند می‌گوید پوشاک پنبه‌ریز و مای‌بیبی از یک هفته مانده به سال 91 هیچ کالایی را در بازار توزیع نکرده است و در حال حاضر مواد سلولوزی و دستمال کاغذی هم با افزایش قیمت 15 درصدی در بازار مواجه است به طوری که کارخانه "چ" که دستمال کاغذی ارائه می‌کند در پی تماس‌های مکرر ما هنوز هیچ کالایی را تحویل نداده است.

همین طور که در خیابان مولوی قدم می‌زنم وارد یکی دیگر از مغازه‌هایی که بنکدار مواد غذایی است می‌شوم از او از وضعیت بازار می‌پرسم سری تکان می‌دهد و می‌گوید ای آقا وقتی سس "م" 15 درصد گران می‌شود در واقع حاشیه سود ما کاهش می‌یابد هرچه کالا گرانتر شود سود ما کمتر می‌شود چون میزان تقاضا هم کاهش پیدا می‌کند.

او ادامه می‌دهد: کلیه محصولات لبنیات "پ" 15 درصد گران شده است و در 10 روز گذشته کره "پ" اصلا در بازار توزیع نشده است و همین موضوع باعث می‌شود تا قیمت کره‌های گیاهی نیز افزایش پیدا کند.

او می‌گوید: قیمت ایستک 25 درصد افزایش قیمت داشته است و شرکت رب سازی "ی" که اقدام به توزیع محصولات مواد غذایی می‌کند در پاسخ به تماس‌های مکرر ما برای دریافت کالا می‌گوید فعلا تعطیل است و هیچ کالایی نمی‌‌دهیم.

این بنکدار مواد غذایی گفت: کالاهای خارجی که سرسام‌آور است ما نمی‌‌توانیم گرانتر بفروشیم اگر بخواهیم گران‌فروشی کنیم به خاطر رقابتی که در بازار وجود دارد کالا روی دستمان می‌ماند اما واقعیت این است که همه کالاها گران شده است.

از یکی از فعالان بازار مولوی درباره تغییر قیمت رب سؤال می‌کنم می‌گوید: رب تغییر قیمت چندانی نداشته است اما زمزمه گرانی آن از سوی کارخانجات تولید کننده بلند شده است.

یکی از بنکداران مواد غذایی می‌‌گوید می‌دانید مشکل اصلی ما چیست؟ شرکت‌های پخش درصد سود عمده‌فروشی ما را به حداقل میزان ممکن رسانده‌اند در صورتی که بر اساس قانون نظام صنفی سود عمده‌فروشی باید 3 درصد باشد اما اگر ما خرید نقدی بکنیم و همان لحظه کارت بکشیم و پول را واریز کنیم بین 1 تا 1.5 درصد به ما سود می‌دهد اما اگر چک یک ماهه بخواهیم بدهیم باید به ضرر بفروشیم کالا را، همین موارد باعث می‌شود تا به گرانی‌ها دامن زده شود.

از او درباره افزایش قیمت چای می‌پرسم و می‌گوید قیمت چای پیش از عید خیلی گران شده بود اما در حال حاضر افزایش قیمت چندانی نداشته است.

یکی از حجره‌نشینان بازار مولوی مرا به سمت خودش می‌خواند و می‌گوید این گزارش‌ها که می‌نویسی برای چییست می‌خواهی مأموران تعزیرات بریزند بازار، فکر می‌کنی با تعزیرات و بگیر و ببند چیزی درست می‌شود؟ اگر مرا جریمه کنند از کجا می‌خواهم جریمه را بدهم. مجبور هستم از همین مغازه دربیاورم تا بتوانم توان امرار معاش داشته باشم.

او ادامه می‌دهد: مأموران تعزیرات به ما در خصوص کالاهایی که برچسب ندارد انگ قاچاق می‌زنند اما شما توجه داشته باشید من همین الان چند کارتن شکلات صبحانه خریداری کرده‌ام این هم فاکتورش که از شرکت معتبری خریداری شده اما هیچ گونه برچسبی ندارد حال من قاچاق فروشم یا شرکت توزیع کننده.

من پیشنهاد می‌کنم به جای اینکه هر ساله حقوق کارگر، پول آب و برق و گاز را گران کنند که در نهایت به تورم بالای 50 درصدی دامن می‌زند حقوق کارگر بیچاره را 15 درصد افزایش ندهند تا او مجبور شود کالاهای مورد نیاز خود را  50 درصد گرانتر بخرد.

یکی دیگر از فعالان بازار که مواد شوینده و بهداشتی عرضه می‌کند می‌گوید شرکت "پ" در برج 11 محصولات خود را 15 درصد گران کرده است و امروز هم که ما کالا دریافت کرده‌ایم 20 درصد دیگر گران کرده است وقتی دلیلش را می‌پرسیم می‌گوید وزارت بازرگانی به ما مجوز داده است.

او می‌گوید: من امروز 11 میلیون تومان خرید کرده‌ام اما میزان سودی که شرکت به من داده است فقط 1.5 درصد است. تازه این در حالتی است که من خرید نقدی کرده‌ام.

یکی دیگر از بنکداران مواد غذایی در خیابان مولوی می‌گوید من فکر می‌کنم دولت باید به کارخانجات اولتیماتوم بدهد چرا که این کارخانجات پول خود را از کشور خارج می‌‌کنند و در کشورهای عربی اطراف ملک و املاک می‌خرند و اعلام ورشکستگی می‌کنند. اینها را چون می‌دانم می‌گویم و برای همه آنها سند دارم.

از او درباره قیمت برنج می‌پرسم می‌گوید قیمت عمده‌فروشی برنج هندی بین2000 تا 2600 تومان است و قیمت مصرف کننده برنج خاطره هر کیلوگرم 3000 تا 3200 تومان است. شما که خبرنگار هستید من یک سؤال دارم قبل از عید قرار بود برنج جاودانه را وارد کنند و از طریق تعاونی مصرف‌ها به مردم بفروشند تا در ایام تعطیلات نوروز با افزایش قیمت مواجه نباشیم اما چه اتفاقی افتاد، برنج وارد شده را تنها به چند بنکدار در بازار دادند تا بتوانند از افزایش قیمت صورت گرفته سود لازم را ببرند. مگر مردم چقدر توان خرید دارند در همین عیدی که گذشت قیمت مرغ تا 5500 تومان و قیمت گوشت تا 26000 تومان رسیده بود ، بازار مواد غذایی هم که می‌بینید باند بازی شده است به همه جنس نمی‌دهند.

می‌گویند شکر ارزان شده است اما شکر سیاه را در بازار توزیع می‌کنند. شکری که کیفیت ندارد را ارزان می‌کنند.

به سراغ یکی از بنکداران مواد لبنی می‌روم او می‌گوید از سال گذشته تاکنون قیمت کره دو برابر شده است دیروز با یکی از واردکنندگان کره صحبت می‌کردم که می‌گفت نرخ جهانی کره پایین آمده است اما چون دلار گران شده قیمت کره هم افزایش یافته است.

او می‌گفت حتی قیمت کره گیاهی هم تا 120 درصد افزایش داشته است. اینکه دولت می‌گوید به واردکنندگان ارز دولتی می‌دهد، به چه کسی تاکنون داده است ما که در بازار هستیم همه می‌گویند با دلار دو هزار تومانی جنس وارد می‌کنند.

وی افزود: در کمتر از 2 ماه گذشته پنیر لیقوان 120 درصد افزایش قیمت داشته است، ماست موسیر 70 درصد و قیمت کره فله‌ای از  5 هزار تومان به 8 هزار و صد تومان رسیده است. واقعا مردم چقدر توان خرید دارند که این افزایش قیمت‌ها به آنها تحمیل می‌شود.

تجمع کارگران نی بُر کشت و صنعت کارون شوشتر


یک فعال کارگری در خوزستان خبر داد: بیش از هزار کارگر معترض «نی بُر» کشت و صنعت کارون شوشتر در اعتراض به عدم محاسبه سنوات بیمه‌ای و افزایش نیافتن دستمزد خود در سال‌های گذشته، دست از کار کشیده و در مقابل درب ورودی کارخانه تجمع کرده‌اند.

به گزارش ایلنا، آقایار حسینی خاطرنشان کرد: این کارگران فصلی که به کار تخصصی بریدن نی اشتغال دارند خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و همچنین افزایش دستمزد ماهانه خود هستند.

او افزود: عده‌ی زیادی از کارگران نی بر کشت و صنعت به سن بازنشستگی رسیده اما امکان بازنشسته شدن و استفاده از مزایای تامین اجتماعی را ندارند، علاوه بر این سازمان تامین اجتماعی کار این کارگران را جزء مشاغل سخت و زیان آور به حساب نمی‌آورد.

او یاد آور شد: در هفته اخیر یکی از کارگران نی بر کشت و صنعت کارون شوشتر در حین سوزاندن ساقه‌های نی شکر دچار حریق شد و بر اثر جراحات وارده فوت کرده است.

۵ سال حبس برای یک شهروند اهل ماکو


یک شهروند ماکویی از سوی دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس محکوم شد.

 یکی از اهالی روستای یولوگردی از توابع شهرستان ماکو واقع در استان آذربایجان غربی، به نام ابراهیم احسن از طرف دادگاه انقلاب به زندان محکوم گردید.

ابراهیم احسن که بیش از چهار سال است در زندان بسر می برد از سوی دادگاه انقلاب خوی به اتهام همکاری با یکی از احزاب کردی مخالف نظام به ۵ سال حبس محکوم شده است.

گفتنی است نامبرده هم اکنون در زندان ارومیه دوران محکومیت خود را سپری می نماید.

اشرافي گری در مجلس شورای اسلامی


سایت خانه ملت: در شرايطي كه در ميانه انتخابات مجلس شوراي اسلامي قرار داريم توجه به يك نكته در مورد وضعيت مجلس مفيد است. هركس گذرش به ساختمان پارلمان افتاده و مجبور شده باشد در موقع نهار از غذاي رستوران مجلس استفاده كند تصديق خواهد كرد سفره ناهار نمايندگان مجلس و نمايندگان دولتي مهمان مجلس سفره رنگيني است. چند نوع غذا و دسر سرو مي‌شود كه به جرأت مي‌توان گفت اين سفره بسيار رنگين‌تر از سفره ميليونها ايراني طبقه متوسط و حتي افراد با وضع مالي نسبتاً خوب است. چندين سال پي در پي نشستن سر چنين سفره‌هاي رنگيني قطعاً زاهدترين انسانها را از وضع مردم عادي بي‌خبر خواهد كرد. اسفناك‌تر اينكه رستوان كارمندان عادي مجلس از رستوران نمايندگان جداست. اگر چه اين جدايي شايد به لحاظ مسائل امنيتي ( مثلاً) موضوعيت داشته باشد ولي تبعيض در غذاهاي ارائه شده هرگز توجهي ندارد، جز القاي دو طبقه ديدن افراد، طبقه اشراف يعني نمايندگان و معاونان و مديران دولتي و طبقه فرودستان يعني كارمندان عادي مجلس. البته هستند نمايندگاني كه در اعتراض به اين تبعيض زشت، غذاي خود را در رستوران كارمندان عادي صرف مي‌كنند ولي تعداد آنان در مجلسي كه پر است از استادان اخلاق و مدعيان مردمداري و ... به قدري ناچيز است كه صداي اينگونه نمايندگان شنيده نمي شود.

حمله نماینده ولی فقیه به ترکیه و کشورهای عربی


سایت دیگربان: علی سعیدی٬ نماینده ولی فقیه در سپاه٬ عربستان و قطر را «پادوی آمریکا» در حوادث سوریه نامید و هشدار داد «توطئه‌چینی» آنها در این کشور به ضررشان تمام خواهد شد.
آقای سعیدی روز سه‌شنبه (۲۲ فروردین) به خبرگزاری مهر گفته است: «معادلات منطقه خاورمیانه به نفع عربستان، قطر و بعضی کشورهای دیگر منطقه پیش نمی‌رود و تاریخ این رژیم‌ها به پایان رسیده است.»
وی افزوده است: «حمایت معنوی ایران و ایستادگی روسیه و چین زمینه شکست توطئه آمریکا، قطر و عربستان را فراهم می‌کند.»
نماینده ولی فقیه در سپاه همچنین با انتقاد از دخالت «ترکیه» در حوادث سوریه گفته که «اردوغان یا خواب امپراتوری عثمانی را می‌بیند و یا با توجه به افول شرایط عربستان و مصر می‌خواهد نقش رهبری جهان اسلام را بر عهده بگیرد.»
سعیدی اظهار کرده که مردم مسلمان ترکیه از اردوغان انتظار دارند «به صورت محکم در کنار بیداری اسلامی قرار بگیرد و در مقابل رژیم صهیونیستی بایستد.»
جمهوری اسلامی با آغاز اعتراض‌ها در سوریه٬ از بشار اسد حمایت می‌کند و از کشور‌های عربی و ترکیه به خاطر حمایت از مخالفان اسد خشمگین است.
مقام‌های جمهوری اسلامی در یک سال گذشته بار‌ها به این کشور‌ها به خاطر «دخالت» در امور داخلی سوریه هشدار داده‌ و به صراحت اعلام کرده‌اند همه‌جانبه از بشار اسد پشتیبانی می‌کنند.

*****

اردوغان در توهم امپراطوری عثمانی

سعیدی همچنین به نقش آفرینی ترکیه در تحولات سوریه اشاره کرد و گفت: نخست وزیر ترکیه تلاش می کند چندین نقش را در حوادث سوریه بازی کند. اردوغان یا خواب امپراتوری عثمانی را می بیند و یا با توجه به افول شرایط عربستان و مصر می خواهد نقش رهبری جهان اسلام را بر عهده بگیرد، البته شاید یکی دیگر از دلایل این باشد که وعده های بسیار سنگینی از آمریکا به آنها داده شده باشد.

وی اظهار داشت: معتقدم این گونه دوگانگی ها خیلی به نفع نخست وزیر ترکیه نخواهد بود و مردم این کشور تاب تحمل را ندارند. چرا که  مردم مسلمان این کشور توقع داشتند که حزب آقای اردوغان به صورت محکم در کنار بیداری اسلامی قرار بگیرد و در مقابل رژیم صهیونیستی بایستد و بتواند همراه با ایران و جبهه مقاومت زمینه پیروزی های بیشتر را فراهم کند.

بی خبری از وضعیت یک فعال دربند دانشجویی


بنابه گزارش ارسالی به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" نزدیگ به 3 ماه است که از وضعیت و شرایط فعال دانشجویی آرش صادقی  که در بند 209 زندان اوین زندانی است،خبری در دست نیست.
این فعال دانشجویی حدود یک ماه بعد از آزادی بار دیگر در تاریخ 25 دی ماه 90 بازداشت و به بند 209 زندان اوین منتقل شده است و تاکنون تنها یک بار چند روز پس از بازداشت اجازه یافته در یک تماس تلفنی کوتاه و کنترل شده که در حضور بازجویان وزارت اطلاعات بود با خانواده خود صحبت کند.
آرش صادقی، دانشجوی ترم 6 رشته فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی، همچنان به صورت غیرقانونی در بازداشت به سر می‌برد و در حال حاضر حدود سه ماه است که هیچ خبری از وضعیت و شرایط  وی در دست نبوده و خانواده‌اش کاملا از او بی اطلاعند و در نگرانی فزآینده ای بسر می برند. 
مراجعات مکرر خانواده صادقی به مراکز مختلف برای اطلاع یافتن از وضعیت و شرایط عزیز خود تا به حال بی نتیجه بوده است. 

لازم به یاد آوری است فعال دانشجویی آرش صادقی متولد 7/7/65 و دانشجوی رشته فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی تهران است. وی اولین بار در تاریخ 18/4/88 بعد از انتخابات ریاست جمهوری و به دلیل پیامدهای برگزاری برنامه تریبون آزاد در دانشگاه‌ها بازداشت شده و تا تاریخ 18/7/88 که به قید وثیقه آزاد می‌شود. او کمتر از سه ماه بعد باز هم با بازداشتی دیگر روبه‌رو شده و این بار از تاریخ 4/10/88 تا 21/12/88 را در بازداشت می‌گذراند. اما این نیز پایانی بر بازداشت‌های سریالی او نبوده و بار دیگر در تاریخ 15/1/89 و این بار به دلیل مصاحبه با رسانه‌های خبری خارج از کشور بازداشت شده و تا تاریخ 15/7/89 در این وضعیت نگهداری می‌شود.
لازم به ذکر است در جریان یورشی دیگر به منزل آقای صادقی به منظور بازداشت وی، مادر بیمارشان دچار حمله قلبی شده که متاسفانه چهار روز بعد منجر به فوت ایشان در اوایل آذر ماه سال 89 می‌شود.
در جریان این بازداشت‌ها و بازجویی‌های پیاپی، پرونده به شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران فرستاده شده که در این شعبه به ریاست قاضی پیرعباسی حکم به 6 سال حبس تعذیری صادر می‌شود و در ادامه در شعبه 54 دادگاه تجدید نظر، حکم به یک سال کاهش می‌یابد. به موجب این حکم، در تاریخ 11/9/89 محکومیت آرش صادقی در بند 209 زندان اوین آغاز می‌شود و به دلیل اعتصاب غذای ایشان در اعتراض به نگهداری در این بند، در تاریخ 1/10/89 وی را به بند 350 زندان اوین منتقل کرده و تا تاریخ 23/9/90 که زمان آزادی او بود در همین بند نگهداری می‌شود. این در حالی است که دوران بازداشت او جزء دوران محکومیتش به حساب نیامده و با وجود اینکه حدود یک سال بازداشت _ تقریبا برابر با میزان محکومیت _ به دلایل مختلف در پرونده مربوطه موجود بوده است اما یک سال محکومیت به صورت جداگانه لحاظ شده و وی را به صورت غیرقانونی در زندان نگه می‌دارند. 

« کوششگران حقوق بشر ایران »
22 فروردین 1391

گزارش فوق  به سازمانهای زیر ارسال  گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل

بنزین ۱۰۰۰ تومانی روی میز احمدی‌نژاد


خبرگزاری مهر: قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت از ارائه سناریوهای مختلف بنزینی به رئیس جمهور خبر داد و اعلام کرد: شخص رئیس جمهور تغییرات جدید بنزینی را تعیین می‌کند، ضمن اینکه افزایش قیمت بنزین به 1000 تومان یکی از این سناریوها است.

عبدالله جلالی درباره قیمت بنزین در فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، گفت: سناریوهای نهایی قیمتی و غیر قیمتی بنزین نه در ستاد ستاد حمل و نقل و سوخت بلکه در ستاد هدفمندی یارانه‌ها نهایی می‌شود.

قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اعلام اینکه در حال حاضر هیچ سناریو و قیمتی برای اجرا در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نهایی نشده است، تصریح کرد: اخیرا با تکمیل مطالعات کارشناسی شده، تمامی سناریوها برای تصمیم گیری نهایی در اختیار رئیس جمهور قرار گرفته است.
این مقام مسئول با اعلام اینکه سناریوی نهایی قیمت و نحوه اجرای این فرآورده نفتی در فاز دوم هدفمندی یارانه ها توسط شخص رئیس جمهور تعیین می شود، اظهار داشت: همچنین زمان اجرای تغییرات جدید بنزین هم توسط رئیس جمهور به دستگاه‌های مختلف دولتی اعلام می شود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا افزایش قیمت بنزین به 1000 تومان یکی از گزینه ها در فاز دوم اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها است؟ بیان کرد: افزایش قیمت بنزین به 1000 تومان هم یکی از این گزینه هاست اما هنوز نهایی نشده است.

جلالی همچنین در مورد احتمال حذف نظام سهمیه بندی بنزین هم توضیح داد: حذف سهمیه بندی و یا عرضه بنزین تک نرخی هم در قالب سناریوهای جداگانه ای به رئیس جمهور ارائه شده است.
به گفته این مقام مسئول، هر گونه تغییرات جدید قیمتی و نحوه عرضه بنزین در فاز دوم هدفمندی به طور گسترده توسط ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و ستاد هدفمندی یارانه‌ها اطلاع رسانی می شود.

مهر 13 فروردین ماه سالجاری با انتشار گزارشی، اعلام کرده بود: شامگاه 6 فروردین ماه دولت در اقدامی ناگهانی با واریز 28 هزار تومان مابه التفاوت فاز اول و دوم یارانه‌ها را به ازای هر ایرانی به حساب سرپرست خانوار، گام اول برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها را برداشت.
بر این اساس در فاز دوم اجرای این طرح اقتصادی پیش بینی می شود حداقل قیمت حامل‌های مختلف انرژی همچون بنزین، گازوئیل، برق، گاز طبیعی و آب بین 20 تا 40 درصد افزایش یابد.

پیگیری‌های مهر از ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور نشان می‌دهد که با برگزاری جلسات متعدد در شرایط فعلی 2 سناریو حذف نظام سهمیه بندی و عرضه بنزین تک نرخی و یا حفظ شرایط موجود با احتساب افزایش قیمت بنزین نیمه یارانه‌ای و آزاد در دستور کار دولت قرار گرفته است.
محمد رویانیان هم پیشتر  با بیان اینکه تاکنون هیچ سناریویی برای تعیین قیمت و یا نحوه عرضه بنزین در فاز دوم هدفمندی نهایی و قطعی نشده است، گفت: عرضه بنزین تک نرخی را هم می‌توان یکی از گزینه‌های بنزینی دولت در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نام برد.
این عضو کابینه دولت با اعلام اینکه افزایش قیمت بنزین در سال 1391 قطعی است، تصریح کرد: اما تاکنون درباره میزان افزایش بهای این حامل انرژی توافقی حاصل نشده است.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در پاسخ به این سئوال که دولت برای سال 91 افزایش 20 یا 40درصدی قیمت بنزین را در دستور کار قرار داده است، بیان کرد: افزایش 20 درصدی قیمت بنزین هم یکی از سناریوها است اما این احتمال هم وجود دارد که به جای افزایش قیمت بنزین، بهای کل سبد انرژی کشور افزایش یابد.

حاج آقا خیلی‌ سلام رسوندند و...( استانبول - ترکیه)












واردات نفت اسپانیا از ایران کاهش یافت


آمارهای رسمی دولت اسپانیا نشان می دهد میزان واردات نفت این کشور از ایران طی ماه ژانویه 2012 میلادی نسبت به دسامبر بیش از 31 درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز میزان واردات نفت اسپانیا از ایران طی ماه ژانویه کاهش داشته و این کشور نفت بیشتری را در این مدت از عراق و نیجریه وارد کرده است .

بر اساس این گزارش اتحادیه اروپا قصد دارد تحریمهای نفتی خود بر ضد جمهوری اسلامی را از ابتدای جولای اعمال کند . 

اتحادیه اروپا از کلیه اعضای خود خواسته است تا واردات نفت از ایران را از ابتدای جولای متوقف کنند و از هم اکنون به فکر جایگزین کردن نفت ایران باشند .

دولت یک شبه ۳۵ هزار میلیارد به مرتضوی داد


سایت فرارو: یکشنبه هفته آینده عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی استیضاح می شود. اما علاوه بر رایزنی های سیاسی، تلاش های اقتصادی هم برای منتفی شدن این استیضاح ادامه دارد.

هفته گذشته سعید مرتضوی، مدیرعامل جدید صندوق تامین اجتماعی ناگهان خبر داد بدهی 1100 میلیارد تومانی تامین اجتماعی به مراکز درمانی و بقیه طلبکاران پرداخت می کند.

این درحالی است که تامین اجتماعی یکی از بزرگترین طلبکاران دولت است و مدیران این صندوق بارها از دولت خواسته بودند بدهی ها را تسویه کند. اکنون علی اکبر خبازها، رئیس کانون بازنشستگان صندوق تأمین اجتماعی خبر از پرداخت تمام و کمال این بدهی ها داده است؛ 35 هزار میلیارد تومان.

خبازها در این باره می گوید: "بدهی 35 هزار میلیارد تومانی دولت به صندوق تأمین اجتماعی در قالب سهام شرکت‌ها، بانک‌ها و هتل‌ها پرداخت شد. در سال 89 بدهی دولت به صندوق تأمین اجتماعی 25 هزار میلیارد تومان بود که در سال 90 به 35 میلیارد تومان رسید. در این راستا دولت بدهی خود به تأمین اجتماعی را تا سال 90 تسویه کرد."

محمود احمدی نژاد، رییس جمهور در فروردین سال 90، بدهکاری های دولت به تامین اجتماعی را رد کرده بود.

زمستان گذشته، رحمت الله حافظی، مدیرعامل پیشینن صندوق تامین اجتماعی درباره بدهای های دولت به تامین اجتماعی به خبرانلاین گفته بود: "آقای رئیس جمهور در اولین نشست مطبوعاتی سال 90، گفتند که بدهی به این معنا که ما پولی از سازمان تامین اجتماعی گرفته باشیم و حالا به آن بدهکار باشیم، وجود ندارد؛ که این حرف صحیحی است منتها تکالیفی به عهده سازمان گذاشته شده که عملیاتی را انجام بدهیم و در ازای آن دولت هم تهعداتی دارد؛ بنابراین اسم این موضوع را بدهی نگذاریم بهتر است که در این صورت این موضوع صحت دارد.

وي همچنين گفته بود: "این تهعدات بر اساس گزارش حسابرس قانونی که مرجع محسوب می‌شود، تا پایان سال 88، 18 هزار و نهصد میلیارد تومان بوده، تا پایان سال 89، طبق برآورد خودمان، چون هنوز آن مرجع قانونی تایید نکرده، حدود پنج هزار میلیاردتومان به آن اضافه می‌شود که می‌شود 23 هزار میلیارد تومان. پیش‌بینی‌مان هم این است که در سال 90، هفت هزار میلیارد تومان اضافه شود، یعنی 30 هزار میلیارد."

حافظی درباره پرداخت این بدهی گفت: "سهام برخی کارخانجات دولتی را به نام سازمان تامین اجتماعی مصوب کرد که منتقل شود که اینها طبعا باید از آن 31 هزارمیلیارد تومان کسر شود. علت اینکه ما نمی‌توانیم این را کسر کنیم و عدد واقعی را اعلام کنیم این است که برخی از این سهام هنوز قیمت گذاری نشده است."

وي افزود: "ما منتظریم که سازمان خصوصی‌سازی قیمت گذاری و اعلام کند تا ما بتوانیم قیمت دقیق آن را اعلام کنیم. تا زمانی که این اتفاق نیفتد، هروقت حرف از تعهدات دولت بشود، ما مجبوریم که به هر دو کفه ترازو اشاره کنیم که حقی پایمال نشود."

به گفته او 54 شرکت دولتی در این لیست بودند.

اما فهرستی که دولت روز 19 فروردین امسال به تامین اجتماعی واگذار کرده است؛ 

- نیروگاه طوس 100 درصد سهام

- نیروگاه بندر عباس 100 درصد سهام

-کارخانه فولاد خوزستان باقیمانده سهام دولت

- شرکت سنگ آهن شرق ایران 100 درصد

- هتلینگ خیلج فارس باقی مانده سهام دولت

- بانک تجارت باقی مانده سهام دولت

- بانک صادرات باقی مانده سهام دولت

- بانک ملت باقی مانده سهام دولت

- پست بانک باقی مانده سهام دولت

- شرکت ایران ال ان جی باقی مانده سهام دولت

- شرکت فولاد اصفهان باقی مانده سهام دولت

- پالایشگاه اصفهان باقی مانده سهام دولت

- شرکت حفاری شمال باقی مانده سهام دولت

- شرکت خدمات مدیریت و آب و برق صبا باقی مانده سهام

- شرکت صنایع مس ایران باقی مانده سهام دولت

- شرکت پتروشیمی پکرمانشهاباقی مانده سهام دولت

- شرکت پتروشیمی فناوران باقی مانده سهام دولت

- پتروشیمی مارون باقی مانده سهام دولت

- شرکت پالایش و پژوهش خون 100 درصد

- پلایشگاه بندرعباس باقی مانده سهام دولت

- شرکت ملی انفروماتیک باقی مانده سهام دولت

- شرکت هتل های هما باقی مانده سهام

اما پرداخت تمام بدهی های دولت به تامین اجتماعی، کمتر از یک هفته مانده به استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه، معنی غیر از حمایت قوی و کامل دولت از مرتضوی ندارد.

پیش از این هم مرتضوی اعلام کرده بود تا دو هفته همه بدهی های تامین اجتماعی را تسویه می کند. 

این درحالی است که حداقل همه مدیران تامین اجتماعی در 8 سال گذشته توان گرفتن بدهی هایشان از دولت را نداشتند و البته اختلافات مالی چند 100 میلیارد تومانی با وزارت بهداشت و مراکز درمانی مختلف داشتند.

با این حال این بدهی ها پرداخت شده است و البته تامین اجتماعی از چیزی که بود هم بزرگتر خواهد شد؛ اکنون تامین اجتماعی بزرگترین سازمان اقتصادی ایران است. با واگذاری سهام دولت در شرکت هایی که در بالا آمد به تامین اجتماعی؛ این صندوق فربه تر هم می شود.

رسانه های دروغگوی رژیم به جان هم افتاده اند




خبرگزاری فارس: در حالی که سخنگوی قوه قضاییه روز دوشنبه در نشست خبری خود از ارسال پرونده جوانفکر و بقایی به دادسرا خبر داد، معاون اجرایی رئیس جمهور و مدیرعامل ایرنا ناراحتی خود از این خبر حجت الاسلام محسنی اژه ای را در قالب توهین به خبرگزاری فارس نشان دادند! 

پیش از این یکی از سایت‌های خبری مطلبی را با عنوان احتمال بازنشستگی پیش از موعد حمیدرضا بقایی به خاطر عدم اجرای حکم انفصال از خدمت منتشر کرده بود. 

خبرنگار قضایی فارس با توجه به رسالت خود برای روشن شدن اذهان عمومی ملت ایران و طبق عرف و رویه معمول رسانه‌ای در سراسر دنیا در نشست خبری غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه این موضوع را از وی پرسیده و در خصوص زمان اجرای حکم انفصال از خدمت بقایی خواستار توضیحات دستگاه قضایی شد. 

سخنگوی قوه قضائیه نیز در فضایی آرام به این سؤال و همچنین اجرای حکم علی اکبر جوانفکر مدیر سایت ایرنا پاسخ داد که خبرگزاری فارس به درستی و بدون کم و کاست این مطالب را منعکس کرد. 

اما بقایی و سایت ایرنا در اقدامی عجولانه، غیر اخلاقی و البته عادت شده، خبرگزاری فارس را «دروغ‌گو» خوانده‌اند. 

معاون رئیس جمهور برای اثبات ادعای خود، به موضوع خاطره انگیز گرانی سکه و ارز اشاره کرد و ماجرای طنزآلود مقصر بودن پیامک فارس در گران شدن سکه و ارز را یادآور شد تا شاید با تکرار این ادعای خنده‌دار، اذهان را از علت صدور حکم دستگاه قضایی برای این مقام اجرایی و مدیرعامل این خبرگزاری دولتی ، منحرف سازد. 

خبرگزاری فارس ضمن تکذیب ادعای انتشار خبر «بازنشستگی پیش از موعد» بقایی، حق شکایت از این مقام دولتی و ایرنا را به دلیل اتهام زنی به این خبرگزاری برای خود محفوظ می‌داند.

نرخ تورم همچنان غیر واقعی اعلام می‌شود


ایلنا: اعلام نرخ تورم در سال ۹۰ چنان چالش برانگیز شده که به نوعی می‌توان از آن به میوه ممنوعه محمود بهمنی در ساختمان میرداماد نام برد. 

به گزارش خبرنگار ایلنا، نرخ تورم در حالی در سال ۹۰ نسبت به سال پیش از آن جهش 9.4 درصدی داشته که این نرخ در سال ۸۹ نسبت به سال ۸۸ رشد ۱. ۶ درصدی داشته است. نرخ تورم در سال‌های ۸۸، ۸۹ و ۹۰ به ترتیب 10.8، ۴ 12.و 21.5 درصد اعلام شده است. 

بانک مرکزی نرخ تورم سال ۹۰ را در حالی 21.5 درصد اعلام کرد که این رقم از سوی کار‌شناسان اقتصادی مورد چالش قرار گرفته به نحوی که آن‌ها این نرخ را غیر واقعی و اقدامی برای جلوگیری از تورم انتظاری پایین‌تر از نرخ واقعی می‌دانند. 

البته نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی باعث شده علاوه بر کار‌شناسان اقتصادی، منابع رسمی خارج از کشور از جمله اکونومیست نیز نسبت این اقدام بانک مرکزی واکنش نشان داده و میزان نرخ تورم ایران را در سال ۹۰ بیشتر ازاین مقدار اعلام کرد. 

منابع غیر رسمی از جمله واحد اکونومیست و کار‌شناسان اقتصادی، رکود فعالیت‌های اقتصادی در کشور از یک سو و کاهش تمایل سرمایه گذاران به فعالیت‌های اقتصادی مولد و سخت شدن ارائه تسهیلات و همچنین کاهش فعالیت‌های بانکی از سوی مجموعه نهادهای بانکی کشور از عوامل تأثیرگذار در افزایش نرخ تورم در سال ۹۰ اعلام کرده‌اند که این امر موجب شد، فضای اقتصادی کشور در شرایط رکود تورمی قرار بگیرد. 

کار‌شناسان اقتصادی از جمله محمد تقوی‌، کمال اطهاری، فرشاد مومنی، محمد طیبیان معتقدند با توجه به اینکه بازارهایی مانند بورس و مسکن و بسیاری از بازارهای مولد اقتصادی کشور شاهد کاهش رونق فعالیت بخش خصوصی و حتی خروج سرمایه‌ها از این نوع فعالیت‌ها بوده، بسیاری از سرمایه‌ها به سوی بازارهای کاذب و سودآور کوتاه مدت در سال ۹۰ سوق داده شد و همین امر بر افزایش نرخ تورم در این سال تأثیرگذار بوده است. 

از سوی دیگر حجم نقدینگی و افزایش سپرده‌های غیر دیداری و‌‌‌‌ همان شبه پول باعث شده بود که نرخ تورم در سال ۹۰ براساس غیر رسمی کشور بیش از ۲۱. ۵ درصد اعلام شود. چندی پیش واحد اطلاعات اکونومیست میزان نرخ تورم سال ۹۱ را 23.5درصد پیش بینی کرده بود. 

نرخ تورم در حالی از سوی بانک مرکزی اعلام شده است، مرکز آمار ایران به عنوان متولی قانونی اعلام نرخ تورم، ماه‌ها است که از اعلام نرخ تورم خودداری می‌کند و بانک مرکزی نیز از آذرماه ۱۳۹۰ تا کنون هیچ اطلاعی درباره نرخ تورم منتشر نکرده بود. 

اطهاری: نرخ تورم همچنان غیر واقعی اعلام می‌شود! 
یک کار‌شناس اقتصادی با اشاره به اعلام نرخ تورم 21.5 درصدی سال ۹۰ از سوی بانک مرکزی گفت: نبود یک واحد رسمی آماری قابل قبول نزد کار‌شناسان و حتی واحدهای اطلاعاتی بین المللی باعث شده نرخ تورم همچنان به صورت غیر واقعی و مبهم اعلام شود. 

کمال اطهاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه اعلام نرخ تورم 21.5درصد سال ۹۰ از سوی بانک مرکزی با فضای اقتصادی کشور در تناقض کامل است، اظهار داشت: عدم ارائه کامل تمامی اقلام کالاهای مصرفی در تعیین نرخ تورم و شاخص‌های عمده فروشی و همچنین پلکانی کردن قیمت‌ها از دلایل اصلی تناقض اعلام شده در نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی است. 

وی تصریح کرد: در سال ۹۰ دولت برای مهار گرانی و همچنین ملموس نبودن نرخ تورم و موج گرانی در کالاهای مصرفی و حتی کالاهای صنعتی با سیاست پلکانی کردن قیمت‌ها در تلاش بود شتاب نرخ تورم را کاهش دهد اما این حباب در ماه‌های آخر سال ۹۰ به یکباره ترکید و عملا جهش بی‌سابقه قیمت‌ها را در پایان سال ۹۰ در فضای اقتصادی کشور شاهد بودیم. 

به گفته وی، جهش بی‌سابقه گرانی کالا‌ها به خصوص اقلام سبد خانوار در ماه‌های پایانی سال ۹۰ باعث شد نرخ تورم پیش از آنچه در حال حاضر بانک مرکزی اعلام کرده بیشتر شود به گونه‌ای که نرخ تورم بالای ۲۲ تا ۲۳ درصد در سال ۹۰ پیش بینی شد. 

این کار‌شناس اقتصادی همچنین با اشاره به سیاست‌های دستوری اقتصادی در سال گذشته گفت: متاسفانه برنامه ریزان اقتصادی نتوانستند بحران موجود در تولید و همچنین روند رکود تورمی را متوقف کنند و همین امر به افزایش نرخ تورم در سال ۹۰ دامن زد. 

اطهاری همچنین به تناقضات آماری مرکز آمار ایران و بانک مرکزی اشاره کرد و بیان داشت: وقتی که دو مرکز رسمی کشور در خصوص تعیین نرخ تورم اختلاف نظر دارند چگونه ممکن است نهادهای رسمی بین المللی و کار‌شناسان اقتصادی به آمارهای اعلام شده اطمینان پیدا کنند. 

تقوی: برای جلوگیری از ایجاد انتظارات تورمی نرخ واقعی تورم اعلام نمی‌شود 
استاد دانشگاه علامه طباطبائی جلوگیری از ایجاد انتظارات تورمی را عامل اصلی عدم اعلام نرخ واقعی تورم از سوی بانک مرکزی دانست و گفت: بانک مرکزی به دلیل ملاحظات اقتصادی و سیاسی معمولا نرخ تورم را پایین‌تر از نرخ واقعی اعلام کرده است. 

مهدی تقوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در واکنش به اعلام نرخ تورم ۵. ۲۱ درصدی از سوی بانک مرکزی اظهار داشت: نرخ اعلام شده، میانگین نرخ سالانه بوده، در صورتی که میانگین نرخ تورم در شش ماهه دوم سال نسبت به شش ماهه اول سال ۹۰ بسیار بیشتر از آنچه پیش بینی می‌شد افزایش یافت لذا بانک مرکزی برای عدم ایجاد انتظارات تورمی در اوایل سال ۹۱ نرخ تورم را بسیار پایین‌تر از نرخ واقعی اعلام کرده است. 

این استاد دانشگاه علت اصلی افزایش تورم در سال ۹۰ را ناشی از اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها بدون کار کار‌شناسی و با شیب تند قیمتی از سوی برنامه ریزان اقتصادی ذکر کرد. 

تقوی همچنین تصریح کرد: در این میان به دلیل افزایش قیمت ارز و سیاست‌های متناقض و در عین حال غیر منطقی بانک مرکزی در مواجه با معضل گرانی ارز باعث شد واردات با نرخ بالاتری به کشور وارد شود و همین امر بر گرانی اقلام تاثیر گذاشت. 

این اقتصاددان در ادامه سیاست نادرست دولت در حمایت از تولید همزمان با اجرای هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۰ را عامل دیگر افزایش موج گرانی در بازار کالاهای مصرفی اعلام کرد و گفت: این امر موجب شد کالاهای مصرفی با سرعت بیشتری به کشور وارد شوند و بر گرانی‌ها در بازار دامن بزنند.