۱۳۸۹ اسفند ۳, سه‌شنبه

بازداشت دو فعال سیاسی در مشهد و گرگان

در جریان ادامه بازداشت فعالان سیاسی، مدنی و دانشجویی در مشهد طی روزهای اخیر، علی رزاقی بهار از فعالان سیاسی مشهد، در محل کارش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
 نیروهای امنیتی پس از بازداشت این فعال سیاسی در روز ٢۵ بهمن، به منزل وی یورش برده و ضمن ضبط مقادیری از مدارک و اسناد و وسائل، وی را نیز به بازداشتگاه اطلاعات مشهد منتقل کردند.

هنوز از دلیل بازداشت این فعال سیاسی و وضعیت وی خبری منتشر نشده است.

گفتنی است در ادامه بازداشت دانشجویان و فعالان دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد نیز، احسان کاهوکار و محمد غفاریان، دو دانشجوی دیگر آن دانشگاه، در جریان مراسم اول اسفند و بزرگداشت کشته شدگان اخیر، بازداشت و به محل نامعلومی منتتقل شدند.

هم چنین علی منصوری و محمد هرمززاده، دو دانشجوی دیگر این دانشگاه نیز که روز اول اسفند بازداشت شده بودند، طبق آخرین خبر در بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد زندانی هستند.

ازداشت سخنگوی ستاد ۸۸ استان گلستان حسن رضایی سخنگوی ستاد ۸۸ استان گلستان ۱ اسفند در گرگان بازداشت شد.
 حسن رضایی سخنگوی ستاد ۸۸ استان گلستان و رییس شاخه جوانان جبهه مشارکت این استان می‌باشد که یکشنبه ۱ اسفند، همزمان با فراخوان جنبش سبز برای تظاهرات سراسزی در گرگان بازداشت شده است.

هنوز از علت بازداشت و مکان نگهداری نامبرده اطلاعی در دست نیست. بنظر میرسد دستگیری وی در رابطه با عاشورای سال گذشته گرگان باشد.

پیش از این نیز محمدحسین مهیمنی، دانشجوی حقوق دانشگاه آزاد تهران و عکاس خبری در همین رابطه بازداشت شده بود که پس از گذشت ۱۴ روز هنوز هیچگونه اطلاعی از وی در دست نیست.

به خشونت کشیده شدن تجمع دانشجویان دانشگاه شیراز

دانشجویان دانشگاه شیراز امروز ساعت ۳۰: ۱۱ صبح با حضور در میدان پردیس دانشگاه شیراز به اعتراض پرداختند اما این تجمع با دخالت نیروهای حراست و بسیج دانشگاه به خشونت کشیده شد.
 جمعیت دانشجویان که بالغ بر صد‌ها نفر بود یک صدا خواستار پاسخگویی مسئولین دانشگاه شیراز در قبال جان باختن "حامد نورمحمدی" دانشجوی دانشگاه شیراز شدند.

این اعتراض دانشجویان، علی رغم حضور سنگین نیروهای امنیتی خارج از دانشگاه و ماموران حراست و انتظامات دانشگاه شیراز صورت پذیرفت، که در تلاش برای ممانعت از تشکیل هرگونه تجمعی بودند.

گفتنی ست اعتراض دانشجویان دانشگاه شیراز سرانجام با یورش نیروهای حراست و بسیج به تحصن دانشجویان به خشونت کشیده شد.

این در حالیست که دانشجویان دانشگاه شیراز با پخش فراخوان‌های مختلف اعلام کرده‌اند که فردا نیز به اعتراض دست خواهند زد.

شایان ذکر است، نیروهای حراست، انتظامات و بسیج دانشگاه شیراز در حالت آماده باش به سر می‌برند و به کنترل شدید ورود و خروج دانشجویان به صحن دانشگاه و خوابگاه‌ها مشغول هستند؛ این بار نیروهای حراست علاوه بر احضار و ارعاب بعضی از دانشجویان، به احضار و به قول خود توجیه منطقی بعضی دیگر از دانشجویان پرداخته‌اند.

راهپیمايی آرام دهها هزار بحرینی با درخواست تغییر دولت

به گزارش خبرگزاری فرانسه از منامه، دهها هزاران نفر از معترضان در بحرین امروز تظاهرات خود را با درخواست تغییر دولت در این کشور آغاز کردند.

تظاهرکنندگان در این راهپیمايی که برای بزرگداشت کشته شدگان تظاهرات اخیر برگزار می شود، پارچه نوشته هايی را حمل می کنند که روی آنها نوشته شده است، ما خواهان تغییر دولت هستیم.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه می گوید، این تظاهرات بطور آرام و بدون حضور نیروهای پلیس برگزار می شود.

نظر رئیس جمهور روسیه در باره رویدادهای جهان عرب


خبرگزاری «ریا نووستی»/ رییس جمهور روسیه اعلام کرد که اوضاع در خاور نزدیک و در جهان عرب که موجی از اعتراضات و درگیری ها میان اپوزیسیون با حکام محلی منطقه را در بر گرفته می تواند به ازهم پاشی کشورهای "پرجمعیت" منجر و به قدرت رسیدن افراطیون بیانجامد.

"دمیتری مدودف" روز سه شنبه در جلسه کمیته ملی مبارزه با تروریسم روسیه تاکید کرد: "به اوضاعی که هم اکنون در خاور نزدیک و جهان عرب وجود دارد نگاه کنید، شرایط بسیار پیچیده ایست، و دشواری های زیادی پیش رو دارد".

وی تاکید کرد که در برخی از موارد ممکن است بحث از هم پاشی کشورهای پرجمعیت و تجزیه آنها به "ترکش های کوچک" در میان باشد.

وی گفت: "این گونه کشورها چندان هم ساده نیستند. به احتمال قوی این مسئله شرایط دشواری را ایجاد خواهد کرد از جمله به قدرت رسیدن افراطیون. این به معنای مواجه شدن با کانون های آتش به مدت ده ها سال و انتشار افراط گرایی به خارج خواهد بود. باید این واقعیت را در نظر گرفت".

به گفته رئیس جمهور روسیه، چنین سناریوهایی برای روسیه هم در نظر گرفته شده بود اما به اجرا در نیامدند و به اجرا هم در نخواهند آمد.

مدودف خاطر نشان کرد که آنچه که در خاور نزدیک رخ می دهد، تاثیر مستقیم بر اوضاع در روسیه خواهد گذاشت.

کشف تمدنی ناشناخته در روسیه

سایت میراث آریا: کاوش‌های باستان‌شناسان در نیروگاه برقی واقع در شرقی‌ترین بخش روسیه، منجر به کشف آثاری از یک تمدن ناشناخته شد.

در ادامه حفاری‌های باستان‌شناسان در نیروگاه برق منطقه سیل زده ماگادان واقع در شرقی‌ترین بخش روسیه، اشیا و آثاری از فرهنگ‌های نخستین اما ناشناخته این سرزمین کشف شد.

از جمله آثار کشف شده در این منطقه قطعه‌ها و تکه‌هایی از ظروف سفالی بود که در کنار اشیایی ساخته شده از سنگ‌های آتشفشانی قرار داشتند.

سنگ‌های آتشفشانی یا اوبسیدیان‌ها،‌ شیشه‌هایی آتشفشانی هستند که مرکز و منبع آنها صدها کیلومتر دورتر از محل کشف ‌آنها قرار دارد، ازاینرو دانشمندان درحال بررسی دلایل انتقال این آثار به این منطقه هستند.

به گفته باستان‌شناسان کشف اشیایی این چنین در ناحیه ماگادان مسبوق به سابقه بوده به نحوی که در کاوش‌های سال 2010، آثاری همچون سرنیزه‌های کریستالی در این ناحیه کشف شد که متعلق به یکی از قدیمی‌ترین اقوام مناطق شمال شرقی روسیه بوده است.

همچنین در ادامه حفاری‌ها در سکونتگاهی باستانی متعلق در این محدوده، باستان‌شناسان موفق به کشف مجسمه‌ای سنگی از شخصی شدند که در حدود سه هزار سال پیش در این منطقه زندگی می‌کرده است. علاوه بر آن باستان‌شناسان ده‌ها ابزار سنگی و اشیایی سفالیی را نیز در این مکان کشف کرده بودند.

با وجود تمام آثار به دست آمده، همچنان، اصالت و هویت تمدن کشف شده ناشناخته باقی مانده و محققان درصددند برای پی بردن به راز این تمدن، فعالیت‌های خود را ادامه دهند.

قلعه شوش بدون رسيدگی فرو می ريزد

روزنامه مردمسالاری: عضو انجمن دوست داران ميراث فرهنگي شوش معتقد است: بارندگي هاي سيل آسا و تصميم گيري هاي غيرکارشناسي در گذشته، سبب فروريختن بخشي از سقف قلعه شوش شد.  لقمان احمدزاده شوهاني در گفت وگو با ايسنا، بيان کرد: هرچند لايه اي از آجر ديوارهاي خشتي قلعه شوش را پوشانده، اما به مرور زمان، نفوذ آب باران سبب شسته شدن اين ديوارهاي خشتي از درون شده است.  او تاکيد کرد: قلعه باستان شناسي شوش به مرمت مداوم و اصولي نياز دارد. در صورت نبود توجه و رسيدگي به قلعه شوش، اين قلعه فروخواهد ريخت.  نايب رييس انجمن دوست داران ميراث فرهنگي شوش گفت: بخش قابل توجهي از نماي آجري ديوارهاي قلعه در سال هاي گذشته به گونه اي غيراصولي بندکشي شده بود. امروز مي بينيم در بارندگي اخير بيشتر بندکشي ها شسته شده است. همچنين در ترکيب ملات براي بندکشي ديوارهاي قلعه از سبوس استفاده شده است که غذايي لذيذ براي موريانه ها به شمار مي آيد!  او ادامه داد: يکي ديگر از عوامل موثر در تخريب قلعه باستان شناسي شوش، تصميم گيري هاي غيرکارشناسي و مرمت هاي غيراصولي (بزک کردن) در گذشته بوده است. براي مثال، نصب ناودان هاي فلزي نقره يي رنگ در نماي قلعه براي دفع آب هاي حاصل از بارندگي فقط جنبه نمايشي داشته است و اين ناوداني ها قادر به تخليه و هدايت آب هاي ناشي از بارندگي نيستند، در نتيجه، آب باران روي بام قلعه جمع مي شود و فشار حاصل از آن سبب فروريختن بخش هايي از سقف قلعه شده است.  احمدزاده شوهاني گفت: حذف چهارچوب پنجره ها بدون جايگزين کردن چهارچوب جديد در نماي بيروني قلعه که به نوعي نقش نگهدارنده را ايفا مي کرد، سبب ورود رطوبت، بارندگي و سست شدن بخش هاي فوقاني بنا شده است.

ابهام در نشست محدوده ‌ای در اطراف سی و سه پل

وز گذشته بخشي از محدوده کارگاهي مترو اصفهان در حدود ده متري رمپ جنوبي سي و سه پل نشست کرد. به گفته يکي از کارشناسان در حالي که گفته شد بخشي از اتصالات رمپ سي و سه پل آسيب ديده، اما رمپ پل سالم بوده و محل نشست مترو حدود 10 متر تا رمپ پل فاصله دارد. اين درحالي است که هنوز از تخريب اتصالات پل خبري نيست.

به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي روز گذشته در حالي مترو اصفهان نشست کرد که گفته مي‌شد احتمالا بخشي از اتصالات رمپ سي و سه پل آسيب ديده و باعث فروريزي آن شده است.

در همين رابطه يکي از کارشناسان ميراث فرهنگي اعلام کرد که رمپ پل سالم بوده و هيچ آسيبي به سي و سه پل وارد نشده است؛ اما از آنجايي که فاصله محل تخريب به رمپ پل نزديک بوده و رمپ سي و سه پل پس از اتصال به سطح زمين در زير آن نيز ادامه دارد، احتمال تخريب اتصالات رمپ وجود دارد.

نشست زمين حدود ساعت 18 روز دوشنبه دوم اسفند ماه اتفاق افتاده است. پس از رخ دادن اين مساله، مسئولين با اتخاذ تدابير ويژه ترافيکي در اطراف محل و استقرار نيروهاي آتش‌نشاني، از گسترش آن جلوگيري کرده و با تزريق بتون به کمک ميکسر، سعي در پر کردن حفره ايجاد شده کردند.

گفتني تا ساعت 24 سه دستگاه ميکسر، بتون به درون حفره تزريق کردند تا حفره ايجاد شده پر شود.

يکي از اعضاي تيم فني مترو اصفهان که ديروز در محل نشست زمين حاضر بود، در خصوص آغاز عمليات حفاري اعلام کرد: «حفاري اين تونل در حدود پنج روز است که آغاز شده و تاکنون 4 رينگ حفاري داشته ايم که اکنون با اين مشکل يعني نشست زمين مواجه شديم.»

وي سستي زمين را عامل اصلي نشست زمين در اين نقطه اعلام کرد.

از سوي ديگر و با رجوع به صحبت‌هاي دو سال قبل عبدالجواد زعفراني، مديرعامل سازمان قطار شهري اصفهان دو روز پس از ايجاد انحراف در مسير تونل شرقي اصفهان در مي يابيم که وي در آن زمان نقطه توقف دستگاه حفار(تي بي ام) اين خط را، در کنار رمپ جنوبي 33 پل و در مجاورت آسفالت خيابان موازي رودخانه يعني درست در نقطه نشست ديروز اعلام کرده بود.

حال مشخص نيست دليل اين نشست طبق گفته اين عضو تيم فني آغاز عمليات حفاري بوده و يا تعميرات اساسي دستگاه کاترهد و تغيير فشار محفظه غواصان باعث ايجاد اين مساله شده است.

تونل شرقي خط شمال- جنوب مترو اصفهان در شهريور ماه سال 88، پس از عبور از زير رودخانه زاينده رود، در حدود 30 رينگ (طولي معادل 40 متر) در کنار سي و سه پل به اشتباه حفاري شده و از مسير اصلي خود منحرف شد.

اين خبر که در آن زمان با خاموشي و عدم پاسخگويي مسئولين مربوطه همراه بود به وسيله يک منبع آگاه در سازمان قطار شهري شهرداري اصفهان فاش شد.

وي در آن زمان گفته بود که واگن‌هاي حمل خاک هاي حفاري شده، مصالح غير عادي بتون مانند که به قسمتي از پي يک سازه شباهت داشته ديده شده است که احتمال اين قضيه وجود دارد که دستگاه در زمان انحراف با رمپ جنوبي سي و سه پل برخورد کرده و اين مصالح، قسمتي از پي سي و سه پل باشد که در صورت صحت داشتن اين قضيه و آسيب ديدن پي سي و سه پل، احتمال نشست کردن پل در زمان جاري شدن آب در رودخانه وجود دارد که پي بردن به درستي اين احتمال، نيازمند بررسي هاي بيشتر است.

هرچند اين مساله بارها از سوي مسئولين رد و هرگونه برخورد دستگاه حفار با قسمتي از سازه سي و سه پل تائيد نشد و مسئولين کمترين فاصله تونل مترو از سي و سه پل را 40 متر اعلام کردند، ولي حادثه ديروز گواه نزديک تر بودن اين فاصله به سي و سه پل است به گونه اي که نقطه نشست زمين در حادثه ديروز، 10 متر(در امتداد) رمپ جنوبي سي و سه پل قرار دارد.

مرتضي سقائيان، شهردار اصفهان نيز در کنفرانس مطبوعاتي خود پس از انتشار خبر انحراف تونل مترو در شهريورماه 88 با اشاره به فاصله تونل مترو از سي و سه پل گفته بود: «برخي از مطبوعات در اين راستا دست به شايعه پراکني زدند و از ضربه زدن دستگاه TBM به پايه سي وسه پل خبر دادند در حالي که طبق مستندات موجود اکنون فاصله از پايه پل در نقطه شروع انحراف 42 متر و 26 سانتيمتر و اين فاصله در نقطه مياني انحراف 45 متر و 77 سانتيمتر و در نقطه پاياني نيز 71 متر است.»

گفتني است، پرونده مترو شمال-جنوب اصفهان به دليل حرکت اين تونل در بافت تاريخي شهر از آغاز با مخالفت‌هاي گسترده روبرو بود که در اين ميان ارايه آمارهاي گوناگون از سوي مسئولين و يا پنهان سازي برخي مسائل به فروريختن ديوارهاي اعتماد مردم به اين پروژه بيشتر دامن زد.

در جمهوری اسلامی با سکوت کنندگان هم برخورد می کنند

سایت صدا و سیمای رژیم: دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت:‌ سکوت برخی خواص وضع مناسبی برای آینده سیاسی آنها به دنبال نخواهد داشت.

محمد رضا باهنر در نشست خبری در محل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به این سوال که موضع دوپهلوی برخی خواص را درباره آشوب25بهمن چه طور ارزیابی می کنید ؟ گفت : دیگر وقت سکوت نیست و مواضع غیرشفاف مشکلی را حل نمی کند. ‌کسانی که خود را وامدار انقلاب ، ‌نظام و مردم متدین می دانند باید مواضع روشن و صریح بگیرند و سران فتنه را با اسم و مشخصات نام ببرند و گرنه مردم حساب آن ها را از انقلاب و گذشته شان جدا و فقط به وضع فعلی افراد نگاه می کنند.


باهنر در پاسخ این سؤال که چرا آقای هاشمی رفسنجانی مواضع شفافی نمی گیرد؟ افزود: درباره مواضع آقای هاشمی قبلاً‌ هم گفته ام ؛ اکنون موقعیتی نیست که بتوان با حرفهای کلی موضوعات را حل کرد.

وی با اشاره به اینکه صف انقلاب از ضدانقلاب کاملاً روشن و مجزا شده است گفت: از آقای هاشمی می خواهیم با صراحت و شفافیت موضع خود را در باره رفتار فتنه گران مشخص کند.

در ادامه این نشست خبری خبرنگار روزنامه شرق پرسید: چرا انتظار دارید آقای هاشمی سکوت خود را کنار بگذارد ؟ در رژیم گذشته با هر کس که انتقاد می کرد برخورد می کردند و اکنون نیز همین گونه است اما فرقش این است که هم اکنون با سکوت کنندگان هم برخورد می کنند.

باهنر در پاسخ به این خبرنگار گفت: وضع خواص با توده های مردم متفاوت است. در دعای زیارت عاشورا ، کسانی که در موضوع شهادت امام حسین (ع) و یارانش سکوت کرده اند لعن می شوند.

وی افزود: البته ما اصراری نداریم که برخی خواص سکوتشان را کنار بگذارند اما اگر می خواهند ساکت باشند دیگر جزو خواص نظام ما نیستند زیرا خواص کسانی هستند که مواضعشان یک طرف کفه درگیری را می تواند سنگین کند.

باهنر اضافه کرد: اگر خواص می خواهند زندگی عادی خود را داشته باشند هیچ حرفی نیست اما اگر بنا باشد در بالاترین مسئولیت های نظام حضور داشته باشند باید درباره سردی و گرمی نظام اظهار نظر کنند.

بی خبری ازسرنوشت یک دانشجوی بازداشتی در سقز

از سرنوشت یک دانشجوی سقزی به نام فواد حدادیان که توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده اطلاعی در دست نیست.
تاکنون از سرنوشت فواد حدادیان که حدود ۲۰ روز پیش دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شده خبری در دست نیست.

گفته می شود که این دانشجو در پی احضار به اداره اطلاعات شهر سقز و پس ازمراجعه به این اداره بازداشت شده است.

شایان ذکر است علیرغم پیگیری‌های مستمر خانواده حدادیان، مقامات مسئول هیچگونه توضیحی در رابطه با محل نگهداری این فعال دانشجویی و اتهامات احتمالی وی نداده‌اند.

کلاس های دانشگاه هنر کماکان تعطیل است

دانشگاه هنر کماکان در اعتراض به شهادت صانع ژاله توسط نیروهای امنیتی در اعتصاب به سر می برد.
امروز سه شنبه براي سومين روز متوالي در هفته ي جاري كلاس هاي درس دانشگاه هنر برگزار نشد. شايان ذكر است پس از كشته شدن شهيد صانع ژاله توسط نيرو هاي حكومتي ، انجمن اسلامي اين دانشگاه در طي بيانيه اي اعلام
كرده بود كه به مدت یک هفته  دانشجويان سر كلاس هاي درس حاضر نمي شوند.

پس از شهادت صانع ژاله دانشجویی دانشگاه هنر تهران به دست نیروهای امنیتی در تظاهرات ۲۵ بهمن ماه، دانشجویان این دانشگاه دو روز بعد دست به تجمع اعتراضی در دانشگاه هنر زدند که با یورش نیروهای امنیتی و حراست شمار زیادی از آنها بازداشت شدند.

بازداشت دو فعال دیگر دانشجويی بابل

در جریان اعتراضات  يك اسفند در بابل علی يزدان پناه و سارا باقری دو فعال دانشجويي دانشگاه صنعتی نوشيروانی بابل بازداشت شدند.

به گزارش دانشجونيوز علي يزدان پناه و سارا باقري در هنگام خروج از دانشگاه صنعتي نوشيرواني توسط نهادهاي امنيتي دستگير و به مكان نامعلومي منتقل شدند. هنوز از اتهام اين فعالين دانشجويي دانشگاه نوشيرواني خبري در دست نمي باشد.

گفتني است در حوادث روز يك اسفند بابل ايمان صديقي دبير سياسي سابق انجمن اسلامي دانشگاه صنعتي نوسيرواني بابل توسط نهادهاي امنيتي دستگير شد. گفتني است منابع خبري محلي به دانشجونيوز گزارش مي دهند در حوادث اعتراضي روز يك اسفند در بابل كه به مناسيت هفتمسن روز درگذشت جانباختگان حئوادث 25 بهمن بوده، بيش از 15 تن دستگير شده اند كه هنوز از مشخصات افراد بازداشت شده خبري در دست نمي باشد.

مقامات و کارگزاران رژیم پولهای خود را از کشور خارج می کنند

از ترس فروپاشی رژیم، برخی مقامات عالیرتبه وابسته به جناح محافظه کار تا کنون صدها میلیون دلار پول از کشور خارج کرده اند. آنها بیم دارند که موج اعتراضها در کشورهای عربی به ایران هم برسد و توده های مردم را به خیابانها کشانده و باعث نا آرامی هایی در سراسر کشور شود، که طبق ارزیابی آنها، وخیم تر از ناآرامی های سال گذشته خواهد بود و ممکن است اوضاع از کنترل خارج شده و باعث فروپاشی رژیم شود، بخصوص اکنون که مردم ایران برایشان ثابت شده است که توده های مردم قادر به براندازی رژیم های حاکم در کشورهایشان (مانند مصر و تونس) میباشند، آنهم پس از ده ها سال حکومت تزلزل نا پذیر. با توجه به این بیم شدید، مقامات رژیم در جناح محافظه کار، در دفتر رهبری و بخصوص در میان سران سپاه پاسداران، شروع به خارج کردن پولهایی که در بانک های بزرگ ایران (مانند بانک ملی، بانک ملت، بانک سپه و بانک صادرات) دارند، به ترکیه یا به کشورهای مسلمان در مرکز آسیا: پاکستان، ترکمنستان، جنوب آسیا، بنگلادش و همچنین در خاور دور مانند اندونزی و مالزی، نموده اند. بگفته منابع آگاه از امور مالی، که از اطرافیان مقامات فوق الذکر میباشند، تا کنون مبلغ 180 میلیون دلار از حسابهای بانکی این مقامات در بانک سپه، به سه بانک مختلف در ترکیه و همچنین مبلغ 220 میلیون دلار از حسابهایشان در بانک ملی و بانک صادرات به دو بانک مختلف در مالزی و اندونزی، منتقل شده است. اینها بخشی از پولهای خصوصی مقامات فوق الذکر است، منجمله سران مؤسسات اقتصادی رژیم، مانند افراد ارشد بانک مرکزی و رؤسای بنیادهای امداد و سازمانهای خیریه که مستقیماً تابع دفتر رهبری بوده و بازرسی عمومی شامل آنها نمی شود (بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی، بنیاد شهید انقلاب اسلامی، کمیته امداد آیت ا... خمینی و بنیاد 15 خرداد). یکی از رؤسای این بنیادها شدیداً در این موضوع دست اندرکار است. همچنین افراد عالیرتبه دیگری از جناح محافظه کار، به بانک مرکزی ایران مراجعه نموده تا توضیحاتی را در رابطه با نحوه انتقال پول به کشورهای غیرمسلمان در خاور دور، مانند چین (شامل هنگ کنگ) که آنها نیز با ایران فعالیت مالی داشته و دارای روابط حسنه با بانکهای ایران میباشند، دریافت کنند.

بيکاری د ر خرم آباد دستفروشی را به دنبال داشته است

وجود دست فروشان در سطح شهر و پياده روها باعث بروز مشکلاتي چون ترافيک در خيابان هاي پرتردد، زشت و بدنما شدن چهره شهر، سد معبر، ايجاد محدوديت در رفت و آمد شهروندان و عدم امنيت شغلي براي افرادي که در مکان هاي ثابت مشغول به کار هستند مي شود.  خريد از دست فروشان در زماني که کالايي کيفيت و قيمتي مناسب داشته باشند، براي قشر ضعيف و متوسط جامعه واقعا جذاب است اما اگر اين جذابيت را در کنار ايجاد ازدحام، بي نظمي و اختلال در عبور و مرور قرار دهيم وجه ديگري از پديده دستفروشي نمايان مي شود، پياده روهاي شلوغ و باريک که اجناس زيادي مغازه ها، بخشي از آن را تصرف کرده اند اگر با ازدحامي که دستفروشان ايجاد مي کنند جمع شود باعث کلافه و سرگردان شدن عابران مي شود.
همين معضل سبب شده مسوولان مربوطه از جمله نيروي انتظامي به ساماندهي و جمع آوري دست فروشان در سطح شهر اقدام کنند.
وجود دست فروشان و تردد آنها در برخي مناطق ، علاوه بر ناخوشايندکردن چهره شهر ، اعتراض مردم خرم آباد را به همراه داشته است.
دست فروشي يکي از پديده هايي است که معمولا در شهرهاي کمتر توسعه يافته که مردم آن از نظر اقتصادي در وضعيت مطلوبي قرار ندارند اتفاق مي افتد. برخي افراد به دلايلي که آن را گاها نبود کار ثابت و ... مي نامند به دست فروشي رو کرده و امرار معاش خود را از اين طريق مي گذرانند.
اين پديده نه تنها در شهر خرم آباد بلکه در ساير شهرهاي استان نيز مشاهده مي شود که مي طلبد در اين رابطه اقدامي اساسي صورت گيرد تا آن را که برخي زشت کننده شهر مي دانند از ميان برداشته و ساماندهي صورت گيرد.
در خصوص اين پديده يکي از شهروندان خرم آبادي به خبرنگار ايسنا گفت: به دليل وضعيت بد اقتصادي و عدم استطاعت مالي، برخي افراد براي تامين مايحتاج خانواده ها اقدام به فروش ميوه و ... آن هم به صورت دستي مي کنند. وي بيان داشت: در تمامي قسمت هاي شهر وجود اين دست فروشان به چشم مي خورد که گاها مشکلاتي از جمله اختلال در ترافيک و حمل و نقل را نيز به دنبال داشته است.  اين شهروند با تاکيد بر اين که چرا بايد در مرکز لرستان هفته بازاري ثابت وجود نداشته باشد تا ديگر شاهد پراکندگي دست فروشان نباشيم. در اين رابطه يکي از دست فروشان با بيان اين که با دست فروشي نان حلالي براي خانواده خود تامين مي کنم به خبرنگار ايسنا مي گويد: به دليل اين که نان آورخانواده هستم بايد دست فروشي کنم هر چند مي دانم که چهره خوشي براي شهرمان ندارد.
وي درخصوص تعداد بيش از حد دست فروشان سطح شهر خرم آباد مي گويد: قبول دارم تعداد ما در سطح شهر زياد است; مکان ثابتي نداريم، اگر باشد استقبال مي کنيم.  اين دست فروش مي افزايد: ما دوست داريم تامين مايحتاج زندگي، بدون ايجاد مشکل براي مردم صورت گيرد; به ساماندهي دست فروشان اعتقاد داريم ولي تاکنون اقدام موثري صورت نگرفته است. وي مي گويد: بايد مسوولين ذي ربط در اين رابطه تصميمات را بگيرند; مکان مشخصي را در اختيارمان قرار دهند تا آنجا برويم.
عضو شوراي اسلامي شهر خرم آباد نيز در گفت وگو باايسنا، مشکل بيکاري را مهمترين عامل دست فروشي خرم آباد عنوان مي کند و مي افزايد: اگر درست برخورد کنيم، مي بينيم که نرخ بيکاري در خرم آباد کمتر از 30 درصد نيست و اين يک فاجعه است که مرکز لرستان اين قدر بيکار دارد.
محمدجعفر همت پور با تاکيد بر اين که به علت نبود کارخانجات توليدي در شهر، مردم به دست فروشي روي مي آورند، اظهار مي کند: در چندين نقطه شهر، هفته بازار ايجاد کرديم ولي به دليل توپوگرافي خاص خرم آباد استقبال مردم چندان مطلوب نبود.
اين عضو شوراي شهر خرم آباد با اذعان به اين که دست فروشان خرم آباد نيازمند ساماندهي جدي هستند ، عنوان مي کند: يکي از معضلات شهر همين عدم ساماندهي دست فروشان است; در برخي مناطق براي مردم ايجاد مشکل شده و وظيفه اصلي شهرداري به خصوص سازمان ميادين ، رفع اين مشکل است.
رئيس سابق شوراي اسلامي شهر خرم آباد مي گويد: در صورتيکه در خرم آباد هفته بازار ايجاد شود قطعا ترافيک شهر به طور محسوسي روان تر خواهد شد.
معاون خدمات شهري شهرداري خرم آباد مي گويد: بازارچه هاي روز در 7 نقطه از شهرخرم آباد داير است.  مهندس شريفي در گفت وگو با ايسنا مي افزايد: به منظور سازماندهي دست فروشان در7 نقطه شهر، 7 بازار روزانه قرارداده ايم.
وي با بيان اين که اين 7 بازار بيشترين ارباب رجوع را دارند بطوريکه حتي برخي از مغازه داران شاکي اين بازارهفتگي شدند ادامه مي دهد: اين 7 مکان، بازارچه هاي موقت هستند و دليل موقت بودن آنها به خاطر سنجيدن استقبال مردم  است.
معاون خدمات شهري شهرداري خرم آباد اظهار مي کند: در منطقه گلدشت خرم آباد مردم از اين بازار استقبال خوبي داشته اند.
شريفي بيان مي کند: در برخورد با دست فروشان شهرداري قراردادي با نيروي انتظامي منعقد کرده تا با همکاري نيروي انتظامي دست فروشان را ساماندهي کنند.
وي با اشاره به بازارهاي روز درخرم آباد مي گويد: روزهاي شنبه و يکشنبه اين بازار در محل هزاردستگاه، دوشنبه و سه شنبه در محل گلدشت غربي بلوار ايران زمين، چهارشنبه در محل خيابان شورا پادگان 07،پنج شنبه در ورودي خضر و جمعه ابتداي خيابان کريم خان زند دايرمي شود.

مسئولان، تيم ايرانی اكتشاف نفت را از ليبی خارج كنند

يك عضو خانواده تيم نفتي مستقر در ليبي خواستار شد:

مسئولان، تيم ايراني اكتشاف نفت را از ليبي خارج كنند  .
روزنامه ابتکار: بر اساس قرارداد ايران و ليبي يك تيم اكتشاف نفت ايران عازم ليبي شده بودند تا در صحرای اطراف شهر بن قاضي كه اكنون مركز آشوب و اعتراضات مردم كشور ليبي است به اكتشاف ذخاير نفتي بپردازند.
حسن جليلي با بيان اينكه اين تيم با اوج گيري اعتراضات و درگير‌ي‌هاي شهر بن قاضي و حتي به تصرف درآمدن فرودگاه اين شهر توسط معترضان هنوز در ليبي به سر مي‌برند، افزود: تمام كشورهايي كه در ليبي در زمينه قراردادهاي نفتي فعاليت داشته‌اند با بروز بحران كارشناسان خود را از اين كشور خارج كرده‌اند، اما كارشناسان ايراني هنوز در ليبي به سر مي‌برند.
جليلي ادامه داد: البته معترضان در مواجهه با كارشناسان ايراني و اطلاع از هويت آنان رفتار خوبي نشان مي‌دهند، اما با توجه به شدت درگيري و نگراني خانواده‌هاي اعضاي تيم تقاضا داريم وزارت نفت و وزارت امور خارجه اقدامات لازم براي خروج كارشناسان مان از ليبي را به سرعت به عمل آورند.وي خواستار پاسخ مناسبي در اين رابطه از سوي مسئولان مربوطه شد.

ماموران امنیتی خواننده و آهنگ‌ساز جوان را درمنزلش دستگیر کردند

مأموران امنیتی روز ۲۶ بهمن به منزل و محل کار افشین طاهری مراجعه کرده و پس از تفتیش و بازرسی منزل افشین طاهری، این خواننده و آهنگ ساز جوان را همراه خود به محل نامعلومی منتقل می‌کنند. به گزارش منابع خبری از تهران، ماموران کامپیوتر، آلات موسیقی و آهنگهائی افشین را از  استودیوی زیرزمینی وی ضبط کرده و با خود بردند.

از اتهام یا اتهاماتی که به وی زده شده و زندانی را که در آن زندانی است، خبری در دست نیست. افشین طاهری از سال ۱۳۷۰ فعالیت خود را در موسیقی شروع و در سال ۱۳۸۰ شروع به آهنگسازی و تنظیم موسیقی کرده است .

سفارت ليبی در استراليا مناسبات با قذافی را قطع کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفارت لیبی در استرالیا با قطع مناسبات خود با معمر قذافی رهبر لیبی به جمع سفرايی پیوست که در واکنش به سرکوب خونبار معترضان در لیبی از رژیم قذافی روی گردانده اند. یک روزنامه استرالیایی نوشت سفیر لیبی در کانبرا بامداد امروز سه شنبه با مقامات دولت استرالیا دیدار کرد.

مقامات سفارت لیبی در این زمینه اظهار نظری نکرده اند اما مشاور فرهنگی این سفارتخانه اعلام کرد ما از این پس نماینده مردم لیبی و نه دولت لیبی هستیم.

سفیر لیبی در هند نیز در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد به دلیل خشونتهای گسترده و غیرقابل قبول علیه غیرنظامیان از سمت خود کناره گیری کرده است .

دیپلماتهای لیبی روز دوشنبه در سازمان ملل اقدامات قذافی را به عنوان فردی ظالم محکوم کردند و با متهم ساختن وی به نسل کشی و جنایت علیه بشریت، خواستار برکناری وی شدند.

فارس: موسوی از سال 65 با عوامل آمريكايی در ارتباط بوده

به نظر می رسد تظاهرات اعتراضی روزهای 25 بهمن و 1 اسفند آنچنان برای خامنه ای و باند ولایت گران تمام شده است که بلافاصله پس از پایان تعطیلی از صبح امروز نسبت به آن واکنش نشان دادند. خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران به نقل از سعدالله زارعی از لیدرهای اوباش و بسیج که البته وی را کارشناس مسائل سیاسی معرفی کرده مدعی شده است که موسوي از سال 65 با عوامل آمريكايي در ارتباط بوده است. باید پرسید چطور فردی نزدیک به 25 سال با آمریکا در ارتباط بوده و در نهایت شورای نگهبان، صلاحیت وی را برای کاندیداتوری ریاست جمهوری تایید کرده است!

- آخوندعلی شاهرخی، رئیس کمیسیون قضایی مجلس و سخنگوی "کمیته بررسی فتنه" امروز رسما اعلام کرد که پرونده موسوی و کروبی پیگیری شده است و با توجه به روشن بودن اتهامات درخواست ارسال پرونده آنان را به قوه قضائیه داریم. به گفته او اقدامات اخير موسوي و كروبي هيچ توجيهي ندارد چرا كه آنها به بهانه حمايت از ملت مصر و تونس حوادث 25 بهمن را برپا کردند که البته اندك بودند و ما هم هيچ حمايتي از مصر و تونس در آن روز نديديم بلكه صرفا چند 10 نفر با تشكيل اجتماعي كوچك عليه نظام و ملت شعار سر مي‌دادند.

- امروز در مجلس بر سر استیضاح وزیر نیرو بگو مگوی زیادی بین تعدادی از نمایندگان که خواستار استیضاح او بودند و هیات رئیسه مجلس که موافق استیضاح نبودند درگرفت و برای دقایقی جو مجلس را متشنج کرد.

- حسین الله کرم، لیدر لباس شخصی های نظام در اواسط دهه 70 که مدتی نیز کاردار نظامی سفارت جمهوری اسلامی در کرواسی بود امروز به اثبات دلایل فساد فی الارض قانون شکنان و سران به گفته او فتنه پرداخت و خواستار اعدام آنان شد.

روزنامه های وابسته به حکومت همچون کیهان، ایران، وطن امروز و... به سرکوب تظاهرکنندگان در لیبی پرداختند و از آن انتقاد کردند!

تجمع گسترده و گرامیداشت یاد حامد نورمحمدی در شیراز

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران"، روز سه شنبه 3 اسفند ماه از ساعت 8 صبح همزمان با شروع کلاس ها ی دانشگاه ،  دانشجویان دانشگاه شیراز در محوطه دانشکده علوم دست به تجمع اعتراضی گسترده زدند و از حضور در کلاس ها خودداری کردند.این تجمع اعتراضی برای گرامیداشت جانباخته راه آزادی و اعتراض علیه جنایت جدید نیروهای سرکوبگر ولی فقیه علی خامنه ای در شیراز صورت می گیرد .
دانشجویان همچنین در سطح دانشگاه اقدام به نصب عکس های شهید راه آزادی مردم ایران نمودند . در زیر عکس ها نوشته ای به این مضمون به چشم می خورد :
گرگ ها خوب بدانند در این ایل غریب
گر پدر مرد تفنگ پدری هست
گر مردان قبیله همه کشته شدند
توی گهواره چوبی پسری هست هنوز
این تجمع در حال گسترش یافتن است .نیروهای سرکوبگر حراست دانشگاه و اطلاعاتی از ترس خشم دانشجویان از هر گونه واکنشی بازمانده اند .
گزارش ها ی دیگری حاکی است جو سایر دانشگاههای شیراز متشنج است و دانشجویان  قصد دارند مراسم گرامیداشت و اعتراضات گسترده علیه این جنایت برپا کنند.

03 اسفند  1389 برابر با 22 فوریه 2011

استفاده از ساختمان خبرگزاری به عنوان بازداشتگاه

به دنبال تجمعات اعتراضی ۲۵ بهمن و اول اسفند و دستگیری های گسترده، از یک سو بر تعداد لباس شخصی ها افزوده شده و از سوی دیگربرخی اماکن دولتی تبدیل به بازداشتگاه موقت شده است؛ دفتر مرکزی خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی از جمله این اماکن است. لباس شخصی هاس تحت پوشش این خبرگزاری در راهپیمایی اول اسفند با کلاهخود و باتوم به شهروندانی که روز شنبه از میدان ولیعصر به سمت تقاطع فاطمی در حرکت بودند حمله و آنان را بازداشت و به درون ساختمان این خبرگزاری منتقل کردند. یک شاهد عینی که در ساعت 5 بعد از ظهر روز اول اسفند در برابر ساختمان موکزی دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ـ واقع در خیابان ولی عصرـ حضور داشته، در این باره به روز می گوید: "نزدیک به 100 لباس شخصی که مجهز به باتوم و کلاهخود بودند از داخل ساختمان ایرنا به خیابان ولیعصر آمدند. آنها که با یک کاور نارنجی رنگ، شبیه به لباس کارگران شهرداری، از دیگر نیروهای سرکوب مجزا شده بودند با بند آوردن تقاطع خیابان ولیعصر و فاطمی، ابتدا اقدام به ضرب و شتم عابرانی که بر اثر حمله نیروهای لباس شخصی مجبور به فرار به سمت شمال خیابان شده بودند کردند و سپس با حمله به خودروهایی که بوق می زدند، اقدام به شکستن شیشه اتومبیل ها کردند"...خبرگزاری فارس، وابسته به نیروهای امنیتی در گزارشی که از نحوه بازداشت فائره هاشمی منتشر کرده، در مورد نقش این نیروهانوشته است: "خبرنگاران فارس و ایرنا مستقر در ميادين ولي‌عصر، هفت‌ِتير، انقلاب و امام حسين و همچنين سطح خيابان انقلاب تهران گزارش مي‌دهند كه علي‎رغم فراخوان‌ سايت هاي ضدانقلاب و فتنه‌گر اوضاع در حالت کاملاعادي قرار داشته، مغازه‌ها باز بوده و زندگي عادي ادامه دارد... به گزارش خبرنگاران ایرنا نيروهاي انتظامي و امنيتي در اقتدار و آمادگي كامل به سر مي‌برند و براي مقابله با نفاق و پاك‏سازي فضاي جامعه در صورت بروز هرگونه اغتشاش و آشوب آمادگي كامل دارند. نيروهاي انتظامي به صورت پنهان و آشكار بر اوضاع مسلط هستند و تا لحظه درج اين خبر هيچ حادثه‌اي گزارش نشده است.". استفاده از ساختمان یک خبرگزاری به عنوان بازداشتگاه موقت تاکنون در ایران بی سابقه بوده است.

اعتصاب كارگران پارس سويچ زنجان

از روز شنبه 30 بهمن كارگران و كاركنان شركت پارس سويچ زنجان كه 850 نفر هستند و وابسته به وزارت نيرو است دست به اعتصاب زدند .
اعتصاب در ابتدا در اعتراض به كيفيت بد غذا شروع شد و سپس به مشكلات دستمزد كشيده شد .
روز يكشنبه جهت سركوب اعتصاب كنندگان نيروهاي سركوب از شهرستان بروجرد (استان لرستان)به كارخانه اعزام شدند.
اعتصاب تاكنون (سه شنبه 3/12/89 )ادامه دارد.

بی خبری از دانشجویان بازداشتی یکم اسفند

نیروهای وابسته به سپاه پاسداران ظهر یکم اسفند، با هجوم به دانشکده علوم دانشگاه خواجه نصیر چهار تن از دانشجویان این دانشگاه را بازداشت کردند.از محل نگه داری و وضعیت این دانشجویان اطلاعی در دست نیست.

به گزارش جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، در ادامه روند برخورد با دانشجویان، بهنام مومنی، علی محبی، سینا جمولی، سعید ابریشمی دستگیر شدند. بازداشت این دانشجویان که از سوی نیروهای سپاه پاسداران صورت گرفته با ضرب و شتم شدید همراه بوده و تا لحظه تنظیم خبر از محل نگهداری این دانشجویان اطلاعی در دست نیست .

این در حالی است که روز یک اسفند حبیب فرحزادی و سهراب جعفری دو دانشجوی دانشگاه تهران نیز در پی اعتراض سراسری مردم ایران دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

از دیگر دانشجویانی که تا این لحظه خبر بازداشت آنها منتشرشده است سعیده عسگرى دانشجوى رشته ی زبان فرانسه و فرناز کمالى دانشجوى رشته علوم سیاسى دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز هستند که عصر امروز، یکشنبه، حوالی چهار راه فلسطین بازداشت شدند .

از بابل نیز خبر می رسد که همزمان با اعتراضات امروز ایمان صدیقی دانشجوی دانشگاه نوشیروان بابل در مقابل این دانشگاه بازداشت و محل نامعلومی منتقل شده است .

دروغگویی فالس نیوز در جهت مصادره یکی دیگر از جانباختگان

با شروع اعتراضات یک اسفند در تهران، گزارشات زیادی از شلیک مستقیم به سوی مردم در میدان هفت تیر تهران توسط شاهدان عینی مخابره شد، این گزارشات حاکی از کشته شدن حداقل یکی از شهروندان تهرانی در محل بوده  اما تا کنون هیچ تصویری از جانباختگان احتمالی به رسانه ها ارسال نشده است.

ساعتی بعد خبری از فالس نیوز در خروجی این خبرگزاری کذایی قرار گرفت که اشاره به “خودکشی” یکی از مسافرین مترو در ایستگاه میرداماد نموده بود و جالب تر اینکه تناقضاتی آشکار در این خبر قابل مشاهده  بود.

جالب اینکه فالس نیوز به نقل از محسن هاشمی (مدیر مترو تهران) سن این فرد را ۲۵ سال عنوان نموده بود اما در جایی دیگر به نقل از هاشمی  تاکید نموده بود که ” در لباس اين فرد هيچ كارتي كه هويت وي را مشخص كند وجود نداشته است” پس براستی چگونه سن متوفی دقیقا “۲۵ ساله” اعلام شده؟  تناقض آشکار دیگر در همین خبر اشاره به سن متوفی توسط پایگاه اطلاع رسانی نیروی انتظامی است که متوفی را شخصی “میانسال”معرفی نموده!

دروغ بودن این خبر زمانی بیشتر مشخص میشود که فالس نیوز حتی برای تایید  مصاحبه کذایی با محسن هاشمی – که هرگز با این بنگاه دروغ  پراکنی مصاحبه نکرده – شخص دومی را  به نام ربیعی از “مسئولان مترو”  معرفی مینماید که فقط به “تبریک عید” و نه بیش بسنده میکند!

هموطنان بار دیگر بوی توطئه شوم در کار است تا جانباخته  راه آزادی را اینبار نه به نام بسیجی بلکه به عنوان شخصی که خودکشی نموده مصادره کنند . نگذاریم که خون این هموطن پایمال شود.


سرعت اینترنت در ایران پایین تر از بورکینا فاسو و اوگاندا

جمهوری اسلامی از نظر سرعت اینترنت در میان 185 کشور جهان در رده 181 ا ُم قرار دارد و در میان کشورهای منطقه نیز به لحاظ سرعت دانلود، تنها از لبنان جلوتر است.

سرعت اینترنت در کشورهای منطقه طبق لیست ارائه شده از سوی "اسپید تست. کام":

185- لبنان : 47 كیلو بایت بر ثانیه
181- ایران : 63
178- عراق : 77
176- یمن : 80
174- بوركینافاسو : 84
158- افغانستان : 120
156- مصر : 122
149- سوریه : 138
147- فلسطین : 149
143- هند : 152
137 - تاجیكستان : 162
132- پاكستان : 170
127 – لیبی : 181
126- اردن : 182
122- بحرین : 202
117- تونس : 210
108- ارمنستان : 234
89 - كویت : 321
79 – قطر : 371
77- عمان : 427
66- عربستان : 545
58- تركیه : 626
29- امارات : 1181

از نظر سرعت "آپلود" نیز ایران با سرعت 20 كیلو بایت در ثانیه، از میان 185 كشور جهان در رده 177 ام قرار دارد.

بر این مشکل اساسی باید به مشکل قطع و وصل اینترنتی به لحاظ مصالح سیاسی دولت ایران، فیلترینگ و هک سایت های "نامطلوب" نیز توجه داشت.


سوژه‌ جدید برای پروژه‌ شهید دزدی حاکمیت

دانشجونیوز: در حالی که منابع خبری از کشته شدن یک دانشجو در حاشیه‌ی تجمع روز اول اسفند در شیراز خبر می‌دهند، فعال شدن مجدد خبرگزاری فارس در این زمینه و اشاره‌ی برخی منابع مستقل به سپاهی بودن دایی این دانشجوی لرستانی و حضور سریع او در شیراز، پیش از رسیدن دیگر اعضای خانواده، این نگرانی را ایجاد کرده که این بار پروژه‌ی شهید‌دزدی در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش کلمه، چند ساعت پس از آنکه منابع مستقل خبری از کشته شدن دانشجویی به نام حامد نورمحمدی در تجمع دیروز شیراز خبر دادند، روابط عمومی دانشگاه شیراز در اطلاعیه‌ای، گزارش‌های مبنی بر شهادت این دانشجو را “خبر واهی و بی‌اساس رسانه‌های وابسته به ایادی استکبار” دانست و ادعا کرد که این دانشجو در سانحه‌ی تصادف رانندگی با یک خودروی پژو پارس درگذشته است و راننده‌ی خودرو نیز در کلانتری ۱۱ زند شیراز در بازداشت به سر می‌برد.

در این اطلاعیه، حامد نورمحمدی دانشجوی سال دوم رشته زیست شناسی گرایش سلولی ملکولی معرفی شده است. منابع خبری مستقل اضافه کرده‌اند که این دانشجو، اهل خرم‌آباد و ساکن خوابگاه دستغیب دانشگاه شیراز بوده است.

خبرگزاری فارس نیز اقدام به مصاحبه با رئیس دانشگاه شیراز کرده و او نیز ادعا کرده که با راننده‌ی خودروی مذکور صحبت کرده و او سرعت بالا را علت تصادف ذکر کرده و گفته است که نتوانسته خودروی خود را به خوبی کنترل کند و به همین دلیل با این دانشجو تصادف کرده است.

البته به مدعیات این خبرگزاری به هیچ وجه نمی‌توان اعتماد کرد، پیش از این هم بارها به انتشار مصاحبه‌های جعلی با خانواده‌ی شهدای سبز از جمله شهید غنیان و شهید عبادی پرداخته بود و در ماجرای شهید دزدی ۲۵ بهمن به شدت فعال بود.

اما روایت منابع مستقل بدین ترتیب است که حامد نورمحمدی که در تجمع معترضان در میدان نمازی – روبه‌روی ساختمان شماره‌ی یک دانشکده‌ی مهندسی – حضور داشته، از پل روگذر حد فاصل میدان دانشجو و میدان نمازی به پایین پرت شده و پس از برخورد ماشین در سطح خیابان پایین (خیابان ساحلی) جان خود را از دست داده است.

جرس به نقل از شاهدان عینی گزارش کرده که این دانشجو را از بالای پل نمازی به پایین “پرت کرده‌اند.” دانشجونیوز هم از پرت شدن این دانشجو توسط “ماموران امنیتی” سخن به میان آورده است. اما در خبر رسانه‌های اقتدارگرا و وابسته به دولت، صحبتی از پرت شدن او از بالای پل به میان نیامده و تنها به تصادف او با یک خودرو اشاره شده است.

همزمان، منابع دانشجویی از حاکم شدن فضای امنیتی بر دانشگاه شیراز خبر داده و گفته‌اند که از ورود برخی فعالان دانشجویی به خوابگاه و محوطه‌ی دانشگاه ممانعت شده، تعدادی از این فعالان دانشجویی به حراست احضار و از هرگونه مصاحبه یا اظهارنظر درباره‌ی مرگ این دانشجو منع شده‌اند و با خانواده‌های آنها نیز تماس‌های تهدیدآمیز برقرار شده است.

دانشجونیوز گزارش داد که “نیروهای حراست دانشگاه شیراز، دیشب با حضور یافتن در اتاق حامد نورمحمدی، کلیه وسایل ایشان را با خود جمع کرده و برده‌اند.” اما رهانه ادعا کرد که “خانواده‌ی این دانشجوی خرم آبادی امروز به شهر شیراز مراجعه کرده‌ و وسایل این دانشجو را تحویل گرفتند.”

همچنین دانشجونیوز گزارش داده که دانشجویان ساکن خوابگاه مفتح دانشگاه شیراز رأس ساعت ۱۰ شب به سر دادن فریاد الله اکبر و مرگ بر دیکتاتور پرداخته‌اند.

اما آنچه در این میان نگران‌کننده است، آخرین اخباری است که جرس و دانشجونیوز منتشر کرده‌اند. در خبر جرس تاکید شده که خانواده‌ی این دانشجو که “تحت فشار روحی و نیز تهدیدهای نیروهای امنیتی” قرار گرفته‌اند و دانشجونیوز هم با اشاره به اینکه دانشجویان دانشگاه برای حامد نورمحمدی در خوابگاه مراسم بزرگداشت گرفته‌اند و خانواده‌ی این دانشجو نیز امروز خود را به شیراز رسانده‌اند، دایی حامد نورمحمدی را که “اولین نفری از خانواده بوده است که به دانشگاه رسیده است” یک فرد سپاهی معرفی کرده و به طرح این نگرانی پرداخته است که: “این بار نیز پروژه شهید دزدی را در مورد حامد نورمحمدی اجرا کنند.”

پس از تجمع غیرمنتظره‌ی مردمی در روز ۲۵ بهمن نیز، رسانه‌های اقتدارگرا با هدف تحت‌الشعاع قرار دادن حضور گسترده‌ی مردم در راهپیمایی، تلاش کردند که دانشجوی شهید صانع ژاله را بسیجی معرفی کنند.

گفته می‌شود برادر این شهید که در مصاحبه‌ای با صدای آمریکا فاش کرده بود پسرخاله‌ی سپاهی‌اش عکس صانع ژاله را دریافت کرده تا برایش کارت بسیج صادر شود، به شدت تحت فشار قرار دارد تا مصاحبه‌اش را تکذیب کند.

اخباری از دیگر کشته‌های احتمالی تجمع اول اسفند

علاوه بر حامد نورمحمدی، جرس گزارش داده که در همان بیمارستانی که مرگ این دانشجو تایید شده، مرگ زنی سالخورده بر اثر برخورد باتوم با سرش نیز تأیید شده است. اما تاکنون هیچ خبر دیگری از هویت و چگونگی مرگ این زن، منتشر نشده است.

روز یکشنبه اول اسفند همچنین منابع خبری و شاهدان عینی، از کشته شدن یک نفر در میدان هفتم تیر تهران خبر داده بودند، که بعد از چند ساعت از سوی معاون استاندار تهران تکذیب شد. اما همزمان با این تکذیب، وب‌سایت نیروی انتظامی ادعا کرد یک نفر در متروی تهران خودکشی کرده است.

در باره سفر جنجال برانگیز وزیر خارجه آلمان به تهران


رادیو آلمان: در حالی که دولت ایران می‌کوشد دیدار وزیرخارجه آلمان با احمدی‌نژاد را نشانه نزدیکی آلمان به ایران جلوه دهد، سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد که این دیدار هیچ تغییری در سیاست برلین در برابر تهران ایجاد نکرده است.

"اشتفان زایبرت" سخنگوی دولت آلمان، ظهر دوشنبه (۲۱ فوریه) اعلام کرد:«برای ما همچنان کاملا روشن است که وضعیت حقوق بشر و آزادی‌های سیاسی در ایران به گونه‌ای غیرقابل پذیرش بد است. دولت آلمان همچنان گذشته نگران برنامه اتمی ایران است و از دولت می‌خواهد که حقوق بشر را زیر پا نگذارد.»


یک دیدار جنجال برانگیز


گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان روز یکشنبه برای بازگرداندن دو خبرنگار آلمانی به تهران رفت و با احمدی‌نژاد نیز دیدار کرد. این دیدار به عنوان بهائی ارزیابی شده است که آلمان مجبور بود برای آزادی دو شهروند خود بپردازد. این نخستین دیدار یک وزیرخارجه آلمان از ایران ظرف هفت سال و نیم گذشته بود.

"آندرآس پشکه" سخنگوی وزارت خارجه آلمان امروز تاکید کرد که نباید دیدار وستروله با احمدی‌نژاد را نشانه‌ای از نزدیکی آلمان و ایران تلقی کرد. وی گفت:«این سفر تنها جنبه انسانگرایانه داشت و ما آنچه را باید می‌کردیم انجام دادیم  تا مشکل دو هموطن خود را حل کنیم و آن‌ها را پس از ۴ ماه دوباره به آلمان بازگردانیم.»

خبرگزاری آلمان امروز به نقل از محافل نزدیک به دولت گزارش داد که وزیرخارجه این کشور قبلا درباره دیدارش با محمود احمدی‌نژاد به خانم آنگلا مرکل صدراعظم آلمان اطلاع نداده بود.  اما سخنگوی دولت در این مورد چیزی نگفت. خبرگزاری آلمان تاکید کرد که دیدار وستروله با احمدی‌نژاد از سوی دولت ایران به عنوان پیش شرط آزادی خبرنگاران تعیین شده بود.


برنامه‌ای ناگهانی


روز گذشته روزنامه اتریشی "کلاینه سایتونگ" گزارش داد که ساعاتی پیش از آزادی دو خبرنگار آلمانی در تهران، به وستروله گفته شده است که تنها در صورت دیدار وی با احمدی‌نژاد، با خروج خبرنگاران از ایران موافقت خواهد شد.

همزمان با این گزارش‌ها، خبرگزاری آلمان در گزارش دیگری نوشت که عبدالله گول رئیس‌جمهور ترکیه، در سفر هفته پیش خود به تهران، به خواهش رئیس‌جمهور آلمان از احمدی‌نژاد خواسته بود که دو خبرنگار آلمانی را آزاد کند.

دو خبرنگار آزاد شده، از دهم اکتبر سال گذشته در تبریز زندانی بودند. اتهام آن‌ها این بود که بدون مجوز کار خبرنگاری، کوشیده بودند  با پسر و وکیل سکینه محمدی آشتیانی مصاحبه کنند.

علی کروبی فرزند کروبی دستگیر شد

علی کروبی فرزند مهدی کروبی دستگیر شده است. وی به اتهام جاسوسی و ارتباط با دستگاه های امنیتی کشورهای حاشیه خلیج فارس دستگیر شده است. گفتنی است، مهدی کروبی میرحسین موسوی دو کاندیدای شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری هستند که به رای ملت و قانون تمکین نکرده و با فتنه گری های خود هزینه های سنگینی را برای انقلاب و نظام ایجاد کردند و با انواع و اقسام تحریک ها و بیانیه های خود موجب اغتشاش و نا امنی در کشور شدند تا جایی که آمریکا، اسرائیل و تمام مخالفین نظام با سرمایه گذاری بر روی اقدامات آن ها سعی در براندازی نظام پایدار انقلاب اسلامی ایران داشتند که در این میان فرزندان کروبی نیز با مصاحبه ها و اظهار نظرهای خود و حضور در عمده اغتشاشات و تجمعات تلاش های فروانی برای تحقق اهداف شوم سران فتنه انجام دادند که همگی ناکان ماند. شایان ذکر است، علی کروبی سال گذشته به دلیل مسائل مالی با شکایت شرکت ایرانسل به قوه قضائیه احضار شده بود.