۱۳۹۳ خرداد ۲۱, چهارشنبه

تلویزیون الجزیره: با تصرف نینوا و جنوب کرکوک عراق نیروهای امنیتی مالکی فروپاشیدند

نقشه عراق و استان نینواتلویزیون الجزیره به بررسی آخرین تحولات عراق پس از تسخیر استان موصل پرداخت. 

الجزیره گفت: 
در یک تحول امنیتی غیرمترقبه در عراق، افراد مسلح... .. بر نینوا و مناطقی در جنوب استان کرکوک چیره شدند ولی صحنه قابل توجه فروپاشی امنیتی و عقب نشینی ارتش با بهانه های زیادی بود... 

دلایل و عوامل فروپاشی سریع امنیتی در استان نینوا و جنوب کرکوک چه بوده؟ 

انعکاس تسخیر نینوا به دست نیروهای مسلح بر کلیت وضعیت امنیتی و سیاسی در عراق چیست؟ 

تظاهرات در واشنگتن

ورود چهار هزار نظامی آمریکا به فرودگاه بغداد

به گزارش خبرگزاری مهر، منابع امنیتی از حضور 4000 نظامی آمریکایی به فرودگاه بین المللی بغداد برای پشتیبانی از نیروهای امنیتی عراق در جنگ علیه داعش خبر دادند. 

این چهار هزار نظامی آمریکایی از پایگاه نظامی در ترکیه برای حمایت از ارتش عراق ضد داعش مطابق با توافقنامه استراتژیک میان دو کشور وارد عراق شده اند.

اخبار هولناک از احتمال انهدام سد موصل

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تروریست‌های داعش توانستند به طور کامل شهر تکریت -زادگاه صدام- را تصرف کنند. این شهر در 140 کیلومتری شمال غربی بغداد قرار دارد. 

عناصر گروه موسوم به «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) پس از ناکامی‌ چند روز پیش در اشغال شهر سامرا، به شهر موصل در استان نینوا هجوم بردند و دیروز موفق شدند، استانداری، فرودگاه و چند بخش مهم دیگر در نیمه شرقی این شهر را تصرف کنند.

در حال حاضر درگیری ارتش و نیروهای امنیتی برای بازپس‌گیری شهر موصل جریان دارد. همچنین درگیری‌های سنگینی در استان کرکوک به وجود آمده است.

دست کم ۲۰ تن در تبریز بازداشت شدند

خبرگزاری هرانا – بعد از ظهر روز گذشته، سه شنبه ۲۰ خرداد ۹۳ جمعی از فعالین مدنی در چهارراه آبرسان تبریز بازداشت شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این افراد که در پی خشک شدن دریاچه ارومیه و عدم اجرای وعده مسئولین تجمعی در میدان آبرسان تبریز برگزار کردند که با دخالت نیروهای امنیتی مواجه شدند.

اوضاع عراق؛ پروازهای تهران به بغداد لغو شد

نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد در عراق امروز اعلام کرد که این کشور در حال حاضر با بزرگترین حمله تروریستی مواجه است.

به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان یک مسئول سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی از لغو پروازهای تهران به بغداد خبر داد و گفت: دیگر به فرودگاه بغداد پروازی نخواهیم داشت.

این در حالیست که نیروهای شبه‌نظامی داعش (دولت اسلامی عراق و شام) پس از تصرف شهر موصل به پیشروی خود در استان‌های سنی‌نشین عراق ادامه می‌دهند. 

آمریکا: مذاکرات هسته ای در موقعیتی حساس

عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در پایان مذاکرات با آمریکا در ژنو در گفتگو با خبرنگار ما گفت : اختلافات هنوز به قوت خود باقی است.


مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه نیز  غنی‌سازی اورانیوم را از خطوط قرمز اصلی در مذاکرات با 1+5 دانست و با تأکید بر بومی ماندن فناوری هسته ای گفت: آنچه تاکنون در این عرصه کسب کرده ایم به همت دانشمندانمان بوده است که باید ادامه یابد.



از سوی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پس از پایان مذاکرات روز گذشته در ژنو عنوان داشت که طرفین در موقعیتی حساس قرار گرفته اند.