۱۳۹۱ مرداد ۲۲, یکشنبه

منبع حکومتی: بازداشت يکی از عناصر فتنه در فرودگاه

رجانیوز: در آستانه برگزاري اجلاس سران کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در تهران يکي از عناصر مرموز و پشت صحنه فتنه در فرودگاه امام خميني(ره) بازداشت شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ در آستانه برگزاري اجلاس سران کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در تهران و تکاپوي عوامل فتنه و ضد انقلاب براي خودي نشان دادن در مقطع برگزاري اجلاس، يکي از عناصر مرموز و پشت صحنه فتنه که براي برقراري ارتباط با ضد انقلاب به خارج از کشور سفر کرده بود ، هنگام بازگشت در فرودگاه امام خميني(ره) بازداشت شد.

يک منبع مطلع با اعلام این خبر گفت: آقاي "ط. م" که به منظور تدارک برنامه‌هاي ضد انقلاب و فتنه‌گران به ترکيه رفته بود، مورد شناسايي نيروهاي اطلاعاتي جمهوري اسلامي قرار گرفته و بامداد ديروز به محض ورود به کشور، در فرودگاه امام خميني(ره) بازداشت و همراه با وسايل و مدارکي که از ترکيه با خود آورده بود، به مقامات قضايي تحويل شده است.

تلاش خبرنگار ما براي دريافت اطلاعات بيشتر در مورد فرد دستگير شده ادامه دارد.

70 درصد تلفات زلزله کودکان و زنان هستن



مدیر کل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی گفت: بیشتر کشته شدگان در زمین لرزه های متعدد دیروز در چهار شهرستان آذربایجان شرقی و روستا های تابعه را زنان و کودکان تشکیل می دهند.

بهرام صمدی راد افزود: زنان و کودکانی که برای احیای شب قدر و پخت و پز غذا برای افطاری در خانه مانده بودند در اثر زلزله غافلگیر و زیر آوار جان خود را از دست دادند.

به گزارش مهر،وی تصریح کرد: مجروحانی که حال آنها وخیم اعلام شده را کودکان کمتر از9 سال تشکیل می دهند و بیشتر این مصدومان پس از انتقال به بیمارستان جان باختند.

صمدی از دیگر علل تلفات کم مردان را مشغول بودن آنان به کار کشاورزی در باغات اعلام کرد.

وقوع بيش از 200 پس لرزه در اهر

ایسنا: معاون پژوهشي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌ شناسي مهندسي زلزله با بيان اين كه از هنگام وقوع اين زمين لرزه منطقه‌ اهر – ورزقان تا صبح امروز بيش از 200 پس لرزه بزرگتر از يك در مقياس امواج دروني زمين به وقوع پيوسته است، تصريح كرد: بزرگي 40 پس لرزه‌ ثبت شده در منطقه بيش از سه درجه در مقياس امواج دروني زمين بوده كه احتمال ادامه‌ اين پس‌لرزه ها طي هفته‌هاي آتي وجود دارد.

دكتر مهدي زارع اظهار كرد: زمين لرزه‌ روز گذشته‌ اهر – ورزقان از زلزله‌هاي دوگانه به شمار مي‌رود به گونه‌اي كه در ساعت 16 و 53 دقيقه زلزله‌اي به بزرگاي 6.2 و در ساعت 17 و 4 دقيقه زلزله‌اي ديگر به بزرگاي 6.1 در اين منطقه رخ داده است.

وي با بيان اين كه سازوكار اين زلزله امتداد لغز بوده و به نظر مي‌رسد يك روند شرقي و غربي مسبب اين رخداد بوده است، تصريح كرد: با توجه به سازوكار اين زلزله به نظر مي‌رسد كه گسل جنوب اهر گسل مسبب باشد و احتمال ادامه روند فعلي و تكرار پس لرزه‌ها تا هفته‌هاي آتي وجود دارد اما هر چه از زمان وقوع زلزله‌ اصلي مي‌گذرد تعداد و اندازه‌ پس لرزه‌ها كاهش پيدا مي‌كند.

معاون پژوهشي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله ادامه داد: اين زلزله از جمله زلزله‌هاي كم عمق و كمتر از 10 كيلومتر بوده كه خسارات بسياري را در پهنه رومركزي منطقه مورد نظر به همراه داشته است اما هر چه از اين منطقه دورتر شويم خسارات كاهش پيدا مي‌كند. همچنين با توجه به كم عمق بودن اين زلزله شاهد بوديم كه خسارات سنگيني به ويژه به روستاهاي اهر و ورزقان وارد شده است.

نكته قابل توجه ديگر اين كه احتمال تكان‌هاي شديد در طبقات بالاي ساختمان‌هاي چند طبقه با توجه به نوع و ساز و كار زلزله در پس لرزه‌هاي آينده وجود دارد و همچنين ممكن است خساراتي را نيز در پي داشته باشد.

زارع در ادامه درباره‌ي تاريخچه زلزله‌هاي اخير در اين گسل و استان تبريز عنوان كرد: زلزله‌ مهمي تا كنون در منطقه گسل جنوب تبريز رخ نداده بود و در خصوص تبريز نيز مي‌توان به آخرين زلزله آن در 232 سال گذشته ( 1780 ميلادي) با بزرگاي 7.7 ريشتر اشاره كرد. اما در منطقه‌ي اهر و اين گسل از هزار سال پيش تا كنون هيچ زلزله مهمي رخ نداده بود و شايد مهمترين زلزله‌هاي اين منطقه را بتوان زمين لرزه شب گذشته دانست.

وي در پايان تصريح كرد: اگر چه گسل شمال تبريز از جمله گسل‌هاي فعال در كشور به شمار مي‌رود اما فعال شدن يا نشدن اين گسل هيچ ارتباطي با زلزله‌ رخ داده در منطقه گسل جنوب تبريز ندارد.