۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۲, جمعه

چهار تن در زندان کرمان اعدام شدند


خبرگزاری هرانا - صبح چهارشنبه در زندان کرمان چهار نفر به اتهام حمل مواد مخدر اعدام شدند و رسانه‌های رسمی وابسته به دولت از پوشش خبری آن ممانعت کردند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح چهار شنبه هفته جاری چهارتن از زندانیان متهم به حمل و نگهداری مواد مخدر که از سال گذشته در زندان کرمان نگهداری می‌شدند و فاقد هر نوع سوء پیشینه کیفری بودند در زندان کرمان اعدام شدند. رسانه‌های رسمی وابسته به دولت از هر گونه پوشش خبری آن تاکنون امتناع کرده‌اند. 

گفتنی‌ست، مجلس ترحیم دوتن از ایشان در تاریخ ۲۰ اردی‌بهشت برگزار شد.

روسیه پوتین؛ طرحی برای جريمه معترضان ضد دولتی


مجلس دومای روسیه احتمالا طرحی را اوائل سال دو هزار و سیزده برای جریمه و مجازات افرادی که تظاهرات ضد دولتی را سازماندهی می کنند تصویب می کند. بر این اساس سازمانده های تظاهرات پنجاه هزار دلار جریمه می شوند. 

به گزارش خبرگزاری ریانووستی از مسکو، یکی از اعضای حزب روسیه واحد حاکم در روسیه روز جمعه طرح افزایش جریمه سازماندهی تظاهرات را به پنجاه هزار دلار به دوما تحویل داد.

الکساندر نوروف یکی از مقامات بلندپایه حزب روسیه واحد گفت، دوما احتمالا در سال دو هزار و سیزده این طرح را تصویب می کند.

وی افزود شخصا از طرح جریمه معترضان به منظور خلاص شدن از شر اقدامات تحریک آمیز آنها علیه نیروهای پلیس حمایت می کند. 

روسیه از زمان انتخابات پارلمانی ماه دسامبر با موجی از اعتراضات مواجه شده است.

این تظاهرات ها بعد از انتخابات ریاست جمهوری چهارم مارس روسیه نیز ادامه یافت.

در تظاهرات مسکو در شب مراسم تحلیف ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین بیش از چهارصد نفر بازداشت شدند.

حدود سی افسر پلیس و تعداد نامشخصی از معترضان در درگیری های ناشی از این تظاهرات زخمی شدند. 

نگرانی روسیه از تکرار سناریوی لیبی در سوریه


پکن، 22 اردیبهشت، خبرگزاری «ریا نووستی»/ دخالت نظامی خارجی در درگیری های داخلی و استفاده از تحریم های یکجانبه همچون در لیبی می تواند به تشدید هرج و مرج در امور منطقه منجر شود.

این مطلب را "سرگی لاوروف" (Sergey Lavrov) قائم مقام وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در نشست شورای وزیران خارجه سازمان همکاری های شانگهای اظهار داشت.

لاوروف یادآور شد دراین شرایط "تقویت نقش محوری سازمان ملل متحد و دفاع از اولویت حقوق در امور بین المللی بیش از هر وقت دیگر اهمیت دارد".

لاوروف دوباره تاکید کرد "نباید اجازه تکرار سناریوی لیبی در سوریه داده شود".

یادآور می شود بیش از یک سال است که اعتراضات ضد دولتی در سوریه ادامه دارد و این اعتراضات در ماه های اخیر به بروز درگیری های مسلحانه خشونت باری میان اپوزیسیون و نیروهای دولتی منجر شده است. تقریبا هر روز اخباری در مورد کشته شدن افراد غیر نظامی و همچنین نظامیان دریافت می شود. طبق اطلاعات سازمان ملل متحد شمار کشته شدگان در سوریه از 9000 نفر تجاوز کرده است.  

صادرات نفت ایران به چهار کشور اروپايی دیگر قطع شد


مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با تشریح دلایل توقف صادرات نفت ایران به 4 کشور اروپایی جمهوری چک، بلژیک، آلمان و هلند، آخرین وضعیت فروش نفت به انی ایتالیا را تشریح کرد.

سیدمحسن قمصری در گفتگو با مهر درباره دلایل توقف صادرات نفت خام ایران به چهار کشور اروپایی جمهوری چک، بلژیک، آلمان و هلند، گفت: این چهار کشور اروپایی هیچگاه جز مشتریان دائمی نفت ایران نبودند.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه صادرات نفت خام ایران به این کشورها همواره در قالب قراردادهای تک محموله انجام شده است، تصریح کرد: این کشورها هیچگاه جز مشتریان دائمی و سنتی ایران در اروپا نبوده اند.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه فروش نفت به طور موردی به این کشورها انجام شده است، در خصوص آخرین وضعیت فروش نفت خام ایران به شرکت انی ایتالیا، توضیح داد: در حال حاضر مطابق با برنامه و توافق دو طرف فروش نفت خام ایران به این کشور اروپایی در حال انجام است.

قمصری از فروش روزانه حدود 20 هزار بشکه نفت خام به شرکت انی ایتالیا خبر داد و افزود: فروش نفت در قالب پرداخت برخی از مطالبات به این شرکت اروپایی در حال انجام است.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران همچنین از صدور برخی از فرآورده‌های نفتی به شرکت استات اویل هیدروی نروژ خبر داد و یادآور شد: تاکنون وقفه‌ای در فروش فرآورده نفتی به این کشور اروپایی به وجود نیامده است.

احمد قلعه‌بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت در تشریح شروط اصلی ایران برای فروش نفت به برخی از کشورهای اروپایی، گفته بود: امضای قراردادهای بلند مدت 3 تا 5 ساله، حذف هرگونه پیش شرط از قراردادهای فروش و پرداخت به موقع منابع مالی حاصل از فروش نفت از مهمترین شروط جدید ایران برای صادرات نفت است.

معاون وزیر نفت همچنین در خصوص شرایط فروش نفت به شرکت‌های انگلیسی و فرانسوی همچون توتال فرانسه، شل و BP انگلیس بیان کرد:ه بود اگر این شرکت‌ها خواستار خرید نفت خام از ایران باشند و تعهد دهند که نفت ایران را به فرانسه و انگلیس منتقل نکنند حاضر به امضای قراردادهای نفتی با آنها هستیم.

افزایش کشته های برنامه خاله شادونه


رئیس بیمارستان بوعلی سینا خرمدره گفت: یکی از دو نفر مجروحان حادثه "برنامه خاله شادونه" که به دلیل وخامت و شدت صدمات وارده به بیمارستان آیت الله موسوی زنجان منتقل شده بود فوت کرد.

به گزارش مهر، عزیز رسولی افزود: این مصدوم دختر بچه ای شش ساله است که به دلیل شدت جراحات وارده شده  و ضربه مغزی صبح روزجمعه فوت کرد.

وی با اشاره به علت وقوع حادثه  ادامه داد: بعد از اطلاع به اورژانش آمبولانس های اورژانس به محل حادثه اعزام شدند که دو نفر از مصدومان بدون علائم حیاتی به بیمارستان منتقل شدند هرچند اقدمات احیا بر روی آنها صورت گرفت ولی نتیجه ای در بر نداشت.

رسولی افزود: بر روی دو نفر از مصدومان حادثه نیز لوله گذاری و تنفس با دستگاه انجام شد و چون ضربه مغزی شده بودند به بیمارستان آیت الله موسوی منتقل شدند که یکی از این دو مصدوم صبح امروز فوت کرده ولی مصدوم دیگر به هوش آمده است.

وی شرایط چهار مصدوم بستری شده در بیمارستان بوعلی خرمدره را رضایت بخش عنوان کرد.

با افزوده شدن یک نفر دیگر به آمار کشته شدگان، تعداد کشته های برنامه"خاله شادونه" به سه نفر رسید و در حال حاضر وضعیت یک نفر از مصدومان بستری شده در بیمارستان آیت الله موسوی زنجان وخیم گزارش شده و همچنین چهار مصدوم دیگر در بیمارستان شهر ابهر بستری هستند.

در پی کشته و زخمی شدن چند کودک در اجرای برنامه خاله شادونه، ورزشگاه 3 هزار نفری خرم‌دره پلمب شد.

پنج شنبه بر اثر ازدحام برای خروج از محل اجرای برنامه خاله شادونه در خرم‌دره، سه کودک کشته شدند و یک کودک در حالت اغما است.

ظرفیت سالن 3 هزار نفر بوده ولی بیش از 4 هزار نفر وارد سالن شده‌ بودند.

اقتصاد زیمبابوه ای؛ احتمال چاپ اسکناس درشت


رئیس کل بانک مرکزی با انتقاد شدید از نامه اخیر رئیس مجلس مبنی بر غیرقانونی بودن چاپ ایران چک توسط این بانک، جمع‌آوری ایران‌چک‌ها را چالش سیستم بانکی در سالجاری عنوان کرد و گفت: این کار به زیان اقتصاد ملی خواهد بود؛ مگر اینکه معادل آن اسکناس درشت چاپ شود. 

به گزارش  مهر، نشست هم اندیشی رئیس کل بانک مرکزی با مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره بانکها باهدف ارائه راهکارهایی برای اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری با عنوان سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی در بانک مرکزی برگزارشد.

محمود بهمنی با بیان اینکه مسئله جمع‌آوری ایران‌چک‌ها ، چالش سیستم بانکی در سال جاری است،تاکید کرد: جمع‌آوری ایران چک‌ها منطقی نیست و تأثیری برحجم پول نخواهد داشت، زیرا به میزان چاپ ایران چک، پول از جریان خارج یا بلوکه می شود.

وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از ارزش اسکناس و مسکوک ، ایران چک است، افزود: با خارج کردن این حجم می‌بایست مبالغ هنگفتی اسکناس چاپ شود که این خود مستلزم کاغذ، مرکب، دستگاه و نیروی انسانی است و هزینه فراوانی خواهد داشت و به زیان اقتصاد ملی خواهد بود ، مگر اینکه معادل آن اسکناس درشت چاپ شود.

بهمنی درادامه افزود:با خارج کردن چک پولها در بحث شمارش، حمل و نقل پول و موارد این چنینی ، زحمات و هزینه‌های زیادی هم برای مردم و هم برای سیستم بانکی به‌وجود خواهد آمد.

به گزارش مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اخیرا با آوردن 10 دلیل، انتشار ایران چک را براساس گزارش هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین ، خلاف قانون دانسته است.

تشکیل کمیته تولید ملی در بانک مرکزی

رئیس کل بانک مرکزی در این مراسم ضمن ابراز خشنودی از فعالیت‌های انجام شده در این زمینه از ایجاد کمیته اجرایی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی در بانک مرکزی خبر داد.

کاهش رشد نقدینگی

وی با اشاره به کاهش رشد نقدینگی به 19.4 درصد، آن را یک موفقیت برای سیستم بانکی برشمرد و افزود: این نتیجه حاصل زحمات همکاران در سیستم بانکی است و باید این تلاشها ادامه پیدا کند.

رئیس کل بانک مرکزی با ابراز امیدواری برای نظم پولی در سال جاری خاطر نشان کرد: مدیریت منابع باید مدنظر قرار گیرد و اینگونه نباشد که بیش از منابع جمع‌آوری شده، مخارج داشته باشیم، زیرا درغیر اینصورت، هزینه‌هایی به سیستم بانکی تحمیل خواهد شد .

وی با تشکر از سیستم بانکی در بحث تعدیل نرخ سود تأکید کرد::این موضوع می‌بایست همواره مورد توجه بانکها قرار گیرد.

دستاوردهای پیش فروش سکه

رئیس‌کل بانک‌مرکزی ضمن اشاره به طرح پیش‌فروش سکه و آغاز تحویل مسکوکات طلا از 29 فروردین ماه سال جاری خاطرنشان کرد: در بازه زمانی قبل از اجرای طرح باتوجه به اینکه بازار آتی، سکه را با مبلغ بیش از 800هزار تومان معامله می‌نمود و شاهد رشد فزاینده قیمت سکه بودیم ،بانک‌مرکزی با اجرای طرح پیش‌فروش سکه ابتکار عمل را به‌دست گرفت و موجب ثبات قیمت سکه شد.

وی ضمن تشکر از بانک‌ملی به عنوان بانک عامل طرح پیش‌فروش سکه تاکید کرد:با این طرح بانک‌مرکزی به دو هدف اصلی "تنظیم بازار طلا و سکه" و "جمع‌آوری نقدینگی" نائل شد.

بهمنی درخصوص تأثیر طرح پیش فروش سکه بر بازار ارز بیان داشت:خوشبختانه با این طرح بازار ارز نیز تقریباً رو به ثبات قدم نهاد و بانک مرکزی نیز به دنبال ایجاد ثبات قیمت ارز است.

رئیس شورای پول و اعتبار ضمن تأکید بر ایجاد برنامه مدون سیستم بانکی برای بازرسی بیان داشت:بازرسی می‌بایست تقویت شود و این امر با حسابرسی های داخلی و ارائه اطلاعات حسابرسان به هیأت مدیره بانک ها، امکان پذیر خواهد بود.

بهمنی در پایان از اعلام راهکارهایی برای ثبات و کاهش نرخ ارز و سکه خبر داد.

در این جلسه مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره بانکها به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

واکنش رژیم به خبر پاکسازی آثار جرم در پارچين


وزارت خارجه رژیم در واکنش به برملا شدن تلاشهایش برای پاکسازی آثار آزمایش های هسته ای در مجتمع نظامی پارچين مدعی شد که موسسه علوم و امنيت بين الملل بی تجربه است. 

موسسه علوم و امنيت بين الملل پیش تر با انتشار تازه ترين تصاویر هوايی از سايت پارچين، از تلاش رژیم برای پاکسازی آثار فعالیتهای اتمی خبر داده بود. 

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به این خبر با دستپاچگی مدعی شد که موسسه مزبور کمی بی تجربه است و اگر تجربه بيشتری داشت می دانست فعاليتهای هسته يی، آن هم با آن ادعايی که آنها می کنند قابل پاک شدن نبوده و آنها با ملت ایران شوخی کرده اند.

جایزه 100 هزار دلاری برای کشتن شاهین نجفی


سایت آفتاب: پایگاه خبری شیعه آنلاین برای کشتن «شاهین نجفی» مبلغ ۱۰۰ هزار دلار جایزه تعیین کرد. 

به گزارش اين سايت، «شاهین نجفی» خواننده ایرانی مقیم آلمان که اخیرا آهنگی به شدت توهین آمیز به امام هادی(ع) روانه بازار کرده، به شدت خشم عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام را بر انگیخته و قلبشان را به درد آورده است. 

در پی انتشار این آهنگ توهین آمیز، حضرت آیت الله شیخ «لطف الله صافی گلپایگانی» از مراجع عظام تقلید شیعه، با صدور فتوایی حکم جسارت کنندگان به امام هادی (ع) را اعلام کرد.

بر همین اساس حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در پاسخ به استفتائی در مورد توهین به ائمه و به ویژه امام هادی علیه السلام، فرمود: چنانچه اهانت و جسارت به حضرت نموده باشد مرتدند.

گفتنی است یک بانی خیر از یکی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، وعده داده که این مبلغ را به عنوان جایزه از طرف شیعه آنلاین به قاتل این خواننده موهن تقدیم کند.

اين در حاليست خواننده مذكور در مصاحبه با بي بي سي گفته است از خواندن اين ترانه هيچ قصدي براي اسائه ادب به ائمه اطهار نداشته است.

نجفي همچنين گفته است كه اين مسائل و جنجال ايجاد شده عليه او، جوسازي سياسي است.

بحران رژیم تهران؛ حماس خود را کنار کشید



به گزارش رادیو آلمان، رهبر جنبش حماس، که از متحدان اصلی جمهوری اسلامی شناخته می‌شود، گفته است که گروه او در درگیری احتمالی میان اسرائیل و رژیم ایران دخالت نخواهد کرد. 

رهبر جنبش اسلامی حماس در مصاحبه‌ای گفته است در صورت حملۀ اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای رژیم ایران، حماس به پشتیبانی از جمهوری اسلامی وارد کارزار نخواهد شد. 

اسماعیل هنیه، نخست وزیر جنبش حماس در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز تصریح کرد: «حماس یک جنبش فلسطینی است که در داخل قلمرو فلسطینی فعالیت می‌کند و عملیات سیاسی و نظامی خود را تنها در چارچوب منافع مردم فلسطین به اجرا در می‌آورد.» 

رهبر حماس اشاره کرده است که نخست وزیر اسرائیل با تشکیل ائتلاف بزرگ دولتی، به زودی اکثریت کنست (پارلمان اسرائیل) را با خود همراه خواهد کرد. این امر ظاهرا برای امور داخلی کشور صورت گرفته است، اما "انگیزه‌های خارجی" آن نیز انکارناپذیر است.

او گفت که مناقشه با رژیم ایران می‌تواند از انگیزه‌های اصلی تحولات در اسرائیل باشد. 

رهبران حماس برخلاف جمهوری اسلامی، از قیام مبارزان سوری علیه رژیم بشار اسد پشتیبانی کرده‌اند.

خـدا در دولت دینـی - م.سحر



تیغ

در دولت دین خدا  ، خدا نیست    دگر
رحمان و  رحیم  و  رهنما  نیست  دگر
تیغی ست به چنگِ  اهل دین،  خون افشان 
لطفش  به زمین ، گِره گشا نیست  دگر !

اوین دار

در دولت  دین ، خدا  اوین دار  بود
با قاضی ی کهریزکی اش  کار  بود
در کارگهش ، طناب می بافد  ظلم
محرابش بند  و  منبرش  دار  بود

دام

در دولت دین ، خدا ست  دستاویزی
در چنگ  فریب و  دهشت و خونریزی
دامیست  که تزویر چنان افکنده ست 
کز وی بندانی  به  کجا بگریزی  !

حصار

در دولت دین خدا  حصار تو  شود
زنجیر و طناب و  چوب ِ دار تو شود
یامرگ بر این و آن ، شعار تو شود
یا شُغل ِ شهادت افتخار  تو شود  !

دست افزار

در دولت دین ، خدا ، خدایی  نکند
ما را به  نجات ،  رهنمایی  نکند
دست افزاری به چنگ شرع است و چنین
اِلاّک مدد  به ناروایی نکند !

بطری در کهریزک

در دولت دین ،  خدا یکی  ابزار  است
کاندر کف اهل زور و زر درکار است
در کهریزک  بطری و در شهر  ، چماق
زینروست که کار بر خدا دشوار است !

حبّ و کپسول

زانروز که دین  حکومت ِ  ایران شد
ایمان و خدا قرص  روانگردان  شد
کپسول پتاسیم شد ، و حَبّ  ِ  حضور
در نسخۀ بازپرس  و زندانبان شد

امین

در دولت دین ، دزد،  امین است، امین
جز  دزدِ  امین مجوی در دولت  دین
کین دزد به چهره ریش دارد پُرپشت
کین هرزه  به جبهه  داغ دارد  رنگین

بدنام 

در دولت دین ، جور و ستم ایمان است
بریانی ی اخلاق و شرف بر خوان  است
دزدی مشروع  وظلم  نیک  است  اما
بدنامِ  جهان درین میان شیطان  است !

اهل تجاوز

در دولتِ دین غارت و یغما  نیک است
غارتگر ِ خبره ، درخور تبر یک است
پادافرا ه * ،  از اهل  تجاوز دور است
چون اهل تجاوز  به خدا  نزدیک  است

هدف

دیریست که لشگر ریاشان به صف  است
در جامهء دین تیغ خداشان به کف است
کین در دل و سر در آخور زر دارند
وز دینِ خدا،  برگ و نواشان هدف است

آن یا این

با ظلم و زر و زور نمی سازد دین
دینِ زر و زور نیست جز محنت و کین
ای مردِ خدا دین و ستم  ضدینند
از دین و ستم یکی گزین آن یا این !

......................................................
*  ــ  پادافراه یعنی : کیفر ، مجازات

....................................................
5/5/2012
پاریس  ـ م.سحر
http://msahar.blogspot.fr/

يک ورزشکار ديگر ايرانی به اروپا پناهنده شد


سایت استکهلمیان: محمد عاکفیان عضو تیم ملی دو و میدانی ایران روز دوشنبه هفتم ماه مه تقاضای پناهندگی خود را تسلیم مقامات سوئدی نمود. این ورزشکار 27 ساله و برجسته که بمدت 9 سال عضو تیم ملی دو و میدانی ایران بوده از ۱۷ سالگی وارد این رشته شد و با شکستن ۴ رکورد ملی‌ ایران در ۱۸ سالگی به تیم ملی‌ جوانان دعوت گردید. وی در همان سال در مسابقات قهرمانی آسیا ۲مدال گرفت که یک رکورد در تاریخ دوهای سرعت ایران به شمار می‌‌آمد.

مرگ ۲۶ نفر از کارکنان شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی


خبرگزاری هرانا - معاون منابع انسانی آبفار از فوت ۲۶ نفر به سبب عدم رعایت اصول ایمنی کار در شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی خبر داد و گفت: "در سال گذشته همچنین بیش از ۵۰ نفر گزارش مصدومیت داشتیم."

عبدالرضا زرنگ امروز در گفت‌وگو با فارس در بیرجند در حاشیه کارگاه آموزشی حفاظت ایمنی و سلامت کار در شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان‌جنوبی اظهار داشت: "این کارگاه در راستای ارتقای نگرش کارکنان شرکت‌های آب‌و فاضلاب شهری، رعایت حفاظت اصول ایمنی و حفظ سرمایه‌های مادی شرکت و اعمال وظایف آب و فاضلاب در قالب هنجارهای تعریف شده و استاندارد برگزار شده است."

وی از برگزاری ۴۵ کارگاه آموزشی حفاظت ایمنی و سلامت کار در سطح کشور در دو سال گذشته خبر داد و افزود: "این کارگاه‌ها در تمامی شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی کشور برگزار می‌شود تا کارکنان با جنبه‌های کیفری، اخلاقی، مادی حوداث حین کار آشنا شوند."

معاون منابع انسانی آبفار رعایت تام و کمال انضباط حرفه‌ای، اطمینان لازم از ظرفیت کار شرکت‌های طرف قرارداد، آگاهی تمام مدیران از رویکرد و تبعات به موقع حوداث و رخدادهای ناگوار، درک و فرایافت شایسته و منطقی از ابعاد مسئولیت‌های حفاظت و ایمنی کار را از جمله راهبردهای اساسی شرکت‌های آب و فاضلاب کشور عنوان کرد. 

زرنگ، آموزش فراگیر دستورالعمل‌های ایمنی کار، توجه به سلامت کارکنان، مسئولیت پاسخگویی شرکت به مسائل ایمنی کار، تحلیل حوادث و رخدادهای ناگوار و اعمال حساسیت‌های لازم به هنجارگریزی را از دیگر راهبردهای اساسی برشمرد. 

معاون منابع انسانی آبفار اظهار امیدواری کرد با توجه همکاران در شرکت‌های آب و فاضلاب به مباحث آچ‌اس‌ای کمتر شاهد بروز حوداث ناگوار ناشی از نقص اصول ایمنی کار باشیم.

اردیبهشت؛ ماه سرکوب بیشتر روزنامه‌نگاران در ایران


رادیو آلمان: دو روزنامه‌نگار در ماه اردیبهشت به زندان فرا خوانده شدند. یک ماهنامه توقیف موقت شد. یک کاریکاتوریست به شلاق محکوم شد و یک خبرنگار مورد حمله لفظی و فیزیکی یک نماینده مجلس قرار گرفت.

هنوز ۱۰ روزی به پایان ماه اردیبهشت باقی مانده اما این ماه تا کنون ماه سیاهی برای روزنامه‌نگاران ایران بوده است.

دهم اردیبهشت، ماهنامه نسیم بیداری به صاحب امتیازی محمد مهدی طباطبایی به مدت دو ماه توقیف شد. این ماهنامه در آخرین شماره خود مصاحبه‌ای از محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق ایران را منتشر کرده بود.

وزارت ارشاد در نامه توقیف این نشریه، علت توقیف را "تخلف از مصوبات شورای عالی امنیت ملی" عنوان کرده بود، نهادی که قانونا به منظور تصمیم‌گیری درباره مسائل کلانی تشکیل شده که به امنیت ملی ایران مربوط می‌شوند.

رضا معینی در مصاحبه‌ای که در روز جهانی آزادی مطبوعات (سوم مه) با دویچه‌وله انجام داده بود به تعدد ارگان‌های تصمیم‌گیری درباره مطبوعات در ایران اشاره کرد و گفت: «ما ۹ ارگان متفاوت داریم که سانسور را بر مطبوعات اعمال می‌کنند. یعنی از خود مجموعه‌ی وزارت ارشاد که چندین گروه‌اند تا شورای امنیت ملی و وزارت اطلاعات، دادستانی‌ها و... همه این‌ها به خودشان اجازه می‌دهند به روزنامه‌نگاران درس یا اخطار ‌دهند و یا عملاً موارد ممنوعه را اعلام می‌کنند».

وی به مواردی اشاره کرد که در بعضی از شهرستان‌ها بخشدار یا فرماندار تلفن می‌کند و روزنامه را از نوشتن یک مطلب یا زدن یک تیتر منع می‌کند.

١٤ اردیبهشت، رضا انصاری‌راد عضو هیأت سردبیری روزنامه وقایع اتفاقیه و همکار تعدادی دیگر از روزنامه‌های اصلاح‌طلب برای سپری کردن محکومیت یک ساله خود به زندان اوین احضار شد. وی به اتهام " تبلیغ علیه نظام" در شهریور ١٣٨٩ به یک‌سال زندان محکوم شده بود و این حکم از سوی دادگاه تجدید نظر تائید شد.

یک روز پس از ورود رضا انصاری‌راد به زندان اوین، خبر رسید که یک کاریکاتوریست به دلیل طراحی کاریکاتور یک نماینده مجلس، به ۲۵ ضربه شلاق محکوم شده است.

محمود شکرایه کاریکاتوریست هفته‌نامه‌ی نامه امیر که در اراک منتشر می‌شود، کاریکاتوری از احمد لطفی آشتیانی نماینده اراک در مجلس رسم کرد که او را با لباس یک فوتبالیست نشان داده بود.

این نماینده طرح عجیبی ارائه داده بود مبنی بر اینکه تیم فوتبال نفت تهران که در لیگ برتر است، به اراک منتقل شود.

در پی اعلام خبر محکومیت این کاریکاتوریست به شلاق، مانا نیستانی کاریکاتوریست مطرح ایرانی، همکارانش را دعوت کرد که برای اعلام همبستگی با محمود شکرایه، کاریکاتور نماینده اصولگرای مجلس ایران را بکشند.

بیستم اردیبهشت یک روزنامه‌نگار دیگر به زندان رفت. مهسا امرآبادی در اسفند ماه ۱۳۹۰ به جرم "نوشتن گزارش و حمایت از همسر زندانی‌اش" به ٥ سال زندان که چهارسال آن تعلیقی است، محکوم شد. وی برای گذراندن حبس یک‌ساله خود به اوین رفت.

مسعود باستانی همسر خانم امرآبادی از تیرماه ۱۳۸۸ در زندان به سر می‌برد. وی به شش سال حبس محکوم شده و هم‌اکنون در زندان رجایی‌شهر به سر می‌برد.

یک بار دیگرمجلس و یک بار دیگر توهین به خبرنگار
مهدی کوچک‌زاده نام آشنایی برای خبرنگاران است. وی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی است و سابقه چندین مورد برخورد لفظی با خبرنگاران داشته است.

روز ۱۹ اردیبهشت وی در ناهارخوری مجلس با خبرنگار هفته‌نامه آسمان که برای پیگیری تقاضای مصاحبه‌اش رفته بوده درگیر می‌شود و ضمن فحاشی به محمد قوچانی سردبیر نشریه آسمان، با خبرنگار گلاویز می‌شود به طوری که سایر نمایندگان دخالت کرده و خبرنگار را از دست آقای کوچک‌زاده نجات می‌دهند.

کوچک‌زاده که شعار "دانستن حقیقت، حق مردم است" را بر بالای صفحه وبلاگ خود نوشته، در توضیح این ماجرا چنین آورده است: «به این بی‌بهرگان از هوش سیاسی یادآور می‌شوم که به تقدیر و خواست الهی بخشی از محبت رای دهندگان به اینجانب به خاطر فحاشی‌ها و هتاکی‌های امثال علی مطهری و نماینده‌ای که وظیفه دلالی واردکنندگان خودرو را در مجلس برعهده داشت و دروغ‌پردازی‌های شما و همپالکی‌هایتان بوده است که درس دروغگویی و هتاکی را در مکتب اصلاح‌طلبان رسوایی چون قوچانی و جمشیدی آموخته‌اید».

اعتراض گزارشگران بدون مرز
سازمان گزارشگران بدون مرز، روز ۲۱ اردیبهشت، ۱۰ مه طی بیانیه‌ای مجموعه وقایع روی‌داده برای روزنامه‌نگاران در ماه اردیبهشت را برشمرده و از آنها با عنوان "ائتلاف سه قوه جمهوری اسلامی علیه روزنامه‌نگاران" یاد کرده است.

این سازمان تشدید سرکوب علیه روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها در جمهوری اسلامی را به شدت محکوم کرده و خواهان پایان دادن به این روند شده است.

در پایان این بیانیه، سازمان گزارشگران بدون مرز مراتب نگرانی خود از وضعیت نرگس محمدی و نگهداری او در سلول ۲۰۹ اوین با وجود بیماری را اعلام کرده است.

فعال شدن دستگاه صدور فتوای ارتداد و قتل


جعفر پویه

همزمان با سرکوب گسترده مردم و لشکرکشی دستگاه داغ و درفش رژیم به خیابانها و بگیر و ببند زنان و دختران، دستگاه صدور فتوا و حکم قتل و ارتداد آخوندها نیز فعال شده و اقدام به تهدید قتل و مرگ دگراندیشان و فعالان حوزه های فرهنگی کرده است.

از یک سو بعضی از آخوندها و آیت الله های دزد و جانی با انتقاد از دولت و گرانی، برای مردم اشک تمساح می ریزند و از سوی دیگر، آن دسته که خیالشان توسط دستگاه سرکوب راحت شده، پا را از حد خود فراتر گذاشته و سعی دارند با فتوای قتل و ارتداد، دهان دگراندیشان را ببندند. درماه جاری (اردیبهشت) عده بسیاری از روزنامه نگاران و کاریکاتوریستها و نویسندگان یا به زندان انداخته شده اند و یا توسط بیدادگاه های تفتیش عقاید رژیم به شلاق محکوم گردیده اند. در همین بازه زمانی، نمایشگاه کتاب تهران به موجبی برای شاخ و شانه کشیدن و یکه تازی آخوندهای متحجر و عقب مانده علیه جامعه روشنفکری ایران تبدیل شده است. درحالی که مقامات مربوطه، بسیاری از ناشران مستقل را از شرکت در نمایشگاه محروم کرده اند، باز همان اندک ناشران شرکت کننده در نمایشگاه نیز به شیوه های مختلف تحت فشار قرار گرفت اند.

طبق خبرها، کتابهای بسیاری از نمایشگاه جمع آوری شده و معاون وزیر ارشاد خبر از جمع آوری 120 عنوان کتاب از نمایشگاه می دهد. بهمن دری، معاون فرهنگی وزیر ارشاد نیز خبر از تعطیلی سه غرفه کتاب در روز گذشته (پنجشنبه) می دهد. او ناشران را تهدید کرد، در صورتی که کتابهایی که سالهای قبل از آن معاونت مجوز انتشار دریافت کرده اند را به نمایشگاه بیاورند، با آنها برخورد خواهد شد.

این شلتاقها با فتوای آیت الله ها وحید خراسانی و نوری همدانی تکمیل می شود، وقتی علیه کتاب و کتابخوانی وارد عمل می شوند. آخوند وحید خراسانی، علیه کتابهای عرضه شده در نمایشگاه عمامه بر زمین می کوبد و وزارت ارشاد رژیم ولایت فقیه را "وزارت اضلال" می خواند. او دلیل قضاوت خود را اینگونه بیان می کند: "در این دستگاه کتاب‌فروشی این زمان کتب عامه آزادانه به این جوانهای تحصیل نکرده در دین فروخته شده، مغز آنها پریشان می شود."

این وحشت از کتابخوانی را آیت الهی دیگر به نام نوری همدانی اینگونه بیان می کند: "امروز به برکت انقلاب اسلامی بنیانهای فرهنگی ما نیز تغییر کرده است، ولی متاسفانه باز می‌شنویم که در نمایشگاه کتاب امسال ۸۰ درصد کتابها بر اساس فرهنگهای غربی عرضه شده است."

او کتابی در مورد زندگی زهرا، دختر پیامبر اسلامی را بهانه قداره بندی خود قرار داده و علیه دانستن و دانش اندوزی به دلیل غربی بودن آن فتوا صادر می کند.

معلوم نیست در کشور تحت سیطره خامنه ای به عنوان ولی فقیه، چند مرجع و نهاد برای سرکوب نویسندگان و ناشران و روزنامه نگاران وجود دارد. از عجایب اینکه وزارت ارشاد رژیم علت توقیف ماهنامه "نسیم بیداری" را مصوبه شورای امنیت ملی اعلام می کند. با این حساب باید بستن دهان نویسندگان و روزنامه نگاران و برچیدن بساط ناشران را از دغدغه های رژیم در حد امنیت ملی قلمداد کرد.

یعنی، دستگاه ممیزی رژیم برای ترویج ندانستن و جلوگیری از چاپ و انتشار نه تنها وزارت ارشاد، وزارت اطلاعات، دادستانیها و از همه بالاتر، شورای عالی امنیت ملی را دارد، بلکه مجلس آخوندها و نمایندگان آن نیز دستی در این کار دارند. محکوم کردن محمود شکرانه به جرم کشیدن کاریکاتور احمد لطفی، نماینده سابق مجلس به شلاق یک طرف و افسار پاره کردن و کف به دهان آوردن مهدی کوچک زاده، نماینده بی چاک و دهن مجلس علیه یک روزنامه نگار به جرم درخواست مصاحبه، طرف دیگر این ماجراست.

اما از همه عجیب تر فتوای قتل شاهین نجفی به جرم خواندن یک ترانه انتقادی رَپ است. قاتلان و رجاله های کف به دهان رژیم ولایت فقیه، درحالی که مردم در بدترین وضعیت معیشتی بسر می برند و گرانی و ورشکستگی اقتصادی کشور را به سرازیری نابودی انداخته است، شمشیر از رو بسته با عربده کشی، حکم قتل شاهین نجفی را دست به دست می چرخانند و اینگونه سعی می کنند تا با گسترش جو رعب و وحشت، دهان منتقدان به رژیم فاسد، قاتل و جنایتکار مشتی آیت الله و آخوند جانی را ببندند.

نه حکم ارتداد شاهین نجفی و نه فتواها و عربده کشیهای آخوندهای دزد و جنایتکار حاکم بر کشور علیه روزنامه نگاران، نویسندگان و انتشاراتیها نخواهد توانست رژیم دزدان و جانیان را از سرنوشت محتوم خود که زباله دانی تاریخ است، نجات دهد.

در عصر ارتباطات، رجاله های بی آبرویی که کشور و مردمی را به تباهی کشانده اند، نمی توانند بیش از این جلو اطلاع رسانی و محدود کردن مردم را بگیرند .