۱۳۸۹ آذر ۱۸, پنجشنبه

اعتصاب غذای یک زندانی سیاسی کرد در زندان مهاباد

یک زندانی سیاسی کرد در زندان مرکزی مهاباد، ششمین روز از اعتصاب غذای خود را سپری نمود.
جمال رسول پور، که در تاریخ بیست و هشتم سال جاری از سوی نیروهای امنیتی در شهر سردشت بازداشت گردید، در حالی ششمین روز از اعتصاب غذای خود را سپری نمود که حال وی وخیم گزارش شده است. اعتصاب این زندانی سیاسی کرد در اعتراض به عدم رسیدگی های پزشکی و روند بررسی پروندەاش صورت گرفته است.

وضعیت جسمانی این فعال 28 ساله که هم اینک در زندان مرکزی مهاباد به سر می برد، بسیار نگران کننده توصیف شده است.

بلاتکلیفی فعال دربند سندیکایی شرکت واحد غلامرضا غلامحسینی

فعال سندیکایی شرکت واحد غلامرضا غلامحسینی پس از چند هفته شکنجه های جسمی و روحی  در بند سپاه  توسط بازجویان وزارت اطلاعات به بند 4 زندان گوهردشت کرج منتقل شد.
فعال سندیکایی بیش از 1 ماه  در سلولهای انفرادی  تحت شکنجه های جسمی و روحی بازجویان وزارت اطلاعات  قرار داشت تا او را وادار به اعترافات دروغین علیه خود نمایند.او پس از طی کردن شرایط طاقت فرسا و غیر انسانی در بند سپاه چند روز گذشته به بند 4 زندان گوهردشت کرج منتقل گردید و همچنان در شرایط بلاتکلیفی نگهداری می شود.
فعال سندیکایی غلامرضا غلامحسینی 44 ساله، 12 آبان ماه با یورش مامورین وزارت اطلاعات ربوده و به بند سپاه شکنجه گاه وزارت اطلاعات در زندان گوهردشت کرج منتقل شد. آقای غلامحسینی در جریان اعتراضات و اعتصابات گسترده کارکنان شرکت واحد تهران در سال 84 دستگیر وچند هفته در زندان اوین در بازداشت بسر برد و نزدیک به 4 سال از کار تعلیق شد. او حدودا 8 ماه پیش پس از صدور رای بازگشت به کار، اداره کار توانست به محل کار خود بازگردد ولی 2 مردادماه مجددا با بهانه های واهی از کار تعلیق شد.
در حال حاضر علاوه بر غلامرضا غلامحسینی رهبران سندیکا منصور اسالو و ابراهیم مددی  و یکی از اعضای هیئت مدیره سندیکا رضا شهابی و همچنین اعضای سندیکا مانند مرتضی کمساری و علی اکبر نظری  در زندانهای اوین ،گوهردشت و قزل حصار کرج در بازداشت بسر می برند.

هفت سال حبس و 74 ضربه شلاق برای یک فعال سیاسی

عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران به تحمل هفت سال حبس تعزیری و 74 ضربه شلاق محکوم شد.
مهندس سیدامیر خرم، به حکم قاضی پیر عباسی و به اتهامهای اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در نهضت آزادی ایران، نوشتن مقالات و انجام مصاحبه با رادیوهای بیگانه و نیز حضور در تجمعات غیرقانونی، به هفت سال حبس تعزیری و 74 ضربه شلاق محکوم شد.

حکم بدوی این عضو دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران که در 26 مهر ماه محاکمه شده بود، روز 16 آذر به وکیل وی ابلاغ شد.

خرم سال گذشته و در پی وقایع عاشورا به دفتر پیگیریهای وزارت اطلاعات احضار و بازداشت شد و به مدت 50 روز در بند 209 زندان اوین به سر برد.

همچنین او از سال گذشته ممنوع الخروج است.

گفتنی است این فعال سیاسی، سال 80 نیز همراه با دیگر اعضای نهضت آزادی و نیروهای ملی مذهبی بازداشت شد و 135 روز در سلولهای انفرادی بازداشتگاه 59 سپاه به سر برد و در نهایت در شعبه ی 20 دادگاه انقلاب به چهار سال و هشت ماه زندان محکوم شد. این حکم که با اعتراض او مواجه شد، همچنان در دادگاه تجدیدنظر به سر می برد.

اعتراض جوانان معترض در ماه محرم/درگیری با مزدوران

شب گذشته نیروهای سرکوبگر به تکیه های عزاداران حسینی که مردم و جوانان معترض در دهکدۀ المپیک در آن حضور داشتند یورش بردند و آنها را آماج ضربات باتون خود قرار دادند که تعدادی مجروح و مصدوم شدند و تعدادی دیگر را دستگیر نمودند.
چهارشنبه شب 17 آذر ماه حوالی ساعت 23:30 نیروهای سرکوبگر یکان ویژه و نیروی انتظامی به تکیه های عزادار حسینی که اکثرا جوانان معترض آن را تشکیل می دادند در دهکدۀ المپیک یورش بردند و با آنها درگیر شدند این درگیری تا پاسی از شب ادامه داشت. در این درگیری وحشیانه تعدادی از مردم و جوانان زخمی شدند و یکی از جوانان بنام محمد نصیری پور در اثر ضربات وحشیانه بیهوش گردید و به بیمارستان میلاد تهران منتقل شد.
همچنین تعدادی از جوانان دستگیر و به زندان منتقل شدند حداقل 4 نفر از آنها به سالن جوانان بند 4 زندان گوهردشت کرج منتقل شدند. اسامی 4 نفر از دستگیر شدگان عبارتند از: رضا صبحی،مهدی نصیرپور،رضا حشمتی و یوسف جان محمدی می باشند.
مردم و جوانان در تهران وشهرستانها در تلاش هستند که مراسم عزداری ماه محرم را به تظاهرات علیه استبداد حاکم تبدیل کنند که اوج آن در روزهای تاسوعا و عاشورا خواهد بود.

تعطیلی خودجوش بازار نجف آباد و آغاز مراسم سالگرد آیت الله منتظری

به رغم محدودیتهای امنیتی امروز، روز پنجشنبه هجده آذر ماه ، مصادف با سوم محرم، سالروز رحلت آیت الله منتظری کلیه مغازه های شهرستان نجف آباد(به جز مایحتاج و ضروری) تعطیل است.
ae471bc699c6a4c680da0a5c84554352-300x421
کلیه مغازه های شهرستان نجف آباد(به جز مایحتاج و ضروری)، به پاس آزادی خواهی و حق گویی و مظلومیت این مرجع شیعه و به مناسبت رحلت ایشان و به صورت کاملا هماهنگ و خودجوش در تمام شهر تعطیل است.
در حال حاضر مردم شهر در حال شرکت در مراسم عزاداری در مسجد بازار این شهر هستند.
گفتنی است مقامات امنیتی همچون سال گذشته از برگزاری هر گونه مراسم برای بزرگداشت آن مرجع مردمی ممانعت کرده و همانند سال گذشته که از برگزاری مراسم ترحیم، سوم، شب هفت و چهلم آن مرحوم جلوگیری کرده بودند، امسال نیز مانع برگزاری هرگونه مراسمی از سوی خانواده و بیت آن مرحوم شده اند.
اما با این حال، گروهی علاقه مندان و شاگردان آن مرجع مردمی، روز پنج شنبه مورخ ۱٨ آذر ماه در شهر نجف آباد و در دو نوبت صبح (در مسجد بازار) و بعد از ظهر (درحسینیه اعظم) گرد هم آمده و یاد آن مرحوم را گرامی می دارند.
همزمان گروهی دیگر از شاگردان و علاقه مندان آیت الله منتظری اعلام کرده اند که روز پنجشنبه ۱٨ آذرماه، جهت بزرگداشت اولین سالروز درگذشت آن مرجع، با حضوری مردمی و قرائت فاتحه و تلاوت قرآن در حرم حضرت معصومۀ قم و بر سر مزار آن فقیه مجاهد اجتماع کنند. این حضور سبز از صبح آغاز و تا اذان مغرب ادامه خواهد داشت.
VN:F [1.8.1_1037]

فراخوان برای ظهر عاشورا حد فاصل میدانهای امام حسین تا انقلاب

تظاهرات عاشورا - سال 1388
بنا به خبرهای رسیده از تهران، در پی برگزاری تظاهرات موفقیت آمیز روز ۱۶ آذر، گروههای دانشجویی فراخوانهایی برای تظاهرات در روز عاشورا صادر کرده اند. در یکی از این فراخوانها آمده است:
عاشورای امسال ایران راه دیگری را می رود. ۷۲ تن نیستیم. ۷۲ میلیون نفریم. برای مردن نمی رویم. به عشق زندگی و برای آزادی و بهتر زیستن پای به میدان می گذاریم. سخن اما همان سخن حق و باطل است. سخن حقیقت است در برابر دروغ. سخن مردم سالاری است در برابر حکومتی که مدعی است مشروعیت را از خود خدا می گیرد. اینجا کوفه نیست. اینجا ایران است و ملتی آزادیخواه، به پیشواز آرمان های خود می رود.
از ساعت دوازده، در همه ایران، راسته های اصلی را در دست بگیریم. تهران، حدفاصل میدانهای امام حسین تا انقلاب. شهرستانها نیز مسیرهای خود را اعلام فرمایند.

دادستان رژیم وزیر احمدی نژاد را تهدید به تعقیب قضائی کرد

دادستان تهران از مقامات اجرايي و تقنيني بار ديگر خواست در پرونده‌هاي قضايي دخالت نكنند. وی هشدار داد: «در صورت تكرار اين قبيل اظهارنظرها، در مورد مرتكب يا مرتكبين وفق مقررات اقدام لازم به عمل خواهد آمدعباس جعفري دولت‌آبادي با اشاره به انتشار برخي مطالب منتسب به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در بعضي از سايت‌هاي خبري و جرايد كشور، به ايسنا گفت: «روز چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاري مطالبي به نقل از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در خصوص رسيدگي به موضوع پرونده روزنامه ايران مطرح شده است كه اميدواريم اين اظهارات صحت نداشته باشد

دادستان تهران با ابراز تاسف از چنين اظهارنظرهايي بدون در نظر گرفتن قوانين و مقررات افزود: «چون در مورد روزنامه‌ ايران پرونده قضايي تشكيل شده و رسيدگي به آن در حال انجام است انتظار مي‌رود مقامات اجرايي و تقنيني به نحوي اظهارنظر نكنند كه شائبه تلاش آنان براي تاثيرگذاري در فرآيند قضايي به اذهان متبادر شود
وي افزود: «بارها تاكيد شده است كه قوه قضاييه مدعي مهدي هاشمي است، بنابراين ارتباط دادن اقدام مدير مسوول يك نشريه كه در مورد آن اعلام جرم شده است با پرونده‌ مهدي هاشمي محلي از اعراب نداشته و به نوعي خلط مبحث است
دادستان تهران مجددا تاكيد كرد: «در مورد پرونده مهدي هاشمي اقدامات لازم انجام شده و در صورت ورود وي به ايران با نامبرده طبق مقررات اقدام خواهد شد
جعفري دولت‌آبادي خاطرنشان كرد: «در صورت تكرار اين قبيل اظهارنظرها، در مورد مرتكب يا مرتكبين وفق مقررات اقدام لازم به عمل خواهد آمد
روز گذشته وزیر ارشاد نسبت به اقدام دادستانی در مورد عدم انتشار دفاعیات مدیر مسئول ایران علیه مهدی هاشمی واکنش نشان داد و آن را دفاع از مهدی هاشمی تفسیر کرد.
حسینی گفت: «شاید انتقاداتی به انتشار این مطلب وارد باشد، اما مانع تراشی برای این مسئله اشتباه است
وزیر ارشاد جمهوری اسلامی همچنین افزود: «مهدی هاشمی یک فراری است و این موضع‌گیری از سوی دستگاه‌ها و افراد حمایت تلقی ‌شده و اشتباه است. او موارد متعددی از تخلفات را دارد و حکم دستگیری‌اش صادر شده است.

بیست زندانی دیگر در زندان وکیل آباد مشهد اعدام شدند

 به دنبال انتشار گزارش هائی در چند ماه اخیر مبنی بر اعدام های دسته جمعی ومخفیانه در زندان وکیل آباد مشهد، منابع مطلع محلی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران  گفتند که ۹ تن دیگر نیز در تاریخ ۹ آذرماه اعدام شده اند. به گفته منبع یاد شده در ۱۸ آبان ماه نیز ۱۱ تن دیگر از متهمان مرتبط با جرائم موادمخدری در این زندان اعدام شده بودند. با احتساب  ۱۰ زندانی که در روز ۴ آبان امسال در این زندان اعدام شده بودند و پیش از این کمپین گزارش آن را منتشر کرده است، شمار اعدام های دو ماه گذشته در زندان وکیل آباد مشهد به  ۳۰ تن رسید. در مهر ماه امسال نیز بنابر گزارش های منابع مطلع که در اختیار کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گذشتند ۲۳ نفر دیگر در این زندان اعدام شده بودند. اعدام های یاد شده در آمارهای رسمی که در اختیاررسانه های دولتی توسط بیانیه های رسمی دستگاه قضایی گذاشته می شود دیده نمی شود.

پنچ دانشجوی دستگیرشده امیرکبیر در روز ١۶ آذر به زندان اوین منتقل شدند


درپی برگزاری مراسم ۱۶ آذر در دانشگاه پلی تکنیک تهران حدود ۱۵ نفر از دانشجویان این دانشگاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده اند. ۱۰ تن از آنان پس از بازجویی در دفتر پی گیری وزارت اطلاعات آزاد شده اند و مابقی بازداشت شدگان به زندان اوین منتقل شده اند. دانشجویان آزاد شده از ضرب و شتم شدید خویش در دفتر پی گیری وزارت اطلاعات خبر داده اند. از دانشجویان منتقل شده به زندان اوین می توان به هادی شاکری و محسن محبوبیان اشاره کرد.
در روز ۱۶ آذر، حدود ۱۰۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند. این دانشجویان شعارهایی چون "مرگ بر دیکتاتور"، " الله اکبر"، یا حسین میرحسین" و ...سر دادند. همچنین این دانشجویان حلقه ای را به نشانه همبستگی با دانشجویان زندانی در محوطه دانشگاه تشکیل دادند و سرود یار دبستانی خواندند.

بنابرگزارشات ارسالی توسط دانشجویان امیرکبیر، نیروهای گارد ضد شورش و لباس شخصی از صبح روز ۱۶ آذر دانشگاه امیرکبیر را در محاصره خود در آورده بودند. همچنین نیروهای لباس شخصی در تمام نقاط دانشگاه مستقر شده بودند. نیروهای بسیجی و مامورین حراست دانشگاه نیز برای برخورد با تجمعات احتمالی در آمادگی و هماهنگی کامل بوده اند و به صورت پیوسته از طریق بی سیم و موبایل با یکدیگر در تماس بوده اند. نیروهای بسیج و حراست به ضرب وشتم دانشجویان پرداخته اند و حتی گاها نیروهای انتظامات خود راسا اقدام به دستگیری دانشجویان معترض کرده اند. همچنین بنابراین گزارشات، ذوقی از مامورین انتظامات دانشگاه در سرکوب و بازداشت دانشجویان معترض نقش برجسته ای را ایفا کرده است.
بنابر گفته دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، بازداشت های صورت گرفته در خارج از محوطه دانشگاه عمدتا به صورت اتفاقی و از سر عصباینت و سردرگمی  بوده است، بسیاری از بازداشت شدگان حتی در تجمعات شرکت نداشته اند.

شرائط لازم برای رعایت مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر!


بمناسبت دهم دسامبر روز جهانی حقوق بشر
شرائط لازم برای رعایت مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر!

با گذشت بیش از سی و یکسال نقض فاحش حقوق بشر در جمهوری اسلامی و گذشت یک سال و چند ماه از تقلب فاحش حکومت در انتخابات ریاست جمهوری و جنایاتی که بر علیه مردم معترض انجام شده، شایسته است در چنین روزی یاد تمامی جانباختگان راه آزادی، مادران و خانواده هائی که در سوگ جگرگوشگان خویش نشسته اند و زنان و مردانی که شدیدترین سختی ها و شکنجه ها را برای بهبود حال و آینده ایران و شهروندان آن تحمل کرده و میکنند، را گرامی بداریم. مردم ایران آگاهند که این فداکاری ها و پایداری ها برای آنست که همگی ما بالاخره روزی بدون تهدید و ارعاب و ترس از داغ و درفش و سرکوب و زندان، در آزادی و امنیت زندگی نمائیم.

تاکید بر این نکته را نیز ضروری میدانیم که رشد و گسترش حقوق بشر امروزه محصول مجموعه آن تجربیات و نتیجه مبارزه، تلاش و تفکری است که پژوهشگران در عصر روشنگری آغاز نموده و تا قرن کنونی همچنان ادامه داده اند. بدین خاطر حقوق بشر در عصر حاضر پدیده ایست مدرن و اجرا و رعایت آن در حکومت قرون وسطائی ولایت فقیه و با یک قوه قضائیه غیر مستقل که ابزار سرکوب مخالفین حکومت قرار گرفته است، ممکن و میسر نمیباشد. این قوانین با قوانین شرع که متعلق به هزاره های گذشته و شامل مجازات های غیر انسانی معمول در آن اعصار است، همخوانی ندارد. رعایت حقوق بشر تنها با یک حکومت ملی که بر اساس قانون اساسی متکی بر اراده مردم و در شرایطی که  آزادی، دموکراسی و جدائی دین و ایدئولوژی از حکومت مستقر باشد، همخوانی ‌پیدا میکند.

ما رعایت مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر را یک شرط لازم برای زندگی و همزیستی انسانها در قرن بیست و یکم میدانیم. دفاع ما از این حقوق انسانی یک امر تاکتیکی نیست و صرفا برای مقابله با رژیم کنونی نمیباشد و با برچیده شدن بساط این دیکتاتوری نیز پایان نمییابد. بنظر ما رعایت حقوق و آزادی های کلیه آحاد مردم، حتی آنهائی که امروز در صف مقابل آزادیخواهی قرار ګرفته اند، در همه شرائط لازم و ضروری است. ما اعتقاد داریم هر جا که حقوق و آزادی های یکی از شهروندان پایمال شود، بخشی از حقوق و آزادی های جمع و جامعه نیز پایمال شده است. ما دفاع از حقوق و آزادی های کلیه هموطنان را ورای مرزهای عقیدتی و سیاسی، یک پیش شرط مهم در امر همبستگی ملی و همبستگی ملی را پیش شرط آزادی و دموکراسی و پیروزی آن بر دیکتاتوری میدانیم.

ما مانند همیشه از هموطنان آگاه میخواهیم که ضمن تلاش همبسته و متحد برای دفاع از حقوق و آزادی های کلیه هموطنان و تلاش برای آزادی کلیه زندانیان سیاسی، از اهمیت برخورداری از ساختارهای مناسب برای رعایت مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر، غافل نمانند.

هیات اجرائی سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور
مهندس کامبیز قائم مقام ـ مهندس بهمن مبشری - دکتر همایون مهمنش
هفدهم آذر 1389 برابر هشتم دسامبر 2010

فراخوان 8 روزنامه‌نگار و روشنفکر به ایجاد کمیته‌ی مدافع آزادی بیان

8روزنامه‌نگار، ‌فیلمساز و نویسنده با انتشار بیانیه‌ای خواهان بحث و بررسی تشکیل کمیته‌ای برای دفاع از آزادی بیان شدند.
در این فراخوان ضمن اشاره به سرکوب و اختناق در ایران، گفته شده است که در خارج از ایران نیز رسانه‌های فارسی زبان یا در انحصار "جناح مغلوب" حکومت هستند یا اساسا نظریات این جناح را بازتاب می‌دهند؛ از این رو برای روزنامه‌نگارانی که به نظام جمهوری اسلامی و جناح‌های غالب و مغلوب آن باور ندارند، فضای کار رسانه‌ای تنگ است و "برای ادامه کار خود چاره‌ای نمی یابند جز همکاری با این رسانه‌های حزبی که رسما یا غیر رسمی در خدمت یکی از جناح‌های رژیم قرار گرفته اند و با سرمایه، لابی و شبکه ارتباطی خود فضایی انحصارگرا و تک صدایی در خارج از کشور را پدید آورده اند". در همین رابطه امضا کنندگان بیانیه از همه‌ی روزنامه‌نگاران خواسته‌اند برای بحث و بررسی امکان ایجاد کمیته‌ی مدافع آزادی بیان به فراخوان آنان پاسخ مثبت دهند.
بیانیه در توضیح کمیته‌ی مورد نظر امضاکنندگان آن نوشته است: "این کمیته به عنوان یک نهاد مدنی و تخصصی نظارت، تحقیق، ارزیابی انتقادی و آموزشی در زمینه رسانه‌های ایرانی به ویژه در خارج از کشور فعالیت خواهد کرد و تلاش خواهد کرد تا با حفظ استقلال تنها به اهداف فعالیت خود برای بهینه سازی فضای رسانه ها، تنوع بخشی برای رساندن آواهای گوناگون و ارائه ارزیابی های تخصصی بپردازد."
این فراخوان به امضای امید حبیبی نیا، حسین لاجوردی، سیروس ملکوتی، جمیله ندائی، بصیر نصیبی، مجید بهشتی، پریسا ساعد و ناهید سروستانی رسیده است.

فراخوان به تظاهرات ضد حکومتی در روز عاشورا

در پی برگزاری تظاهرات موفقیت آمیز روز ۱۶ آذر، شماری از فعالین داخل کشور فراخوانی برای تظاهرات ضد حکومتی در روز عاشورا صادر کردند.

در این فراخوان آمده است: عاشورای امسال ایران راه دیگری را می رود. ۷۲ تن نیستیم. ۷۲ میلیون نفریم. برای مردن نمی رویم. به عشق زندگی و برای آزادی و بهتر زیستن پای به میدان می گذاریم. سخن اما همان سخن حق و باطل است. سخن حقیقت است در برابر دروغ. سخن مردم سالاری است در برابر حکومتی که مدعی است مشروعیت را از خود خدا می گیرد. اینجا کوفه نیست. اینجا ایران است و ملتی آزادیخواه، به پیشواز آرمان های خود می رود.

از ساعت دوازده، در همه ایران، راسته های اصلی را در دست بگیریم. تهران، حدفاصل میدانهای امام حسین تا انقلاب. شهرستانها نیز مسیرهای خود را اعلام فرمایند.

دود هدفمندی، قبل از اجرا، با افزایش قیمتها به چشم مردم رفته


 علی اکبر اولیا، نماینده یزد در مجلس شورای اسلامی دریادداشتی که در هفته نامه بشارت به چاپ رسیده در ارتباط با آمادگی برای آغاز هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، یکی از بحث‌های مهم است که صحبت کردن درباره آن سخت است، چون واقعاً ما نمی‌دانیم دولت چه برنامه‌ای برای اجرای این طرح دارد.

به گزارش خانه ملت، وی در این یادداشت نوشت: قرار بود طرح امسال اجرا شود که تا به حال اجرا نشده و اخیراً هم مجمع نمایندگان استان یزد، تذکری در همین رابطه داده که دولت باید شفاف عمل کند. تا همین الان هم دود این طرح به چشم مردم رفته و طیف گسترده‌ای از افزایش قیمت‌ها را حتی پیش از اجرای آن شاهد بوده‌ایم. 

اولیا در بخش دیگری از این یادداشت اظهار داشت: نگرانی ما این است که مبلغ پرداختی به خانواده‌ها با مبلغ قابل استحصال، تناسب ندارد و معلوم نیست این مبلغ قرار است از کجا حاصل شود، چون رئیس‌جمهور اخیراً گفته که این مبلغ افزایش هم می‌یابد و منبع تأمین آن برای ما روشن نیست. علاوه بر این، میزان اعتماد مردم به این طرح، چندان زیاد نیست. به عنوان مثال، به تاکسی‌ها اعلام شده وامی برای خرید سوخت پرداخت می‌شود که هیچ کس به آن اعتماد نکرده و برای دریافت آن اقدام نکرده است.

اسناد ویکی ‌لیکس زمینه‌ ساز اقدامات خصمانه علیه رژیم؟


معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح رژیم با ابراز نگرانی از پیامدهای افشای دخالتهای جمهوری اسلامی در منطقه توسط ویکی ‌لیکس، گفت، اسناد ویکی ‌لیکس زمینه ‌ساز اقدامات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی خواهد بود.

پاسدار مسعود جزایری گفته، آنچه که در راستای انتشار گزارشات ویکی ‌لیکس در حال شکل ‌گیری است مبتنی بر این فرمول است و ما در آینده شاهد اقدامات خصمانه آمریکا از این منظر علیه کشورهای مورد آماج، از جمله جمهوری اسلامی خواهیم بود.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز درباره افشارگری ‌های ویکی ‌لیکس گفته است، فکر می ‌کنیم مطالبی که به ظاهر بطور مستقل منتشر می‌شود، دارای اهداف مشکوکی است.

کشمکش لاریجانی و جنتی، نماد درگیری در بالاترین...


جعفر پویه

کشمکش لاریجانی و جنتی، نماد درگیری در بالاترین سطوح رژیم

صادق آملی لاریجانی، قاضی القضات رژیم جمهوری اسلامی یک ماه بعد از سخنرانی جنتی در نماز جمعه در مقام پاسخ به او بر آمد. لاریجانی خطاب به جنتی که گفته بود قوه قضاییه با وزارت اطلاعات و سپاه همکاری نمی کند، گفت: "مگر دستگاه امنيتي قاضي است كه به تخلفات فرد يا افرادي رسيدگي كند؟ اطلاعات ما را دستگاه امنيتي به ما مي‌دهد ولي كار با دستگاه قضايي است."

این سخنها در حالی گفته می شود که بنابر اطلاعاتی که زندانیان اسیر در بیدادگاه های رژیم به بیرون فرستاده اند، این بازجوها و عوامل اطلاعات و سپاه هستند که تکلیف پرونده ها را تعیین می کنند و عناصر تحت امر لاریجانی تنها امر بر آنها هستند. بارها شاهد بوده ایم که دستگاه قضاییه کسانی را به مدتی زندان محکوم کرده و یا حکم به آزادی آنها داده است اما نه تنها آن زندانیان آزاد نشده اند، بلکه پرونده مربوطه به شعبه دیگری ارجاع و حکم فرد زندانی همان گونه ای صادر شده که بازجوها و عوامل اطلاعاتی دستور داده اند.

اما اکنون که درگیری به بالاترین سطح پایوران رژیم رسیده، جنتی به عنوان سخنگوی بازجوهای وزارت اطلاعات و آدمکشهای سپاه پاسداران، رییس قوه قضاییه را مورد انتقاد قرار می دهد و خواهان دست باز عوامل جنایتکاران سپاه و وزارت اطلاعات در دستگاه قضاییه می شود.

صادق لاریجانی که خود را قاضی القضات بی خاصیت و امربر دستگاههای سرکوب نمی خواهد، می گوید: "نيروهاي امنيتي حق ورود به پرونده‌ها را ندارند و پاي اين حرف هم ايستاده‌ايم."

اینکه از چه زمانی لاریجانی به این نتیجه رسیده که نیروهای امنیتی حق ورود به پرونده ها را ندارند را خودش باید پاسخ دهد اما همگان می دانند که بازداشتگاه هایی همچون کهریزک که در سرتاسر کشور پراکنده است، نه تنها در اختیار قوه قضاییه نیست، بلکه در داخل زندان اوین تحت سرپرستی دستگاه لاریجانی نیز وزارت اطلاعات و سپاه بند هایی دارند که عوامل قوه قضاییه هرگز جرات نزدیک شدن به آن را نخواهند یافت.

اینکه تنظیم کننده بازجوییها و پرونده سازی برای زندانیان اسیر در دست عوامل شکنجه گر و آدمکش وزارت اطلاعات و سپاه است را خود لاریجانی بهتر می داند چرا که مستندات قضات قوه قضاییه، همین پرونده های تنظیم شده در دخمه های شکنجه و قصابخانه های وزارت اطلاعات و سپاه است. اما دعوای لاریجانی و جنتی بر سر چیست؟

شاید لاریجانی دیگر از عوامل مورد تایید جنتی دستور برای صدور حکم را نمی پذیرد و این حق را برای زیر مجموعه خود قایل است که حداقل بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد زیرا از نظر قضایی سالهاست که قوه قضاییه رژیم استقلالی ندارد و تحت نظر نیروهای اطلاعاتی و امنیتی کار رسیدگی به پرونده های ارجاع شده به خود را انجام می دهد.