۱۳۸۹ شهریور ۲۱, یکشنبه

هشدار پیرامون آزادی جاسوسان آمریکایی؛ نکند داستان ملوانان انگلیسی دوباره تکرار شود!

در حالی که در چند روز اخیر بحث هایی درباره آزادی یکی از سه آمریکایی بازداشت شده در ایران مطرح شده و امروز نیز دادستانی اعلام کرده که یکی از این سه نفر آزاد خواهد شد، فارغ از آیا دولت قانونا مجاز بود بدون توجه به روند پیگیری ماجرا در دستگاه قضا، در اعلام این خبر پیش دستی کند یا خیر، نگرانی افکار عمومی از این است که نکند این زندانی نیز مانند ملوان های انگلیسی، طی یک مراسم با شکوه از زندان خارج و به وطن خود بازگردد.

به گزارش "تابناک" هنوز افکار عمومی فراموش نکرده است که مسئولان دولتی چگونه ملوانان انگلیسی را که خود ما آنان را متجاوز به سرزمینمان معرفی کرده بودیم با مراسمی رسمی با اهداء کت و شلوارهایی یکدست و با تقدیم سوغاتی از ایران ـ با این توجیه که فرهنگ غنی و طبع بلند ایرانی، قائل به تکریم انسان هاست ـ بدرقه کردند.

بر اساس این گزارش در آن زمان این سوال برای افکار عمومی پیش آمده بود که چگونه مسئولان یک کشور متجاوزان به خاک خود را این گونه تکریم و احترام می کنند، افرادی که فردای پس از رسیدن به کشور مادری به خوبی از خجالت محبت های ما در آمدند!

در واقع محل سوال آنجا بود که بالاخره آن افراد یا متجاوز بودند و یا نبودند. اگر متجاوز بودند که چنان بدرقه و سوغات و هدیه ای را هیچ کجای جهان به متجاوز نمی دهند و رئیس جمهور هیچ کشوری هم به خوش و بش و احوالپرسی با متجاوزان به خاک کشورش نمی پردازد و اگر هم متجاوز نبودند که اساسا چرا آنها دستگیر و آن همه فشار بین المللی را تحمل کردیم.

بنابراین در برهه کنونی نیز نگرانی هایی درباره شیوه آزادی آمریکایی های زندانی شده در ایران وجود دارد. مبادا برای افرادی که ما آنان را به جرم جاسوسی مجازات کرده ایم مراسم رسمی بدرقه و احوالپرسی برقرار کنیم، که قطعا این رفتار در عرصه دیپلماسی و روابط بین الملل نه تنها به حساب فرهنگ غنی و طبع بلند ایرانی گذاشته نخواهد شد بلکه در خوش بینانه ترین حالت تفسیر به ضعف حاکمیت شده و با حیثیت ملی کشورمان بازی خواهد کرد؛ چرا که هیچ کشوری در دنیا، بنابر هیچ عقل و منطقی با جاسوسانی که علیه کشور متبوعش فعالیت کنند، عکس یادگاری نخواهد انداخت.

در پایان باید افزود: رسانه به عنوان چشم بیدار جامعه همواره در حال رصد اوضاع جامعه است تا مبادا گزندی به حیثیت مردم، کشور، نظام و یا اعتقاداتش برسد و در این گزارش نیز به هیچ وجه قصد قصاص قبل از جرم نبود بلکه تنها تحذیر و هشداری است برای عدم تکرار خطایی که در گذشته انجام گرفته است.

فعال حقوق زنان و كودكان به 5 سال حبس محکوم شد

محمد غزنويان فعال حقوق زنان و كودكان و دانش آموخته رشته علوم سياسي به 5 سال حكم تعزيري محكوم گرديد وي كه پس از تحمل چند ماه بازداشت موقت با تحويل يك بار 20 ميليون و بار ديگر افزايش آن به 100 ميليون قرار وثبقه تا اجراي حكم آزاد گشته بود، دادگاه اش در تاريخ 13 تير سال جاري برگزار گشته و طي حكم ابلاغ شده در دو روز پيش به تحمل 5 سال حكم زندان تعزيري محكوم گشته است. در حكم ابلاغ شده اشاره اي به جزئيات پرونده و تفكيك محكوميت به تناسب موارد اتهامي وي نشده و موارد اتهام ايشان را ارتباط با گروههاي معارض و تبليغ عليه امنيت كشور اعلام نموده اند. البته شايان به ذكر است كه حكم ابلاغ شده از سوي دادگاه انقلاب استان قزوين قابل تجديد نظر مي باشد.