۱۳۹۱ اسفند ۴, جمعه

روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی در ایران را آزاد کنید!


با نزدیک شدن به برگزاری  انتخابات ریاست جمهوری ١٤ خرداد ١٣٩٢، دو دشمن آزادی اطلاع رسانی، علی خامنه‌ای و محمود احمدی نژاد می‌خواهند، مردم ایران را وادار به سکوت و محروم از اطلاع‌رسانی کنند.
پس از یکشنبه سیاه، ٨ بهمن ١٣٩١ در بسیاری از شهرهای ایران، بازداشت، احضار و بازجویی روزنامه‌نگاران تشدید شده است. در این مدت دست کم ١٩ روزنامه نگار بازداشت و تعدادی نیز احضار و بازجویی شده‌اند. آنها به "همکاری با گروه‌های ضد انقلاب" و سرویس‌های امنیتی خارجی" متهم شده‌اند.
دهشت‌افکنی که از فردای انتخابات بحث برانگیز ٢٢ خرداد ١٣٨٨ بر کشور حاکم شد، ادامه دارد و تشدید می‌شود. بنا بر اطلاعات گردآوری شده از سوی گزارش‌گران بدون مرز بیش از ٣٥٠ روزنامه‌نگار و وب نگار در این مدت بازداشت و از سوی دادگاه‌های انقلاب به حبس‌هایی از شش ماه تا بیست سال زندان محکوم شده‌اند.
جمهوری اسلامی ایران، امروز با ٥٨ روزنامه‌نگار و وب‌نگار زندانی یکی از بزرگترین زندان‌های جهان برای فعالان رسانه‌ای‌ست.
با هم به سرکوب آزادی اطلاع رسانی و فعالان رسانه‌ها پایان دهیم
گزارش‌گران بدون مرز خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط، همه ی روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی‌ست. با امضای این طومار، همیار ما برای تحقق این خواست شوید

-- 

بحران اتمی رژیم؛ اولاند و کری گفتگو می ‌کنند


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا چهارشنبه هفته آینده، بیست و هفتم فوریه با فرانسوا هولاند، رئیس جمهور فرانسه دیدار و در مورد رژیم تهران گفتگو خواهند کرد. در این دیدار لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز حضور خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در دیدار وزیر امور خارجه آمریکا با مقامات فرانسوی، قرار است موضوعاتی چون جنگ در مالی، بحران سوریه و پرونده هسته ای رژیم تهران مطرح شده و طرفین در مورد آن گفت و گو کنند.

رادیو فرانسه افزود، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا قرار است از فردا، یکشنبه، بیست و چهارم فوریه سفری را به برخی کشورهای اروپا و خاورمیانه برای دیدار با دیپلمات های این کشورها آغاز کند.

در این سفر که تا ششم مارس آینده به طول می انجامد، وی به کشورهای هلند، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ترکیه، مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر خواهد رفت.

وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرده که هرچند قرار است موضوع دخالت نظامی فرانسه در مالی و حمایت آمریکا از فرانسه، موضوع اصلی گفت و گو بین طرفین قرار گیرد اما موضوعات دیگری چون برنامه هسته ای رژیم تهران، صلح بین فلسطین و اسرائیل، جنگ داخلی سوریه، افغانستان و کره شمالی هم در این جلسه مطرح خواهد شد.

گفتنی است با انتشار گزارش محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد نصب سانتریفوژهای پیشرفته در تاسیسات اتمی نطنز دولت های غربی نسبه به این امر واکنشن نشان دادند.

این سانتریفوژها به رژیم تهران امکان می دهد که برنامه غنی سازی خود را با سرعت بیشتری دنبال کند.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته و پس از انتشار گزارش آژانس، این اقدام ایران را تحریک‌آمیز خواند.

از سویی قرار است روز سه‌شنبه، هشتم اسفند، رژیم تهران با گروه ۱+۵ در آلماتی قزاقستان پای میز مذاکره در مورد پرونده هسته ای بنشیند.

مذاکرات پیشین رژیم تهران با گروه 5+1 که در مسکو صورت گرفت، بی نتیجه مانده بود.

بلاتکليفی شش فعال مدنی کرد در اداره اطلاعات مريوان



با گذشت بيش از سه هفته، شش فعال مدنی و دانشجويی در اداره اطلاعات شهر مريوان همچنان بلاتکليف هستند.

به گفته منابع نزديک به خانواده اين شش فعال کرد، آنان تاکنون در اداره اطلاعات مريوان تحت بازجويی هستند.

روز شنبه دهم بهمن‌ماه سوران دانشور، خالد محمدی، زانا معينی، سامان محمودی، داوود قسيمی و محمد کهنه‌پوشی توسط نيروهای امنيتی شهرستان مريوان بازداشت شدند.

يکی از بستگان سامان محمودی به زمانه گفت، چند نفر از بازداشت‌شدگان در طول سه هفته گذشته تنها تماسی کوتاه تلفنی با خانواده‌های خود داشته‌اند.

تاکنون پيگيری خانواده اين فعالان مدنی بی‌نتيجه مانده و اداره اطلاعات به آنان گفته است، هنوز اين افراد تحت بازجويی هستند.

تاکنون پيگيری خانواده اين فعالان مدنی بی‌نتيجه مانده و اداره اطلاعات به آنان گفته است، هنوز اين افراد تحت بازجويی هستند
نيروهای امنيتی همزمان با بازداشت اين شش نفر، دو فعال دانشجويی ديگر به نام‌های شاهو محمودی و دانا لنج‌آبادی را به ستاد خبری اداره اطلاعات شهر مريوان احضار کرده بودند.

از شهريور تا آبان‌ماه سال جاری دست‌کم هفت عضو اين اتحاديه به نام‌های اسعد باقری، سوران دانشور، ميلاد کريمی، مهدی دعاگو، آرمان زمانی، رحيم باجور و شيرزاد کريمی از سوی نيروهای امنيتی احضار و بازداشت شدند.

سوران دانشور در شهريورماه سال ۹۰ بازداشت و در بهمن‌ماه همان سال به اتهام "تبليغ عليه نظام جمهوری اسلامی" به يک سال زندان محکوم شد.

حکم اين فعال دانشجويی به مدت دو سال به صورت تعليق در آمده است.

سوران دانشور فارغ‌التحصيل رشته مسکن و شهرسازی دانشگاه کردستان و دبير هماهنگی اتحاديه دمکراتيک دانشجويان کرد است.

  اتحاديه دمکراتيک دانشجويان کرد، سال ۱۳۸۴ توسط جمعی از دانشجويان کرد تأسيس شد. شماری از اعضای اين اتحاديه از حق تحصيل محروم شده‌اند.

بازداشت دراويش معترض در مقابل زندان اوين



صبح امروز دراويش گنابادی که به حمايت از وکلای دراويش و ساير دراويش زندانی در مقابل زندان اوين حضور يافته بودند، بازداشت و گروهی از آنان پس از چند ساعت آزاد شدند.

به گزارش تارنمای مجذوبان نور، صبح امروز پنج‌شنبه سوم اسفندماه گروهی از دراويش گنابادی که در مقابل زندان اوين تجمع کرده بودند توسط نيروهای امنيتی و انتظامی بازداشت شدند.

بنا به اين گزارش تعدادی از اين دراويش پس از انتقال به بازداشتگاه مورد ضرب و شتم و توهين قرار گرفتند.

گزارش می‌افزايد مأموران امنيتی خواستار امضای تعهدنامه توسط دراويش بودند که با مقاومت آن‌ها روبه‌رو شدند و پس از چند ساعت گروهی از آنان آزاد شدند.

بهزاد نوری کوچی، عطاءالله پورمند، کيوان کولی‌وند، حميد رحمانی، حسن مقدم، امين کرمی، علی اسدی، رضا فردوس مقدم، مسعود رضايی، محمد هاشمی، نجم‌الدين نوری، علی‌اشرف شادکام، پيمان امرايی و امير حاجی‌آبادی، از جمله دراويشی بودند که بازداشت شدند.

پس از آزادی چند تن از آنان هنوز از سرنوشت تعدادی از بازداشت‌شدگان اطلاعی در دست نيست.

سرکوب دراویش گنابادی و تخریب حسینیه‌ها و اماکن مذهبی آنان در ايران در سال‌های اخیر افزایش یافته است و نیروهای سپاه پاسداران، بسیج، لباس‌شخصی‌ها و گروه‌های فشار در اين برخوردها نقش دارند
اين دراويش در روزهای گذشته اعلام کرده بودند که برای حمايت از وکلای دراويش و ساير دراويش زندانی که بيش از ۳۵ روز است در سلول‌های انفرادی و اعتصاب غذا به‌سر می‌برند، با ساک و وسايل خود در ساعت ۱۰ روز سوم اسفند، در جلوی زندان اوين حضور خواهند يافت و آماده هستند که مانند وکلا و ساير دراويش زندانی، دستگير و راهی زندان شوند.

به دلیل تحصن دراویش گنابادی مقابل مجلس ايران در سوم اسفندماه سال ۱۳۸۷ در اعتراض به تخریب حسينه‌های دراويش در شهرهای قم، بروجرد و اصفهان، و سرکوب و بازداشت تعدادی از ایشان توسط نیروهای انتظامی، از سوی آنان "روز درویش" نامگذاری شده است. 

تارنمای مجذوبان نور پيش از اين خبر داده بود که جمع زيادی از دراويش گنابادی در شهرهای مختلف ايران اعلام کرده‌اند به دليل وخامت حال دو درويش گنابادی که بيش از يک ماه است در اعتصاب غذا هستند و در حمايت از وکلای زندانی محبوس در بندهای امنيتی زندان اوين، در روز سوم اسفند در يک حرکت خودجوش و در اعتراض به نقض حقوق قانونی دراويش به عنوان يک شهروند ايرانی قصد حضور در مقابل زندان اوين را دارند.

آن‌ها همچنين خواهان فراهم شدن محاکمه عادلانه دراويش زندانی در دادگاهی عادلانه شدند و اعلام کردند که در غير اين صورت حاضرند خود به زندان بروند. اين گروه از دراويش ساک و وسايل خود را نيز به‌همراه داشتند.

تارنمای مجذوبان نور همچنين نوشته است خبرهای پراکنده‌ای نيز از امضا‌ی نامه‌ای توسط دراويش گنابادی منتشر شده که در آن آمده است: "ما را زندانی کنيد تا شاهد ستم بر برادران و مدافعان‌مان نباشيم."

صبح امروز همزمان با تجمع دراويش، وکلای زندانی دراویش پس از ۳۷ روز بی‌خبری به مدت کوتاه با خانواده‌های خود ملاقات کردند
دراویش در ایران از اقلیت‌های مذهبی به‌شمار می‌روند و سلسله‌های گوناگونی از آنان در ايران زندگی می‌کنند با این حال جمهوری اسلامی ایران فشارهای زیادی از جمله بازداشت، تخریب خانقاه‌ها و حسینیه‌های دراویش را بر آن‌ها وارد می‌کند.

سرکوب دراویش گنابادی و تخریب حسینیه‌ها و اماکن مذهبی آنان در ايران در سال‌های اخیر افزایش یافته است و نیروهای سپاه پاسداران، بسیج، لباس‌شخصی‌ها و گروه‌های فشار در اين برخوردها نقش دارند.

در همين حال صبح امروز همزمان با تجمع دراويش، وکلای زندانی دراویش پس از ۳۷ روز بی‌خبری به مدت کوتاه با خانواده‌های خود ملاقات کردند.

اين وکلا در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات زندانی و ممنوع الملاقات بودند.

از سوی ديگر دو تن از دراویش گنابادی محبوس در زندان عادل‌آباد شیراز همچنان در اعتصاب غذا به‌سر می‌برند و صالح مرادی و کسری نوری، دو تن ديگر از آنان از روز ۲۷ دی‌ماه و در اعتراض به انتقال وکلای دراویش به سلول‌های انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده‌اند که حال جسمی این دو نیز وخیم گزارش شده است.

در روزهای ۱۲ و ۱۳ شهريورماه ۱۳۹۰ (سوم و چهارم سپتامبر ۲۰۱۱) بيش از ۶۰ نفر از دراويش گنابادی و وکلای آن‌ها در شهر‌های کوار، شيراز و تهران دستگير شدند.

سازمان عفو بين‌الملل نيز با انتشار بيانيه‌ای اين دستگيری‌ها را محکوم کرد و نوشت: "تمامی‌ اعضای گروه اقلیت در ایران از جمله بهایی‌ها، تازه مسیحی‌‌ها، اهل تسنن، علمای شیعه منتقد دولت، اهل حقٔ و هچنین دراویش تحت تبعیض، آزار و اذیت، بازداشت بی‌دلیل و تجاوز و تخریب مکان‌های عمومی آن‌ها قرار می‌گیرند و نسبت اهریمنی دادن به این گروه‌ها در سال‌های اخیر افزایش يافته است."



آمريکا ايران را متهم به سوء استفاده از سيستم بانکی اروپا کرد



کنگره آمريکا از بانک مرکزی اروپا درخواست خواهد کرد که تدابير جدی عليه ايران اتخاذ کند. بر اساس گمانه‌زنی مقامات آمريکايی شرکت‌ها و بانک‌های ايرانی از سيستم پرداخت "تارگت ـ ۲" در اروپا استفاده می‌کنند تا تحريم‌ها را دور زده و امنيت پول خود را حفظ کنند.

روزنامه بريتانيايی فاینانشيال تايمز، امروز پنج‌شنبه سوم اسفندماه (۲۱ فوريه) فاش ساخت کنگره آمريکا قانونی را می‌خواهد به تصويب برساند که بر اساس آن بانک مرکزی اروپا را مجبور به اتخاذ تدابير سخت‌گيرانه‌تری عليه بانک‌ها و شرکت‌های ايران سازد.

اين قانون به‌طور مشخص به سيستم پرداخت "تارگت ـ ۲" مربوط می‌شود که بانک‌های مرکزی اروپا از اين طريق برای تنظيم مبادلات پرداختی خود در اتحاديه اروپا استفاده می‌کنند.

"تارگت ـ ۲" یک سیستم پرداخت مالی است که به بانک‌های اتحادیه اروپا امکان انتقال وجوه را به خارج از مرزهای اروپا در زمانی واقعی فراهم می‌سازد.

بانک مرکزی اروپا گفته است هيچ وجه غيرمجازی از طريق سيستم "تارگت ـ ۲" مبادله نشده و مسئوليت تمامی تحريم‌ها بر عهده بانک مرکزی اروپا نيست
در این سیستم تنها بانک‌هايی مجاز هستند شرکت کنند که دست‌کم يک شعبه در محدوده اتحاديه اروپا داشته باشند و به همين خاطر تحت قوانين اين اتحاديه قرار می‌گيرند. از اين رو چند بانک ايرانی نيز شامل آن می‌شوند.

اما به دليل تحريم‌های موجود عليه ايران، در سيستم "تارگت ـ ۲" تنها می‌توان به‌شکل فردی شرکت کرد که آن فرد نيز می‌بايست توسط کشورهای عضو اتحاديه اروپا تأييد شود. به‌عنوان مثال می‌توان در مورد کمک‌های انسان‌دوستانه از اين سيستم استفاده کرد.

گزارش کنگره آمريکا تأکيد کرده است که از طريق "تارگت ـ ۲" پرداخت‌های غيرمجاز به بانک‌ها و شرکت‌های ايرانی صورت گرفته و بدين ترتيب تحريم‌های جهانی عليه اين کشور به خطر افتاده است.

اين در حالی است که بانک مرکزی اروپا گفته است هيچ وجه غيرمجازی از طريق سيستم "تارگت ـ ۲" مبادله نشده و مسئوليت تمامی تحريم‌ها بر عهده بانک مرکزی اروپا نيست.

آمریکا از مدت‌ها پيش تحریم‌های سختی را علیه ایران به اجرا گذاشته است. همچنین، اتحادیه اروپا نيز در سال گذشته تدابير شديدتری را عليه ايران در پيش گرفت. از آن زمان به بعد، هیچ نقل و انتقالی بین بانک‌های اروپا و ایران صورت نمی‌گيرد، مگر آن‌که تحت شرایطی دشوار توسط مقامات ملی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا تأييد شده باشد.

شورای امنيت سازمان ملل در چند سال اخير با صدور چند قطعنامه عليه برنامه اتمی ايران، اين کشور را مورد تحريم قرار داده است. قدرت‌های غربی نيز افزون بر تحريم‌های شورای امنيت، تحريم‌های يک‌جانبه‌ای عليه ايران از جمله بخش نفت و انرژی اعمال کرده‌اند.

هدف از اين تحريم‌ها، اعمال فشار بر تهران برای متوقف کردن تلاش‌ها برای غنی‌سازی اورانيوم در سطحی است که می‌تواند در توليد سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار گيرد.
اما تهران می‌گويد برنامه هسته‌ای‌اش صرفا برای مقاصد غيرنظامی است.

تحريم‌های يک‌جانبه قدرت‌های غربی عليه ايران، اين کشور را از بازارهای جهانی دور نگاه داشته است.