۱۳۹۱ بهمن ۹, دوشنبه

تشدید جنگ علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی علیه روزنامه‌نگاران


یک‌شنبه سیاه : دست کم ١٢ روزنامه‌نگار در کمتر از ٢٤ ساعت بازداشت شدندو تعدادی دیگر از روزنامه‌نگاران نیز باید در روزهای آینده خود را به شعبه‌های مختلف دادگاه‌های انقلاب و از این میان شعبه ٩ دادسرای فرهنگ و رسانه معرفی کنند.
در تاریخ ٨ بهمن ١٣٩١ نیروهای قضایی – امنیتی با یورش به دفاتر چهار روزنامه‌ی بهار، شرق، اعتماد، آرمان و هفته‌نامه آسمان، پس از بازرسی محل و ضبط کامپیوتر و ابزارکار روزنامه‌نگاران برخی از اعضای تحریره این نشریات را بازداشت و به محل نامعلومی انتقال دادند. حکم بازداشت تعدادی دیگر از روزنامه‌نگاران نیز صادر شده است.
کریستف دولوار دبیر اول گزارش‌گران بدون مرز در این باره اعلام کرد :" تشدید سرکوب بی وقفه‌ی روزنامه نگاران در ایران ادامه دارد، هنوز دوران ترور و سرکوبی که از فردای انتخابات مورد اعتراض خرداد ١٣٨٨ آغاز شد، به پایان نرسیده است. ٥ ماه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، این بازداشت‌ها هشداری روشن است! دهان و زبان روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها بسته خواهد شد."
گزارش‌گران بدون مرز خواهان آزادی بدون فوری و بدون قید و شرط همه‌ی روزنامه‌نگاران زندانی در ایران است. مقامات مسئول ایران باید به بازداشت‌های خودسرانه و پی در پی که تنها هدف‌شان تضمین ثبات و ادامه حیات نظام است، پایان دهند. فرجام این اقدامات تنها شکست است.
بنا بر اطلاعات جمع‌اوری شده از سوی گزارش‌گران بدون مرز، دست کم ١٢ روزنامه‌نگار در کمتر از ٢٤ ساعت بازداشت شده‌اند. در تاریخ ٨ بهمن، ساسان آقایی، نسرین تخیری، جواد دلیری و امیلی امرایی، همکاران روزنامه‌اعتماد، مطهره شفیعی، نرگس جودکی و صبا آذرپیک از روزنامه آرمان، پوریا عالمی و پژمان موسوی از روزنامه شرق و اکبر منتجبی از هفته‌نامه آسمان بازداشت شدند. در تاریخ ٧ بهمن نیز، میلاد فدایی اصل روزنامه‌نگار خبرگزاری ایلنا و سلیمان محمدیروزنامه‌نگار روزنامه‌ی بهار در محل کار و منزل خود بازداشت شده بودند. منازل روزنامه نگاران بازداشت شده نیز از سوی نیروهای قضایی – امنیتی ساعت ها مورد بازرسی قرار گرفته و لوازم کار، دست نوشته‌ها و کامپیوترهای آنها مصادره شده است.
تعدادی دیگر از روزنامه‌نگاران نیز باید در روزهای آینده خود را به شعبه‌های مختلف دادگاه‌های انقلاب و از این میان شعبه ٩ دادسرای فرهنگ و رسانه معرفی کنند.
از ٢٢ دی‌ماه به ویژه در تهران تعدادی از روزنامه‌نگاران از سوی اطلاعات سپاه پاسداران و وزرات اطلاعات، احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بودند. در بازجویی‌ها از این روزنامه‌نگاران پرسش‌ها چون " چه برنامه ای در انتخابات آینده دارید، از کدام نامزدها می خواهید حمایت کنید؟ و سوالات متعددی در باره سخنرانی ١٩ دی ماه رهبر جمهوری اسلامی پرسیده شده بود. علی خامنه‌‌ای در این سخنرانی اعلام کرده بود "آن کسانی که راجع به انتخابات توصیه‌هایی می‌کنند، حواسشان باشد به دشمن کمک نکنند. دائما نگویند انتخابات باید آزاد باشد. از اول انقلاب ۳۴ انتخابات داشتیم. کدامش آزاد نبوده است؟ "
در تاریخ ٢ بهمن غلامحسین محسنی اژه‌ای دادستان کل جمهوری اسلامی ایران در نشست مطبوعاتی اعلام کرده بود : " براساس اطلاعاتی که از منابع موثق به دست من رسیده است، متأسفانه عده‌ای از روزنامه‌نگاران امروز جدای آنکه در روزنامه‌های کشور قلم می‌زنند دستشان در دست غربی‌ها و ضد انقلاب است."

جو به شدت امنیتی و پلیسی در اهواز

همزمان با احتمال اجرای حکم پنج تن از اعضای اقلیت عرب اهوازی، جو به شدت امنیتی و پلیسی در برخی از نقاط این شهر حاکم شده است. 

به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، در پی تائید حکم اعدام پنج عضو اقلیت عرب اهوازی و همچنین واکنش مردم این شهر نسبت به این مساله، جو به شدت امنیتی در نقاطی از این شهر حاکم شده است.

طی روزهای گذشته مردم مناطق حمیدیه و شلنگ آباد شهر اهواز اعلام کرده بودند که در صورت اجرای حکم اعدام این پنج، ناآرامی های گسترده ای اهواز را فراخواهد گرفت.

بر اساس اطلاعات دریافتی از شهر اهواز، ماموران امنیتی و انتظامی برای واکنش نسبت به ناآرامی های احتمالی به شکل گسترده ای در میادین و چهار راه های این شهر مستقر شده اند، که نگرانی های مسئولان امنیتی از واکنش مردم این مناطق، احتمال اجرای قریب الوقوع احکام این پنج تن را تقویت می کند.

همچنین دیگر گزارش ها حاکی از احضار گسترده فعالان اجتماعی و سیاسی شهر اهواز، بخصوص تمامی کسانی که پیشتر احکام محکومیت آنان صادر شده است توسط اداره اطلاعات این شهر می باشد.

تهدید خانواده‌های روزنامه‌نگاران دستگیر شده

خبرنگار ما از تهران: از شب گذشته تا کنون نیروهای امنیتی با تماس تلفنی با خانواده روزنامه‌نگاران دستگیر شده آنها را تهدید کرده‌اند که در صورت مصاحبه با رسانه‌های خارجی برای گزارش وضعیت فرزندانشان اوضاع آنان وخیم‌تر خواهد شد. 

گفتنی است گروهی از خانواده‌های که برای پیگیری سرنوشت فرزندان خود به مراجع قضایی از جمله زندان اوین مراجعه کردند طی دیشب و امروز صبح با برخورد زشت و توهین آمیز نیروهای امنیتی مواجه شدند و از وضعیت فرزندانشان هیچ خبری ندارند.

درگيری امروز در ميدان التحرير قاهره؛ یک کشته

به گزارش خبرگزاری فرانسه از قاهره، در جریان درگیریهای امروز در نزدیکی میدان التحریر، یک نفر کشته و تعدادی نیز مجروح شدند.

گزارشها حاکی است پلیس مصر در حال استفاده از گاز اشک آور علیه تظاهرکنندگان در قاهره است که برای مقابله با پلیس از سنگ استفاده می کنند.

این در گیریها یک روز پس از آن رخ می دهد که محمد مرسی رئیس جمهور مصر در سه استان این کشور که شاهد شدید ترین خشونت های سیاسی هستند، حالت فوق العاده اعلام کرده است.

درگیریهای روز دوشنبه در نزدیکی میدان تحریر قاهره پنجمین روز پی در پی از خشونت های خیابانی در مصر محسوب می شود.

اواخر روز یکشنبه هزاران نفر در شهرهای پورت سعید، اسماعیلیه و سوئز در اعتراض به اعلام سه روز حالت فوق العاده در شهرهای کانال سوئز و استان های اطراف آن تظاهرات کردند .

این استان ها شاهد شدید ترین موج خشونت ها در آخر هفته بودند که بیش از پنجاه کشته بر جای گذاشت.

مرسی اواخر روز یکشنبه در نطقی تلویزیونی حالت فوق العاده اعلام کرد و هشدار داد در اتخاذ تدابیر شدیدتر برای فرو نشاندن موج خشونت ها در مصر تأمل نخواهد کرد.

مالی؛ شهر تيمبوکتو از دست تروریستهای اسلامی خارج شد

نيروهای نظامی فرانسوی و نيروهای دولت مالی در تازه ترين عمليات خود شهر تيمبوکتو TIMBOKTOدر شمال اين کشور را از دست تروریستهای اسلامی خارج کردند. 

شهر تيمبوکتو شهری دارای اهميت تجاری است و در جنوب صحرای غربی واقع است.

دست‌ کم ۱۰ کشته در عملیات بمب‌گذاری جدید در قندهار افغانستان


مقام‌های رسمی در افغانستان، از یک انفجار جدید در شهر قندهار خبر داده‌اند که طی آن یک بمب کنار جاده‌ای منفجر و دست‌کم ده تن ازجمله هشت مأمور پلیس کشته شدند.

به گفته پلیس قندهار، این هشت مأمور بامداد امروز برای خنثی کردن یک بمب جاسازی شده به منطقه‌ای مسکونی در قندهار رفته بودند.

پلیس قندهار اعلام کرده است هشت مأموری که امروز کشته شده‌اند٬ پس از بازداشت سه مظنون به بمبگذاری در یک منطقه مسکونی، در مسیر بازگشت مورد حمله قرار گرفتند و بر اثر انفجار بمب کنار جاده‌ای، به همراه دو نفر از متهمان بازداشت شده کشته شدند.

افغانستان طی روزهای گذشته شاهد چندین عملیات بمبگذاری انتحاری و حمله به مقر پلیس بود که طی این رویدادهای خشونت‌آمیز شماری از نیروهای نظامی و غیر نظامی کشته شدند.

روز گذشته طی یک عملیات انتحاری ده تن از جمله دو افسر پلیس  در ولایت قندوز در شمال افغانستان کشته و ۱۹تن زخمی شدند.

هشت مأموری که امروز کشته شده‌اند٬ پس از بازداشت سه مظنون به بمب‌گذاری در یک منطقه مسکونی، در مسیر بازگشت مورد حمله قرار گرفته و بر اثر انفجار بمب کنار جاده‌ای، به همراه دو نفر از متهمان بازداشت شده کشته شدند.
در حمله‌ مشابه دیگر که صبح روز شنبه انجام شد، یک بمبگذار انتحاری که سوار بر دوچرخه بود، یک مامور پلیس و  یک غیر نظامی را در ولایت غزنی به قتل رساند.
همچنین در اثر یک حمله انتحاری علیه کاروان نیروهای ناتو در ولایت کاپیسا در شمال‌ شرق کابل، دست‌کم پنج غیر نظامی کشته شدند.

مقام‌های آیساف (نیروهای بین‌المللی تامین امنیت) گفته‌اند که به هیچ یک از سربازان آن‌ها در این حادثه، آسیبی نرسیده است.

این حمله که در ایالت ولسوالی تگاب رخ داد از سوی یک بمبگذار انتحاری که سوار بر یک موتور بوده، صورت گرفته است.

مقام‌های رسمی افغانستان می‌گویند که موتورسوار مذکور با یک خانه مسکونی تصادف کرده و با انفجار بمبی که به همراه داشته، اعضای خانواده در داخل این خانه و یک عابر کشته شدند. گروه طالبان، مسئولیت این حملات انتحاری را بر عهده گرفته است.

دوشنبه گذشته نیز مهاجمان گروه طالبان به ساختمان پلیس راهنمایی و رانندگی در چهار راه دهمزنگ در غرب شهر کابل حمله کردند که در پی درگیری هشت ساعته میان نیروهای پلیس و مهاجمان، سه مامور پلیس و پنج مهاجم کشته شدند.

قرار بود که با تکمیل روند سپردن مسئولیت‌های امنیتی به نیروهای امنیتی افغانستان، نیروهای آیساف این کشور را ترک کنند، اما با شتاب گرفتن روند خروج نظامیان خارجی و میزان بالای رویداد‌های خشونت‌آمیز که طالبان همواره مسئولیت آن را برعهده می‌گیرند، سبب افزایش نگرانی مردم این کشور شده است.

تجمع ۸۰۰ کارگر خوزستانی در برابر نهاد ریاست‌جمهوری


کارگران نی‌بر کشت و صنعت کارون شوشتر و هفت‌تپه خوزستان امروز٬ یکشنبه هشتم بهمن ماه ۱۳۹۱ برای ششمین روز پیاپی در برابر ساختمان نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، این کارگران معترض خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی همچون "قرارگرفتن تحت شمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، اجرای بازنشستگی پیش از موعد، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و پرداخت منظم دستمزد و حقوق و تغییر ساز و کار رفع فاصله بیمه‌ای" هستند.

۵۰۰ نفر از مجموع دوهزار کارگر فصلی که به کار بریدن نی‌شکر در مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر مشغولند از روز سوم بهمن ماه جاری در مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کرده‌اند. از روز شنبه٬ هفتم بهمن ماه ۳۰۰ نفر از مجموع ۷۰۰ کارگر مجتمع کشت و صنعت هفت تپه نیز به این تجمع پیوسته‌اند و در حال حاضر ۸۰۰ نفر از کارگران خوزستانی در این تجمع شرکت دارند.

بنا بر این گزارش مشکل فاصله دوران بیمه و ساز و کار درنظر گرفته شده برای آن از سوی دولت یکی از موارد اصلی اعتراض کارگران تجمع کننده است. از آنجا که محصول نیشکر فقط در نیمی از ماه برداشت می‌شود، کارگران نی‌بر نیز به صورت فصلی مشغول به کار هستند و به همین دلیل حق بیمه آنان نیز تنها نیمی از سال پرداخت می‌شود. سازمان تامین اجتماعی هشتم مهرماه سال جاری، طی نامه‌ای مقرر کرده بود که برای رفع این فاصله بیمه‌ای هر کارگر سالانه نزدیک به ۹ میلیون تومان پرداخت کند که با توجه به درآمد این کارگران پرداخت آن از توان‌شان خارج است.

یکی از کارگران نی‌بر مجتمع كشت و صنعت كارون شوشتر: "در طول این چند روزی که در تهران هستیم با وجود اینکه همه مسئولان و رسانه‌های دولتی و صدا وسیما از وجود اعتراض ما با خبر هستند حتی کوچک‌ترین سختی به خود راه ندادند تا بیایند و از نزدیك مشکلات ما را جویا شوند.حتی كسی نپرسید که در این مدت چه می‌خورید و شب‌ها به کجا می‌روید؟"
کارگران معترض صنعت کشت نیشکر می‌گویند که تا زمان رسیدگی به خواسته‌هایشان به تجمع خود ادامه خواهند داد.

یکی از کارگران نی‌بر مجتمع كشت و صنعت كارون شوشتر با انتقاد از برخورد مسئولان با تجمع آنها گفت: "در طول این چند روزی که در تهران هستیم با وجود اینکه همه مسئولان و رسانه‌های دولتی و صدا وسیما از وجود اعتراض ما با خبر هستند حتی کوچک‌ترین سختی به خود راه ندادند تا بیایند و از نزدیك مشکلات ما را جویا شوند. حتی كسی نپرسید در این مدت چه می‌خورید و شب‌ها به کجا می‌روید."

وی اضافه کرد: "ما كه با تحمل سختی شش روز را در تهران گذرانده‌ایم تا زمانی كه جواب قانع كننده‌ای برای همسر و فرزندان‌مان به شهرمان نبریم به تجمع خود ادامه می‌دهیم."

یکی دیگر از کارگران شرکت‌کننده در این تجمع به ایلنا گفته است: "چون از سال ۸۲ تا به امروز هیچ مسئولی در استان پاسخگوی خواسته‌های صنفی ما نبوده، ما دست از کار و زندگی خود کشیده و عازم تهران شده‌ایم تا به همراه همکارانمان در مجتمع کارون شوشتر بتوانیم مشکلات خود را به گوش شخص رئیس جمهوری برسانیم."

كارگران فصلی نی‌بر مجتمع كارون شوشتر در شش سال گذشته بارها با تجمع در مقابل ارگان‌های وابسته به دولت در استان خوزستان خواستار رسیدگی به مطالبات‌شان شده‌اند و این دومین تجمع آنها در مقابل نهاد ریاست جمهوری در تهران است.

بازداشت ۱۰ روزنامه‌نگار نشریات بهار٬ شرق٬ اعتماد٬ آرمان و آسمان


دست ‌کم ده تن از روزنامه‌نگاران نشریات اعتماد٬ شرق٬ بهار٬ آرمان و آسمان امروز یکشنبه هشتم بهمن ماه ۱۳۹۱ در پی حضور هم‌زمان نیروهای امنیتی در این نشریات بازداشت شدند.

بر اساس گزارش‌های رسیده از تهران٬ نیروهای امنیتی شامگاه یکشنبه با  حضور هم‌زمان در روزنامه‌های اعتماد٬ شرق٬ بهار و آرمان و نشریه آسمان کارت‌های خبرنگاری و تلفن‌های همراه افراد شاغل در این رسانه‌ها را توقیف کرده و  دست‌ کم ده تن از آنها را دستگیر کردند.

بر اساس آخبار ارسالی تا این لحظه جواد دلیری (سردبیر)، نسرین تخیری (دبیر سرویس اجتماعی) و ساسان آقایی (دبیر سرویس سیاسی) روزنامه اعتماد٬ مطهره شفیعی (دبیر سرویس سیاسی) و نرگس جودکی (دبیر سرویس اجتماعی) روزنامه آرمان٬ پوریا عالمی و پژمان موسوی از روزنامه شرق٬ امیلی امرایی از روزنامه بهار و اکبر منتجی از نشریه آسمان  و صبا آذرپیک در زمره بازداشت‌شدگان هستند.

گفته می‌شود نیروهای امنیتی حکم بازداشت این روزنامه‌نگاران را در دست داشته‌اند و  احکام بازداشت از سوی "دادسرای فرهنگ و رسانه" صادر شده بود.

روزنامه‌های اعتماد٬ شرق٬ بهار و آرمان از جمله رسانه‌های مستقل و منتقد دولت هستند که در سال‌های گذشته بارها توقیف و روزنامه‌نگاران شاغل در آن بازداشت شده‌اند.

حمله به روزنامه‌های مستقل در حالی صورت می‌گیرد که روز شنبه٬ هفتم میلاد فدایی اصل (دبير سرويس سياسی خبرگزاری کار ايران) و سلیمان محمدی (عضو تحريريه روزنامه بهار) از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند. از زمان بازداشت این دو روزنامه‌نگار اطلاعی از وضعیت این دو روزنامه‌نگار در دست نیست و اتهامات آنها هنوز اعلام نشده است.