۱۳۹۱ فروردین ۱۷, پنجشنبه

تصویب بیانیه آتش‌بس سوریه در شورای امنیت




رادیو آلمان: شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه (۵ آوریل) به اتفاق ‌آرا بیانیه قطع عملیات نظامی سوریه را تصویب کرد. در این بیانیه از نیروهای دولتی سوریه خواسته شده تا ۱۰ آوریل از مناطق ناآرام عقب‌نشینی و عملیات نظامی را متوقف کنند. نیروهای اپوزیسیون نیز باید تا ۱۲ آوریل عملیات نظامی را متوقف سازند.

شورای امنیت در این بیانیه از رژیم سوریه خواست، قاطعانه به تعهد خود مبنی بر خروج نیروهای نظامی از شهرها پایبند بماند و آن را اجرا کند.
در این بیانیه از نیروهای اپوزیسیون نیز خواسته شده که آتش‌‌بس‌ را رعایت کنند.

سوریه اعلام کرده که نیروهای دولتی از برخی از مناطق عقب‌‌نشینی کرده‌اند. اما بسیاری از دیپلمات‌ها به صحت ادعاهای مقام‌های سوری اطمینان ندارند. روز پنج‌شنبه (۵ آوریل) نیز مخالفان بشار اسد از ادامه حملات نیروهای دولتی خبر داده‌اند.

بزرگترین ناو هواپیمابر جهان در راه خلیج فارس

ناو هواپیمابر آمریکایی "اینترپرایز" که بزرگ‌ترین ناو هواپیمابر جهان است، قرار است با عبور از تنگه هرمز، در منطقه خلیج فارس مستقر می شود.

به گزارش العربیه، روزنامه مصری «یوم السابع» نوشته است ناوهواپیمابر «اینترپرایز» آمریکا که با سوخت هسته‌ای فعالیت می‌کند از دریای مدیترانه وارد دریای سرخ شد تا با عبور از اقیانوس هند، دریای عمان و تنگه هرمز، در خلیج فارس مستقر شود.

عبور این ناو آمریکایی در حالی صورت می‌گیرد که پیش‌تر مقام‌های رژیم ایران نسبت به حضور ناوهایی آمریکایی در منطقه هشدار داده بودند. با این وجود چندی پیش ناو هواپیمابر آمریکایی "آبراهام لینکلن" از تنگه هرمز عبور کرد.

حلقه تحریم نفتی جمهوری اسلامی تنگ‌تر می ‌شود

رادیو آلمان: پالایشگاه‌های ژاپنی در حال کاهش تدریجی خرید نفت خام از ایران و پرهیز از تمدید قراردادهای سالیانه خود هستند. یونان و آفریقای جنوبی نیز تحت تاثیر تحریم‌ها، واردات نفت از ایران را متوقف کرده‌اند.

ژاپن سومین مصرف ‌کننده نفت دنیا و از متحدان درجه یک تجاری و نظامی آمریکاست. یک مدیر اقتصادی ژاپنی به خبرگزاری رویترز گفته که نادیده گرفتن تحریم‌ها علیه ایران از سوی مقامات این کشور می‌تواند کار بانک‌های ژاپنی در ایالات متحده را مختل کند و صادرکنندگان ژاپنی خواستار چنین چیزی نیستند.

واردات نفت شرکت‌های ژاپنی از ایران در فوریه سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۲۶۷ هزار بشکه در روز بوده که نسبت به ماه ژانویه ۲۳ درصد و نسبت به سال قبل ۴۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

تحریم‌های جدید آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران، مشکلاتی جدی برای حمل و نقل نفت، تسویه حساب‌ها، تعهدات تجاری و انواع بیمه‌ها فراهم کرده است. بیمه‌‌های ژاپنی  برای پرهیز از تبعات تحریم‌‌‌‌‌‌‌‌، از بیمه کردن نفتکش‌های حامل نفت ایران شانه خالی می‌کنند.

ژاپن در حالی اقدام به کاهش واردات نفت خود از ایران کرده که پس از فاجعه نیروگاه اتمی فوکوشیما، نسبت به گذشته نیاز بیشتری به نفت دارد.


راه گریز پالایشگاه‌های ژاپن

پالایشگاه‌های ژاپنی در قراردادهای جدید خود با ایران بند تازه‌ای را وارد کرده‌اند که طبق آن می‌توانند واردات نفت ایران را بدون پرداخت جریمه متوقف سازند. این بند شامل معافیت از پرداخت جریمه در صورت بروز آتش سوزی، تصادف و فجایع طبیعی است. اما ژاپنی‌ها  در صورت ناتوانی از واردات نفت ایران به دلیل تحریم‌ها نیز می‌توانند از آن کمک بگیرند.

«جی ایکس نیپون» بزرگترین پالایشگاه نفتی ژاپن از تمدید یکی از قراردادهای خرید نفت ایران سرباز زده است. یک منبع آگاه که مایل به افشای نام خود نبوده، به خبرگزاری رویترز گفته که قرارداد مربوط به واردات روزانه ۱۰ هزار بشکه نفت خام ایران در ماه مارس منقضی شده است.

البته پالایشگاه "جی ایکس نیپون" قرارداد دیگری برای خرید روزانه ۸۰ هزار بشکه نفت ایران دارد که آن را در ماه ژانویه تمدید کرده است.

به گفته منبع خبرگزاری رویترز، علاوه بر "جی‌ایکس نیپون" دست‌کم سه شرکت دیگر ژاپنی از ماه آوریل به بخشی از داد و ستد خود با جمهوری اسلامی پایان داده‌اند. واردات نفت خام ایران از سوی این شرکت‌ها حدود ۴۰ هزار بشکه در روز بوده است.

بزرگترین خریدار نفت خام ایران اما شرکت «شوا شل سکیو ک ‌ک» است که به گفته منابع آگاه قرارداد سالیانه خود را، به دلیل اختلاف بر سر شرایط، تمدید نکرده اما با وجود انقضای تاریخ قرارداد در اول ماه آوریل، همچنان به واردات نفت از ایران ادامه داده است. سهم این شرکت از واردات نفت خام ایران روزانه ۱۰۰ هزار بشکه است.

ژاپن، چین و کره شمالی بزرگترین مشتریان نفت ایران هستند. هر سه کشور در دو ماهه نخست سال جاری میلادی قریب به ۵۶ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه از واردات نفت خود از ایران را کم کرده‌اند.

خرید چین از ایران در ماه‌های ژانویه و فوریه سال ۲۰۱۲ به نسبت سال گذشته ۲۱ درصد کاهش یافته و بالغ بر ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه بوده است.
واردات کره جنوبی نیز در ماه‌های یاد شده به ۱۲ میلیون و۹۳۰ هزار بشکه رسیده که در مقایسه با سال گذشته ۱۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.


پیوستن یونان و آفریقای جنوبی به تحریم‌ها

نشریه شرق به نقل از خبرگزاری رویترز  خبر داده که آفریقای جنوی و یونان نیز خرید نفت از ایران را متوقف کرده‌اند. شرق به نقل از یک منبع آگاه نوشته است:« به دلیل تعلق اکثر اسکله‌های آفریقای جنوبی به بخش خصوصی و این‌که نفت ایران به بخش خصوصی این کشور فروخته می‌شود، در ماه مارس خرید نفت از ایران متوقف شده است.»

شرق به نقل از خبرگزاری بلومبرگ افزوده که شرکت "انگن" آفریقای جنوبی واردات نفت ایران را تحت تاثیر تحریم‌ها متوقف کرده است. تاکنون بیش از ۸۰ درصد نیاز نفتی روزانه این شرکت، که دومین پالایشگاه بزرگ نفتی آفریقای جنوبی را اداره می‌کند، از سوی ایران تامین می‌شد. این شرکت به روزانه ۱۳۵ هزار بشکه نفت خام نیاز دارد.

شرکت انگن، واحد آفریقای جنوبی شرکت پتروناس مالزی است. مدیر عامل پتروناس گفته که این شرکت زیر فشار تحریم‌ها قرار دارد. سهم آفریقای جنوبی از واردات نفت خام ایران در ماه فوریه ۸ / ۲ میلیون بشکه در روز بوده است.

خبرگزاری رویترز هم‌چنین به نقل از یک مقام پالایشگاه "هلنیک پترولیوم یونان" اعلام کرده که یونان به دلیل مشکلات بانکی در پرداخت پول نفت، خرید خود از ایران را در ماه آوریل متوقف کرده است. این منبع به رویترز گفته که هیچ بانک اروپایی مبادلات مالی مربوط به خرید نفت ایران را انجام نمی‌دهد. هلنیک پترولیوم یونان مجبور است برای پرداخت پول از بانک یونانی به بانک ترک از تسهیلات اتحادیه اروپا استفاده کند ولی بانک‌های اروپایی از این کار سر باز می‌زنند.

ایران در معرض اتهام وقت کشی برای مذاکرات اتمی




صدای  آمریکا به نقل ازخبرگزای آسوشیتدپرس: ایران، ۹ روز مانده به مذاکره با قدرت های جهانی در مورد برنامه اتمی خود، هنوز در مورد محل برگزاری این مذاکرات توافقی را اعلام نکرده است، اما مقامات غربی ،امروز،چهارشنبه، گفتند بنظر می رسد گزینش استانبول به احتمال قوی کماکان به قوت خود باقی است.
مقامات اتحادیه اروپا، و یک کشور غربی که در مذاکرات پیش بینی شده شرکت خواهند کرد، پیشنهاد های تهران برای برگزاری جلسه مذاکرات در سوریه،عراق، لبنان و یا چین را به عنوان یک مانور خطرناک رد کرده اند.
پیشنهادهای ایران در مورد محل هائی جایگزین، احتمال بروز پیچیدگی ها و عوارضی بغرنج در به جریان افتادن مذاکراتی را به وجود آورده است که قرار بوده است روز ۱۳ آوریل میان ایران و نمایندگان پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان شروع شود. این پیشنهاد ها در عین حال می تواند اتهامات حاکی از توسل رهبران ایران به شیوه های وقت کشی را پیش بیاورد.
علی اکبر صالحی وزیر امورخارجه ایران امروز، چهارشنبه، گفت استانبول نخستین محل مورد نظر ایران بوده است. در حقیقت آمریکا و دیگران علنا از استانبول به عنوان محل مذاکرات نام برده اند، اما بنظر می رسد صالحی، اکنون این احتمال هر چند ضعیف را مطرح می کند که مذاکرات می تواند در محلی دیگر برگزار شود.
صالحی امروز پس از شرکت در جلسه کابینه در تهران به خبرنگاران گفت بحث مکان برگزاری مذاکرات در بغداد، و همچنین در چین، مطرح بوده است، و این موضوع روندی دارد که باید به توافق طرفین برسد. وی گفت برگزاری مذاکرات در استانبول پیشنهاد اولیه ما بود، که اروپایی ها ابتدا رد، و سپس موافقت کردند، اما همان زمان نیز ما کشورهای دیگری را مد نظر داشتیم.
امکان رفتن به محل هائی دیگر توسط محسن رضائی، یکی از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران انقلاب و سخنگوی فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مطرح شده است. او روز دوشنبه از بغداد، دمشق، و یا بیروت نام برد. اظهارات وی منعکس کننده سرخوردگی از ترکیه بود که اخیرا ضمن اقدام به کاستن واردات نفت از ایران با استقرار سیستم راداری یک سپر دفاعی ناتو موافقت کرده است، که اگر جمهوری اسلامی اقدام به شلیک موشک کند، علائمی هشدار دهنده می فرستد.
ایران و ترکیه همچنین در مورد چگونگی پایان دادن به خشونت در سوریه اختلاف نظر دارند، و تهران توصیه های ترکیه در مورد کنار رفتن بشار الاسد از مقام ریاست جمهوری را رد کرده است.
خبرگزاری فارس اظهارات رضائی را نقل کرد که گفته است با توجه به بد قولی های دوستان ما در ترکیه در پایبندی به برخی توافقات، بهتر است مذاکرات ایران و گروه پنج بعلاوه یک در یکی دیگر از کشورهای دوست برگزار شود. از این رو بغداد، دمشق و بیروت مکان های مناسب تری برای انجام مذاکرات نسبت به استانبول هستند.
او در توجیه نظراتش همچنین می گوید نباید علامت غلطی به گروه 1+5 داده شود و آنها نباید احساس کنند که ایران در موضع ضعف قرار دارد. به همین دلیل بهتر است در مورد محل مذاکرات تامل بیشتری صورت گیرد و این گونه تداعی نشود که استانبول تنها گزینه ماست.
رضائی جزو دولت محمود احمدی نژاد نیست و نظراتش منعکس کننده موضغ رسمی ایران محسوب نمی شود. اما مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیلاتی است که در مورد مسائل عمده به آیت الله علی خامنه ای رهبر ارشد نظرات مشورتی می دهد.
کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امور مربوط به مذاکرات پیش بینی شده را هماهنگی می کند، ضمن آنکه به گفته یک مقام اتحادیه اروپا با نزدیک شدن ۱۳ آوریل نگرانی هائی در مورد به عقب افتادن مذاکرات به وجود آمده است. با اینحال این مقام و دیپلمات یکی از شش قدرت جهانی گفتند مذاکرات احتمالا همانگونه که پیش بینی شده است در استانبول و یا در محلی دیگر، در سویس، برگزار خواهد شد. به گفته آنان ایران رسما محلی جایگزین را به تیم خانم اشتون پیشنهاد نداده است. این دو مقام که هردو خواسته اند با توجه به محرمانه بودن مسائل مورد بحث از آنان نام برده نشود می گویند اظهار نظرهای ایران در مورد محل مذاکرات گویای اختلاف و تفرقه ای داخلی میان تندروها و گروه نسبتا میانه روئی است که استانبول را به عنوان محلی برای انجام مذاکرات پذیرفتنی می دانند.


خودداری شرکت‌های چینی از بیمه‌‌ تانکرهای حامل نفت ایران


رادیو آلمان: در پی تشدید تحریم‌های نفتی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا، برای نخستین بار شرکت‌های چینی نیز اعلام کردند که همچون شرکت‌های ژاپنی مایل به ارائه خدمات بیمه به کشتی‌های حامل نفت ایران نیستند.

شرکت‌‌های چینی نیز درصدد توقف اعطای بیمه به نفت‌کش‌هایی هستند که نفت ایران را حمل می‌کنند. اعضای چینی "کلوب پی اند آی" (P & I Club) اعلام کرد که با توجه به تشدید تحریم ‌کشورهای غربی علیه ایران دیگر تمایلی برای قبول خسارت وارده در امور حمل و نقل نفت ایران را ندارند.

این نخستین باری است که پالایشگاه‌های چین به عنوان خریداران اصلی نفت ایران بطور جدی با مشکل دریافت بیمه برای انتقال نفت از ایران مواجه می‌شوند. هند، ژاپن و کره‌جنوبی دیگر مشتریان اصلی نفت ایران نیز با مشکل مشابه‌ای روبرو بوده و حال با این پرسش مواجه‌اند که ایران چگونه قادر به صدور بخش بزرگی از نفت خام خود خواهد بود.

بهای نفت از آغاز سال میلادی تا کنون حدود ۱۴درصد افزایش یافته است. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که امکان اختلال در صدور نفت ایران دلیل افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی بوده است. در روز پنج‌شنبه (۵ آوریل) بهای هر بشکه نفت برنت حدود ۱۲۳ دلار در معاملات بین‌المللی بود.


خطر بالای حمل نفت ایران بدون بیمه

دو شرکت ‌بزرگ کشتی‌رانی چینی "کوسکو" (COSCO) و "سینوترانس" که در کلوب بین‌المللی "پی اند آی" عضویت دارند به خبرگزاری رویترز گفتند که معاملات خود برای حمل نفت ایران را قطع خواهند کرد. این دقیقاَ مشابه‌ سیاستی است که شرکت‌های ژاپنی نیز در روزهای گذشته اتخاذ کرده‌اند. به گفته خبرگزاری رویترز به خاطر محدودیت‌ در امور بیمه در چند روز گذشته واردات نفت ژاپن از ایران حدود ۱۵ درصد کاهش داشته است.

یک از مسئولان بخش چینی "کلوب پی اند آی" در هنگ‌کنگ اعلام کرد که «شرکت کشتی‌رانی زیادی خواهان پیوستن به کلوب ما هستند تا پوشش و ضمانتی برای خسارت‌های احتمالی خود بیابند. اما پس از تشدید تحریم‌ها از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا این کلوب مایل به انجام این کار نیست.» این مسئول چینی تاکید کرد که بیش از یک هزار کشتی از خدمات بیمه بخش چینی "پی اند آی" برخوردارند.

کشورهای اروپایی از اول ژوئیه امسال معاملات نفتی خود با ایران را قطع خواهند کرد و در پی آن به شرکت‌های بیمه نیز توصیه کرده‌اند که از ارائه خدمات بیمه به تانکرهای حامل نفت ایران پس از انقضای این تاریخ خودداری کنند. آمریکا در صدد است که از حضور شرکت‌ها و کشورهایی در بازارهای آمریکایی جلوگیری کند که با ایران دارای معاملات نفتی هستند.

بحران سوریه؛ سفر کوفی عنان به تهران 11 آوریل



به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژنو، سخنگوی کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه امروز اعلام کرد که وی برای گفتگو در مورد بحران سوریه روز 11 آوریل به تهران سفر خواهد کرد.

رژیم تهران حامی اصلی رژیم بشار اسد بشمار می رود و کمکهای مالی و لجستیکی زیادی در اختیار دمشق قرار می دهد.

کوفی عنان برای حل بحران سوریه طرحی را ارائه داده که مورد حمایت شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است.

وی در این هفته اعلام کرد که رژیم بشار اسد تا 10 آوریل فرصت دارد تا این طرح را به اجرا بگذارد.

سخنگوی عنان امروز گفته که وی انتظار دارد 48 ساعت پس از ضرب الاجل تعیین شده ( دهم آوریل)، یک آتش بس کامل در سوریه برقرار شود.

صدايي از بهشت


اخراج صدها کارگر در نخستین روزهای سال


تمامي کارگران کارخانه تولید شمش چدن شرکت ذوب آهن غرب کشور (کوره بلند) در نخستين روز كاري سال 91 اخراج شدند. 

نماینده کارگران اخراجي در گفتگو با ایلنا از اخراج ۲۰۰ کارگر کارخانه تولید شمش چدن شرکت ذوب آهن غرب کشور خبر داد و گفت: کارگران این واحد تولیدی که طی آزمون کتبی و مصاحبه تخصصی و ارائه مدارک فنی و حرفه‌ای و تحصیلی و با طي كردن دوره‌ آموزش‌های ایمنی و فنی توسط يك شرکت پیمانکاري از تاریخ یکم خرداد سال ۹۰ مشغول به كار شده بودند، در آغاز سال جديد با عدم تمديد قرارداد كاري‌شان اخراج شدند. 

نماينده كارگران افزود: متاسفانه در آبان سال جاری به علت کمبود ماده اوليه کک و فقدان ساير مواد اولیه، فعاليت کارخانه متوقف شد و شرکت ذوب آهن غرب کشور به صورت یک جانبه قرارداد خود را با پیمانکار در تاریخ 30 دیماه ۹۰ فسخ نموده و از همین تاریخ با کلیه پرسنل و کارگران مستقیما تا تاریخ بیست نهم اسفند ۹۰ به مدت ۲ ماه و تنها در یک نسخه و با به امضا ء رساندن برگ تعهد سلب اختیارات از کارگران، قرارداد تنظیم نموده بود. 

او ادامه داد: پس از تعطیلات نوروز و مراجعه کارگران جهت ادامه كار، از ورود تمامی کارگران توسط نگهبانی ممانعت به عمل آمد و تنها به سه تن از مهندسین اجازه ورود داده شد. 

او گفت: مراجعه کارگران به جهت آگاهي از علت اخراج به دفتر ذوب آهن در شهر همدان نتیجه‌ای نداشت و جواب قانع کننده‌ای از طرف مسوولین کارخانه به آنان داده نشد و تنها عنوان شد كه به دليل ورشكستگي، این کارخانه توجیه اقتصادی ندارد و زیان ده ‌می‌باشد. 

به گفته وی این بهانه مسئولین کارخانه در شرايطي عنوان مي‌شود که کار احداث کارخانه کنسانتره به پایان رسیده است و همچنین کار احداث کارخانه کوره بلند این شرکت که بیش از ۱۵ سال طول کشیده است در مراحل پاياني است. 

نماینده کارگران معترض با بیان اینکه عده‌ای از کارگران اخراجی از روز سه شنبه در مقابل استانداری همدان تجمع کردند، اظهار داشت: در صورتی که وضعیت کاری ما مشخص نشود به تهران آمده و در مقابل مجلس تجمع خواهیم کرد. 

او در ادامه افزود: استانداری همدان در جواب تجمع کارگران عنوان کرد، که قرارداد شما با شرکت به اتمام رسیده و طبق قانون ‌می‌توانند با شما قرارداد منعقد نکنند و کاری از دست ما بر نمی‌آید. 

نماينده كارگران ذوب آهن غرب كشور تصريح كرد: از جانب دولت به این شرکت در اواخر سال ۹۰ بیش از ۱۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش پرداخت شده است. 

او در خاتمه افزود: از دولت در خواست داریم با توجه به اهمیت موضوع اخراج بیش از ۲۰۰ کارگر و با توجه به اقدام مقام رهبری در نام‌گذاری سال ۹۱ به نام تولید ملی و حمایت از کار و جهت از سر گیری فعالیت تولیدی این واحد بزرگ تولیدی و بازگشت بکار کارگران اخراج شده اقدام نمایند. 

گفتني است اين كارخانه در ۷ کیلومتری جاده قروه – اسد آباد قرار دارد. 


اخراج ۶۵۰ کارگر شهاب خودرو 

ایلنا همچنین نوشت: جمعی از کارگران قرار دادی و روزمزد کارخانه شهاب خودرو در تماس با ایلنا از اخراج ۶۵۰ نفر از کارگران این کارخانه تولید خودرو خبر داده و افزودند: درگیری کارگران با مدیر عامل کارخانه در سال گذشته بر سر خذف بخشي از خدمات از جمله اضافه کاری و نهار باعث اخراج آنان شده است. 

آنان افزودند: در پي اين درگيري مدیر عامل این کارخانه در سال گذشته برای مدتی کارخانه را ترک کردند که در ‌‌نهایت با بازگشت مديرعامل و به بهانه اتمام قرارداد اکثر کارگران قراردادی و روزمزدی از ادامه همکاری با این کارگران و انعقاد قرار داد جدید محروم شده‌اند. 

نماينده اين كارگران با اشاره به شروع سال جدید و طرح شعار حمایت از کار و تولید ملی، عنوان كرد: از تعداد 650 کارگر اخراجی تعداد ۳۵۰ نفر روزمزدی و ۳۰۰ نفر باقی مانده قرار دادی هستند که هر ۶ ماه یکبار قرار داد کاری‌شان با کارخانه خاتمه مي‌يابد. 

اين كارگر افزود: سابقه کار و فعالیت این عده از کارگران اخراجی از ۸ سال تا ۲۲ سال است که در قسمتهای مختلف تولیدی و پشتیبانی اداری و خدماتی فعال بوده‌اند. 

بر اساس این گزارش عده زیادی از این کارگران اخراجی، صبح امروز - سه شنبه - با مراجعه به مجلس از نمایندگان برای پی گیری مطالبات و بازگشت به کار خود استمداد کرده‌اند.

آتش سوزی یک کیلومتری در مشهد


روزنامه خراسان: در پی وقوع آتش سوزی حدود یک کیلومتری در یک خیابان مشهد تعدادی خودرو، درخت و باجه های تلفن عمومی در شعله های آتش سوخت و خسارت زیادی به بار آمد.

این حادثه ظهر روز گذشته در خیابان پروین اعتصامی هنگامی رخ داد که بنزین زیادی به جوی حاشیه خیابان از سمت پل حافظ سرازیر شده بود و ناگهان به دلیل نامعلومی، بنزین آتش گرفت و شعله های آن به سرعت حدود یک کیلومتر از طول این خیابان را فرا گرفت. 

در این میان 3 دستگاه خودرو، تعدادی درخت و 2 باجه تلفن عمومی به همراه اموال دیگر در شعله های آتش سوخت و خسارت های دیگری نیز به بار آمد. 

مدیر روابط عمومی آتش نشانی مشهد درباره این حادثه گفت: ساعت 11:49 امروز (دیروز) ماجرای نشت بنزین از یک تانکر 32 هزار لیتری و جاری شدن آن در جوی خیابان به آتش نشانی گزارش شد که بلافاصله نیروهای امدادی و اطفای حریق از ایستگاه های 9، 11، 13 و 20 به محل حادثه اعزام شدند.

خاکپور افزود: پس از حضور نیروهای آتش نشانی، به دلیل نامعلومی ناگهان جوی حاوی بنزین در فاصله حدود یک کیلومتری شعله ور شد که نیروهای آتش نشان بلافاصله عملیات مهار و نجات را آغاز کردند. در این میان مأموران آتش نشانی از سرایت آتش به 3 باب مغازه تعویض روغنی و خشکشویی جلوگیری کردند اما به دلیل سرعت شعله های آتش 3 دستگاه خودرو پراید، رنو و پژو به همراه اموال عمومی و فضای سبز طعمه حریق شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره علت وقوع آتش سوزی گفت: چگونگی نشت بنزین از تانکر 32 هزار لیتری هنوز مشخص نیست اما گزارش های اولیه کارشناسان حاضر در محل این احتمال را قوت می بخشد که شیر تخلیه سوخت تانکر سفت نبوده است. به گفته خاکپور، کارشناسان آتش نشانی تانکر مذکور را شناسایی و بررسی کرده اند.

طبق اظهارات شاهدان، تانکر مذکور از سمت تقاطع غیرهمسطح الغدیر به طرف پل حافظ در حرکت بوده که هنگام عبور از شیب جاده، بنزین های مخزن سوخت، داخل جوی آب جاری شده است. 

همچنین، در پی وقوع این حادثه، مأموران کلانتری کوی پلیس نیز با حضور در محل به تأمین امنیت و حفظ صحنه حادثه پرداختند. بررسی های کارشناسان آتش نشانی و نیروهای پلیس درباره علت و چگونگی وقوع این حادثه همچنان ادامه دارد.

دولت چگونه حساب ذخيره ارزی را خالی كرد؟


در گزارش خلاصه تحولات اقتصادي كشور در سال 89 اطلاعات جديدي درباره استفاده دولت از موجودي حساب ذخيره ارزي منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي مشرق، در حالي كه آخرين اطلاعات در مورد موجودي و ميزان برداشت دولت از اين حساب مربوط به سال 1387 بود، اما در اين گزارش درباره‌ي استفاده دولت از حساب ذخيره طي سال‌هاي 85 تا 89 منتشر شده است. 

براين اساس دولت در سال 1385 معادل 142 هزار و 573 ميليارد ريال از موجودي هزار ذخيره‌ي ارزي برداشت كرده است. 

اين عدد در سال بعد به 106 هزار و 994 ميليارد ريال و در سال بعد از آن به 212 هزار و 190 ميليارد ريال افزايش يافته است. 

در سال 1388 استفاده دولت از موجودي حساب ذخيره‌ي ارزي با افت قابل توجهي مواجه شده و به رغم 133 هزار و 117 ميليارد ريال رسيده، اما در سال پاياني برنامه‌ي چهارم توسعه استفاده دولت از موجودي اين صندوق به شدت كاهش يافته و به حدود 21 هزار و 700 ميليارد ريال رسيده است. 

اگرچه در سال 1388 ميزان برداشت دولت از اين حساب نسبت به سال قبل آن 37 درصد و در سال 1389 اين ميزان 83 درصد كاهش يافته، اما اين موضوع به نوعي تاييد‌كننده‌ي اظهارات اخير رييس‌جمهور مبني بر صفرشدن موجودي حساب ذخيره‌ي ارزي است. 

رييس جمهور در جريان طرح سوال از او در مجلس شوراي اسلامي و در بيان علت عدم پرداخت دو ميليارد ريال بودجه به مترو از محل حساب ذخيره‌ي ارزي اعلام كرد كه موجودي اين حساب صفر است و بنابراين امكان پرداخت چنين مبلغي وجود ندارد.

در گزارش منتشر‌شده توسط بانك مركزي نكته ديگري هم وجود دارد و آن بازپرداخت تعهدات ارزي از محل حساب ذخيره‌ي ارزي است، اگرچه رقم اين پرداخت‌ها در مقايسه با ارقام پيشين چندان قابل توجه نيست، اما دولت در طول برنامه‌ي چهارم توسعه حدود 38 هزار ميليارد ريال نيز از اين بابت از محل حساب ذخيره‌ي ارزي برداشت كرده است. 

سياست ضد رژیم نامزد سوسياليستهای فرانسه در صورت پيروزی



خبرگزاري آريا-  نامزد سوسياليست ها در انتخابات رياست جمهوري فرانسه در ترسيم سياست هاي خارجي خود در صورت پيروزي در انتخابات رياست جمهوري اين کشور ، مدعي شد جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار خواهد داد .

  فرانسوا اولاند Francois Hollande ، سياست هاي خارجي فرانسه را در صورت پيروزي در انتخابات رياست جمهوري فرانسه اعلام کرد .

وي ديروز ( چهارشنبه ) در گرد همايي انتخاباتي خود در شهر رن مواضعش را در خصوص برنامه هاي هسته اي جمهوری اسلامی اعلام کرد .

نامزد حزب سوسياليست فرانسه با اشاره به مخالفت خود با توليد سلاح هاي هسته اي ، خاطر نشان کرد که در صورت پيروزي در انتخابات ، سياست هاي سختگيرانه اي عليه تهران اتخاذ خواهد کرد .

اخراج همه کارگران تولید شمش چدن و تجمع اعتراضی


شهرزادنیوز: با پایان تعطیلات نوروزی، 200 کارگر کارخانه تولید شمش چدن شرکت ذوب آهن غرب کشور، در نخستین روز کاری به طور دسته جمعی اخراج گشته و از ورود آنان به کارخانه جلوگیری شد.

نماینده کارگران اخراجی در این رابطه به خبرگزاری ایلنا گفت که کارگران این واحد تولیدی که طی آزمون کتبی و مصاحبه تخصصی و ارائه مدارک فنی و حرفه‌ای و تحصیلی و با طي كردن دوره‌ آموزش‌های ایمنی و فنی توسط يك شرکت پیمانکاری از تاریخ یکم خرداد سال ۹۰ مشغول به كار شده بودند، در آغاز سال جديد با عدم تمديد قرارداد كاری ‌شان اخراج شدند.

به گفته وی، مسئولین کارخانه علت بیکار کردن کارگران را "ورشکستگی" اعلام کرده اند و این در حالی است که کار احداث کارخانه کنسانتره به پایان رسیده است و همچنین کار احداث کارخانه کوره بلند این شرکت، که بیش از 15 سال طول کشیده، در مراحل پايانی است.

نماینده کارگران معترض همچنین گفت که عده‌ای از کارگران اخراجی روزهای سه شنبه و چهارشنبه، 15 و 16 فروردین، به اعتراض در مقابل استانداری همدان تجمع کرده‌اند. وی افزود: در صورتی که وضعیت کاری این کارگران مشخص نشود آن ها به تهران رفته و در مقابل مجلس تجمع خواهند کرد.

نامه سرگشاده فعالان کارگری زندانی به احمد شهید


جناب آقای احمد شهید

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد

با سلام

ما فعالین کارگری "شاهرخ زمانی" و "محمد جراحی" به جرم دفاع از حق تشکل، حق اعتراض و حقوق صنفی و قانونی کارگران ایران در چهارچوب مقاوله‌نامه‌های سازمان بین‌المللی کار، مورد امضا و تأیید جمهوری اسلامی مجموعا به 16 سال زندان محکوم شده‌ایم.

علی‌رغم اعتراض به حکم غیرقانونیِ شعبه 1 دادگاه انقلاب تبریز، این حکم در شعبه 11 دادگاه تجدیدنظر و سپس شعبه 29 دیوان عالی کشور، بدون آنکه کوچکترین مدرکی دال بر مجرمیت ما وجود داشته باشد، مورد تأیید قرار گرفت.

ما اعضای سندیکای کارگران نقاش، کمیته پیگیری و کمیته دفاع از حقوق کارگر ضمن اعتراض شدید به سرکوب و زندانی کردن فعالین کارگری، از شما و تمامی نهادهای مدافع حقوق بشر درخواست توجه ویژه به وضعیت فعالین کارگری زندانی را داریم.

شاهرخ زمانی ومحمد جراحی
زندان مرکزی تبریز

جابجایی محل مذاکره، شکست دیپلماسی رژیم با ترکیه


جعفر پویه

روز گذشته (چهارشنبه)، هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق خبر داد که "ایران پیشنهاد داده تا دور بعدی گفت و گوهای هسته ای جمهوری اسلامی با کشورهای 1+5 در بغداد برگزار شود". زیباری گفت، این پیشنهاد را هیاتی ایرانی که روز سه شنبه در بغداد با او دیدار داشته، مطرح کرده است.

به نظر می رسد برخلاف لاف و گزاف رژیم بعد از دیدار اردوغان و هیات همراه از تهران در مورد توافقات فی مابین و قول و قرارهای پر منفعت ارتباط اقتصادی به ترکیه، پایوران رژیم نتوانسته اند اردوغان را به عنوان یکی از همراهان خود برای دور زدن تحریمهای قانع کنند.

بدیهی است که ترکیه به عنوان کشور همسایه نمی تواند نگرانی خود از دسترسی رژیم به بمب اتمی را پنهان کند. در این مورد ترکیه نه تنها هم پیمان رژیم نیست، بلکه برخلاف ادعاهای پایوران جمهوری اسلامی، مخالفت خود با دسترسی رژیم به بمب اتمی را پنهان نیز نمی کند. همچنین، بحران سوریه که در مرزهای ترکیه در جریان است، نگرانی ای جدی برای ترکیه محسوب می شود. حمایت جمهوری اسلامی از رژیم اسد و کمک در سرکوبی مردم سوریه، موج پناهندگان سرگردان را به سوی ترکیه روانه کرده است. در حالی که ترکیه خود را برای عضویت در اتحادیه اروپا آماده می کند، نمی تواند در مورد بحران سوریه موضعی بر خلاف اتحادیه اروپا اتخاذ کند.

همچنین عضویت ترکیه در پیمان نظامی ناتو و استقرار سپر دفاعی موشکی آن در خاک ترکیه و تهدید پایوران نظامی رژیم به هدف قرار دادن آن، از موضوعات مورد مناقشه بین دو کشور است.

با این همه، تلاش رژیم برای قانع کردن ترکیه به منافع اقتصادی و چشم پوشی از بعضی از مواضع سیاسی در دیدار اردوغان از تهران راه به جایی نبرده و گفته های کنونی پایوران رژیم حکایت از شکست این مذاکرات دارد.

ادعای محسن رضایی در مورد عدم پایبندی ترکیه به "برخی توافقات" تنها یک آدرس عوضی است. این نوشته سایت "بازتاب" که "انجام مذاکرات مربوط به مساله هسته‌ای ایران در استانبول نخست به تقویت وجهه ترکیه در خاورمیانه کمک خواهد کرد که همین امر می‌تواند نفوذ این کشور را در دیگر کشورهای منطقه افزایش دهد که این نیز به معنای کاهش نقش منطقه ای ایران خواهد بود"، می تواند به واقعیت نزدیک تر باشد، هرچند همه آن نیست.

تغییر محل مذاکرات و پیشنهاد به هوشیار زیباری، بازی رژیم با موضوع مذاکره و سرگردانی در مورد محل آن، گوشه ای از یک سیاست وقت خریدن از این ستون به آن ستون است. این گفته علی اکبر صالحی که "زمان این گفت‌وگوها قبلا مشخص و اعلام شده‌است، اما با توجه به طرح نظرات رییس جمهوری درباره محل گفت‌وگوهای آتی با گروه 1+5 در جلسه امروز هیات دولت، این نظرات با آقای جلیلی مطرح می‌شود و دبیر شورای عالی امنیت ملی پس از مشورت با رییس جمهوری، احتمالا امروز آن را اعلام می‌کند"، حرف بیهوده ای بیش نیست. زیرا کسی نیست که نداند همه تصمیمهای مربوط به پرونده اتمی توسط خامنه ای و به دستور مستقیم او گرفته می شود.

بحث جابجایی محل مذاکره و پیشنهاد بغداد، گویای شکست دیپلماسی رژیم در استفاده از ترکیه به عنوان سپر دفاعی است؛ سیاستی که در جایگزینی بغداد هیچ ارزشی را بیان نخواهد کرد. 

عضو سابق اس اس هیتلر، حامی فاشیسم اسلامی اتمی



به گزارش رادیو آلمان، گونتر گراس، نویسنده آلمانی در قالب شعری با انتقاد از اسرائیل و توصیف تل آویو به عنوان تهدید برای صلح جهانی اعلام کرد که نباید به اسرائیل اجازه اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی داده شود.

گونترگراس در این نوشته به غربی ها نیز حمله می کند که چرا بمبهای هسته ای اسراییل را تحمل می کنند ولی مانع توسعه برنامه تسلیحات هسته ای حکومت اسلامی می شوند.

مطلب این نویسنده آلمانی که در دوران آلمان نازی، عضو اس اس هیتلر بوده، اعتراضات شدیدی را از سوی برخی از روزنامه نگاران آلمانی متوجه او کرده است. 

سردبیر روزنامه دی ولت گفته است همه ما می دانستیم که گونتر گراس با یهودی ها مشکل دارد اما این بار او این تنفر را بوضوح در نوشته هایش نشان داده است.

گفتنی است گونتر گراس در سال 2006  اعتراف کرده بود که در نوجوانی از اعضای بخش مسلح حزب نازی موسوم به اس اس بوده ‌است.

بحران اتمی؛ اخطار مجدد آمریکا به رژیم تهران



به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، وزیر خارجه آمریکا امروز به رژیم تهران اخطار کرد که زمان برای حل مسئله هسته ای این رژیم از طریق دیپلماسی نامحدود نیست. این دومین اخطار از سوی واشنگتن به رژیم تهران ظرف دو روز گذشته است.

هیلاری کلینتون که روز چهارشنبه در یک کنفرانس مشترک مطبوعاتی با نخست وزیر کوزوو سخن می گفت، خواستار انجام هرچه سریعتر مذاکرات هسته ای با رژیم تهران شد و افزود، همانطور که قبلا اعلام شده است، رژیم تهران فرصت همیشگی و نامحدود برای دیپلماسی ندارد و باید بداند که اگر از پذیرش مذاکره در باره برنامه هسته ایش سر باز بزند، همه گزینه ها روی میز خواهد بود.

اظهارات هشدارآمیز وزیر خارجه آمریکا در حالی بیان می شود که به نظر می رسد رژیم تهران بر سر مکان مذاکرات هسته ای با گروه پنج بعلاوه یک اختلاف پیدا کرده است.

هیلاری کلینتون روز یکشنبه پس از دیدار با مقامات عربستان سعودی در ریاض گفته بود که مذاکرات هسته ای با رژیم تهران روز 13 ماه آوریل در شهر استانبول ترکیه برگزار می شود، اما از گزارشهای رسیده از تهران چنین برمیاید که مقامات جمهوری اسلامی با انتخاب ترکیه بعنوان محل برگزاری مذاکرات موافق نیستند.

وزیر خارجه عراق امروز اعلام کرد که رژیم تهران خواستار برگزاری مذاکرات هسته ای در بغداد شده است. اما از سخنان وزیر خارجه آمریکا چنین بر میاید که واشنگتن این پیشنهاد را نپذیرفته و خواستار انجام سریع گفتگوها در زمان و مکان تعیین شده است.