۱۳۹۱ خرداد ۱۰, چهارشنبه

احمدی نژاد: غنی سازی 20 درصد حق ما است/هشدار اسرائیل



ایرنا: احمدی نژاد در مصاحبه با شبكه فرانس 24 در پاسخ به این سئوال كه آیا نمی خواهید صریح بگویید كه غنی سازی اورانیوم 20 درصد را تعلیق نمی كنید؟ گفت: قبلا هم گفته ام كه غنی سازی 20 درصد حق قانونی ما است.

احمدی نژاد گفت، از كشورهایی كه به غنی سازی اورانیوم 20 درصد اقدام می كنند خواستیم نیاز ما را تامین كنند ولی نكردند. شروط سیاسی گذاشتند و ما مجبور شدیم به غنی سازی 20 درصد روی بیاوریم. این حق ماست . 

وی افزود، اگر از ما می خواهند از این حق استفاده نكنیم باید بگویند چرا.

این در حالیست که وزیر دفاع اسرائیل امروز در اظهاراتی هشدارآمیز خطاب به جامعه بین المللی گفت، برنامه هسته ای رژیم تهران را تا هنوز وقت باقی است، متوقف کنید.

اهود باراک گفت، رژیم تهران در مسیر ساخت سلاح اتمی به مرحله نهایی نزدیک شده و از این رو اسرائیل دیگر نمی تواند راحت سر بر بالین  بگذارد.

به گزارش رادیو اسرائیل، وزیر دفاع این کشور افزود، حکومت اسلامی ایران می کوشد شمشیر را روی گردن اسرائیل قرار دهد و در چنین وضعی دولت تل آویو جز آنکه به اقدام دست بزند، چاره ای ندارد.

اعدام گروه دیگری از زندانیان در زندان اوین


بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" زندانیانی که روز گذشته جهت اجرای حکم اعدام به سلولهای انفرادی منتقل شدند صبح امروز در زندان اوین اعدام شدند.

روز چهارشنبه 10 خرداد ماه،  حکم اعدام تعدادی از زندانیان در زندان اوین به اجرا گذاشته شد.

یکی از زندانیان به نام کوروش زرینی 35 ساله از سالن 3 بند 1 زندان گوهردشت کرج از جمله اعدام شدگان امروز می باشد.زندانی کوروش زرینی از جمله شرکت کنندگان در اعتراضات گسترده چهارشنبه سوری دو سال گذشته بود.


گزارش فوق  به سازمانهای زیر ارسال  گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد
گزارشگر ویژه اعدام سازمان ملل متحد
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل

جلوگیری از تحصیل دانشجویان و فعالان مدنی ادامه دارد

گزارش دریافتی: در پی ستاره دارشدن دانشجویان وممانعت از تحصیل درسال های اخیر، امسال نیز ده ها دانشجو ازتحصیل بازماندند. پس از آنکه سازمان سنجش نتیجه اولیه کنکور ارشدرا اعلام کرد ،کارنامه ی این دانشجویان  به صورت ناقص در تارنمای این سازمان قرار گرفت. روزگذشته بیش از هفتاد تن از دانشجویان باز مانده از تحصیل در مقابل ساختمان سازمان سنجش گرد آمدند اما اعتراض آنان بی نتیجه ماند. فواد شمس، رضاعرب، مهدی جمالوند و بابک مغازه ای از جمله این دانشجویان بودند. بابک مغازه ای فعال مدنی و فرهنگی و روزنامه نگار مستقل پس از اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد سال 91 با پیام نقص در پرونده روبرو گردیده و پس مراجعه به سازمان سنجش متوجه گردید که به دلیل عدم تایید صلاحیت عمومی توسط دستگاه های مربوطه از دریافت کارنامه و ادامه تحصیل محروم گردیده است شایان ذکر است این فعال مدنی سال گذشته نیز در پی حکمی که به تعطیلی انجمن ایران شناسی کهن دژ  منجرشد به عنوان  دبیر کل این مجموعه  از فعالیت در حوزه تشکلهای غیر منع گردید.

ترکیه تمام دیپلماتهای رژیم سوریه را اخراج کرد/همچنین ژاپن

به گزارش خبرگزاری فرانسه از آنکارا، وزارت خارجه ترکیه امروز اعلام کرد که تمام دیپلماتهای رژیم سوریه باید ظرف 72 ساعت آینده خاک ترکیه را ترک کنند.

دولت ترکیه این تصمیم را پس از کشتار غیرنظامیان شهرک الحوله در سوریه که آن را جنایت علیه بشریت خوانده، اتخاذ کرده است.


ژاپن نیز سفیر سوریه را اخراج کرد

یک روز پس از اخراج سفرای رژیم سوریه از کشورهای آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، هلند، بلژیک، اسپانیا، استرلیا‌، نیوزلند و ایالات‌ متحده آمریکا، ژاپن نیز سفیر رژیم دمشق را اخراج کرد.

به گزارش رادیو آلمان به نقل از خبرگزاری کیودو، وزیر خارجه ژاپن دلیل اخراج سفیر سوریه را ادامه سرکوب خشونت‌بار غیرنظامیان توسط نیروهای حکومت بشار اسد اعلام کرده است. 

دولت ژاپن از سفیر رژیم سوریه خواسته است در اسرع وقت توکیو را ترک کند

. قتل‌عام دستکم ۱۰۸ غیرنظامی در منطقه حوله که ۳۲ تن از آنها کودکان زیر ۱۰ سال بودند واکنش گسترده جامعه جهانی را برانگیخته است.

بازداشت سه فعال دانشجویی دانشگاه اصفهان


سه دانشجوی دانشگاه اصفهان هفته گذشته به جرم توزیع نشریه دانشجویی "کبریت" توسط حفاظت اطلاعات سپاه اصفهان دستگیر شدند.

به گزارش کلمه، عرفان محمدی، محمد مرادی و مجتبی کریمی عصر روز دوشنبه هفته گذشته در خوابگاه دانشجویی دانشگاه اصفهان بازداشت شدند.

حراست دانشگاه اصفهان مدعی شده که نشریه دانشجویی "کبریت" در حالت توقیف بوده و اجازه انتشار و توزیع نداشته است.

بنا بر پیگیری های خانواده های این دانشجویان مسئولین حراست دانشگاه اصفهان و همچنین اطلاعات اصفهان از وضعیت این دانشجویان بازداشتی اظهار بی اطلاعی کرده اند.

تا کنون هیچکدام از دانشجویان، تماسی با خانواده های خود نداشته و تنها طی تماسی از سوی سپاه اصفهان با یکی از خانواده ها اظهار شده که آنان در اختیار حفاظت اطلاعات سپاه اصفهان بوده و در زندان دستگرد اصفهان نگهداری می شوند.

طرح حمله تروریستی به یورو ویژن در باکو خنثی شد




به گزارش خبرگزاری فرانسه از باکو، مقامات امنیتی جمهوری آذربایجان امروز از خنثی سازی یک طرح تروریستی در جریان مراسم یورو ویژن خبر دادند.

این مراسم شنبه شب گذشته با حضور صدها گروه موسیقی و هزاران تماشاگر در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار گردید.

وزارت امنیت ملی جمهوری اذربایجان در بیانیه ای اعلام کرده که تروریستها درصدد انجام عملیاتی در داخل سالن برگزاری مراسم یورو ویژن و همچنین در چند نقطه شهر باکو از جمله هتل های محل اقامات شهروندان خارجی بودند.

به گفته این منبع، ماموران امنیتی جمهوری آذربایجان حدود 40 نفر را در همین رابطه بازداشت کرده اند که هم اکنون تحت بازجويی قرار دارند. در جریان عملیات برای بازداشت این افراد مسلح، تعدادی از آنها نیز کشته شدند.

اعلام این خبر در شرایطی است که جمهوری آذربایجان در ماههای گذشته بارها رژیم تهران را به طراحی عملیات تروریستی در این کشور متهم کرده است.

جمهوری اسلامی همچنین در مورد برگزاری مراسم یورو ویژن در جمهوری آذربایجان به دولت باکو هشدار داده بود که همین امر باعث افزایش تنش در روابط آنها شده است.

به دلیل افزایش ریزگردها ادارات تهران تعطیل میشود


با افزایش ریزگردها و گرد و غبار در استان تهران تمامی ادارات پایتخت ایران روز پنچ‌شنبه (۱۱ خرداد/ ۳۱ مه) تعطیل اعلام شدند. 

به گزارش رادیو آلمان، محمد جاپقلی، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران در گفتگو با خبرگزاری فارس ضمن اشاره به تعطیلی شهر تهران تصریح کرد: «هیچ‌گونه تدبیر خاصی برای کاهش ریزگردهای تهران نداریم.» 

وی ابراز امیدواری کرد که تعطیلی ادرات موجب کاهش ریزگردها در هوا شود. 

افزایش گرد و غبار و ریزگردها در سال‌های اخیر به معضلی جدی برای کشور تبدیل شده است. با این حال هیچ‌‌یک از نهادهای دولتی تا کنون برنامه‌‌ای برای مقابله با این پدیده یا کاهش خسارات ناشی از آن ارائه نکرد‌ه‌اند.

سازمان هواشناسی آغاز هفته جاری اعلام کرده بود که تا پایان هفته یک توده جدید گرد و غبار بیش از ۲۰ استان کشور را فراخواهد گرفت.

دلار، پيش به سوی ۱۸۰۰


شرق: بازار ارز و سكه در بيش از يك‌سال گذشته نه‌تنها به نوسان هميشگي قيمت عادت كرده بلكه ديگر از اظهارنظرهاي متفاوت و گاه حتي متناقض مسوولان متعجب هم نمي‌شود. به عبارت ديگر تجربه ماه‌هايي كه گذشت باعث شده در كنار دستورالعمل‌هاي رنگ به رنگ و اظهارنظرهاي ‌هزاررنگ، بازار و قيمت‌ها در نهايت راه خود را بروند و اتفاقا در بيشتر موارد راهي را مي‌روند كه پيش‌بيني‌هاي متوليان را نقض مي‌كند. بانك مركزي هم در همين مدت به نماد مسلم تغيير عقيده تبديل شده است. 
سريال تصميمات متناقض
متولي بازار رسمي اين روند را از سال گذشته آغاز كرد و تقريبا هر هفته تصميم جديدي گرفت. يك روز به همه قول مي‌داد كه قيمت‌ها را با تزريق كنترل كند اما به يك هفته نرسيده نظرش عوض مي‌شد و به صرافت مي‌افتاد بازار ارز را تك نرخي كند آن‌هم نه با كاهش قيمت‌هاي بازار بلكه با بالابردن قيمت‌هاي رسمي... در نهايت هم قيمت رسمي بالا مي‌رفت و هم قيمت بازار آزاد. بازار هم نه‌تنها تك نرخي نشد بلكه جاي خود را به بازاري چندين و چند نرخي داد. در مورد بازار سكه هم وضع برهمين منوال بود. 
رييس كل بانك مركزي يك روز با اصرار مي‌گفت قيمت‌ها به هيچ عنوان حبابي نيست اما بعد به اين نتيجه مي‌رسيد قيمت دست‌كم ۸۰ تا ۱۰۰‌هزار تومان حباب دارد بعد هم دستور مي‌داد حباب تركانده شود. در نهايت هم اين پرسش پيش مي‌آمد كه اگر تركيدن حباب قيمت‌ها به همين سادگي و با يك دستور امكان‌پذير بود چرا بانك مركزي زودتر دست به كار نشده بود. از اين دست رفتار و تصميمات متناقض دست‌كم در كارنامه يكساله بانك مركزي كم نيست. جالب اينكه در مقابل اين تصميمات و سياست‌ها هم واكنش بازار تقريبا هميشه حركت در مسير معكوس بوده حتي اگر در روزهاي اول به دستورات چشم هم گفته باشد، چون واقعيت اين است كه يك بازار و قيمت‌هايش را براي مدت طولاني نمي‌توان با دستورالعمل مهار كرد. 
دلار ارزان مي‌شود، ارزان نمي‌شود 
در تازه‌ترين دور اظهارنظرهاي جالب‌توجه هم رييس‌كل بانک مرکزی در مورد پيش‌بيني قيمت ارز بر سردوراهي مانده است. «بهمني» چند روز پيش وقتي درخصوص گراني دلار مورد سوال قرار گرفت، گفت كدام كالا ارزان شده كه انتظار داشته باشيم دلار ارزان شود آن هم در شرايطي كه دست‌كم نفت ۲۰‌درصد‌گران شده است. اين اظهارنظر جالب توجه با واكنش‌هاي متفاوتي مواجه شد چون به گفته كارشناسان قيمت‌ها در داخل كشور همواره رابطه‌اي مستقيم با قيمت دلار و ارز دارد. به طوري كه هر بار در سنوات گذشته قيمت ارز افزايش يافته قيمت هر كالا و خدمتي به همان ميزان و چه‌بسا بيشتر رشد كرده است. به عبارت ديگر مي‌توان گفت كالاهايي كه در داخل كشور توزيع مي‌شود به‌طور مستقيم و غيرمستقيم به ارز وابسته است چه آنهايي كه وارداتي هستند و چه آن دسته كه مواداوليه و ماشين‌آلات‌شان از خارج مرزها وارد مي‌شود. ديروز رييس كل بانك مركزي بازهم نظرش عوض شد و گفت كه نرخ طلا و ارز باز هم ارزان خواهد شد! او در مورد وضعيت نرخ ارز و طلا با اشاره به نوسانات قيمت ‌آن‌ها طي چند روز اخير، پيش‌بيني كرد كه نرخ‌هاي دلار و طلا طي روزهاي آتي در بازار كاهش يابد. بهمني همچنين در مورد نرخ رسمي دلار تصريح كرد: بانك مركزي قطعا بر سياست تثبيت نرخ ارز اصرار دارد اما اين بدان معنا نيست كه نرخ ارز را روي يك رقم قفل كنيم. او در مورد وضعيت نرخ ارز در فاز دوم هدفمندي‌يارانه‌ها تاكيد كرد: موضوع نرخ ارز ارتباطي به هدفمندسازي يارانه‌ها ندارد. بهمني ادامه داد: بحث‌هايي وجود داشت مبني بر اينكه ميزان تسهيلات ارزي صادركنندگان يك‌درصد كاهش يابد اما در شرايط فعلي به نظر نمي‌رسد كه اين نرخ تغيير يابد. بهمني در مورد تاثير مذاكرات بغداد روي بازار ارز ايران گفت: ‌مثلا روز شنبه هفته‌جاري نرخ دلار در بازار 100 تومان افزايش يافت و سكه طلا هم 50‌هزار تومان افزايش قيمت داشت اما روز بعد آن، قيمت دلار و سكه كاهش يافت. رييس كل بانك مركزي تصريح كرد: مسايل سياسي و اثر رواني روي قيمت ذاتي اثر نمي‌گذارد. مثلا اگر كسي سكه طلا را به آن طرف آب ببرد باز هم با همان ميزان قبلي از او آن سكه طلا را مي‌خرند و قيمت تغيير نكرده است. او تاكيد كرد: افزايش قيمت ناشي از نشست استانبول و بغداد ناشي از عوامل رواني و مسايل سياسي است، به هر حال تصور من اين است كه باز هم بايد اين قيمت‌ها پايين بيايند. 
دلار پرواز كرد
جالب اينكه همزمان با پيش‌بيني آقاي رييس كل، قيمت دلار در بازار آزادي كه پتانسيل جهش را دارد به سوي مرز‌هزار و ۸۰۰ تومان پركشيد. ديروز هر دلار آمريكا هزار و ۷۶۰ تومان فروش رفت. يورو هم در اين روز دو‌هزار و ۲۳۶ تومان ارزش داشت اين در حالي بود كه پوند هم ۲۰ تومان‌گران شد و دو‌هزار و ۷۸۰ تومان قيمت خورد. 
سكه هم‌گران شد
ديروز همزمان با ‌گران‌شدن دلار و در شرايطي كه ارزش هر اونس طلا در بازارهاي جهاني روي مدار نوسان حركت مي‌كرد سکه با رشد قيمت مواجه شد. در روزي كه گذشت ارزش هر سكه بهارآزادي طرح قديم تا ۶۷۴‌هزار تومان هم بالا رفت اما در نهايت هر سكه از اين نوع روي قيمت ۶۷۰‌هزار تومان تثبيت شد. ارزش هر سكه طرح جدید هم ۶۶6‌هزار تومان به ثبت رسيد. اين يعني دست‌كم در اولين قدم و اولين روز پيش‌بيني رييس كل بانك مركزي به خطا رفته است. البته پرواضح است كه روند آتي قيمت سكه بستگي به اخبار جديد سياسي، فراز و فرود دلار و قيمت جهاني طلا دارد. با اين اوصاف رييس اتحاديه كشوري طلا و جواهرات كماكان معتقد است كه پيش‌بيني قيمت‌ها حتي براي چند دقيقه بعد هم امكان ندارد البته احتمالا اين عدم امكان پيش‌بيني، مشمول رييس كل بانك مركزي نمي‌شود. 
41 روز مساوي يك سال 
پيمان قرباني مدير اداره بررسي‌ها و سياست‌هاي اقتصادي بانك مركزي هم در اين خصوص با اعلام اينكه در مدت زمان اجراي طرح پيش‌فروش سكه به ميزان كل سكه‌هايي كه سال گذشته وارد بازار كرديم، سكه عرضه شده، تعداد سكه‌هاي تحويل شده را تا اين لحظه سه‌ميليون و 250‌هزار قطعه اعلام كرد. او در مورد تحولات قيمت سكه در بازار گفت: بانك مركزي هيچ‌گونه مشكلي در زمينه ايفاي تعهدات خود ندارد و از ابتداي اجراي طرح تا اين لحظه به ميزان كل سكه‌هايي كه سال گذشته بانك مركزي وارد بازار كرده است، سكه به بازار عرضه شده است، يعني تعداد سه‌‌ميليون و 250‌هزار قطعه سكه‌اي كه در اين مدت وارد بازار كرديم بيش از تعدادي است كه پارسال به بازار عرضه كرده‌ايم. 

بازداشت دختر مدیرعامل روزنامه روزگار

زهرا خدابخش، دختر مدیرعامل روزنامه روزگار شب گذشته در پی حضور نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

به گزارش کلمه، مامورانی که برای بازداشت او مراجعه کرده بودند، حکمی از شعبه ۳ دادسرای اوین نشان داده اند و رفتارشان با خانواده خدابخش بسیار توهین آمیز بوده است.

زهرا خدابخش که دختر بزرگ علی خدابخش مدیر عامل روزنامه روزگار است، ۲۸ ساله و معمار است و هیچگونه فعالیت سیاسی ندارد.

علی خدابخش، که سرمایه‌گذار جند روزنامه اصلاح طلب بوده است، روز ۱۶ آذر سال ۸۹ درپی یورش نیروهای امنیتی به دفتر تحریریه این روزنامه بازداشت شده بود. او به یک سال حبس تعزیری و ۳۰۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم شده است.

روزنامه روزگار با وجود سابقه چند توقیف، در آخرین جلسه هیات منصفه مطبوعات استان تهران در خصوص اتهام افشای مسایل محرمانه، تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب با اکثریت آرا مجرم شناخته نشد.

علت دستگیری فرزند علی خدابخش هنوز مشخص نیست.

مسموم کردن 45 دختر دانش آموز دیگر در افغانستان


شهرزادنیوز: مسموم کردن دختران دانش آموز در افغانستان همچنان ادامه دارد. در سومین اقدام مخالفان تحصیل دختران طی یک ماه اخیر 45 دانش آموز با علایم مسمومیت بر اثر استنشاق گاز سمی روانه بیمارستان شدند.

به گزارش خبرگزاری اتریش، یکی از مقامات آموزشی شهر طالقان، مرکز ایالت تخار در شمال افغانستان، این خبر را تأیید کرده است.

این دومین حمله از این نوع طی یک هفته اخیر و سومین حمله طی ماه مه است. روز چهارشنبه 23 مه نیز 130 دختر دانش آموز و 3 آموزگار زن بر اثر مسمومیت گازی به بیمارستان منتقل شده بودند. طالبان روز یکشنبه با صدور بیانیه ای اتهامات وارده بر خود را در این رابطه رد کرده و بنوبه خود، دولت افغانستان و نیروهای خارجی را مسئول این جنایات اعلام نمود. این در حالی است که در دوره حکومت طالبان از سال 1996 تا 2001 مدارس دخترانه تعطیل و تحصیل دختران ممنوع شده بود.

میت رامنی: ارتش آمریکا ضعیف شده و باید قوی شود



ایرنا: میت رامنی نامزد جمهوریخواهان با انتقاد از سیاست های دفاعی و نظامی باراك اوباما رییس جمهور كشورش، گفت : باید ارتش آمریكا به قویترین و بزرگترین ارتش دنیا تبدیل شود. 
  
رامنی در مراسم بزرگداشت روز نظامیان آمریكایی با بیان اینكه ارتش آمریكا هم اكنون ضعیف شده است، تفاوت دیدگاههای خود با اوباما در این بخش را آشكار كرد. 

باراك اوباما معتقد است ارتش آمریكا باید ارتشی كوچك اما چابك و كار آزموده باشد به همین دلیل در حال بازگردان سربازان آمریكایی از عراق و افغانستان تا پایان سال 2014 است. 

وی با انتقاد از سیاست های دفاعی دولت اوباما خاطر نشان كرد ما دو انتخاب را در پیش روی خود داریم یا مانند كشورهای اروپایی ارتش خود را كوچك كنیم و به نیازهای اجتماعی مردم رسیدگی كنیم و یا با بازسازی ارتش به عنوان قویترین ارتش دنیا مطرح شویم. 

بر اساس توافق میان كنگره و كاخ سفید آمریكا قرار است در یك پروسه زمانی 10 ساله، مبلغ 487 میلیارد دلار از بودجه دفاعی آمریكا كاسته شود. 

به گفته تحلیلگران اختلاف نظر میان میت اوباما و رامنی در خصوص سیاست های دفاعی و نظامی آمریكا می تواند تاثیر مستیمی بر انتخابات ریاست جمهوری آمریكا داشته باشد. 

بر اساس نظر سنجی كه توسط موسسه گالوپ صورت گرفته است، 58 درصد مردم آمریكا به ویژه نظامیان سابق از سیاست های دفاعی میت رامنی حمایت می كنند و تنها 34 درصد آنان با سیاست های دفاعی و نظامی اوباما موافق هستند. 

میت رامنی سخت مخالف سیاست های اوباما در بحث كاهش نیروهای نظامی آن كشور و سیاست كاخ سفید در قبال تحولات مربوط به سوریه می باشد. 

انتخابات ریاست جمهوری امریكا در نوامبر سال جاری برگزار می شود.

بیانیه در حمایت از حسین رونقی ملکی وبلاگ نویس دربند


بیش از ۹۰۰ تن از فعالین سیاسی و مدنی جهان در حمایت از حسین رونقی ملکی، وبلاگ نویس و فعال حقوق بشری زندانی بیانیه ای صادر کردند.

به گزارش سحام نیوز، در بخشی از این بیانیه آمده است: "ما به عنوان جمعی از فعالین مدنی و سیاسی، ضمن محکومیت فشارهای روز افزون بر حسین رونقی ملکی و خانواده وی و نیز جلوگیری عامدانه از درمان و مرخصی استعلاجی برای این زندانی بیمار، از همه ایرانیان، سازمانهای بین المللی و نیز مقامات دولتی سایر کشورها میخواهیم تا همصدا با ما، ضمن اعتراض شدید به نقض حقوق این وبلاگ نویس زندانی، فریاد رسای او در جامعه جهانی شوند."

سید حسین رونقی ملکی فعال حقوق بشر، وبلاگ نویس، زندانی سیاسی و مسئول کمیته مبارزه با سانسور در ایران “ایران پروکسی” است و هم چنین دارای سابقه بازداشت و زندان می‌باشد.

حسین رونقی با نام مستعار بابک خرمدین در ایران به وبلاگ نویسی می‌پرداخت، وی همچنین در زمینه برنامه‌نویسی و ساخت وبلاگ و عبور از فیلترینگ تخصص داشته و در زمینه مبارزه با سانسور در فضای سایبری ایران تلاش‌های گسترده‌ای انجام داده است. این فعال حقوق بشر آذری زبان، زاده شهر ملکان در آذربایجان شرقی و دانشجوی رشته نرم افزار کامپیوتر دانشگاه آزاد اراک است.

وی از اعضای کمپین انتخاباتی مهدی کروبی در سال ۸۸ بود.

این فعال حقوق بشر و وبلاگ نویس دربند که در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیر عباسی به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شده در شرایطی دست به اعتصاب غذا زده است که به گفته ی پزشکان به دلیل شرایط حاد بیماری کلیوی اش، این عمل وی را با خطر از دست دادن کامل سلامتی اش و مرگ مواجه خواهد کرد.

این زندانی سیاسی از بیماری کلیوی رنج می برد و به گفته‌ی پزشکان و متخصصان، هر چه سریعتر باید تحت عمل جراحی و درمان قرار گیرد.

وی پیش از این ۵ بار تحت عمل جراحی قرار گرفته اما به دلیل مخالفت اطلاعات سپاه با مرخصی درمانی وی در دوران نقاهت پس از عمل به زندان برگردانده شده است.

خانواده ی سیدحسین رونقی پیش از این از نهادهای حقوق بشری و بین المللی برای نجات جان فرزندشان درخواست کمک کرده بودند و پدر وی در نامه های مختلف خطاب به مسئولان قضایی عنوان کرده بود که ماموران اطلاعات سپاه گفته بودند پسرت را می کشیم و نمی گذاریم از زندان بیرون بیاید و امروز آقایان به گفته هایشان عمل می کنند.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

شیونم را بشنوید ای از قفس آزادها
بوی غربت می دهند این آخرین فریادها
من به خود می پیچم اینجا و در آن سو جغدها
جشن می گیرند در کنج خراب آبادها
له شدن در زیر پای آهوان آسان تر است
از چنین پرپر شدن در رهگذار بادها

بیش ازهشتصد و نود روز پیش زندان اوین گامهای استوار روح بزرگی را به خود دید که در قالب جوانی تنومند در سلامت کامل جسمی، استوار آمده بود تا تاوان بدهد:

حسین رونقی ملکی
وبلاگ نویس،فعال حقوق بشرو مسئول کمیته مبارزه با سانسور در ایران
تاوان روشن کردن چراغ آگاهی برای مبارزه با ظلمت جهل، بی هراس از کوتاه شدن سالهای عمر و از دست دادن طلوع خورشید روزهای پر شور جوانی. هرگز نه در انتظار پاداشی بود و نه جویای نام.

تنها به همین جرم بود که در آذر ماه سال ۸۸ بازداشت شد. او را به بند کشیدند تا صدایش خاموش شود. امروز حسین عزیز که به تحمل ۱۵ سال زندان از سوی بی عدالتخانه دستگاه قضایی جمهوری اسلامی محکوم شده در اثر شکنجه های جسمی و روحی در بازداشتگاه سپاه، یک کلیه اش را از دست داده و در شرایطی که وضعیت جسمی او بسیار وخیم است، عامدانه او را از داشتن حقوق اولیه انسانی و دسترسی به امکانات اولیه پزشکی و معالجه محروم کرده اند.

اینک ما به عنوان جمعی از فعالین مدنی و سیاسی، ضمن محکومیت فشارهای روز افزون بر حسین رونقی ملکی و خانواده وی و نیز جلوگیری عامدانه از درمان و مرخصی استعلاجی برای این زندانی بیمار، از همه ایرانیان، سازمانهای بین المللی و نیز مقامات دولتی سایر کشورها میخواهیم تا همصدا با ما، ضمن اعتراض شدید به نقض حقوق این وبلاگ نویس زندانی، فریاد رسای او در جامعه جهانی شوند. اگر چه قویا معتقدیم که حسین رونقی ملکی کاملا بی گناه بوده و باید آزاد شود، لیکن در شرایط فعلی خواستار اعطای مرخصی فوری تا معالجه کامل و نجات جانش هستیم و به ویژه رهبر جمهوری اسلامی و نهاد نظامی امنیتی تحت نظارت وی یعنی سپاه را مسوول مستقیم جان حسین می دانیم.

کشف مواد مخدر در خودروی قاضی کهریزک


سایت بازتاب از کشف مواد مخدر در خودروی علی اکبر حیدری فرد یکی از قضات متهم در پرونده جنایت کهریزک خبر داد.

حیدری فرد که ابتدا به دلیل استفاده از اسلحه در اصفهان بازداشت شده بود، اکنون علاوه بر پرونده کهریزک دارای چندین اتهام است و درصورت مجرم شمرده شدن توسط دادگاه، می تواند موجب حبس طویل المدت برای وی شود.

ظاهرا این اتهامات که از کشف مواد مخدر در خودرو وی پس از دستگیری آغاز شده، به کشف عتیقه جات در تفتیش منزل و کشف مقادیر زیادی سکه طلا منجر و زمینه ساز متهم شدن وی به بسیاری تخلفات قضایی شده است.

سایت بازتاب همچنین خبر داده که در پی کشف این موارد، بسیاری از اطرافیان وی احضار یا بازداشت شده و مورد بازجویی قرار گرفته اند و برای آنها قرار هایی صادر شده است.

براساس این گزارش همچنین  با برملا شدن پرونده این شخص، بسیاری از دوستان نزدیک وی برای کشیده نشدن پای خود به پرونده او، در حال ابراز برائت و نفی ارتباط خود با او هستند و برخی دیگر هم در حال پیگیری و لابی های خاصی برای گرفتن عفو قبل از صدور کیفرخواست هستند.

اهمال در اطلاع رسانی؛ تب کریمه کنگو به تهران رسید


تب کریمه کنگو درحالی در استانهای شرقی شیوع پیدا کرده که خبرها حاکی از رسیدن این بیماری به تهران و حال وخیم دو شهروند به دلیل ابتلا به آن است. در این میان دستگاههای مسئول همچون وزارت بهداشت و صدا و سیما همچنان در زمینه اطلاع رسانی و راههای پیشگیری از این بیماری واگیردار کم‌کاری می‌کنند.
به گزارش خبرنگار مهر، چندی قبل بیماری جدید که از طریق دام های آلوده از مرزهای شرقی وارد کشور شده بود به علت ناآشنایی افراد و کم کاری در اطلاع رسانی صیحح وزارت بهداشت و صدا و سیما در استان سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی فراگیر و به معضل بهداشتی جدید برای کشور تبدیل شد.

این بیماری که در دور جدید ورودش اخیر 9 نفر را در خراسان رضوی مبتلا و جان دو نفر را نیز گرفته است طی روزهای اخیر به پایتخت رسیده است به طوریکه اکنون حال دو شهروند وخیم گزارش شده است.

با این همه البته مسئولان وزارت بهداشت و صداو سیما از کنترل این بیماری خبر می دهند و رسیدن آن به پایتخت را انکار می کنند.

یک کارشناس بهداشت با اعلام اینکه راههای پیشگیری از این بیماری آسان است به مهر گفت: دامداران می توانند با سمپاشی از انتقال این بیماری که توسط حشراتی مانند کنه به وجود می آید جلوگیری کنند. ضمن اینکه مصرف کنندگان نیز می توانند با استفاده از دستکش در زمان تماس با گوشت و نگهداری آن ظرف مدت 48 ساعت در فریزر از راههای جلوگیری به ابتلا این بیماری است.

زمينی كه قرار بود پاركينگ شود، برج 27 طبقه شد


رئيس كميسيون عمران شوراي شهر تهران، يكي از تخلفات بزرگ ساخت و ساز در پايتخت را فاش كرد.

به گزارش جوان آنلاین، صدور مجوز‌هاي غير منطبق يا دور زدن اين مجوز‌ها با تغيير كاربري آنها يكي از تخلفاتي است كه از سال‌ها پيش در پايتخت رخ مي‌دهد، اما يكي از اهداف طرح تفصيلي پايتخت كه چندي پيش رونمايي شد، مقابله با اين دست تخلفات است. 

در تازه‌ترين اخبار از تخلف مجوز‌هاي غير‌منطبق، روز گذشته رئيس كميسيون عمران شوراي شهر تهران ضمن انتقاد از عملكرد شهرداري منطقه ۳ در خصوص مجوز ساخت برج ۲۷ طبقه تجاري اداري در بلوار آفريقا، خواستار ابطال پروانه ساختماني اين پروژه شد و تخلفات جديدي را فاش كرد. حمزه شكيب در چهارصد و شصت و پنجمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران تذكر خود را با گفتن اين جمله آغاز كرد كه ما دستمان به جايي نمي‌رسد و اين گزارش را حداقل براي اطلاع مردم ارائه مي‌كنيم. او گفت: اين زمين قرار بود پاركينگ ۱۰ طبقه شود، اما مجوز برج تجاري ۲۷ طبقه گرفت. 

وي تصريح كرد: قطعه زميني در خيابان آفريقا به وسعت هزار و ۸۰۰ متر در پهنه M۱۱۳ قرار دارد كه بر‌اساس ضوابط طرح تفصيلي طبقات مجاز اين ملك هفت طبقه است كه با سطح اشغال ۸۰ درصد در همكف و ۵۰ درصد در طبقات يك تا شش پيش بيني شده است. 

اين ملك هم اكنون به عنوان كارگاه تونل نيايش مورد استفاده قرار گرفته است و چندي پيش مالك تقاضاي احداث پاركينگ طبقاتي در ملك خود را مطرح مي‌كند و به اين ترتيب مجوز ساخت چهار طبقه زير زمين به عنوان انبار تجاري و طبقات تجاري و ۱۰ طبقه روي سطح به عنوان پاركينگ در شورا تصويب مي‌شود. شكيب افزود: در ۲۴ مرداد سال ۸۹ مالك نقشه‌هاي ساخت اين پاركينگ ۱۰ طبقه را در ارتفاع ۵۲ متر ارائه مي‌كند، اما شهرداري تأكيد داشته كه ضرورتي براي رعايت ارتفاع پنج متري در هر طبقه وجود ندارد و از مالك مي‌خواهد كه نقشه‌هاي خود را اصلاح كند و در قالب ارتفاع ۳۲ متري اين پاركينگ طبقاتي را طراحي كند. 

بعد از اين تاريخ مالك درخواست مجتمع تجاري اداري را مطرح مي‌كند و اين در حالي بود كه برابر طرح قبلي ملاك عمل اين پهنه مسكوني بوده و بر اساس طرح تفصيلي جديد نيز مالك تنها حق ساخت هفت طبقه در ملك خود را دارد. 

رئيس كميسيون عمران شوراي اسلامي شهر تهران ادامه داد: مالك درخواست اضافه كردن ۷۰۰ متر زمين ديگر به مساحت ملك خود را نيز مطرح كرده است و بدون توجه به شرايط منطقه و بلوار آفريقا و اينكه در سوابق پيگيري‌هاي مربوط به اين ملك قرار بود تبديل به پاركينگ شود، كميسيون ماده ۵ نه تنها با درخواست مجدد مالك براي ساخت مجتمع تجاري اداري مسكوني ۲۵ طبقه موافقت مي‌كند، بلكه حتي مجوز دو طبقه اضافه‌تر را نيز صادر مي‌كند و طبقات مسكوني را هم حذف و به اداري تبديل مي‌كند. 

حمله كاشاني به شكيب 
اما حبيب كاشاني، ديگر عضو شورا با انتقاد از اينكه تذكر شكيب در دستور جلسه نبوده است، افزود: اگر قرار است مواردي مشابه اين موضوع مطرح شود، بهتر است معاون مربوطه در جلسه حاضر باشد تا زمينه يك بحث دو سويه فراهم شود. 

دانشجو حامي شكيب 
بلافاصله خسرو دانشجو سخنگوي شورا به حمايت از شكيب برخاست و گفت: شهرداري در شهر زحمات بسياري متحمل مي‌شود، اما گاهي برخي تصميمات صرفاً با انگيزه كسب درآمد اتخاذ مي‌شود و همه اقدامات گذشته را زير سؤال مي‌برد! 

او تصريح كرد: برخي اعضاي كميسيون ماده ۵ در حوزه شهرسازي تخصص آكادميك و علمي ندارند. 

بيادي: دانه درشت يا كوچك، جلويشان را مي‌گيريم 
حسن بيادي ديگر عضو شورا هم با انتقاد از كميسيون ماده ۵ به خبرنگار اجتماعي «جوان» گفت: دانه درشت يا كوچك فرقي ندارد و هركسي كه باشد ما جلويش را مي‌گيريم و طرح تفصيلي نبايد به راحتي دستكاري شود. وي تأكيد كرد: بررسي و تأييد را قانونگذار برعهده اعضا شورا گذاشته است و در كميسيون ماده ۵ بايد استثناها بررسي شود، اما متأسفانه هم اكنون مثل اينكه اين استثناها تبديل به يك قاعده شده است! 

شکست حداد عادل، شکست شخص خامنه ای است


منصور امان

آیا آیت الله علی خامنه ای می تواند از زخمهای که در جریان خیزشهای 88 و 89 برداشته جان سالم بدر ببرد؟ پاسُخ این سوال را ناکامی فاحش او در "مُهندسی" مجلس نُهم و دریافت صورت حساب آن در شکل شکست مُهره دست چین شده اش برای ریاست مجلس داده است. 

شکست آقای حداد عادل، یک عُضو ارشد فراکسیون "رهبر" و نامزد او برای تصرُف ریاست مجلس، شکست شخصی آیت الله خامنه ای در اعمال اتوریته بر همریشان اش در باند حاکم است. نشستن آقای لاریجانی، یکی از رهبران فراکسیون راست سُنتی بر صندلی ای که "ولی فقیه مُطلقه" برای گُماشته اش رزرو کرده بود، به گونه دردناک و آشکاری به او از دست دادن اتوریته اش را یادآور شده است. 

با این حال، ناکام ماندن آقای حداد عادل در به دست گرفتن زمام امور در مجلس به نیابت از "آقا"، فقط نوک کوه یخ بی اعتبار شدن "رهبر" در میان زیردستانش است. از این زاویه، ناکامی در کشمکش مزبور، نقش همان رویداد مُنفردی را بازی می کند که موقعیت پیچیده ای که از درون آن بیرون آمده را به تمام به سطح می آورد.  

او حتی به بهای تحمیل انشعاب به ظرف سیاسی باند حاکم یعنی "اُصولگرایان" نتوانست در جدال بر سر کُنترُل مجلس، راست سُنتی را به حاشیه ببرد. آقای خامنه ای سپس به گونه رقت آمیزی تلاش کرد مانع رسمیت یافتن انشعاب خود خواسته اش در شکل فراکسیونهای چند گانه در مجلس شود و با فشار و اعمال قُدرت، آن را یکدست کند، اما ناکام ماند. در انتهای این پروسه، برای نامزد بخت برگشته او چاره ای جُز این باقی نمانده بود که آش رقیق و بی مایه ای که ارباب اش بار گذاشته بود را تا جُرعه آخر سر بکشد.

شکست خفت بار فراکسیون آقای خامنه ای، آخرین حلقه از زنجیری است که در ابتدای آن فرود مُشت سنگین جُنبش اجتماعی بر گیجگاه "مقام ولایت" قرار گرفته. دو سال پس از این ضربه، دربار پادشاهی یکدست آقای خامنه ای به لانه ی یک گله مُرغ سرگشته و پراکنده فرو کاسته که تاجدار پایین انداخته شده از تخت را به هر سو تنه می زند تا شراکت خود در آب و دانه را به او یادآور شود. 

وزیر خارجه فرانسه: بشار اسد یک قاتل است و باید برود


وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه یک قاتل است و باید از قدرت کنار برود.

لوران فابیوس که سه شنبه شب با کانال 3 تلویزیون فرانسه مصاحبه می کرد، گفت، هم اکنون گفتگوهای فشرده ای با کشورهای عضو شورای امنیت بویژه روسیه در جریان است تا سازمان ملل بتواند در مورد سوریه دست به اقدام بزند.

از سوی دیگر کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب که روز سه شنبه در دمشق با بشار اسد دیدار کرده به وی هشدار داده است که باید هرچه سریعتر به خشونتها در سوریه پایان دهد.

کوفی عنان گفته، به وی (بشار اسد) گوشزد کردم که فرصت برای گفتگو نامحدود نیست و زمان بسرعت می گذرد و روزی فرا خواهد رسید که جامعه بین المللی مجبور به اتخاذ تصمیماتی در مورد سوریه خواهد شد.