۱۳۹۱ تیر ۳۱, شنبه

هشدار آمریکا: طرح رژیم برای حمله به سکوهای نفتی

به گزارش رادیو فردا، مقام‌های دولتی ایالات متحده می‌گویند «اطلاعات جدیدی» به دست‌شان رسیده که حاکی از طرح رژیم ایران برای ایجاد اختلال در تجارت جهانی نفت است و این طرح «شامل حمله به سکوهای نفتی و کشتی‌های نفتکش» نیز می‌شود.

این مطلب را روزنامه آمریکایی وال‌ استریت جورنال روز پنج‌شنبه ۲۹ تیر خبر داده و نوشت که برخی مقام‌های آمریکایی معتقدند که در پی اعمال تحریم جدید نفتی علیه ایران، برنامه‌ریزی جمهوری اسلامی برای ایجاد اختلال در تجارت بین‌المللی نفت طی ماه گذشته شدت گرفته‌ است.

مقام‌ها و تحلیل‌گران که به نام‌شان اشاره‌ای نشده همچنین به این روزنامه گفتند که ایران ممکن است برای محدود کردن جریان انتقال نفت، دست به حملاتی علیه خط لوله جدید نفت امارات متحده، پالایشگاه نفت بحرین یا بنادر عربستان سعودی بزند.

وال‌ استریت جورنال نوشت که این مقام‌های دولتی آمریکا از ذکر «منبع» اطلاعات جدید خود خودداری می‌کنند و یکی از دلایل آن را «جلوگیری از اقدام‌های احتمالی ایران در این ارتباط» عنوان می‌کنند.

به نوشته این روزنامه، مقام‌های دولتی آمریکا می‌گویند که «ایرانی‌ها بر این باورند که اگر با استفاده احتمالی از نیروهای ویژه خود یا گروه‌های مرتبط خارجی‌شان علیه تأسیسات دیگر نفتی، از جمله تأسیسات بیرون از خلیج فارس، دست به حمله بزنند می‌توانند از این طریق جلوی ضدحمله مستقیم به خود را بگیرند».

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا نیز که نام او ذکر نشده به این روزنامه گفت که «ایران بسیار پیش‌بینی‌ناپذیر است» و هشدار داد که «هم ما و هم جامعه بین‌الملل آن چه به نظرمان غیر قابل قبول است را به روشنی اعلام کرده‌ایم».

در بخش دیگری از گزارش وال‌ استریت جورنال آمده‌ است که تحلیل‌گران دفاعی می‌گویند که جمهوری اسلامی یگانی از نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، را تعلیم داده تا بتواند «با استفاده از غواصان دست به حملات تروریستی زیرآبی بزند.»

به گفته این تحلیل‌گران، ایران ممکن است برای این‌گونه عملیات از شبه‌نظامیان شیعه کشورهایی چون عراق، عربستان، بحرین، امارات و دیگر کشورها نیز استفاده کند.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز سه‌شنبه ۲۷ تیرماه اعلام کرد که ایالات متحده و حدود ۲۰ کشور دیگر قصد دارند در ماه سپتامبر یک رزمایش بزرگ مین‌روبی در خلیج فارس برگزار کنند.

وال‌ استریت جورنال هم‌اینک می‌نویسد که ارتش آمریکا در این رزمایش از «اطلاعات جدید» یادشده نیز برای شبیه‌سازی تمرین مقابله با حملات احتمالی به نفتکش‌ها، پالایشگاه‌ها و دیگر نقاط انتقال انرژی استفاده خواهد کرد.

کاغذ تحریر به مرز 60 هزار تومان رسید

مدیر انتشارات افراز با بیان اینکه بهای کاغذ تحریر 70 گرمی اندونزی اصلی‌ترین کاغذ در چاپ کتاب به مرز 60 هزار تومان رسیده، گفت: در این شرایط فقط ناشر ضربه نمی‌خورد، همه کسانی که در صنعت نشر هستند، از این وضعیت متاثر می‌شوند.

اعظم کیان افراز مدیر انتشارات «افراز» در گفتگو با مهر، از افزایش ناگهانی و بی‌رویه بهای کاغذ در بازار انتقاد کرد و گفت: تا حدود 6 ماه قبل یعنی دیماه، ما هر بند کاغذ 70 گرمی اندونزی را حدود 25 هزار تومان می‌خریدیم، اما با نوساناتی که در بهای ارز و طلا به وجود آمد، بهای این کاغذ به 40 هزار تومان رسید.

وی افزود: قرار بود دولت وارد کار شود و برای جلوگیری از افزایش قیمت برخی کالاها که به صورت ناگهانی افزایش قیمت پیدا کردند، اقدامی انجام دهد که متاسفانه این اتفاق در مورد کاغذ نیفتاد.

این ناشر اضافه کرد: این وضعیت ادامه یافت تا حدود یک ماه پیش که قیمت همین نوع کاغذ (تحریر 70 گرمی اندونزی) به مرز 60 هزار تومان رسید و تازه همین نوع کاغذ هم در بازار کمیاب است.

کیان افراز گفت: به همین خاطر ما تصمیم گرفتیم کتاب‌هایمان را با کاغذ ساخت کارخانه چوب و کاغذ مازندران چاپ کنیم که البته کیفیت چندانی ندارد. مسئله دیگر این است که قیمت هر بند از همین کاغذ هم که به کاغذ زرد معروف است، 40 هزار تومان است. هر بند از کاغذ پارس هم که یک نوع دیگر از کاغذ تولید داخل است، 50 هزار تومان قیمت دارد.

وی همچنین از بلاتکلیفی ناشران در زمینه کاغذ و کمبود این کالای اساسی برای صنعت نشر ابراز تاسف کرد و افزود: اگر سری به بازار ظهیر‌الاسلام بزنید، می‌بینید که چه وضعیتی در مورد کاغذ برقرار است؛ یک روز می‌گویند کاغذ نیست به خاطر اینکه دولت می‌خواهد به ناشران ارز با نرخ مصوب دولت را بدهد که بتوانند کاغذ مورد نیازشان را تامین می‌کنند، یک روز آن را تا مرز 60 هزار تومان بالا می‌برند. این وسط تنها ناشران بلاتکلیف‌اند.

مدیر انتشارات «افراز» اضافه کرد: آیا واقعاً منطقی است که منِ ناشر یک کتاب 100 صفحه‌ای را 5000 تومان بفروشم؟ از آن طرف اگر ما کتاب را به قیمت دو ماه پیش به خریدار عرضه کنیم، حتی پول کاغذمان را هم درنمی‌آوریم. دولت، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، اتحادیه ناشران و همه کسانی که دست اندرکار این مسئله هستند، باید در این زمینه راه حلی داشته باشند.

کیان افراز گفت: باید توجه داشت که در این بین فقط ناشر ضربه نمی‌خورد، همه کسانی که در صنعت نشر هستند، از ویراستار گرفته تا لیتوگراف و صحاف و کارگر چاپخانه و حروفچین و همه و همه از آن متاثر می‌شوند.

سنگ قبرهای تاریخی راه پله شد

قبرستان قدیمی ابوالوفا تخریب شده و از سنگ قبرهای قدیمی اش به عنوان راه پله استفاده می شود.

به گزارش مهر، قبرستان روستای ابوالوفای کوهدشت که پیرامون آرامگاه امامزاده ابوالوفا قرار گرفته است، یکی از قبرستانهای قدیمی کوهدشت است که در آن سنگ های عمود بسیاری بالای سر قبرها ایستاده اند.

در دو قسمت این سنگهای عمودی تصویرهایی حک شده است که روایتگر مرگ و زندگی است. یک طرف این سنگها تصاویری از سوار و شمشیر و شکار و تفنگ و پایکوبی و در طرف دیگر،تصاویری از شیون و سوگواری به روش سنتی دیده می شود.

در سالهای اخیر قسمت بیشتر این قبرستان قدیمی تخریب شد تا محوطه زیارتگاه امام زاده ابوالوفا توسعه یابد و حتی از سنگ قبرهای قدیمی این قبرستان به عنوان سنگ راه پله محوطه استفاده شده است.

تاریخ حک شده بر روی بعضی از این سنگ قبرها حکایت از تاریخی بالای دویست سال دارد که متاسفانه امروز زیر پای عابران دراز کشیده اند.

این قبرستان زیبای قدیمی، تنها مکانیست که قبرهایی چند طبقه شبیه آرامگاه کوروش دارد و می توانست همچنان دست نخورده باقی بماند تا محل تماشای گردشگران علاقمند قرار گرفته و حتی بررسی ها و کاوشهای باستان شناسی در این رابطه صورت گیرد.

به گفته برخی از محققان و مطلعین محلی سنگ قبرهایی که امروزه در گورستان روستای ابوالوفاء دیده می شود بازمانده تعداد زیادی از سنگ قبرهای با ارزش مربوط به قرن پانزدهم تا قرن اخیر است که از لحاظ خطوط و نقوش طرحها از شاهکارهای هنری به حساب می آید.

سنگ قبرهای گورستان تاریخی ابوالوفاء به سه شیوه پلکانی، خوابیده و خوابیده با میله ای به صورت عمودی افراشته، ایجاد شده است. یکی از مهمترین مواردی که از لحاظ مردم شناسی حائز اهمیت است وجود نقاشی هایی بر روی سنگ قبرهای افقی و عمودیست.

بر اساس این نقاشیها، شناسایی سنگ قبر مردان و زنان حتی برای افراد عامی و آنهاییکه سواد خواندن ندارند نیز به راحتی میسر است. بدون شک این تصاویر دارای معانی فلسفی خاصی هستند که تحت تاثیر عقاید مذهبی، روایات و باورهای مردمی شکل گرفته است.

بیش از نیمی از سنگ قبرها سر لوحه و آغازین آن با متن نوشته هایی با مضمون اسماء الهی مانند بسم الله و صفات هو الغفور و هو الباقی ذات باری و فنای غیر از او را می رساند، است. در این قبرستان همچنین سنگ قبرهایی وجود دارد که عباراتی مانند آرامگاه در سر لوحه آنها دیده می شود.

به گفته اهالی روستا و برخی مستندات موجود سالیان پیش حیاط کنونی این امامزاده پر بوده از قبرهای این گورستان که به مرور زمان تخریب شده و یا در زیر خاک مدفون شده اند.

شهرستان کوهدشت دارای قبرستانهای قدیمی بسیاری است که تاریخ بعضی سنگ قبرهای قدمتی بیش از چند صد سال را نشان می دهد. در یکی از این قبرستانها سنگ قبری وجود دارد که تاریخی بیش از هزار سال را بر خود حفظ کرده است.

آرم شرکت چینی بر سینه كاروان ايران در المپیک

آرم یک شرکت چینی روی سینه کت لباس رژه كاروان ورزشي ايران نصب شده است.

خبرگزاری ایسنا ضمن این خبر اعلام کرد که طی روزهای گذشته از سوی این تولیدی داخلی با نفرات اعزامی ایران به بازی‌های ۲۰۱۲ لندن تماس گرفته شده تا برای جابجایی آرم این شرکت چینی از روی کت به سرآستین مراجعه کنند تا این جابجایی صورت گیرد.

براساس این گزارش با تصمیم کمیته ملی المپیک لباس المپیکی‌ها در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک دستخوش تغییراتی شد. به این ترتیب که نمایندگان ایران با کت و شلوار نوک مدادی با راه‌راه‌های آبی رنگ و پیراهن سفید با راه‌راه‌های آبی رنگ در مراسم رژه تیم‌ها حضور پیدا می‌کنند.

پیش از این قرار بود کاروان ورزشی ایران در مراسم گشایش بازی‌های المپیک لندن با کت‌ آبی کاربنی و شلوار سفید حضور پیدا کند که این لباس‌ها توسط شرکت چینی تهیه شده بود. اما به یکباره نظر مسئولان کمیته ملی المپیک تغییر کرد و لباس کاروان در مراسم رژه تغییر کرد.

پس از این تصمیم، کمیته ملی المپیک کت و شلوار نوک مدادی با راه‌‌راه‌های باریک آبی رنگ که تولید یکی از شرکت‌های داخلی است را جایگزین کت و شلوار شرکت چینی کرد. نکته جالب توجه این که با وجود اینکه کت و شلوارها تولید یک شرکت ایرانی است، آرم این شرکت چینی پایین‌تر از جیب روی سینه کت نصب شده است!
طی روزهای گذشته از سوی این تولیدی داخلی با نفرات اعزامی ایران به بازی‌های ۲۰۱۲ لندن تماس گرفته شده تا برای جابجایی آرم این شرکت چینی از روی کت به سرآستین مراجعه کنند تا این جابجایی صورت گیرد.

خبرگزاری ایسنا درپایان گزارش خود خاطرنشان کرد:در این دوره از بازی‌ها هم علی‌رغم این که کمیته ملی المپیک ماه‌ها قبل در اطلاعیه‌ای از طراحان برای طراحی لباس ایران در بازیهای المپیک لندن دعوت به همکاری کرده بود، ‌اما عملا باز هم شاهد انتخاب‌های عجولانه مسئولان هستیم تا لباسی با فرمت و رنگ نه چندان مناسب برای حضور کاروان ایران در مراسم افتتاحیه بزرگترین رویداد ورزش جهان انتخاب شود.