۱۳۸۹ آذر ۳۰, سه‌شنبه

اعتصاب خاموش کامیون داران در برخی شهرهای ایران

خبر اعتصاب خاموش کامیون داران در برخی شهرهای ایران همچون اصفهان، اهواز و کرمان و همینطور گزارش خبرگزاری حکومتی ایسنا که به کاهش  137 ميليون ليتری مصرف روزانه گازوئیل پس از آزادسازی قیمت ها اشاره کرده بود دلیل تماس تلفنی من با محمود یکی از رانندگان تریلی ولوو شد که سال هاست از تهران به شهرهای مرکزی و جنوبی بار میلگرد و تیرآهن حمل می کند. 

محمود درباره خبر اعتصاب می گوید در ساعات اولیه پس از اعلام نرخ جدید گازوئیل با واکنش خاصی از سمت رانندگان روبرو نشدیم چون هم اطلاع رسانی نشده بود و هم میزان این افزایش نرخ مشخص نشده بود. با گذشت زمان و با آگاهی از نرخ جدید و همینطور بررسی که در گفت و گوهای ما بین رانندگان رد و بدل شد ابعاد این تغییر نرخ مشخص شد و گویی دوستان ما تازه از خواب بیدار شدند.

از این رو نمی توان گفت این اعتصاب برنامه ریزی شده و از پیش تعیین شده باشد بلکه رانندگان زمانی که به جایگاه های سوخت در جاده ها و شهرها رسیدند تازه متوجه این افزایش شدند و تصمیم گرفتند در کنار همان پمپ های سوخت توقف کنند.

بسیاری از رانندگان در حال حاضر در جاده ها و هتل های بین راهی توقف کرده اند. شنیدیم که خبر اعتصاب در سندیکای کامیون داران هم مطرح شده و آنها به دولت اعلام کردند. حتی شایعه شد موقتا قیمت کاهش پیدا کرده که ما چیزی ندیدیم./پایان نقل قول

یادآور می شوم سندیکای کامیونداران تهران واقع در خیابان خواجه نظام نزدیک سازمان نظام وظیفه عمومی است که دیشب و امشب تا ساعاتی پس از نیمه شب چراغ های آن روشن و رفت و آمد در آن جریان داشت .

نفت که نیومد هیچی، نون هم از سفره ها رفت


از صدقه سر این دولت نفت که نیومد سر سفره ها که هیچی نون هم از سفره ها رفت
قیمتهای اعلام شده انواع نان:
سنگک 400 تومان
بربری 300 تومان
تافتون 200 تومان
لواش 100 تومان

سی‌ام آذر - 21دسامبر: شب یلدا

شب یلدا فرخنده باد
شب یلدا فرخنده باد
نزدیک به 4 هزار سال است که ایرانیان، شب اول دی‌ماه را که بلندترین شب سال است جشن می‌گیرند و نام این درازترین شب سال را یلدا گذاشته‌اند.
براساس برخی روایات، یلدا اززمانهای بسیار کهن و دوران آیین مهر در بین مردم ایران، رسم بوده و درآن زمان شب یلدا، شب تولد مهر، فرشته مقدس آیین میترا بوده.
 بر اساس برخی روایات دیگر، کلمه‌ی یلدا، کلمه‌یی سریانی است به معنای میلاد و ولادت‌؛ ‌و به روایتی، زمان ولادت حضرت عیسی مسیح علیه‌السلام نیز هست.
هرمان هیرت، زبان‌شناس بزرگ آلمان که گرامر تطبیقی زبانهای آریایی را ( كه فارسی از جمله این زبانها است)   نوشته، نظر داده که نام دی به معنای روز به این دلیل بر این ماه ایرانی گذارده شده که ماه تولد دوباره خورشید است .
 آداب شب یلدا در طول زمان، تغییر نکرده و ایرانیان در این شب ،خشکبار و تنقلات و باقیمانده میوه‌هایی را که انبار کرده‌اند،  می‌خورند و دور هم، گرد هیزم افروخته، و بخاری روشن می‌نشینند تا سپیده‌دم، بشارت شکست تاریکی و ظلمت، و آمدن روشنایی و گرمی را بدهد؛ زیرا که در این شب ، تاریکی و سیاهی در اوج خود است.

مقامات سابق دولت آمریکا: گروه اپوزیسیون ایرانی را از لیست خارج کنید



فصلنامه کنگره آمریکا، طی مطلبی در مورد سمپوزیوم مقامات دولت بوش نوشت:
دو مقام ارشد امنیت ملی آمریکا در دوران دولت جرج دبلیو بوش، هفته گذشته دولت اوباما را به خاطر استراتژی تعامل با ایران و نیز تصمیم وزارت خارجه برای حفظ گروه مقاومت، مجاهدین خلق، در لیست سازمانهای تروریستی ۱۹۹۷، مورد انتقاد قراردادند.
تام ریج، اولین وزیر امنیت داخلی، سیاست اعلام شده دولت را مبنی بر تمایلش برای مذاکره بارژیم با نیت خوب ولی «شاید به نحو ساده لوحانه ای خوشبینانه» توصیف کرد. ریج که در یک جلسه در روز جمعه که آن به بحث حول حمایت از نیروهای مقاومت به عنوان تاکتیکی برای مقابله با جاه طلبی های هسته ای ایران که توسط گروه مشورتی «اکزکتیو اکشن»، پرداخته بود، صحبت می کرد، گفت «نهایتاَ تلاش برای دیپلماسی موفق نبوده است و شمار فزاینده ای از تحلیلگران به نظر می رسد این واقعیت را پذیرفته باشند که ایران تا یک حدی قادر به کسب توانایی تسلیحات اتمی خواهد شد».
او گفت: «اگر فکر می کنید آن منطقه از جهان در حال حاضر بی ثبات است، می توانید تصور کنید اگر رژیم به تسلیحات اتمی دست پیدا کند، چه خواهد شد».
فرانسیس تاونزند که به عنوان مشاور امنیت داخلی بوش خدمت میکرد، گفت که این که صرفاَ ایران را به میز مذاکره بکشانیم به عنوان یک هدف سیاست خارجی ایالات متحده کافی نیست. وی گفت «آیا هدف فقط همین است؟ این کافی نیست».

وی رژیم ایران را دولت حامی تروریسم توصیف کرد که به گروه شبه نظامی حزب الله کمک می کند.
یک سخنران دیگر در این جلسه، جان بولتون، سفیر سابق آمریکا در ملل متحد بود که گفت جامعه بین المللی یا باید یک ایران اتمی را بپذیرد یا یک کشور مجبور خواهد بود دست به اقدام پیشگیرانه نظامی بزند. او اضافه کرد اسراییل محتمل ترین کاندیدا خواهد بود با توجه به «اعتقاد مذهبی دولت اوباما به قدرت مذاکره». ولی ریج گفت چنان دخالتی نامحتمل است زیرا منطقه را بی ثبات تر خواهد کرد.

بولتون گفت «ما داریم وقت و راه حل ها را ازدست می دهیم».
ریج و تاونزند و سایر سخنرانان آنچه را که آنها یک گام درراستای جلوگیری از طرحهای اتمی ایران  توصیف کردند، توضیح دادند که فراخوان به حذف برچسب تروریستی از سازمان مجاهدین خلق بود. ریج گفت «مجاهدین یک سازمان  تروریستی نیست».
او گفت، در مقابله با یک رژیم سرکوبگر، ایالات متحده می باید یک سیاست فعال حمایت از اپوزیسیون را دنبال کند و اضافه کرد که چنان اقدامی نتایج مؤثری در زمینه اتمی خواهد داشت.

مجاهدین که در تبعید و از عراق فعالیت می کند، قرارگاههای مسلحی را داشته است و به این شناخته می شد که حملاتی را به داخل ایران کرده بود، هرچند اعضای آن یک توافق عدم خشونت را در سال ۲۰۰۴ امضا کردند. این گروه به خاطر اقداماتی در عراق که ادعا می شد خشونت بار هستند توسط گروههای حقوق بشر، مورد انتقاد قرار گرفته بود، ولی گروههای زیادی از تحلیلگران، از جمله سخنرانان جلسه روز جمعه، مشروعیت چنان اتهاماتی را زیر علامت سئوال بردند.
این گروه رابطه پیچیده ای با ایالات متحده دارد. هرچند در دهه ۷۰ به آمریکاییان در ایران حمله کرد، این گروه ظرف ۲۵ سال گذشته، نظامیان و غیرنظامیان امریکایی را هدف قرار نداده است. درسال ۲۰۰۳، آمریکا قرارگاههای مجاهدین در عراق را بمباران کرد و هزاران عضو گروه را گردآوری کرد. ولی در سال ۲۰۰۳ جمع بندی کرد که هیچ مبنایی برای متهم کردن آنها به نقض قوانین آمریکا وجود ندارد. برغم استمرار حضور مجاهدین در لیست وزارتخارجه، مقامات وزارت دفاع گفته اند که آنها ازاین گروه برای گردآوری اطلاعات وشاخص گذاری در ا یران که برای عملیات آتی می تواند مورد استفاده قرار گیرد، استفاده کرده اند.

تاونزند گفت وزارتخارجه این گروه را در دوران پرزیدنت بیل کلینتون به عنوان تلاشی برای استمالت ازتهران در لیست وارد کرد و این گروه به خاطر دلایل سیاسی در لیست مانده است. او گفت:« این واقعیت که ما اجازه می دهم ملاحظات سیاسی داخلی و خارجی یک پروسه ای را که می باید مبتنی بر اساس واقعیات باشد، تحت تأثیر قرار دهد، به اعتبار آمریکا ضربه می زند». این مقام سابق کاخ سفید فراتر رفت و گفت کل این لیست به خاطر ملاحظات سیاسی لکه دار شده است و می باید لغو شود.
رئیس اکزکتیو اکشن، نیل لیوینگستون، گفت سه دولت پی در پی بخاطر حفظ مجاهدین در لیست به دلایل سیاسی مجرم هستند.
وی گفت «دولت بوش می باید به خاطر این موضع شرم کند» و اضافه کرد که وزیر خارجه کلینتون اگر در مورد برخورد با دولتهای حامی تروریسم جدی است، باید دست به اقدام بزند.
نماینده سابق، تام تانکردو، جمهوریخواه از کلرادو، (۱۹۹۹-۲۰۰۹)، که یک نامه امضا کرد که فراخوان به حذف مجاهدین خلق از لیست در یک دهه پیش داد، گفت انتخابات نوامبر می باید یک تأثیر روی موقعیت گروه داشته باشد. وی اضافه کرد، ایلییانا رزلهتینن، رئیس آتی کمیته خارجی مجلس نمایندگان، «یک دوست خوب» در مورد این موضوع است. او گفت «ریاست رزلهتینن برای ما که از این موضوع حمایت می کنیم، مفید است».
ریج گفت او نشانه هایی را دیده است که وزارت خارجه ممکن است همین الان خروج این گروه از لیست را مد نظر داشته باشد.

شب یلدا


صدور قرار وثیقه مالی 1 میلیاردی علیه زندانی سیاسی ارژنگ داودی

روز دوشنبه 29 آذر ماه زندانی سیاسی ارژنگ داودی در رابطه با پرونده سازی جدیدی که اخیرا در شعبۀ 6 بازپرسی دادگاه انقلاب کرج توسط فردی بنام محمدیاری علیه او گشوده شده است احضار شد و به وی اعلام گردید که محکوم به قرار وثیقه مالی 1 میلیاردی شده است.
زندانی سیاسی ارژنگ داودی 21 آذر ماه به شعبۀ 6 دادسرای انقلاب کرج برده شد و توسط محمدیاری رئیس شعبه 6 پرونده جدیدی علیه وی گشوده شد، و او را به اتهامات واهی مانند ؛ اقدام علیه امنیت نظام،تهیج افکار عمومی علیه نظام از طریق سایتها و رسانه های خارجی و توهین واهانت به مسئولان نظام می باشد محاکمه شد. این در حالی است که آقای داودی سالها است که در زندان بسر می برد .
لازم به یادآوری است تا به حال 3 پرونده علیه زندانی سیاسی ارژنگ داودی توسط بازجویان وزارت اطلاعات گشوده شده است.
محمدیاری بازپرس شعبۀ 6 بازپرسی دادگاه انقلاب خود از بازجویان وزارت اطلاعات که تحت عنوان بازپرس در دادگاه انقلاب کرج مشغول به اتهام سازی و پرونده سازی علیه زندانیان سیاسی که سالها در اسارت هستند می باشد. این فرد پیش از این علیه منصور اسالو رئیس هیئت مدیره سندیکای شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه با شگفتی و حیرت فراوان اتهامات مشابهی وارد نمود و او را به 1 سال زندان علاوه بر محکومیت قبلی اش محکوم نمود.محمدیاری همچنین قبل از آن علیه منصور رادپور در حالی که در زندان بود اتهام سازی نمود و او را به 5 سال زندان محکوم نمود.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،اتهام سازی ، پرونده سازی و صدور قرار وثیقۀ مالی نجومی علیه زندانیان سیاسی که سالها در اسارت بسر می برند را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سازمانهای حقوق بشری و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامات عملی برای ارجاع پرونده جنایت علیه بشریت رژیم ولی فقیه به شورای امنیت سازمان ملل متحد جهت گرفتن تصمیمات لازم اجرا می باشد.

در زلزله کرمان هفت نفر کشته، صدها نفر زخمی و ٤٠روستا تخریب شد

رئيس شوراي استان كرمان گفت: به دنبال وقوع زلزله 6 و 5 ريشتري در كرمان حدود 30 – 40 روستاي شهرستان «ريزان» بين 20 تا 100 درصد تخريب شده‌اند. محمد رفيع‌آبادي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا با اعلام اينكه اين زمين‌ لرزه در شرق استان كرمان و در شهرستان «ريزان» رخ داد تاكيد كرد: مركز زمين لرزه در چاه قنبر بوده و متاسفانه هنوز به برخي از نقاط اين منطقه دسترسي نداريم چرا كه كوهستاني و صعب‌العبور بودن اين منطقه دسترسي نيروهاي امدادي ناممكن كرده است.

او افزود: اين زمين‌ لرزه تاكنون 7 كشته داشته و صدهاا زخمي نيز به جا گذاشته است.رفيع‌آبادي با اشاره به امدادرساني در اين منطقه كه پس از وقوع زلزله آغاز شد گفت: نيروهاي امداد رساني چند بالگرد براي دسترسي به مناطق كوهستاني اعزام كرده‌اند.
براساس اين گزارش برزنگ فرماندار شهرستان ريزان نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، به انجام كار امداد و نجات در اين منطقه زلزله زده خبر داد و تصريح كرد: تاكنون تعداد تلفات 7 نفر بوده اما امكان افزايش مجروحين و كشته‌‌شدگان زياد است چرا كه كانون زمين‌ لرزه منطقه‌اي كوهستاني بوده و به اين جهت كار امدادرساني تا حدودي دشوار شده است. او افزود: هزار و 800 واحد مسكوني بين 20 تا 100 درصد تخريب شده و كار آواربرداري نيز در حال انجام است
. فرماندار شهرستان ريزان گفت: درحال حاضر كار امدادرساني به ساكنان كانون زمين لرزه تمام شده است.

دانشجوی محروم از تحصیل به یکسال حبس محکوم شد

سما نورانی، دانشجوی محروم از تحصیل و از اعضای جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب به قضاوت قاضی مقیسه به اتهام "تبلیغ علیه نظام" به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، این فعال حق تحصیل که در تاریخ 12 اسفند 1388 در شیراز بازداشت و به بند «2 الف» سپاه در زندان اوین منتقل شده بود، ششم اردیبهشت 1389 با تودیع وثیقه از بند «2 الف» سپاه در زندان اوین آزاد شده بود.

سما نورانی، در مهرماه 1387 در رشته مهندسی پزشکی دانشگاه سهند تبریز پذیرفته شد اما پس از گذراندن سه ترم اخراج شد.

لازم به ذکر است این دانشجوی محروم از تحصیل بهایی، پیشتر در اواخر اردیبهشت 1385 توسط نیروهای امنیتی به همراه گروهی که خدمات اجتماعی انجام می داده‌اند در پرونده موسوم به پرونده 54 نفر در شهر شیراز بازداشت شده و در نهایت به یک سال حبس تعلیقی و سه سال شرکت اجباری در کلاس های تبلیغات اسلامی محکوم شده بود.