۱۳۹۱ بهمن ۱۸, چهارشنبه

رییس قوه قضاییه رژیم احمدی‌ نژاد را مجرم دانست

رادیو فرانسه:  در واکنش به اتهام‌های محمود احمدی نژاد علیه برادران لاریجانی، امروز آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه و یکی از برادران لاریجانی، رییس جمهور اسلامی را «مجرم» دانست و گفت که در آینده «ماهیت جریان انحرافی» و «فتنه و فساد اقتصادی و عقیدتی و عملی آنان» را افشا خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی، رییس قوه قضاییه، امروز در جلسه مسوولان عالی قضایی گفت: «آنچه که در روز یکشنبه در مجلس رخ داد، به کام ملت بسیار تلخ بود.»

وی تأکید کرد که نسبت‌های محمود احمدی نژاد در مورد قضات قوه قضاییه و نمایندگان مجلس و روسای قوا را «کذب و افترا و برخلاف تمام موازین شرعی و قانونی و جرم» می‌داند.

صادق لاریجانی با این حال اضافه کرد که «فعلا به خاطر مصالح نظام و تبعیت از» آیت الله خامنه‌ای سکوت می‌کند و در فرصتی دیگر به تفصیل درباره «ماهیت جریان انحرافی و فتنه و فساد اقتصادی و عقیدتی و عملی آنان» افشاگری می کند.

«جریان انحرافی» اصطلاحی است که هواداران آیت الله خامنه ای به نزدیکان محمود احمدی نژاد، به ویژه اسفندیار رحیم مشایی اطلاق می کنند.

محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری ایران در جلسه روز یکشنبه در مجلس شورای اسلامی، اتهام‌هایی را عیله برادران لاریجانی مطرح کرد.

احمدی نژاد همچنین پس از طرح این اتهام ها، دیروز پیش از سفر به مصر نیز در واکنش به بازداشت سعید مرتضوی، از قوه قضاییه انتقاد کرد و گفت: «این قوه یک سازمان ویژه خانوادگی نیست.»

پس از این سخنان محمود احمدی نژاد، خبرگزاری های ایران از دیدار فوق العاده و خارج از برنامه، رییس قوه قضاییه با آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی خبر دادند.

قتل مربی بدنسازی (قهرمان تهران) با ۵۰ ضربه چاقو

روزنامه بهار: دو پسر نوجوان که متهم هستند مربی بدنساز را به قتل رسانده‌اند، ادعا می‌کنند مقتول به آن‌ها تعرض کرده بود. 

صبح روز شنبه ۹ دی امسال مأموران کلانتری ۱۶۰ خزانه از قتل مربی بدنساز در داخل باشگاه در فلکه چهارم خزانه با خبر و در محل حاضر شدند. بررسی‌ها نشان داد پرویز، ۳۲ ساله که در اتاقی داخل باشگاه زندگی می‌کرد با ۵۰ ضربه چاقو به قتل رسیده است. تحقیقات قاضی قریشی زاده بازپرس کشیک ویژه قتل نشان داد پرویز چندی قبل از شهرستان راهی تهران شد و در باشگاه به عنوان بوفه‌دار شروع به کار کرد. 

او مدتی بعد شروع به تمرین بدنسازی کرد و دو ماه پیش در رشته بدنسازی استان تهران مقام اول را به دست آورد. یکی از کارکنان باشگاه گفت: «باشگاه معمولا بعدازظهر پنجشنبه‌ها تا صبح شنبه تعطیل است و من امروز صبح وقتی در باشگاه را باز کردم، فکر کردم پرویز در اتاقک بالا خواب است اما وقتی به اتاقک رفتم، با صحنه دلخراشی روبه‌رو شدم. اتاقک پر از خون بود و مقتول در حالی که ضربات متعدد چاقو در پشتش مشاهده می‌شد، روی زمین افتاده بود.» 

در بررسی‌های پلیسی مشخص شد، در ساعات تعطیلی باشگاه بعضی از ورزشکاران آماتور برای تمرین به این باشگاه رفت و آمد دارند. مأموران دریافتند روز قبل از حادثه دو نفر از شاگردان مقتول به نام‌های بهمن، ۱۵ ساله و سهراب، ۱۶ ساله به باشگاه آمده و از آن روز به بعد دیگر برای تمرین به باشگاه مراجعه نکرده‌اند. کارآگاهان چند روز بعد از حادثه دو مظنون را شناسایی کردند و برای بازجویی به اداره آگاهی انتقال دادند. 

دو متهم در نخستین بازجویی‌ها از قتل مربی جوان اظهار بی‌اطلاعی کردند اما در بازجویی‌های فنی وقتی با شواهد روبه‌رو شدند، به قتل پرویز اعتراف کردند. 

بهمن در شرح این حادثه گفت: «من و سهراب مدتی پیش برای تمرین بدنسازی در این باشگاه ثبت‌نام کردیم. پرویز بعد از این‌که در استان مقام آورد، به ما آموزش می‌داد. او از ما می‌خواست تا در مواقع تعطیلی باشگاه پیش او برویم و به صورت خصوصی به ما آموزش دهد. چند جلسه‌ای بعد از تعطیلی باشگاه من پیش او رفتم و سهراب هم یکی، دو بار رفته بود. او در اتاقک بالای باشگاه فیلم‌های بدنسازی را به ما نشان می‌داد و بعد از دیدن فیلم به ما آموزش می‌داد. یک‌بار که من تنهایی رفته بودم او به من داروی بدنسازی داد تا بخورم و گفت که باعث افزایش عضله می‌شود. وقتی دارو را خوردم، احساس خستگی به من دست داد و از هوش رفتم. بعد از این‌که حالم خوب شد، متوجه شدم او به من تعرض کرده است.» 

او ادامه داد: «من خیلی از او کینه به دل گرفتم تا این‌که متوجه شدم پرویز با همین شیوه به سهراب هم تعرض کرده است. عصر روز جمعه من و سهراب تصمیم گرفتیم پیش پرویز برویم. ما با تلفن همراهش تماس گرفتیم و قرار گذاشتیم شب برای تمرین به باشگاه برویم. ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه پرویز در باشگاه را باز کرد و ما داخل شدیم. او طبق روال قبلی یک سی‌دی گذاشت و ما مشغول تماشای فیلم شدیم. او با انار و چایی از ما پذیرایی کرد و حدود ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه در حالی که من مشغول تماشای فیلم بودم، متوجه شدم سهراب چاقویش را از جیبش بیرون آورد و ناگهان چند ضربه از پشت به او زد. مقتول با ضربات متعدد چاقو فرصت دفاع پیدا نکرد و غرق در خون روی زمین افتاد. در ادامه من چاقو را از سهراب گرفتم و دو ضربه به او زدم. بعد از این حادثه ما ریموت در باشگاه را برداشتیم و از باشگاه خارج شدیم و بعد در را با ریموت بستیم و به خانه‌مان رفتیم تا این‌که دستگیر شدیم.» 

سهراب هم در بازجویی‌ها در اداره آگاهی با اعتراف به قتل پرویز، حرف‌های بهمن را تایید کرد. تحقیقات کارآگاهان در این مورد ادامه دارد.

تورم، 28 درصد، 70 درصد يا 110 درصد؟

روزنامه مردمسالاری: بانک مرکزي نرخ تورم ماهيانه براي دي ماه را منتشر کرد که بر اساس آمار بانک مرکزي رقم تورم اعلامي برابر با 28.‌7 درصد است. اين در حالي است که بنا به باور کار‌شناسان داخلي و خارجي، نرخ تورم اعلامي از سوي بانک مرکزي به هيچ وجه مطابقتي با واقعيات جامعه ندارد. مهدي تقوي استاد دانشگاه چرايي تفاوت آمار اعلامي بانک مرکزي را با واقعيات جامعه انتظارات تورمي مي‌داند. به گزارش تابناک، بانک مرکزي نرخ تورم دي ماه را اعلام کرد بنا بر اعلام بانک مرکزي تورم در دي ماه به 7/28 درصد رسيده است؛ آماري که حاکي از آن است که نرخ تورم نسبت به يک ماه پيش از آن يعني آذر ماه معادل 1.‌4 درصد افزايش داشته است. آمار بانک مرکزي در حالي اعلام مي‌شود که بسياري از کار‌شناسان بر اين باورند که اين آمار به هيچ وجه با واقعيات تورمي جامعه هم‌خواني ندارد. پيش از اين استيو هانکه در مطلبي اشاره کرده بود که تورم ساليانه در ايران برابر با 110 درصد است؛ اما اين موضوع منحصر به اقتصاددانان خارج از کشور نمي‌شود. مهدي تقوي اقتصاد‌دان و استاد دانشگاه در خصوص تورم موجود در کشور و تناقض واقعيات تورمي با آمار اعلامي بانک مرکزي گفت: همه ما مي‌دانيم که اين آمار بيانگر واقعيت تورمي در جامعه نيست. زيرا مي‌توان به آساني دريافت که بسياري از کالا‌ها در چند ماه اخير، چهار برابر افزايش قيمت داشته‌اند. تقوي بر اين باور است که تورم در کشور دست‌کم نزديک 60 تا 70 درصد است. وي دليل آن که بانک مرکزي دست به اعلام آمار واقعي نمي‌زند اين مي‌داند که در صورت اعلام واقعي آمار تورم در کشور انتظارات تورمي به شکلي شديد بروز خواهد کرد. تقوي مي‌گويد: انتظارات تورمي عرضه را دچار مشکل مي‌کند و با ايجاد اشکال در عرضه مجدداً نرخ تورم افزايش مي‌يابد. بانک مرکزي نيز شايد به همين دليل است که نرخ تورم را بسيار پايين‌تر از آنچه واقعاً در سطح جامعه احساس مي‌شود، اعلام مي‌کند، زيرا انتظارات تورمي که با اعلام تورم مثلاً 70 يا 80 درصدي در جامعه به وجود مي‌آيد، قابل کنترل نخواهد بود. تقوي البته بر اين باور است که استدلال استيو هانکه درباره محاسبه تورم در ايران و رقم اعلامي 110 درصد نيز نمي‌تواند چندان درست باشد، زيرا فرمول مورد استفاده هانکه (PPP يا فرمول برابري قدرت خريد) که هانکه از آن استفاده کرده است، براي برآورد نرخ ارز از روي تورم است نه محاسبه تورم از روي نرخ ارز. تقوي تأکيد دارد که نرخ تورم در کشور دست‌کم 60 تا 70 درصد است. صرف نظر از رقم اعلامي تورم، اما موضوع مهم‌تر آن است که از آغاز سال جاري، نرخ تورم کشور همچنان در حال افزايش است و به رغم وعده‌هاي پياپي دولت و بانک مرکزي براي مهار تورم، و حتي علي‌رغم توقف اجراي فاز دوم هدفمندي در سال‌جاري، آجرهاي ديوار تورم همچنان روي هم چيده مي‌شوند که پيامدهاي اقتصادي، اجتماعي و آسيب‌هاي عميق آن بر بدنه جامعه مشهود است.

مرتضوی آزاد شد و در محل کار خود حضور یافت

ارگان سازمان تامین اجتماعی گفت: مرتضوی آزاد شد.

روزنامه خورشید نوشت: دکتر سعید مرتضوی، سرپرست سازمان تأمین اجتماعی که بامداد روز گذشته توسط قوه قضائیه بازداشت شده بود، بامداد امروز (چهارشنبه) آزاد شد.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی که با شکایت فاضل‌لاریجانی بامداد روز سه‌شنبه 17 بهمن‌ پس از پایان کار روزانه و در پی مراجعه به دفتر دادستان عمومی و انقلاب تهران بازداشت شده بود، بعد از ارائه توضیحات و رفع ابهامات و سوء تفاهمات، یک روز بعد، یعنی بامداد امروز (چهارشنبه) از زندان اوین آزاد شد.

یکی از اطرافیان دکتر مرتضوی با اعلام این مطلب به خبرنگار خورشید گفت: بازداشت سرپرست سازمان تأمین اجتماعی صرفاً به‌دلیل شکایت شخص آقای فاضل‌لاریجانی انجام شده و قوه قضائیه در طی طرح این شکایت نسبت به بازداشت دکتر مرتضوی اقدام نموده است. 

همچنین خبرگزاری فارس نیز نوشت: بامداد امروز سعید مرتضوی، سرپرست سازمان تامین اجتماعی آزاد شد.


مرتضوی در محل کار خود حضور یافت 

سرپرست وزارت کار و رفاه اجتماعی گفت که مرتضوی از صبح امروز در محل کار خود حاضر شده و مشغول انجام وظیفه است.

به گزارش فارس، اسدالله عباسی سرپرست وزارت کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت به خبرنگاران گفت: تلاش ما این است که سازمان تامین اجتماعی که بیش از 35 میلیون نفر تحت پوشش دارد، بدون دغدغه خدمت کند.

وی افزود: در حال حاضر پیگیر پرداخت پاداش به بازنشستگان و بیمه‌های مستقیم و غیر مستقیم و پرداخت بیمه درمان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران هستیم.

عباسی همچنین تاکید کرد: منتظریم آقای احمدی‌نژاد از سفر مصر بازگردند تا هیئت دولت درباره مدیریت سازمان تامین اجتماعی تصمیم گیری کند.

سرپرست وزارت کار و رفاه اجتماعی در خصوص پرداخت عیدی مستمری‌بگیران و از کمک هزینه دولت برای شب عید نیز گفت که با توجه به هماهنگی‌های انجام شده مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

وی درباره دلائل بازداشت سعید مرتضوی گفت: قوه قضائیه به دلایلی این کار را کرد اما آقای مرتضوی بامداد امروز آزاد شده و در محل کار مشغول خدمت است.

عباسی ادامه داد: ‌امیدواریم مر قانون رعایت شود و حقوق اعضای صندوق سازمان تامین اجتماعی و همچنین بازنشستگان لطمه نخورد.

فیلم؛ اختلاف میان احمدی نژاد و مقام الازهر مصر

 مدیر دفتر شیخ الازهر مصر روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی با حضور احمدی نژاد در قاهره، حکومت شیعه ایران را شدیدا مورد انتقاد قرار داد. به گزارش رسانه های حکومتی، احمدی نژاد چندین بار به زبان عربی به این عضو الازهر گفته، الوحده، الاخوه، یعنی باید بر وحدت و برادری میان مسلمانان تاکید کنیم. احمدی نژاد به آنها گفته اگر اینطوری صحبت کنید، من میرم.
http://www.youtube.com/embed/kblv0MhjOD4

بازداشت یکی از فعالین صنفی بازار تهران

خبرگزاری هرانا - یاسان موسوی از فعالین صنفی بازار تهران روز یک شنبه ۱۵ بهمن ماه بازداشت و تاکنون موفق به تماس با خانواده خود نشده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یاسان موسوی متولد ۱۳۶۳ از فعالان صنفی بازار تهران و از فعالان ستاد میرحسین موسوی که پدر و مادر وی در دهه ۶۰ اعدام شده‌اند روز یکشنبه ۱۵ بهمن ماه با یورش مامورین امنیتی به منزل مسکونیش بازداشت شد. 

مامورین امنیتی که اقدام به شکستن در منزل کرده بودند پس از تفتیش منزل وسایل شخصی وی مانند دوربین عکاسی، آلبوم خانوادگی، کامپیو‌تر و ریسیور را ضبط کرده و با خود بردند.

یکی از بستگان یاسان موسوی به گزارشگر هرانا گفت: "امروز سه‌شنبه ۱۷ بهمن ماه از دفتر پیگیری وزارت اطلاعات با ما تماس گرفتند و گفتند برای یاسان یک ماه قرار بازداشت موقت صادر شده و اکنون در زندان اوین بسر می‌برد."

وی ادامه داد: "ما از وضعیت سلامتی وی هیچ‌گونه اطلاعی نداریم و خانواده نگران وضعیت وی می‌باشند."

گفتنی است، یاسان برادر هومان موسوی می‌باشد که در طی حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ بازداشت و بیش از دو سال در زندان اوین بسر برده بود.

نگرانی سازمان ملل از بازداشت روزنامه نگاران ایرانی


صدای آمریکا: کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد از رژیم ایران خواسته اند دستگیری روزنامه نگاران را متوقف سازد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، چهار کارشناس روزسه شنبه در بیانیه مشترکی  گفتند " موج اخیر دستگیری روزنامه نگاران فقط به دلیل انجام فعالیت های حرفه ای، نقض آشکار تعهداتی است که رژیم ایران براساس قوانین بین المللی حقوق بشر برعهده گرفته است."

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران هفته پیش گفت بیش از ۱۲ روزنامه نگارهنگام همکاری با یک شبکه مرتبط با غرب  پیشاپیش برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، بازداشت شده اند.

این وزارتخانه گفت شبکه آنها توسط بی بی سی تاسیس شد و در " همکاری با چند دولت غربی"  عمل می کند.

کارشناسان سازمان ملل متحد گفتند دست کم ۱۷ روزنامه نگار بازداشت شده اند ، و احکام دستگیری واحضاریه برای چندین نفر دیگرصادرشده است.

آنها گفتند نگران هستند که جدیدترین موج دستگیری ها ممکن است  بخشی ازکمپین گسترده تری برای روزنامه نگاران و رسانه های مستقل در ایران باشد. 

اعدام پنهانی ۴۰۰ نفر در زندان وکيل‌آباد مشهد



در فاصله چهار تا پنج ماه گذشته، ۴۰۰ تن از زندانيان وکيل‌آباد مشهد به‌طور پنهانی اعدام شده‌اند.

به گزارش سازمان حقوق بشر ايران در فاصله چهار تا پنج ماه گذشته، ۴۰۰ تن از زندانيان وکيل‌آباد مشهد به‌طور پنهانی اعدام شده‌اند.

سازمان حقوق بشر گفته است، گزارش‌ها مبنی بر اعدام این زندانیان را از "منابع قابل اعتماد در ايران" دريافت کرده است.

طبق گزارش سازمان حقوق بشر، اعدام‌های مخفيانه در روزهای يکشنبه و چهارشنبه و گاه سه روز در هفته صورت گرفته است.

سازمان حقوق بشر ايران گفته است: "اطلاعات تفصيلی در مورد تعداد زندانيان اعدام شده فراهم نيست، با اين وجود حداقل در يک مورد از اين اعدام‌ها تعداد ۵۰ نفر اعدام گشته‌اند."

محمود اميری مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ايران از سازمان ملل متحد خواسته است، "کميته‌ای حقيقت‌ياب برای بررسی فوری گزارش‌ها مبنی بر اعدام‌های دسته‌جمعی در زندان وکيل‌آباد مشهد ايجاد کند."

اعدام دسته‌جمعی و پنهانی بارها از سوی سازمان‌های مدافع حقوق بشر به‌ويژه در زندان‌های وکيل‌آباد مشهد، کارون اهواز، اروميه، قم، قزل‌حصار کرج گزارش شده است.

سازمان حقوق بشر ايران: حداقل در يک مورد از اين اعدام‌ها تعداد ۵۰ نفر اعدام شده‌اند
سال ۱۳۹۰ کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران، اسامی ۱۰۰ تن از اعدام‌شدگان زندان وکيل‌آباد مشهد را منتشر کرد.

آن زمان سازمان ملل متحد در گزارشی وقوع اعدام‌های دسته‌جمعی در زندان وکيل‌آباد مشهد را تأييد کرد. اما صادق لاريجانی رئيس قوه قضائيه با انتقاد از سازمان ملل وقوع اعدام‌های مخفيانه را رد کرد.

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران می‌گويد، تعداد اعدام‌های مخفيانه در زندان وکيل‌آباد مشهد از ابتدای تابستان سال ۸۸ تا انتهای تابستان سال۹۰، بالغ بر۵۵۰ نفر تخمين زده می‌شود.

مقامات قضائی در ايران اتهام بيشتر اعدام‌شدگان را جرائم مربوط به مواد مخدر اعلام می‌کنند.

سازمان حقوق بشر ايران به اتهامات احتمالی اعدام‌های اخير اشاره‌ای نکرده، اما از انتشار جزئيات بيشتر در آينده که از سوی "دو منبع مستقل" تأييد گرديده خبر داده است.

احمد شهيد، گزارشگر سازمان ملل در امور حقوق بشر ايران گفته است، تا اواسط سپتامبر سال ۲۰۱۱ بيش از ۲۰۰ مورد اعدام در ايران انجام شده و تا ماه دسامبر ۲۰۱۱، ۴۲۱ مورد اعدام به‌شکل رسمی و ۲۴۹ مورد اعدام مخفيانه اعلام شده است.

به ‌گفته احمد شهيد در سال ۲۰۱۱، ۸۱ درصد از تمامی موارد اعدام مربوط به مواد مخدر، ۴/۳ درصد محاربه و ۴/۱ درصد تجاوز بوده‌اند.

سيسيل پويلی، سخنگوی کميساريای عالی حقوق بشر سازمان ملل روز سوم بهمن‌ماه سال جاری در ژنو طی بيانيه‌ای نسبت به افزايش اعدام‌ها در ايران ابراز نگرانی کرد.