۱۳۸۹ آذر ۱۲, جمعه

تأیید حکم ۱۵ سال زندان حسین رونقی ملکی در دادگاه تجدیدنظر


حسین رونقی ملکی در حالی که بیش از ۱۱ ماه است در سلول‌های انفرادی بند ۲ الف زندان اوین به سر می‌برد، با تایید حکم ۱۵ سال زندان خود در دادگاه تجدیدنظر مواجه شده است.
این حکم صبح امروز به پدر وی در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران ابلاغ شده است.
حسین رونقی، وبلاگ‌نویسی که با نام بابک خرمدین به وبلاگ‌نویسی مشغول بود امروز در حالی حکم دادگاه بدویش  عینا تأیید شده است که کماکان از ملاقات با خانواده خود محروم است.
زلیخا موسوی، مادر حسین رونقی در این خصوص گفت: «از ۲۲ تیر ماه تا کنون حسین را ندیده‌ام و نگذاشتند ملاقاتی داشته باشیم. هنوز هم در همان سلول‌های انفرادی بند ۲ الف است و با وجود صدور حکم هنوز به بند عمومی زندان منتقل نشده است.»
وی ادامه می‌دهد که «حسین چند شب در هفته آن هم تنها به مدت ۲ دقیقه با ما تماس می‌گیرد، اما هر کاری می‌کنیم و به هر جایی مراجعه می‌کنیم، نمی‌گذارند او را ببینیم.»
حسین رونقی ملکی به اتهامات عضویت در گروه اینترنتی ایران پروکسی و تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری و توهین به رئیس جمهور به زندان محکوم شده است. این حکم هنوز به وکیل وی ابلاغ نشده است. یکی از وکلای وی سارا صباغیان طی هفته‌های گذشته بازداشت شده و در زندان به سر می‌برد.
حکم بدوی ۱۵ سال زندان این وبلاگ‌نویس از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباس صادر شده بود.
حسین رونقی ملکی فعال حقوق بشر و وبلاگ نویس در ۲۲ آذر ماه سال ۸۸ بازداشت شد و از زمان بازداشتش تا کنون خانواده او تنها چهار بار موفق  به ملاقات با وی شده‌اند. وی اکنون در بند ۲ الف زندان اوین همراه با مهدی خدایی نگهداری می‌شود.

شکنجه یکی از زندانیان توسط نیروهای امنیتی

فعال سندیکایی شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه  غلامرضا غلامحسیی در سلولهای انفرادی بند سپاه  وزارت اطلاعات تحت شکنجه های جسمی و روحی برای گرفتن اعترافات دروغین قرار دارد. صدای ضرب وشتم و فریادهای آقای غلامحسینی در طی شبانه روز در بند توسط سایر زندانیان شنیده می شود.
از طرفی دیگر از زمان بازداشت آقای غلامحسینی تاکنون خانواده وی از وضعیت وشرایط او بی خبر هستند. مراجعات خانواده آقای غلامحسنی به دادگاه انقلاب، دادستانی کرج و اداره اطلاعات با این پاسخ مواجه هستند که بازجویی او هنوز تمام نشده است. اداره اطلاعات کرج از باز پس دادن مدارک شناسایی اعضای خانواده، دفترچه بانک که به آن نیاز مبرم برای برداشت پول جهت امرار معاش خود دارند خوداری می کند.
یکی از شیوه های جدید و وزارت اطلاعات که اخیرا علیه اکثر فعالین سندیکایی بکار می برد ضبط مدارک شناسایی اعضای خانواده ، کارت و دفترچه بانکی و همچنین دستور مصدود کردن حساب بانکی آنها را صادر می کنند تا خانواده های فعالین سندیکایی نتوانند از حساب بانکی خود پول برداشت کند و به لحاض معیشتی تحت فشار قرار گیرند.
فعال سندیکایی غلامرضا غلامحسینی 44 ساله در روز  12 آبان ماه  در یکی از خیابانهای کرج بازداشت و  وزارت اطلاعات منتقل گردید.
او در جریان اعتصابات و اعتراضات گسترده کارکنان شرکت واحد تهران در سال 84 دستگیر وچند هفته در زندان اوین در بازداشت بسر برد و نزدیگ به 4 سال از کار تعلیق شد.
آقای غلامحسینی حدودا 8 ماه پیش پس از صدور حکم بازگشت به کار اداره کار توانست به محل کار خود بازگردد ولی 2 مردادماه مجددا به بهانه های واهی از کار تعلیق شد.

احضار و بازجویی تعدادی از پیروان اهل حق

نیروهای امنیتی پس از مراسم سالگرد سید خلیل عالی نژاد تعدادی از رهبران ایین اهل حق را احضار و برای ساعاتی تحت بازداشت و بازجویی قرار دادند.
برخی از فعالان و رهبران اقلیت یارسان ازجمله سید نصرالدین حیدریُُ سیدحجاب الدین الهامیُ ، هرمز و فیروز تیموریان ،سیاوش حیاتی ُ سید فرهاد ذالنوریان بصورت جداگانه در شهرهای کرمانشاه ،صحنه، قصرشیرین و تهران توسط نیروهای امنیتی احضار و برای ساعاتی در ادارات اطلاعات شهرهای مربوطه تحت بازجویی و بازداشت بودند.
پس از برگزاری مراسم سالگرد سید خلیل عالی نژاد وبی توجهی مردم به تهدید نیروهای امنیتی موج احضار و بازداشت فعالان و رهبران اقلیت دینی یارسان(اهل حق) سرعت گرفته است.

تحرکات دانشجویی در آستانه روز دانشجو

پيش به سوي برگزاري هر چه باشكوهتر اعتراضات دانشجويي در روز 16 آذر

 با نزدیک شدن به روز16 آذر فعالیت های جنبش مبارز دانشجویی روز به روز بیشتر و منسجم تر میشود که این فعالیت ها را می توان در دانشگاه ها و حتی بیرون از آن دید.
پخش اعلامیه های دعوت دانشجویان به تظاهرات و تجمعات 16 آذر در دانشگاه های دولتی و حتی دانشگاه های آزاد مانند اسلامشهر شهرری و فیروزکوه و واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد نمونه ای از آنهاست.
با خبر های بدست آمده از دانشگاه هایی که ذکر شد روز به روز کنترل شدید حراست بر دانشجویان افزایش یافته و در عین حال نیز روز به روز بر فعالیت های آزادی خواهانه دانشجویان نیز افزایش می یابد و این مبارزات پر رنگ تر می شود.
در اعلامیه ای که روز 1 شنبه در دانشگاه آزاد شهر ری و پارکینگ دانشگاه پخش شده بود از دانشجویان مبارز دعوت به تظاهرات سراسری در روز16 آذر شده بود اما در این اعلامیه مکان مشخصی اعلام نشده بود, این اعلامیه ها به سرعت توسط حراست دانشگاه جمع آوری شد.
از دانشگاه آزاد اسلامشهر خبر می رسد که فضای این واحد دانشگاهی در روز های اخیر بسیار متشنج شده و طی این هفته چندین دانشجو به کمیته انضباطی این دانشگاه احضار شده اند که این دانشجویان از فعالین دانشجویی در زمینه سیاسی بوده اند.
از دانشگاه آزاد واحد فیروزکوه نیز خبر می رسد نیروهای انتظامی در اطراف این دانشگاه اوضاع را کاملا تحت کنترل دارند و بطور کلی جو پادگانی حاکم بر این دانشگاه دانشجویان را بیش از پیش ناراضی کرده است.
از واحد دانشگاهی علوم تحقیقات دانشگاه آزاد نیز خبر می رسد کنترل حراست دانشگاه بسیار شدیدتر از قبل شده واین موضوع موجب نارضایتی و در برخی از موارد منجربه درگیری حراست با دانشجویان شده است

مادر زندانی را آزاد نکردند

بنا به یک گزارش دريافتي، زهرا اسدپور گرجي (مادر جوشن )محبوس درزندان گوهر دشت کرج امروز دوران محکوميتش به اتمام رسيد، اما زندانبانان علی رغم اینکه به او گفته بودند امروز آزاد می شود، به بهانه تمام شدن وقت اداري از آزادي وي خوداردي  کردند. بر اساس اخبار رسيده, ديروز يکي از ماموران زندان بطور غير منتظره  اي به او گفته است که ممنوع الملاقات مي شود!

لازم به ياد آوري است که  فرشته جوشن دختر این مادر بدون هيچ دليلي يکشنبه 7 آذر در منزل عمويش در  گنبد کاووس دستگیر وبه اطلاعات سپاه کرج منقل شد.

احضار و محکومیت ۵۰ دانشجوی علم و صنعت

دست‌کم پنجاه دانشجوی دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت به علت آنچه شرکت در اردوی مختلط با دیگر دانشجویان عنوان شده، به کمیته انضباطی احضار و به یک ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده‌اند؛ محرومیتی که برای برخی دانشجویان به معنای بازماندن از ادامه تحصیل است.
کمیته انضباطی دانشگاه علم و صنعت در اقدامی بی‌سابقه و عجیب، ضمن احضار ۵۰ دانشجوی دانشکده برق، برای هر یک از آنها حکم یک ترم محرومیت از تحصیل صادر کرده است. بهانه این حکم، شرکت در اردوی مختلط اعلام شده است!

منابع دانشجویی در این باره گفته‌اند که بعد از شرکت جمعی از دانشجویان دانشکده مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت ایران در اردوهای دانشجویی که بدون هماهنگی با دانشگاه صورت گرفته است، عکس های این اردوها توسط اعضای بسیج دانشجویی این دانشکده در اختیار «احمد چلداوی» رییس دانشکده قرار گرفته و با اصرار او و نیز «محمد سلیمانی» وزیر مخابرات دولت نهم برای برخورد با شرکت کنندگان در این اردوها، کمیته انضباطی دانشگاه در اقدامی بی‌سابقه، با همکاری حراست و بسیج و پس از شناسایی دانشجویان از روی تصاویر، تمامی آنها را بعد از احضار، طی احکامی به یک ترم محرومیت از تحصیل محکوم کرده است.

این گزارش حاکی است، والدین بسیاری از این دانشجویان با مراجعه به کمیته انضباطی دانشگاه، ضمن اعتراض به این نحوه برخورد مسئولین دانشگاه، اعلام کرده‌اند که این برنامه‌ها با هماهنگی خانواده‌ها بوده و ارتباطی به دانشگاه ندارد. اما مسئولان دانشگاه بر تصمیم خود برای برخورد با دانشجویان اصرار ورزیده‌اند.
بر اساس این گزارش، تعدادی از این دانشجویان با توجه به اتمام دوره تحصیل خود در سال تحصیلی گذشته و قبول شدن در دوره کارشناسی ارشد، به علت صدور حکم محرومیت از تحصیل، با مشکلاتی بر سر راه ادامه تحصیلشان در مقطع بالاتر مواجه شده‌اند. همچنین تعدادی از این دانشجویان که به عنوان دانشجوی ممتاز و بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علم و صنعت پذیرفته شده بودند، از این حق خود محروم شده‌اند. بخشی از این دانشجویان نیز که در دانشگاه های دیگر در مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته شده و مشغول تحصیل هستند، با احکام اخیر از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد باز می‌مانند.
لازم به ذکر است که احضار دانشجویان دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت به کمیته انضباطی همچنان ادامه دارد و در چند روز اخیر هم تعدادی از دانشجویان این دانشکده به همین بهانه به کمیته انضباطی احضار شده‌اند.

پخش پوستر یاران در بند دانشگاه علامه در آستانه ۱۶ آذر

دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در آستانه فرا رسیدن روز دانشجو (۱۶ آذر)، اقدام به توزیع پوستر یاران در بند این دانشگاه مهديه گلرو ، مجيد دری و آرش صادقی در دانشکده ادبیات کردند.

در روزهای اخیر دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی با پخش تراکت هایی که تصویر سه دانشجوی در بند این دانشگاه بر روی آنها نقش بسته به استقبال روز دانشجو رفته اند. فعالیت ها در دانشگاه های کشور در آستانه ۱۶ آذر و طی روز های اخیر در حالی افزایش می یابد که تقریبا در تمام دانشگاه های بزرگ فضایی امنیتی حاکم است.

پیش از این دانشجویان دانشگاه های تهران، علم و صنعت، پلی تکنیک، فردوسی مشهد، خواجه نصیر، بین المللی قزوین، شهرکرد، آزاد علوم تحقیقات و … با انجام فعالیت های همچون توزیع عکس دانشجویان زندانی، فراخوان برای بزرگداشت روز دانشجو و همچین در برخی از دانشگاه ها پخش نشریات تک صفحه ای مانند "دانشجو" ، "کلمه" و "اعتماد ملی" به استقبال روز دانشجو رفته اند. گفتنی است که در برخی از دانشگاه ها نیز دانشجویان اقدام به دیوار نویسی کرده اند.

به نظر میرسد که فعالیت های دانشجویان در فضایی کاملا بسته و جو سرکوب موجود در کشور، نشان دهنده پویایی و دینامیک جنبش نوین دانشجویی در ایران است.

مرگ ۹۰ نفر به خاطر ابتلا به ایدز در شهر مقدس قم

سایت کلمه: رئیس مرکز بهداشت استان قم از مرگ ۹۰ نفر در شهر مقدس قم بر اثر ابتلا به بیماری ایدز خبر داد.

به گزارش مهر، محمد محمدیان در مراسم افتتاحیه نمایشگاه “روبان قرمز“ که به مناسبت روز جهانی ایدز در درمانگاه حرمی قم دایر شده است، در خصوص آمار مبتلایان به ایدز در ایران بیان داشت: در ایران ۲۲ هزار نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده اند و تخمین زده می‌شود که بیش از ۸۰ هزار نفر در ایران به این بیماری مبتلا باشد.

وی با بیان اینکه هم اکنون در جهان ۶۰ میلیون نفر به بیماری ایدز مبتلا شده اند و تاکنون ۳۰ میلیون نیز جان خود را از دست داده‌اند، گفت: سالانه در جهان دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به جمع مبتلایان اضافه می‌شود و یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر نیز جان خودشان را از دست می‌دهند.

محمدیان ادامه داد: در استان قم هم اکنون ۵۰۰ نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده است که ۵۰ نفر از آنان را زنان تشکیل می‌دهند و ۹۰ نفر از مبتلایان نیز تاکنون جان خود را از دست داده‌اند.

رئیس مرکز بهداشت استان قم در خصوص پیشگیری از بیماری ایدز در این استان بیان داشت: باید تمرکزمان بر روی قشر جوان استان باشد و آموزش‌ها و اطلاع رسانی برای این قشر آسیب پذیر بیشتر صورت گیرد.

رئیس مرکز بهداشت قم گفت: پایبندی به مذهب در تمام ادیان بویژه در اسلام و شیعه به عنوان موثرترین راهکار پیشگیری از بیماری واگیردار موثر است و این نقش انکارناپذیر ما به واسطه پایبندی قوی به دین مبین اسلام است و همین امر باعث شده ابتلا به بیماری نبست به آمار جهانی کمتر باشد.

وی افزود: آنچه نگران کننده است میزان زنان مبتلا به بیماری اچ آی وی و رشد صعودی آن در جامعه است که چند سالی است ارتباطات جنسی و غیراخلاقی در کشورمان رو به افزایش بوده است.

وی بیان داشت: از مراجع و مسئولان و هرکسی که به نوعی با مردم در ارتباط است می‌خواهیم کمک کنند مانع از شیوع این بیماری در کشور شوند.

آلودگی هوا؛ تعطیلی مدارس ابتدایی تهران فردا شنبه

صدا و سیمای رژیم: رئیس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران گفت: به علت ادامه آلودگی هوای تهران و بر اساس تصمیمات اخذ شده در جلسه ستاد بحران آلودگی هوا همه مهد کودک ها، مراکز پیش دبستانی و مدارس ابتدایی شهر تهران شنبه 13 آذر تعطیل است.

کانادا؛ بررسی گنجاندن پاسداران در لیست تروریستی

به گزارش صدای آمریکا، روزنامه کانادایی اتاوا سیتی زن نوشته است، دولت کانادا نامگذاری سپاه پاسداران را به ‌عنوان یک نهاد ممنوعه تروریستی بررسی کرده است. این امر به دولت کانادا اجازه می ‌دهد تا معاملات مالی این واحد ویژه نظامی را هدف قرار دهد و کمک به آنرا جرم بشناسد.

همچنین وزیر امنیت داخلی کانادا گفته است، دولت کانادا در محکوم ساختن حمایت مداوم رژیم ایران از تروریسم بین‌المللی، بی ‌اعتنایی علنی آن به حقوق پایه‌ ای بشر و جاه‌ طلبیهای متقلبانه و خطرناک اتمیش، رک و صریح بوده است.

طرفداران قراردادن سپاه پاسداران در لیست سیاه می ‌گویند که فعالیتهای این نهاد نظامی در فراهم ساختن حمایت برای طالبان و تعدادی از گروههای تروریستی بین‌المللی، از طریق تامین منابع مالی، تسلیحاتی، مواد انفجاری و تعلیماتی، موضوعی شناخته شده است.

ائتلاف کانادایی ضدترور با اشاره به فعالیتهای سپاه پاسداران در افغانستان و همکاری با طالبان می‌گوید، امسال در یک ارزیابی مفصل تاکید شده است که سپاه پاسداران جای خود را در میان القاعده و گروههای دیگری باز کرده است که در فهرست کانادا از گروههای معرف فعالیتهای تروریستی قرار دارند.

موقعیت مات برای رژیم در شطرنج اتمی

جعفر پویه

کمتر از یک هفته به آغاز گفتگوی کاترین اشتون، نماینده 1+5 با سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد رژیم در ژنو، روز گذشته (پنج شنبه) نشست دو روزه اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین آغاز به کار کرد. در شروع این نشست یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس از نشست هفته آینده سعید جلیلی با کاترین اشتون استقبال کرد و گفت: "ایران تاکنون همکاری لازم را با آژانس نداشته است و به همین جهت این نهاد قادر نیست تایید کند که تمامی فعالیتهای هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است."

دبیرکل آژانس همچنین تاکید کرده: "با وجود توقف موقت غنی‌سازی اورانیوم در ایران به دلیل مشکلات فنی، ایران بر تعداد سانتریفوژهای خود افزوده و ذخیره اورانیوم غنی شده اش را افزایش داده است."

روز گذشته با توجه به گزارش دبیرکل که در آن آمده "فعالیتهای هسته‌ای احتمالی ایران در گذشته یا حال با مشارکت سازمانهای نظامی، شامل فعالیتهای مرتبط با ساخت یک کلاهک هسته‌ ای است"، بسیاری از اعضای حاضر در جلسه خواستار ارایه نظر در مورد برنامه اتمی رژیم به شورای حکام شدند.
این درحالی است که بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد سه شنبه گذشته با توجه به گزارش مدیرکل آژانس گفت: "مقامهای ایرانی موظف هستند ثابت کنند که برنامه هسته‌ای آنها اهداف نظامی را دنبال نمی‌کند و برای مقاصد صلح‌آمیز است. این مسوولیتی است که برعهده ایرانیها قرار دارد."

اما با همه این احوال دفتر خانم اشتون اعلام کرده که در روزهای 6 و 7 دسامبر در ژنو با سعید جلیلی دیدار و گفتگو خواهد کرد. از سوی دیگر، در حالی که جامعه جهانی خواهان توقف برنامه اتمی رژیم و توضیح درباره ماهیت نظامی آن است، محمود احمدی نژاد، رییس جمهور برگزیده رهبر و ولی فقیه رژیم روز سه شنبه گذشته در ساری گفت: "در مذاکرات هسته ای ذره ای از حقوق ایران عقب نشینی نمی کنیم."

این گفته به معنی رد هرگونه توافق بر سر این مشکل است. او که بارها خواستار ادامه مذاکره از تریبونهای مختلف شده بود که مورد بی توجهی جامعه جهانی قرار گرفت، اکنون می گوید: "ای کاش اکنون هم چند ماه دیگر صبر می کردید تا نتیجه آن تصمیمات غلط به طور کامل برای شما آشکار می شد و بعد تقاضای ادامه مذاکرات می کردید."

مقصود احمدی نژاد از "تصمیمات غلط"، تحریمهای شدیدی است که جامعه جهانی علیه رژیم وضع کرده است. اما درخواست مذاکره نه تنها از سوی خانم اشتون داده نشده بلکه پیش دستی متکی در اعلام تاریخ مذاکره که توافقی بر سر آن نشده بود نیز با اعتراض بسیاری روبرو شد. همین کسانی که دربدر به دنبال مذاکره و جلوگیری از برقراری تحریمهای بیشتر بودند، اکنون به گونه ای دیگر حرف می زنند و سعی می کنند تا اعمال خود را برای مردم ایران توجیه کنند، بی خبر از اینکه با توجه به گسترش وسایل ارتباط جمعی دیگر چنین کاری ممکن نیست.

درباره ماهیت مذاکره و گفتگو با جامعه جهانی، احمدی نژاد در ساری گفت: "ایران همواره در شرایط برابر و فضای احترام آماده گفتگو است اما لازم است که شما برای ادامه مذاکرات، ابتدا دست از اخلاق طاغوتی خود بر دارید تا بتوانیم در فضایی برابر، در خصوص مسایل مهم جهانی و بین المللی با هم گفتگو کنیم."

از وقاحت احمدی نژاد و پایوران رژیم همین بس که آنها قادر به حل و فصل مشکلات حداقلی مردم ایران نیستند و هر گونه صدای اعتراضی به سیاستهای غلط خود را با گلوله و سرکوب پاسخ می دهند اما از جامعه جهانی می خواهند تا "در شرایط برابر و فضای احترام در خصوص مسایل مهم جهانی و بین المللی گفتگو کنند".

آیا کسی می تواند این حد از وقاحت و دریدگی را اندازه بگیرد؟

پیام دانشجوی دربند از زندان: دانشگاه باید زنده بماند

مهدیه گلرو، فعال دانشجویی که یک سال است در زندان بسر می‌برد، به مناسبت 16 آذر پیام کوتاهی به دانشجویان فرستاد و گفت ما دانشجویان زندانی نیز روز 16 آذر را گرامی خواهیم داشت.

پیام مهدیه گلرو که توسط هرانا منتشر شده، به این شرح است:

"یاران دبستانی من، اگر در سال ۳۲ سه نفر دانشجو کشته شدند امروز ده‌ها دانشجو در بند هستند. هر چند که این روزها هزینه حرف زدن خیلی سنگین است اما باید به قیمت دانشگاه شدن اوین، دانشگاه آخرین سنگر آزادی زنده بماند. و بدانید که ما نیز در کنار شما در روز ۱۶ آذر یار دبستانی را زمزمه خواهیم کرد."

مهدیه گلرو که از دانشجویان محروم از تحصیل و از اعضای شورای دفاع از حق تحصیل بود، روز ۱۱ آذر ماه ۱۳۸۸ همراه همسرش، وحید لعلی‌پور، بازداشت و به سلول‌های انفرادی زندان اوین منتقل شد. همسر او پس از چند ماه آزاد شد اما مهدیه هنوز در بازداشت است. او از ماه گذشته به بند متادون زندان اوین که محل نگهداری زندانیان خطرناک است، منتقل شده و اجازه تماس با خانواده خود را ندارد