۱۳۹۱ فروردین ۱۴, دوشنبه

در سال تولید ملی کامیونهای دست دوم وارد می شود


ایلنا: معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تفاهم نامه واردات کامیون‌های دست دوم با سه دستگاه موسسه استاندارد، سازمان محیط زیست و شركت بهینه‌سازی مصرف سوخت در حال انجام است و آیین نامه واردات این کامیون‌ها با حداکثر ۳ سال عمر طی سه ماهه اول سال ۹۱ آماده و به شرکت‌های متقاضی واردات این کامیون‌ها ابلاغ می‌شود،از افزایش 28/35 درصدی ترانزیت کالا در سال اول برنامه نسبت به رقم پیش بینی شده در برنامه پنجم توسعه خبرداد. 

شهریار افندی‌زاده در گفت‌و‌گو با ایلنا افزود: طبق ماده ۱۶۳ قانون برنامه پنجم توسعه مصوب شده است کامیون‌های تاحداکثر ۳ سال عمر مجاز واردات به کشور هستند که در این راستا این آیین نامه با همکاری وزات صنعت، معدن و تجارت تنظیم و در اواخر سال گذشته به معاونت راهبردی ریاست جمهوری ابلاغ شد. 

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه مجری این طرح سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است، ادامه داد: آیین نامه واردات کامیون‌های دست دوم با حداکثر ۳ سال عمر باید طی تفاهم نامه‌ای با سه دستگاه موسسه استاندارد، سازمان محیط زیست و شركت بهینه سازی مصرف سوخت آماده شود و پس از طی این مراحل آیین نامه واردات کامیون‌های دست دوم به شرکت هاي متقاضی واردات این کامیون‌ها ابلاغ شود. 

افندی‌زاده درباره زمان اجرایی شدن طرح واردات این کامیون‌ها گفت: تفاهم نامه با سه دستگاه مذکور در حال انجام است و پیش بینی می‌شود این آیین نامه طی سه ماهه اول سال جاری جهت ابلاغ به شرکت‌های متقاضی آماده شود.

برداشت دوباره بانک مركزی از حساب بانكها


به گزارش مشرق به نقل از مهر، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دوباره از حساب بانکها بابت "مابه‌التفاوت ارزی دریافتی" مبالغ کلانی از حساب بانکها برداشت کرد. 

بانک مرکزی در جدیدترین اقدام خود و در ساعات پایانی سال 90 برای دومین بار از حساب بانکها بابت مابه‌التفاوت ارز دریافتی مبالغ زیادی برداشت کرده است.

آخرین خبرها در سال 90 نشان می‌داد که بانک مرکزی حدود 90 درصد پول برداشتی از برخی بانکها را 28 اسفند ماه به حساب‌های آنها برگشت داده اما جدیدترین اطلاعات رسیده حاکی از آن است که در پی تاکید بر اجرای دقیق کمیته پنج نفره ارزی دولت و در ساعات پایانی سال 90 ، بانک مرکزی دوباره از حساب بانکها پول برداشت کرده است.

در این میان، تلاشها برای پیگیری این موضوع نتیجه داد و برهمین اساس، جدول برداشت دوباره دولت از حساب برخی بانکها بدین شرح است: بانک ملی حدود 530 میلیارد تومان، بانک ملت حدود 210 میلیارد تومان، بانک تجارت حدود 180 میلیارد تومان، بانک سینا حدود 30 میلیارد تومان، بانک پارسیان حدود 110 میلیارد تومان و پاسارگاد حدود 120 میلیارد تومان. 

  بانک مبلغ پرداختی بابت مابه‌التفاوت ارز دریافتی 
بانک ملی حدود 530 میلیارد تومان 
بانک ملت حدود 210 میلیارد تومان 
بانک تجارت حدود 180 میلیارد تومان 
بانک پاسارگاد حدود 120 میلیارد تومان 
بانک پارسیان حدود 110 میلیارد تومان 
بانک سینا حدود 30 میلیارد تومان 

بانک مرکزی که در نخستین برداشت خود از حساب بانکها، مبالغ برداشتی را وارد خزانه نکرده بود و در حساب‌های واسط - برای بازگشت سریع آنها به بانکها- نگهداری کرده بود اما ظاهرا این بار مبالغ را وارد خزانه کرده است.

در همین حال، دیوان محاسبات کل کشور هم قصد دارد به صورت ویژه این موضوع را در دستور کار بررسی خود قرار دهد، ضمن اینکه اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در پی تشکیل جلسه‌ای با مقامات دولتی برای بررسی این موضوع هستند.

پیش از این، محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی، برداشت این بانک از حساب بانکها بابت مابه‌التفاوت نرخ ارز دریافتی را بنا به درخواست کمیته پنج نفره ساماندهی بازار ارز و لازم الاجرا بودن این تصمیم به دلیل تصویب در هیئت دولت اعلام کرده بود.

کشتی جنگی روسی رهسپار سوریه شد


خبرگزاری مهر: روزنامه القدس العربی به نقل از یک منبع نظامی روسی از حرکت یک کشتی جنگی کشورش به سوی آبهای ساحلی سوریه خبر داد.

منبع نظامی روسی اعلام کرد: کشتی" اسمیتلیفی" وابسته به ناوگان دریاه سیاه روسیه پایگاه "سوا ستوپول" را به سوی دریای مدیترانه ترک کرده است.

منبع مذکور بیان کرد: این کشتی سواستوپول را پایان هفته گذشته ترک کرده و در بندر طرطوس سوریه پهلو خواهد گرفت.

خاطرنشان می شود مقر دریایی روسیه در بندر طرطوس در دوران شوروی سابق ایجاد شده و هم اکنون هیچ کشتی یا ناوی در آن حضور ندارد. 

گسترش روابط اتحاديه اروپا و جمهوری آذربايجان

اتحاديه اروپا و جمهوري آذربايجان روابط خود را توسعه مي دهند.

به گزارش خبرگزاري ترند، "استفان فول" کميسر اتحاديه اروپا در امور توسعه قصد دارد طي روزهاي دوشنبه و سه شنبه با مقامات جمهوري آذربايجان در باکو ديدار کند. 
فول در مصاحبه با اين خبرگزاري گفت از افزايش تماس هاي نمايندگان اتحاديه اروپا و جمهوري آذربايجان براي پيشرفت همکاري هاي دو جانبه استقبال مي کند .
فول روز دوشنبه در گفتگو با الهام علي اف، رييس جمهوري ج. آذربايجان، المار محمد ياراف، وزير امور خارجه، و ديگر مقامات دولت اين کشور بر اهميت توسعه روابط اتحاديه اروپا با جمهوري آذربايجان تأکيد کرد.
کميسر اتحاديه اروپا با نمايندگان مخالفان، و فعالگران جامعه مدني و حقوق بشر نيز در باکو ديدار خواهد کرد .
استفان فول همچنين در نشست مجمع پارلماني موسوم به " مشارکت شرق"(يورونست) متشکل از نمايندگان پارلمان اروپا و اعضاي پارلماني پنج کشور مشارکت شرق نيز سخنراني خواهد کرد. 
مجمع پارلماني يورونست سال گذشته با هدف حمايت و پيشرفت مشارکت شرق شکل گرفت.

ویکتور خارا - با کلام احمد شاملو


یک‌ سال حبس تعزیری برای یک روزنامه ‌نگار


ریحانه طباطبایی، روزنامه نگار، به اتهام فعالیت برای دست‌یابی به‌انتخابات آزاد و انتشار اخبار جنبش سبز، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش کلمه، در حکم صادره برای این روزنامه‌نگار، تلاش برای انتخابات آزاد از راه "حذف نظارت استصوابی شورای نگهبان و اصلاح شورای نگهبان، مطبوعات آزاد، احزاب آزاد و آزادی زندانیان اغتشاشات و فتنه‌گران و عدم دخالت نظامیان در سیاست و اقتصاد و بازگشت نظامیان به پادگان‌ها" به‌معنای "تضعیف ارکان نظام جمهوری اسلامی" فرض شده است.

در بخش‌های دیگری از حکم صادره برای این روزنامه‌نگار، انتشار اخبار زندانیان سیاسی و دیگر اخبار جنبش سبز به‌عنوان "زنده نگهداشتن جریان فتنه و برجسته کردن اخبار مربوط به محکومان جریان فتنه و متهمان حوادث پس از انتخابات" عنوان شده است.

این حکم در مرحله بدوی است و امکان درخواست تجدیدنظر در باره آن وجود دارد.

ریحانه طباطبایی در تاریخ ۲۱ آذر ۱۳۸۹ از سوی سپاه بازداشت و به مدت ۳۶ روز در انفرادی بند ۲ الف سپاه تحت بازجویی قرار گرفت. او در حال حاضر عضو تحریریه سیاسی روزنامه شرق است.

پرونده مرتضوی؛ استیضاح وزیر کار امضای کافی دارد



رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس شورای اسلامی از برگزاری جلسه‌ای با حضور موافقان استیضاح وزیر کار به دلیل انتصاب سعید مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی، پیش از آغاز جلسه علنی روز سه شنبه مجلس خبر داد.

پرویز سروری در گفتگو با مهر، با اشاره به انجام معارفه مرتضوی رئیس جدید سازمان تامین اجتماعی در روزهای پایانی سال 90 اظهارداشت:  ما انتظار داشتیم وزیر کار از این تصمیم منصرف شود یا مرتضوی خود کناره گیری کند اما هیچ کدام از این اتفاقات رخ نداد.

وی ادامه داد: طرح استیضاح وزیر کار تهیه شده و تصمیم این بود در صورتی که انتصاب مرتضوی قطعی انجام شد وزیر کار استیضاح شود و طرح تهیه شده در اولین جلسه کاری مجلس تقدیم هیئت رئیسه مجلس شود.

نماینده تهران خاطرنشان کرد: قرار است طراحان این طرح صبح فردا قبل از آغاز جلسه علنی مجلس در جلسه ای نسبت به این موضوع و چگونگی پیگیری آن با هم گفتگو کنند.

وی یادآور شد: این طرح تعداد امضای کافی برای اعلام وصول را داراست.

به گزارش مهر، سعید مرتضوی 27 اسفند ماه در مراسمی با حضور وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی، جمعی از مسئولان این وزارتخانه و نمایندگان جامعه کارگری به عنوان مدیرعامل جدید صندوق تأمین اجتماعی کشور معرفی شد.
صندوق تأمین اجتماعی کشور در دو ماه گذشته با سرپرستی موسویان اداره می شد.

صادرات نفت کردستان عراق متوقف شد


خبرگزاري آريا- کردستان عراق به دليل خودداري بغداد از پرداخت درآمدهاي نفتي، روز گذشته (يکشنبه 13 فروردين) صادرات نفت خام خود را به حال تعليق درآورد.
وزارت منابع طبيعي دولت منطقه اي کردستان عراق در بيانيه اي اعلام کرد: پس از مشورت با شرکت هاي نفتي فعال در بخش توليد نفت منطقه کردنشين، اين وزارتخانه تصميم گرفت صادرات نفت خام خود را متوقف کند.
بر اساس اين بيانيه، دولت مرکزي عراق براي مدت 10 ماه هزينه شرکت هاي نفتي فعال در بخش هاي نفتي منطقه کردنشين و سهم درآمدهاي نفتي اين منطقه را نپرداخته است و نشانه اي از پرداخت در آينده نيز وجود ندارد.
دولت منطقه اي کردستان عراق از مه 2011 تاکنون تنها در دو مرحله 514 ميليون دلار از سوي بغداد دريافت کرده است.
دولت مرکزي عراق بر اساس يک توافقنامه موقت تاکنون هزينه شرکت هاي نفتي فعال در منطقه کردنشين را پرداخت کرده است.
مسئولان دولت مرکزي عراق از اظهارنظر فوري درباره اين مسئله خودداري کردند.
دولت مرکزي عراق مدعي حق انحصاري صادرات نفت عراق است اما دولت منطقه اي کردستان با تکيه بر استقلال اداري و نظامي خود، براي در دست گرفتن کنترل صنعت نفت اين منطقه تلاش مي کند.
اين اختلاف ها سبب شده است دولت مرکزي عراق پرداخت درآمدهاي نفتي را به شرکت هاي توليد کننده فعال در کردستان عراق، همچون شرکت نروژي دي.ان.او متوقف کند و اين مسئله، بسياري از شرکت هاي نفتي بزرگ را از فعاليت در اين منطقه منصرف کرده است.
سخنگوي وزارت منابع طبيعي دولت منطقه اي کردستان عراق پيش تر اعلام کرده بود به دليل پرداخت نشدن حدود يک ميليون و 500 ميليون دلار از بدهي هاي دولت مرکزي، اين وزارتخانه هم اکنون صادرات نفت کردستان را به حدود 50 هزار بشکه در روز کاهش داده است.
چندي پيش، پس از انعقاد قراردادي بين شرکت آمريکايي اکسون موبيل و دولت منطقه اي کردستان عراق براي اکتشاف نفت در اين منطقه، دولت مرکزي عراق ضمن اعلام غيرقانوني بودن اين قرارداد، اکسون موبيل را از قراردادهاي جديد نفتي در عراق محروم کرد.
مهم ترين دليل اختلاف هاي دولت مرکزي عراق و دولت منطقه اي کردستان، نبود يک قانون جامع براي مديريت منابع نفتي اين کشور است که تصويب آن پس از سال ها کشمکش، همچنان به تأخير مي افتد.

اکونومیست: افزایش نرخ تورم در ماههای آینده


ایلنا: نرخ تورم در فروردین ماه، از سوی واحد اطلاعات اکونومیست 23،6 درصد اعلام شد. 

به گزارش خبرنگار ایلنا، در حالی که پیش از این پیش بینی ‌می‌شد که نرخ تورم در ماههای منتهی به فروردین با افزایش مواجه شود اما برنامه ریزان اقتصادی به خصوص بانک مرکزی با عدم ارائه آمار، تنها به این موضوع بسنده ‌می‌کردند که نرخ تورم کمتر از ۲۱ درصد خواهد بود. 

این درحالی است که براساس اعلام واحد اطلاعات اکونومیست نرخ تورم در فروردین ماه 23،6 درصد افزایش یافت و این واحد بر این عقیده است که نرخ تورم طی ماههای آینده با تحریم‌های اعمال شده و شدت گرفتن آن‌ها افزایش یابد. 

در همین ارتباط محمدرضا فرزین دبیر ستاد هدفمند سازی یارانه به اين موضوع اذعان كرد که افزایش قیمت نفت خام و همچنین کاهش صادرات باعث تورم وارداتی و در نتیجه افزایش قیمت اقلام اساسی و مواد غذایی شده است. 

این درحالی است که طی سه ماهه اخر سال ۹۰ و به خصوص در اسفندماه و ۱۳ روز اول فروردین قیمت اقلام با افزایش قابل مللاحظه‌اي مواجه شد. 

گفتني است تا كنون بانک مرکزی در خصوص نرخ تورم فروردین ماه اظهارنظری ارائه نکرده است.

احتمال افزايش ۴۰ درصدى قيمت بنزين


ابرار اقتصادی: همزمان با نهايى شدن ۲ سناريوى نهايى دولت براى افزايش قيمت بنزين در سال ۱۳۹۱ احتمال افزايش ۲۰ تا ۴۰ درصدى بهاى اين فرآورده پرطرفدار نفتى در بهار سالجارى قوت گرفته است. به گزارش مهر، ۶ فروردين ماه دولت در اقدامى ناگهانى با واريز ۲۸ هزار تومان مابه التفاوت فاز اول و دوم يارانه ها را به ازاى هر ايرانى به حساب سرپرست خانوار، گام اول براى اجراى فاز دوم قانون هدفمندسازى يارانه ها را برداشت. بر اين اساس در فاز دوم اجراى اين طرح اقتصادى پيش بينى مى شود حداقل قيمت حامل هاى مختلف انرژى همچون بنزين، گازوئيل، برق، گاز طبيعى و آب بين ۲۰ تا ۴۰ درصد افزايش يابد. در اين بين افزايش قيمت بنزين به عنوان يكى از استراتژيك ترين كالاهاى اقتصادى كه حتى از آن به عنوان دماسنج اقتصاد كشور ياد مى كنند بيش از ساير گزينه ها مورد توجه قرار گرفته است. سال گذشته متوسط مصرف روزانه بنزين ايران حدود ۶۰ ميليون ليتر در روز بود كه در مقايسه با سال ۱۳۸۹ مصرف اين فرآورده نفتى حدود سه درصد كاهش يافته است با اين وجود در روزهاى پايانى اسفند ماه ۱۳۹۰ ركوردهاى جديدى براى مصرف بنزين كشور ثبت شده است.
بازگشايى پرونده بنزين ۱۰۰۰ تومانى در دولت
پيگيرى ها از ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور نشان مى دهد كه با برگزارى جلسات متعدد در شرايط فعلى ۲ سناريو حذف نظام سهميه بندى و عرضه بنزين تك نرخى و يا حفظ شرايط موجود با احتساب افزايش قيمت بنزين نيمه يارانه اى و آزاد در دستور كار دولت قرار گرفته است. محمد رويانيان با بيان اينكه تاكنون هيچ سناريويى براى تعيين قيمت و يا نحوه عرضه بنزين در فاز دوم هدفمندى نهايى و قطعى نشده است، گفت: عرضه بنزين تك نرخى را هم مى توان يكى از گزينه هاى بنزينى دولت در فاز دوم هدفمندى يارانه ها نام برد. اين عضو كابينه دولت با اعلام اينكه افزايش قيمت بنزين در سال ۱۳۹۱ قطعى است، تصريح كرد: اما تاكنون درباره ميزان افزايش بهاى اين حامل انرژى توافقى حاصل نشده است. رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور در پاسخ به اين سوال كه دولت براى سال ۹۱ افزايش ۲۰ يا ۴۰درصدى قيمت بنزين را در دستور كار قرار داده است، بيان كرد: افزايش ۲۰ درصدى قيمت بنزين هم يكى از سناريوها است اما اين احتمال هم وجود دارد كه به جاى افزايش قيمت بنزين، بهاى كل سبد انرژى كشور افزايش يابد. اين مقام مسئول با تاكيد بر اينكه مطابق با قانون هدفمندى يارانه ها بايد بهاى حاملهاى انرژى در يك برنامه پنج ساله واقعى شود، اظهار داشت: در حال حاضر جلسات مكررى بين رئيس جمهورى برخى از وزيران اقتصادى دولت براى تعيين قيمت بنزين در حال انجام است.
سناريوهاى مختلف قيمتى بنزين دولت
پس از اجراى فاز نخست قانون هدفمندى يارانه ها، بنزين معمولى يارانه اى ۴۰۰ تومان، بنزين معمولى آزاد ۷۰۰ تومان، بنزين سوپر نيمه يارانه  ۵۰۰ تومان و بنزين سوپر آزاد ۸۰۰ تومان در سطح جايگاه هاى كشور عرضه شده است. با اين وجود در سال ۱۳۹۰ دولت هيچ گونه افزايشى در قيمت بنزين اعمال نكرد و اين در حالى است كه مطابق با مجوز مجلس ،دولت دهم از اين اختيار برخوردار بوده كه سالانه بهاى اين فرآورده نفتى را ۲۰ درصد افزايش دهد. بر اين اساس در شرايط فعلى سناريوى افزايش ۴۰ درصدى قيمت بنزين (مجوز مجلس براى افزايش بنزين در سال ۹۰ و ۹۱) بيش از گزينه افزايش ۲۰ درصدى اين حامل انرژى در سطح دولت مطرح است. 

سد خاتم‌الانبیاء قبل از افتتاح شکست


بخشدار راین گفت: سد راین پیش از بهره‌برداری شکست و موجب جاری شدن سیل و طغیان رودخانه شد.

به گزارش مشرق، سیدابراهیم پاریزی امروز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به شکستگی سد راین اظهار داشت: روز گذشته دریچه خروجی سد خاتم‌الانبیاء راین دچار شکستگی شد و آب ذخیره در پشت سد به یک باره وارد مسیر رودخانه و جاری شدن سیل شد.

پاریزی خاطرنشان کرد: پس از اطلاع موضوع بلافاصله به ستاد بحران شهرستان خبر داده شد و اکیپ‌های کمک‌رسانی به منطقه اعزام شد.

وی افزود: سیل خسارت جدی به باغ‌ها و مزارع ‌روستاهای کم سرخ، باب طاهونه، احمد‌آباد، گروه، کدبک و خوروئیه در مسیر رودخانه وارد کرد.

بخشدار راین تصریح کرد: بر اثر این سیل آب آشامیدنی و برق شش روستای در مسیر رودخانه قطع و به 40 کیلومتر از راه‌های خاکی روستایی خسارت جدی وارد شد.

این مسئول بیان داشت: بخشی از محور مواصلاتی روستاهای کم سرخ و خوروئیه نیز به طور کامل از بین رفته و قرار است با استفاده از دو دستگاه لودر و بولدوزر مسیر این روستاها بازگشایی شود. 

پاریزی اضافه کرد: به علت شدت سیل حدود 200 تا 300 اصله درخت گردو در اطراف رودخانه از بین رفتند.

وی نیاز اصلی اهالی روستاهای سیل زده را تأمین آب آشامیدنی عنوان کرد.

بخشدار راین ابراز داشت: این سیل خسارت جانی به همراه نداشته و با توجه به اینکه منطقه راین منطقه گردشگری است از ورود گردشگران به منطقه سیل‌زده خودداری شد.

این مسئول ادامه داد: علت اصلی بروز این سانحه توسط کارشناسان جهاد کشاورزی در دست بررسی است، اما بارندگی روز گذشته و وجود مشکل فنی در بخش دریچه خروجی در به وجود آمدن این حادثه دخیل است.

پاریزی بیان داشت: این سد هنوز به بهره‌برداری رسمی نرسیده بوده و قرار بود در دهه فجر سال گذشته مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی تصریح کرد: سد تحویل موقت شده بود و آبگیری آن در اواخر اسفند ماه سال گذشته انجام شد.

بخشدار راین میزان خسارات وارده را به علت گستردگی منطقه و میزان آب ذخیره شده در پشت سد را به بعد موکول کرد.

به گزارش فارس، همچنین در اثر جاری شدن این سیل بخشی از پل روستای حسین‌آباد که در مسیر جاده راین - ساردوئیه قرار دارد، فرو ریخت.

شدت سیل به حدی بود که درختان گردوی چند ساله را از ریشه در آورده و تیرهای برق را سرنگون کرد.

تاکنون سه پیمانکار روی احداث سد خاتم‌الانبیاء کار کرده‌اند و به بدنه اصلی سد صدمه‌ای وارد نشده است.

اگر این اتفاق در طول روز می‌افتاد، موجب جان باختن بسیاری از گردشگرانی می‌شد که در روز 13 فروردین به دامن طبیعت آمده بودند تا روز خوشی را در کنار رودخانه سپری کنند.

قیمت نان آزاد می‎شود


وضعیت قیمت نان در سال 91 تا دو هفته آینده مشخص می گردد. برخی اخبار از احتمال آزاد سازی قیمت این کالای اساسی حکایت می کنند. تاکنون اخبار ضد و نقیضی درباره وضعیت نرخ نان در سال جدید منتشر شده است. 

به گزارش فرارو، در حالی که زمزمه های آغاز فاز دوم اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، اکنون رساتر به گوش می رسد، مدیرعامل شركت بازرگانی دولتی از تعیین تکلیف آزاد‌سازی قیمت نان در دو هفته آینده خبر داد. 

پیش از این مدیرعامل شركت بازرگانی دولتی اعلام كرده بود كه از فروردین‌ماه سال 91 قیمت نان آزاد خواهد شد و دیگر دولت قیمت نان را تعیین نخواهد كرد. 

اوایل اردیبهشت ماه سال گذشته حمید علیخانی، معاون وزیر بازرگانی و مدیرعامل شركت بازرگانی دولتی وقت اعلام كرده بود كه بین شش تا 9 ماهه آینده قیمت نان آزاد می‌شود و دیگر قیمت مصوب برای نان نخواهیم داشت. 

عباس قبادی هم‌اكنون در این باره به ایسنا گفت: «تا به حال چیزی دراین مورد به ما ابلاغ نشده و این موضوع از تصمیماتی است كه باید از طریق رییس‌جمهوری یا معاون اول رییس‌جمهوری به ما ابلاغ شود.» 

وی تصریح كرد: «فكر می‌كنم تا دو هفته‌‌ آینده این موضوع مشخص شود، اما فعلا كه در دستور كار قرار نگرفته است.» 

بحث آزاد سازی قیمت نان در شرایطی مطرح شده است، که دولت در ابتدای تعطیلات نوروزی با اقدامی ناگهانی زمزمه های آغاز اجرای فاز دوم هدفمندی یایرانه ها را تقویت کرد. دولت، گام نخست برای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را برداشت و تكلیف یارانه‌های نقدی را در تعطیلات نوروز مشخص كرد. تصمیمی كه دولتی‌ها، ششم فروردین از آن خبر دادند از واریز 28 هزار تومان، مابه‌التفاوت یارانه پرداختی به حساب سرپرستان خانوار حكایت داشت. 

نیمه راه تعطیلات، در حالی خبر افزایش یارانه‌ها در فاز دوم هدفمندی را با خود همراه كرد كه 27 اسفند محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور در برنامه زنده تلویزیونی «سفر به‌خیر» به طور تلویحی از تصمیم دولت برای افزایش یارانه‌های نقدی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر داده و گفته بود كه «اگر اجازه می‌دادند، مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را اجرا می‌كردیم، 70 ـ 80 هزار تومان تو جیب مردم می‌گذاشتیم تا سفر بروند، اما نشد، سخت شد اجرای مرحله دوم.» 

این اقدام دولت با واکنش تند مجلس روبه رو شد. الیاس نادران عضو كمیسیون اقتصادی مجلس در واكنش به این اقدام گفت: «دولت در دو ماه اول سال نمی‌تواند وارد فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها بشود لذا این اقدام دولت غیرقانونی است.» همچنین احمد توكلی نیز اظهار داشت كه از شنیدن این خبر در حیرتم و نمی‌توانم راجع به این موضوع حرفی بزنم. 

به نظر می رسد عزم جزم دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه های می تواند تاثیر مستقیمی در آزادسازی قیمت نان داشته باشد. اگر دولت اجرای فاز دوم را آغاز کند احتمال آزاد شدن قیمت نان نیز بیش از پیش تقویت می شود. این در حالی است که دولت مایل بود در اواخر سال گذشته فاز دوم هدفمندذی را آغاز کند و در همان زمان نیز بحث هایی پیرامون حذف کامل یارانه نان مطرح شد که با منتفی شدن اجرای فاز دوم هدفمندی بحث آزاد سازی قیمت نان نیز منتفی گردید.


گرانی سرسام آور؛ مرغ کیلويی 5500 تومان شد


خبرگزاری فارس: رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ تهران گفت: قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده ۳ هزار ۱۰۰ تا ۳ هزار و ۲۰۰ تومان است و بر همین اساس مرغ کشتار روز باید حداکثر کیلویی ۴۵۰۰ باشد.

محمد یوسفی در خصوص افزایش قیمت مرغ اظهار داشت: در ایام نوروز تقاضای مرغ افزایش پیدا کرده بود و در واقع قیمت مرغ براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

وی افزود: قیمت مرغ در نقاط مختلف تهران از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۵ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان داشت در حالی که همه این افراد مرغ زنده را به همان قیمت ۳ هزار و ۱۰۰ و ۳ هزار و ۲۰۰ تومان خرید می‌کنند،لذا انتظار می‌رود تا صنوف انصاف را رعایت کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ تهران اظهار داشت: قیمت مرغ زنده در ایام نوروزی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان در هر کیلوگرم گران شد، اما نوسان قیمت مرغ کشتار روز بیش از هزار تومان در نقاط مختلف شهر بود.

وی افزود: البته باید توجه داشته باشیم برخی نهاده‌های مرغ نیز مثل کنجاله سویا از هر کیلوگرم ۴۸۰ تومان و هر کیلوگرم هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است و این موارد هم در افزایش قیمت مرغ تأثیرگذار است.

یوسفی گفت: قیمت مرغ کشتار روز در تهران نباید بیشتر از هر کیلوگرم ۴ هزار و ۵۰۰ تومان باشد.

وی ابراز امیدواری کرد تا با ورود دولت به بازار مرغ و توزیع مرغ قیمت‌گذاری شده هر چه زودتر قیمت این کالای اساسی تنظیم شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ تهران همچنین گفت: با توجه به اینکه کالاهای جایگزین مرغ که شامل گوشت قرمز گوسفندی و گاوی نیز هست با افزایش شدید قیمت مواجه بوده است در افزایش قیمت مرغ تأثیرگذاشته است. 

آیت الله ها حرام بودن بمب اتمی را در عمل ثابت کنند


رادیو آلمان: وزیر خارجه آمریکا می گوید، رهبر جمهوری اسلامی حرام بودن بمب اتمی را در عمل ثابت کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس٬ هیلاری کلینتون گفته، رژیم ایران باید در عمل با توافق بر سر یک طرح مشخص نشان دهد که به آنچه درباره مغایرت اسلام با توسعه تسلیحات کشتار جمعی می‌گوید واقعا معتقد و متعهد است.

اشاره وزیر خارجه آمریکا به استدلال‌هایی است که مقامات جمهوری اسلامی برای تاکید بر صلح‌آمیز بودن برنامه بحث‌برانگیز هسته‌ای از آن بهره می‌گیرند. 

بسیاری از کارگزاران جمهوری اسلامی با استناد به فتوایی از خامنه‌ای بر ضد بمب هسته‌ای٬ می‌گویند تولید تسلیحات هسته‌ای به عقیده رهبر جمهوری اسلامی فعلی حرام است و بنابراین در دستور کار برنامه هسته‌ای حکومت اسلامی نیست.

وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید آنها می‌گویند معتقدند تولید تسلیحات کشتار جمعی حرام است و «ما در دیدار با مقامات رژیم تهران می‌خواهیم درباره چگونگی گنجاندن اعتقادات‌شان در یک برنامه مشخص بحث کنیم که این نه فقط مساله‌ای اعتقادی٬ که تبدیل به سیاست‌های حکومت شود.»

به گفته هیلاری کلینتون راه‌های گوناگونی برای اثبات این سیاست‌های حکومتی وجود دارد و جامعه جهانی می‌خواهد اقدامات متناسب با این اعتقادات را از طرف رژیم تهران ببیند.

به اعتقاد وزیر خارجه آمریکا، باز کردن در تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی به روی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ارسال اورانیوم غنی‌شده در ایران به خارج از مرزها برای تبدیل آنها به سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران٬ از جمله اقداماتی است که می‌تواند به اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای رژیم تهران کمک کند.

شوک نفتی دیگری در راه است؟


دنیای اقتصاد: ظرف چهار سال گذشته دوبار افزایش قیمت نفت به اقتصاد جهان ضربه زده است. بار اول، در سال 2008 بهای هر بشکه نفت خام برنت به 147 دلار رسید و رشد اقتصادی جهان را حتی پیش از بحران مالی جهانی تضعیف کرد. 

سال گذشته نیز اختلال در عرضه نفت لیبی قیمت نفت را به 127 دلار رساند که این مساله برای متوقف کردن احیای اقتصادی آمریکا کافی بود. با توجه به این که اکنون قیمت نفت به بیش از بشکه‌ای 120 دلار بازگشته و تنش بین ایران و غرب رو به افزایش است، نگرانی‌ها بازگشته‌اند. آیا یک‌بار دیگر شوک نفتی اقتصاد جهان را آشفته خواهد کرد؟ 
تا این لحظه پاسخ این پرسش منفی بوده است. قیمت نفت به سطحی که در گذشته برای غرب مشکل‌ساز شده بود باز می‌گردد، اما نرخ افزایش قیمت نفت بیشتر از سطح این افزایش بر رشد اقتصادی جهان تاثیر می‌گذارد. تاکنون نرخ افزایش قیمت نفت ملایم‌تر از گذشته بوده است. 

درحال حاضر قیمت هر بشکه نفت 15 درصد بیشتر از قیمت آن در ابتدای سال است. اما در سه ماه نخست سال 2011 قیمت نفت تقریبا 35 درصد افزایش یافت. 

همچنین این افزایش اساسا به دلیل مشکلات واقعی در بخش عرضه نیست. در واقع اختلال در تولید منجر به افزایش قیمت‌ها شده است. ذخایر نفت کشورهای ثروتمند در پایین‌ترین سطح خود طی پنج سال گذشته قرار دارد و تولید نفت عربستان سعودی، تنها عضو اوپک که ظرفیت مازاد قابل توجه دارد، به بالاترین سطح خود رسیده است. اما بخشی از افزایش اخیر مربوط به بخش تقاضا است. اقتصاد جهان کمتر از آنچه در ابتدای سال به نظر می‌رسید، شکننده است. زیرا از احتمال فروپاشی قریب‌الوقوع یورو کاسته و احیای اقتصادی آمریکا قوی‌تر شده است. درنتیجه خوش‌بینی درباره رشد اقتصادی جهان بازارهای سهام و قیمت نفت رشد کرده است. 

با این وجود هنوز دلیلی برای خوشحالی وجود ندارد. یک خطر آشکار افزایش نگرانی‌ها درباره عرضه است، به خصوص اگر رابطه با ایران به دلیل تلاش تهران برای بستن تنگه هرمز تیره شود، نگرانی‌ها تشدید می‌شود. حتی اگر نیروی دریایی آمریکا ادعا کند بسته شدن این تنگه طولانی نخواهد بود، احتمال اختلال در عرضه نفت بالا خواهد بود. در مرحله آغازین اولین جنگ خلیج فارس قیمت نفت تا 80 درصد جهش کرد. نگرانی از رسیدن قیمت نفت به 200 دلار یکی از دلایلی است که آمریکا رژیم صهیونیستی را از حمله به ایران بازمی‌دارد. 

خطر دیگر این است که سیاست‌گذاران نسبت به افزایش نسبتا ملایم قیمت نفت واکنش تندی نشان دهند. بانک مرکزی اروپا بیشتر از بانک‌های مرکزی دیگر کشورهای ثروتمند نگران تاثیرات تورمی افزایش قیمت نفت است، زیرا دستمزدهای بیشتر در اروپا به طور خودکار موجب تورم می‌شود. بانک مرکزی اروپا سال گذشته (به اشتباه) در واکنش به افزایش قیمت نفت نرخ بهره را افزایش داد که البته این کار به اقتصادهای ضعیف این قاره کمکی نکرد. باتوجه به کاهش تولید ناخالص داخلی در حوزه یورو، بعید است بانک مرکزی اروپا این اشتباه را تکرار کند. 

اما این‌بار این خطر وجود دارد که افزایش قیمت نفت بانک مرکزی اروپا را از سیاست‌های تسهیل پولی بیشتر بازدارد. اجتناب از اتخاذ سیاست‌های تسهیل پولی اشتباه خواهد بود. تورم نسبت به رکود اقتصادی عمیق به مراتب تهدید کمتری به شمار می‌رود، دست‌کم به این دلیل که ضعیف‌ترین اقتصادهای حوزه یورو وابسته‌ترین اقتصادها به واردات انرژی هستند. ارزان‌تر کردن پول و اتخاذ برنامه‌های ریاضتی نه چندان سختگیرانه واکنش درستی است که اروپا باید در برابر افزایش قیمت نفت از خود نشان دهد. 

در اقتصادهای نوظهور افزایش قیمت نفت نسبت به سال‌های گذشته تهدید تورمی کمتری ایجاد کرده است، چون رشد اقتصادی آنها کند شده و همچنین قیمت مواد غذایی، که بیشترین بخش شاخص تورمی را در اقتصادهای نوظهور تشکیل می‌دهد، ثابت بوده است. اما نفت گران‌تر بر آن دسته از واردکنندگان انرژی که قیمت محصولات سوختی را ثابت نگه می‌دارند، لطمه می‌زند. هندوستان یک نمونه برجسته در این زمینه است. این کشور کسری زیادی در حساب جاری و بودجه خود دارد و با این وجود به نفت سفید و گازوئیل یارانه اختصاص می‌دهد. این کشور باید در برابر وسوسه افزایش این یارانه‌ها به دلیل رشد قیمت نفت مقاومت کند و برای کاهش کسری مالی خود از یارانه سوخت در بودجه بکاهد. 

گرچه اقتصاد رو به بهبود آمریکا می‌تواند افزایش قیمت سوخت را تحمل کند، اما سیاست‌های سال انتخاباتی اقدام علیه افزایش قیمت بنزین را طلب می‌کند. 

یک واکنش نادرست به مساله افزایش قیمت بنزین، کاهش موقت مالیات بر بنزین در کشوری است که مالیات بر سوخت در آن بسیار ناچیز است. یک نظریه خطرناک دیگر تزریق ذخایر استراتژیک نفت برای کاستن از قیمت‌ها است. باراک اوباما تابستان گذشته این کار را انجام داد، بی‌تردید درصورتی که قیمت بنزین بیش از این افزایش یابد، اوباما برای انجام دوباره این کار وسوسه خواهد شد. 

اما در زمانی که خطر وقفه در عرضه وجود دارد، تزریق ذخایر استراتژیک اقدامی بی‌‌باکانه خواهد بود. احتمال اجتناب از شوک نفتی سال 2012 به این بستگی دارد که مقامات آمریکا تا چه حد بتوانند در زمینه مسائل داخلی و خارجی آرامش خود را حفظ کنند. 

تهران همچنان تعطیل است!



خبرنگار ما از تهران: با وجود اینکه امروز دوشنبه 14 فروردین اولین روز کاری سال 1391 در ایران محسوب می شود اما بسیاری از اصناف و مغازه ها تعطیل هستند و بسیاری از پرسنل ادارات بر سر کار خود حاضر نشده اند و تولیدی ها و معدود کارگاه های فعال همچنان تعطیل است. این در حالیست که مدارس نیز وضعیت مشابهی دارد و تعداد زیادی از دانش آموزان و معلمان در سر کلاس ها حضور پیدا نکرده اند و تهران به حالت نیمه تعطیل است و همچون 13 روز گذشته رفت و آمد زیادی در شهر صورت نمی گیرد.

در حال حاضر در خیابان های پر تردد از جمله جمهوری و انقلاب تقریبا 80درصد فروشگاه ها و مغازه ها اعم از لوازم خانگی و صوتی تصویری و کتاب فروشی ها تعطیل بوده و اقتصاد رو به سقوط کشور به دلیل رکود و نبود انگیزه هنوز در تعطیلات به سر می برد. این وضعیت در ادامه اظهارات سید علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی است که چندی پیش رونق تولید داخلی را عامل یاس وشکست دشمنان انقلاب خوانده بود.

اکونومیست: افزایش نرخ تورم ایران در سال جاری


جدیدترین گزارش واحد اطلاعات اکونومیست از ثبت نرخ تورم 23.6 درصدی در سالجاری خبر می‌دهد. 

به گزارش ایسنا، واحد اطلاعات اکونومیست در گزارش ماه فوریه 2012 خود نرخ تورم ایران در سال 89 را 10.1 درصد برآورد و پیش‌بینی کرد که این شاخص در سال 90 به 21.2 درصد برسد، حال آنکه به اعتقاد این واحد اقتصادی، نرخ تورم ایران امسال برابر با 23.6 درصد خواهد بود. 

این موسسه حذف یارانه‌ها را دلیل اصلی نرخ تورم بالای ایران در سال جاری عنوان کرده و می‌گوید: حذف یارانه‌ها به افزایش بهای سوخت، برق و آرد شده است. 

درآمد دولت از غارت یارانه ها و خدمات


منصور امان


درآمد دولت از غارت یارانه ها و خدمات؛ سرنخها کور می شود

چهارده ماه پس از حذف یارانه ها، مجلس مُلاها با انتشار تخمینها و حدسیات خود پیرامون رقمی که گُماشتگان آقای خامنه ای از سُفره مردُم زیر عُنوان "هدفمندی یارانه ها" دخل و تصرُف کرده اند، از درخواست ترازنامه مُشخص از دولت شامل فهرست ریز و مبلغ دقیق برداشتهای آن جاخالی داده است. 

مرکز پژوهشهای اُرگان مزبور اطلاع داده که درآمد رُقبای خود فقط از محل گرانفروشی سرمایه ملی (نفت، گاز، بنزین) را نزدیک به 74 هزار میلیارد تومان، برابر با بیش از 59 میلیارد دُلار (به نرخ دولتی) تخمین می زند. چند روز پیش تر از این، یک مقام دولتی به نام مُحمدرضا فرزین که از او به عُنوان "سُخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت" نام برده می شود، تنها یک چهارُم این مبلغ یعنی، 15 میلیارد دُلار را به مثابه درآمد دولت از حذف یارانه ها جمع زده بود. جالب آنکه وی رقم یاد شده را درآمد ناشی از حذف یارانه ی مجموع کالاها و خدمات مُعرفی کرد. 

مبلغ ذکر شده از سوی آقای فرزین با آنچه که همکار وی، آقای شمس اُلدین حُسینی در اواخر دی ماه 90 ارایه کرده، اختلاف حسابی به ارزش یک میلیارد دُلار دارد. افزون بر این، وزیر اقتصاد، رقم 16 میلیارد دُلار را درآمد دولت از محل حذف یارانه فقط در سه بخش "گندُم، برق و فرآورده های نفتی" بیان داشته بود. وی در حالی به 16 میلیارد دُلار درآمد اشاره می کرد که یک ماه پیش از آن (آذر 90) برای همین مساله ریاضی، جواب 6 میلیاردی را روی برگه اش نوشته بود. 

مبلغ تخمینی مجلس نزدیک به رقمی است که صندوق بین المللی پول در تقدیر نامه ی خود از رژیم جمهوری اسلامی به خاطر حذف یارانه ها و خدمات دولتی ارایه داده است. مرکز مالی مزبور در خُرداد ماه سال گذشته با استناد به گُزارش کارشناسان اعزامی خود به ایران، از درآمد 60 میلیارد دُلاری این طرح خبر داد. رهبران و پایوران جمهوری اسلامی در حالی که در ابتدا "صد آفرین" IMF را نُمره قبولی خود به حساب آورده و به استقبال آن رفتند، کمی بعد تر و با آغاز دستکاری در رقم درآمدها، به تدریج این گُواهی را دردسر ساز یافته و رقم ذکر شده در آن را تکذیب کردند. 

با این همه، آمار ناهمگون و اختلاف سرسام آور در جمع و تفریق برداشت از جیب مردُم، یگانه صورت حساب شرم آوری نیست که حاکمان کشور تلاش می کنند به زیر تُشکچه سُر بدهند. مُستقل از هر رقمی که در مورد درآمدهای دولت جعل می شود، سرنوشت و محل هزینه آن نیز با ابهامی به همین بُزُرگی و غلظت روبرو است. آقای فرزین در مُرداد ماه سال گُذشته بیلان داد: "تمامی درآمد حاصل از هدفمندی تاکنون به صورت بازپرداخت نقدی و تسهیلات به بخش صنعت پرداخت شده است." 

این ادعا را نه فقط همریشان گوینده آن بلکه و به ویژه، هیچیک از بخشهای صنعت کشور تایید نمی کنند. این امر می تواند نه فقط علت تلاش دولت برای پنهان کردن رقم واقعی درآمدهای خود از چپاول کیسه ی مردُم را توضیح بدهد، بلکه دلیل سُکوت دسته جمعی "نظام" و گردانندگان و اُرگانهای آن پیرامون عدم ارایه بیلان روشن و قابل پی گیری از درآمدها و هزینه های حذف یارانه ها را توضیح بدهد. 

توافُق فرا فراکسیونی و محفلی در این باره فقط می تواند به این معنا باشد که درآمدهای کسب شده از غارت جامعه به جیب کسانی رفته و در نُقاطی هزینه گردیده که توجیه آن مُمکن نیست. آگاهی شهروند نامحرم در این نُقطه نیز با "مصلحت نظام" سازگار نمی افتد.