۱۳۹۱ مرداد ۳۰, دوشنبه

80 درصد بیمارستانها در زلزله اخیر تخریب شد

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به تبعات سهل‌انگاری مسئولان درباره اجرایی نکردن طرحهای نوسازی بیمارستانهای کشور، گفت: متأسفانه 80 درصد بیمارستانهای اهر و هریس در زلزله اخیر تخریب شده است.

سلیمان عباسی در گفتگو با خبرنگارمهر اظهار داشت: بروز این حادثه بیش از پیش، مشکل نبود استحکامات بیمارستانی را در کشور روشن می‌کند.

وی با بیان اینکه عوارض ناشی از حوادث غیرمترقبه مانند زلزله باید با برنامه‌ریزی کاهش یابد٬ اعلام کرد: به طور حتم نبود دوراندیشی و برنامه‌ریزی در اینگونه مسائل موجب بروز مصدومیتهای زیادی می‌شود.

عباسی با تأکید بر اینکه بیمارستانها باید از لحاظ نیروی انسانی٬ منابع دارو٬ متخصصان پزشکی و مقاوم‌سازی بیمارستان در شرایط ایده‌آل قرار داشته باشند٬ یادآور شد: با توجه به اینکه بیمارستانها در مواقع خاص و حوادث، یکی از پایگاههای اصلی برای کنترل آسیب‌دیدگان است از اینرو اینگونه مراکز باید از تمام استانداردهای روز دنیا تبعیت کنند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به تبعات سهل‌انگاری مسئولان درباره اجرایی نکردن طرحهای نوسازی بیمارستانهای فرسوده کشور، افزود: مسئولان برای تأمین جان مردم برنامه‌ریزی منظم و مدونی انجام دهند در غیر این صورت باید تمام مسئولیت اتفاقات و حوادث را بپذیرند.

عباسی ادامه داد: از سال گذشته وزارت بهداشت به تمامی بیمارستانها اعلام کرد که دیگر اعتبارات خود را صرف مقاوم‌سازی و بهسازی بیمارستانها نکنند بلکه برای خرید زمین و ساخت بیمارستان جدید برنامه ‌ریزی کنند.

وی با اعلام اینکه وزارت بهداشت باید در جهت نوسازی و مقاوم‌سازی بیمارستانها تلاش کند٬ تصریح کرد: مجلس به ‌ویژه کمیسیون بهداشت و درمان هم در این موضوع برنامه‌ ریزیهای لازم را انجام می‌دهد.

آمار تلفات زلزله در ایران ۱۰ برابر متوسط جهانی است

خانه های گلی در کشوری که روی اقیانوس نفت و گاز قرار دارد، عامل اصلی افزايش تلفات انسانی در زلزله آذربايجان شرقی

رادیو فرانسه: تا این لحظه آمار کشته شدگان و زخمی های زلزله روز ٢١ مرداد استان آذربایجان، ازهزاران نفر گذشته است و بر اساس اخبار منتشر شده، روستاهای زیادی بین ٨٠ تا ١٠٠ در صد تخریب شده اند.

هزاران نفر بی‌سرپناه مانده‌اند و در این میان "مرتضی تمدن"- استاندار تهران، مدعی است که زلزله در پایتخت کشور را جدی گرفته است و برای نوسازی بافت های فرسوده باید کارهای بر زمین مانده را به اتمام رساند!

از سوی دیگر یکی از مهندسان معمار جوان در ایران، در گفت‌و‌گو با بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه می‌گوید: آمار تلفات زلزله در ایران ۱۰ برابر متوسط جهانی است.

او معتقد است که شرایط زمین‌شناسی و موقعیت ژئوفیزیکی ایران به گونه‌ای است که تعداد زیادی از استان‌ها و مراکزاستان‌ها و همین طور توابع آن‌ها روی کمربند زلزله قرار دارند و خصوصیات زمین‌شناسی اقلیم ایران به گونه‌ای است که کشور زلزله خیزی است

این مهندس جوان که خواست به دلایل امنیتی نامش فاش نشود، گفت: «خوشبختانه در چندین سال اخیر در بافت شهری زلزله نداشتیم و امیدوارم نداشته باشیم، اما این سازی که الان زده می‌شود صدایش روزی در خواهد آمد که در بافت شهری زلزله‌ای اتفاق بیافتد، فجایعی که الان هست در آن زمان نمود پیدا می‌کند.»