۱۳۹۱ فروردین ۲۹, سه‌شنبه

بمناسبت سالگرد جزنی ، یارانش و دو مجاهد قهرمان خلق


احتمال حمله نظامی؛ باراک: اسرائیل تضمینی نداده است

رادیو فردا: سه روز پس از مذاکرات استانبول، در حالی که تمام طرف‌های مقابل جمهوری اسلامی بر ادامه تحریم‌ها تاکید کرده‌اند، وزیر دفاع اسرائیل نیز ضمن ابراز ناامیدی از نتیجه این مذاکرات، اعلام کرد که کشورش برای عدم حمله به رژیم ایران تا زمان ادامه مذاکرات تضمین نداده است.

هیئت مذاکره‌کننده ایران و نمایندگان کشورهای گروه ۱+۵ روز شنبه ۲۶ فروردین دور تازه مذاکرات هسته‌ای را پس از ۱۵ ماه وقفه در استانبول برگزار کردند و قرار است دور بعدی اين مذاکرات سوم خرداد، ۲۳ ماه مه، در بغداد برگزار شود.

اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، در نخستین واکنش رسمی خود به این مذاکرات در گفت‌وگو با دو ایستگاه رادیویی در اسرائیل در روز سه‌شنبه، ۲۹ فروردین، اظهار نظری کرد که یادآور واکنش نخست وزیر این کشور به مذاکرات اخیر در استانبول است.

آقای باراک همچون بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در مصاحبه خود با رادیواسرائیل تاکید کرد که گفت‌وگوی ایران با شش قدرت خارجی باید به «نتیجه‌ای معین و قطعی» برسد و با «اتلاف وقت» همراه نباشد.

این در حالی است که دو طرف مذاکره در استانبول در ترکیه گفت‌وگوهای اخیر را موفقیت‌آمیز و مثبت ارزیابی کرده‌اند.

به عقیده وزیر دفاع اسرائیل، این مذاکرات که قرار است ادامه آن در بغداد، پایتخت عراق، برگزار شود نیاز به «ماه‌ها وقت» ندارد و فقط باید «نشان دهد که ایران حاضر به پایان دادن به برنامه اتمی خود هست یا خیر».

اهود باراک روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای دیگر، این بار با رادیو ارتش اسرائیل، چنین اظهار نظر کرد که احتمال این که مذاکرات به توقف برنامه اتمی جمهوری اسلامی منجر شود «زیاد نیست».

او در عین حال در این مصاحبه اخیر اضافه کرد که اسرائیل برای عدم حمله به ایران تا زمانی که مذاکرات ادامه می‌یابد هیچ ضمانتی نداده است. به گفته او، اسرائیل «هیچ قولی نداده است».

در سه ماه اخیر شایعات و گمانه‌های فراوانی درباره احتمال حمله اسرائیل به سایت‌های اتمی ایران با هدف متوقف ساختن فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی مطرح شده و مقامات عالی‌رتبه اسرائیل از جمله نتانیاهو و باراک به این گمانه‌ها دامن زده‌اند.

نخست وزیر اسرائیل نیز روز یک‌شنبه گذشته در واکنش به ادامه‌دار شدن مذاکرات ایران با شش قدرت خارجی تاکید کرد: «بسيار حياتی است که ايران همين حالا برنامه غنی‌سازی اورانيوم خود را متوقف کند.»

او در ادامه گفت که «احساس اوليه من اين است که ايران امتياز گرفته است. اين کشور پنج هفته ديگر فرصت دارد تا بدون هيچ گونه محدوديت و مانعی به غنی‌سازی اورانيوم ادامه دهد».

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، نیز در همان روز در گفته‌هایی که رسانه‌ها آن را پاسخی به نتانیاهو دانستند دادن «امتیاز» به ایران را رد کرد و گفتَ: «من برای ایران و شرکای‌مان روشن کرده‌ام که قرار نیست این مذاکرات به درازا بکشد و به وقت‌کشی بینجامد.» 

نقض آتش بس و ادامه کشتار مردم در سوریه

به گزارش کميته های هماهنگی انقلاب سوريه، روز گذشته در اولين روز حضور ناظران سازمان ملل در این کشور، نيروهای حکومتی بيش از پنجاه تن از مردم سوريه را به قتل رساندند. بيشتر کشته شدگان در شهرهای حمص، حما و ا دلب بر اثر گلوله باران وحشيانه جان خود را از دست دادند.

گزارشها حاکی است، که روز گذشته نيروهای رژيم سوريه همچنين از هليکوپتر برای کوبيدن مناطق مختلف ادلب استفاده کرده اند.

روز گذشته همزمان با ورود ناظران بين المللی شهرها و مناطق مختلف سوريه، شاهد تظاهرات مردم با شعار سرنگونی رژيم بشار اسد بود. 

در شهرک اللّطامنه در استان حما کراسم تشييع جنازه يکی از زنانی که در اثر هجوم نيروهای بشار اسد به قتل رسيده بود، به تظاهرات بزرگی عليه رژيم سوریه تبديل شد. 

شهر دوما نيز يکی از نقاطی بود که در آن تظاهرات برگزار شد. 


بیانیه مخالفان رژیم سوریه

از سوی دیگر "کمیته‌ی هماهنگی ملی سوریه" از گروه‌های مخالف دولت این کشور، طی بیانیه‌ای ضمن استقبال از اعزام ناظران سازمان ملل متحد به سوریه، دولت سوریه و همچنین روسیه و چین را به "کارشکنی" در کار ناظران سازمان ملل متهم کرده است.

به گزارش رادیو آلمان، اعضای این کمیته در این بیانیه بر خواست‌های پیشین خود از جمله مسلح کردن نیروهای مخالف رژیم و برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه تاکید کرده‌اند.

در عین حال گزارش‌ها حاکی از ملاقات تعدادی از اعضای کمیته هماهنگی ملی سوریه با مقامات وزارت خارجه روسیه دارد. حسن عبدالعظیم از اعضای این کمیته، گفت‌و‌گو با دیپلمات‌های روسی را "مثبت و تاثیرگذار" ارزیابی کرد.

روسیه و چین پیش از قطعنامه اخیر سازمان ملل در مورد سوریه که تصویب آن راه اعزام ناظران بین‌المللی به سوریه را هموار کرد، تصویب دو قطعنامه علیه رژیم بشار اسد را وتو کرده بودند. اما هر دو کشور با طرح پیشنهادی صلح کوفی عنان موافقت کردند. این طرح قرار است زمینه گفت‌و‌گو میان دولت سوریه و نیروهای مخالف رژیم اسد را فراهم سازد.

بيكاری دهها هزار نفر در پی واردات گسترده قند و شكر

كشاورزان تصميم گرفته اند تا در زمينه برداشت محصول اقدام نكنند/ در انتهاي دوران مديريت اسكندري وزير سابق جهاد كشاورزي بي سابقه ترين ميزان واردات گندم را به داخل كشور داشتيم 

ایلنا:یک کار‌شناس کشاورزی از بیکاری ده‌ها هزار نفر در پی واردات گسترده قند و شکر در دولت‌های نهم و دهم خبر داد. 

بهزاد قره‌یاضی در گفتگو با خبرنگار ایلنا ضمن بیان مطلب فوق تصریح کرد: وزرای جهاد کشاورزی در دولت‌های نهم و دهم با واردات گسترده قند و شکر موجب افزایش بیکاری تعداد زیادی از کارگران فعال در این صنعت شدند. 

به گفته این کار‌شناس کشاورزی طی ۱۱ ماهه نخست سال گذشته یک میلیون و ۶۶۸ هزار تن قند و شکر تسویه نشده به ارزش ۶۹۸ میلیون دلار وارد کشور شده که یکی از ۱۰ قلم کالای وارداتی به داخل کشور می‌باشد. 

قره‌یاضی با بیان اینکه در انتهای دوران مدیریت اسکندری وزیر سابق جهاد کشاورزی بی‌سابقه‌ترین میزان واردات گندم را به داخل کشور داشتیم خاطرنشان ساخت: هم اکنون به علت افزایش هزینه‌ها، کشاورزان تصمیم گرفته‌اند تا در زمینه برداشت محصول اقدام نکنند و این امر نرخ بیکاری را در میان این قشر افزایش داده است. 

وي تحقق نام گذاری امسال را به عنوان حمایت از کار و تولید ملی در گروی حمایت از تولیدات داخل اعلام کرد و گفت: امیدواریم در راستای تحقق شعار امسال افراد دانایی ستیز و واردات‌چی از عرصه مدیریت کشور خارج شوند. 

قره‌یاضی از بیکاری گسترده کارگران در بخش کشاورزی کشور خبر داد و خاطرنشان ساخت: به دلیل واردات گسترده کالای کشاورزی تعداد زیادی از کارگران فعال در این صنعت بیکار شدند. 

تروریست نژادپرست نروژی: اگر بتوانم دوباره می کشم

رادیو آلمان: آندرس برویک، متهم به کشتن ۷۷ نفر در نروژ در دومین روز دادگاه خود در اسلو، پایتخت این کشور در دفاعیه‌‌ ۳۰ دقیقه‌ای جنایات خود را "موجه" خواند و گفت، در صورت امکان این حملات را تکرار خواهد کرد.

برویک عملیات تروریستی نئونازی‌های موسوم به هسته تسویکاو (Zwickau) در آلمان را نیز "مثبت" خواند.

آندرس برویک‌، افراطی دست‌ راستی ۳۳ ساله نروژی روز گذشته در دادگاه اقرار کرد که سال گذشته ۷۷ نفر را در بمب‌گذاری اسلو و حمله مسلحانه به اردوی جوانان طرفدار حزب حاکم کارگر در جزیره اتوئیا کشت ولی با این حال خود را "بی‌گناه" خواند.

در همین حال یکی از اعضای هیأت منصفه دادگاه به دلیل اینکه تابستان سال گذشته در صفحه فیس‌بوک خود خواستار اعدام برویک شده بود فاقد صلاحیت شناخته و برکنار شد.

محاکمه برویک در روز دوم برخلاف روز اول از طریق تلویزیون پخش نشد. دولت نروژ بیم آن دارد که برویک از جریان دادگاه خود برای اشاعه احساسات ضد اسلامی استفاده کند.

بیمه ناوگان دریایی موثرترین تحریم علیه رژیم تهران

بیمه ناوگان دریایی موثرترین تحریم مورد استفاده غرب علیه جمهوری اسلامی است.

خبرگزاری فارس: رویترز طی گزارشی مدعی شد بیمه ناوگان دریایی موثرترین تحریم مورد استفاده غرب علیه ایران در 17 سال اخیر بوده است.

بر اساس این گزارش توقف واردات نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا از ابتدای جولای، بیمه‌گران اتحادیه اروپا را از پوشش صادرات نفت ایران در هرجای جهان منع می‌کند. با درنظر گرفتن این موضوع که 90 درصد بیمه نفتکش‌های جهان در غرب واقع شده است، دنیای محرمانه بیمه مجدد و مسئولیت پوشش بیمه‌ای یک سلاح قدرتمند به حساب می‌آید.

ایران دومین تولیدکننده نفت اوپک، بیشتر صادرات 2.2 میلیون بشکه در روز خود را به آسیا و دیگر خریداران اصلی مانند هند، چین، ژاپن و کره جنوبی صادر می‌کند. این خریداران مجبور هستند که راهی برای جایگزینی پوشش بیمه‌ای غرب برای محموله‌های بزرگ نفتی در مسیر ایران به پالایشگاه‌های آسیایی بیابند.

این امر می‌تواند به صادرات نفت ایران به ویژه به بازارهای کلیدی مانند ژاپن ضربه وارد کند. قیمت نفت در جهان در اثر نگرانی از اختلال در عرضه نفت از سوی ایران حدود 20 درصد افزایش یافت و به  بیش از100 دلار در هر بشکه از ماه اکتبر رسید.

یکی از خریداران ژاپنی نفت ایران گفت: بیمه تنگنایی است که اگر حل نشود ما مدت زیادی قادر به حمل نفت نخواهیم بود.

بر اساس این گزارش، اکثر بیمه‌کنندگان ناوگان دریایی پوشش بیمه‌ای خود را یکی کرده و زمانیکه این پوشش به 8 میلیون دلار رسید از بازار بیمه مجدد استفاده می‌کنند. یک نفتکش بسیار بزرگ که حدود 2 میلیون بشکه نفت حمل می‌کند، در برابر صدمات کارکنان و دادخواست‌های ایجاد آلودگی یک میلیارد دلار بیمه می‌شود.

ویویان هو رئیس سازمان بیمه ناوگان دریایی در فدراسیون بیمه‌گران هنگ‌کنگ گفت: در چین و روسیه بازیگران اصلی هنوز به پشتیبانی بیمه مجدد نیاز دارند. این پشتیبانی اصلی بیمه مجدد و بازیگران اصلی همیشه از اروپا هستند.

هرچه به پایان مهلت تعیین شده نزدیک می‌شویم، فرستنده‌ها از خود می‌پرسند که آیا دولت‌ها هزینه‌های پاکسازی هرگونه نشت نفت را ضمانت می‌کنند. دیگران نیز در حال بررسی قوانین محلی برای استفاده از محموله‌های نفتکش‌های ایرانی بیمه شده توسط ایران هستند.

ژاپن و کره جنوبی در حال مذاکره برای دریافت معافیت از تحریم‌ها علیه ایران هستند اما مدیران کشتی‌رانی معتقدند که احتمال یک تحریم‌کامل وجود دارد. مقامات اتحادیه اروپا در نیمه ماه می درباره این موضوع با یکدیگر ملاقات می‌کنند.

یک کارگزار بیمه کشتی در انگلیس گفت: هیچ راه‌حل واضحی پس از اجرای تحریم‌ها وجود ندارد.

یک منبع آگاه صنعتی گفت: بیمه‌گران ژاپنی هشدار دادند که تنها یک تانکر را در زمان حمل نفت ایران در خلیج فارس بیمه خواهند کرد.

یک زندانی سیاسی در آستانه نابینايی قرار دارد

بنابه گزارشات ارسالی به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" دکتر اسدالله اسدی یکی از زندانیان سیاسی حاضر در بند 350 اوین، مدت‌هاست که از ناحیه چشم دچار ناراحتی حادی است.
دکتر اسدی ماه‌هاست که از ضعف بینایی رنج می‌برد، به گونه‌ای که وسعت دیدش به کمتر از یک متر کاهش یافته است. این در حالی است که ماهها  پیگیری برای مهیا شدن امکان ویزیت ایشان از سوی متخصص چشم پزشکی بی‌نتیجه مانده است و بیم آن می‌رود که با پیشرفت بیماری، بینایی خود را از دست دهد. 
دکتر اسداله اسدی در روز 23 تیرماه سال 89 توسط نیروهای امنیتی در تبریز دستگیر شد. این زندانی سیاسی به مدت 6 ماه در سلولهای انفرادی  اداره اطلاعات تبریز و 4 ماه در سلولهای انفرادی بند 209 و 240 به شدت تحت شکنجه های قرون وسطای قرار می گیرد تا به اتهامات واهی مطرح شده بر علیه خود اعتراف کند. پس از 6 ماه بازداشت موقت، از طرف بازپرس هاشم زاده به تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی کشور متهم می شود.
دکتر اسدی در دادسرای اوین  دادگاه انقلاب تهران توسط بازپرس بیگی (بازجوی سابق وزارت اطلاعات) مورد بازجویی قرار گرفته و تا به حال چندین بار به شعبۀ 15 دادگاه انقلاب منتقل شده است و توسط صلواتی معروف به قاضی مرگ تحت فشار قرار گرفته است تا اتهامات دروغین بازجویان وزارت اطلاعات را بپذیرد اما او از پذیرفتن اتهامات دروغین بازجویان وزارت اطلاعات خوداری کرده است.دکتر اسدی از بدو دستگیری تا به حال از داشتن وکیل محروم بوده است. 
«کوششگران حقوق بشر ایران»
29 فروردین ماه 1391
گزارش فوق  به سازمانهای زیر ارسال  گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل

ارتباط ۱۰ نماینده مجلس شورای اسلامی با فساد بانکی

نماینده شازند در مجلس گفت: برای مجلس عیب است که ۱۰ نماینده آن ‌با فساد بانکی اخیر ارتباط داشته‌اند.

به گزارش فارس محمود احمدی‌بی‌غش نماینده شازنده در مجلس شورای اسلامی امروز سه‌شنبه طی اخطاری در صحن علنی مجلس به اصل 84 قانون اساسی استناد کرد و اظهار داشت: قصد داشتم اخطارم را قبل از رای‌گیری در خصوص کلیات طرح تغییر نحوه سوال از رئیس‌جمهور ارائه دهم ولی فکر کردم برخی تصور می‌کنند که می‌خواهم خلاف موج حرکت کنم.

وی با بیان اینکه قطعا مجلس عصاره فضایل ملت است، افزود: وقتی نمایندگان مجلس به فرمایشات امام (ره) در مورد مجلس استناد می‌کنند، باید بدانم مجلسی از نظر امام (ره) در راس امور است که الگوی آن شهید مدرس باشد.

نماینده مردم شازند گفت: برای مجلس شورای اسلامی عیب است که در بین حدود 290 نفر نماینده، دادستان بگوید که 10 نفر با قضیه فساد مالی ارتباط داشتند و هیچ وقت هم اسامی این افراد اعلام نشده است، این مجلس کجا عصاره فضایل ملت است؟

وضعیت حاد جسمی سه زندانی سیاسی اوین


بنابه گزارش ارسالی به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، وضعیت جسمی فعال دانشجویی جواد علیخانی بسیار حاد می باشد ولی بازجویان وزارت اطلاعات از درمان جدی وی ممانعت می کنند.او  پس از دو بار سونداژ به شدت خونریزی و درد داشته و یکشنبه 20 فروردین ساعت 4 بامداد مجددا با درد  شدید در حین خواب از ناحیه کلیه چپ مواجه و به  بهداری زندان اوین منتقل و پس از تزریغ چند مسکن قوی بار دیگر با پای پیاده به بند 350 اوین منتقل شده است. حال پس از پیگیری های مداوم وی نهایتا رئیس زندان ( رحمانی) و رئیس بند (علایی)  تنها قول داده‌اند که جواد علیخانی را به بیمارستانی خارج از زندان اعزام کنند تا مورد ویزیت متخصص و احتمالا درمان قرار گیرد.
جواد علیخانی فعال دانشجویی، که در حال سپری کردن محکومیت غیر قانونی و غیر انسانی خود در بند 350 اوین است از درد کلیه رنج  می‌برد و با گذشت 21 روز هنوز مورد معالجه جدی قرار نگرفته و صرفا با داروهای ضد درد و مسکن خود را تسکین می‌دهد و در حالی که پزشکان بهداری زندان به منظور تشخیص بیماری تقاضای سونوگرافی کرده‌اند، تا کنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است. این فعال دانشجویی هفته گذشته به علت انسداد مجاری ادراری مورد عمل سونداژ در بهداری زندان اوین قرار گرفته و پس از آنکه درمان موفقیت آمیز نبوده، به علت وخامت حال به صورت اورژانس به بیمارستان مدرس اعزام شده و در اتاق عمل مورد سونداژ قرار گرفته که خوشبختانه این بار پزشکان بیمارستان موفق شدند تا مجاری‌ را باز کنند. این در حالی بود که به علت تورم مثانه گفته شده بود در صورت عدم موفقیت، مثانه باید جراحی و تخلیه شود تا از عفونت‌های ثانویه جلوگیری به عمل آید. قابل اشاره است که در بیمارستان نیز سونوگرافی به علت تعطیل بودن این واحد انجام نشده بازجویان وزارت اطلاعات و مسئولان زندان  نیز مانع بستری شدن وی در بیمارستانهای خارج از زندان  هستند.
شرایط آب زندان اوین که از چاه و قنات تامین می‌شود و با سختی بالا همراه بوده و سرشار از املاح است و ضمنا تغذیه نامناسب و عوامل استرس زا و ... همگی باعث شده‌اند تا این بیماریها در زندان شایع باشند. از این موارد می‌توان به زندانی دیگری نیز اشاره کرد که با مشکلی مشابه روبرو و از رسیدگی های پزشکی محروم است، حمید رضا مرادی از وکلای دراویش گنابادی نیز از درد کلیه و سنگ به شدت رنج می‌برد و او نیز مورد معالجه مناسب قرار نمی‌گیرد. مصطفی دانشجو، یکی دیگر از وکلای دراویش نیز دچار نارسایی کلیه شده و در حالی که به شدت درد می‌کشد هیچ اقدامی در جهت درمان وی صورت نمی‌گیرد. 
لازم به ذکر است این گونه جنایات در حق زندانیان سیاسی در زندان‌های جمهوری اسلامی دارای سابقه‌ای طولانی است و در گذشته نه چندان دور افرادی چون محسن دکمه‌چی و حسن ناهید و هدی رضازاده صابر به علت ممانعت بازجویان وزارت اطلاعات و اقدام به موقع و سهل‌انگاری عوامل قضابی و کادر درمانی زندان اوین جان خود را از دست داده‌اند.

«کوششگران حقوق بشر ایران»
29 فروردین 1391

گزارش فوق  به سازمانهای زیر ارسال  گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل

بازی با قيمت‌های كليدی در اقتصاد كشور؛ چرا؟


هشدار براي بانک مركزي
بازي با قيمت‌هاي كليدي در اقتصاد كشور؛ چرا؟

روزنامه اعتماد: بعد از چند ماه نوسان قيمت در بازارهاي ارز، طلا و سكه، بانك مركزي براي متوقف كردن افزايش قيمت‌هايي كه بر اثر اين نوسانات شكل گرفته بود، با اجراي سياست‌هايي تا حدودي توانست ميزان اين بي‌ثباتي را كاهش دهد. رويه بانك مركزي براي كنترل بازار در شرايط كنوني جواب داده است اما سوي ديگر اين سكه خوشرنگ، سياهي زبري است كه اگر به اقتصاد كشور رو كند، بي‌شك زخم‌هاي عميقي بر پيكر آن خواهد زد. بانك مركزي كه آن روزها شائبه عدم دخالت در بازار به دليل تامين كسري بودجه دولت را يدك مي‌كشيد، با افزايش نرخ سود بانكي و پيش‌فروش سكه به مدت 4، 6، 8 و 9 ماهه كه البته با تاخير زيادي همراه بود، توانست تا حدي از اين ميزان افزايش قيمت‌ها جلوگيري كند. نقدينگي در اقتصاد ايران كه تقريبا هر ساله مانند غولي نابودگر از خواب بيدار مي‌شود و بر بازارهاي اصلي مانند مسكن، طلا و ارز چنبره مي‌اندازد، به ويژه در دو سال گذشته با توجه به اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها مشكلات زيادي را براي كشور به وجود آورده است. در بار آخر دولت با موافقت و عقب‌نشيني از كاهش نرخ سود بانكي تا حدي توانست اين غول را مهار و نقدينگي سرگردان را به بانك‌ها برگرداند.

به اعتقاد اكثر اقتصاددانان، عدم ثبات در سياست‌هاي دولت و بانك مركزي يكي از اصلي‌ترين دلايل اين نوسانات در بازارهاي مسكن، ارز و سكه در سال‌هاي گذشته بوده است. در روزهاي پاياني بهمن ماه سال گذشته، دولت با كمبود بودجه شديدي مواجه شد و از همين جا بود كه شايعه عدم دخالت بانك مركزي در بازارهاي پرتلاطم سكه و ارز براي جبران كسري بودجه دولت منتشر شد. همان زمان گفته شد تا زماني كه كمبود بودجه جبران نشود، بانك مركزي دست به اقدام خاصي نخواهد زد. اين اظهارنظرها پس از ورود با تاخير و يك‌باره دولت در سامان دادن به بازار ارز و سكه قوت گرفت اما در واقع بازي با قيمت‌هاي كليدي در اقتصاد باعث مي‌شود اعتماد عمومي نسبت به سياست‌هاي دولت از بين برود كه اين موضوع جبران‌ناپذير است. يكي از اصلي‌ترين سياست‌هاي اقتصادي دولت نهم و دهم كاهش نرخ سود بانكي بود كه با توجه به ساير سياست‌هاي متناقضي كه با اين طرح در كشور اجرا شده است، دولت از شعار اوليه خود فاصله گرفت تا سوءمديريت در اقتصاد را به مدد بالا بردن سود بانكي از نظرها بپوشاند. اما بررسي ميزان فروش سكه به صورت پيش‌فروش كه از فردا قرار است به خريداران تحويل داده شود، پيش‌بيني روزهاي سختي براي اقتصاد كشور را آسان كرده است. موج جديد تورم از نخستين تبعات اين توفان خواهد بود و ناديده گرفتن فشار ناشي از سفته‌بازي عده‌يي در بازارهاي ارز و سكه، جامعه و به ويژه بخش آسيب‌پذير آن را با مشكلات فراواني مواجه خواهد كرد. تحويل پيش‌فروش سكه با توجه به آنكه بسياري از خريداران اين سكه‌ها تعداد معدودي از افراد فعال در بازار سكه هستند، باعث كاهش قيمت آن در كوتاه‌مدت شده اما اين موضوع را نبايد فراموش كرد كه تقاضاي سكه و طلا از نوع تقاضاي كوتاه‌مدت است و افراد پس از كسب سود مورد انتظار خود از اين بازار خارج مي‌شوند و حجم پول به دليل كسب اين رانت در جامعه افزايش يافته، بنابراين منجر به افزايش تورم به صورت خزنده مي‌شود. اين امر در صورت مقارن شدن با اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها، منجر به افزايش مضاعف تورم خواهد شد. درنتيجه حجم سپرده‌ها و منابع بانك براي اعطاي تسهيلات كاهش يافته و صاحبان بنگاه‌هاي اقتصادي به سمت بازار غيررسمي‌سوق داده مي‌شوند كه اين امر به شكل‌گيري بيشتر نهادهاي غير متشكل و غيرقانوني بازار پولي در كنار بانك‌ها و موسسات مالي و اعتباري مي‌انجامد. در اين ميان بخش‌هاي توليدي و صنعتي نيز بي‌نصيب نخواهند ماند و كمبود منابع و نقدينگي به ناچار آنها را نيز به بازار غيررسمي‌ هدايت مي‌كند و در اين شرايط كه هدفمندسازي يارانه‌ها عرصه را بر صنعتگران تنگ كرده است، شاهد ضربات بيشتري به اين قشر خواهيم بود. از سوي ديگر علاوه بر حبابي شدن مجدد قيمت سكه، اگر بانك مركزي موفق به جمع‌آوري نقدينگي كلان بازار سكه نشود، احتمالا اين نقدينگي، اين‌بار بازار در آستانه جهش مسكن را زير خواهد گرفت كه با توجه به در پيش بودن فصل تابستان اوضاع نامناسب‌تر خواهد بود. لازم به ذكر است در مرحله نخست پيش فروش سكه حدود ? ميليون و ??? هزار قطعه سكه تمام بهار آزادي به صورت 4 ماهه و 6 ماهه به فروش رسيده است كه فردا نخستين روز تحويل اين سكه‌هاست. قيمت سكه پيش‌فروش شده به صورت 4 ماهه، 546 هزار تومان بوده است.

کوههای رومشکان در میان شعله های گاز و خاموشی مسئولان


رومشکان - خبرگزاری مهر: یک سال از نشت گاز در کوههای رومشکان از توابع شهرستان کوهدشت می گذرد و در یکسالی که سرمایه ملی در این منطقه دود می شود و مردم هر روز شعله های روشن گاز را می بینند، مسئولان همچنان خاموش هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، شعله ور شدن زبانه های آتش در دل کوه "درمره" بخش رومشکان شهرستان کوهدشت از فروردین ماه سال 90 آغاز شده و به گفته کارشناسان گازی که در منطقه مشتعل شده گاز طبیعی است که این امر حکایت از وجود یک میدان نفت و گاز در منطقه دارد.

با این اوصاف از زمانی که اولین شعله های گاز بر بالای کوه "درمره" شهرستان کوهدشت مشاهده شد بیش از یکسال می گذرد ولی همچنان کارشناسان وزارت نفت موفق به مهار گاز در منطقه نشده اند تا این سرمایه ملی به راحتی از دست برود.

نشت گاز جاذبه گردشگری شد!

این در حالیست که وقوع این پدیده نادر در استان لرستان موجب هجوم سیل علاقمندان برای دیدن شعله های گاز در منطقه شده است به طوریکه روزانه دهها نفر از این محل بازدید می کنند و با شعله های گاز که از جای جای کوه بیرون می زند عکس یادگاری می گیرند.

این در حالیست که کارشناسان مختلف در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد علت نشت گاز دو احتمال را مطرح کردند که یکی از آنها که قوت بیشتری دارد نشت گاز به دلیل عملیات های اکتشاف نفت در منطقه است و احتمالی که قوت آن ضعیف تر است وجود منبع گازی دیگری در محل نشت گاز است که به دلایل مختلف از جمله شکستگیهای زمین به سطح زمین آمده است.

با این حال کارشناسان شرکت نفت در آخرین اظهار نظری که در جلسه بخشداری رومشکان در اردیبهشت ماه سال گذشته داشته اند عنوان کرده اند که این نشست گاز ربطی به چاههای حفر شده در منطقه ندارد تا اظهار نظر در این زمینه پیچیده تر شود.

وعده یک هفته ای یکساله شد!

به هر روی این روزها در حالیکه معلوم نیست عملیات مهار گاز در چه وضعیتی قرار دارد و اصلا در این زمینه اقداماتی انجام شده است یا خیر این مردم هستند که با حضور در محل کوههای مرکز بخش رومشکان از مشعلهای گاز موجود در منطقه دیدن و گاهی از این گازی که به راحتی هدر می رود برای پختن غذا و گرم کردن چای استفاده می کنند تا دلشان نسوزد که این گاز چرا به راحتی از دست می رود.

شاید دیدن شعله های گاز در این روزهایی که تمام شبکه های رادیو و تلویزیون و سایر رسانه ها از صرفه جویی در مصرف گاز سخن می گویند و قبوض گاز بر روی دست مردم سنگینی می کند پارادوکس قابل تاملی است که افکار عمومی را درگیر خود کرده است.

این در حالیست که در همان روزهای ابتدایی نشت گاز در منطقه یکی از کارشناسان وزارت نفت مستقر در محل حفاری چاههای نفت در گفتگو با خبرنگار مهر از مهار نشت گاز حداکثر تا اواسط هفته - یعنی ابتدای اردیبهشت 90 - خبر داده بود که امروز با گذشت یکسال از وعده ها هنوز نشت گاز در منطقه مهار نشده است و گویا کارشناسان منتظرند تا شعله ها به خودی خود خاموش و نشت گاز در منطقه متوقف شود.

کشف میدان نفتی در کوهدشت

بنابر این گزارش عملیات اکتشاف نفت در شهرستان کوهدشت پیش از این توسط شرکت اکتشافی "سی ان پی سی" وابسته به شرکت نفت متشکل از کارشناسان ایرانی و چینی مستقر در منطقه از سالها قبل آغاز شده و پیش بینی می شود این میدان نفتی حداقل قابلیت استخراج روزانه 10 هزار بشکه نفت را داشته باشد.

این خبر را فروردین ماه سال گذشته خبرگزاری مهر بر روی خروجی خود قرار داد تا 10 ماه بعد مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران نیز بر خبر مهر صحه بگذارد و از کشف میدان نفتی در شهرستان کوهدشت خبر داد.

سید محمود محدث در رابطه با جزئیات این اکتشاف گفت: در این بلوک اکتشافی پیمانکار خارجی موفق به کشف میدان جدید نفتی " بابا حبیب" شد.

این مسئول با تاکید بر اینکه توسعه میدان نفتی بابا حبیب برای پیمانکار خارجی فاقد توجیه اقتصادی لازم بود، بیان کرد: اما توسعه  این میدان جدید نفتی برای شرکت ملی نفت ایران دارای توجیه اقتصادی است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با اعلام اینکه در قراردادها بحث تجاری شناخته شدن توسعه یک میدان نفتی دارای یک فرمول است، بیان کرد: قطعا توسعه میدان بابا حبیب برای پیمانکار خارجی توجیه اقتصادی نداشت اما توسعه این میدان نفتی برای شرکت ملی نفت ایران سودآور است.

قرارداد بلوک اکتشاف - توسعه کوهدشت در برنامه چهارم توسعه با یک شرکت خارجی امضا شد که در این پروژه باید پیمانکار خارجی 600 کیلومتر عملیات لرزه نگاری و 2 حلقه چاه اکتشافی حفاری می کرد که در نهایت تکمیل مطالعات اکتشافی منجر به کشف یک میدان نفتی در استان لرستان شد.

سکوت مسئولان نیز یکساله شد

با تایید خبر وجود میدان نفتی و گازی در منطقه به نظر می رسد متولیان امر فکری برای استفاده از این سرمایه ملی می کردند ولی همچنان نشت گاز در این منطقه روند خود را بدون توجه مسئولان ادامه می دهد تا 365 روز کوههای رومشکان در میان شعله های گاز بسوزد.

اینکه چگونه می توان نشت گاز را در منطقه مهار کرد یا از این سرمایه ملی که در کوههای رومشکان دود می شود نهایت استفاده را برد در حوزه اظهار نظر کارشناسان وزارت نفت است که متاسفانه تاکنون سکوت اختیار کرده اند.

این در حالیست که مطابق آخرین گفتگوهایی که خبرنگار مهر با یک استاد دانشگاه انجام داد، رامین کرمی با برشمردن احتمالات موجود در رابطه با نشت گاز تصریح کرده بود که به هر حال هر گونه نشت گاز به یک منبع نیاز دارد که این منبع باید در منطقه شناسایی شود.

تبعات زیست محیطی نشت گاز در منطقه

این استاد دانشگاه شهید چمران اهوازبه تبعات زیست محیطی نشت گاز در منطقه اشاره کرد و گفت: با توجه به نحوه خروج گاز در منطقه این گاز به شکل کامل سوخته نمی شود که با این اوصاف علاوه بر تولید دی اکسید کربن ما شاهد تولید اکسیدهای مضر دیگری در پی سوختن گاز در منطقه هستیم.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه ناخالصی های دیگری به همراه گاز از شکافهای کوه خارج می شود سوختن آنها می تواند به شکل اکسیدهای سمی وارد محیط اطراف شود که این اکسیدها بسیار خطرناک هستند.

رامین کرمی با تاکید بر اینکه نشت و سوختن گاز در منطقه به طور قطعی با خود مشکلات زیست محیطی را به همراه دارد، یادآور شد: حتی اگر این گاز به طور کامل هم سوخته شود بازهم سمومی را در هوا پراکنده می کند که این سموم دارای خطراتی هستند.

توجیه نکنید، تدبیر کنید!

وضعیت سوختن گاز در منطقه موضوعی است که علاوه بر تبعات زیست محیطی و از بین رفتن یک سرمایه اقتصادی دارای ابعاد مختلفی است که به نظر می رسد یکسال فرصت زیادی است که مسئولان مربوطه برای اظهار نظر در این رابطه از دست داده اند.

اینکه این میدان نفتی یا گازی دارای ارزش تجاری هست یا خیر، اینکه دلیل نشت گاز در این وسعت چه می تواند باشد، اینکه آیا دود شدن این سرمایه تنها راه حل موجود است، اینکه با تبعات زیست محیطی این پدیده چه باید کرد، اینکه مسئولان در این مدت یکساله چه کرده اند و دهها سئوال دیگر موضوعی است که در یکسال گذشته ذهن مردم لرستان و کوهدشت را درگیر کرده است.

این در حالیست که در سال حمایت از تولید ملی ضرورت اتکا به توانمندی ها و ظرفیت های داخلی به ویژه در بعد انرژی موضوعی انکار ناپذیر است.

مقام معظم رهبری در بازدید از عسلویه وقتی به مشعل‌هایی رسیدند که شعله‌های بسیار بلندی داشت، اشاره کردند که چرا این شعله‌ها این ‌قدر بلند است؟ یکی از کارشناسان توضیح داد که این به لحاظ فنی است. گفتند من دو سئوال دارم؛ اول اینکه آیا این شعله‌ها گاز است و ارزش اقتصادی دارد؟ گفتند بله. آقا گفتند: دوم اینکه آیا محیط زیست را آلوده می‌کند؟ گفتند بله. گفتند پس باید تدبیر کنید. توجیه نکنید، تدبیر کنید.

این نگاه رهبر فرزانه انقلاب به ضرورت استفاده از منابع موجود از یک طرف و توجه به مسائل زیست محیطی از سوی دیگر تکلیف را برای مسئولان امر روشن ساخته است که به نظر می رسد ادامه سکوت متولیان امر در این زمینه توجیه ناپذیر است.

دیوانعالی رژیم حکم اعدام یک نوجوان 17 ساله را تائید کرد


روزنامه خراسان: ديوان عالي کشور حکم قصاص جوان ۱۷ساله اي را به اتهام ربودن و قتل يک دختر ۷ساله تاييد کرد.

ماجراي اين پرونده در يکي از روزهاي پاييز سال ۸۹ هنگامي آغاز شد که ماموران کلانتري خلق آباد مشهد در جريان کشف جسد يک دختربچه در زمين هاي کشاورزي قرار گرفتند. دختر بچه اي که والدينش روز قبل گم شدن او را گزارش داده بودند.ماموران کلانتري پس از عبور از پمپ بنزين منطقه و پشت سر گذاشتن زمين هاي کشاورزي به باغ انگور مخروبه اي رسيدند. 

جسد دختربچه اي با کيف صورتي و کاپشن آبي رنگ و در حالي که يک موزاييک روي صورتش گذاشته شده بود در گوشه اي از باغ بر روي زمين افتاده بود. با تماس ماموران کلانتري بلافاصله قاضي ويژه قتل عمد وقت مشهد و عوامل تشخيص هويت در محل حاضر شدند. بخش هايي از لباس دختر بچه و يک نيم آجر خون آلود در نزديکي جسد به چشم مي خورد. به دستور مقام قضايي بلافاصله تحقيق درباره پرونده آغاز شد.در تحقيقات پليس از خانواده و نزديکان دختر ۷ساله آن ها گفتند به هيچ کس مظنون نيستند و با کسي مشکل خاصي نداشتند. آن ها گفتند که دخترشان از روز گذشته و پس از ترک مدرسه ناپديد شده بود. 

در تحقيقات ميداني چند شاهد اظهار کردند که اين دختربچه را در حالي که سوار بر يک خودرو سفيد شده بود ديده بودند. تنها نشاني که توسط شاهدان از خودرو ذکر شد شماره حرف «ميم» پلاک آن بود.۶روز بعد ماموران پليس از ۲جوان از جمله يکي از آن ها که ۱۷ساله بود و روز قبل از حادثه در منزل دختربچه به عنوان تعميرکار حضور داشت چند سوال پرسيدند که آن ها هم ابراز بي اطلاعي کردند. پزشکي قانوني نيز علت مرگ را خراشيدگي استخوان جمجمه در اثر اصابت جسم سخت اعلام کرد. 

اعتراف عامل جنايت 

حدود ۲۰روز پس از کشف جسد همان جوان ۱۷ساله با حضور در پليس راه باغستان در حوالي شهرستان فردوس خود را تحويل پليس داد و به قتل دختر ۷ساله اقرار کرد. با انتقال متهم به پليس آگاهي استان تحقيقات دقيق از وي آغاز شد.اين جوان مدعي شد که پدر و مادرش ساکن مشهد هستند و خودش هم در روستاي محل جنايت به کار مشغول بوده است. وي درباره روز حادثه نيز گفت: در ساعت ۱۲وربع روز حادثه براي خريد نوشابه کارگاه را به مقصد روستا ترک کردم. در داخل روستا دختر ۷ساله مشغول بازي با سنگ بود که يکي از سنگ هايي که پرتاب کرد به سينه ام خورد و من هم به دليل ناراحتي به دنبالش دويدم و وقتي که ايستاد ناگهان هلش دادم. وي ادامه داد: در همين لحظه او به زمين افتاد و سنگي که روي زمين بود به سرش فرو رفت و من از ترس فرار کردم.وي با بيان اين که با ديدن عکس دختر بچه در روزنامه متوجه مرگ او شده، افزود: من حتي در مراسم عزاداري اش هم بودم و از آن روز دچار عذاب وجدان شدم تا اين که خودم را به پليس معرفي کردم. تحقيقات تکميلي ماموران آگاهي مشخص کرد که متهم در سال۸۸ نيز به جرم آدم ربايي محکوم شده بود. 

شرح واقعيت ماجرا 

در حالي که متهم در تحقيقات اوليه ماجرا را به گونه اي ديگر تعريف کرده بود سرانجام لب به اعتراف گشود و به شرح واقعي ماجرا پرداخت. متهم گفت: در ساعت ۱۲وربع روز حادثه براي خريد نوشابه سوار بر خودرو کارگاه را ترک کردم و به روستا رفتم. در راه دختربچه را ديدم و به او طمع کردم.وي ادامه داد: پس از سوار کردن دختر او را به محل جنايت بردم و پس از آزار وي از ترس اين که ماجرا را به خانواده اش بگويد با آجر ۴بار به شقيقه اش کوبيدم و پس از آن با سنگي بزرگ ۲بار به سرش زدم. متهم در ادامه افزود: سپس به کارگاه رفتم و مشغول کار شدم. وي در پاسخ به سوالي مبني بر شناخت قبلي دختربچه گفت: يک روز قبل او را در منزلشان ديده بودم. متهم در جلسه دادگاه نيز پس از شرح واقعه گفت: هيچ دفاعي ندارم و من او را کشتم.در ادامه روند تحقيقات متهم جهت تعيين وضعيت روحي و رواني از حيث جنون يا عدم جنون به پزشکي قانوني منتقل شد که در نتيجه بررسي ها اعلام شد متهم در حال حاضر و در حين ارتکاب بزه علائمي از جنون را نداشته و مسئول اعمال خويش است.در اواخر بهمن سال ۸۹ پرونده اين جنايت به دادگاه کيفري استان خراسان رضوي ارسال شد و به شعبه ۳ ارجاع گرديد. 

چند روز بعد دادگاه در همين شعبه برگزار شد. در ابتداي جلسه اولياي دم تقاضاي قصاص متهم و مجازات وي به دليل تجاوز را از دادگاه تقاضا کردند.قاضي دادگاه به همراه مستشاران خود پس از شنيدن اظهارات طرفين و بررسي دقيق اظهارات، شواهد و مدارک متهم را از حيث قتل به قصاص نفس محکوم کردند.همچنين وي به جرم آدم ربايي به تحمل ۱۵سال حبس محکوم گرديد و با توجه به گزارش پزشکي قانوني از اتهام زنا تبرئه شد. اين در حالي است که اين جوان به دليل ارتکاب عمل منافي عفت به شلاق محکوم شد. با اعلام اين حکم پرونده براي تاييد نهايي و رسيدگي به تجديدنظرخواهي به ديوان عالي کشور ارسال گرديد که در آن جا نيز ضمن رد تجديد نظرخواهي، دادنامه شعبه ۳ دادگاه کيفري استان تاييد شد. 

بررسي پرونده از نگاه کارشناسان 

قاضي پرونده در گفت وگو با خراسان ضمن تاکيد بر برخورد با عاملان جرايم بر بررسي دقيق اعمال مجرمانه تاکيد کرد. 

وي گفت: در بروز يک جرم عوامل مهم ديگري چون مسائل اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي، خانوادگي و رواني دخيل هستند که براي کاهش وقوع جرم بايد همه آن ها را در نظر گرفت و صرفا برخورد قضايي نمي تواند در اين راه موثر باشد. يک وکيل دادگستري نيز ضمن تاکيد بر اين نکته که اعمال قانون به تنهايي امنيت ايجاد نمي کند، افزود: قانون بايد عادلانه و با قاطعيت با اين گونه جرايم برخورد کند و اعمال قانون از موارد امنيت اجتماعي است.عزيزي با بيان اين که جرم و جنايت يک پديده اجتماعي است، ادامه داد: مسائل اجتماعي و فرهنگي زيادي در وقوع اين گونه جرايم موثر هستند و اعمال قانون به تنهايي کافي نيست چرا که در طول ساليان دراز قانون با عاملان جرايم برخورد داشته اما از ميزان جرايم به همان ميزان کم نگرديده است. 

وي مي افزايد: برخورد قانوني شرط لازم است اما شرط کافي نيست.يک جامعه شناس نيز دروني نشدن ارزش هاي فرهنگي و اجتماعي در فرد را از علل وقوع اين گونه حوادث ذکر کرد و گفت: گفتمان لذت و مصرف تحت تاثير رسانه هايي چون ماهواره و اينترنت در حال رشد است و بايد از طريق تقويت ارزش هاي مذهبي و سنتي از در اولويت قرار گرفتن اين گفتمان جلوگيري کرد. عليرضا عزيزي با تاکيد بر نقش خانواده، ادامه داد: خانواده در تقويت قواعد هنجاري صحيح بسيار موثر است و بايد در اين محيط تلاش شود تا اين قواعد هنجاري قبل از ۱۵ سالگي فرد در وي تقويت شود. وي همچنين بر نقش مشاوره هاي رواني و تربيتي تاکيد کرد و گفت: همه آدم ها حتي در شرايط عادي نياز به مشاوره دارند تا راه هاي درست فکر کردن و صحيح عمل کردن در شرايط مختلف را بياموزند. 

حذف 4 صفر از پول ملی در بازار تهران


خبرگزاری فارس: گزارش فارس حکایت از آن دارد که برخی از صنوف در بازار تهران اقدام به حذف چهار صفر از پول ملی کرده اند.

طرح حذف چهار صفر پول ملی که 15 بهمن ماه سال گذشته در کمیسیون اقتصادی دولت نهایی شده بود، با گذشت بیش از 75 روز هنوز مورد تأیید و امضای احمدی نژاد رئیس جمهور قرار نگرفته است.این در حالی است که پس از بررسی های لازم برنامه کلی حذف 4 صفر پول ملی برای اولین بار در تاریخ 19 تیرماه سال گذشته در هیات دولت تصویب شد تا اقدامات اجرایی برای این اصلاح بزرگ ساختاری آغاز شد.

مشاهدات خبرنگار اقتصادی حکایت از آن دارد که برخی صنوف در بازار تهران از  هم اکنون به استقبال طرح حذف سه صفر  از پول ملی رفته اند و در اقدامی جالب اتیکت هایی با حذف سه صفر و واحد تومان نصب شده است.

حذف چهار صفر در بازار تهران 

تعلل بانک مرکزی در اجرای طرح و حاشیه هایی که برای آن بوجود امده باعث شده است تا صنوف خود سرانه به این سمت حرکت کنند.

به گزارش فارس، برخی کارشناسان معتقد بودند حذف سه یا چهار صفر از پول ملی ممکن است آثار تورمی داشته باشد، هر چند افزایش قیمت های چند وقت اخیر در این اقدام صنوف بازار تهران بی تاثیر نبوده است.

بانک مرکزی پیش از این اعلام کرده بود که در لایحه مذکور ، زمان شروع طرح ابتدای سال 1393 در نظر گرفته شده است.

بحران اتمی و لغو تحریمها؛ جمهوری اسلامی باید تسلیم شود



بی بی سی: هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا در مصاحبه مطبوعاتی در برزيل گفت در حالی که ايران برای دور دوم مذاکرات در بغداد آماده می شود، آمريکا به تحريم‌های خود علیه ايران ادامه می دهد.

خانم کلينتون گفت که "مسئوليت اصلی" بر عهده ايران است که نشان دهد درباره مذاکرات و برنامه اتمی خود جدی است.

وزير امور خارجه آمريکا گفت: "ما هم طبق عملکرد آنها واکنش نشان می دهيم."

سخنان خانم کلينتون پاسخی است به علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران که روز دوشنبه گفته بود اگر غرب گام مثبتی بردارد ايران هم کمک خواهد کرد تا مسئله اتمی سريع‌تر حل شود.

خانم کلينتون گفت آمريکا "آماده همکاری متقابل است اما نه در حال حاضر."

خانم کلينتون گفت: "من به عمل در برابر عمل معتقدم."

اما خانم کلينتون گفت که ايران بايد نگراني های جامعه بين المللی را نسبت به برنامه اتمی خود از بين برد.

او گفت: "ما بايد شاهد باشيم که ايران به طور جدی تمام ابهام های هسته ای موجود را از بين خواهد برد."

کشورهای غربی می گويند که ايران قصد دارد سلاح اتمی بسازد.


تحريم ها در تابستان آینده شديدتر خواهند شد

از سوی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا نیز درخواست رژیم تهران برای لغو تحريم ها را رد کرد و گفت، تحريم ها پا برجا است. درحال حاضر هيج کس کلا در خصوص بر داشتن يا لغو  تحریم ها صحبت نکرده است.

به گزارش رادیو فردا، مارک تونر با رد اين مساله گفت، ما شدیدترين تحريم ها در طول تاريخ را بر عليه رژیم تهران در حال حاضر اعمال کرده ايم، و اين تحريم ها در تابستان آینده شديدتر خواهند شد.

احتمال تصويب تحريمهای جديد علیه رژیم تهران در سنای آمریکا



قانونگذاران آمريکا هشدار دادند در صورتی که رژيم تهران غنی سازی اورانيوم را بيدرنگ متوقف نکند، تحريمها را عليه اين رژيم تشديد خواهند کرد. 

وال استريت ژورنال در گزارشی تحت عنوان "مذاکرات اتمی رژيم تهران، به ترديدها دامن می زند"، نوشت، قانونگذاران برجسته آمريکا بار ديگر متعهد شدند در صورتی که رژيم تهران بيدرنگ قطعنامه های شورای امنیت را به اجرا نگذارد و غنی سازی اورانيوم را متوقف نکند، تحريمهای اقتصادی جديدی را عليه اين رژيم تصويب کنند. 

سخنگوی سناتور مارک کرک که رهبری اعمال فشارهای مالی عليه رژيم تهران را برعهده داشته است، گفت، ما نبايد گفتگوی ديپلماتيک را با متابعت از قطعنامه های شورای امنيت ملل، اشتباه بگيريم. 

وی افزود، سنای آمريکا بايد با تصويب تحريمهای جديد دو حزبی به پيش حرکت کند، مگر اينکه رژيم تهران تمام فعاليتهای غنی سازی اورانيوم خود را متوقف سازد.

مواد مخدر؛ حکم اعدام برای ۸۵ زندانی در اردبیل


۸۵ زندانی در اردبیل به اتهام قاچاق مواد مخدر به اعدام محکوم شده‌اند

 غلامرضا رضایی، رئیس کل دادگستری استان اردبیل از محکومیت ۸۵ نفر به اتهام مواد مخدر در استان اردبیل در سال گذشته که از این تعداد عده‌ای اعدام شده و مابقی امسال اعدام خواهند شد، خبر داده است.


 غلامعلی رضایی صبح روز دوشنبه ۲۸ فروردین ماه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل گفت: "دستگاه‌ قضایی استان در سال گذشته به بیش از ۴ هزار فقره پرونده مربوط به مواد مخدر رسیدگی کرده است که در این بین ۸۵ نفر به اعدام محکوم شده‌اند.

قاتل کهریزک به مجلس بی خاصیت کَلَک زد


زینت میرهاشمی 

 گزینش سعید مرتصوی از طرف احمدی نژاد در مسئولیت مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی، حرکتی حساب شده در جدال باندهای حکومت بود. سعید مرتضوی چهره ای منفور و معروف به جلاد زندان کهریزک، هنگامی به این مقام انتخاب شد که پرونده وی در رابطه با جنایتهای انجام شده در کهریزک بسته نشده بود.  

مجلس نشینان انتصاب مرتضوی را به برگی علیه احمدی نژاد و به موضوعی قابل جدل در مجلس تبدیل نمودند. معترضان با سر و صدای زیاد دولت احمدی نزاد را تهدید به استیضاح وزیرش نمودند. سرانجام روز یکشنبه 28 فروردین کسانی که قرار بود وزیر کار را استیضاح کنند، با قول «شرف» این جلاد، امضاهای خود را پس گرفتند. 

مضحک تر از همه این قول «شرف» را حداد عادل تائید کرده است. مجلس نشینان در برابر دم و دستگاه دولت احمدی نژاد چنان بی یال و دُم هستند که به قول شفاهی که البته قول دهنده آن را تکذیب کرده، تن دادند. 

رسوایی مجلس با عدم پذیرش هر گونه استعفای احتمالی مرتضوی از طرف احمدی نژاد بیشتر آشکار شد. وزیر استیضاح نشد، مرتضوی در سمت خود باقی ماند، احمدی نژاد بار دیگر ریشخندی به مجلس نشینان زد و با حمایت از مرتضوی بر بی خاصیتی قوه مُقَنَنِه مُهر تایید گذاشت. 

رسیدگی به جنایات افرادی مثل سعید مرتضوی از جانب کسانی که خود در قتل و جنایت سهیم هستند، به روالی پیش خواهد رفت که در چند روزه گذشته شاهد بودیم. 

سعید مرتضوی مهره ای از حکومت قتل و جنایت است که با امکانات حکومت دست به جنایت زده است. اگر سعید مرتضوی هم برکنار شود، جنایت به وسیله مهره های دیگر ادامه خواهد یافت.

نگرانی اوتاوا از احتمال اعدام یک ایرانی - کانادايی


به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزيرخارجه کانادا روز دوشنبه از رژیم تهران خواست تا اعدام قريب الوقوع حميد قاسمی شال، کانادايی ايرانی تبار را متوقف کند. وی در ايران به جاسوسی متهم شده است. 

جان برد وزيرخارجه کانادا طی اطلاعيه ای گفت، کشورش از اینکه ممکن است حکم اعدام حمید قاسمی شال اجرا شود، عميقا نگران است.

در اين اطلاعيه آمده است که کانادا از رژیم تهران می خواهد فورا حکم اعدام این شهروند ایرانی -  کانادايی را لغو کند.

جان برد افزوده است که ما از رژيم تهران موکدانه می خواهيم تا اين تصميم خود را تغيير دهد و به التزامات بين المللی خود در زمينه حقوق بشر پايبند باشد. 

حمید قاسمی شال 42 ساله در سال ۲۰۰۹ به اتهام جاسوسی به مرگ محکوم شده است. 

نزدیکان او گفتند وی به تهران سفر کرده بود تا از مادر بيمارش عيادت کند.

وی بعد از انقلاب ۱۹۷۹ در تورنتو زندگی می کرده است. 

جمهوری اسلامی  تابعيت دوگانه او را به رسميت نمی شناسد.

رتبه پائین ایران در توسعه دولت الکترونیکی


کشور قزاقستان از رتبه ۸۱ در سال ۲۰۰۸ به رتبه ۴۶ در سال ۲۰۱۰ و رتبه ۳۸ در سال ۲۰۱۲ ارتقا یافته است.

ایلنا: عضو کنفدراسیون بین المللی دولت الکترونیک گفت: ایران در دولت الکترونیکی در سال ۲۰۱۲ از میان ۱۹۰ کشور دنیا رتبه ۱۰۰ را از آن خود کرد. 

به گزارش ایلنا، احسان قدیری کار‌شناس ارشد تجارت الکترونیکی و مدیر عامل شهر الکترونیک پارس گفت: رتبه ایران در گزارش دولت الکترونیک سازمان ملل از میان ۱۹۰ کشور دنیا ۱۰۰ شد. 

در گزارش قبلی رتبه ایران در سال ۲۰۱۰، ۱۰۲ بود، این در حالی است که بسیاری از کشور‌های در حال توسعه و کشور‌های منطقه رشد خوبی را در دولت الکترونیکی داشته‌اند به عنوان نمونه رتبه کشور قزاقستان از ۸۱ در سال ۲۰۰۸ به ۴۶ در سال ۲۰۱۰ و ۳۸ در سال ۲۰۱۲ ارتقا یافته است. 

بر اساس‌ این گزارش، در میان ۵۰ کشور اول نام بسیاری از کشور‌های منطقه و کشور‌های در حال توسعه دیده می‌شود که از جمله می‌توان به رتبه کشورهای امارات ۲۸، بحرین ۳۶، قزاقستان ۳۸، شیلی ۳۹، مالزی ۴۰، عربستان ۴۱، کلمبیا ۴۳ و قطر ۴۸ اشاره کرد. 

در گزارشات دولت الکترونیک سازمان ملل ایران در میان کشور‌های جنوب آسیا دسته بندی و بررسی می‌شود که در این گروه مالدیو با رتبه ۹۵ قبل از ایران و سریلانکا با رتبه ۱۱۵ بعد از ایران قرار دارند. 

در گزارش دولت الکترونیکی سال ۲۰۱۲ کشور‌های کره جنوبی، هلند، بریتانیا، دانمارک و آمریکا به ترتیب رتبه اول تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند. 

حضور نمایندگان رژیم در مراسم پرتاب موشک کره شمالی


خبرگزاری مهر: یک خبرگزاری کره ای به نقل از منابع آگاه مدعی شد که در جریان مراسم پرتاب موشک ماهواره بر کره شمالی، چند ایرانی نیز حضور داشته اند.

به گزارش رویترز، منابع دیپلماتیک به خبرگزاری رسمی کره جنوبی گفته اند چند مقام ایرانی در مراسم پرتاب موشک کره شمالی به فضا حضور داشته و از نزدیک شاهد این اقدام بوده اند.

این ادعا در حالی از سوی خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی مطرح می شود که نه پیونگ یانگ و نه مقامات سئول آن را تایید نکرده اند و منبع مذکور نیز اطلاعات بیشتری در اختیار این خبرگزاری قرار نداده است.

بر این اساس برنامه کره شمالی برای قرار دادن ماهواره هواشناسی اش در مدار زمین که به مناسبت صدمین سالروز تولد "کیم ایل سونگ" رهبر اسبق این کشور در روز جمعه به اجرا گذاشته شد، ناموفق بود.

به گفته مقامات سئول و واشنگتن موشک ماهواره بر مذکور دقایقی پس از پرتاب در دریا سقوط کرده است. آنها همچنین نگرانی خود را از تلاش مجدد پیونگ یانگ برای آزمایش موشکهای مشابه دیگر اعلام کرده اند.

احضار سفیرعربستان به وزارت امورخارجه رژیم


ایرنا:  در پی دریافت اخبار نگران كننده ای در خصوص وضعیت تعدادی از اتباع ایرانی كه در زندان شهر دمام عربستان زندانی هستند، سفیر عربستان سعودی در تهران روز-دوشنبه به وزارت امورخارجه فراخوانده شد . 
  
به گزارش اداره كل اطلاعات و اخبار وزارت امور خارجه ،'حسن قشقاوی 'معاون كنسولی و امورایرانیان وزیر امورخارجه در این ملاقات ضمن ابراز نگرانی از برخی اخبار واصله در ارتباط با وضعیت اتباع كشورمان در دمام عربستان ، خواستار اقدام فوری مراجع ذیربط سعودی جهت روشن شدن سرنوشت افراد بازداشتی شد. 

در همین رابطه یك مقام آگاه در وزارت امورخارجه گفت : این وزارتخانه طی دو روز گذشته پیگیریهای متعددی را از مراجع ذیربط در عربستان و تهران انجام داده و این تلاشها همچنان ادامه دارد . 

وی اضافه كرد : وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران همواره نسبت به حفظ و دفاع از حقوق اتباع ایرانی صریح و جدی بوده و عدم پاسخگویی طرف سعودی را نافی مسوولیتهای حقوقی و بین المللی و تعهدات آن كشور در چارچوب كنوانسیون های ذیربط در خصوص حقوق زندانیان نمی داند.