۱۳۸۹ آذر ۲۳, سه‌شنبه

محکومیت علی معظمی، روزنامه‌نگار، به یک سال حبس تعلیقی

حکم یک سال حبس تعزیری علی معظمی، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس، در دادگاه تجدید نظر به یک سال حبس تعلیقی تغییر یافت.
بعلی معظمی روز یکشنبه ۱۶ اسفند پس از مراجعه به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات در تهران بازداشت و در تاریخ ۲۸ اسفند آزاد شد.
وی روزنامه نگار حوزه اندیشه است که در بسیاری از روزنامه‌ها مانند روزنامه شرق فعالیت داشته است.

وخیم تر شدن وضعیت جسمی دو زندانی سیاسی

وضعیت جسمی دو زندانی محبوس در زندان رجایی شهر کرج وخیم گزارش میشود.
شب گذشته اقای عیسی سحر خیز مجددا به بهداری زندان رجایی شهر منتقل شد.
وضعيت جسماني اقاي سحرخيز به گونه اي گزارش شده که نیاز ایشان به بیمارستان مجهز پزشکی مبرم است.
همچنین در چند شب گذشته آقای مهدی محمودیان در عصر عارضه جسمی به بهداری زندان نامبرده منتقل شد.

خشونت در مدارس؛ کور شدن دانش آموز دختر

معلم روستای منصورخانی یاسوج ، ناخواسته موجب نابینا شدن دانش آموز دختری شد.

مسئول روابط عمومی اداره کل آمـوزش و پـرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت : این معلم کلاس اول دبستان به این علت که " آنیاز بازیار " نتوانست شکل دایره را روی تخته سیاه بکشد با عصبانیت خط کش آهنی را به میز می زند کـه خط کش در برگشت به چشم راست آنیاز برخورد می کند و موجب نابینا شدن او می شود .
فیض الله بازیار پـدر این دانش آموز نیز گفت: پزشکان بیمارستان خدا دوست شیراز ، چشم راست دخترش را تخلیه کرده اند و هم اکنون آنیاز در این بیمارستان بستری است .
بازیار افزود : آنیاز به شدت از دیدن معلم خود که دایی او نیز هست وحشت دارد.

احضار دهها تن از دانشجویان امیرکبیر به کمیته انضباطی


در پی برگزاری با شکوه مراسم 16 آذرتاکنون حداقل 20 تن از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به کمیته انضباطی احضار شده اند.

به گزارش دانشجونیوز، پس از برگزاری مراسم 16 آذر در دانشگاه امیر کبیر که توسط انجمن اسلامی دانشجویان تدارک دیده شده بود، کمیته ی انضباطی دانشگاه در عملی شتاب زده، اقدام به احضار گسترده ی فعالین دانشجویی به کمیته ی انضباطی کرده است. همچنین دبیر کمیته انضباطی دانشگاه  با خانواده ی دانشجویان تماس گرفته و آنان را تهدید کرده است. تا کنون از دانشکده مکانیک 2 نفر، دانشکده معدن و متالورژی 12 نفر و از دانشکده کامپیوتر 5 نفر به کمیته انضباطی فراخوانده شده اند.

لازم به ذکر است که 2 روز قبل از 16 آذر هم تعدادی از فعالین دانشجویی به کمیته انضباطی احضار شده بودند.

همچنین عصر روز دوشنبه محسن محبوبیان، دانشجوی ممتاز دانشگاه امیر کبیر و فعال دانشجویی از زندان آزاد شد. در روز 16 آذر باقری( از اعضای حراست دانشگاه) محبوبیان را به حراست منتقل کرده و سپس، او را به ماموران امنیتی تحویل داده بود. این اقدام بی سابقه ی حراست دانشگاه ،خشم دانشجویان دانشگاه را بر انگیخته و دانشجویان خواستار برخورد با حراست شده اند. روز یکشنبه هادی شاکر دیگر دانشجوی بازداشتی دانشگاه امیرکبیر  از زندان آزاد شده بود.

عروس رودخانه های گيلان در کما

رودخانه ها يکي از منابع انساني تامين آب براي مصارف گوناگون از جمله کشاورزي، شرب و صنعت است و رودخانه گوهررود يکي از رودخانه هاي مهم رشت محسوب مي شود که از کوه هاي لاکان سرچشمه مي گيرد و پس از عبور از روستاي لاکان از ضلع غربي شهر رشت مي گذرد. اين رودخانه در گذشته به عنوان تفرجگاه و مکاني براي ماهيگيري مورد استفاده قرار مي گرفت و علاوه بر آن در مسير خود آب مورد نياز به منظور آبياري مزارع را تامين مي کرد، اين در حاليست که کاهش آبدهي رودخانه در طي مسير خود بر اثر برداشت هاي روزافزون آب از يک سو و در عين حال تخليه پساب هاي شهري، صنعتي به رودخانه از سوي ديگر وضعيت کيفي آن را به مخاطره افکنده است و علاوه بر تاثير وضعيت فوق الذکر بر اکوسيستم منطقه، در نهايت اين رودخانه به تالاب وارد گشته و خود يکي از عوامل آلودگي تالاب بين المللي انزلي به شمار مي رود. دکتر عليرضا کشوردوست، کارشناس محيط زيست گيلان در گفت وگو با ايسنا، درخصوص رودخانه گوهررود و زرجوب رشت گفت: اين دو رودخانه که زماني زيباترين رودخانه هاي استان محسوب مي شدند اکنون با وضعيتي اسفبار دست و پنجه نرم مي کنند; به طوري که امروز رودخانه زرجوب آلوده ترين رودخانه گيتي شمرده مي شود. وي افزود: مصرف مقادير زيادي از سموم گياهي، علف کش ها و کودهاي شيميايي در مزارع موجب آلودگي و افزايش بار آلودگي زرجوب و گوهررود مي شوند که نقش مهمي در افزايش بار آلاينده هاي اين محيط آلي دارند. گفتني است که رودخانه زرجوب که تا اوايل سده اخير، قابل قايقراني در فاصله پيربازار تا رشت بوده و حتي منابع تامين نيازمندي هاي اقتصادي اقشار مختلف حاشيه آن به ويژه در صيد ماهي بوده است و امروز ديگر اين قابليت را نداشته که اين اتفاق ها ريشه در تخريب هاي زيست محيطي اين رودخانه دارد.

دستگیری دانشجویان زاهدان با اتهام تازه؛ شرابخوار سیاسی

یک هفته  پس از تجمع دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان به مناسبت روز دانشجو، رسانه­های حکومتی از بازداشت چند دانشجو با داشتن سابقه فعالیت های سیاسی خبر دادند؛اما  بازداشتی که به گفته آنها در یک مجلس "مختلط" و در حین "شرابخواری" صورت گرفته است.

زاهدان نیوز، پایگاه خبری تحلیلی جنوب کشور، از دستگیری تعدادی از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه سیستان و بلوچستان در روز پنج شنبه 18 آذر ماه، در زاهدان خبر داد.

به نوشته این سایت تعدادی از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه سیستان و بلوچستان که در یک مجلس مختلط و در ایام محرم الحرام مشغول شرابخواری بودند، توسط مأموران دستگیر و روانه بازداشتگاه شدند.

این سایت با تاکید بر اینکه دانشجویان بازداشت شده در یکی از خانه های داخل شهر و دور از دانشگاه "با وضعیت زننده ای مشغول هرزگی بودند"، یادآوری می کند که آنها سابقه "فعالیت سیاسی علیه نظام" را نیز در کارنامه خود دارند.

در گزارش زاهدان نیوز، اشاره ای به تعداد و اسامی بازداشت شدگان نشده، اما رهوا، از سایت های حامی اسفندیار رحیم مشایی در گزارشی جداگانه با عنوان "رسوایی اخلاقی سبزها در دانشگاه زاهدان"، نوشته است: "این افراد شامل آقایان ب ب، م ر، ع پ، ش ح و همچنین خانم م س، که از لیدرهای جریان فتنه سبز دانشجویی در دانشگاه سیستان و بلوچستان می باشند جز افراد دستگیر شده در این رسوایی اخلاقی می باشند."

ناصر بلده ای، از کارشناسان مسائل بلوچستان، با تائید این خبر به روز می گوید: "دانشگاه زاهدان که از جمله قطب­های غیر مرکزی جنبش دانشجویی در ایران محسوب میشود، در سالهای اخیر به دلیل فعالیت های سیاسی و صنفی دانشجویان، همواره مورد توجه حاکمیت قرار داشته است. سابقا بازداشت دانشجویان بلوچ به بهانه هایی نظیر دست داشتن در قاچاق مواد مخدر صورت می گرفت، اما اختلاط و شرابخواری ظاهرا اتهامات جدیدی است که رژیم با دستاویز قرار دادن آنها قصد مقابله با دانشجویان را دارد."

او می افزاید: "بازداشت های اخیر در ادامه همان سیاست بهانه قرار دادن رفتارهای اجتماعی برای سرکوب فعالیت های سیاسی قابل تفسیر است. حاکمیت به جای اینکه اصل دلایل فعالیت های سیاسی و محرومیت مردم این استان را در نظر داشته باشد، سعی در محدود کردن و تحت فشار قرار دادن مردم بلوچ به بهانه ارتکاب  جرایم کیفری دارد."

به گفته آقای بلده­ای، نشستن دختران و پسران حتی در چهارچوب جرایم کیفری هم قرار نمیگیرد؛ چراکه :"ارتباط دختران و پسران در دانشگاه یک بخش بسیار طبیعی از حقوق دانشجویان در راستای برنامه ریزی های تحصیلی و اجتماعی است و در واقع ارتباطی به مسائل و اتهامات اخلاقی ندارد."

بازداشت در روز دانشجو

زاهدان نیوز در ادامه گزارش خود، با اشاره به فعالیت های دانشجویان بلوچ در ضمن مراسم روز دانشجو مینویسد: "قانون شکنان انتخابات در دانشگاه سیستان و بلوچستان در روز شانزده آذر تمام توان خود را به میدان آوردند تا بتوانند حداقل به اندازه ی یک تحصن یا راهپیمایی کوچک مانند سال گذشته فضای دانشگاه را ملتهب سازند که هوشیاری دانشجویان دانشگاه و هم چنین بی میلی بدنه اندک آن ها باعث شد برنامه تحصن سلف آن ها در شب شانزده آذر به کلی لغو شود."

جالب اینکه در ادامه گزارش این سایت حکومتی، تلویحا خبر تحصن دانشجویان دانشگاه بلوچستان در 16 آذر تائید شده است: "در روز شانزده آذر گروهی معدود با حالتی افسرده و مستأصل، در حالی که شمع به دست داشتند آشوب مدنظرشان را تا جایی که امکان داشت انجام دادند."

به گزارش "روز" از برگزاری مراسم 16 آذر در این روز دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان  هم دست به تجمع اعتراضی آرام در مقابل  غذا خوری این دانشگاه زدند. دانشجویان در این تجمع که در سکوت برگزار شد، با در دست داشتن شمع یاد و خاطره دانشجویان شهید راه آزادی و همچنین دانشجویان در زندان را گرامی داشتند.

شاید همین موضوع باعث شده باشد کارشناسان مسائل بلوچستان، بازداشت های اخیر دانشجویان بلوچ را در ارتباط با مراسم بزرگداشت روز دانشجو ارزیابی کنند. آقای بلده ای می گوید: "دانشجویان بلوچ در طول این سالها برای احقاق حقوق صنفی و همچنین حقوق سیاسی و مدنی مردم بلوچستان و سراسر ایران همواره در تلاش بوده اند. آنها امسال نیز با وجود تدابیر شدید امنیتی در داخل دانشگاه، در کنشی مدبرانه با روشن کردن شمع در سکوت یاد این روز را گرامی داشتند. از این رو می شود بازداشت های اخیر را در ارتباط با فعالیتهای دانشجویی به مناسب روز دانشجو ارزیابی کرد."

سایت رهوا، اما در ادمه گزارش خود در مورد بازداشت دانشجویان بلوچ، سعی در بردن اذهان عمومی به سوی اختلافات مذهبی در دانشگاه سیستان و بلوچستان دارد. به نوشته این سایت، " نگهبان وهابی دانشگاه زابل طی چند روز گذشته، با کارشکنی های خود تلاش کرده است به نحوی در برگزاری عزاداری برای امام حسین خلل بوجود بیاورد".

در همین راستا، زاهدان نیوز هم با اشاره به عدم پوشش خبر بازداشت اخیر دانشجویان از سوی رسانه های "جنبش سبز اموی" این سئوال را پیش کشیده است: "آیا وهابی های استان قصد نزدیک کردن خود به جریانات فاسد دانشجویی دانشگاه سیستان و بلوچستان را دارند تا به واسطه سهم خواهی از آن ها خود را از باتلاق بی مخاطبی، به داخل فضای دانشگاه بکشانند؟"

محدودیت برای وبلاگ نویسان

بازداشت دانشجویان اما تنها خبر هفته گذشته استان سیستان و بلوچستان نبود.

برخی از وبسایت های خبری هم از بلاتکلیفی  ابراهیم حسین‌بُر وبلاگ نویس بلوچ که درهفته‌های گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، خبر دادند؛ خبری که فعالان بلوچ در مصاحبه با روز آن را تکذیب می کنند.

ناصر بلده ای، در مورد اخبار مربوط به بازداشت ابراهمیم حسین­بُر به روز می گوید: "بازداشت این وبلاگ نویس، شایعه­ای است که بعد از محدود شدن فعالیتهای وی در وبلاگ شخصی اش قوت گرفت. تا جایی که ما اطلاع داریم آقای حسین­بُر به دلایل نامعلومی مجبور شده فعالیت های وبلاگش را محدود کند. البته فعالیت های آقای حسین­بُر در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی بود و خارج از آن محدوده فعالیت نمی  کرد. ایشان مقالاتی را که  در ارتباط با بلوچستان نوشته می شد ترجمه وسپس تحلیل می کرد."

این کارشناس مسائل بلوچستان، در ادامه می افزاید: "حسین­بُر معتقد است که اگر رژیم سیاست هایش را در بلوچستان تغییر دهد به نفع دو طرف معادله، یعنی هم مردم و هم حاکمیت است. او حتی یکی از منتقدین گروه­های مخالف حکومت در بلوچستان محسوب می شود و هیچ گونه فعالیتی در مخالفت با نظام انجام نداده است. فعالیت­های وی در چهارچوب نقض حقوق بشر، جلوگیری از اشاعه و گسترش خشونت­ها قرار می گیرد."

ابراهیم حسین­بُر گرداننده‌ی وبلاگ "استون" است که  مسائل مربوط به بلوچستان را پوشش می دهد. برخی از سایت های خبری، در هفته های گذشته از بازداشت و بلاتکلیفی وی خبر داده بودند.




اولين شهردار زن در تبريز منصوب شد


ولين شهردار زن تاريخ شهرداري تبريز منصوب شد. به گزارش روابط شهرداري تبريز، طي حكمي از سوي عليرضا نوين شهردار اين كلانشهر، خانم شيفته بدرآذر به عنوان شهردار جديد منطقه شش تبريز منصوب شد.

بدرآذر 41 ساله داراي مدرك تحصيلي كارشناسي ارشد برنامه ريزي شهري بوده و پيش از اين به عنوان معاون شهرسازي شهرداري منطقه هفت مشغول به كار بود.

وي سابقه 16 سال مديريت در شركت آب و فاضلاب آذربايجان شرقي و شهرداري داشته و پيشتر در شهرداري هاي مناطق يك، دو، شهر جديد سهند و همچنين بازرسي شهرداري سابقه خدمت دارد.

باران آتش جنگل های گیلان و گلستان را مهار کرد


مدیر کل مدیریت بحران استانداری گیلان از مهار آتش جنگل‌های گیلان خبر داد.

افشین عزیزی در گفتگو با خبرگزاری ایلنا گفت: «۲ منطقه در جنگل های درفک، رودبارو و یسرود شفت نیز که به دلیل صعب العبور بودن منطقه اطفاء کامل آن صورت نگرفته بود سرانجام امروز بعد ازظهر پس از بارش باران در گیلان اطفاء شد.»

آتش‌سوزى در جنگل‌هاى مناطقى از شمال ایران، از جمله استان‌هاى گلستان و مازندران چندی‌ پیش آغاز شد و گفته مى‌شود بیش از ۳۰۰ هکتار از این جنگل‌ها را نابود کرده است.

همچنین ایرنا نوشت :بارش باران پس از ۵۰ روز جنگلهای تشنه گلستان را سیراب کرد و به آتش سوزیها پراکنده در سطح استان خاتمه داد.

بازداشت ده شهروند مسیحی در ورامین

بازداشت ده شهروند مسیحی و بلاتکلیفی دو تن از ایشان در زندان ورامین
یک گروه از شهروندان مسیحی که  برای برگزاری آئین عبادتی و تعلیم كتاب مقدس گرد هم آمده بودند توسط ماموران امنیتی  بازداشت شدند.

روز یكشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۳۸۹ماموران امنیتی در منطقه شهرستان ورامین - پاكدشت با ورود به یك جلسه كلیسای خانگی كلیه افراد حاضر در محل را بازداشت كردند.

بنا بر گزارش رسیده ماموران امنیتی با ورود به منزل آقای " محمدی" تمامی افراد حاضر را كه از شهروندان مسیحی منطقه و در حال انجام مراسم عبادتی و قرائت انجیل بودند بازداشت نمودند.

بر این اساس " محمد محمدی" به همراه همسر و فرزند ایشان و عده ای دیگر از دوستان و همكیشان مسیحی وی كه در این محل حضور داشتند بازداشت شدند ،تعداد بازداشتی ها جمعا ۱۰ نفر گزارش شده است.

ماموران پس از ورود به خانه و بازداشت این افراد اقدام به تفتیش منزل نمودند . آنها تعدادی كتاب مقدس و جزوات مسیحی و كامپیوتر شخصی متعلق به آقای محمدی را نیز ضبط كردند و با خود بردند.

بنا بر گزارش "محبت نیوز" ماموران امنیتی بازداشت شدگان مسیحی را كه از مسیحیان فارسی زبان بودند ابتدا به اداره اطلاعات پاكدشت منتقل كردند و در آنجا این افراد را تحت بازجوئی های شدید و طولانی قرار دادند . سپس بازداشت شدگان به دادسرای آن شهر اعزام و در آنجا چند روزی را بلاتكلیف در بازداشت بسر بردند.

۲ تن از این نوكیشان مسیحی بنامهای "محمد محمدی " ۳۲ساله و شخص دیگری به نام "علی كشاورز" ۲۷ساله می باشند كه این افراد به زندان خورین منتقل شدند .

همسر آقای محمدی كه خود از فرزندان شهید است بهمراه فرزند ۷ ساله اش پس از ضمانت مادر خود بلافاصله آزاد شد ولی ۶ نفر دیگر با قرار وثیقه پس از چند روز بازداشت آزاد شدند .

آقایان" محمد محمدی و علی كشاورز" پس از انتقال به زندان خورین همچنان بلاتكلیف و بدون تفهیم اتهام در آن زندان بسر می برند . این افراد همچنان ممنوع الملاقات می باشند و به آنها حتی اجازه تماس تلفنی با خانواده هایشان داده نمیشود .ماموران امنیتی خانواده های این افراد را تهدید كرده اند كه در صورت تماس و صحبت با رسانه ها و اطلاع رسانی در مورد عزیزانشان ، با آنها به شدت برخورد خواهد شد .


بازداشت پدر یکی از جان باختگان در بهشت زهرا


هفت روز از بازداشت پدر رامین رمضانی از شهدای جنبش سبز می گذرد اما همچنان خانواده و بستگان وی از محل نگهداری او بی خبرند.

به گزارش منابع خبری کلمه، پدر رامین رمضانی هفت روز پیش بر سر مزار فرزند۲۲ ساله اش، رامین، در بهشت زهرای تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. این حادثه در پی حضور تعدادی از خانواده های شهدای حوادث پس از انتخابات به دلیل شرکت در مراسم سالروز تولد امیر تاجمیر، یکی دیگر از شهدای جنبش سبز رخ داد.

رامین رمضانی، بیست و پنجم خرداد ماه سال گذشته در روز راهپیمایی مسالمت آمیز مردم به ضرب گلوله به شهادت رسید.

اکنون پدر رامین که در تمام این یک سال و نیم پس از شهادت پسرش یک روز هم لحظه ای را بدون غم و اندوه پشت سر نگذاشته دستگیر و زندانی شده است .این اولین بار است که پدر یکی از کشته شدگان حوادث پس از انتخابات دستگیر و زندانی می شود .

این خانواده های داغدار بعد از این مراسم که به صورت نمادین در سالروز تولد امیر تاجمیر از کشته شدگان روز عاشورا برگزار شده بود بر سر مزار عزیزان شان رفتند اما متوجه شدند که تعداد زیادی از نیروهای امنیتی و لباس شخصی احاطه شان کرده اند و با برخوردهای خشن آنها را به خاطر شرکت در این مراسم که به گفته آنها با فراخوان همراه بوده سرزنش می کنند.

تعدادی از این خانواده های داغدار بعد از یک درگیری لفظی با ماموران به مکانی نامعلوم منتقل و تا عصر همان روز مورد بازجویی قرار می گیرند که در میان آنان مادر سهراب اعرابی و مادر رامین رمضانی هم حضور داشته اند . مادران پس از بازجویی چند ساعته آزاد می شوند، اما پدر رامین رمضانی به همراه چند تن دیگر که نام شان هنوز مشخص نیست به مکان نامعلومی منتقل می شوند و تاکنون نیز خانواده ها از محل نگهداری آنها بی اطلاع هستند .

خانواده رامین رمضانی که در شوک ناشی از این حادثه به سر می برند می گویند که « نمی توانیم باور کنیم که با یک خانواده داغدار این گونه برخورد کنند؟و پدری داغدار را بر سر مزار فرزندش بازداشت و زندانی کنند و خانواده را تا چند روز بی خبر و نگران نگه دارند .خانواده رمضانی حدس می زنند که وی به زندان اوین منتقل شده باشد.»

پیش از این پدر رامین رمضانی در گفتگو با کلمه درباره قاتل یا قاتلان پسر کشته شده اش سخن گفته و خواسته بود هر چه زودتر آمران و عوامل قتل او به افکار عمومی معرفی شوند .

او در این گفتگو یاد آور شده بود : «در آخرین مراجعه ام به دادگاه که ۱۷ مهرماه امسال بود. به ما گفتند که« قاتل را نمی توانیم پیدا کنیم.» من هم در پاسخ گفتم معلوم است شما قاتل را پیدا نمی کنید ، ولی من می دانم قاتل پسرم کیست. قاتل او کسی است که دستور شلیک به او را صادر کرده است . من قاتل فرزندم را نه آن بسیجی که کسی می دانم که فرمان قتل این بچه ها را صادر کرد .»

او همچنین در این گفتگو تاکید کرده بود :« هر روز که می گذرد حال ما بدتر و بدتر می شود. همه می گویند گذشت زمان داغ را سرد می کند، ولی گذشت زمان برای ما هیچ فایده ای نداشته است و هر روز وضع روحی مان بدتر می شود .فکر می کنم دلیلش این است که می بینیم کسی نمی خواهد عدالت را در این باره اجرا کند . قاتلان رامین در امنیت کامل زندگی شان را می کنند و کسی کاری به کارشان ندارد و این واقعا دردآور است .این روزها بهترین جا برای من و مادر رامین بهشت زهرا و بر سر مزار رامین است.»

حالا پدر رامین در بهترین جایی که این روزها سراغ دارد یعنی در کنار مزار پسر شهیدش دستگیر و زندانی شده است. برخی گمانه زنی ها هم حکایت از این دارد که وی به خاطر اطلاع رسانی و گلایه از رسیدگی نشدن به پرونده قتل پسرش دستگیر و زندانی شده است .

در میان شرکت کنندگان مراسم سالروز تولد امیر تاجمیر از کشته شدگان روز عاشورا ، اعضای دیگر خانواده های شهیدان جنبش سبز همچون سهراب اعرابی، ، مصطفی کریم بیگی و … نیز حضور داشتند.

امیر ارشد تاجمیر یکی از کشته‌شدگان عاشورای خونین تهران و فرزند شهین مهین‌فر، گوینده و مجری باسابقه رادیو و تلویزیون است که در هجوم خودروهای نیروهای انتظامی به مردم در میدان ولیعصر تهران مورد اصابت شدید قرار گرفت و سپس همان خودروها از روی بدن نیمه‌جان او رد شدند و او را به شهادت رساندند.

محاکمه نسرین ستوده ششم دیماه با اتهامی جدید

محاکمه نسرین ستوده ششم دیماه با اتهامی جدید

نگارش یافته توسط کیان   
در پی صدور ابلاغیه رسمی از سوی دادگاه
نسرین ستوده روز ۶ دی ماه با اتهامی جدید محاکمه خواهد شد
کمیته گزارشگران حقوق بشر- در حالی که مدت زیادی از برگزاری دادگاه نسرین ستوده نگذشته و حکم دادگاه هنوز ابلاغ نشده است، رضا خندان همسر نسرین ستوده در گفتگو با کمیته گزارشگران حقوق بشر از تفهیم اتهام جدید به همسرش خبر داد و گفت بر اساس ابلاغیه کتبی جدید، وی روز ۶ دی ماه در دادگاه محاکمه خواهد شد.
خندان گفت: «از عنوان دقیق اتهام جدید خبر ندارم اما اطلاع دارم که این اتهام در خصوص عدم رعایت حجاب رسمی در فیلم سخنرانی او است که در پی ممانعت از خروج وی از کشور برای شرکت در مراسم اهدای جایزه‌ی حقوق بشر ایتالیا پخش شد».
آقای خندان ضمن ابراز نگرانی از وخامت حال جسمی همسرش، از تماس تلفنی نسرین ستوده خبر داد و گفت: «عصر امروز، دوشنبه نسرین از زندان تماس گرفت. صدای او مثل بار قبل حاکی از ضعف شدید جسمی بود ولی همچنان بر خواست خود و ادامه اعتصاب غذا اصرار دارد. نسرین در این تماس تلفنی گفت از پشتیبانی های دوستان، خانواده و افکار عمومی داخل و خارج کشور دلگرم شده و انتظار این همه حمایت را نداشته است. اما اعتصاب غذای خود را نخواهد شکست».
نسرین ستوده از روز سیزدهم شهریورماه در سلول انفرادی زندان اوین در بازداشت است. دادگاه او ۲۴ آبان ماه، در شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب، به ریاست قاضی پیرعباسی و با تفهیم اتهامات «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» برگزار شد. او پس از تمدید قرار بازداشت خود، برای سومین بار دست به اعتصاب غذا زد و این بار با تاکید بر این که هیچ خواسته ی شخصی ندارد اعلام کرد که تا «لغو کلیه احکام ناعادلانه بعد از انتخابات» به اعتصاب غذا ادامه خواهد داد.
کسی آقای لاریجانی را برای اظهار نظر و مصاحبه بازخواست نمی کند!
رضا خندان درخصوص اظهارات اخیر آقای لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در خصوص پرونده نسرین ستوده که جرم وی را پیش از صدور رای دادگاه «تماس با گروه های تروریستی» عنوان کرده است، این اظهارات را عجیب خواند و گفت:«هیچ سند و مدرکی برای اثبات این ادعای دروغ در پرونده ی نسرین وجود ندارد. او دلیل این اظهار نظرها را افزایش حساسیت افکار عمومی در خصوص وضعیت نسرین ستوده دانست و ادامه داد:«به موازات افزایش فشارهای بین المللی و اظهار نظر مقامات رسمی سایر کشورها، به نظر می رسد دستگاه قضایی که از سوی کانال‌های رسمی مورد سوال قرار گرفته است به هر حال باید پاسخی داشته باشد. آقای لاریجانی هم چون کسی از او در خصوص این اظهار نظرها بازخواست نمی کند خود را آزاد می بیند که بدون مدرک و سند چنین اتهاماتی را وارد کند».
محمد جواد لاریجانی که در حاشیه‌ی همایش بررسی حقوق بشر در دوران معاصر در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، در خصوص بازداشت نسرین ستوده گفته است:«نسرين ستوده به علت امر وکالت مورد پيگرد قضايی قرار نگرفته است بلکه به خاطر تبليغات عليه اسلام، نظام و همچنين تماس با گروه‌های تروريستی مورد پيگرد قانونی قرار گرفته است. البته دادگاه بايد به اتهامات وی رسيدگی کند. هيچ فردی به عنوان وکيل نه تنها مورد پيگرد قرار نمی‌گيرد بلکه مورد احترام ماست. بايد توجه داشت زمانی که فردی وکيل يک متهم می‌شود، تمام رفت‌وآمدش بايد در راهروهای دادگاه باشد نه اينکه از پايتختی به پايتخت کشور ديگری رفته و عليه نظام و حکومت مصاحبه کند. اين را سوءاستفاده حرفه‌ای از وکالت می‌گويند».
همسر نسرین ستوده تاکید کرد:«اولا که نسرین ممنوع الخروج بوده و در کل ۴۷ سال زندگی‌اش تنها سه بار به سفر خارجی رفته که ارتباطی به حرفه‌ی وکالت و پرونده‌های حقوقی وی نداشته است و حتا برای دریافت جایزه حقوق بشر کشور ایتالیا نیز به وی اجازه خروج از کشور داده نشد».
خندان در ادامه با اشاره به این که در روند دادگاه نیز چنین اتهاماتی به هیچ وجه مطرح نشده است گفت:«آقای لاریجانی مشابه این اظهارات را دو هفته پیش نیز در یکی از شبکه های خبری امریکا مطرح کرد. برخلاف گفته‌ی ایشان اتهام تبلیغ علیه اسلام حتا در پرونده دادگاه ایشان نیز مطرح نیست و بیشتر مفاد پرونده مرتبط با مصاحبه‌های نسرین و همچنین همکاری با کانون مدافعان حقوق بشر است. نسرین در این مصاحبه‌ها علیه نظام و اسلام صحبتی نکرده است و اظهارات ایشان همواره خالی از توهین و در دفاع از موکلان خود و در چارچوب قوانین بوده است. حتا در دادگاه نیز بیشترین تاکید بر مصاحبه‌های او بود. طرح این موضوع که مصاحبه با رسانه‌ها در ایران عنوان مجرمانه دارد، در پاسخ به افکار عمومی جهانی خنده دار است بنابراین از عناوین دیگری برای توجیه ادامه بازداشت خانم ستوده استفاده می‌کنند که در پرونده ایشان نیز وجود ندارد».
نسرین ستوده حقوقدان، وکیل دادگستری و برنده جایزه حقوق بشر "سازمان حقوق بشر بین الملل"، ضمن عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر، کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان، و انجمن حمایت از کودکان، وکالت پرونده‌های بسیاری از فعالان حقوق بشر، فعالان حقوق زنان، کودکان قربانیِ کودک آزاری و کودکان در معرض اعدام را برعهده داشته‌است. ستوده در سال ۱۳۸۸ (۲۰۰۸م) برنده جایزه حقوق بشر «سازمان حقوق بشر بین‌الملل» شد. او پیش از بازداشت، بارها به‌خاطر فعالیت‌های حقوقی‌اش مورد تهدید قرار گرفته بود و به وی هشدار داده بودند که از وکالت شیرین عبادی دست بردارد.