۱۳۹۱ دی ۲۴, یکشنبه

گسترش اعتراضات علیه دولت مالکی در عراق

دولت نوری المالکی نخست وزیرعراق اعلام کرد به منظور گفت وگو و بررسی خواسته های تظاهرکنندگان در استان الانبار، معاون سابق خویش را برای مذاکره با آنها تعیین کرده است اما مخالفان گفتگو با وی را رد کردند.

تظاهرات علیه دولت نوری المالکی وارد بیست و یکمین روز خود شده است و تجمع کنندگان خواستار کناره گیری وی از قدرت هستند.

به گزارش تلویزیون العربیه مخالفان مالکی در استان الانبار پس از بیست روز تظاهرات سقف خواسته های خویش را بالا برده و خواستار تغییر برخی از مواد قانون اساسی این کشور شدند.

بر اساس این گزارش دولت مالکی تاکنون در گفت گو با مخالفان خود نه تنها موفق نبوده بلکه تظاهر کنندگان سقف خواسته هايشان را افزایش داده اند.

تظاهر کنندگان در ابتدا خواهان آزاد کردن زندانیان زن، پايان دادن به سیاست حاشيه راندن سنی ها در عراق، لغو قانون حسابرسی از ماده چهارم قانون مبارزه با تروريسم بودند اما اینک پس از 20 روز تجمع اعتراضی خواسته آنها به برکناری مالکی از قدرت افزایش یافته است.

در همین حال عراقی های مقيم خارج در همبستگی با تظاهرات سراسری مردم عليه مالکی دست به تظاهرات زدند.

صدها تن از عراقی های مقيم مصر روز شنبه در مقابل مقر اتحادیه عرب تظاهرات کردند.

در بحرين، مالزی و انگلستان در شهر لندن، نیز پناهندگان عراقی مخالف درهمبستگی با تظاهر کنندگان در کشورشان علیه مالکی شعار دادند.

روز جمعه و شنبه برخی از شهرهای عراق شاهد تظاهرات گسترده ای بود. در بغداد و در مناطق تاجی، ابوغريب ، اعظميه، طارميه، و شهرهای رمادی، فلوجه ، تريبيل رد استان الانبارو شهرهای سامرا ، تکريت ، بيجی، اسحاقی، شرقاط، يثرب در استان صلاح الدین و همچنین شهرهای موصل ، قياره در استان نینوا و شهرهای بلدروز، بعقوبه، جلولا ، کنعان در استان رمادی و شهر کرکوک وحويجه رد استان تامیم تظاهرات گسترده ای علیه مالکی برگزار شد.

«استیو هانکه» : تورم سالیانه ایران ۱۱۰ درصد است



تابناک : حالی ‌که نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی برای آذر ماه برابر با ۲۷.‌۴ درصد اعلام شده و در جایی که همین نرخ تورم نیز نشان از افت شدید قدرت خرید افراد دارد، هنوز بسیاری بر این باورند که نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی با واقعیات جامعه بسیار فاصله دارد. پروفسور استیو هانکه در آخرین مطلب خود پیرامون اقتصاد ایران با اشاره به این موضوع، ارائه آمار غیر واقعی را در کشورهای که دچار تورم حاد هستند، عادی می‌داند.به گزارش «تابناک»، چندی پیش، بانک مرکزی ایران اعلام کرد که نرخ تورم ماهیانه در آذر ماه برابر با ۲۷.‌۴ درصد است؛ تورمی که از آغاز سال تا کنون بیش از ۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد. این در حالی است که بسیاری بر این باورند، این نرخ تورم که از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود، چندان با واقعیات اقتصادی کشور هم‌خوانی ندارد.

بنا بر این گزارش، «استیو هانکه»، که متخصص در موضوع ابر تورم یا تورم حاد است و به تازگی با افزایش میزان ارز در ایران و کاهش ارزش ریال، مطالبی پیرامون بروز ابر تورم در کشور منتشر ساخته است، در آخرین مطلب خود با اشاره به غیر واقعی بودن نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی مدعی شده که تورم سالیانه در ایران ۱۱۰ درصد است.

استیو هانکه در این مطلب آورده است:

به تازگی بانک مرکزی ایران اقدام به انتشار آمار نرخ تورم کرده است. در حالی که در فضای بین‌الملل بحث‌ها بر سر بروز تورم حاد در ایران در ماه اکتبر بالا گرفته، بانک مرکزی ایران مدعی شده که نرخ تورم این کشور ۲۷.‌‌۴ درصد است.

بانک مرکزی ایران تقریباً عادت به این دارد که از ارائه و انتشار آمار دقیق اقتصادی سر باز زند و آنچه منتشر شده، چیزی است که من نام آن را به لحاظ کیفیتی متناسب با «آلیس در سرزمین عجایب» می‌نامم. در واقع نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی ایران به شدت با واقعیت فاصله دارد. بنا بر یک متدولوژی شناخته شده، محاسبات بنده نشان می‌دهد که نرخ تورم سالیانه ایران در سال ۲۰۱۲ برابر با ۱۱۰ درصد است.

 فرمول برابری قدرت خرید که هانکه برای محاسبه نرخ تورم زیمبابوه از آن استفاده کرده است. همین فرمول برای محاسبه میزان تورم ایران نیز مورد استفاده وی قرار گرفته:
  این گزارش در ادامه می‌افزاید، از ماه اکتبر و در زمانی که میزان تورم در ایران شروع به افزایش شدید کرد، دولت در ایران تلاش کرده با هر روشی، پول ملی را که در حال افت روزافزون ارزش است، سر پا نگه دارد. در یک نگاه، این تاکتیک غیر مشروع کارگر واقع شده و نرخ تورم ایران پس از آن که در ماه اکتبر به حد نهایی خود رسید، اکنون تا اندازه‌ای کاهش را نشان می‌دهد.

این امر به معنای آن است که نرخ تورم رسمی در ایران (یعنی ۱۱۰ درصد) – که من با استفاده از داده‌های عینی موجود در بازار محاسبه کرده‌ام – به گونه‌ای فاحش، چهار برابر بزرگتر از نرخی است که بانک مرکزی اعلام می‌کند.

البته ارائه آمار غیر واقعی برای نخستین بار نیست که در کشوری که دچار پدید تورم حاد است استفاده می‌شود. در واقع هنگامی که تورم شروع به افسار گسیختگی می‌کند، دولت‌ها می‌کوشند آمار واقعی اقتصادی را در لفافه محرمانه بودن پنهان کنند.

اکنون این حجاب پنهان‌کاری سایه خود را بر تهران گسترانده و یک ‌بار دیگر ارائه آمار غیر واقعی دستور کار روز است.

نظرسنجی: بدتر شدن وجهه ایران در نظر مردم جهان




روزنامه «واشنگتن پست» براساس نظرسنجی که موسسه بین المللی «پیو» (Pew) انجام داده می‌نویسد که در سال گذشته نیز روند کاهش محبوبیت ایران در افکار عمومی خاورمیانه و کشورهای مسلمان ادامه داشته و در سایر نقاط جهان نیز بدبینی به این کشور افزایش پیدا کرده‌است.

این نظرسنجی در سال ۲۰۱۲ و از میان شهروندان بیست و یک کشور در نقاط مختلف جهان انجام شده‌است. نتایج آن برای حکومت ایران خبر بسیار بدی است چون نشان می‌دهد که روند بی‌اعتمادی نسبت به ایران کماکان رو به افزایش است.

تنها کشوری که بیش از پنجاه درصد از افکار عمومی آن، براساس نظرسنجی‌های موسسه «پیو» نظر مثبتی نسبت به ایران دارند کشور پاکستان است که حدود ۷۶ درصد از پاسخ‌دهندگان ایران را می‌پسندند. نکته تعجب‌آور این است که با وجود این میزان از تأیید حکومت شیعی ایران از سوی پاکستان‌ها، در خود پاکستان اقلیت شیعه به شدت تحت فشار بوده و حملات خشونت‌آمیز علیه آنها در سال‌های اخیر افزایش یافته‌است.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند حکومت پاکستان برای جلوگیری از حملات گروه‌های تروریستی سنی‌مذهب به اقلیت شیعه هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد. شاید دلیل علاقه افکار عمومی پاکستان به ایران سیاست‌های ضد آمریکایی و بلندپروازی‌های هسته‌ای رژیم حاکم بر تهران است.

روزنامه «واشنگتن پست» یادآوری می‌کند که طبق نتایج نظرسنجی که توسط موسسه «پیو» انجام شده ایران بیش از هر زمان دیگری در افکار عمومی مردم منطقه و جهان منزوی است. حتی در لبنان که حکومت ایران طی سه دهه گذشته همواره از شیعیان آن کشور حمایت کرده‌است فقط ۳۹ درصد از پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی نظر مثبتی نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارند.

پس از پاکستان، افکار عمومی در لبنان و تونس با ۳۹ درصد در جایگاه بعدی قرار دارند. باید در نظر داشت که بخش عمده‌ای از حمایت افکار عمومی لبنان از رژیم حاکم بر ایران مدیون مناسبات نزدیک آن کشور با شیعیان و اختلافات عمیق سیاسی و فرقه‌ای در این کشور است.

در میان سایر کشورهای مسلمان فقط ۲۶ درصد از افکار عمومی ترکیه و ۲۲ درصد از افکار عمومی مصر و ۱۸ درصد از افکار عمومی اردن نسبت به ایران نظر مثبتی دارند.

قاعدتا مردم آمریکا می‌بایست بیش از همه از ایران بیزار می‌بودند ولی نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که مردم جمهوری چک فقط با ۹ درصد، مردم اسپانیا با ۹ درصد، مردم آلمان با ۶ درصد و مردم ایتالیا با ۵ درصد نظر مثبت نسبت به ایران حتی از افکار عمومی آمریکا نیز دیدگاه منفی‌تری نسبت به ایران دارند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که در آمریکا هنوز هم ۱۳ درصد از پاسخ‌دهندگان نظر مثبتی نسبت به ایران دارند.

روزنامه «واشنگتن پست» خاطر نشان می‌کند که در سال‌های اخیر در دیدگاه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها نسبت به ایران تحول چشمگیری روی داده‌است. چند سال پیش معمولا افکار عمومی کشورهای اروپایی نسبت به ایران تساهل یا بی‌تفاوتی بیشتری نشان می‌دادند. اما امروزه در بخش عمده‌ای از کشورهای اروپایی نظر منفی نسبت به ایران شدیدتر از افکار عمومی آمریکاست.

در میان کشورهای اروپایی می‌توان به نمونه آلمان اشاره کرد که فقط ۶ درصد از پاسخ‌دهندگان نظر مثبتی نسبت به ایران ابراز کرده‌اند. شاید بتوان گفت که افکار عمومی آلمان از این نظر بیش از هر کشور دیگری به افکار عمومی مردم اسرائیل نزدیک است. نکته‌ای که قاعدتا موجب تعجب سیاستمداران و محافل طرفدار دولت اسرائیل خواهد بود. سیاستمداران و محافل طرفدار اسرائیل همواره نگران هستند که نکند افکار عمومی آلمان موضع غیردوستانه‌ای در قبال اسرائیل اتخاذ کرده و به آن خاطر از خطر برنامه‌های هسته‌ای ایران چشم‌پوشی کنند.

نتایج نظرسنجی موسسه بین‌المللی «پیو» را می‌توان در فهرست زیر مشاهده کرد. درصدها بر مبنای میزان اظهار نظر مثبت نسبت به ایران تعیین شده‌است.

پاکستان ۷۶ درصد، لبنان ۳۹ درصد، تونس ۳۹ درصد، روسیه ۳۶ درصد، یونان ۲۷ درصد، ترکیه ۲۶ درصد، مصر ۲۲ درصد، چین ۲۱ درصد، لهستان ۲۰ درصد، هند ۱۹ درصد، اردن ۱۸ درصد، بریتانیا ۱۶ درصد، مکزیک ۱۶ درصد، ژاپن ۱۵ درصد، فرانسه ۱۴ درصد، برزیل ۱۳ درصد، آمریکا ۱۳ درصد، جمهوری چک ۹ درصد، اسپانیا ۹ درصد، آلمان ۶ درصد، ایتالیا ۵ درصد.

صرافان غیررسمی، تنها راه برای واردات کالا به ایران

رویترز در گزارشی به فعالیت صرافان و بازرگانان غیررسمی ریال ایران و ارزهای خارجی در دبی پرداخت.

به گزارش عصر ایران، در این گزارش رویترز آمده است: در دفتری در قلب بافت قدیم شهر دبی، یک ایرانی با یکی از شش گوشی تلفن موجود روی میزش صحبت می کند و دکمه های ماشین حساب را تند تند فشار می دهد. او در چند دقیقه، مکالمات متعددی با افرادی برقرار می کند که می خواهند ریال ایران بفروشند؛ بخرند یا حواله کند.

این، اقدامی همراه با بحران است و در سایه وضعیت ایران، یک ریسک بزرگ به شمار می رود.

صراف های غیررسمی و بازرگانان ارز در دبی، حلقه وصل مهم میان اقتصاد ایران و بقیه کشورهای جهان هستند. آنها به رغم اعمال محدودیت های دولت ایران و تحریم های خارجی راه انتقال پول به ایران و از این کشور را حفظ می کنند.

پس از آنکه آمریکا و اروپا، از اواخر 2011 تحریم های مالی را علیه تهران اعمال کردند این کشور روز به روز از سیستم اقتصادی جهان دور تر می شود. ای روند باعث شد فعالیت صرافان غیررسمی در دبی شکوفا شود.

با توجه به اینکه بازرگانانی که با ایران تعامل می کنند نمی توانند از کانال های عادی و معمول، پول جابجا کنند آنها به صرافان غیررسمی مراجعه می کنند.

یکی از این صرافان غیررسمی می گوید: مبادله ریال ایران با ارزهای خارجی پس از تحریم ها علیه ایران، دیوانه وار شد. حجم تعاملات ام با ریال ایران در یک روز به یک میلیارد درهم امارات معادل 270 میلیون دلار آمریکا رسید.

اما در اکتبر گذشته به همراه کاهش ارزش ریال، تهران عرضه ارزهای خارجی را به بازار کاهش داد. این ضربه شدیدی به بازرگانان دبی بود زیرا این اقدام حجم پول های مورد استفاده آنها را کاهش داد.

یکی از بازرگانان ایرانی مقیم دبی که خواست نامش اعلام نشود در این باره گفت: در برخی از روزها هیچ معامله ای انجام نمی دهیم و در برخی روزهای دیگر بین 10 تا 15 میلیون درهم با مشتریان مطمئن معامله می کنیم.

صرافان غیررسمی در دبی روابط بازرگانی خود را با ایران حفظ می کنند. آنها کانال مهمی برای تعامل ایرانی ها با جهان ایجاد می کنند.

"مهرداد عمادی" اقتصاددان متولد ایران که در شرکت مشاوره مالی بیتا ماتریکس فعالیت می کند در این باره می گوید: دبی نقطه حیاتی است که از طریق آن اکثر تعاملات مالی مربوط به ایران انجام می شود.

وی افزود: صراف ها و بازرگانان غیررسمی ارز، تنها راه تهیه ارز برای بازرگانان عادی ایران برای واردات کالا به این کشور هستند.

رویترز ادامه داد: تحریم های مالی علیه ایران، جایگاه دبی را به عنوان مرکز اصلی بازرگانی و سرمایه گذاری ایران، تهدیه می کند.

با تحریم ها علیه ایران، بانک ها و صرافی ها از تعاملات مالی با این کشور منع شده اند. بازرگانان دبی به سرعت تلاش کردند جای خالی بانک ها را با استفاده از سیستم حواله ای حل کنند.

سیستم جابجایی غیررسمی پول بر اعتماد و روابط شخصی افراد تکیه می کند و از چند قرن قبل در منطقه خلیج فارس و شبه قاهره هند استفاده از آن آغاز شد و هم اکنون با تغییراتی، با موفقیت ادامه دارد.

به نظر می رسد این شیوه جابجایی پول قوانین امارات را نقض نمی کند. بازرگانان در امارات دفتری با مجوز قانونی دارند و بازرگانان کوچکتر را در مناطق مختلف ایران به درهم می دهد.

آمار رسمی درباره تعداد بازرگانان ارز در دبی و حجم فعالیت آنها وجود ندارد اما برخی می گویند که فعالیت ها نقش محوری را در حفاظت از تجارت کالا میان ایران و امارات دارد تجارتی که به دلیل تحریم ها کاهش یافته است.

دشمن برای اخلال در انتخابات برنامه دارد

روزنامه رسالت: از باب آينده نگري و آينده پژوهي مي‌شود افعال و اقوال دشمن را در انتخابات آينده پيش بيني كرد.
1- اولين فعل آنها روي اين معنا متمركز مي‌شود كه اصلا انتخاباتي برگزار نشود. آنها براي اخلال در برگزاري انتخابات برنامه دارند . كما اينكه در انتخابات‌هاي گذشته همين مسير را رفته اما با اراده پولادين مردم و رهبري هوشمند انقلاب روبه‌رو شدند . آنها حتي ممكن است روي يك نبرد وسيع سايبري براي اخلال در سيستم رايانه‌ها حساب باز كنند.
2- تبليغات آنها روي مايوس كردن مردم براي شركت در انتخابات متمركز خواهدشد . آنها مشاركت گسترده مردم را هدف قرار داده‌اند و تا آنجا كه زورشان برسد مي‌خواهند اين مشاركت را فرو كاهند مشاركت حداكثري و گسترده مردم در انتخابات‌ها همواره مورد رشك و حسد دشمن بوده است . آنها قوام و استحكام مردمسالاري ديني در ايران را تاب نمي‌آورند. مي‌خواهند يك ديكتاتور در ايران روي كار بيايد با حداقل پشتوانه و بعد توسط او سياستهاي تجاوزكارانه خود را مثل زمان طاغوت اعمال كنند. صاحبان تريبون و قلم بايد حواسشان جمع باشد. بايد دست دشمن را بخوانند و جدول توطئه‌هاي آنها را از روي غفلت و جهل پر نكنند.
شبهه " تقلب" در انتخابات گذشته اسم رمز آشوب و توطئه بود. ظاهرا از اين واژه درانتخابات آينده كاري ساخته نيست اين اسم رمز لو رفته و همه ‌مي‌دانند. لذا آنها روي كليد واژه " انتخابات آزاد" متمركز شدند.
اين واژه با مطالعه و دقت استخدام شده است . اگر دربرابر ترويج و تبليغ آن از سوي دشمن حساس شويم مي‌گويند پس شما با انتخابات آزاد مخالفيد. اگر حساسيتي نشان ندهيم و نامزد مورد نظر آنها به هر دليل يا به رقابت‌ها راه نيافت يا اگر راه يافت راي نياورد ،مدعي مي‌شوند انتخابات، آزاد نبوده است و اگر هم راي آورد مي‌گويند با آنكه انتخابات آزاد نبود اما پايگاه مردمي ما آن قدر قوي بود كه نتوانستند كاري پيش ببرند. مقام معظم رهبري در ديدار با مردم قم از اين فريب و نيرنگ رونمايي كردند و در مورد آن روشنگري فرمودند. ايشان تاكيد نمودند: " القاي آزاد نبودن انتخابات كمك به دشمن است."
چندي پيش در سرمقاله‌اي تمركز ضد انقلاب خارج از كشور را روي واژه" انتخابات آزاد" و اهداف آنها از اين تمركز بيان و از پروژه " طرح تماس " آنها با عناصر داخلي رونمايي كردم . ضد انقلاب خارج از كشور و دنباله‌هاي داخلي آنها از تمركز روي انتخابات آزاد اصل برگزاري انتخابات را هدف قرار داده‌اند . اما برخي جريانهاي سياسي از اين واژه براي كاسبي خود در انتخابات و كسب راي حرام استفاده مي‌كنند .
طي چند روز گذشته سايت‌هاي خبري و روزنامه‌ها به اندازه‌ كافي در خصوص احزاب و گروهها و اشخاصي كه از اين واژه براي كسب راي حرام سود برده‌اند سخن گفته‌اند البته ابداع تعبير " راي حلال" و "راي حرام" شايد درست نباشد زيرا هرچه كه به صندوق راي با نيت استحكام بخشيدن به قوام جمهوري اسلامي ريخته مي‌شود حلال است . اما به هر حال از نظر نوع گونه شناسي راي مي‌توان براي كساني كه به اين نيت به پاي صندوق راي نيامده‌اند و يا براي كساني كه به اسم التزام عملي به قانون اساسي و اسلام و نظام از مردم راي گرفته‌اند اما عكس آن عمل مي‌كنند ، اين تعبير ( راي حرام ) شايد صحيح باشد.
3- سومين مطلب در پيش بيني شرارت‌هاي دشمن موضوع " ماجراجويي" است. مردم در انتخابات آينده معلوم است به چه فكر مي‌كنند.مردم به فكر پيشرفت كشور هستند از مسئولان مطالبه عدالت در حوزه‌هاي اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي دارند . مردم از مسئولان مي‌خواهند در برابر تهديد‌ها و تحريمهاي دشمن مقاومت كنند تا انقلاب از اين پيچ مهم يا عقبه تاريخي عبور كند . دشمن در صدد حادثه آفريني است تا مردم حواسشان ازمسير اصلي منحرف شود.
به تعبير مقام معظم رهبري ؛ " يك ماجراي سياسي ، يك ماجراي اقتصادي يا يك ماجراي امنيتي " پديد آورند و همه را سركار بگذارند.مشخص است اين ماجراجويي دشمن ابتدا به ساكن نمي‌تواند شكل واقعي به خود بگيرد. آنها منتظر غفلت مردم و نخبگان و مسئولان هستند تا در آن " بستر" ، توطئه خود را عملياتي كنند .
لذا به هر تحركي كه نظم و نسق فكري و عملي مردم و مسئولان را در مقابله با تحركات دشمن به هم زند بايد مشكوك بود.
دولت و مجلس و قوه قضائيه بايد استعداد خود را روي آن " تحرك مشكوك" متمركز كنند .خوشبختانه هوشياري مردم به هنگام است و درك رهبري از اوضاع و شرايط روز آمد است . كافي است پاي در وادي اطاعت از ولي فقيه بگذاريم تا از اين مرحله عبور كنيم .انتخابات آينده بدون شك يكي از نقاط عطف ظهور قدرت و استحكام نظام خواهد بود چرا كه سطح هوشياري مردم پس از عبور از فتنه 88 بويژه قيام تاريخي 9 دي 88 در يك وضعيت دائمي است .

جزئيات شرايط پليس ايران برای ممنوع‌الخروج شدن افراد



به گفته يکی از مسئولان پليس ايران، کسانی که در سفر به خارج از اين کشور، مرتکب اعمال خلاف شئونات جمهوری اسلامی شوند اجازه خروج دوباره از ايران را نخواهند داشت.

صادق رضادوست، معاون اجتماعی پليس اطلاعات و امنيت نيروی انتظامی جمهوری اسلامی امروز شنبه ۲۳ دی‌ماه به خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: "افرادی که در خارج از ايران مرتکب اعمال خلاف قانون از جمله، سرقت، کلاهبرداری، خريد و فروش موادمخدر، ولگردی، فساد اخلاقی و ساير اعمال خلاف شئونات جمهوری اسلامی شوند از خروج مجددشان جلوگيری خواهد شد."

وی افزود: "در راستای پيش‌گيری از ايجاد اختلال در مسافرت و برنامه‌ريزی‌های مسافران خارج از کشور، کسانی که قصد مسافرت دارند، می‌توانند پيش از مسافرت شخصاً با ارائه اصل گذرنامه به ادارات گذرنامه تهران و استان‌ها مراجعه کرده و از آخرين وضعيت خروج خود مطلع شوند."

تارنمای روزنامه جام جم، خردادماه سال گذشته در مورد جزئيات ممنوع‌الخروج شدن افراد نوشته بود، تنها پنج گروه از افراد برای خروج از مرزهای کشور دچار مشکل می‌شوند.

بنابراين گزارش، بدهکاران قطعی مالياتی و بدهکارانی که به موجب صدور حکم قطعی دادگاه يا صدور اجرائيه در اجرای ثبت سازمان ثبت اسناد و املاک، بدهی آن‌ها محرز شده است در زمره کسانی هستند که از خروج آن‌ها از ايران جلوگيری می‌شود.

براساس بند سه ماده ۱۶ قانون گذرنامه، به اشخاصی که مسافرت آن‌ها به خارج از کشور به تشخيص مقام قضايی "مخالف مصالح جمهوری اسلامی" باشد، هيچ نوع گذرنامه‌ای برای خروج از کشور داده نمی‌شود
همچنين افرادی که در خارج از ايران به خاطر تکدی، ولگردی، سرقت، کلاهبرداری و هرعنوان ديگری دارای سوء شهرت باشند، کسانی که مسافرت آن‌ها به خارج از ايران به تشخيص مقامات قضايی مخالف مصالح جمهوری اسلامی ايران باشد نيز در اين فهرست جای دارند.

افزون بر اين، کسانی که به موجب اعلام کتبی مقامات قضايی ايران حق خروج از اين کشور را ندارند و افرادی که دريافت گذرنامه و خروج از کشور آن‌ها به اراده فرد ديگری (پدر، شوهر و...) محول شده است نيز نمی‌توانند از ايران خارج شوند.

محسن صادقی، رئيس وقت پليس گذرنامه ايران فروردين‌ماه ۱۳۸۹ در اين زمينه گفته بود: "کسانی که با حکم قضايی ممنوع‌الخروج هستند، برای آن‌ها گذرنامه جديد صادر نخواهد شد."

براساس بند سه ماده ۱۶ قانون گذرنامه، به اشخاصی که مسافرت آن‌ها به خارج از کشور به تشخيص مقام قضايی "مخالف مصالح جمهوری اسلامی" باشد، هيچ نوع گذرنامه‌ای برای خروج از کشور داده نمی‌شود.

پس از انتخابات جنجال برانگيز دور دهم رياست جمهوری ايران، مقام‌های جمهوری اسلامی از خروج شمار زيادی از معترضان به اين انتخابات از جمله برخی از فعالان سياسی، روزنامه‌نگاران، فعالان مدنی و دانشجويان به خارج ايران جلوگيری کردند.

شيرين عبادی، حقوقدان برنده جايزه صلح نوبل پيش از اين درباره شرايط ممنوع‌الخروج کردن افراد به راديو زمانه گفته بود: "زمانی می‌شود کسی را ممنوع‌الخروج کرد که پرونده عليه او مطرح شده باشد، اتهام و دلايل اتهام به متهم تفهيم شده باشد، کيفرخواست عليه او صادر شده باشد و بعداً او را ممنوع‌الخروج بکنند."

وی افزوده بود: "در ايران رويه بر اين است که عده‌ای بدون آن‌که اتهامی متوجه آن‌ها شده باشد يا بدون آن‌که اساساً خبر داشته باشند از اين‌که پرونده‌ای عليه آن‌ها باز شده، وقتی به فرودگاه می‌روند تازه می‌فهمند که ممنوع‌الخروج هستند."

برپايه بند دو از ماده ۱۲ ميثاق بين‌المللی حقوق سياسی و مدنی که ايران نيز آن را پذيرفته است، "هر کسی بايد آزاد باشد هر کشوری و از جمله کشور خودش را ترک کند."

همچنين در بند (ب) ماده ۱۳ اعلاميه جهانی حقوق بشر حق شهروندان برای خروج از کشور را به‌رسميت شناخته است.