۱۳۹۱ فروردین ۱۶, چهارشنبه

خامنه ای: کثرت تهدید‌ها نشان‌دهنده قدرت نظام اسلامی است

العربیه: آیت الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران خواستار ارتقاء آمادگی‌های نیروهای مسلح این کشور به منظور مقابله با تهدید‌ها شد. 

به گزارش منابع خبری ایران، این سخنان آیت الله خامنه‌ای در دیدار چهارشنبه ۴-۴-۲۰۱۲ با جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح و مسئولان حوزه نمایندگی ولی فقیه بیان شده است. 

رهبر ایران با اشاره به جنگ هشت ساله کشورش با عراق اظهار داشت: "نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دارای تجربه بسیار مهم و ارزشمند ۸ سال دفاع مقدس هستند که باید این تجربه گرانبها همواره مورد بازنگری و استفاده قرار گیرد." 

او در بازخوانی این جنگ مدعی شد که "همه قدرت‌های دنیا اعم از شرق و غرب و کشورهای وابسته به آن‌ها در مقابل جمهوری اسلامی ایران صف‌آرایی کرده بودند و پیشرفته‌ترین تجهیزات را در اختیار رژیم بعثی عراق قرار دادند." 

آیت الله خامنه‌ای در این باره ادامه داد: "کشورهای غربی مدعی حقوق بشر و دموکراسی حتی از دادن سلاح‌های شیمیایی به رژیم بعث عراق دریغ نکردند تا شاید بتوانند نظام اسلامی و مردم ایران را به زانو درآورند." 

او ایران را پیروز آن جنگ معرفی کرد و به وضعیت امروز کشورش در عرصه بین الملل پرداخت و گفت: "کثرت تهدید‌ها نشان‌دهنده قدرت نظام اسلامی است، زیرا اگر جمهوری اسلامی قدرت و تأثیرگذاری بالایی نداشت، بدخواهان ملت ایران اینگونه سراسیمه خود را به آب و آتش نمی‌زدند."

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که گمانه زنی‌ها در خصوص احتمال حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران بالا گرفته است. با وجود اینکه غرب به ویژه آمریکا راه حل دیپلماتیک را بهترین گزینه برای پایان دادن به بحران اتمی ایران می‌دانند اما از مطرح بودن همه گزینه‌ها در این خصوص در صورت به بن بست رسیدن راه حل‌های دیپلماتیک می‌گویند. 

مقام‌های اسرائیلی بار‌ها از احتمال هدف قرار دادن تاسیسات اتمی ایران سخن گفته‌اند. این تهدید‌ها در هفته‌های اخیر همراه با انتشار گزارشی در خصوص وجود نشانه‌هایی از تلاش ایران برای ساخت سلاح اتمی از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی، تشدید شده است. 

تنش در روابط جمهوری اسلامی و ترکیه؛ احضار سفیر رژیم

رادیو فرانسه: در پی انتقادهای مقامات جمهوری اسلامی ایران از سیاست های ترکیه در ارتباط با سوریه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا امروز به وزارت امورخارجۀ ترکیه احضار شد و مراتب اعتراض دولت به این انتقادها به او ابلاغ گردید.

احمد داود اوغلو، وزیر امورخارجۀ ترکیه، در گفتگوئی با خبرنگاران گفت سفیر ایران به وزارت امورخارجه احضار و از او خواسته شده است در مورد انتقادها و اظهارات مقامات ایرانی توضیح دهد.

احمد داود اوغلو افزود خود نیز با علی اکبر صالحی، وزیر امورخارجۀ جمهوری اسلامی ایران، تلفنی تماس گرفته و به این اظهارات و انتقادها اعتراض کرده است.

وزیر امور خارجۀ ترکیه انتقادهای مقامات ایرانی را در تناقض و تضاد با روابط دیرینۀ دو کشور ایران و ترکیه دانست.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، و تنی چند از دیگر اعضای مجلس و نیز دیگر مقامات تهران از برگزاری کنفرانس دوستان سوریه در ترکیه و همراهی آنکارا با کشورهای غربی و عربی در بحران سوریه انتقاد کرده اند.

همین امروز وزارت امورخارجۀ عراق اعلام کرد که ایران خواستار برگزاری مذاکرات هسته ای خود با کشورهای گروه (١+٥) در بغداد به جای استانبول شده است.

تمامی کارگران شرکت ذوب آهن غرب کشور بيكار شدند

ایلنا: تمامي کارگران کارخانه تولید شمش چدن شرکت ذوب آهن غرب کشور (کوره بلند) در نخستين روز كاري سال 91 اخراج شدند. 

نماینده کارگران اخراجي در گفتگو با ایلنا از اخراج ۲۰۰ کارگر کارخانه تولید شمش چدن شرکت ذوب آهن غرب کشور خبر داد و گفت: کارگران این واحد تولیدی که طی آزمون کتبی و مصاحبه تخصصی و ارائه مدارک فنی و حرفه‌ای و تحصیلی و با طي كردن دوره‌ آموزش‌های ایمنی و فنی توسط يك شرکت پیمانکاري از تاریخ یکم خرداد سال ۹۰ مشغول به كار شده بودند، در آغاز سال جديد با عدم تمديد قرارداد كاري‌شان اخراج شدند. 

نماينده كارگران افزود: متاسفانه در آبان سال جاری به علت کمبود ماده اوليه کک و فقدان ساير مواد اولیه، فعاليت کارخانه متوقف شد و شرکت ذوب آهن غرب کشور به صورت یک جانبه قرارداد خود را با پیمانکار در تاریخ 30 دیماه ۹۰ فسخ نموده و از همین تاریخ با کلیه پرسنل و کارگران مستقیما تا تاریخ بیست نهم اسفند ۹۰ به مدت ۲ ماه و تنها در یک نسخه و با به امضا ء رساندن برگ تعهد سلب اختیارات از کارگران، قرارداد تنظیم نموده بود. 

او ادامه داد: پس از تعطیلات نوروز و مراجعه کارگران جهت ادامه كار، از ورود تمامی کارگران توسط نگهبانی ممانعت به عمل آمد و تنها به سه تن از مهندسین اجازه ورود داده شد. 

او گفت: مراجعه کارگران به جهت آگاهي از علت اخراج به دفتر ذوب آهن در شهر همدان نتیجه‌ای نداشت و جواب قانع کننده‌ای از طرف مسوولین کارخانه به آنان داده نشد و تنها عنوان شد كه به دليل ورشكستگي، این کارخانه توجیه اقتصادی ندارد و زیان ده ‌می‌باشد. 

به گفته وی این بهانه مسئولین کارخانه در شرايطي عنوان مي‌شود که کار احداث کارخانه کنسانتره به پایان رسیده است و همچنین کار احداث کارخانه کوره بلند این شرکت که بیش از ۱۵ سال طول کشیده است در مراحل پاياني است. 

نماینده کارگران معترض با بیان اینکه عده‌ای از کارگران اخراجی از روز گذشته و امروز - چهارشنبه - در مقابل استانداری همدان تجمع کرده‌اند، اظهار داشت: در صورتی که وضعیت کاری ما مشخص نشود به تهران آمده و در مقابل مجلس تجمع خواهیم کرد. 

او در ادامه افزود: استانداری همدان در جواب تجمع کارگران عنوان کرد، که قرارداد شما با شرکت به اتمام رسیده و طبق قانون ‌می‌توانند با شما قرارداد منعقد نکنند و کاری از دست ما بر نمی‌آید. 

نماينده كارگران ذوب آهن غرب كشور تصريح كرد: از جانب دولت به این شرکت در اواخر سال ۹۰ بیش از ۱۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش پرداخت شده است. 

او در خاتمه افزود: از دولت در خواست داریم با توجه به اهمیت موضوع اخراج بیش از ۲۰۰ کارگر و با توجه به اقدام مقام رهبری در نام‌گذاری سال ۹۱ به نام تولید ملی و حمایت از کار و جهت از سر گیری فعالیت تولیدی این واحد بزرگ تولیدی و بازگشت بکار کارگران اخراج شده اقدام نمایند. 

گفتني است اين كارخانه در ۷ کیلومتری جاده قروه – اسد آباد قرار دارد. 

اعتصاب غذای زندانی سیاسی محکوم به اعدام در سقز


شیرکو معارفی زندانی بانه ای محکوم به اعدام در زندان مرکزی سقز از روز
چهارشنبه شانزدهم فروردین ماه سال جاری، دست به اعتصاب زد.
این زندانی در تماس با  آژانس ضمن اعلام این خبر اظهار
داشت: از امروز در اعتراض به وضعیت نامعلوم و نامشخص خود در زندان دست به
اعتصاب زده و این اقدام را طی نامه ای به دادستان و مسئولین زندان اعلام
نموده ام.
همچنین یکی از همبندی های این زندانی در تماس با خبرنگار آژانس خبری
موکریان ضمن تایید این خبر گفت : شیرکو پس از اعلام اعتصاب به سوئیت
انفرادی زندان مرکزی سقز منتقل شد.
یادآور می گردد شیرکو معارفی اهل بانه، حدود سه سال پیش بازداشت و به
اتهام محاربه توسط دادگاه انقلاب اسلامی سقز به اعدام محکوم شد که رای
صادره در دادگاه تجدید نظر و علیرغم اعتراض وکلای معارفی و ارسال به
دیوانعالی کشور مجدداً تأیید گردید.

پاسداران: هيچ نقطه‌ ای از آمريكا در امان نخواهد ‌ماند

سپاه نیوز: سردار جزایری گفت: در مقابل تهاجم احتمالي آمريكايي‌ها يا رژيم صهيونيستي در همان سطحي كه به ما حمله شود، به آنها حمله خواهيم كرد و هيچ نقطه‌اي در ايالات متحده آمريكا نيز از حملات ما در امان نخواهد بود.
به گزارش سپاه نیوز به نقل از روزنامه ایران؛ سردار سرتيپ پاسدار سيدمسعود جزايري تصريح كرد: در حوزه استراتژيك موضوعاتي همچون علاقه به كشور، عرق و تعصب ملي و همچنين بهينه‌سازي منابع داخلي از جمله محورهاي مهم است و اگر اين موضوعات را براي نامگذاري امسال در نظر بگيريم، بيراهه نرفته‌ايم چرا كه در اين نامگذاري اصلي‌ترين جنبه‌هايي كه مقام معظم رهبري به آن توجه دارند، از اين زاويه است.
وي گفت: نوك پيكان اين موضوع متوجه توليد كار، تبديل منابع و سرمايه‌ها به قدرت و جذب منابع انساني است كه جذب منابع انساني از مشكلات برجا مانده‌اي است كه هنوز داريم.
سردار جزايري ادامه داد: موضوعاتي كه رهبر حكيم انقلاب مورد توجه قرار دادند، مي‌تواند با خود، نوآوري، خلاقيت و رفع نيازمندي‌ها را به ارمغان بياورد كه اين 3 عنصر در جوامع مختلف بخصوص جوامع تحت تحريم حائز اهميت فوق‌العاده است. 
رییس ستاد تبلیغات دفاعی کشور اظهار داشت: ارتقاي خودباوري، از ديگر اثرات اجراي اين شعار است كه اين موضوع اهميت زيادي دارد كه مردم يك جامعه و كشور داراي روحيه خودباوري باشند. 
سردار جزايري درباره اثرات حمايت از توليد داخلي بر اقتدار دفاعي كشور نيز گفت: ميان توليد و اقتدار در عرصه‌هاي مختلف و از جمله عرصه‌هاي دفاعي، نظامي، تسليحاتي و صنايع پيوستگي عميقي وجود دارد كه اين محور مهم نيز در امر بازدارندگي كاملاً مؤثر واقع مي‌شود. 
معاون ستاد كل نيروهاي مسلح در ادامه درباره بيانات رهبر معظم انقلاب پيرامون موقعيت ضعيف و متزلزل امريكا اظهار داشت: چالش‌هاي دروني آمريكا با وجود تبليغات رسانه‌اي استكبار غيرقابل انكار مي‌باشد، مكتب ليبرال دموكراسي امريكايي و مكاتب ديگر اقتصادي كه با آن سعي به كشورگشايي مي‌كردند، با مشكل مواجه است.
وي افزود: البته مشكلات حاد اقتصادي و مالي امريكا در رأس مشكلات اين كشور است، همچنين سطح باور مردم آمريكا نسبت به حاكميت و تفكرات حاكم بر جامعه آن كشور تنزل يافته كه همه نخبگان كشور و جهان را به بررسي اين مقوله دعوت مي‌كنم.
سردار جزايري ادامه داد: از لحاظ بيروني نيز امريكا مشكلات زيادي دارد كه بحران‌هاي نظامي امريكا در عراق و افغانستان، شكست استكبار در برابر حزب‌الله و حماس، مشكلاتي كه در برابر مقاومت و پايداري مردم و دولت سوريه دارند و ظهور رقباي جديد در عرصه بين‌المللي از جمله آنهاست.
وي افزود: البته رسانه‌هاي امريكايي تلاش مي‌كنند اين بحران‌ها ظهور و بروز پيدا نكنند و افكار عمومي به آن توجه لازم را نداشته باشند. 
رییس ستاد تبلیغات دفاعی کشور همچنين درباره اين كه فرمانده معظم كل قوا اعلام كردند "در مقابل تهاجم احتمالي امريكايي‌ها يا رژيم صهيونيستي در همان سطحي كه به ما حمله شود، به آنها حمله خواهيم كرد" گفت: به طور كلي براساس دكترين دفاعي كشورمان، ما حمله كننده به هيچ كشوري نيستيم و نخواهيم بود اما در برابر هر حمله‌اي آفند پشيمان كننده‌اي خواهيم داشت.
وي افزود: در اين صورت ميدان عمل ايران محدود به منطقه خاورميانه و خليج فارس نخواهد بود و هيچ نقطه‌اي در ايالات متحده آمريكا نيز از حملات ما در امان نخواهد بود.
سردار جزايري در پایان تصریح کرد: آمريكا، صهيونيست‌ها و ارتجاع عرب توجه داشته باشند، هر كجا كه منافع جمهوري اسلامي مورد تهديد واقع شود، با آنها مقابله جدي خواهيم داشت. 

واردات دسته بیل از اندونزی به ایران


رادیو آلمان: بر اساس آخرین آمارها که از سوی رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران منتشر شده طی سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ واردات کالا به ایران به‌شدت از میزان صادرات پیشی گرفته و اعتراض بسیاری از تولیدکنندگان داخلی را به‌همراه داشته است.

برمبنای این آمارها طی سال ۱۳۹۰ صادرات ایران ۷/ ۴۳ میلیون دلار در مقابل واردات ۷/ ۶۱ میلیون دلاری بوده است.

این وضعیت در سال ۱۳۸۹ نیز تا حدودی مشابه بوده و واردات ۶۴ میلیون دلاری در مقایسه با صادرات ۳۳ میلیون دلاری قرار دارد.

یکی از اقلام وارداتی که در سال‌های اخیر سروصدای زیادی به همراه داشت موضوع واردات دسته بیل از اندونزی بود.

سایت قانون در این خصوص سندی را منتشر کرده که واردات ۵۴ هزار دسته‌بیل چوبی از اندونزی را از راه امارات به بندرعباس نشان می‌دهد.

نخستين اقدام دولت در حذف مردم از دريافت يارانه‌ها

روزنامه اعتماد: 28 هزار تومان، مابه‌التفاوت يارانه نقدي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها، به حساب برخي از شهروندان واريز نشده است. اين دسته از مردم، همان سرپرستان خانواري هستند كه اواخر سال گذشته، پيامك انصراف از دريافت يارانه براي آنها ارسال شده بود. اين اقدام سازمان هدفمندي يارانه‌ها در حالي انجام شده، كه پيش از اين، بار‌ها و بار‌ها از سوي مسوولان دولتي، حذف خانوار‌هاي داراي تمكن مالي مناسب از دريافت يارانه «اختياري» عنوان شده بود. پيگيري «اعتماد» نشان مي‌دهد كه نه تنها اين مبلغ به حساب برخي خانوار‌ها ريخته نشده است، بلكه سازمان «هدفمندي يارانه‌ها» هم اطلاعات روشني در اين مورد اعلام نمي‌كند؛ شماره تلفن‌هاي اين سازمان همواره اشغال است و روي سايت refahi. ir هم خبر خاصي از چرايي عدم واريز 28 هزار تومان به برخي حساب‌ها مشاهده نمي‌شود. خبرگزاري فارس هم در خبري كه منتشر كرده توضيح مي‌دهد: از زمان واريز 28 هزار تومان مابه‌التفاوت يارانه فاز دوم هدفمندي به حساب برخي افراد و عدم واريز براي برخي ديگر، مردم به بانك‌ها مراجعه كرده و مرتب سوال و ابهام مطرح مي‌كنند، اما به قول مردم خبري از پاسخگويي شفاف از سوي سازمان هدفمندي يارانه‌ها نيست. اواخر سال گذشته (نوزدهم اسفندماه)، سازمان هدفمندي يارانه‌ها دو روش براي اظهار «خودانصرافي» به مردم اعلام كرده بود؛ دو روشي كه روابط عمومي اين سازمان تاكيد كرده بود «اجباري نيست» و دلايل «بهره‌مندي بيشتر اقشار آسيب‌پذير» و «انجام امري خداپسندانه» در صورت «تمايل» خود مردم براي آن عنوان شده بود. دولت در زمان تعطيلات نوروزي مجلس و بدون كسب اجازه از قوه قانونگذار اين 28 هزار تومان را با عنوان «مابه‌التفاوت يارانه نقدي فاز اول و دوم هدفمندي يارانه‌ها» به حساب مردم ريخته بود؛ مبلغي كه براي براي شهرونداني كه پيامك «پيشنهاد انصراف از دريافت يارانه» ارسال شده بود، واريز نشده و همچنين به گفته مديرعامل سازمان هدفمندي يارانه‌ها، اين مبلغ تا زمان اجراي مرحله دوم قانون هدفمندي يارانه‌ها قابل برداشت نخواهد بود. پيش از اين همچنين در آخرين هفته بهمن ماه (25 بهمن) دبير ستاد هدفمندي يارانه‌ها درباره ابهاماتي مبني بر حذف يارانه كساني كه درآمد‌‌هاي بالا دارند، گفته بود: دريافت ‌نكردن يارانه‌ها «كاملا» به صورت خودانصرافي است و دولت فرد را براي انصراف مجبور نمي‌كند. به گفته فرزين، عموم اين 10 ميليون نفر كه فرم براي آنها ارسال مي‌شود، درآمد‌هاي بالاي سه ميليون تومان در ماه دارند، يعني فرد ممكن است 10، 20 يا 50 ميليون درآمد در ماه داشته باشد. اما به گزارش فارس درميان افرادي كه براي آنها پيامك ارسال شده و متعاقبا 28 هزار تومان يارانه فاز دوم واريز نشده است، افراد كم‌درآمد هم حضور دارند. در اين گزارش آمده است: يك كارمند بانك صادرات مي‌گويد: بعد از 26 سال سابقه و با حقوق پايه 700هزار تومان، آيا متمكن به حساب مي‌آيم كه بخواهند يارانه‌ام را قطع كنند‌؟

انتصاب 15 مشاور مرتضوی در 15 روز

شمال نیوز: در حالی که انتصاب سعید مرتضوی به عنوان رئیس سازمان تأمین اجتماعی با اعتراض های متعددی مواجه شده و حتی کار به استیضاح وزیر کار نیز کشیده است ، خبرهای دریافتی حاکی از آن است که در ایام نوروز ، جمع کثیری از دوستان مرتضوی به عنوان مشاور وی در این سازمان برگزیده شده اند.

به نوشته «عصر ایران» این اقدام که یادآور انتصاب های اتوبوسی در نظام مدیریتی است ، نگرانی هایی را در این سازمان برانگیخته است.

اسامی مشاوران جدید مرتضوی بدین شرح است:

مهرداد محقق زاده
عباس معمار نژاد (معاون وزیر اقتصاد و رییس کل گمرک ایران)
محمود امینی
قدرت الله قدسی
هوشنگ بختیاری
حسن ضابطی (مدیر روابط عمومی ستاد مبارزه با قاچاق کالا)
حمد حاج عبدالوهاب
  پاریاب
محمدرضا توسلی
فیض الله میرزاوند
علی فتاحی
مسعود شیروانی
بهنام پرهیزکار
بختیار ملکی

قرار است فردا طرح استیضاح وزیر کار - به دلیل انتصاب مرتضوی - توسط هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شود و متعاقب آن ، وزیر 10 روز وقت دارد به مجلس برود و برای کسب رای اعتماد مجدد تلاش کند.

گفته می شود انتصاب مرتضوی با تاکید و اصرار ویژه شخص احمدی نژاد صورت گرفته است.

وجدانهای در خواب













اخراج ۶۵۰ کارگر کارخانه شهاب خودرو


درگیری کارگران با مدیر عامل کارخانه در سال گذشته بر سر خذف یکسری از خدمات از جمله اضافه کاری و نهار باعث اخراج آنان شده است.

ایلنا: به گزارش ایلنا جمعی از کارگران قرار دادی و روزمزد کارخانه شهاب خودرو در تماس با ایلنا از اخراج ۶۵۰ نفر از کارگران این کارخانه تولید خودرو خبر داده و افزودند: درگیری کارگران با مدیر عامل کارخانه در سال گذشته بر سر خذف بخشي از خدمات از جمله اضافه کاری و نهار باعث اخراج آنان شده است. 

آنان افزودند: در پي اين درگيري مدیر عامل این کارخانه در سال گذشته برای مدتی کارخانه را ترک کردند که در ‌‌نهایت با بازگشت مديرعامل و به بهانه اتمام قرارداد اکثر کارگران قراردادی و روزمزدی از ادامه همکاری با این کارگران و انعقاد قرار داد جدید محروم شده‌اند. 

نماينده اين كارگران با اشاره به شروع سال جدید و طرح شعار حمایت از کار و تولید ملی، عنوان كرد: از تعداد 650 کارگر اخراجی تعداد ۳۵۰ نفر روزمزدی و ۳۰۰ نفر باقی مانده قرار دادی هستند که هر ۶ ماه یکبار قرار داد کاری‌شان با کارخانه خاتمه مي‌يابد. 

اين كارگر افزود: سابقه کار و فعالیت این عده از کارگران اخراجی از ۸ سال تا ۲۲ سال است که در قسمتهای مختلف تولیدی و پشتیبانی اداری و خدماتی فعال بوده‌اند. 

بر اساس این گزارش عده زیادی از این کارگران اخراجی، صبح امروز - سه شنبه - با مراجعه به مجلس از نمایندگان برای پی گیری مطالبات و بازگشت به کار خود استمداد کرده‌اند. 

امام جماعت درعا: دست داشتن پاسداران در کشتار سوریها



العربیه: امام جماعت مسجد العمری در درعا که قیام مردمی علیه رژیم سوریه از آن آغاز شد تاکید کرد، عناصر سپاه پاسداران در کنار نیروهای رژیم به سرکوب مردم می پردازند.

احمد الصیاصنه امروزر در گفتگو با العربیه تاکید کرد هنگام یورش نیروهای امنیتی به مسجد العمری آنها به زبان فارسی عبارت "برمی گردیم " بر روی قرآن های موجود در مسجد نوشتند و این نشانه این است که نیروهای سپاه پاسداران به همراه آنها به سرکوب مردم می پردازند.

قیام مردم سوریه علیه رژیم خاندان اسد همزمان با انقلاب های تونس ، مصر و لیبی پس از آن آغاز شد که نیروهای رژیم در درعا چند دانش آموز را که بر روی دیوارهای مدرسه شعارهای ضد دولتی نوشته بودند بازداشت و زیر شکنجه کشتند.

مردم این شهر سپس از مقابل مسجد العمری به تظاهرات پرداختند و پس از آن به تدریج تظاهرات اعتراضی اغلب شهرهای سوریه را فرا گرفت.

امام جماعت مسجد العمری تاکید کرد نیروهای رژیم اسد پس از ورود به مسجد ترانه های یکی از خواننده های معروف لبنانی را در مسجد پخش کردند و به رقص و پایکوبی پرداختند.

احمد الصیاصنه که پس از این اعتراض ها بازداشت شده بود مجبور شد در گفتگو با تلویزیون دولتی اعلام کند گروهک های مسلح به کشتار مردم می پردازند.

وی در گفتگو با العربیه گفت : " تلویزیون دولتی دو بار با من مصاحبه کرد که هر بار حاضر نشدم اطلاعات غلط بدهم و تظاهرات مسالمت آمیز را محکوم کنم. اما آنها سپس اعضای خانواده ام را به شعبه امنیت سیاسی در دمشق آوردند و همانجا مرا مجبور کردند در مصاحبه سوم بگویم که در درعا گروهک های مسلح به کشتار مردم می پردازند و برخی کشورهای خارجی اسلحه در اختیار آنها می گذارند."

او تاکید کرد " برای اعضای خانواده ام ترسیده بودم . آنها پیشتر فرزندم اسامه را به قتل رسانده بودند. به همین دلیل کمترین ترین زیان را انتخاب کردم."

امام جماعت مسجد العمری اکنون در خارج از کشور به سر می برد و در کنفرانس اخیر مخالفان در استانبول شرکت کرده بود.

كشف بزرگ‌ترین گنج روسیه در شهر سنت پترزبورگ


دنیای اقتصادی: بزرگ‌ترین گنج تاریخ معاصر روسیه كه به یك خاندان اشرافی روس تعلق داشت، از قصر متعلق به آنان در شهر «سنت پترزبورگ» این كشور كشف شد.
به گزارش ایرنا، كانال دوم تلویزیون دولتی روسیه روز دوشنبه اعلام كرد: این گنج شامل ده‌ها كیلوگرم انواع ظروف نقره‌ای متعلق به قرن‌های هجده، نوزده و بیستم میلادی است كه در قصر خاندان «نارشكین» كه از آثار تاریخی سنت پترزبورگ محسوب می‌شود، كشف شده است. 

این گنج بزرگ در 40 گونی در اتاقی مخفی قرار داشت كه بدون در بود و تنها محل دسترسی به آن دریچه‌ای در كف اتاقی در طبقه سوم قصر بود. 
بر پایه گزارش كانال تلویزیونی روسی، یك كارگر ساختمانی در حین كار برای مرمت ساختمان به صورت اتفاقی متوجه دریچه مخفی در كف اتاقی در طبقه سوم شد. 
گنج واقع در این اتاق شامل انواع ظروف ناهارخوری نقره‌ای و قاشق و چنگال‌ها و تنگ‌های آبخوری و استكان‌های نقره‌ای بود كه در روزنامه‌های سال 1917 روسیه (در بحبوحه انقلاب اكتبر شوروی) پیچیده شده بود تا به دست بلشویك‌ها نیفتد. 
گفته می‌شود تمام ظروف انبار شده در این اتاق برای جلوگیری از خرابی و خوردگی، سركه اندود شده بود. این ظروف به خانواده نارشكین تعلق داشت كه از اشرافیان درباری روسیه تزاری بوده و علامت ویژه این خاندان بر همه ظروف نقش بسته كه نشانگر اصالت آنها است. «ولادیسلاو كریلوف» رییس بخش مبارزه با سرقت آثار تاریخی اداره پلیس سنت‌پترزبورگ به كانال دوم تلویزیون روسیه گفت: این گنج كه در واقع سرویس‌های نهارخوری ویژه ميهمانی خاندان درباری نارشكین بوده، در نوع خود بی‌نظیر است در این گزارش گفته شد: این گنج به‌قدری غیرعادی است كه حتی كارشناسان موزه دولتی آرمیتاژ شهر سنت پترزبورگ هم اذعان دارند كه قبلا با چنین گنجی برخورد نكرده‌اند. 
«مارینا لوپاتو» رییس بخش اروپای غربی هنرهای دستی موزه معروف آرمیتاژ گفت: این بزر‌گ‌ترین گنج نقره‌ای است كه تاكنون در روسیه به دست آمده است و با توجه به اینكه بسیار نفیس است باید در موزه نگهداری شود. 
در گزارش كانال دوم گفته شد كه اگر قصر نارشكین بازسازی نمی‌شد بسیار بعید بود كه این گنج یافت شود و شاید ده‌ها یا حتی صدها سال در اتاق مخفی دست نخورده و به‌دور از چشم مردم باقی می‌ماند. 
منبع خبری روسی با اشاره به وجود قصرها و مراكز تاریخی فراوان در روسیه از جمله در شهر سنت‌پترزبورگ پیش‌بینی كرد در آینده هم چنین گنج‌هایی در مقیاس‌های كوچكتر كشف شود. 
در گزارش كانال دوم همچنین خاطرنشان شد كه قصر درباری نارشكین در سنت پترزبورگ پس از كشف گنج بی‌نظیر، بطور شبانه‌روزی نگهبانی و محافظت می‌شود و ساختمان به دزدگیرهای ویژه مجهز شده است و این احتمال وجود دارد كه در آن گنج‌های مخفی دیگری هم وجود داشته باشد. 

صالحی: مکان مذاکرات با 1+5/اظهارات نتانیاهو و کلینتون




صدا و سیمای رژیم: وزیر امورخارجه گفت: امروز رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت نظری در خصوص مکان برگزاری مذاکرات میان ایران و کشورهای 1+5 مطرح کرد که آقای جلیلی در مشورت با رئیس جمهور نظر نهایی را خواهد داد.

علی اکبر صالحی در حاشیه جلسه امروز هیأت دولت در جمع خبرنگاران افزود: بحث مکان برگزاری مذاکرات در بغداد و همچنین چین مطرح بوده است و این موضوع روندی دارد که باید به توافق طرفین برسد.

وی گفت: برگزاری مذاکرات در استانبول پیشنهاد اولیه ما بود که اروپایی ها ابتدا رد و سپس موافقت کردند اما همان زمان نیز ما کشورهای دیگری را مد نظر داشتیم.


سوریه آمادگی میزبانی مذاکره با 1+5 را داراست!


رادیو فرانسه: خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی بعد از ظهر امروز (سه شنبه) با انتشار یک خبر حیرت آور از قول یک "منبع آگاه ایرانی" در سوریه نقل کرد که سوریه می تواند یکی از گزینه ها برای میزبانی مذاکرات 5+1 و جمهوری اسلامی باشد. 

این باصطلاح مقام آگاه که نخواسته است نامش فاش شود، علت این گزینش را "فراهم شدن جمیع شرایط " در این کشور قلمداد کرده است.

این منبع به خبرنگار رسمی جمهوری اسلامی در دمشق – که احتمالاً از معدود خبرنگارانی است که حق حضور در این کشور را دارند – گفته است که " با عنایت به وضعیت سیاسی و امنیتی قابل قبول در این کشور" و نیز جایگاه ویژه آن در" معادلات منطقه ای و بین المللی " سوریه آمادگی این میزبانی را داراست ! 

گر چه بنظر نمی رسد که هیچ صاحب نظر سیاسی این خبر را جدی بگیرد، با این حال آشکار است که در راهرو های تصمیم گیری در ایران نظر مساعدی برای پذیرفتن پیشنهاد ترکیه بقصد برگزاری مذاکرات جمهوری اسلامی و کشور های غربی وجود ندارد. 


اسرائیل: فشار اقتصادی کافی نیست

رادیو آلمان: نخست‌وزیر اسرائيل اعتقاد دارد که تحريم‌های بين‌المللی تا کنون نتوانسته ایران را به تجدیدنظر در برنامه اتمی‌اش وادار کند. او گفت اگر ایران برنامه هسته‌ای خود را متوقف نکند، اسرائیل از "امکانات" خود استفاده خواهد کرد.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسراييل، در يک کنفرانس مطبوعاتی در اورشليم گفت: «اقدامات تحریمی حکومت ايران را با مشکلات اقتصادی روبرو کرده است، اما آیا این مشکلات می‌تواند جمهوری اسلامی را به متوقف کردن برنامه اتمی‌اش وادار سازد؟ زمان نشان خواهد داد. اما من عقیده دیگری دارم.»

به گزارش خبرگزاری رويترز، نتانیاهو گفت که جمهوری اسلامی از نظر اقتصادی تضعیف شده، اما پس از انتخابات اخیر مجلس، در مواضع سیاسی خود قوی‌تر شده است. 

به گفته نخست‌وزیر اسرائیل ایران در مناقشه هسته‌ای "حتی یک میلی‌متر" از مواضع خود عقب‌نشینی نکرده است.

به تازگی یک فرمانده بلندپایه سپاه پاسداران گفته است که اگر اسرائیل یا ایالات متحده قصد حمله به ایران را داشته باشند، از عواقب شدید آن در امان نخواهند ماند.


کلينتون خواستار تعهدات محکم رژیم تهران شد 

رادیو فردا: هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا روزسه شنبه گفته است، واشینگتن انتظار دارد ايران در مذاکرات آينده با گروه ۱+۵ «تعهدات محکم» در خصوص برنامه هسته ايش بدهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هيلاری کلينتون که در يک موسسه نظامی در ويرجينيا صحبت می کرد، گفت که مذاکرات ايران با کشورهای آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين و روسيه به همراه آلمان، گروه موسوم به ۱+۵، يک فرصت است برای جمهوری اسلامی تا مناقشه بر سر برنامه هسته ايش را حل  کند.

هیلاری کلینتون تصریح کرد، همانگونه باراک اوباما گفته آمریکا و جامعه بین المللی مانع دستیابی ایران به سلاح هسته ای خواهند شد و همه گزینه ها روی میز است.

خانم کلینتون همچنین گفته است، هنوز فرصت برای حل مناقشه هسته ای ایران از طریق دیپلماتیک وجود دارد.

با این حال وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد، مذاکرات شش قدرت جهانی با ایران درماه جاری میلادی نشستی نامحدود برای گفت وگو های دو طرف «بدون» دستیابی به توافق نخواهد بود. 

یکی از حامیان مادران عزادار به حبس محکوم شد

- منصوره بهکیش، فعال حقوق بشر و از حامیان مادران عزادار(مادران پارک لاله) از سوی شعبه‌ی ١۵ دادگاه انقلاب تهران، به تحمل چهار سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده است.

 ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، منصوره بهکیش به استناد ماده‌ی ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی به اتهام "اجتماع و تبانی بر علیه امنیت ملی از طریق تشکیل گروه مادران عزادار" به ۴ سال حبس تعزیری و بر اساس ماده‌ی ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی با اتهام" تبلیغ علیه نظام" به ۶ ماه حبس محکوم شد.

دادگاه خانم بهکیش صبح روز چهارم دی ماه سال گذشته در شعبه‌ی ١۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شده بود.

منصوره بهکیش ساعت ۸ شب ۲۲ خردادماه ۱۳۹۰ در تقاطع یوسف آباد و فاطمی توسط مامور اطلاعاتی زن شناسایی، دستگیر و پس از انتقال به پلیس امنیت، به عنوان مورد خاص به زندان اوین منتقل شد. وی عصر روز ۱۸ تیرماه همان سال و پس از تودیع قرار کفالت از زندان اوین آزاد شد.

بازداشت منصوره بهکیش، با اعتراض و واکنش‌های گسترده‌ی سازمان‌های حقوق بشری داخلی و بین المللی و نیز دولت‌ها همراه بوده و در همین ارتباط فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر، نیز با صدور بیانیه‌ای این اقدام ماموران امنیتی و مقامات قضایی را محکوم کرده بود.

این فعال حقوق بشر پیش‌تر و در سال ۱۳۸۸ نیز برای حمایت از مادران عزادار در پارک لاله بازداشت شده بود.

منصوره بهکیش از خانواده‌های داغدار دهه شصت است که شش نفر از اعضای خانواده‌اش را از دست داده است. وی در حالی با این حکم سنگین مواجه شده که مسئولیت نگهداری و رسیدگی به امور مادر بهکیش را نیز بر عهده دارد.

برای خنثی کردن تبلیغات غرب یک زن رئیس مجلس شود


شهرزادنیوز: غرب یکسره در تلاش است تا بگوید جمهوری اسلامی به زن بها نمی دهد. برای اینکه بگو و مگوهایی که غرب علیه نظام جمهوری اسلامی دارد، خنثی شود، هم برای تجربه و هم نشان دادن اعتقاد به ارزش زنان، رئیس و نایب رئیس اول و دوم و کل کار پردازان و منشی ها به عهده زنان گذاشته شود.

این چکیده پیشنهاد روح الله حسینیان، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی، است که به گزارش اعتدال، وی آن را در جبهه مزبور عنوان کرده است.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، در ادامه سخنانش انگیزه خود را از این پیشنهاد روشن تر بیان کرد و افزود که اعضای جبهه وی نسبت به ریاست حداد و لاریجانی ذهنیت منفی دارند. به گفته او، در ریاست آقای حداد این نگرانی وجود دارد که ریاستش در دست یک عده افراد خاص از جمله توکلی بیفتد و به دست یکی دو نفر آدم خاص اداره شود.

روح الله حسینیان، رئیس سابق مرکز اسناد ملی، از دوستان سعید امامی است که رهبری تیم ربایندگان و قاتلان روشنفکران را در پرونده معروف به "قتل های زنجیره ای" بر عهده داشت.

آمریکا: صدور بیانیه شورای امنيت در باره سوريه


نماینده آمریکا و رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل در ماه جاری میلادی، از صدور بیانیه ای با محوریت نظرات آمریکا درباره اوضاع سوریه و تلاش های کوفی عنان درباره حل بحران این کشور خبر داد. 

سوزان رایس در آغاز دوره ریاست یکماه اش بر شورای امنیت در جمع خبرنگاران مستقر در سازمان ملل متحد گفت: امروز متن بیانیه رئیس شورای امنیت میان اعضا توزیع شد که احتمالا امروز یا فردا تصویب خواهد شد. 

رئیس شورای امنیت در ماه آوریل افزود: بیانیه رئیس در مسیر حمایت بیشتر از تلاش های کوفی عنان و تاکید بر اجرای تعهداتی است که سوریه اعلام کرده است. 

رایس افزود: رژیم سوریه تعهد کرده است که تا دهم آوریل آتش بس کامل انجام گیرد و سلاحهای سنگین خود را از نواحی پرتردد خارج کند.

وی افزود:هر چند که از روز گذشته و اعلام زمان مشخص شده دهم آوریل هر آنچه دیده ایم، مشوقانه نبوده است و رژیم سوریه باید از پنجره ای که از این طریق گشوده شده، سعی در توقف خشونتها کند نه اینکه به خشونت ها بیافزاید. 

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفت: شورای امنیت باید به این شکست به فوریت و به طور جدی واکنش نشان دهد. سوزان رایس همچنین از کوفی عنان خواست بلافاصله پس از دهم آوریل، اوضاع را به شورای امنیت گزارش دهد. 

رییس دوره ای شورای امنیت در پاسخ به سئوالی درباره تداخل تلاش های کتفرانس دوستان سوریه در استانبول با ماهیت ماموریت عنان گفت: فکر نمی کنم این طور باشد، زیرا دوستان سوریه حمایت های کامل خود را از عنان و طرح شش ماده ای وی اعلام کرده اند.

  نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: گروههای مخالف رژیم سوریه، قادر نیستند به تنهایی از خود دفاع کنند و نیاز به حمایت دارند. 

خبرنگاری از نماینده آمریکا پرسید: اگر خشونتها در سوریه همچنان ادامه یابد، آیا شورای امنیت باید به آن واکنش نشان دهد؟ رایس گفت: ما اوضاع را پس از مهلت معین شده دهم آوریل بررسی خواهیم کرد و در مورد گام های مناسب بعدی به منظور توقف خشونتها با همکاران خود در شورای امنیت مشورت خواهیم کرد. 

گفتنی است قطعنامه قبلی کشورهای غربی و عربی در شورای امنیت با وتو همزمان روسیه و چین مواجه شد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: اگر خشونت ها همچنان ادامه یابد، با بیانیه رئیس که امروز یا فردا تصویب خواهد شد، امیدواریم همه اعضای شورا نگاه بهتری به واقعیت در سوریه داشته باشند و بیشتر همکاری کنند.

خبرنگار دیگری از نماینده آمریکا در سازمان ملل پرسید: چه تفاوتی میان سوریه و لیبی وجود دارد و چگونه است که شما با همان سرعتی که در مورد لیبی اقدام کردید، در مورد سوریه عمل نمی کنید؟ 

سوزان رایس گفت: دو قطعنامه 1970 و 1973 در مورد لیبی در شورای امنیت تصویب شد که قطعنامه دوم به منظور ایجاد منطقه پرواز ممنوع و از سوی اتحادیه عرب درخواست شده بود ولی در زمان حاضر اتحادیه عرب چنین درخواستی از شورای امنیت نکرده است. 

ريزش سنگين شاخص كل در بورس تهران


باشگاه خبرنگاران: شاخص كل با ۱۵۷/۸ واحد افت عدد ۲۶ هزارو ۳۲۷ واحد را در كارنامه كاري خود به ثبت رسانيد.

همايون دارابي كارگزار بورس با بيان اينكه شاخص صنعت ۱۲۹/۴ واحد كاهش به رقم ۲۱ هزار و ۱۰۳/۹ واحد رسيد، افزود: نمادهاي سرمايه گذاري غدير ۲۲/۰۴ سرمايه گذاري ملت ۱۶/۵۵ و فولاد مباركه ۱۶/۱۵ واحد بيشترين تاثير را در افت كاهش داشت.

وي تصريح كرد: در جريان داد و ستد امروز ۱۹۳ ميليون و ۶۱۷ هزار و ۶۹۶ سهم و حق تقدم به ارزش ۵۳ ميليارد و ۱۳۷ ميليون تومان در ۱۳ هزرا و ۴۰۹ نوبت معاملاتي مورد خريد و فروش قرار گرفت.

اين كارگزار تاكيد كرد: نمادهاي آلومينيوم، پتروشيمي شيراز،‌ صنايع شيميايي ايران با برترين تقاضا و نمادهاي ذوب آهن اصفهان، شكر شاهرود و قند شيرين بهترين تقاضا را در بازار شاهد بود.

وي اظهار داشت: شركت پارسيان ۱۱۰ ميليون و ۱۵۷ هزار، توسعه صنعتي ۵ ميليون و ۹۸۱ هزار و نفت و گاز پارسيان ۵ ميليون و ۷۳۶ هزار سهم بيشترين حجم را در تالار شيشه اي داشت.

دارايي، تمديد مهلت حق تقدم استفاده شده شركت بيمه نوين، بازگشايي مهرام، توقف صنايع شيميايي را از جمله اتفاقات بورس تهران ياد كرد. 

لاریجانی ناتوان از مقابله با احمدی نژاد به خامنه ای پناه برد


جعفر پویه

مجلس آخوندی در نخستین روز کاری خود پس از تعطیلات، بیشترین وقت اش را به اعتراض به عملکرد محمود احمدی نژاد گذراند. اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و برداشت شبانه و غیرقانونی دولت از حساب بانکها مهمترین سرفصلهای این اعتراضات بود. 

حمیدرضا فولادگر، رییس کمیسیون ویژه اصل 44 مجلس خبر از برگزاری جلسه ای از اعضای کمیسیون تلفیق و کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی درباره نحوه نظارت و موضعگیری مجلس در برابر اجرای غیرقانونی فاز دوم هدفمندی یارانه ها داد. از سوی دیگر، منابع خبری رژیم گزارش می دهند که علی لاریجانی، رییس مجلس آخوندها در مورد اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه ها بدون اجازه مجلس توسط احمدی نژاد، به خامنه ای نامه نوشته و دست به دامن او شده است.

همچنین روز گذشته (سه شنبه)، لاریجانی از تریبون مجلس ضمن انتقاد از عدم اجرای درست "قانون هدفمندی یارانه ها"، عملکرد دولت را "خلاف صریح قانون" و "ضربه به تولید" خواند. لاریجانی گفت، "اقدام اخیر دولت در پرداخت یارانه جدید جدای از اینکه خلاف صریح قانون است، با شرایط کشور نیز متناسب نیست" و ادامه داد، "مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند با طرحهای غیر کارشناسی که توفان تورم ایجاد می‌کند موافقت کند".

این درحالی است که دولت در ششم فروردین واریز 28 هزار تومان به حساب سرپرست خانوارها به عنوان "مابه التفاوت فاز اول و دوم"، در عمل فاز دوم هدفمندی یارانه ها را آغاز کرده است. پیشتر منبع این پول مورد پرسش قرار داشت که با توجه به کسری بودجه در اجرای مرحله اول، این پول جدید از کجا تامین شده که مشخص شد دولت در اواخر سال 90، حدود 4 میلیارد و 300 میلیون دلار از منابع بانکهای کشور را که در حسابی نزد بانک مرکزی نگهداری می شد را بدون اطلاع صاحبانش شبانه برداشت کرده است. در این مورد مصطفی رضا حسینی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید: "متاسفانه این اقدام برای اولین بار نیست که توسط دولت صورت می گیرد. پیش از این دولت یک بار از حساب بانکها برداشت کرده بود که با پیگیر‌یهای مجلس، 90 درصد پول بازگشت داده شد."

علی لاریجانی در مورد این عمل نیز به کمیسیون اقتصادی مجلس ماموریت داده تا به برداشت شبانه و بدون اطلاع بانک مرکزی از حساب بانکها رسیدگی کند.

به نظر می رسد ماری که احمدی نژاد در میدان مجلس رها کرده، بدجوری اعضای مجلس آخوندها را به مخمصه انداخته است. پیش دستی احمدی نژاد در درگیری و کشاکش با مجلس و ضربه های پیاپی او به قدرت نظارتی این نهاد تحت امر ولی فقیه، چالشی اساسی از نماد درگیری بین باندهای قدرت در رژیم جمهوری اسلامی است. پناه بردن لاریجانی به خامنه ای، رهبر و ولی فقیه رژیم پیش از اینکه تعیین تکلیف از او برای برخورد با احمدی نژاد باشد، کشاندن پای او به این درگیریها معنا می دهد؛ درگیری ای که قداست و انتقاد ناپذیری از ولی فقیه را در تیر رس خود دارد.

آفریقای جنوبی واردات نفت از ایران را بطور کامل متوقف کرد


رادیو آلمان: یکی از بزرگ‌ترین مشتریان نفت ایران در آفریقای جنوبی، در پی تشدید فشارهای قدرت‌های غربی برای قطع مراودات نفتی با ایران با هدف افزایش فشار بر جمهوری اسلامی، واردات نفت از این کشور را به‌طور کامل متوقف کرده است.

کمپانی انگن (Engen) واحد آفریقای جنوبی کمپانی بزرگ نفتی پتروناس، اعلام کرد که واردات نفت از ایران را متوقف کرده است. این اقدام در راستای تبعیت از طرح ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم‌های جهانی علیه جمهوری اسلامی انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، تانیا لندزبرگ، سخن‌گوی کمپانی انگن در گفت‌وگو با این خبرگزاری تاکید کرد که این کمپانی تدابیر ویژه‌ای برای بهره‌گیری از دیگر ذخایر نفتی اندیشیده است. کمپانی انگن، مستقر در دوربان، دومین پالایشگاه بزرگ آفریقای جنوبی را اداره می‌کند. انگن روزانه به ۱۳۵ هزار بشکه نفت‌خام نیاز دارد که پیش از اتخاذ این تصمیم، معمولا ۸۰ درصد آن از طریق واردات نفت از ایران تامین می‌شد.

مدیرعامل کمپانی پتروناس اعلام کرد که واحد انگن این کمپانی «تحت فشار شدید» قرار گرفته تا در راستای تشدید تحریم‌ها واردات نفت از ایران را متوقف کند. یک گروه تحقیقاتی از سوی دولت آفریقای جنوبی مامور پی‌گیری و بررسی پی‌آمدهای احتمالی طرح توقف واردات نفت از ایران شده و قرار است تا پایان ماه مه، گزارش خود را به کابینه ارائه کند.

آفریقای جنوبی در ماه فوریه ۸ /۲ میلیون بشکه نفت ‌خام از ایران وارد کرد. در مجموع این کشور سال گذشته میلادی نزدیک به ۲۷ میلیون بشکه نفت‌ خام از ایران وارد کرده بود. این رقم ۲۶ درصد از مجموع واردات نفت ‌آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۱ را تشکیل می‌دهد.

بر اساس قانونی که باراک اوباما در آخرین روز سال ۲۰۱۱ امضا کرد، بانک‌ها و نهادهای مالی خارجی از تعامل با بانک مرکزی جمهوری اسلامی منع شده‌اند، و در صورت تخطی از این قانون، تحت تحریم‌ها و مجازات یک‌جانبه ایالات متحده قرار خواهند گرفت و شانس فعالیت در بازار بزرگ آمریکا را از دست خواهند داد.

علاوه بر اتحادیه اروپا که با تصویب طرحی در ژانویه ۲۰۱۲ واردات نفت از ایران را به‌طور کامل قطع کرد، کره‌جنوبی، ژاپن و برخی دیگر از هم‌پیمانان آمریکا در سراسر جهان هم اعلام کرده‌اند که از خرید نفت ‌خام ایران خودداری خواهند کرد.

تحریم‌های اتحادیه اروپا از اول ژوئیه‌ی ۲۰۱۲ اجرایی خواهد شد. کمپانی‌های بزرگی نظیر رویال داچ شل هم از متوقف کردن اجرای همه پروژه‌های خود در ایران خبر داده‌اند.

اقتصاد ایران، اقتصادی متکی به نفت است و به اعتقاد تحلیل‌گران اقتصادی، در صورت اجرای موفقیت‌آمیز تحریم‌ها، در آستانه فروپاشی قرار خواهد گرفت.


اعلام آمادگی عربستان برای پر کردن خلاء نفت ایران

عربستان سعودی بار دیگر اعلام کرد که در شرایط اضطراری و در صورت نیاز بازارهای جهانی، با افزایش تولید، خلاء نفت ‌خام ایران را جبران خواهد کرد. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا روز شنبه هفته جاری در ریاض با مقامات سعودی دیدار کرد تا بتواند با دریافت ضمانت از آنها، نگرانی‌های هم‌پیمانان آمریکا را رفع کند.

مقامات سعودی تاکید کرده‌اند که از هیچ تلاشی برای تامین نیاز بازارهای جهانی و پر کردن ذخایر استراتژیک مشتریانی نظیر آمریکا دریغ نخواهند کرد، اما حاضر نیستند برای ترغیب مشتریان به خرید نفت عربستان، تخفیفی در بهای نفت بدهند.

عربستان در فاصله ژوئيه تا سپتامبر ۲۰۱۱ روزانه بیش از ۹ میلیون بشکه نفت تولید و صادر کرده است و آن‌طور که مقامات نفتی این کشور می‌گویند، حاضراست تا در صورت نیاز، تولید نفت را تا سقف ۵ /۱۲ میلیون بشکه در روز هم افزایش دهد.

رابطه با آمریکا؛ خشم رسانه ها و مهره های باند ولی فقیه


العربیه: هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است که در دوره ریاست جمهوری خود می خواسته با مصر رابطه برقرار کند و با آمریکا وارد مذاکره شود، اما نتوانسته است. 

هاشمی رفسنجانی در گفت و گو با آخرین شماره "فصلنامه مطالعات بین المللی" که گزیده هایی از آن در رسانه ها منتشر شده، با بیان این که "آمریکا قدرت برتر دنیا است" گفته است: "چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟"

او در مصاحبه خود گفته است: ""آمریکا قدرت برتر دنیا است. مگر اروپا با آمریکا، چین با آمریکا و روسیه با آمریکا چه تفاوتی از دید ما دارند؟ اگر با آنها مذاکره داریم، چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟"

او خاطرنشان کرده است: "طبیعتاً از لحاظ عقیدتی اگر بنا بود عمل کنیم، با کشورهای الحادی که اصلاً خدا و معنویات را قبول ندارند، طبعاً باید با آنها همکاری نمی‌کردیم. اما الان به آنها نزدیک ‌تر هستیم."

به نظر می رسد اشاره هاشمس رفسنجانی به کشورهایی همچون روسیه، چین، کوبا، کره شمالی و ونزوئلا باشد که جمهوری اسلامی ایران روابط بسیار نزدیکی با آن ها برقرار کرده است. 


تهران به رابطه با واشنگتن نیازی ندارد

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی به رابطه با آمریکا نیازی نداریم، گفت: ما در بهترین موقعیت قرار داریم و این آمریکاست که به خاطر منافعش در منطقه نیازمند ایران است و ایران کلید منافع آمریکا محسوب می شود.

حجت الاسلام حسین ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر با اشاره به برخی اظهارنظرها در روزهای اخیر درباره عدم ممنوعیت برقراری رابطه با آمریکا گفت: اصولا ارتباط با آمریکا لازمه اش رعایت حقوق کشور و ملت ماست.

وی گفت: ما از ابتدا بنای قطع رابطه با آمریکا نداشتیم اما عملکرد آمریکا و جنایات و خباثتی که از خود نشان داد ما را به این سمت برد که به هیچ عنوان با این کشور رابطه نداشته باشیم.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: ما با کسی دعوا نداریم اما آمریکا همواره در مقابل ما ایستاده، توطئه کرده و حقوق ملت ما را نادیده گرفته است قطعا در چنین شرایطی صحبت از برقراری رابطه و مذاکره معنا ندارد.


خشم رسانه های اصولگرا

سایت اصولگرای "رجانیوز" نیز از سخنان هاشمی رفسنجانی خشمگین شده و در این باره نوشته است: این در حالی است که خصومت آمریکا و متحدانش در سالهای اخیر رو به فزونی نهاده و مسئولین عالی رتبه کشور همصدا با ملت غیور ایران همواره تاکید داشته اند که رابطه با آمریکا هیچ نفعی برای ایران ندارد و آمریکا با این رابطه به دشمنی هایش عمق می‌بخشد. تاسف از این اظهارات مرعوبانه در حالی است که بیداری اسلامی و احساسات ضد آمریکایی در منطقه به اوج خود رسیده است. با این حال گفتن این نظرات از سوی هاشمی رفسنجانی در فضای کنونی که تحریم های آمریکا رنگ و بویی جدید و خصمانه تر به خود گرفته، عجیب به نظر می رسد و همچنان فاصله هاشمی را با مردم و انقلابیون ایران و جهان تشدید می کند.