۱۳۹۱ دی ۲۱, پنجشنبه

انتقال قطعات ضدهوايی روسی از سوریه به ایران

به گزارش رادیو فرانسه، روزنامه فیگارو نوشته است، آنچه امروز مزید برنگرانی های کشورهای غربی در باره رژیم تهران شده خبری است که توسط سازمان های اطلاعاتی به دست آمده است.

بنا براین گزارش، هواپیماهائی که تا کنون از ایران برای سوری ها اسلحه حمل می کردند تخلیه شده به مبداء بازگشت داده می شدند، ولی اخیراً این هواپیما ها قطعات موشک هائی را با خود به تهران می برند که متعلق به یک سیستم ضد هوائی پیشرفته به نام اس آ 17 است.

حکومت ایران قبلاً خواستارخرید موشک های اس300 ازروسیه بود، که روسیه به تهران فروخت ولی تحویل نداد.

فیگارو می افزاید: موشک های س آ 17 نوع کوچکتری ازهمان موشک های اس 300 هستند که ازسابق توسط روسیه به سوریه فروخته شده بود واکنون ظاهراً ازهفته ها پیش هواپیما های ایرانی قطعات سرهم نشده ی این موشک ها را از دمشق به تهران حمل می کنند.

فیگارو می نویسد: این موشک های پیشرفته قادرند هوپیماهای بدون سرنشین و حتی رادارگریز را رد یابی و هدف قرار دهند.

به نوشته فیگارو تهران درنظردارد از این موشک ها برای حفاظت ازتاسیسات اتمی خود استفاده نماید.

احتمال انتقال 50 تن اورانیوم سوریه به ایران

به گزارش عصر ایران، روزنامه فایننشال تایمز چاپ لندن نوشت: کارشناسان هسته ای آمریکا و چند کشور خاورمیانه درباره سرنوشت 50 تن اورانیوم غنی نشده سوریه ابراز نگرانی کرده اند. این کارشناسان گفته اند احتمال انتقال این حجم از اورانیوم سوریه به ایران وجود دارد.

دلیل این نگرانی ها بررسی تصاویر ماهواره ای از یکی از مراکز احتمالا هسته ای سوریه است.

براساس این گزارش، سوریه در شهر مرج السلطان در نزدیکی دمشق مرکزی را راه اندازی کرده که به احتمال زیاد هدف از تاسیس آن غنی سازی اورانیوم است.

تصاویر ماهواره ای از این مرکز در ماه های اکتبر، نوامبر و دسامبر گذشته همگی نشان می دهند که اقداماتی برای قطع درختان در اطراف این مرکز انجام می شود ولی دلیل این اقدام هنوز مشخص نیست.

یکی از کشورها نیز این نگرانی را درباره سرنوشت اورانیوم سوریه به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داده است.

سوریه داشتن برنامه هسته ای را تکذیب می کند اما جنگنده های اسرائیل در سال 2007 تاسیسات الکبار در شرق دمشق را بمباران کردند. اسرائیل مدعی بود یکی از مراکز هسته ای سوریه را مورد هدف قرار داده اما دمشق هسته ای بودن این مرکز را تکذیب می کرد.

پس از آن بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی با سفر به سوریه، از این مرکز بازدید و تایید کردند نشانه هایی از وجود اورانیوم یافته اند.

هم اکنون نگرانی هایی نیز درباره محل نگهداری 50 تن اورانیوم سوریه وجود دارد.

فایننشال تایمز در گزارش خود نوشت که برخی کشورها هم اکنون نگران هستند اورانیوم سوریه به ایران منتقل شود چرا که ایران خود هم اکنون برای برنامه هسته ای اش به اورانیوم نیاز دارد.

در این گزارش به نام این کشورها اشاره ای نشده است.

فایننشال تایمز در ادامه گزارش خود می نویسد: با اینکه وجود اورانیوم در مرکز "مرج السلطان" سوریه، حتمی نیست اما موضوع تایید شده این است که حکومت سوریه محموله های بزرگی از اورانیوم را در اختیار خود دارد.

اعتراض اتحادیه اروپا به مجازات گردن زدن در عربستان

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از گردن زدن یک زن خدمتکار سریلانکایی در عربستان سعودی که به جرم قتل نوزاد کارفرمایش به اعدام محکوم شده بود، ابراز تاسف کرد.

اشتون در بیانیه ای اعلام کرد، از شنیدن خبر اعدام ریزانا نافیک در عربستان سعودی متاثر شدم. اتحادیه اروپا بارها خواسته است که چنین حکمی تغییر پیدا کند.

وی افزود این زن خدمتکار سریلانکایی که به خفه کردن نوزاد کارفرمایش پس از مشاجره با مادر کودک متهم شده بود، احتمالا در زمان جرم زیر سن قانونی بوده است.

اشتون در بیانیه خود یادآور شد، اتحادیه اروپا با مجازات مرگ در همه موارد و هر شرایطی مخالف است.

تجاوز، قتل، ارتداد، سرقت مسلحانه و قاچاق مواد مخدر در عربستان سعودی مجازات اعدام دارند. درسال 2012 هفتاد و شش نفر در عربستان گردن زده شدند.

کشف جسد سه زن فعال کُرد در پاریس

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، پلیس فرانسه اعلام کرد بامداد پنجشنبه جسد سه زن فعال کرد در  مرکز اطلاع رسانی کردستان در پاریس کشف شد که هر یک با شلیک گلوله ای در سر کشته شده اند

جسد این سه زن ترک تبار، بامداد پنجشنبه، حدود ساعت یک و چهل و پنج دقیقه ، در داخل ساختمان مرکز اطلاع رسانی کردستان، در خیابان لافایت در ناحیه ده پایتخت فرانسه کشف شد.

مانوئل والس ، وزیر کشور فرانسه که عازم محل قتل شده است ، گفت هنوز خیلی زود است درباره این کشتار اظهار نظر کرد و باید تحقیقات لازم صورت پذیرد.

بنا به اعلام رسانه ها ، یکی از این سه زن مسئول این موسسه فرهنگی کردها بود و دو زن دیگر که هویت آنها مشخص نشده است ، از فعالان کرد بودند.

بخش جنایی پلیس قضائی پاریس مسئولیت تحقیق درباره این قتل را بر عهده گرفت.

در حال حاضر حدود یکصد تا دویست عضو جامعه کردها در برابر ساختمان تجمع کرده اند.

تحریمهای جدید استرالیا علیه جمهوری اسلامی

صدای آمریکا : استرالیا تحریم ها علیه ایران را افزایش داد. باب کار، وزیر امورخارجه استرالیا روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد تحریم های جدید استرالیا، بر بخش های مالی، بازرگانی، انرژی و حمل و نقل ایران تاثیر می گذارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر امورخارجه استرالیا گفت تحریم های جدید، فشار بر ایران را بیشتر می کند تا به تعهداتش در مورد منع گسترش تسلیحات اتمی، و همچنین قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد عمل کند و وارد مذاکرات جدی هسته ای شود.

او گفت تحریم های جدید استرالیا علیه ایران، با تحریم های اتحادیه اروپا و کشورهای دیگر منطبق است.

روز چهارشنبه، ایران بار دیگر با بازرسی از سایت نظامی پارچین مخالفت کرد. فریدون عباسی دوانی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت تهران با بازرسی از مراکزی که خارج از پیمان ان پی تی باشد، موافقت نخواهد کرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی امیدوار بود کارشناسانش از این سایت بازرسی کنند. گفته می شود در پارچین، پژوهش هایی درباره ماشه های بمب اتمی صورت گرفته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می گوید صادرات نفت ایران طی ماه های اخیر، در اثر تحریم های بین المللی به نصف کاهش یافته است.

توقیف هواپیمای حامل طلا از غنا به ایران در ترکیه

رسانه های ترکیه از توقیف یک فروند هواپیمای حامل طلا به مقصد ایران خبر داده اند.

به گزارش عصر ایران، یک مقام مسؤول در وزارت گمرک ترکیه به خبرگزاری فرانسه گفت: مقامات این کشور از چند روز پیش یک فروند هواپیمای باری ترکیه ای را به دلیل اعلام نکردن جزئیات محموله خود، توقیف کرده اند. این هواپیما میان غنا، امارات و ایران در پرواز بود و احتمالا محموله های طلا حمل می کرد.

این منبع که خواست نامش اعلام نشود افزود: این هواپیما که در مالکیت یک شرکت ترکیه ای است به دلایل مشکلات فنی مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه آسیایی استانبول شده بود. از شرکت مالک این هواپیما درخواست شد تا برگه های اعلام جزئیات محموله باری آن را ارسال کند که در غیر این صورت تدابیر لازم اعمال خواهد شد.

براساس قوانین ترکیه، مقامات این کشور می توانند وارد این هواپیما شوند و نوع محموله حامل آن را بررسی کنند.

این منبع آگاه در پاسخ به این موضوع که این هواپیما براساس اطلاعات رسانه ها حامل یک و نیم تن شمش طلاست گفت: به احتمال زیاد این هواپیما حامل محموله های طلاست.

روزنامه های ترکیه هم نوشته اند که این هواپیما متعلق به شرکت "یو ال اس" از ابتدای ماه جاری میلادی (ژانویه 2013) تاکنون در فرودگاه آسیایی استانبول توسط مقامات ترکیه توقیف شده است.

این هواپیما در مسیر غنا به دبی در پرواز بود و به گفته رسانه های ترکیه قرار بود از دبی به سمت ایران پرواز کند.

مطبوعات ترکیه همچنین نوشته اند که پلیس با محاصره هواپیما، سامانه هایی را در اطراف آن مستقر کرده اند تا از هر گونه سرقت  جلوگیری کند.

همچنین این احتمال وجود دارد که این هواپیما در حال انتقال محموله های طلا از کشور غنا به ایران بود ولی برای جلوگیری از جلب توجه ، تلاش کرد از طریق واسطه امارات این پرواز انجام شود.

"ظافر چاگلیان" وزیر اقتصاد ترکیه در دسامبر گذشته گفته بود اگر جهش صادرات طلای این کشور به ویژه به سمت ایران نبود، آنکارا با مشکلات اقتصادی روبه رو می شد.

بنابر آمار دولتی ترکیه، صادرات طلای این کشور در سال 2012 نسبت به سال قبل از آن، 800 درصد افزایش  یافته است که بخش عده آن به ایران و پس از آن، به امارات بود.

ایران به دلیل تحریم های بانکی، در مقابل صادرات گاز به ترکیه، به جای دریافت پول، از این کشور طلا دریافت می کند.

نرخ بیکاری استان کرمانشاه افزایش یافت

کرمانشاه پست: آمارها نشان می دهد که نرخ بیکاری در استان کرمانشاه افزایش یافته است
ایلنا ـ کرمانشاه: آمارها نشان می دهد که نرخ بیکاری در استان کرمانشاه نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه، درگاه آمار ایران نتایج آمارگیری نیروی کار تابستان سالجاری را منتشر کرد.

بر اساس این آمار نرخ بیکاری استان 1/14 درصد اعلام شده که نسبت به مشابه سال قبل 4/2 درصد افزایش را نشان می دهد.

افزایش نرخ بیکاری استان در حالی است که مقامات دولتی همواره از افزایش سهم اشتغال در استان سخن می گویند، ادعایی که با آمار منتشره همخوانی ندارد.

در همین حال نعمت منوچهری نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی با ابراز تردید نسبت به این آمار می گوید: نرخ بیکاری در کرمانشاه بسیار بیشتر از آمارهای اعلام شده است و دولت به وعده هایش عمل نکرده است.

از سوی دیگر فتح الله حسینی و عبدالرضا مصری نمایندگان دیگر استان در مجلس؛ استان کرمانشاه را در ابتدای جدول نرخ بیکاری کشور می دانند.

مقامات مسئول در قبال آمار منتشره رسمی اخیر سکوت کرده اند.

رو در رویی غیرمستقیم خامنه ای و گماشته اش


جعفر پویه
 

محمود احمدی نژاد، گماشته عاصی رهبر، منصوب در پست ریاست جمهوری، روز گذشته (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت در گفتگو با خبرنگاران به آنانی که در پی مداخله در انتخابات هستند هشدار داد.

محمود احمدی نژاد در پاسخ خبرنگاری در مورد مهندسی انتخابات گفت: "هرکس بخواهد مردم را مدیریت کند، مردم او را مدیریت می کنند."

هرچند به ظاهر در این جمله، احمدی نژاد نسبت به حرفهای علی سعیدلو، نماینده ولی فقیه در سپاه، واکنش نشان داده که گفته بود: "سپاه تنها چارچوبها و معیارها را تبیین می‌کند و این به معنای دخالت در انتخابات نیست، بلکه وظیفه ذاتی ما مهندسی معقول و منطقی انتخابات است."

و روز قبل از آن نیز محمدعلی آسودی، معاون فرهنگی و تبلیغات سپاه، خبر داد: "از الان مسوولیت داریم تا سران فتنه و منحرفین را کنترل کنیم. امسال فتنه و مشکلات ما قبل از انتخابات است و سپاه و بسیج و مجموعه نیروهای مسلح در این زمینه کار می‌کنند."

اما با همه این ادعاهای کنترل و مهندسی انتخابات، دوباره خامنه ای روز سه شنبه با تاکید به نقش محوری شورای نگهبان در انتخابات، برای کاندیداها شرایط تعیین کرده و تشر زد: "هی نگویید انتخابات باید آزاد باشد."

به نظر می رسد گفته روز گذشته احمدی نژاد بیشتر پاسخ خامنه ای باشد تا واکنش به حرفهای گماشته هایش در مناصب نظامی و امنیتی، زیرا او در ادامه گفت: "مقام معظم رهبری و امام نیز همواره تاکید داشتند که انتخابات مال ملت است و هیچ‌کس بالاتر از ملت در کشور نیست و این بزرگان فرمودند که ما یک رای بیشتر نداریم و این ملت است که تصمیم می‌گیرد و انتخاب می‌کند."

اینگونه احمدی نژاد با استناد به گفته خامنه ای به او تذکر می دهد که بیش از یک رای ندارد و فکر دخالت در انتخابات را هم نکند. او همین حرفها را در دوم دی در تلویزیون رژیم گفته بود: "انتخابات بايد آزاد باشد و هيچکس نبايد حتی در ذهنش اين باشد که در انتخابات اثر بگذارد يا دخالت بيجا کند و ملت هم اجازه چنين کاری را به کسی نمی‌دهد."

حال اگر خامنه ای پاسخ احمدی نژاد برای انتخابات آزاد را با تشر داده باشد، تاکید به نقش شورای نگهبان در پاسخ به "اثر گذاری و دخالت بیجا در انتخابات" کافی نیست. زیرا گفته روز گذشته احمدی نژاد "هرکس بخواهد مردم را مديريت کند، مردم او را مديريت می‌کنند"، خط و نشانی است که مخاطبش کاملا مشخص است.