۱۳۸۹ آبان ۲۷, پنجشنبه

دبیرکل نهضت آزادی محاکمه می شود


با گذشت بیش از چهل روز از بازداشت مجدد دکتر ابراهیم یزدی، و در حالیکه وی کماکان در بند امنیتی زندان اوین به سر می برد، دادگاه انقلاب تهران با ارسال احضاریه ای، تاریخ دادگاه را روز ۱۶ آذرماه اعلام کرد. به گزارش منابع خبری جرس، شعبه ١۵ دادگاه انقلای تهران (قاضی صلواتی)، با تكميل پرونده دكتر يزدى که اکنون در زندان به سر مى‌برد، امروز برگه احضاريه‌اى به آدرس منزل وی فرستاده است تا اعلام کند دادگاه دبیرکل نهضت آزادی ایران، در روز ۱۶ آذرماه برگزار خواهد شد. دکتر ابراهیم یزدی، وزیر امور خارجه دولت موقت که در حال حاضر کهن سالترین زندان سیاسی در ایران می باشد، اکنون در بند ٢۰٩ اوین نگهداری می شود.

وی نهم مهر ماه امسال در جریان اقامه نماز جمعی از فعالان ملی- مذهبی در شهر اصفهان، به همراه جمعی دیگر از اعضای نهضت آزادی دستگیر شد، که اگرچه دیگر اعضای بازداشتی بعد از هفته ها آزاد شدند، اما وی با وجود بیماری، به زندان اوین منتقل شد. این دومین بازداشت دبیرکل نهضت آزادی پس از انتخابات ریاست جمهوری بود. وی بعد از عاشورای سال گذشته نیز به زندان افتاد و  علی رغم کهولت سن و بیماری حادش، به او اجازه درمان و بستری شدن در بیمارستان داده نشد.

طی دو روز گذشته پنج وکیل بازداشت شده‌اند

 پس از آنکه دیروز خبر بازداشت سه تن از وکلای دادگستری در فرودگاه امام خمینی منتشر شد، دادستان تهران ضمن تایید این گزارش‌ها، از بازداشت دو وکیل دیگر خبر داد.      
جعفری دولت‌آبادی روز یکشنبه گفت: ۲ نفر دیگر از وکلای دادگستری مرتبط با افراد یاد شده نیز در تهران بازداشت شده‌اند.
دادستان تهران اتهام وکلای بازداشت شده را «ارتکاب جرایم امنیتی» و «انجام اعمال خلاف شئونات جمهوری اسلامی در خارج از کشور» اعلام کرد و گفت: رسیدگی به پرونده متهمان یاد شده کماکان ادامه دارد.
گفتنی است که روز گذشته سارا صباغیان، مریم کیان‌ارثی و مریم کرباسی سه وکیل دادگستری هنگام مراجعت از کشور ترکیه در فرودگاه امام خمینی تهران، توسط مأمورین امنیتی یازداشت شدند.
در حال حاضر، نسرین ستوده وکیل دادگستری مرتبط با پرونده‌های حقوق بشر در اعتصاب غذا در زندان اوین به‌سر می‌برد؛ چندی پیش نیز محمد سیف‌زاده، وکیل دادگستری، به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به دلیل تأسیس کانون مدافعان حقوق بشر به ۹ سال حبس  و۱۰ سال محرومیت از شغل وکالت محکوم شد.

یورش به بند زندانیان سیاسی؛ عیدی مسئولان زندان رجایی شهر

صبح امروز پنج شنبه بیست و هفم آبان ماه، نیروهای حفاظت زندان رجایی شهر کرج با یورش به محل استقرار زندانیان سیاسی بند چهار این زندان، اقدام به بازرسی محل نگهداری و وسایل شخصی این زندانیان نمودند.
بنا به گزارش های رسیده از زندان رجایی شهر کرج، صبح امروز پنج شنبه بیست و هفتم آبان ماه، 32 تن از نیروهای یگان ویژه حفاظت با همراهی 4 افسر نظامی به سالن 10 بند چهار زندان رجایی شهر کرج که محل استقرار زندانیان سیاسی این زندان می باشد یورش برده و با بر هم زدن وسایل شخصی ایشان، اقدام به بازرسی این محل نمودند.
به گفته زندانیان، این یورش، عیدی مسئولان این زندان به مناسبت عید قربان به ایشان بوده است.
این چندمین باری است که در طول ماه های اخیر مامورین امنیتی این زندان، با یورش به سلول زندانیان سیاسی بند چهار، اقدام به بازرسی های وحشیانه، ضرب و شتم و تخریب اموال این زندانیان می نمایند. چندی پیش نیز زندانبانان بند 4 زندان رجایی شهر کرج، در اقدامی عجیب همراه با 2 قلاده سگ اقدام به بازرسی اتاق و وسایل زندانیان سالن 10 بند چهار زندان رجایی شهر کرج نموده بودند.
در آخرین مورد نیز، چهارم آبان ماه سال جاری ماموران امنیتی و حراست زندان رجایی شهر کرج با حمایت رئیس و معاون اطلاعات این زندان، با یورش به سلول زندانیان سیاسی بند چهار این زندان، ضمن برخورد وحشیانه و تخریب اموال این زندانیان، با انتقال آنان به محوطه زندان، به بازرسی سلول ها پرداخته و دست نوشته های برخی از این زندانیان را ضبط کرده و اقدام به بازداشت تعدادی از زندانیان سیاسی این بند نموده بودند.
زندان رجایی شهر کرج، به علت شرایط نامناسب نگهداری، از جمله مکان هایی است که توسط مقامات امنیتی برای تبعید زندانیان سیاسی مورد استفاده قرار می گیرد. این زندان که به «تبعیدگاه زندانیان سیاسی» شهرت یافته است، به علت شرایط نامناسب بهداشتی، نگهداری زندانیان سیاسی با زندانیان متادونی، تزریقی، اشرار و معتادین جمع آوری شده از خیابان ها و روانیان، و ضرب و شتم سازمان یافته زندانیان سیاسی، محدودیت ملاقات های حضوری و عدم ارائه حداقل خدمات درمانی و ... همواره از جانب مسئولان قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی به عنوان تبعیدگاه زندانیان سیاسی و برای تحت فشار گذاشتن این زندانیان به کار گرفته می شود.

دهانهای دوخته باز شد

کمپین پناهندگان سیاسی ایرانی در آتن، پس از 78 روز تحصن و 35 روز اعتصاب غذا، دولت یونان را به زانو درآورد.
بنا بر اخبار دریافتی از کمیته پناهندگان سیاسی ایرانی در یونان، کلیه 49 متحصن ایرانی موفق به کسب حق اقامت در این کشور شدند.

عفو بین‌الملل خواستار آزادی «فوری» وکلای بازداشتی در ایران شد

سازمان عفو بین‌الملل در نامه‌ای به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، با ابراز نگرانی از برخورد با فعالان حقوق بشر در ایران، خواستار آزادی «فوری و بدون قید و شرط» پنج وکیل بازداشت شده در روزهای اخیر در ایران شده است.
سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه در نامه‌ای به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، از رهبران ایران خواسته است، پنج وکیل بازداشت شده در ایران را «بی‌درنگ» آزاد کرده و به بازداشت و زندانی‌ کردن وکلای داگستری پایان دهند.
سه وکیل ایرانی به نام‌های سارا صباغیان، مریم کیان‌ارثی و مریم کرباسی در روز شنبه و هنگام بازگشت به ایران در فرودگاه امام خمینی بازداشت شدند.

یک روز پس از بازداشت این سه تن که از ترکیه به ایران باز می‌گشتند،‌ عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران با تایید بازداشت این وکلا اعلام کرده بود،‌ دو وکیل دیگر نیز که «مرتبط با افراد یاد شده» بودند،‌ از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند.


هر چند دادستان تهران هیچ اشاره‌ای به نام این دو وکیل بازداشت شده نکرده است، اما گفته می‌شود،‌ این دو رزا قراچرلو و محمدحسین نیری هستند.


از سوی دیگر در حالی که عباس جعفری‌دولت‌آبادی اتهام بازداشت شدگان را «ارتکاب جرایم امنیتی و انجام اعمال خلاف شئونات جمهوری اسلامی در خارج از کشور» اعلام کرده است،‌ این بازداشت‌ها اندکی پس از آن صورت گرفته است که صادق لاریجانی،‌ رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی از مصاحبه وکلا با «رسانه‌های بیگانه» انتقاد کرده بود.


صادق لاریجانی با بیان این که «مصاحبه‌ با رسانه‌های بیگانه موجب وهن جامعه وکالت است»، گفته بود: «وکالت شغل شریفی است که امیدواریم شأن و منزلت آن از سوی وکلا به خوبی حفظ شود.»


این در حالی است که بر اساس گزارش‌های منتشر شده،‌ وکلای بازداشت شده در ایران از جمله وکالت فعالان حقوق بشر و نیز بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران و نیز یک زن محکوم به سنگسار را بر عهده داشته‌اند.


در این میان سازمان عفو بین‌الملل در نامه خود به رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، خواستار اعلام دلیل بازداشت این پنج وکیل و نیز اطمینان دادن نسبت به عدم شکنجه و بدرفتاری با آنها در طول مدت بازداشت‌شان شده است.


در بخشی از این نامه آمده است: «سازمان عفو بین‌الملل از این بابت نگران است که سرکوب فجیع دگراندیشان که به دنبال انتخابات ریاست جمهور مناقشه‌برانگیز سال گذشته آغاز شده، همچنان ادامه یابد و به دنبال برخورد روزافزون با وکلای مدافع و فعالان حقوق بشر در قالب بازداشت خودسرانه و تهدید آنها، روند سرکوب دگراندیشان تشدید شود.»


روز سه‌شنبه ایالات متحده آمریکا نیز با ابراز «نگرانی عمیق»‌ خود نسبت به «تهدید و بازداشت» فعالان حقوق بشر در ایران،‌ از رهبران جمهوری اسلامی خواسته بود،‌ «بی‌درنگ» همه زندانیان سیاسی و به ویژه وکلای بازداشت شده را آزاد کنند.

سخنان احمدی نژاد در جمهوری آذربایجان در باره ناتو



احمدی نژاد در روز دوم سفر خود به آذربايجان در يك كنفرانس مطبوعاتي شركت كرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

احمدی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره‌ حضور ناتو در منطقه با بيان اين كه ما ناتو را خطري براي ملت ایران نمي‌دانيم چون اگر همه‌ي آن‌ها با هم جمع شوند نيز نمي‌توانند به ملت ما آسيب وارد كنند، خاطرنشان كرد: تحركات نظامي‌ آنها براي ما فاقد ارزش نظامي است. ما تصميم گيران ناتو را عقب مانده‌هاي سياسي مي‌دانيم و تصميماتشان براي ما ارزش ندارد.

نوازندگانی که برای امرار معاش کارگری می‌کنند


 یکی از هنرمندان موسیقی شهر شیروان بیان کرد: چون از موسیقی در شهرستان‌ها حمایت نمی‌شود، بیشتر هنرمندان به دنبال کارگری یا درآمدهای دیگر می‌روند.

موسی‌الرضا ولی‌نژاد بیان کرد: در میان سالهای 1375 تا 1380 حدود 15 گروه موسیقی محلی در شیروان فعال بودند، اما حالا فقط سه گروه موسیقی محلی وجود دارد.

او که برادر کوچکتر حسین بخشی است که در جشن خانه‌ی موسیقی از زحمات او تجلیل شد، بیان کرد: در شیروان فقط پنج بخشی‌ باقی مانده است که ما چهار برادر و یک پسرعمو هستیم.

این هنرمند یادآور شد:تا پیش از سال 83 در سال 2 یا 3 جشنواره در شیروان برگزار می‌شود و ما در آن جشنواره‌ها موسیقی‌مان را اجرا می‌کردیم. ولی از آن سال به بعد دیگر هیچ جشنواره‌ای در شیروان برگزار نشده است و این باعث بیکاری گروه‌های موسیقی شد.

ولی‌نژاد عنوان کرد: در شیروان سازهای بادی محلی مانند « زرنا»، « قوشمه» هستند که متاسفانه نوازندگان کمی برای آنها هستند و این وضعیت برای سازهای «فلوت»، «نی»، «کمانچه» نیز وجود دارد و بسیاری از نوازندگان آنها برای امرار معاش به کارگری روی آورده‌اند.

دولت فاسد یونان پناهجویان را شکنجه می کند


 شورای اروپا دولت یونان را متهم به آزار زندانیان و پناهجویان کرده است. کمیته ضد شکنجه‌ی این شورا می‌گوید که در مراکز دیپورت یونان، شرایطی غیرانسانی حاکم است و متهمان با مشت و لگد، شلاق و تهدید به تجاوز پلیس روبرو هستند.

کمیته ضد شکنجه شورای اروپا در آخرین گزارش خود در روز چهارشنبه (۱۷ نوامبر / ۲۶ آبان) اعلام کرده که پلیس یونان رفتاری خشونت‌آمیز و تهدید‌کننده با پناهجویان بازداشت شده دارد. در این گزارش از کشیدن کیسه پلاستیکی بر سر یک مرد زندانی و تهدید وی به تجاوز جنسی در شهر تسالونیکی نیز نام برده شده است.

گزارش یاد شده، شرایط  برخی زندان‌ها و مراکز دیپورت پناهجویان را  فاجعه‌بار دانسته است. تهیه‌کنندگان این گزارش با مشاهده بازداشتگاهی در فرودگاه آتن، پی به تراکم شدید جمعیت و کمبود ساده‌ترین لوازم بهداشتی چون صابون و دستمال توالت برده‌اند. به نقل از آنان، پناهجویان زندانی مدت‌هاست حمام نرفته‌اند.

کمتر روزی است که شکایتی از بدرفتاری پلیس یونان در روند بازجویی و بازداشت پناهجویان به دست "کمیته ضد شکنجه شورای اروپا" نرسد. اعضای این کمیته می‌گویند که دولت یونان هم اخطارهای آنان را ناشنیده می‌گیرد و هم مستندات آشکار را انکار می‌کند.

کمیته یاد شده در بررسی‌های خود نتیجه گرفته که غیرانسانی‌ترین شرایط، در زندان "آمفیسا" در ۲۰۰ کیلومتری آتن وجود دارد. ازدحام بیش از حد، کمبود جای خواب و رختخواب، کمبود پرسنل و عدم رسیدگی پزشکی، نمونه‌هایی از مشکلات این زندان هستند.

  دادگاه حقوق بشر اروپا، اخیرا و با اتکاء به این‌گونه گزارش‌ها، از دولت‌های اتریش، هلند و بریتانیا خواسته که تا اطلاع ثانوی از عودت متقاضیان پناهندگی به یونان خودداری کنند. دولت یونان اما اتهام‌های جاری علیه خود را رد کرده و در یک اعلام موضع مفصل و ۷۰ صفحه‌ای گفته که به زودی، سامان کار در مراکز دیپورت پناهجویان را تغییر خواهد داد.

  دولت یونان اعلام کرده که به‌زودی سه زندان جدید با ظرفیت ۲۵۰۰ نفر را آماده بهره‌برداری می‌کند. افزون بر این، به تمام ماموران پلیس دستور داده شده که با متهمان، طبق کنوانسیون حقوق بشر و هنجارهای اروپایی رفتار کنند.

کمیته ضد شکنجه شورای اروپا مسئولیت رسیدگی به شرایط زندان در ۴۷ کشور اروپایی را بر عهده دارد. گزارش اخیر کمیته یاد شده بر اساس مشاهدات پزشکان و کارشناسان حقوق بشر آن از پاسگاه‌های پلیس، زندان‌ها و مراکز بازداشت پناهجویان یونان تهیه شده است.

خطر اعدام قریب الوقوع یک زندانی سیاسی


بنیاد دمکراسی و حقوق بشر کردستان ایران در بیانیه ای نسبت به خطر اعدام قریب الوقوع زندانی سیاسی، حسین خضری هشدار داده است.

در این بیانیه آمده است که اتحادیه اروپا در اوایل سال 2010  خواستار بازبینی در پرونده و نیز لغو حکم اعدام حسین خضری شده است.  بنیاد دمکراسی و حقوق بشر کردستان ایران ضمن اعلام خطر اعدام قریب الوقوع این زندانی سیاسی از مجامع و نهادهای حقوق بشر بین المللی تقاضا میکند نسبت به نجات جان نامبرده و سایر زندانیان محکوم به اعدام اقدامات سریع در پیش گیرند.

گزارش خبرگزاری هرانا - دیوان عالی کشور در نامه ای به شعبه 9 اجرای احکام دادگاه انقلاب ارومیه خواهان اجرای حکم اعدام حسین خضری شده است.

این نامه ارسالی که به روئیت وکیل حسین خضری نیز در آمده است آخرین راه های قانونی برای لغو حکم اعدام وی بوده است، از سوی دیگر وکیل نامبرده پس روئیت نامه به طرز مشکوکی از برعهده گرفتن وکالت این زندانی انصراف داده است.

گفتنی است، شعبه 9 اجرای احکام دادگاه ارومیه جهت اجرای حکم، پرونده این زندانی را به دادستان استان ارسال کرده است که در صورت موافقت دادستانی اجرای حکم اعدام حسین خضری قریب الوقوع خواهد بود.

حسین خضری زندانی محکوم به اعدام پیشتر در نامه ای به افکار عمومی و سازمان ها و نهاد های حقوق بشری که از سوی این خبرگزاری منتشر شد، خواهان پیگیری طرح شکایت خود از دستگاه اطلاعاتی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دستگاه قضایی شده بود.

وی در بخشی از نامه خود می گوید به مدت 49 روز در سلول های انفرادی سپاه و در بازداشتگاهی مخفی که زیر نظر سازمان زندان های نیست به شدت شکنجه و وادار به اعتراف غیر واقعی شده است.

با توجه به تهیه پیش نویس قطعنامه سازمان ملل در خصوص نقض حقوق بشر در ایران و بنابر سنت همیشگی جمهوری اسلامی،  اجرای حکم اعدام برخی از زندانیان سیاسی و یا زندانیان عادی که در افکار عمومی ایران و جهان شناخته شده هستند همواره در دستور کار مقامات برای کم اهمیت جلوه دادن این قطعنامه ها قرار می گیرد.