۱۳۹۱ اردیبهشت ۲, شنبه

وقیح ترین توهین سفیر رژیم اسلامی به فرهنگ ایرانیان

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد
از: کورش زعیم

هر روز كه از خواب بر مي خيزم، فساد جديدي رخ مي دهد. مسئولان امنيتي و قضايي كشور مي گويند بايد هميشه سكوت كنم وگرنه زندان است. آقايان امنيتي و قضايي، آيا مي شود در برابر اين آبروريزي ها سكوت كرد؟

آيا مي توان در مورد فساد ديپلمات جمهوري اسلامي در برزيل سكوت كرد؟ مردي كه نفر سوم سفارت جمهوري اسلامي در برزيل است، و با ته ريش خود ادعاي اسلامي بودن مي كند، در يك استخر مختلط با زنان و دختران و دختربچه هاي مردم شنا مي كند و هنگام زيرآبي رفتن به لاي پاي اين دختران 9 تا 14 ساله دست درازي مي كند. او با شكايت پدر و مادرها دستگير و سرانجام به سفارت ايران تحويل داده شده دستور به اخراج مي دهند.

انگار كه اين رفتار زشت و غيرانساني اين مرد منحرف به اندازه كافي براي ملت ما شرمندگي نيافريده بود، كه سفارت جمهوري اسلامي اعلام مي كند اين يك سوء تفاهم بوده و دليلش "تفاوت فرهنگي ميان آنها و ايرانيان" است!

آقاي سفير جمهوري اسلامي در برزيل، شرم بر تو! تو از كارمند منحرف زيردستت پليدتر هستي. تو ملتي را كه از والاترين اخلاق اجتماعي برخوردار است و به فرهنگ زيباي پندار و گفتار و كردار نيك خود افتخار مي كند، به انحراف جنسي و پليدي فرهنگي متهم مي كني. تو وقيح ترين توهين را به فرهنگ چندهزار ساله ايرانيان كرده اي، تو به باورهاي ديني ايرانيان توهين كرده اي، تو  به اخلاق در خانواده ايراني توهين كرده اي، تو به دختران ايراني توهين كرده اي و به خانواده خودت نيز. تف بر تو!

آيا كارمندان تو در ايران حق دارند به يك استخر مختلط حتا نزديك شوند، چه رسد به انجام كارهاي شنيع در آن؟ آيا اين فرهنگ ايراني است كه تو ترويج مي كني؟ آيا اين فرهنگ اسلامي است كه سفارت شما به مردم برزيل مي آموزد؟ تو براي ملت ايران شرمي تاريخي و جبران ناپذير آفريده اي و از سفارت ملت ايران معذولي. اگر از ملت ايران در برابر رسانه ها پوزش خواهي نكني و كناره گيري نكني، فرزندان كورش تو را ادب خواهند كرد.

من به نام يك ايراني از مردم برزيل بخاطر اين رفتار زشت ناايراني آن ديپلمات منحرف و بخاطر توجيه پليد سفارت جمهوري اسلامي پوزش مي خواهم و تاسف مي خورم كه وزير خارجه جمهوري اسلامي هيچ كنترلي بر كساني كه براي او كار مي كنند ندارد و اشخاصي چنين وقيح او را نمايندگي مي كنند.

نخستین گام شورای امنیت در حمایت از مردم سوریه

شواری امنیت سازمان ملل در جلسه امروز خود درباره قطعنامه ای برای اعزام حدود 300 ناظر بین المللی به سوریه، به اجماع رسید. 

وظیفه این افراد، نظارت بر آتش بس در سوریه اعلام شده است.

اپوزیسیون سوریه از این تصمیم شورای امنیت استقبال کرده است.

گزارش رادیو فرانسه:  سازمان ملل قطعنامه ای مبنی بر اعزام 300 ناظر به سوریه را به تصویب رسانده و همزمان گروهی از ناظران که قبلا به سوریه رفته اند از شهر حمص بازدید کردند.

شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا پیش نویس قطعنامه ای را به تصویب رساند که بر اساس آن 300 ناظر بین المللی برای زیر نظر گرفتن آتش بس در سوریه به این کشور فرستاده می شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مقر سازمان ملل در نیویورک، 300 نظامی غیر مسلح باید «فورا» و برای یک دوره اولیه 90 روزه به عنوان ناظر به سوریه فرستاده شود.

بر اساس این قطعنامه، که با همکاری کشورهای روسیه، فرانسه، چین و آلمان، نوشته شده، قبل از هر چیز، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، باید تثبیت آتش بس را برای استقرار ناظران مشخص کند.

در حال حاضر آتش بسی که از 12 آوریل به طور رسمی در سوریه آغاز شده به طور مرتب نقض می شود.

در قطعنامه جدید یعنی قطعنامه 2024 سازمان ملل، ترکیب غیرنظامی ناظران اعزامی به سوریه مشخص نشده اما این قطعنامه اجازه می دهد در صورت استقرار اولیه ناظران در سوریه، تعداد آنها افزایش پیدا کند.

این در حالی است که شنبه گذشته نیز شورای امنیت به اتفاق آرا قطعنامه ای را به تصویب رساند که بر اساس آن گروهی 30 نفره از ناظران به سوریه اعزام شدند.

از این میان یک گروه هشت نفره عصر امروز و چند ساعت پیش از برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد وارد شهر حُمص شدند.

این اولین بار است که از زمان ورود ناظران به سوریه در یکشنبه گذشته تا کنون، آنها اجازه پیدا می کنند که از مرکز شورش ها علیه بشار اسد بازدید کنند.

خالد المصری سخنگوی سازمان ملل در سوریه به خبرگزاری رویترز خبر داده که این ناظران با فرماندار حمص ملاقات و سپس از محله های شهر بازدید کردند.

نیروهای مسلح مخالف حکومت اعلام کرده اند که دولت فقط به خاطر حضور ناطران و برای اینکه وانمود کند به آتش بس پایبند است بمباران شهر حمص را متوقف کرده و پس از خروج ناظران دوباره بمباران را از سر گرفته خواهد گرفت.

ولید فارس یکی از نظامیان مخالف حکومت به رویترز گفته واضح است که دولت سوریه اگر بخواهد می تواند خشونت را هر زمانی که بخواهد در کشور متوقف کند.

بر اساس آماری که سازمان ملل اعلام کرده طی شورشهای سوریه در 13 ماه گذشته حدود 9 هزار نفر کشته شده اند.

فعال حقوق بشر برای اجرای حکم حبس فرا خوانده شد

رادیو آلمان: نرگس محمدی، نایب‌رئيس کانون مدافعان حقوق بشر که به ۶ سال حبس تعزیری قطعی محکوم شده بود روز شنبه (۲ اردیبهشت) برای اجرای حکم فراخوانده شد.
خبرگزاری فارس با انتشار این خبر نوشته است که خانم محمدی با حکم دادیار اجرای احکام دادسرای اوین جهت گذراندن دوران محکومیت خود امروز (شنبه) برای اجرای حکم فراخوانده شده است.
نرگس محمدی ابتدا به اتهام "تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی" و "اجماع و تبانی علیه امنیت ملی" به ۱۱ سال زندان محکوم شده بود. حکم وی در نیمه اسفندماه ۹۰ در دادگاه تجدید نظر به ۶ سال حبس تقلیل پیدا کرد.

وضعیت فلاکت بار کارگران نساجی مازندران

در استان مازندران خصوصی سازی واحد‌های تولیدی به اخراج، بی‌بند و باری، ناهنجاری‌های اجتماعی، تعطیلی کارخانجات، تعدیل و بیکاری کارگران، حقوق نگرفتن و فقر کارگران معني شده است. 

ایلنا: يك فعال كارگري در مازندران گفت: در سالی که تولید ملی و حمایت از کار وسرمایه ایرانی نام گرفته است، کارگران نساجی مازندران در بد‌ترین شرایط معیشتی به سر مي‌برند. 

به گزارش ايلنا، دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران با اشاره به اینکه خصوصی سازی یعنی عدل، انصاف، مروت، تقسیم عادلانه ثروت، کوتاه شدن فاصله فقر و غنا و توسعه صنعت، افزود: متاسفانه در استان مازندران خصوصی سازی واحد‌های تولیدی به اخراج، بی‌بند و باری، ناهنجاری‌های اجتماعی، تعطیلی کارخانجات، تعدیل و بیکاری کارگران، حقوق نگرفتن و فقر کارگران معني شده است. 

نصراله دریابیگی در ادامه افزود: علي‌رغم همه تلاش‌هاي مسئولان محلی متاسفانه هیچ گوش شنوایي فریاد‌های حق طلبانه کارگران نساجی مازندران را نمی‌شنود. 

او با بیان اینکه در ایام عید امسال کارگران نساجی مازندران با دست خالی به خانه‌هایشان بازگشتند، ادامه داد: در آستانه ۱۱ اردیبهشت که روز جهانی کارگر است از مسئولين درخواست مي‌كنيم ضمن پرداخت معوقات كارگران نساجي مازندران، طعم شیرین عدالت اجتماعی را به سفره‌های کارگران برگردانند. 

خاوران

کشتار سال 60 با کلامی از شاملو و یک موزیک ویدئو بسیار جالب

ايران درميان كشور های تورم خيز جهان

روزنامه اعتماد: تورم 18 درصدي و نرخ رشد اقتصادي 4 دهم درصدي براي سال 2012. اين پيش‌بيني صندوق بين‌المللي پول از اقتصاد ايران است.

با اين حساب ايران از لحاظ رشد اقتصادي هفدهمين رتبه از بيست كشور منطقه منا (خاورميانه و شمال آفريقا) را به دست آورده است و از لحاظ نرخ تورم سومين رتبه. اما اين تنها نيست، ايران از لحاظ تورم همچنين پنجمين كشور تورم‌خيز جهان شده است.

صندوق بين‌المللي پول به تازگي گزارشي با عنوان «دورنماي اقتصاد جهان» منتشر كرده است، كه بر اساس همين گزارش، ايران در جدول كشور‌هاي منطقه خاورميانه و شمال آفريقا، پس از سودان با پيش‌بيني نرخ رشد اقتصادي منفي 3/7 درصدي و نيز يمن با پيش‌بيني نرخ رشد منفي 9/0 درصدي سومين كشور با رشد اقتصادي پايين در نظر گرفته شده است. بر اين اساس، IMF در گزارش خود از اوضاع امسال اقتصاد ايران، رشدي 4/0 درصدي را پيش‌بيني كرده است كه نسبت به برآورد پيشين اين نهاد بين‌المللي، سه درصد كمتر است. رشد اقتصادي ايران در سال گذشته هم در حالي دو درصد اعلام شده است كه در برآورد‌هاي قبلي، رشدي 5/2 درصدي براي سال 2011 ايران پيش‌بيني مي‌شد.

اما بر اساس همين گزارش، نرخ تورم ايران در پايان سال 2012، معادل 18 درصد برآورد شده است. هرچند كه در پيش‌بيني اوليه نرخ تورم ايران 8/21 درصد برآورد شده اما اين آمار‌ها به آن معناست كه ايران پس از سودان كه تورم 2/28 درصدي را تجربه مي‌كند، بر پله دوم كشور‌هاي با تورم بالاي اقتصادي در منطقه مِنا قرار گرفته است.

در اين گزارش، كشور ليبي با پيش‌بيني تجربه رشد اقتصادي 3/76 درصدي بيشترين رشد را بين كشور‌هاي منا تجربه مي‌كند و همچنين امارات با تورم 6/1 درصدي، كمترين تورم را بين اين 20 كشور دارد.

در همين حال عراق با دارا بودن رشد اقتصادي 1/11 درصدي يكي از كشور‌هايي است كه با پايان يافتن شرايط جنگ اقتصاد خود را بهبود مي‌بخشد؛ از سوي ديگر كشور ليبي هم با تجربه تورم 9/1 درصدي در سال 2012 دومين كشور با تورم كم در منطقه است.

صندوق بين‌المللي پول براي نخستين‌بار از سال 2011 تاكنون، پيش‌بيني خود را از رشد اقتصادي جهان افزايش داده است، اما بر مبناي اين گزارش روند اقتصاد ايران همگام با اقتصاد بين‌المللي پيش نمي‌رود؛ چرا كه اقتصاد جهان در سال ميلادي جاري 5/3 درصد رشد خواهد كرد و بزرگ‌ترين اقتصاد جهان (امريكا) رو به بهبود است، اما نرخ رشد اقتصادي ايران برخلاف جهت پيكان اقتصاد جهاني، روندي نزولي دارد.

اين نهاد بين‌المللي يكي از دلايل كاهش پيش‌بيني رشد اقتصادي ايران را كاهش توليد نفت به دليل تحريم‌ها ارزيابي كرده است. اين در حالي است كه پيش از اين، صندوق بين‌المللي پول كاهش رشد اقتصاد ايران در سال ???? را نتيجه اثرات موقت هدفمندي يارانه‌ها دانسته و براي سال ???? ميلادي رشد اقتصادي بيشتري را براي ايران پيش‌بيني كرده بود. اما اكنون بر اساس اعلام اين نهاد، اقتصاد ايران در سال ???? رشدي معادل 3/1 درصد را تجربه خواهد كرد. همچنين اين گزارش اعلام مي‌كند كه نرخ تورم ايران در سال ‌جاري ميلادي (2012) به 18 درصد مي‌رسد و اين رقم در سال ???? به 2/18 درصد افزايش خواهد يافت. بر اساس اين گزارش، نرخ بيكاري در ايران در سال 2011، 1/15 درصد بوده و انتظار مي‌‌رود اين رقم در سال 2012 به 7/16 درصد افزايش پيدا كند. صندوق بين‌المللي پول رشد اقتصادي ايران در سال 2011 ميلادي (تقريبا منطبق بر سال 90) را هم معادل دو درصد برآورد كرده است.

البته صندوق بين‌المللي پول تنها نهادي نيست كه به ارائه آمارهاي جهاني پرداخته است. بانك جهاني هم در جديدترين گزارش خود رشد اقتصادي ايران در سال ???? را ? درصد اعلام و با وجود روند افزايشي قيمت جهاني نفت پيش‌بيني كرد اين رقم در سال ???? به منفي 8/0 برسد.

به گزارش فارس، بانك جهاني در گزارشي به بررسي چشم‌انداز اقتصادي منطقه خاورميانه و شمال آفريقا طي سال‌هاي آينده پرداخته است.

بر اساس اين گزارش متوسط رشد اقتصادي منطقه خاورميانه و شمال آفريقا در سال 2011 بالغ بر 1/3 درصد بوده و انتظار مي‌رود اين رقم در سال 2012 به 8/4 درصد و در سال 2013 به 7/3 درصد برسد.

بانك جهاني در اين گزارش رشد اقتصادي ايران در سال 2011 را 2 درصد اعلام كرده كه نسبت به سال قبل از آن 9/0 درصد كاهش داشته است. همچنين پيش‌بيني شده است رشد اقتصادي ايران در سال جاري ميلادي به منفي 8/0 درصد و در سال 2013 نيز به منفي 7/0 درصد برسد.

بر اساس گزارش بانك جهاني، تراز مالي ايران در سال 2011 برابر با 8/6 درصد توليد ناخالص داخلي اين كشور بوده و اين رقم در سال 2012 به 6/1 درصد و در سال 2013 به منفي يك درصد مي‌رسد.

تراز حساب‌هاي جاري ايران نيز از 9/4 درصد در سال 2011 به 6/0 درصد در سال 2012 و منفي 8/0 درصد در سال 2013 مي‌رسد.

بر اساس اين گزارش بحرين رشد منفي 2/1 درصدي را در سال 2011 تجربه كرد. رشد اقتصادي اين كشور در سال 2010 به 1/4 درصد رسيده بود و پيش‌بيني مي‌شود در سال 2012 به 5/2 درصد برسد. رشد اقتصادي ليبي در سال 2011 نيز منفي 9/59 درصد بود اما پيش‌بيني شده است اين رقم در سال جاري به مثبت 3/63 درصد برسد.

رشد پيش‌بيني شده براي ساير كشورها در سال 2012 عبارت است از: كويت 5/5 درصد، عمان9/4 درصد، قطر 4/6 درصد، عربستان 9/5 درصد، امارات 8/3 درصد، الجزاير 1/3 درصد، عراق 1/11 درصد، سوريه منفي 6 درصد، يمن منفي9/0 درصد، جيبوتي8/4 درصد، مصر 5/2 درصد، اردن 3 درصد، لبنان 8/3 درصد، مراكش 3 درصد، تونس 4/2 درصد و فلسطين 2/6درصد.

كشف جنازه‌های اعضای يک خانواده تهیدست

روزنامه ی نورخوزستان: جنازه هاي 4 نفر از اعضاي يک خانواده در منزل مسکوني شان واقع در ده ونک پيدا‎ ‎شد‎. ‎به گزارش ايسنا، پس از اطلاع رساني اين حادثه به سامانه 125‏‎ ‎بلافاصله آتش نشانان ايستگاه 43 در ساعت 15:30 روز گذشته راهي محل حادثه شدند‏‎. ‎اجساد اين افراد درحالي پيدا شد که در يک اتاق زيرزميني يک خانه قديمي 40‏‎ ‎مترمربعي افتاده بودند‎. ‎عوامل اورژانس پس از معاينه اين اشخاص که شامل مادر 40 ساله، دودختر 12 و 20‏‎ ‎ساله و پسر 10 ساله بود فوت آنها را تائيد و اعلام کرد‏‎. ‎بنابه اظهاريکي از اهالي محل، وقتي که همسايه ها متوجه غيبت طولاني اين خانواده‎ ‎شدند، در حدود ساعت 3 بعد ازظهر با شکستن در وارد اتاق زيرزميني شدند که ناگهان‎ ‎آنها را ديدند که در داخل اتاق افتاده بودند، به همين خاطر سريعا موضوع را به‎ ‎اورژانس اطلاع داده و در خواست کمک کردند‎. ‎جنازه هاي اين افراد براي تشخيص هويت و علت مرگ به عوامل انتظامي تحويل شد تا به‎ ‎پزشکي قانوني انتقال يابد‎.

قتل فجیع یک روزنامه نگار

جسد سردبیر مجله "داون" پاکستان که به شکل فجیعی به قتل رسیده بود در شهر کراچی کشف شد.

به گزارش خبرگزاری فارس در کراچی، جسد "مرتضی رضوی" در حالی که دست‌هایش از پشت بسته شده و آثار شکنجه روی بدن وی دیده می‌شد در آپارتمانی در کراچی پیدا شد.

پلیس اعلام کرده که وی توسط چند عامل ناشناس به قتل رسیده است.

رضوی در چند روزنامه‌ محلی کار می کرد  و اخیراً نیز مدیر روزنامه "داون" در لاهور بود.

وی مدتی پیش به کراچی منتقل شد و آن جا به عنوان سردبیر مجله داون فعالیت می‌کرد.

رضوی مدرک علوم سیاسی خود را از آمریکا دریافت کرده و چندین جلد کتاب از جمله "زندگینامه پرویز مشرف" و "گفت وگوی مردم پاکستان" را به رشته تحریر درآورده بود.

در همین حال، "اتحادیه رسانه‌های آزاد آسیای جنوبی" و "کمیته رسانه‌ای پاکستان" با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این جنایت، این اقدام را نشانه‌ای از ناامن بودن محیط کار اصحاب رسانه در این کشور دانسته و خواستار دستگیری و مجازات هر چه سریع‌تر عاملان این جنایت شدند.

پاکستان یکی از ناامن‌ترین مناطق برای خبرنگاران است و این گروه همواره از جانب گروه‌ها و احزاب مختلف در این کشور مورد تهدید قرار می‌گیرند.

مجری فیلتر خبرگزاری‌ها مشخص شد

دولت بر اساس قانون جدید خبرگزاری ها وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مکلف کرد در صورت اعلام هیئت نظارت بر مطبوعات مبنی بر توقیف لغو پروانه یا دستور پالایش(فیلتر) موقت، بلافاصله خبرگزاری را پالایش (فیلتر) کند.

به گزارش صراط به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد ماده(47) اصلاحی قانون مطبوعات – مصوب 1379- تصویب کرد: مقررات مربوط به خبرگزاری ها به عنوان فصل پنجم به آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات الحاق می شود.

متن کامل مصوبه دولت به شرح زیر است:

فصل پنجم- مقررات مربوط به خبرگزاریها
ماده 35- خبرگزاریها مشمول مقررات این فصل و سایر مقررات این آیین نامه به جز مواد(1)،(4)، (6) و (8) از فصل اول، مواد(16) و (17) از فصل دوم و مواد (23)، (26)، (27) و (28) از فصل سوم هستند.
ماده36- اضافه کردن هر گونه کلمه یا عبارت به نام یا آرم نشریه و خبرگزاری و یا عدم رعایت تناسب در اجزای آن مطابق با آنچه در پروانه خبرگزاری ذکر شده، ممنوع است.
ماده37- در تارنمای هر خبرگزاری باید نام صاحب امتیاز، مدیر مسئول و نیز زمینه فعالیت در بخشی با عنوان "شناسنامه" یا "درباره ما" در محل ثابت درج شود.
ماده38- خبرگزاریها موظفند مطالب خود را به طور مستمر و با درج شماره و زمان جداگانه منتشر کنند. درج منابع اخبار در خبرگزاری الزامی است.
ماده 39- ترجمه تمام یا قسمتی از مطالب نشریه و خبرگزاری و انتشار منظم آن به طور جداگانه و با رعایت مندرجات پروانه انتشار بلامانع است.
ماده40- نقل آن قسمت از اخبار، مطالب یا تصاویر نشریات و خبرگزاریها که موجب توقیف، لغو پروانه یا پالایش(فیلتر) شده، توسط خبرگزاری ممنوع است.
ماده 41- خبرگزاری ها موظفند پاسخها و توضیحات موضوع ماده(23) قانون مطبوعات را پس از وصول در همان روز منتشر کنند. (ماده 23 - مطبوعاتی که به شکل روزنامه منتشر می‌شوند، مکلف به درج نام به طور کامل، ترتیب و تاریخ‌انتشار، شماره ردیف مسلسل و شماره صفحه در بالای تمام صفحات و نیز قیمت در صفحه اول هستند. ‌همچنین مطبوعاتی که به شکل مجله منتشر می‌شوند موظف به درج نام بطور کامل، ترتیب و تاریخ انتشار،‌ شماره ردیف مسلسل، تعداد صفحات و قیمت بر روی جلد و نیز قید شماره هر صفحه در تمام صفحات هستند).
ماده 42- مدیر مسئول خبرگزاری موظف است؛  مشخصات فنی تارنما و نام مراکزی که خدمات میزبانی و پشتیبانی خود را از آنها اخذ می کند، اعلام کند.
ماده 43- مدیر مسئول خبرگزاری موظف است؛ مجموعه کامل تولیدات رسانه ای خود را ماهانه در چهار نسخه در قالب لوح فشرده به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل کند.
ماده 44- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است؛ در صورت اعلام هیئت نظارت بر مطبوعات مبنی بر توقیف لغو پروانه یا دستور پالایش(فیلتر) موقت، بلافاصله خبرگزاری را پالایش (فیلتر) کند.
ماده 45- مراکز ارائه خدمات دیجیتال و میزبانی، مجاز به ثبت دامنه و میزبانی خبرگزاریها با نشریات الکترونیکی که فعالیت آنها از سوی دادگاه صالح یا هیئت نظارت بر مطبوعات مغایر با اصول مندرج در قانون مطبوعات و این آیین نامه تشخیص داده شوند، نیست.
ماده46- مدیران مسئول خبرگزاریها می توانند در انتخابات مدیران مسئول شرکت کنند، مشروط به اینکه خبرگزاری حداقل شش ماه در محدوده یک سال باقی مانده به انتخابات فعالیت مستمر داشته باشند.
ماده47- نشریات الکترونیکی نیز مشمول مقررات این فصل هستند.

این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی؛ معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.

بحران در روابط عراق و ترکیه و سفر مالکی به تهران

رسانه های حکومتی امروز اعلام کردند که نوری المالکی نخست وزیر عراق برای دیداری مهم فردا راهی تهران می شود.

این در حالیست که تنش در روابط عراق و ترکیه بالاگرفته است.

مقامات آنکارا، دولت مالکی را به سرکوب سنی های عراق و اعمال دیکتاتوری در این کشور و همچنین حمایت از رژیم بشار اسد متهم می کنند.

رجب طیب اردوغان،  نخست وزير ترکيه گفته است، تحولات کنونی عراق به ويژه نوع رفتار نخست وزير کنونی در قبال شرکای خود در حکومت نگران کننده است. 

در پی این سخنان، رسانه های جمهوری اسلامی به نخست وزیر ترکیه حمله کرده و مدعی شدند که آنکارا نسخه وضعيت سوريه برای دولت مالکی را پيگيری می کند. 

خبرگزاری حکومتی فارس در گزارشی با اشاره به سفر اخير نخست وزير ترکيه به عربستان و قطر، نوشت، اين رويکرد عربستان، قطر و ترکيه عليه روند سياسی در عراق و عليه دولت مالکی نسخه جديدی از طرح فتنه طائفه ای، امنيتی، نظامی و سياسی است که همين طرفها مجری آن در سوريه هستند.

در چنین شرایطی نوری المالکی که روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی دارد، عازم تهران می شود.

منابع حکومتی نوشتند، نوری المالکی نخست وزیر عراق برای دیداری دیپلماتیک و البته مهم در شرایط حساس و مهم فعلی فردا راهی تهران می شود و با مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی دیدار خواهد کرد.

تعیین ضرب‌العجل برای استعفای مرتضوی

عضو كميسيون بهداشت در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به استيضاح وزير كار گفت: در صورت عدم پذيرش استعفاء مرتضوي، طرح استيضاح وزير كار فردا تقديم هيئت رئيسه مي‌شود.

مسعود پزشكيان نماينده تبريز،آذر‌شهر و اسكو در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به طرح استيضاح وزير كار گفت: در‌صورتيكه تا روز يكشنبه با استعفاي مرتضوي موافقت نشود، طرح استيضاح شيخ‌الاسلام به هيئت رئيسه تقديم مي‌شود.

وي افزود: هيئت رئيسه موظف است تا 48 ساعت بعد از ارسال طرح استيضاح ، آن را اعلام وصول كند و بعد از آن نيز وزير بايد روز 17 ارديبهشت ماه در مجلس حاضر شود.

نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسكو خاطر‌نشان كرد: طرح استيضاح شيخ الاسلام با 19 امضاء تقديم هيئت رئيسه مي‌شود.

پزشكيان افزود: ادامه كار مرتضوي در تامين اجتماعي و عمل نكردن به تعهدش نشانگر عدم كفايت وي براي پذيرش مسئوليت صندوقي است كه 33 ميليون خانوار را تحت پوشش خود دارد.

یارانه ها؛ جزئیات گزارش اعلام خطر بانک مرکزی

جزئیات گزارش اعلام خطر بانک مرکزی از بی‌اثر شدن یارانه‌ نقدی با گرانی‌ها منتشر شد. 
به گزارش خبرنگار مهر، در گزارش بانک مرکزی از خلاصه تحولات اقتصاد ایران در سال 89 آمده است: بر اساس آمار هزینه و درآمد خانوارها در مناطق شهری کشور در سال 1389، متوسط هزینه خانوار به 141.7 میلیون ریال رسید که در مقایسه با سال قبل 11.4 درصد افزایش نشان می دهد.

مقایسه متوسط هزینه سالانه ناخالص یک خانوار در مناطق شهری به تفکیک گروه های مختلف هزینه نشان می دهد بیشترین میزان افزایش هزینه در سال 1389 نسبت به سال قبل مربوط به گروه های "بهداشت و درمان"، "تحصیل" و "خوراکی ها و آشامیدنی ها" به ترتیب به میزان 21.9، 21.7 و 16.7 درصد بوده است.

بررسی روند متوسط هزینه سالانه ناخالص یک خانوار شهری به قیمت ثابت (100=1383) نشان دهنده روند نزولی آن از سال 1387 به بعد است. در سال 1387، نرخ تورم از نرخ رشد اسمی هزینه سالانه ناخالص جاری یک خانوار شهری بسیار بالاتر بود. به دنبال اقدامات صورت گرفته در جهت کنترل تورم، هزینه های سالانه ناخالص حقیقی خانوار شهری اندکی بهبود یافت و با اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها و اعطای یارانه های مستقیم در سه ماهه پایانی سال 1389، میزان کاهش هزینه سالانه ناخالص به قیمت ثابت در سال 1389 به 0/4 درصد رسید.

بانک مرکزی در این گزارش تصریح کرده است: مقایسه هزینه ناخالص یک خانوار شهری به قیمت قیمت ثابت نشان می دهد در فصل های دوم و سوم سال 1389 کاهش هزینه ناخالص خانوار بیشتر از فصل های مشابه سال 1388 بوده است. کند شدن روند کاهشی هزینه سالانه ناخالص یک خانوار به قمیت ثابت در سال 1389 متاثر از افزایش هزینه هادر فصل چهارم سال 1389 بود.

هزینه ناخالص یک خانوار شهری به قیمت ثابت در فصل چهارم سال 1389 نسبت به فصل مشابه سال قبل خود حدود 2.8 درصد رشد داشت. این رقم در سال 1388 در مقایسه با سال 1387، 0/4 درصد بود. با توجه به اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها در فصل پایانی سال 1389، بهبود اندک در وضعیت هزینه سالانه ناخالص یک خانوار به قیمت ثابت ناشی از اجرای قانون مزبور بوده است.

بانک مرکزی در این گزارش یادآور شده است: انتظار می رود با توجه به اینکه دهک‌های بالای درآمدی برای رفع احتیاجات خود با محدودیت‌های مالی روبرو نیستند، یارانه های نقدی اثر چندانی بر روی مخارج واقعی این خانوارها نداشته و فقط اثر تورم هزینه های جاری خانوارها را خنثی نماید در حالی که دهکهای پایین تر به دلیل محدودیت‌های شدید درآمدی، برای رفع احتیاجات خود به یارانه های نقدی متکی هستند؛ به این ترتیب، کاهش ضریب چینی در سال 1389 تنها تا زمانی ادامه خواهد یافت که تورم ناشی از قانون هدفمندسازی یارانه ها به میزانی نباشد که همه یارانه های نقدی را برای جبران افزایش قیمتها جذب کند. در غیر این صورت، افزایش مجدد ضریب جینی دور از انتظار نخواهد بود.

مقایسه میزان افزایش شاخصهای مربوط به دستمزد نشان می دهد که در سال 1389، میزان افزایش شاخص ضریب حقوق کارمندان در سطحی پایین تر از تورم بوده است. در این سال شاخص دستمزد کارگران ساختمانی نیز همانند سال قبل در مقایسه با تورم از رشد کمتری برخوردار بود.

این موضوع به رغم رونق نسبی فعالیتهای ساخت و ساز به ویژه در قالب طرح مسکن مهر، حاکی از مازاد عرضه نیروی کار در بخش ساختمان بوده و کاهش درآمد واقعی این گروه منجر به کاهش وضعیت رفاهی آنها خواهد شد.

حداقل دستمزد ماهانه، شاخص ضریب حقوق کارمندان و شاخص خدمات ساختمانی سال 1385 1386 1387 1388 1389 
حداقل مزد اسمی(هزار ریال) 1500.0

(18.4)


1830.0

(22.0)
2196.0

(20.0)
2635.2

(20.0)
3030.0

(15.0)

حداقل مزد واقعی (هزار ریال) 1214.6

(5.8)
1251.7

(3.1)
1198.0

(4.3-)
1298.1

(8.4)
1327.8

(2.3)

شاخص خدمات ساختمانی 140.1

(18.6)
182.9

(30.5)
246.3

(34.7)
269.8

(9.5)
293.1

(8.6)

ضریب حقوق کارکنان (بدون واحد) 430

(13.2)
454

(5.6)
490

(7.9)
600

(22.4)
636

(6.0)

درصد افزایش سالانه 3-5
3-5 3-5 3-5 3-5 
جمع افزایش سالانه حقوق کارکنان 16.2-18.2 8.6-10.6 10.9- 12.9 25.4-27.4 9.0-11.0 
متوسط شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی 123.5

(11.9)
146.2

(18.4)
183.3

(25.4)
203.0

(10.8)
228.2

(12.4)

ده تن از دراویش گنابادی به محاربه متهم شدند

دادگاه رسیدگی به اتهامات هفده تن از دراویش گنابادی شهرستان کوار استان فارس، با انتساب اتهام سنگین محاربه (افساد فی الارض) به ده تن از این دراویش اسفندماه سال گذشته برگزار شده است.

شعبه ۱۰۱ دادگاه عمومی و جزایی شهرستان کوار به ریاست قاضی همتی، در جلسه‌ای که اسفندماه سال گذشته و با حضور هفده تن از دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی ساکن شهرستان کوار استان فارس برگزار گردید، با طرح اتهام حمل سلاح غیر مجاز بر علیه تمامی متهمان، ده تن از این دراویش را نیز به محاربه (افساد فی الارض) متهم کرد. 

بر اساس اعلام تارنمای مجذوبان نور، از هفده درویش مذکور آقایان کاظم دهقان، حمیدرضا آرایش، محمد علی دهقان، امیر حمزه دهقان، محسن اسماعیلی، ابوذر ملک‌پور، بهیار رجبی، سید ابراهیم بهرامی، محمد علی شمشیر زن و محمد علی صادقی به «محاربه و افساد فی الارض» و «حمل سلاح غیر مجاز» متهم شده و اتهام هفت تن دیگر از این دراویش به نام‌های آقایان غلامعلی بیرمی، امید علی اکبری تبار، مهرداد کشاورز، محمد آرایش، عبدالرضا آرایش، منوچهر زارع و امان چراغی نیز «حمل سلاح غیر مجاز» عنوان گردید.

بر این اساس و با توجه به نوع اتهامات مطروحه، قاضی پرونده، رسیدگی به اتهامات این پرونده را خارج از اختیارات ذاتی و صلاحیت دادگاه اعلام کرده و رسیدگی و اتخاذ تصمیم را به دادگاه انقلاب شیراز واگذار کرده است.

لازم به یادآوری است که در جریان ناآرامی‌های یازدهم شهریورماه سال گذشته در شهرستان کوار استان فارس که با حمله به منازل تعدادی از دراویش این شهر و پرتاب گار اشک آور و شلیک گلوله از سوی نیروهای خودسر آغاز شد، قریب چهل تن از این دراویش بازداشت شده و تعدادی نیز زخمی شدند. همچنین وحید بنانی از دیگر دراویش این شهرستان نیز جان خود را از دست داد.

بازداشت یک وبلاگ نویس و یک فعال سیاسی

کمیته گزارشگران حقوق بشر- به گفته منابع خبری طی روزهای اخیر، محمدرضا روزخوش، وبلاگ‌نویس و رسول مقدم، از حامیان جنبش سبز در تهران و کرج بازداشت شده‌اند.

طبق گزارش‌های رسیده؛ رسول مقدم، شامگاه یکشنبه در حال عزیمت به شهر کرج و حضور در محل خدمت سربازی خود توسط چند تن از ماموران امنیتی در مقابل منزلش بازداشت و پس از تفتیش منزل و ضبط برخی اسناد، مدارک و کامپیوتر شخصی‌اش، به محلی نامعلوم منتقل شده است.

هم‌چنین محمدرضا روزخوش، وبلاگ‌نویس (وبلاگ ندای درون) روز دوشنبه در محل کار خود در کرج توسط سه مأمور لباس شخصی بازداشت شد، مأموران، شامگاه همان روز با مراجعه با منزل وی، ضمن برخورد بسیار بد با خانواده او، به تفتیش منزل پرداخته و بسیاری از اسناد، کامیپوتر و اموال شخصی‌اش را ضبط کرده کرده و او را به محل نامعلومی منتقل کردند.

محمدرضا روزخوش در جریان حوادث بعداز انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ نیز، به مدت سه ماه در بازداشت بود.

هنوز از دلیل دستگیری، محل بازداشت و سرنوشت این دو اطلاعی در دست نیست.

طی روزهای اخیر، مقامات امنیتی جمهوری اسلامی از دستگیری تعدادی از شهروندان در شهرهای مختلف کشور خبر داده‌اند.

انتقال پدرم به زندان برابر با بردنش به قبرستان است

سحام نیوز: همزمان با مرخص شدن عیسی سحرخیز از بیمارستان قلب، مسوولان زندان به دنبال بازگرداندن این روزنامه‌نگار مستقل هستند. این در حالی است که بر اساس گزارش پزشکی «شرایط نامتعارف» و «استرس‌های پیرامونی» باعث تهدید سلامتی بیمار شده و خطر مرگ ناگهانی قلبی را افزایش می‌دهد. مهدی سحرخیز در گفتگو با خودنویس گفته است: «بردن پدرم به زندان برابر بردن‌شان به قبرستان است. هر اتفاقی برای پدرم بیافتد، مسوولش مقام‌های جمهوری اسلامی هستند.»
آخرین گزارش وضعیت پزشکی عیسی سحرخیز نشان می‌دهد که این روزنامه‌نگار که بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ دستگیر و زندانی شد، وضعیت نامناسبی از نظر قلبی و کلیوی دارد. سحرخیز دو ماه قبل به مرکز قلب تهران منتقل شد. بر پایه نظر پزشکان این مرکز که وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران است و از سوی چهار پزشک (فوق تخصص) تهیه و تایید شده، ادامه درمان سحرخیز باید در خارج از محیط زندان انجام گیرد.
با این حال، به گفته پسرش مهدی سحرخیز، سخن‌گوی خانواده که ساکن آمریکا است، مقام‌های قضایی می‌خواهند پدرش را فردا به زندان بازگردانند. مهدی معتقد است که بر اساس گزارش وضعیت بیمار و نظر پزشکان معالج و مشاور»، بردن پدرش به زندان برابر با بردن او به قبرستان است. مهدی امروز به خودنویس گفت: «قرار است پدرم را شنبه به زندان برگردانند که می‌تواند یکی از بدترین انتخاب‌هایی باشد که انجام می‌دهند. شرایط مختلف زندان همان‌طور که دکترها بارها گفته‌اند، از جمله استرس می‌تواند منتهی به ایست قلبی شود. کوچک‌ترین استرسی که در بیمارستان به‌وجود آوردند باعث انتقال‌شان به سی‌سی‌یو شد.»
مهدی سحرخیز افزود: «پدرم تحت رژیم غذایی ویژه‌ای است که این رژیم نه تنها خیلی سخت در منزل قابل تکرار است، امکان ندارد ایشان را تحت این رژیم در زندان نگه دارند. تعداد داروهایی که پدرم می‌خورند، در زندان قابل تهیه نیست. هوای زندان و شرایطی که در زندان وجود دارد که ممکن است باز به خاطر آنها ایشان را به بیمارستان منتقل کنند باعث نگرانی است. الان یکی از زندانی‌ها به این خاطر که مامور نیست او را به بیمارستان بیاورند، ۴ هفته معطل مانده. برای کسی که مشکل قلبی دارد و بارها پزشکان گفته‌اند باید در شرایط استعلاجی باشد، بردن ایشان به زندان برابر بردن‌شان به قبرستان است. دوماه است که درخواست مرخصی استعلاجی ایشان را به مقام‌های قضایی داده‌ایم. هر اتفاقی برای پدرم بیافتد، مسوولش مقام‌های جمهوری اسلامی هستند.»
مهدی سحرخیز در پاسخ به این سوال که آیا مقام‌های دادستانی از وضعیت پدرش مطلع هستند یا نه گفت: «مسوولان دادستانی از مرکز قلب درخواست گزارش پزشکی کردند و نظرها هم داده شده و پزشکان مرکز قلب گفته‌اند که پدرم تحت چه شرایطی هست و باید کاملا زیر نظر پزشکی باشد و برگرداندن او به زندان خطر مرگ را به همراه خواهد داشت.»

گرانی‌های امروز در هیچ دولتی سابقه نداشته است

هیچ وقت سابقه نداشت که در خلال یک سال قیمت کالاهای اساسی و مصرفی نزدیک به ۵۰ درصد افزایش یابد.

ایلنا: دبیر جامعه انجمن‌هاي اصناف بازار ضمن تاکید بر اینکه گرانی و گران فروشی دو مقوله جدا از هم است، اعلام کرد: امروز مسئله گرانی به آفت جامعه تبدیل شده که مسلما با برخورد تعزیراتی نمی‌توان به نتیجه‌ای دست یافت. 

احمد کریمی اصفهانی با بیان این مطلب به ایلنا گفت: متاسفانه در حال حاضر برخی افراد به دلیل عدم موفقیت خود در مدیریت و کنترل بازار مدام موضوع گران فروشی را در جامعه تلقین می‌کنند، این در حالی است که گرانی‌های حال حاضر ناشی از سوء مدیریت‌ها است. 

وی با اشاره به اینکه باید پذیرفت بخشی از گرانی‌ها ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها است، عنوان کرد: اما این به معنای آن نیست که دیگر عوامل در این میان نقشی نداشته‌اند. تنظیم بازار با دو اهرم صادرات و واردات صورت می‌گیرد که استفاده از این ابزار‌ها توسط دولت به صورت موفقیت آمیز اجرایی نشده است. 

کریمی اصفهانی ضمن تاکید بر اینکه دولت برای مدتی قیمت‌ها را در بازار‌‌ رها می‌کند و پس از چند وقت سعی می‌کند با ابزار تعزیراتی آن را کنترل کند، تصریح کرد: امروز دولتمردان باید صادقانه با مردم از وضعیت و واقعیات بازار صحبت کنند. باید گفت که گرانی‌های امروز در هیچ دولتی سابقه نداشته است، به عبارتی هیچ وقت سابقه نداشت که در خلال یک سال قیمت کالاهای اساسی و مصرفی نزدیک به ۵۰ درصد افزایش یابد. 

به گفته وی؛ دولت باید بداند که اگر بخواهد همچنان با ابزار تعزیراتی با گرانی‌ها برخورد کند، منجر به تشدید گرانی در بازار خواهد شد. 

دبیر جامعه اصناف بازار خاطرنشان کرد: امروز تنها راهکار آن است که دولت با تکیه بر وظیفه خود یعنی سیاستگذاری، موضوع قیمت گذاری و تنظیم بازار را به تولیدکننده‌ها و تشکل‌های مربوطه واگذار کند. 

انجمن جهانی قلم خواهان آزادی محمد سليمانی‌نيا شد


انجمن جهانی قلم (پن) با انتشار بيانيه‌ای خواهان آزادی فوری و بی‌قيد و شرط محمد سليمانی‌نيا، مترجم و متخصص اينترنت در ايران شد.
انجمن جهانی قلم در بيانيه‌ای که روز گذشته ۳۱ فروردين (۱۹ آوريل) منتشر کرده بازداشت محمد سليمانی‌نيا، مترجم رمان "عطر سنبل، عطر کاج"، مدير سايت يو٢٤ شبکه اجتماعی متخصصان ايرانی و طراح بسياری از سايت‌های انجمن‌های جامعه مدنی را محکوم کرده است.
محمد سليمانی‌نيا روز ۲۰ دی ماه سال گذشته توسط وزارت اطلاعات ايران بازداشت شد و نزديک به دو ماه هيچ کس از محل نگهداری او اطلاعی نداشت.
پس از گذشت نزديک به دو ماه سليمانی‌نيا در اعتراض به شرايط نامعلوم، طولانی‌شدن دوران انفرادی و قطع هرگونه ارتباط با دنيای خارج از زندان دست به اعتصاب غذا زد.
انجمن جهانی قلم نگرانی خود را نسبت به زير پا گذاشتن ماده ۱۹ ميثاق بين‌المللی حقوق مدنی و سياسی که از سوی حکومت ايران نيز امضا شده است، ابراز داشت.
میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی یکی از پيمان‌های سازمان ملل متحد بر پایه اعلامیه جهانی حقوق بشر است که از سال ۱۹۷۶ ميلادی لازم‌الاجرا شد.
سازمان گزارشگران بدون مرز نيز پيش از اين در بيانيه‌ای سلیمانی‌نیا را "قربانی طرح اینترنت ملی" در ایران نامید و نوشت وزارت اطلاعات از وی خواسته بود تا با آنها همکاری کند اما وی حاضر به اين کار نشد
ماده ۱۹ ميثاق بين‌المللی حقوق مدنی و سياسی مربوط به آزادی بيان است و در آن آمده است: "هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی کسب دانش، گرفتن و دادن اطلاعات و هر نوع عقایدی، بدون توجه به چگونگی ارائه آن به‌طور زبانی یا نوشتاری یا چاپی و در شکل هنری یا به هر وسیله دیگری که خود انتخاب می‌کند، می‌باشد."
انجمن جهانی قلم نوشته است بر اساس اطلاعاتی که به اين انجمن رسيده، محمد سليمانی‌نيا، ۳۹ سال دارد و به‌هنگام دستگيری توسط مأموران امنيتی برای پاسخگويی به سئوالات آنان به دادگاه انقلاب اسلامی تهران رفته بود. وی از آن‌جا به‌همراه مأموران برای بازرسی خانه‌اش به کرج رفت که در اين بازرسی مأموران امنيتی مدارک و اطلاعات کامپيوتری وی را ضبط کرده‌اند.
انجمن جهانی قلم وضعيت جسمانی اين زندانی را به‌دليل اعتصاب غذايی که نزديک به سه هفته پيش آغاز کرد نگران‌کننده عنوان کرده است.
اين انجمن از همه خواسته است تا اعتراض خود به بازداشت محمد سليمانی‌نيا را در نامه‌هايی به آيت‌الله صادق لاريجانی، رئيس قوه قضائيه ايران، محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهور ايران و نمايندگی‌های جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف ارسال کنند.
روز پنج‌شنبه ۲۴ فروردین (۱۲ آوریل) نيز سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بيانيه‌ای ادامه بازداشت محمد سليمانی‌نيا را محکوم کرد و خواهان آزادی فوری وی شد.
سازمان گزارشگران بدون مرز نوشت سليمانی‌نيا پیش از بازداشت بارها از سوی وزارت اطلاعات ایران احضار شده بود تا کنترل سایت‌های تحت مدیریتش را در اختیار مأموران این سازمان قرار دهد.
این سازمان بین‌المللی مدافع آزادی بیان، سلیمانی‌نیا را "قربانی طرح اینترنت ملی" در ایران نامید و نوشت وزارت اطلاعات از وی خواسته بود تا با آنها همکاری کند اما وی حاضر به اين کار نشد.

آخوند جنتی: اگر تحریم لغو نشود، مذاکرات منتفی است

رادیو فرانسه: آیت‌الله جنتی در نماز جمعه هشدار داد که اگر غربی‌ها تحریم ایران را لغو نکنند، ادامۀ مذاکرات منتفی خواهد بود. او همچنین از سرمایه‌داران ایرانی خواست که پول‌های خود را به کشورهای حوزۀ خلیج فارس منتقل نکنند.

در خطبۀ دوم نماز جمعۀ روز اول اردیبهشت، آیت‌الله جنتی، گفت: "غرب باید تحریم‌ها را علیه ایران لغو كند اما اگر آنها بر تحریم‌ها پافشاری كنند و بعد بگویند با ایران مذاكره می كنیم مشخص است كه این مذاكره لغو می شود".

آیت‌الله جنتی، مذاکرات اخیر ایران با گروه ١+٥ را "دارای موفقیت ها و دستاوردهای خوبی" دانست و گفت: "آنها حاضر شدند كه بپذیرند غنی سازی حق ایران است".

خطیب نماز جمعه سپس به مسائل اقتصادی کشور پرداخت و با اشاره به این نکته که آیت‌الله خامنه‌ای سال جاری را "سال تولید ملی و حمایت از كار و سرمایه ایرانی" نام نهاده، گفت: "مردم نباید اجناس خارجی خریداری كنند".

وی از سرمایه‌داران داخلی خواست كه در كشور سرمایه گذاری كنند و پول‌های خود را در كشورهای دیگر و به ویژه در كشورهای حاشیه خلیج فارس سرمایه گذاری نكنند.

وقوع زمین‌لرزه‌های پی در پی/ مردم در خیابانها

عصر امروز نیز زمین لرزهها با شدت بیشتر به وقوع می پیوندد و بیشتر مردم شهرستان در هوای غبارآلود به خیابانها پناه آورده اند.

آفتاب: در حالی که از شب گذشته تاکنون زمین لرزه های مکرر در شهرستان دهلران از توابع استان ایلام مردم را نگران کرده است، عصر امروز نیز زمین لرزهها با شدت بیشتر به وقوع می پیوندد و بیشتر مردم شهرستان در هوای غبارآلود به خیابانها پناه آورده اند.

در حالی که شب گذشته تاکنون بیش از 11 بار شهرستان دهلران با شدتهای مختلف لرزیده است، عصر امروز با وقوع زمین لرزه ای دیگر اغلب مردم شهرستان دهلران به داخل کوچه ها و خیابانها پناه آورده اند. 

این در حالی است که در حال حاضر گرد و غبار نیز با شدت بیشتری مردم را دچار مشکل کرده است. 

در همین حال ستاد بحران شهرستان دهلران با ریاست بهزاد علیزاده فرماندار شهرستان در فرمانداری تشکیل شد و حالت آماده باش برای خطرات احتمالی صادر شد. 

آخرین زمین لرزه در شهرستان که با صدای مهیبی همراه بود باعث ترس مردم و بیرون کشاندن آنها از خانه ها به خیابان شد. 

شدیدترین زمین لرزه های شهرستان مرزی دهلران بین 4 تا 5 درجه در امواج درونی زمین (ریشتر) رخ داده است و این اتفاق سبب شده که هلال احمر استان برای امدادرسانی احتمالی به حالت آماده باش درآید. 

به گزارش مهر، طی چند ماه گذشته زمین‌لرزه‌های پی در پی در شهرستان دهلران رخ داده است.

تجمع اعتراضی مردم بوکان


تعدادی زیادی از شهروندان بوکانی بعد از ظهر امروز در مقابل فرمانداری این شهر دست به تجمع زدند.

در پی پیدا شدن جسد یک دختر جوان به نام سمیه در اطراف بوکان، ساعت 6 بعد از ظهر امروز جمعه اول اردیبهشت ماه 1391 جمع کثیری از شهروندان بوکانی طی یک تجمع اعتراضی خواهان مجازات عامل یا عاملین این جنایت شدند. 

در این تجمع که با حضور گسترده نیروهای انتظامی همراه بود فرماندار بوکان خواست که سخنرانی نماید که با سر و صدای حاضرین روبرو شد.

در ادامه پدر سمیه به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: که نیروهای انتظامی و امنیتی در جهت پیدا کردن عامل یا عاملین مرگ سمیه تلاش زیادی به عمل آورده اند و از مردم خواست که آرامش و خونسردی خود را حفظ کنند.

در پی سخنرانی پدر سمیه، فرمانداربوکان پشت تریبون قرار گرفت وقول داد که عامل یا عاملین این جنایت را به سزای عمل خود برسانند.

گفتنی است تا لحظه تنظیم این گزارش تجمع مسالمت آمیز و آرام و مدنی جمعی از شهروندان بوکانی همچنان ادامه دارد .