۱۳۸۹ بهمن ۹, شنبه

اعدام زهرا بهرامی؛ هلند رابطه با رژیم را معلق کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لاهه، دولت هلند امروز پس از احضار سفیر جمهوری اسلامی و تائید خبر اعدام شهروند ایرانی - هلندی، زهرا بهرامی، رابطه خود را با رژیم تهران معلق کرد.

سخنگوی وزارت خارجه هلند با بیان اینکه وزیر خارجه این کشور از شنیدن خبر اعدام این زن ایرانی هلندی شوکه شده است، گفت، دولت هلند تصمیم گرفت از امروز تمام تماس های دیپلماتیک با رژیم تهران را معلق کند.

این سخنگوی هلندی افزود، فقط یک رژیم بربر می تواند به چنین اقدام هولناکی دست بزند.

محلي لري از لرستان

لری

یک فعال دیگر حقوق زنان بازداشت شد

گزارش‌های دریافتی حاکی از بازداشت فاطمه مسجدی، فعال حقوق زنان است.
مسجدی، یکی از دو فعال حقوق زنان در قم است که به زندان محکوم شده و به‌نظر می‌رسد وی در حالی‌که قصد سفر به تهران را داشته، بازداشت شده است.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، تا این لحظه هیچ اطلاعی از وضعیت این فعال کمپین یک میلیون امضا در دست نیست و همین امر نگرانی‌ها را در مورد وضعیت وی افزایش داده است.
بازداشت فاطمه مسجدی در حالی صورت می‌گیرد که خانواده و وکلای وی و مریم بیدگلی در حال پیگیری پرونده‌های آنان برای اجرای ماده ۱۸ و اعاده دادرسی بوده‌اند.
از وضعیت مریم بیدگلی، دیگر فعال محکوم به شش ماه حبس نیز خبری در دست نیست.
این دو فعال کمپین یک میلیون امضا، روز ۱۷ اردیبهشت ماه سال گذشته، توسط ماموران امنیتی شهر قم بازداشت و پس از دو هفته، با تودیع قرار وثیقه ۲۰ میلیونی از زندان آزاد شدند. اولین دادگاه این دو فعال حقوق زنان، ۱۳ مرداد ماه سال جاری برگزار و اتهام آنان تبلیغ علیه نظام عنوان شده بود. دادگاه بدوی یک سال حبس و جزای نقدی صادر کرد که این رای در شعبه سوم دادگاه تجدید نظر دادگستری استان قم به شش ماه حبس تعزیری تقلیل یافت.

برق هسته ای بهمن ماه هم متصل نمی شود

علي اکبر صالحي که قرار است فردا در مجلس حاضر شود و به عنوان وزير پيشنهادي احمدي نژاد براي وزارت امور خارجه از نمايندگان راي اعتماد بگيرد ، مصاحبهاي درباره نيروگاه اتمي بوشهر انجام داده که در آن به اطلاع عموم هم ميهنان رسانده که برق توليدي اين نيروگاه از 20 فروردين سال آينده وارد شبکه سراسري برق ميشود. اين در حالي است که صالحي پيش از اين صراحتا گفته بود که اواخر بهمن برق هسته اي نيروگاه بوشهر به شبکه برق کشور متصل ميشود. البته صالحي در اظهارات جديد جانب احتياط را هم از دست نداده و گفته است : "مراحل راه اندازي راکتور و نيروگاه بيش از پنج ماه است که آغاز شده و به طور معمول در دنيا فرآيند راه اندازي 9 ماه تا يک سال طول مي کشد". معني شفاف اين حرف اين است که حتي ممکن است برق توليدي نيروگاه اتمي بوشهر مرداد ماه سال آينده وارد شبکه شود!
اين عجيب نيست که نيروگاهي که بيش از يک دهه قبل بايد تکميل و تحويل مي شد ، کمي تا قسمتي هم در توليد برق تاخير داشته باشد، اما عجيب اين است که علي اکبر صالحي با اطمينان تاريخ جديدي اعلام مي کند و اصلا هم به روي خود نمي آورد که قبلا چيز ديگري گفته بود. همان طور که در ادامه اين گزارش خواهيد خواند صالحي در نوبت هاي مختلف به صراحت گفته بود که برق اين نيروگاه  در اواخر دي ماه امسال به شبکه متصل مي شود و جشن آن را در بهمن ماه خواهيم گرفت اما حالا مي گويد که اميدواريم تا آخر بهمن ماه بتوانيم بحراني شدن راکتور را داشته باشيم.
ديروزعلي اکبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي در گفت وگو با ايسنا، درباره بحراني شدن راکتور نيروگاه بوشهر و اتصال برق توليد شده در اين نيروگاه به شبکه سراسري اظهار کرد: فرآيند راه اندازي نيروگاه بوشهر و هر نيروگاه ديگري فرآيندي زمان بر است و مراحلي را بايد طي کند که برخي از اين مراحل پلکاني است. ما بارها اعلام کرده ايم که براي ما راه اندازي ايمن نيروگاه بوشهر مهمتر از راه اندازي سريع آن است. بنابراين ممکن است بر سر تست هايي که در مرحله کنوني انجام مي شود مسائلي پيش آيد که مجبور شويم آن مرحله را اصلاح و مجددا تست کنيم و چنانچه مساله حل شد، از آن مرحله عبور کنيم.  وي گفت: اميدواريم تا آخر بهمن ماه بتوانيم بحراني شدن راکتور را داشته باشيم و با حضور مسئولان روسي شاهد انجام اين مرحله باشيم. بحراني شدن يعني آغاز فعل و انفعال راکتور و آرام آرام گرم شدن آب داخل محفظه راکتور. اما براي اينکه آب به بخار تبديل شود و کيفيت بخار به جايي برسد که بتواند وارد توربين شود مدت زماني طول مي کشد. ما نسبت به برنامه اي که اعلام کرده ايم حدود يک ماه و نيم براي وصل به شبکه زمان نياز داريم البته اين در حالي است که نيروگاه در حال توليد قدرت است و راکتور بحراني شده است; بنابراين تا زماني که بخار به 40 درصد برسد و اطمينان لازم را پيدا کنيم و تست هاي لازم بر روي توربين را انجام دهيم اميدواريم همزمان با 20 فروردين و با همراهي و هماهنگي با روس ها، شاهد اتصال به شبکه سراسري در فروردين سال آينده باشيم.
رييس سازمان انرژي اتمي تاکيد کرد: راکتور آغاز به کار کرده است و قدم بعدي بحراني شدن راکتور تا اواخر بهمن ماه است. ما قبلا هم گفته ايم که ممکن است نسبت به برنامه زمان بندي شده اي که اعلام کرده ايم به دليل انجام تست هاي مختلف کمي تاخير داشته باشيم که البته اين تاخير در حد يکي دو هفته است.
صالحي خاطر نشان کرد: هدف ما با اطمينان راه انداختن راکتور است نه صرف آنکه آن را راه اندازي کنيم. مراحل راه اندازي راکتور و نيروگاه بيش از پنج ماه است که آغاز شده و به طور معمول در دنيا فرآيند راه اندازي 9 ماه تا يک سال طول مي کشد که ما نسبت به يک روال طبيعي عقب نيستيم.
حالا اين سخنان را مقايسه کنيد با سخنان قبلي او:
13 ديماه: معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي ايران گفت : اواخر بهمن برق هسته اي نيروگاه بوشهر به شبکه برق کشور متصل مي شود .
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت به نقل از واحد مرکزي خبر، علي اکبر صالحي در حاشيه جلسه هيئت دولت، درباره تاريخ جشن پيوستن برق هستهاي به شبکه برق کشور افزود:همانطور که بارها گفته بوديم به لطف خدا کارهاي نيروگاه بوشهر به خوبي درحال پيشرفت است. اميدواريم تا اخر دي برخي آزمايش هاي ضروري انجام شود والا سوخت که انتقال يافته و قلب راکتور نيروگاه بوشهر نيزبسته شده است.  صالحي افزود:اميدواريم حدود اواخر ژانويه يا اواخر دي ماه به حداقل بحرانيت راکتور برسيم يعني راکتور وضع فعل و انفعالات هسته ايش شروع شود.  معاون رئيس جمهور گفت:از ان زمان به بعد هم شايد يک ماهي طول بکشد و اميدواريم همانطور که قول داده بوديم آخر بهمن (با يکي دوهفته جلو يا عقب) به توليد برق هسته اي برسيم و همان وعدهاي که داده ايم عملي شود .
وي گفت:از اول هم ما گفتيم اميدواريم آخر بهمن شاهد اتصال نيروگاه بوشهر به شبکه سراسري برق کشور باشيم.
14 آذر ماه: علي اکبر صالحي در جمع خبرنگاران در سايت هسته اي درباره برخي اظهارنظرها درباره کندي يا متوقف شدن فعاليتهاي هستهاي ايران گفت: چرخه سوخت کامل در نيروگاه بوشهر انتقال يافته و برق آن در اواخر دي ماه امسال به شبکه متصل ميشود و جشن آن را در بهمن ماه خواهيم گرفت.
به گزارش ايرنا وي خاطرنشان کرد: جشن نيروگاه بوشهر را مي توانيم در دي ماه نيز داشته باشيم اما به دليل تقارن آن با ماه هاي محرم و صفر اين جشن در بهمن ماه برگزار مي شود.
4 آبان ماه: رييس سازمان انرژي اتمي، از وصل شدن نيروگاه بوشهر به شبکه برق سراسري کشور در اواخر بهمن ماه خبر داد.
به گزارش ايسنا، علي اکبر صالحي پس از بازديد از عمليات انتقال سوخت به داخل قلب راکتور نيروگاه بوشهر، گفت: امروز روز فرخنده و نقطه عطف در فرآيند راه اندازي نيروگاه بوشهر است که حساس ترين فرآيند يعني انتقال به قلب راکتور آغاز شده است. رييس سازمان انرژي اتمي، ابراز اميدواري کرد:با آغاز فرآيند سوخت گذاري در قلب راکتور، 163 مجتمع سوخت در نزديک به دو ماه به قلب راکتور منتقل شوند. او اظهار کرد: البته اين تاريخ تقريبي است. اميدواريم آن طور که به ما قول داده اند و اگر همه چيز به خوبي جلو رود، در اواخر بهمن ماه شاهد وصل شدن نيروگاه به شبکه برق سراسري باشيم. کارشناسان و متخصصان روسي و ايراني قول داده اند در زمان مشخص نيروگاه به شبکه سراسري وصل شود.
رييس سازمان انرژي اتمي، در پاسخ به اين سوال که احتمال مي دهيد در روند عمليات سوخت گذاري اشکال فني به وجود آيد که تاريخ اعلام شده را برهم زند؟ اظهار کرد: درباره زمان هايي که اعلام شده است بايد بگويم که اين زمان ها تقريبي هستند. در حال حاضر مهم آن است که فرآيند راه اندازي شروع شده است. اما در اين فرآيند آزمايش هاي مختلف بايد انجام شود. گاهي در اين آزمايش ها پاسخ مطلوب را نمي گيريم که بايد روند اصلاح شود. از اين رو اين تاريخ ها تقريبي هستند. ممکن است با يک ماه يا چند هفته تاخير اين کار انجام شود. ما ابتدا انجام عمليات سوخت گذاري در قلب راکتور را نيمه اول مهرماه اعلام کرده بوديم و حالا در پايان نيمه دوم مهرماه و عملا با دو هفته تاخير آن را انجام مي دهيم. اين تاخيرها طبيعي است اما به لطف خدا کارها رو به جلو است. اميدواريم اگر همه شرايط در زمان وصل برق نيروگاه به شبکه سراسري فراهم باشد جشن با شکوهي را برگزار کنيم. فکر کرديم ممکن است اين مساله با ايام محرم و صفر تداخل داشته باشد. از اين رو آن را به بعد از 17 بهمن ماه موکول کرديم.

تحمل تحریم‌ سیاسی برای ایران سخت‌تر از تحریم‌های اقتصادی است

به‌دنبال تحریمهای اقتصادی، اکنون احتمال گسترش تحریمهای سیاسی ایران می‌رود که به گفته ناظران می‌تواند به مراتب موثرتر از تحریمهای اقتصادی باشد. سايت راديو آلمان : افکار عمومی جهان با ناباوری شاهد اعدام روزانه چند نفر در ایران است. مناقشه اتمی با ایران نیز به هیچ نتیجه‌ای نرسیده و به نظر نمی‌رسد به این زودی نتیجه‌ای حاصل شود. سازمانهای حقوق‌بشری کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به‌شدت تحت فشار گذاشته‌اند که در برابر ایران ساکت ننشینند.
اولین گام در تحریم سیاسی ایران را ایالات متحده در مهرماه گذشته برداشت. تحریم هشت تن از مقامهای نظامی و امنیتی ایران در عرصه‌ی مناسبات دیپلوماتیک اقدامی بی‌سابقه بود. اکنون آمریکا از اتحادیه اروپا نیز خواسته است دست به تحریم مقام‌هایی بزند که حقوق‌بشر را در ایران نقض می‌کنند.
به نظر علی محجوبی، رئیس دفتر کلاودیا روت، نماینده حزب سبزها در پارلمان آلمان، «این یکی از مثبت‌ترین تحریمهایی‌ست که جامعه جهانی به آن دست‌زده و اکثر مدافعان حقوق‌بشر این را یک گام بسیار مثبت ارزیابی می‌کنند. به‌ویژه‌این‌که این افرادی که ناقضان حقوق‌بشر هستند، به‌طور مشخص با نام در جامعه جهانی مطرح می‌شوند».
داوس آغاز غیبت ایران در مجامع بین‌المللی؟
اتحادیه اروپا تابستان گذشته گامی جلوتر از شورای امنیت برداشت و محدودیتهای شدیدتری در زمینه تجارت کالا، نقل و انتقال‌های مالی و بیمه‌های دریایی و هوایی علیه ایران به اجرا گذاشت. علاوه برآن فهرستی بلندبالا از مقامهای ایرانی را مشمول تحریمها کرد که گذشته از مقامهای نظامی، نام علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و گروهی از مدیران ارشد اقتصادی این کشور نیز در میان آنها بود.
علی‌اکبر صالحی اکنون سرپرستی وزارت‌خارجه ایران را نیز بر عهده‌دارد. به عقیده بسیاری ناظران سیاسی، دعوت نشدن ایران به اجلاس ”داوس“ علامتی روشن از سوی غرب در برخوردهای آتی با ایران است.
رضا تقی‌زاده، کارشناس مسایل هسته‌ای و تحلیلگر سیاسی رضا تقی‌زاده، کارشناس مسایل هسته‌ای و تحلیلگر سیاسی معتقد است که اگر‌چه داوس یک گردهمایی «خیلی رسمی نیست» و کشورها برای بررسی مسائل اقتصادی دنیا و مشاوره‌ای دوستانه در آن شرکت می‌کنند: «ولی دعوت نکردن ایران به نوعی بی‌اعتنایی به دولت ایران و منزوی کردن ایران در مجامع بین‌المللی است. این امر می‌تواند مقدمه‌ای باشد به‌عنوان عکس‌العمل نسبت به تحولات داخلی ایران، یعنی بی‌اعتنایی به حقوق‌بشر و همین طور بی‌اعتنایی دولت و نظام سیاسی ایران نسبت به انتظاراتی که جامعه جهانی از ایران دارد».
زمانی که خاتمی به داوس رفت
بهمن ۱۳۸۵ سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین ایران برای شرکت در نشست داوس راهی سوئیس شد. موضوع اجلاس در آن سال «خاورمیانه» بود. با گذشت چهار سال هم چهره‌ی خاورمیانه دستخوش تحولاتی شده است که آن زمان تصورش نمی‌رفت، هم چهره ایران دستخوش تغییراتی شدید. رضا تقی‌زاده می‌گوید: «در گذشته آقای خاتمی در این کنفرانس شرکت کرد و اعتبار بسیار زیادی به ایران داده شد و حتی فرصت طرح نقطه‌ نظرهای تازه‌ای. ولی اکنون جامعه جهانی احتمالاً به این نظر رسیده است که در مجامع بین‌المللی باید با دولت ایران به‌ نوعی برخورد تندتری صورت گیرد».
و علی محجوبی می‌افزاید «در هر حال دست دیپلوماتهای ایران در خیلی جاهای دنیا کاملاً بسته است و این محدودیتهایی که به‌وجود آورده شده، کار را به انتقادهای درونی در کارگاههای فکری خود حکومت جمهوری اسلامی هم می‌کشاند».
به عقیده علی محجوبی، جدا از این‌که علی‌اکبر صالحی به مقام وزارت‌خارجه ایران انتخاب شود یا نه، او کسی است که به هرحال رهبری مذاکرات دیپلوماتیک و اتمی ایران را در خارج به‌عهده‌دارد و قرار گرفتن او در لیست تحریمها محدودیت بسیار بزرگی برای حکومت ایران خواهد بود: «حتی اگر (کشورهای اروپایی) در مورد آقای صالحی تصمیمات موضعی بگیرند که ایشان مثلاًًًً اجازه‌ی ورود به این کشورها و نشستن سر میز مذاکره با آنها را داشته باشد. این در هرحال روندی پرخرج و وقت‌گیر است و محدودیتهایی را با خود خواهد آورد».
«ایران ناتوان از مقابله است»
علی محجوبی، رئیس دفتر کلاودیا روت، نماینده حزب سبزها در پارلمان آلمانتحلیل‌گر سیاسی، رضا تقی‌زاده می‌گوید که تحمل ایران در مقابل تحریمهای اقتصادی و مالی بیش‌تر از تحمل سیاسی آن است و دلیل آن نیز درآمد ناشی از نفت است.
«تحریم کردن سیاسی ایران به‌معنای قطع ارتباطات خارجی ایران است و آن‌چه به‌ عنوان محدودیت مسافرت مقامهای ایرانی و به‌خصوص مسئولین نظامی و کسانی که در ارتباط با برنامه‌های اتمی ایران هستند، کمک می‌کند که مناسبات و مراودات عناصر مربوط به دولت محدود شود، بدون این‌که عکس‌العمل سیاسی خاصی از جانب ایران دیده شود و یا ایران قادر به نشان‌دادن این عکس‌العمل باشد. عکس‌العمل ایران نمی‌تواند خیلی جدی باشد. چنان‌چه وقتی شرکتهای خارجی از فروش نفت به هواپیماهای ایران خودداری کردند و ایران تصمیم به مقابله به‌ مثل گرفت، دید که این مورد باز به منزوی کردن ایران کمک بیش‌تری می‌کند، بنابراین از این قضیه منصرف شد. ایران فرصت‌های بسیار بسیار محدودی برای تلافی‌جویی در این زمینه دارد».
تقی‌زاده تاکید می‌کند که عکس‌العمل تلافی‌جویانه‌ی ایران، می‌تواند بهانه‌ای باشد برای اعمال تحریمهای سیاسی رسمی‌تر.
ایران نیازمند سطح مناسبی از مناسبات دیپلوماتیک و رفت وآمد به مجامع جهانی است. این در حالی که مقامهای خارجی چندان تلاشی برای بازدید از ایران نمی‌کنند. در مواردی هم که آنها خواهان بازدید از ایران هستند، ایران اجازه‌ی این کار را به راحتی نمی‌دهد، از جمله برای نظارت بر فعالیتهای هسته‌ای، مسأله حقوق‌بشر و یا مثلاًًًً نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری.
به نظر رضا تقی‌زاده، ایران سعی می‌کند تحریمهای سیاسی را از راههای دیگری تلافی کند:
«ما دیروز شاهد بودیم که خشونت‌های داخلی در عراق باز دامن گرفته و اگر ایران در مناسبات خارجی محدود شود و یا تحریمهای تندتری علیه ایران اعمال شود، ممکن است عکس‌العمل بیش‌تری در افغانستان و یا احتمالاً در لبنان نشان دهد. این تنها پایگاههایی‌ست که نظام سیاسی ایران در اختیار دارد و ممکن است از آنها به‌عنوان تلافی‌جویی برای ناامن‌کردن منافع کشورهای منطقه‌ استفاده کند».
با این حال او معتقد است که ایران درجریان تغییرات تند منطقه «ممکن است کمی احتیاط کند و مواظب باشد موج‌هایی که در دنیا دامن گرفته است، متوجه ایران نشود. وضعیتی که ایران در شرایط فعلی با آن روبه‌رو هست، وضعیت بسیار مطلوبی نیست

شمار زنان کارتن خواب رو به افزایش است

بر پایه آمار رسمی، زنان کارتن خواب که متوسط سنی آن‌ها 25 تا 45 سال است، 2 درصد از کل افراد کارتن خواب را تشکیل می ‌دهند و به گفته مسئولان شهری در تهران، این رقم در حال افزایش است.

مرتضی طلایی، رییس کمیسیون فرهنگی ـ اجتماعی شورای شهر تهران، عادی شدن حضور زنان معتاد و کارتن خواب در کنار خیابان را زنگ خطری برای جامعه دانسته و گفته است: "اگر تاکنون فقط می‌دانستیم که تعداد زنان معتاد قابل توجه است، حال این نگرانی را داریم که این زنان معتاد که شرایط نامساعدی دارند، در سطح جامعه بیش از قبل به چشم می‌خورند و همه این موارد نشان می‌دهد که خانواده‌ در جامعه ما دچار تزلزل شده است."

به گزارش رسانه ها، یکی از مشکلات این زنان نگاه افراد جامعه و هنجارهای موجود است که گاه باعث می‌شود سرپناه‌های کوچکی که برای آن‌ها ساخته می‌شود از سوی افرادی که در محله‌های این کمپ‌ها زندگی می‌کنند مورد هجوم قرار بگیرند.

عباس دیلمی زاده، مدیرعامل یکی از انجمن‌های خیریه فعال در حوزه کارتن‌ خواب‌ها، در این رابطه اظهار داشت که این مرکز، تنها سرپناه موجود در تهران برای اقامت شبانه زنان معتاد کارتن خواب محسوب می‌شود که به معتادان محله‌های شوش، مولوی و دروازه غار خدمات ارائه می‌کند. سازمان بهزیستی و انجمن با سنجش پراکندگی جمعیت زنان معتاد در منطقه، این محل را انتخاب کرده‌اند. پیش از این نیز سرپناهی در محله‌ای دیگر راه‌اندازی شده بود، اما با مشکلاتی که مردم به وجود آوردند، تعطیل گردید. آوارگی این زن‌ها مسلما باعث گسترش بیشتر انواع آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

به گفته مرتضی طلایی، در برخی از مقاطع سال فضای موجود برای نگهداری موقت کارتن خواب‌ها با نیاز جامعه برابر نیست.

رژیم جنایتکار اسلامی زهرا بهرامی را اعدام کرد

زهرا بهرامی شهروند ایرانی - هلندی امروز صبح به دار آویخته شد. زهرا بهرامی سال پیش تابستان به ایران میرود و درتظاهرات عاشورا شرکت میکند. اورا دستگیر میکنند و بعد اتهام اورا قاچاق مواد مخدر ذکر میکنند . البته این اتهامی است که رژیم قاتل خامنه ای به هرکسی که بخواهد اعدامش کند خیلی راحت وارد میکند. به نظر هیچ عاقلی نمی رسد که کسی که قصد شرکت درتظاهرات را دارد وامکان دستگیر شدن اش هم هست درخانه اش هم برای سند!! مقداری مواد مخدر نگه دارد و بعد هم اعتراف کند . دخترش گفته است که مادرش زیر شکنجه های شدید قرار داشته است و اعترافاتی که از او گرفته اند درست نبوده است .بهرحال این هم قتلی دیگر درکارنامه سیاه جمهوری اسلامی . تا وقتی که مردم از سکوت خود دربرابر اینهمه ظلم به خشم آیند و باز به خیابان ها بریزند و انتقام اینهمه خون ناحق را از حکومتی چنین سفیه و سفاک بستانند . به امید آنروز. درضمن باید دید که دولت هلند دربرابر اعدام یک شهروندش چه واکنشی نشان میدهد.