۱۳۹۱ خرداد ۹, سه‌شنبه

تحریم نفتی؛ نگرانی رژیم از افزایش تولید نفت عربستان


به گزارش رادیو آلمان، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان کشورهای‌ صادرکننده نفت (اوپک) روز سه‌شنبه (۹ خرداد) از افزایش تولید نفت توسط برخی کشورهای عضو، از جمله عربستان انتقاد کرد و آن را سبب "بی‌ثباتی در بازار و احتمالا کاهش جدی قیمت‌های نفت" دانست.

به گزارش ایرنا، محمدعلی خطیبی از اعضای اوپک خواست، به تصمیم‌گیری‌های این سازمان "احترام گذاشته و همسو با سیاست‌های آن به تعهدهای خود پایبند بمانند."

وی درباره تلاش عربستان برای پایین آوردن قیمت نفت برنت و رساندن آن به سطح ۱۰۰ دلار برای هر بشكه تصریح كرد: «بهتر است اعضای اوپك به جای پرداختن به تعیین سطح قیمت نفت همانند گذشته موضوع بهای نفت را به بازارهای جهانی واگذار كنند و درباره سطح تولید نیز از تك‌روی پرهیز كنند.»

عربستان سعودی برای جبران کاهش نفت ایران در سال جاری تولید خود را افزایش داد. تصمیم این کشور در پی تحریم نفت ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا اتخاذ شد.

فرانسه: گزینه نظامی علیه رژیم سوریه منتفی نیست



به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، رئیس جمهور جدید فرانسه سه شنبه شب اعلام کرد که انتخاب گزینه نظامی از سوی جامعه جهانی علیه رژیم سوریه منتفی نیست.

فرانسوا اولاند که با تلویزیون دولتی فرانسه مصاحبه می کرد، در پاسخ به این سئوال مجری خبر که چگونه می توان از ادامه کشتار مردم سوریه پس از رویداد هولناک شهرک الحوله جلوگیری کرد، گفت، مداخله نظامی علیه رژیم سوریه منتفی نیست، به این شرط که شورای امنیت سازمان ملل در باره آن تصمیم گیری کند.

اظهارات رئیس جمهور فرانسه در حالی بیان می شود که رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا نیز گفته برای توقف خشونت ها در سوريه، گزينه نظامی می بايست مورد بررسی قرار گيرد.

اعتصاب کارگران شرکت نقش و نما در سنندج

آژانس خبری موکریان
سرویس اجتماعی

جمعی از کارگران شرکت نقش و نما در سنندج در اعتراض به عدم پرداخت حقوق خود دست به اعتصاب زدند.
بر اساس گزارش رسیده به خبرنگار آژانس خبری موکریان، حدود پنجاه تن از کارگران مسکن مهر وابسته به شرکت نقش و نمای سنندج از تاریخ 24 اردیبهشت 91 در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و دستمزد معوقه خود از طرف کارفرما، دست از کار کشیده اند.
براساس همین گزارش کارگران معترض که هیچکدام بیمه نیستند خواستار دریافت دو ماه حقوق معوقه خود در اسرع وقت شده اند. 
تا لحظه تنظیم خبر اعتصاب کارگران شرکت نقش و نما در سنندج همچنان ادامه دارد.

تلاش رژیم برای جاسوسی از یک دانشجوی فیزیک در سوئد

استکهلمیان – رسانه های سوئد فاش کرده اند که پلیس امینی این کشور (سپو) در حال بررسی مراتب جاسوسی از یک دختر دانشجوی ایرانی رشته  فیزیک دانشگاه سلطنتی تکنیک (کی تی اچ) می باشد.

به نوشته روزنامه معتبر \"دی ان\" چاپ استکهلم, پلیس امنیتی سوئد در بهار سال 2011 از یک شرکت تجسسی خصوصی سوئدی اطلاعاتی دریافت نمود مبنی بر اینکه یکی از مشتریان شرکتشان ممکن است ماموری از سوی سرویس های امنیتی حکومت ایران باشد.

یک مرد ایرانی از طریق تماس تلفنی با این شرکت سوئدی بیان می دارد که تصور می کند نامزدش با مرد دیگری رابطه دارد و از این شرکت تجسسی سوئدی می خواهد که وی را تحت نظر بگیرد.  مرد مذکور خود را به این شرکت تجسسی \"آقای علی\" معرفی می کند و آدرسی در تهران را نیز بعنوان آدرس محل سکونتش در اختیار آنان قرار می دهد. وی همچنین مبلغ 90 هزار کرون بعنوان پیش پرداخت را به حساب بانکی شرکت تجسسی سوئدی واریز می نماید.

\"آقای علی\" ازاین شرکت تجسسی سوئدی خواسته بود تا از دختر دانشجویی که بعنوان نامزد خود معرفی کرده بود بهنگام رابطه و تماس با دوستان مردش و یا تمرین در باشگاه ورزشی عکسبرداری نماید.

زنی که مرد ایرانی خواستار تحت نظر گرفتن و عکسبرداری از وی شده بود به نوشته روزنامه دی ان متولد دهه 1980 میلادی است و در سطوح بسیار بالای علمی در رشته فیزیک دانشگاه سلطنتی تکنیک استکهلم (کی تی اچ) مشغول تحصیل است.
اما کارمندان شرکت تجسسی سوئدی نسبت به مشتری خود مضنون شدند و پس از تحقیقات متوجه گردیدند که وی نمی تواند یک شهروند عادی ایران باشد. به گفته  منابع روزنامه دی ان, شماره های تلفن این مرد به تهران, اسپانیا, مراکش و سوئد ردگیری شد و او بدون کوچکترین مشکلی به هر میزان پول که لازم بود دسترسی داشت.

این شرکت تجسسی خصوصی سوئدی که بسیاری از کارمندان آن از افسران پیشین پلیس و حتی بخش های فوق محرمانه نظامی سوئدی تشکیل شده اند سریعا نسبت به این مرد مشکوک شده و بجای تحت نظر گرفتن زن مورد نظر او تلاش نمودند تا هدف واقعی وی را از زیر نظر گرفتن دختر دانشجوی ایرانی دانشگاه کی تی اچ کشف کنند.  

این شرکت خصوصی جهت ملاقات با \"علی\" قراری با وی در ایستگاه مرکزی قطار در استکهلم می گذارد. هدف کارمندان این شرکت خصوصی ملاقات حضوری با این مرد جهت عکسبرداری از وی و جمع آوری اطلاعات بیشتر جهت شناسایی هویت واقعی وی بود.  اما او شک کرد و هرگز در محل ملاقات حاضر نشد.

روزنامه دی ان به نقل از منبع خود می نویسد که کنترل آدرس محل سکونتی که مرد نانشاس از خود در ایران ارائه کرده بود به یک منطقه تجاری در تهران ختم می شود. روزنامه دی ان ادامه می دهد: تحقیقات سرانجام به این نتیجه رسید که هیچ عامل دیگری غیر از سرویس های امنیتی نمی توانسته اند در پشت این رویداد قرار گرفته باشند.

این پرونده ار سوی این شرکت تجسسی سوئدی تسلیم پلیس و پس از آن به پلیس امنیتی سوئد (سپو) تحویل داده شد. به نوشته دی ان تحقیقات پلیس امنیتی سوئد در این رابطه همچنان ادامه دارد. منبع این روزنامه به گزارشگر دی ان می گوید: \"تئوری ما این است که از تصاویر گرفته شده از این زن جهت ابزاری برای شانتاژ وی و خانواده اش در ایران استفاده بعمل آورند تا وی را مجبور به همکاری نمایند.\"

اخراج سفرای رژیم سوریه از فرانسه، آلمان و استرالیا


به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، دولت فرانسه امروز در واکنش به قتل عام شهروندان غیرنظامی در الحوله سوریه، سفیر رژیم دمشق در فرانسه را از این کشور اخراج کرد.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه این خبر را شخصا اعلام کرد و افزود، پس از گفتگو با نخست وزیر انگلستان و دبیرکل سازمان ملل در باره وضعیت سوریه تصمیم گرفته است فشارها بر رژیم دمشق را افزایش دهد.

رئیس جمهور فرانسه که در یک کنفرانس خبری در کاخ الیزه سخن می گفت، اظهار داشت که گروه "دوستان سوریه" (کشورهای طرفدار سرنگونی رژیم بشار اسد) اوایل ماه ژوئیه برای بررسی اوضاع این کشور در پاریس تشکیل جلسه خواهند داد.

دولت آلمان نیز در اقدامی مشابه از سفیر رژیم سوریه در برلین خواست آن کشور را ترک کند.

به گزارش العربیه، پیش از این استرالیا نیز کاردار سفارت رژیم سوریه و یک دیپلمات دیگر را اخراج کرد و از دیگر کشورها خواست دست به اقدام مشابه بزنند.

دانمارک؛ عملیات تروریستی اسلامگرایان کشف شد


رادیو آلمان: کارشناسان امنیتی دانمارک روز سه‌شنبه (۲۹ مه/ ۹ خرداد) از کشف و خنثی کردن "عملیاتی تروریستی" خبر دادند.

پلیس در همین رابطه دو دانمارکی سومالیایی‌تبار را دستگیر کرد. این دو برادر احتمالا در صدد مهیا کردن زمینه عملیاتی تروریستی بوده‌اند.

یکی از این دو نفر عصر دوشنبه (۲۸ مه) در فرودگاه کپنهاگ دستگیر شد. دستگیری دوم نیز در شهر "آرهوس" صورت گرفت. این دو برادر ۱۸ و ۲۳ ساله هستند.

یکی از دو مظنون در سومالی توسط گروه اسلام‌گرای الشباب آموزش دیده است. بنا بر گزارش‌ها، این دو برادر از ۱۶ سال پیش در دانمارک زندگی می‌کنند.

سوریه؛ سازمان ملل: اکثر کشته شدگان الحوله اعدام شدند


به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژنو، کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل امروز در گزارشی اعلام کرد که بنا به تحقیقات بعمل آمده، اکثر کشته شدگان شهر الحوله در سوریه، اعدام شدند.

در جنایت هولناک الحوله که بدست ماموران رژیم بشار اسد صورت گرفت، 108 نفر از جمله دهها کودک خردسال کشته شدند.

یک سخنگوی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل روز سه شنبه در این باره گفت، تحقیقات بعمل آمده نشان می دهد که تنها حدود 20 تن از کشته شدگان بر اثر حملات توپخانه ای جان خود را از دست داده اند و مابقی توسط نیروهای شبه نظامی وابسته به رژیم سوریه اعدام شدند.

گفتنی است، شورای امنیت سازمان ملل روز یکشنبه با شدیدترین بیان ممکن، رژیم سوریه را به خاطر قتل عام شهروندان غیرنظامی در شهر الحوله محکوم کرد.

تصاویر تکاندهنده ای که از قتل عام شهر الحوله در رسانه های خبری جهان پخش شده، موجی از خشم و اعتراض را در میان مردم جهان برانگیخته است.

اسرائیل مذاکرات بغداد را شکست ‌خورده تلقی کرد


رادیو آلمان: به گفته‌ی معاون نخست‌وزیر اسرائیل مذاکرات هسته‌ای در بغداد هیچ نتیجه‌ای در برنداشته و تهران مجددا موفق به خریدن زمان شده است. این مقام ارشد دولتی مدعی شد که شماری از کشورهای غربی از این امر خشنودند.

موشه یعلون، معاون نخست‌وزیر اسرائیل، در اظهاراتی تازه مذاکرات هسته‌ای گروه ۱+۵ با ایران که هفته‌ی گذشته در شهر بغداد صورت گرفت، را تنها به فرصتی برای ایران تعبیر کرد تا از آن برای ادامه‌ی فعالیت‌های اتمی خود بهره ببرد.

این مقام ارشد اسرائیلی در گفت‌وگویی با رادیو ارتش اسرائیل خاطرنشان ساخت: «این مذاکرات هیچ‌ دستاورد قابل توجهی به همراه نداشته، به جز اعطای فرصتی سه‌هفته‌ای یا بیشتر به ایرانی‌ها که تا زمان دور بعدی مذاکرات در مسکو به دنبال پروژه‌های هسته‌ای‌شان بروند.»

موشه یعلون همچنین بدون نام بردن از کشوری مشخص، برخی دولت‌های غربی را به تعلل در این مذاکرات متهم کرد. او افزود: «متأسفانه من هیچ احساس فوریتی را در این مذاکرات نمی‌بینم و شاید اصلا به نفع شماری از کشورهای غربی باشد که این مذاکرات به درازا بکشد که قطعا با منافع ایرانی‌ها نیز همراستاست.» 

معاون نخست‌وزیر اسرائیل که یکی از اعضای حزب راستگرای لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور است، پیش از این نیز در ماه ژانویه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، را به دلیل کم کردن فشارها بر ایران سرزنش کرده بود.

او تضعیف تحریم‌ها علیه ایران را به دلیل ترس باراک اوباما از افزایش قیمت سوخت دانسته بود که می‌‌تواند باعث نارضایتی عمومی در آمریکا و عدم راهیابی دوباره باراک اوباما به کاخ سفید شود.

موشه یعلون در گفت‌وگو با رادیو ارتش خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران شد زیرا به باور وی ایرانی‌ها در مذاکرات تا کنون نسبت به کاهش غنی‌سازی اورانیوم پاسخ مثبتی نداده‌اند. او گفت: «ما حتی هنوز به این مرحله در مذاکرات نرسیده‌ایم و این موضوع را تنها از یک دیدار به دیدار بعد موکول می‌کنیم.»

50 هزار پزشک بیکار می‌شوند

ایلنا: رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی ازبیکارشدن ۵۰ هزارپزشک با اجرای طرح پزشک خانواده خبرداد. 

«بیژن گودرزی» درگفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: اگر در طرح پزشک خانواده، دو هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت زیر نظر یک پزشک قرار بگیرند این طرح فقط می‌تواند ۳۰ هزار پزشک عمومی را به کار گیرد و از جمع ۸۰ هزار پزشک عمومی کشور، ۵۰ هزار نفر بیکار خواهند شد. 

وی خاطرنشان کرد: وقتی که دو هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت زیر نظر یک پزشک قراربگیرند بیمار‌ها خیلی سطحی وسریع دیده می‌شوند، کیفیت کارپایین می‌آید و خدمات خوبی به مردم داده نمی‌شود. 

رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی با بیان اینکه برخورد عجولانه و شتابزده با اجرای برنامه پزشک خانواده ممکن است چالش‌های زیادی را به وجود آورد، افزود: درطرح پزشک روستا ابتدا گفته شد که مردم فرانشیزی پرداخت نمی‌کنند اما بعد گفتند که ۱۰درصد باید فرانشیز بدهند، حال باید پرسید وقتی طرح کوچکی را که پایلوت محسوب می‌شد نتوانستند بدون فرانشیز اجرا کنند چطور می‌توانند آن را در طرح بزرگ تری به مرحله اجرا درآورند. 

گودرزی یادآورشد: براساس قانون، ۷۰درصد از ویزیت مردم را مراکز بیمه‌ای باید به عنوان فرانشیز پرداخت کنند وخود مردم ۳۰درصد پرداخت می‌کنند، این درحالی است اکنون مردم بیشتراین هزینه‌هارا از جیب می‌پردازند. 

وی با بیان اینکه سال‌هاست که این مشکل رامطرح کرده‌ایم اما مسئولان نتوانسته‌اند آن را اصلاح کنند، تصریح کرد: اگراین اصلاح صورت می‌گرفت می‌توانستیم امیدوارباشیم که دولت می‌تواند بدون اینکه کیفیت بخش درمان پایین آید همه فرانشیزرا خود پرداخت کند. 

رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی تاکید کرد: مابحثی با اساس طرح پزشک خانواده نداریم و موضوع مورد مناقشه نحوه و چگونگی اجرای این طرح است.

ناتو از کشته شدن رهبر شماره 2 القاعده افغانستان خبر داد

رهبر شماره دو القاعده در افغانستان که فرماندهی حملات به نیروهای ناتو در افغانستان را بر عهده داشت در حمله نیروهای ناتو کشته شد. 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه آمریکایی "واشنگتن پست" ، "صخر الطایف" رهبر شماره دو القاعده در حمله هوایی نیروهای ناتو در استان کنار واقع در شمال شرق افغانستان کشته شد.

ناتو با صدور بیانیه ای اعلام کرد این شهروند سعودی که با نام های "مستق" و "نسیم" هم شناخته می شد رهبر شماره 2 القاعده در افغانستان بوده و حملات به نیروهای خارجی مستقر در افغانستان و نیروهای دولت افغانستان را فرماندهی و هدایت می کرده است.
در این بیانیه آمده است "سخر الطایف" مرتبا بین افغانستان و پاکستان رفت و آمد می کرده ودستورات رهبران ارشد القاعده را اجرا می کرده است.

از دیگر وظایف وی مسلح کردن مهاجمان و سازماندهی نقل و انتقال افراد القاعده از خارج به داخل افغانستان بوده است.

اعتصاب كارگران شركت ساختمانی صلب استيل كامياران

آژانس خبری موکریان
سرویس حقوق بشر

کارگران شركت ساختماني صلب استيل كامياران واقع در استان کردستان دست به اعتصاب زدند.

به گزارش آژانس خبری موکریان ، كارگران و استادكاران شركت ساختماني صلب استيل كامياران  در پي عدم پرداخت حقوق معوقه خود از طرف شركت، دست از كار كشيدند.

بر اساس این گزارش، مطالبات کارگران معترض که در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و دستمزد ماهیانه خود از روز گذشته دست به اعتصاب زده اند پرداخت کامل حقوق و مزایای معوقه عنوان شده است.

گفته می شود عليرغم مراجعه مکرر کارگران به مديريت کارخانه برای دريافت حقوق، تاکنون پاسخ مناسبی به آنان داده نشده است. 

لازم به ذکر است که شركت صلب استيل واقع در جاده کامیاران - سنندج، پيمانكار ساخت 42 واحد مسكوني در شهر كامياران است و حدود 40 كارگر در اين شركت مشغول به كار مي باشند.

مشاور خامنه ای: نظام بنا ندارد غنی سازی را متوقف کند

صدا و سیمای رژیم: مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل گفت: تا آنجا که از مواضع رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران اطلاع دارم بنای نظام این نیست که غنی سازی را متوقف کند. 

علی اکبر ولایتی در حاشیه همایش ملی تحولات خاورمیانه ‌و آینده نظم منطقه ای در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که آیا ایران غنی سازی20 درصد را هم ادامه خواهد داد یا نه؟ افزود: در این باره آقای جلیلی نظرهای خود را در مذاکرات بغداد گفته است و بقیه مطالب در مسکو گفته خواهد شد. 

وی گفت: اگر طرفین قصد مذاکرات سازنده داشته باشند می توانند در چارچوب قواعد بین المللی به توافق برسند. 

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل گفت:کشورهای1 + 5 پیش از اجلاس آینده در روسیه با خود هماهنگ باشند تا بتوانند با انسجام بیشتری در مذاکرات شرکت کنند.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران عزم قاطع دارد تا در مذاکرات بر دستیابی به حقوق حقه خود در موضوع انرژی صلح آمیز پافشاری کند. 

انتقال آیت الله بروجردی به بیمارستانی خارج از زندان


وخامت حال آقای بروجردی و انتقال ایشان به بیمارستانی خارج از زندان

بام آزادی: به گزارش دریافتی، زندانی آزادیخواه آقای کاظمینی بروجردی، روز شنبه برابر با 6 خرداد ماه 1391 به علت تشدید ناگهانی دردهای کلیوی به بیمارستانی خارج از زندان اوین منتقل گردید.
لازم به ذکر است دفع سنگ کلیه ی ایشان باعث زخم شدن مجاری ادراری و خونریزی خارجی گردید. بروز این حادثه ی اورژانسی، مسئولین زندان اوین را ناگزیر از انتقال وی به بیمارستانی خارج از زندان نمود لیکن بعد از مراجعه، به بهانه نبود تجهیزات کافی بدون هیچ درمانی به زندان باز گرداندند!

آقای بروجردی که همواره خواستار ارج نهادن به اعلامیه جهانی حقوق بشر توسط دستگاه حاکمه ایران می باشد هم اکنون به دلیل پافشاری بر ایده جدایی دین از سیاست و به چالش کشیدن تئوری ولایت فقیه، ششمین سال محکومیت خویش را بدون برخورداری از حقوق قانونی و انسانی، در اوین، خانه آزادی خواهان ایرانی سپری می کند.
گفتنی است آقای کاظمینی بروجردی به علت تحمل انواع شکنجه های خاموش در زندان، به بیماریهای متعددی چون نارسائی قلبی، پارکینسون، دیابت، دردهای مفرط مفاصل، نارسائی کلیوی و ضعف بینائی مبتلا گردیده است. این در حالی است که مسئولین رژیم همچنان از اعطای مرخصی استعلاجی و درمان جدی وی خودداری می کند.
هواداران این زندانی دگراندیش ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به وخامت حال وی، از کلیه نهادهای بین المللی و سازمانهای جهانی حقوق بشری و همچنین انسانهای آزاده جهت حفاظت از جان ایشان استمداد می طلبند.

سه شنبه برابر با نهم خردادماه 1391 خورشیدی

رواج زیرمیزی برای دریافت ارز 1226 تومانی


در شرایطی که از ابتدای سالجاری به دلایل متعدد از جمله افزایش نرخ ارز، عدم حمایت سیستم بانکی از نظام تولید و مشکلات ناشی از اجرای هدفمندی، قیمت کالاها رو به افزایش نهاد، برخی خبرها از رواج زیرمیزی برای دریافت ارز 1226 تومانی در کشور نیز حکایت دارد.

به گزارش مهر، امسال، سال رقابت بود، رقابتی که از ابتدای سال سرسختانه وارد میدان و بازار شده و اگرچه هم اکنون تلاش بازیگران آن به اوج رسیده و رو به افول دارد، اما همچنان رقابت باز وجود دارد. اما این بار رقابت بر سر سبقت گرفتن در حمایت از تولید ملی، جهاد اقتصادی یا همت مضاعف برای حمایت از کار و سرمایه ایرانی نبود، بلکه ماراتنی برای بالا رفتن قیمتها از ابتدای سال شکل گرفته بود.

از ابتدای سالجاری به دلایل متعدد از جمله افزایش نرخ ارز به صورت رسمی و غیر رسمی، عدم حمایت سیستم بانکی از نظام تولید کشور و در نهایت، مشکلات و مسائل تورمی ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، قیمت کالاهای اساسی مورد نیاز مردم رو به افزایش نهاد و در نهایت، کار به جایی رسید که صدای همه درآمد. چه آنهایی که خود به خرید می‌روند و از حال و روز بازار مطلع هستند و چه کسانی که شاید سال به سال به خرید نرفته و یا ماهها از حرکات موزون قیمتها خبر ندارند.

به هرحال بعد از برنامه‌ریزی‌های متعدد وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تامین کالاهای مورد نیاز مردم و بازگشت آرامش به بازار، اما گویا برخی دستگاههای دولتی هنوز علاقه‌ای ندارند که قیمت کالاها در بازار کاهش یابد و اگرچه همه از عملکرد آنها نالان و ناراضی هستند، اما باز هم با افتخار سر خود را بالا می‌گیرند، آمار اعلام می‌کنند و با قدرت از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌گویند.

وعده‌ای که هم عملی شد و هم نشد...

در این میان، مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت که به نوعی سکاندار بازار هم به شمار می‌رود، به میدان آمد و وعده داد که تا پایان اردیبهشت ماه با تمهیدات صورت گرفته از سوی دولت، قیمتها رو به کاهش می‌گذارد؛ بخشی از وعده او عملی شد و بخشی دیگر همچنان مردم را در انتظار نگه داشته است.

البته او معتقد است که سیستم بانکی باید همراهی بیشتری داشته باشد، چراکه مصوبات مناسبی از دولت برای حمایت از تولید و تنظیم بازار بیرون می‌آید که متاسفانه در پیچ و خم‌های اداری گم می‌شود و زمینه‌ای برای اجرا نمی‌یابد، نمونه آن نیز تخصیص ارز به واردکنندگان کالاهای اساسی و مواد اولیه بخش تولید بود که اگرچه دولتی‌ها به خصوص مسئولان بانک مرکزی اعلام می‎‌کنند که ارز مورد نیاز را فراهم خواهند کرد، اما در عمل تاکنون دست هیچ تولیدکننده ای به این ارزها به راحتی نرسیده است.

رواج زیرمیزی در بانکها برای دریافت ارز 1226 تومانی

یکی از تولیدکنندگان در گفتگو با مهر گفت: دریافت ارز 1226 تومانی افسانه‌ای بیش نیست و تاکنون هیچ یک از تولیدکنندگان نتوانسته‌اند بدون اینکه رئیس شعبه بانک یا برخی معاونان را راضی کنند، در اولویت برای دریافت ارز دولتی قرار گیرند.

وی می‌افزاید: صحت این مطلب را هم تولیدکنندگان می‌دانند و هم مدیران بانکی به خوبی به آن واقفند، چراکه به خصوص در پایتخت که حجم عمده‌ای تجارت کشور را با داشتن بیشترین کارت بازرگانی صادره در خود جای داده است، بیشترین مراجعه را نیز به شعبات بانکی برای دریافت ارز 1226 تومانی دارد، این در شرایطی است که برخی مدیران شعبه با دریافت مبالغی، حاضر می‌شوند که برخی تجار را در اولویت دریافت ارز قرار دهند.

این تولیدکننده که خود واردکننده مواد اولیه هم هست، می‌گوید: در واقع، دست تولیدکنندگان تا به حال به ارز 1226 تومانی نرسیده است و اگر هم این اتفاق افتاده باشد، حتما ارز را کمتر از 1230 تومان نخریده اند.

دستوراتی که فقط کاغذبازی است...

یکی از واردکنندگان کالاهای اساسی کشور در این رابطه به خبرنگار مهر می‌گوید: در برخی مواقع توافق با صادرکنندگان بیشتر از توافق با مدیران بانکی با صرفه است، اگرچه صادرکنندگان ارز را حداقل با قیمت 1400 تومان می‌فروشند، اما به راحتی ارز بین دو طرف مبادله می‌شود، در حالی که اگر قرار باشد ارز دولتی از بانکها دریافت شود، علاوه بر اینکه به اصطلاح باید دم مدیر بانک را دید، باید هزینه‌های بسیاری از جمله زمان و ریال را باید خرج کرد تا بتوان ارز دولتی گرفت.

وی می‌افزاید: دستوراتی که از سوی برخی‌ها صادر می‌شود، تنها کاغذ بازی است و کسی حرف آنها را در سطوح پایین‌تر نمی‌خواند، در حالیکه اگر شما حاضر باشید مبلغی خرج کنید تا برخی‌ها را ببینید، حتما می‌توانید به راحتی به ارز 1226 تومانی هم دسترسی پیدا کنید.

به هرحال به نظر می‌رسد زمانی که تجار و واردکنندگان کالاهای اساسی این نکات را مطرح می‌کنند و دسترسی به ارز را یک رویا می‌دانند حال و روز بازار نباید بهتر از این باشد. این در شرایطی است که مسئولان نیز با توجه به همین وضعیت باید برنامه‌ریزی‌های خود را صورت دهند و به منابعی همچون ارز دولتی و این چنین موارد، اکتفا ندارند. 

۶۲‌درصد مدال ‌آوران المپیادی از ایران رفتند


شرق: ۶۲‌درصد از دانش‌آموزان مدال‌آور المپیادی کشور طی ۱۴سال گذشته به کشور‌های توسعه‌یافته دنیا اعم از آمریکا و کانادا مهاجرت کرده‌اند. 
از مجموع ۲۲۵ دانش‌آموز ایرانی که طی سال‌های ۱۳۷۲ (۱۹۹۳م) تا ۱۳۸۶ (۲۰۰۷م) در ۵۳ المپیاد جهانی شرکت کردند بیش از۱۴۰ نفر معادل ۶۲‌درصد آنها هم‌اکنون در یکی دانشگاه‌های مطرح دنیا در آمریکا و کانادا تحصیل می‌کنند. براساس بررسی‌های صورت گرفته طی سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۶ همه ساله تیم‌های سه تا پنج نفره دانش‌آموزان ایرانی پای ثابت المپیاد‌های جهانی بودند. طی این سال‌ها در گروه فیزیک ۶۵ نفر، ریاضی ۵۶ نفر، کامپیوتر ۵۶، شیمی ۴۸ نفر شرکت کرده و مدال‌آور بوده‌اند. ۶۹‌درصد المپیاد فیزیک، ۷۶‌درصد ریاضی، ۵۰‌درصد کامپیوتر و ۵۰‌درصد شیمی هم‌اکنون با خروج از ایران در دانشگاه‌های مطرح و درجه اول دنیا در کشورهای آمریکا، کانادا، فرانسه و آلمان مشغول تحصیل، تدریس و پژوهش هستند. میزبان آنها دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برتر و تاثیر‌گذاری در دنیا همچون دانشگاه هاروارد، استنفورد، ام‌آی‌تی، کالیفرنیا، کمبریج، جان هاپکینز و پرینسون در آمریکا و دانشگاه تورنتو و سایمون‌فریز در کانادا هستند.
صندوق بین‌المللی پول در گزارش سال ۲۰۰۹ خود اعلام کرده‌است ایران به لحاظ مهاجرت نخبگان، با مهاجرت سالانه ۱۵۰ تا ۱۸۰‌هزار متخصص در میان ۹۱ کشور در حال توسعه یا توسعه نیافته جهان، مقام نخست را دارد. همچنین طبق آمار ارایه شده توسط مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۹ نیز، ۶۰‌هزار نفر از ایرانیانی که در این سال مهاجرت کرده‌اند در زمره مهاجران نخبه دسته‌بندی می‌شوند و بخش عظیمی از آنها را متخصصان ایرانی تشکیل می‌دهند.
براساس بررسی‌های صورت گرفته در صفحات اینترنتی نخبگان ایرانی در دانشگاه‌ها و دریافت رزومه‌های علمی از بخش زیادی از آنان بیش از ۹۴‌درصد نخبگان ایرانی که هم‌اکنون در دانشگاه‌های مطرح دنیا در حال تدریس یا تحصیل هستند، دوره لیسانس خود را در دانشگاه صنعتی شریف تهران گذرانده‌اند. این نسبت در شرکت‌کنندگان المپیاد فیزیک، ریاضی و کامپیوتر بیش از المپیاد شیمی معنا‌دار است. چرا که در رشته شیمی با توجه به توسعه نسبی دانشگا‌های علوم پزشکی کشور، نخبگان بیش از دانشگاه شریف جذب این دانشگاه‌ها به‌خصوص در رشته‌های علوم پزشکی می‌شوند. اما این مساله چیزی از امپراتوری شریف در میان دانشگاه‌های فنی - مهندسی کم نمی‌کند. اقبال آمریکا برای جذب نخبگان ایرانی بالاتر از کشور‌های اروپایی است. این اقبال بیش از پیش ناشی از توسعه‌یافتگی بالای کرسی دانشگاهی در این کشور و سهم پنج دانشگاه آمریکایی از مجموع ۱۰ دانشگاه برتر دنیا در بسیاری از رده‌بندی‌های معتبر بین‌المللی است.
در حال حاضر از میان ۱۴۰ دانش‌آموزی که طی سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۷ با شرایط نخبگی جذب دانشگاه‌های معتبر دنیا شده‌اند، سهم آمریکا با سایر کشور‌های دنیا قابل قیاس نیست. .سهم دانشگاه‌های آمریکا از جذب دانش‌آموزان مدال‌آور در المپیاد فیزیک ۷۵‌درصد، در المپیاد شیمی ۷/۴۰‌درصد، المپیاد کامپیوتر ۸۴ و در المپیاد ریاضی ۹/۹۰‌درصد از نخبگان ایرانی بوده است. آماری که اثبات می‌کند کشور آمریکا و کرسی‌های دانشگاهی آن بزرگ‌ترین میزبان نخبگان درجه اول ایرانی طی سال‌های اخیر بوده است.
پس از آمریکا کشور کانادا با اختلافی معنادار در زیر گروه‌های المپیاد فیزیک میزبان ۱۵‌درصد، در المپیاد شیمی ۳/۵۹‌درصد، المپیاد کامپیوتر ۱۶ و در المپیاد ریاضی ۱/۹درصد از نخبگان ایرانی بوده است. (موارد اندکی نیز از حضور نخبگان بررسی شده در کشور‌های فرانسه، آلمان، برزیل و انگلیس نیز وجود داشته که به دلیل اختلاف آماری معنادار بسیار زیاد در گزارش به آن اشاره نشده است). با توجه به آمار‌های مطرح شده پیشتازی کانادا در رشته شیمی از آمریکا در جذب نخبگان ایرانی قابل مشاهده است. براساس بررسی صورت گرفته نیاز کشور کانادا نسبت به جذب دانشجویان پزشکی و تقویت جامعه پزشکی این کشور دلیل روشنی برای جذب نخبگان ایرانی در رشته شیمی است.
رده‌بندهای معتبر بین‌المللی همه ساله پنج دانشگاه درجه یک آمریکا در میان ۱۰ دانشگاه برتر دنیا را از قلم نمی‌اندازند؛ دانشگاه‌های هاروارد، استانفورد، موسسه تکنولوژی هاروارد (ام‌آی‌تی) شیکاگو و پرینستون که سهم بالایی در تولید علوم در این کشور دارند.
براساس بررسی صورت گرفته از رزومه علمی ۱۴۰ نخبه ایرانی که در المپیاد‌های علمی از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۷ مدال‌آور بودند، ۴/۶۶‌درصد در دانشگاه‌های آمریکا مشغول به تدریس، تحصیل و پژوهش هستند. نکته حایز اهمیت آن است که از مجموع کل آنها بیش از ۳/۶۵‌درصد از دانش‌آموزان دیروز و متخصصان امروز در چهار دانشگاه درجه اول آمریکا جذب شده‌اند.
در این میان سهم موسسه تکنولوژی هاروارد (ام‌آی‌تی) ۵/۲۲‌درصد، سهم دانشگاه استانفورد ۵/۲۲‌درصد، سهم دانشگاه کالیفرنیا ۹/۱۳‌درصد، سهم دانشگاه پرینستون ۱/۲ و دانشگاه شیکاگو در کالیفرنیا ۳/۴‌درصد است.
سرنوشت نخبگان ایرانی در دانشگاه‌های کانادا نیز همچون دانشگاه آمریکا با دانشگاه‌های مطرح این کشور همراه شده است. به طوری‌که از مجموع ۱۴۰ نخبه بررسی شده ۵/۲۳‌درصد یا ۳۳ نفر در چهار دانشگاه مطرح کانادا یعنی دانشگاه تورنتو، واترلو، سایمون فریز و مونترال در حال تحصیل، تدریس و پژوهش هستند.
شاید به جرات بتوان گفت که دانشگاه‌های آمریکا ایستگاه اول نخبگان ایرانی هستند. در حال حاضر بسیاری از این نخبگان و متخصصان جذب شرکت‌های غول بزرگ فناوری، زیر گروه‌های صنعت و دانشکارن (knowledge workers) شده‌اند. بررسی‌های صورت گرفته در روزنامه شرق نشان می‌دهد شرکت‌های بزرگ گوگل و مایکروسافت، بیشترین سهم را در این میان دارند. هم‌اکنون بهشاد بهزادی فوق دکترای زیست‌شناسی مولکولی محاسباتی از موسسه ماکس پلانک و دارنده مدال نقره المپیاد کامپیوتر در سال ۱۹۹۸ در کشور پرتغال و محمدحسین باطنی فارغ‌التحصیل دانشگاه پرینستون آمریکا و دارنده مدال طلای المپیاد کامپیوتر در سال ۲۰۰۲ در کشور فنلاند هر دو از اعضای اصلی تیم تحقیقاتی شرکت فناوری اطلاعات گوگل در کشور آمریکا هستند. همچنین امید اعتصامی فارغ‌التحصیل دانشگاه برکلی ایالت کالیفرنیای آمریکا، دارنده مدال نقره المپیاد کامپیوتر در سال ۲۰۰۱ در کشور چین، محمدعلی ابام فوق دکترای مهندسی کامپیوتر هندسه محاسباتی و گسسته در دانشگاه دورتموند آلمان، دارنده مدال برنز المپیاد جهانی ریاضی در سال ۱۹۹۵ در کشور کانادا و محسن بیاتی فوق دکترای فناوری اطلاعات از دانشگاه استانفورد، دارنده مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی در سال ۱۹۹۷ در کشور آرژانتین و شاهد حاجی علی احمد دکترای علوم ریاضی در دانشگاه میشیگان آمریکا، دارنده مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی در سال ۱۹۹۸ در کشور تایوان نیز هر چهار نفر از اعضای گروه تحقیقاتی شرکت مایکروسافت در کشور آمریکا هستند.
براساس آمار‌های منتشر شده از سوی محققان هم‌اکنون چهار تا پنج‌میلیون مهاجر ایرانی در ۳۲ کشور جهان حضور دارند. آمریکا با نزدیک به یک‌میلیون ایرانی بیشترین سهم را دارد و بیش از یک چهارم ایرانی تبار‌های آمریکا دارای مدرک فوق لیسانس و دکترا هستند که در میان ۶۷ گروه نژادی آمریکا این بالاترین شاخص تحصیلات است. از سوی دیگر ایرانیان مقیم خارج از کشور دست‌کم سرمایه‌ای بالغ بر ۸۰۰‌میلیارد دلار را دارا هستند که معادل با بیش از یک دهه پول فروش نفت در کشور است. صندوق بین‌المللی پول نیز در سال ۲۰۰۹ می‌گوید بیش از ۵۰۰ پروفسور ایرانی در ایالات متحده وجود دارد که در ام‌آی‌تی یا استانفورد یا دیگر مراکز علمی و دانشگاهی آمریکا تاثیر‌گذار هستند و این رقم معادل با یک پنجم کل استادان ما در داخل کشور است. چراکه در حال حاضر کل استادان در داخل کشور در سال ۹۰-۸۹ برابر با دوهزار و ۵۶۰ نفر بوده است. چندی پیش نیز سازمان توسعه ملل متحد گزارشی را منتشر کرد و براساس آن مشخص شد که ایران با ۱۵۰ تا ۱۸۰‌هزار نفر خروجی رکورددار مهاجرت نیروی متخصص است. براساس معادله‌های اقتصادی خروج سالانه این میزان نیروی متخصص برابر است با خروج ۵۰‌میلیارد دلار سرمایه در هر سال است.
غم‌انگیز‌تر آنکه براساس پژوهش صورت گرفته در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران بیش از ۷۰‌درصد دانشجویان دکترای آن دانشگاه که موفق به دریافت مدرک دکترای خود شده‌اند به فکر مهاجرت هستند.

ماشین اعدام همچنان قربانی می گیرد؛ هشت اعدام دیگر


خبرگزاری حکومتی مهر: رئیس کل دادگستری استان اردبیل گفت: هشت قاچاقچی مواد مخدر، طی 14 ماه گذشته در استان اردبیل اعدام شدند.

غلامعلی رضایی قبل از ظهر سه شنبه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با بیان اینکه 66 درصد سرقت در جامعه توسط افراد مبتلا به موادمخدر صورت می گیرد، افزود: مبارزه با مواد مخدر یک وظیفه دینی و همه جانبه بوده که عزم عمومی و همت همگانی را می طلبد.

وی با اشاره به دو برابر شدن میزان کشفیات موادمخدر در استان نسبت به سال گذشته خواستار توجه جدی مسئولان و خانواده ها در پیشگیری از این بلای خانمان سوز شد.

به گفته این مقام قضایی با توجه به گسترش سوء مصرف مواد مخدر سنتی و صنعتی در بین جوانان باید برای کاهش آثار زیان بار این آسیب اجتماعی دستگاههای فرهنگی برنامه ریزی مناسب داشته باشند.

در این جلسه استاندار اردبیل نیز علل اصلی گرایش افراد به سمت مواد مخدر صنعتی را باورهای غلط جامعه دانست و تصریح کرد: اعتیاد، ریشه بسیاری از معضلات اجتماعی و خانوادگی در جامعه است و نباید دستگاهها و خانواده ها معتادان را طرد کنند بلکه باید افراد را زیر چتر حمایتی خود قرار داده تا آنان به بهبودی کامل برسند.

سید حسین صابری با بیان اینکه اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه از عواقب مصرف مواد مخدر در ابعاد مختلف ترفند دشمنان را نقش بر آب می کند، افزود: اعتیاد به مواد مخدر یک پدیده شوم و خانمانسوز است که آسیب های اجتماعی زیادی را به دنبال دارد.

ادارات در پیشگیری از مواد مخدر تلاش کنند

وی خواستار اطلاع رسانی، آموزش همگانی در پیشگیری از مواد مخدر شد و عنوان کرد: باید مجموع دستگاهها بر اساس توانمندی خود در زمینه مقابله و ریشه کن کردن اعتیاد و رفع مشکلات و ناهنجاریهای اجتماعی تلاشی مضاعف کنند.

استاندار اردبیل استفاده از وسایل و ابزارهای ارتباط جمعی و مشارکت آحاد مردم به ویژه روحانیت و مربیان تربیتی را در پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر موثر دانست.

صابری یادآور شد: همزمان با روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در سوم تیر ماه مواد مخدر کشف شده در سطح استان امحاء می شود.

حمایت از پابرهنگان با خودروی 40 میلیونی


اعتدال: حمید رسایی نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی با قرار گرفتن در لیست جبهه پایداری انقلاب موفق شد برای دوره نهم هم به مجلس راه یابد . این نماینده حامی دولت مواضع مناسبی را در باب ساده زیستی و دفاع از محرومان گرفته است که مهمترین آنها در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال 88 و در حمایت از محمود احمدی نژاد بود .

رسایی که در سخنرانی هایش بر ساده زیستی مسئولان، مقابله با اشرافی گری و حمایت از محرومان بارها سخن به میان آورده در تناقضی آشکار با آنچه در اظهاراتش بر زبان جاری ساخته است با خودروی گرانقیمت خود به پارلمان تردد می کند .

در ایام تبلیغات انتخابات مجلس یکی از شاخص های جبهه پایداری انقلاب پیگیری گفتمان انقلاب و حمایت از پابرهنگان عنوان شده بود که این شعارها با اقبال مردم موجه شده و تعدادی از کاندیداهای این لیست را روانه پارلمان کرد . اما این روزها اختلاف در آنچه پیش از این شعار داده می شد و عملکرد صورت گرفته موجب رنجش بسیاری از هواداران سرسخت جبهه پایداری انقلاب شده است .

صاحب امتیاز هفته نامه 9 دی که پیش از این سریال "دارا و ندار" مسعود ده نمکی را به دلیل طنز قرار دادن مسئولان و صاحبان ثروت و قدرت در این مجموعه تلویزیونی ستوده بود با استفاده از خودروی مگان که این روزها در بازار حدود 40 میلیون تومان قیمت دارد، بر آنچه پیش از این خودش به عنوان ساده زیستی و برابری سطح زندگی مسئولان با محروم ترین های جامعه بیان کرده بود پشت پا زده است .

رسایی که یکی از نمایندگان حامی ریاست حدادعادل بر مجلس نهم بود خودروی مگان خود را در تاریخ 16 اسفند 90 و با قیمت 33 میلیون و 35 هزار تومان با شرایط فروش ویژه از شرکت پارس خودرو تحویل گرفته است. این خودرو به عنوان یکی از گرانقیمیت ترین خودروهای تولید داخل محسوب می شود .

در زیر برخی از مواضع نماینده مردم تهران در حمایت از ساده زیستی و حمایت از محرومان را می خوانیم :

رسایی در اردیبهشت 88 با بیان اینکه ببینید پابرهنگان در کدام ستاد جمع اند در سخنرانی خود در جمع مردم اراک گفت: «در چند سال اخیر برخی ارزش‌های دینی که در گذشته با تلاش عده‌ای کمرنگ شده بود بار دیگر احیا شد؛ به گونه‌ای که امروز اشرافی‌گری بر خلاف گذشته که ارزش دانسته می‌شد، تبدیل به ضد‌ارزش شده است.» این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به بخشی از فرمایشات امام راحل در دستگیری از مستمندان و یاری محرومان از سوی مسئولان گفت: «امروز ببینید پابرهنگان در ستادهای انتخاباتی چه افرادی حضور پیدا می‌کنند و ثروتمندان و اشراف در چه ستادهایی هستند و خود قضاوت کنید چه کسی می‌تواند نماینده واقعی مردم و توده‌های آن باشد».

این چهره شاخص جبهه پایداری انقلاب در همایش دبیران جامعه اسلامی کارگران در ادامه تبلیغات برای دکتر احمدی نژاد گفت: «باید تلاش کرد تفکر ساده زیستی، مردم‌داری و محروم‌داری در کشور تداوم یابد.» وی تصریح کرد: «رهبر معظم انقلاب فرمودند دولت نهم زنده کننده جوهره حقیقی انقلاب است؛ همچنین این دولت ساده‌زیستی را زنده کرد، شهید رجایی زبانزد ساده‌زیستی بود و اشرافی‌گری را دوست نداشت و ما در دولت نهم به این سمت رفتیم و رهبری نیز تأکید داشتند که باید به سوی افرادی رفت که اشرافی‌گرا نباشند.»

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس تأکید کرد: «اصل انقلاب این است که هر کس مسئولیتش بالاتر رود محرومیتش باید بیشتر باشد و نباید از بهره‌مندی‌های خود به نفع حزب و جریان خود استفاده کرد.» عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: « در دور دهم انتخابات ریاست جمهوری ناخالصی‌هایی وجود دارد ولی ما باید خود را برای خدا خالص کنیم؛ اگر این هدف باشد که احمدی‌نژاد رأی آورد هدف کوچکی است و باید تلاش کرد تفکر ساده زیستی، ضداستکباری، مردم‌داری و محروم‌داری در کشور تداوم یابد.» 


رسایی همچنین در یادداشتی که در سایت شخصی خود منتشر کرده بود، با اشاره به اینکه انتخابات دهم ریاست جمهوری پس از یک ماراتن نفس گیر بین دو تفکر بالاخره به اتمام رسید، گفت: «مردم ایران در حضوری شکوهمند با 85 درصد مشارکت سیاسی، رییس جمهور خود که نماد تفکر عدالت طلبی، مبارزه با فساد، رانت خواری، استکبار ستیزی، ولایت مداری، ساده زیستی و مردمی بود را با بیش از بیست و چهار میلیون رای انتخاب کردند.»

حمید رسایی در شهرویر ماه سال 87 و در حمایت از ساده زیستی مسئولان و حمایت مردم از این اقدام طی سخنانی با موضوع "بررسی مبانی فرهنگی انقلاب و اولویت های پیش رو" که در دفتر هفته نامه الثارات الحسین گفت: «مردم به کاندیدایی رای خواهند داد که سابقه ساده زیستی، پافشاری بر اصول و ارزش های انقلاب و امام راحل و ولایت مداری را در کارنامه خود داشته باشد و در حال حاضر فردی جز احمدی نژاد این ویژگی ها را ندارد.» 


حجت‌الاسلام و المسلمین رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در برنامه‌ای با عنوان گفتمان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی که از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد در محل این دانشگاه برگزار شد با بیان اینکه بعد از بنی‌صدر شهید رجایی ریاست قوه مجریه را برعهده گرفت، یادآور شد: «عمر این دولت کمتر از دو ماه بود اما خاطره‌ای که در ذهن مردم برجای گذاشت خاطره یک دولت موفق بوده و الگوی خدمت‌رسانی به مردم را نشان داد. اکثریت جامعه با عملکرد این دولت موافق و راضی بوده و دولت رجایی دولتی ساده‌زیست، حامی مستضعفان، استکبارستیز و مقاوم در برابر غرب بود به همین دلیل مردم همواره از این دولت به عنوان دولتی کارآمد یاد می‌کنند، زیرا این دولت از جنس خود مردم بود و ویژگی‌های این دولت ویژگی‌های مدنظر انقلاب و مطلوب حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری است. »

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی حداکثر ویژگی‌های یک دولت مطلوب را به اعتقاد و التزام به اسلام ، اعتقاد و التزام به ولایت فقیه، ساده زیستی و حمایت از محرومین و مستضعفین، عدم تمایل به شرق و غرب، شجاعت، تعهد و تخصص و استکبارستیزی دانست و خاطرنشان کرد: «دو دولت قبل خدمت‌رسان و دلسوز مردم نبوده و سعی در پیش برد اهداف انقلاب اسلامی نداشتند اما دولت رجایی دولتی در خدمت رسانه بود و به عنوان دولتی مکتبی معروف شد. »

حمید رسایی با اشاره به اینکه مردم در دوره نهم به دولت عدالت روی آوردند، تاکید کرد: «این دولت ساده زیستی را ترویج و از اشرافی‌گری فاصله گرفت. دولت احمدی نژاد دولتی شجاع بود و دست به اقدامات بزرگی زد که از جمله این اقدامات می‌توان به هدفمند سازی سوخت که قاچاق سوخت را به صفر رساند اشاره کرد که دولت‌های قبلی شجاعت انجام این کار را نداشتند.» 

حال این سوال از حمیدرسایی مطرح است که آیا سطح زندگی وی که مزین به لباس روحانیت است و افتخار نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی را دارد هم تراز با محروم ترین های جامعه است؟
کدام قشر از مردم با وجود گرانی های اخیر توانایی سوار شدن بر خودروی 40 میلیونی را دارند؟ بسیاری از مسئولان و نمایندگان شاید سطح زندگی شان به مراتب مجلل تر از یک خودروی 40 میلیونی باشد اما تناقض در شعار و عمل همان مسئله ای است که از بدو انقلاب تا کنون موجب دلزدگی مردم از برخی آرمانهای امام و شهدا شده است و در این میان بیشترین سهم را مسئولین دارند .

خاطر نشان می شود، سوابق انقلابی حمید رسایی بر کسی پوشیده نیست چرا که وی بارها مواضع شفاف خود را در مواقع خاص از جمله فتنه صهیونیستی-امریکایی 88 نشان داده و حمایت قاطعانه ای از حریم ولایت داشته است اما به دلیل عدم تطابق مواضع این نماینده فعال با برخی ظواهر، صراط را بر آن داشت تا وظیفه شرعی و قانونی خود را به انجام رساند. این سند پیش از انتخابات در اختیار صراط نیوز بود که با احترام به نماینده مردم شریف تهران هم اینک و جهت اصلاح امور به اطلاع مخاطبان رسید.
منبع:  صراط‌ نیوز

آغاز فعالیت مرکز ازدواج موقت با مجوز وزارت ارشاد



فعالیت مرکزی با عنوان "مرکز رسمی ازدواج موقت صیغه همسریابی تهران" با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای مجازی آغاز شد.
به گزارش گروه فرهنگ در رادیو زمانه، در آخرین روزهای اردیبهشت‌ماه سال جاری، مرکزی اینترنتی با عنوان "مرکز رسمی ازدواج موقت صیغه همسریابی تهران" در فضای مجازی مشغول به فعالیت شده است.
نویسندگان این مرکز مجازی در توضیح مشخصات این مرکز نوشته‌اند:" وبلاگ «مرکز رسمی ازدواج موقت جامعه مجازي پيوند (زوج‌يابي) تهران» در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است."
نویسندگان این مرکز مجازی در توضیح خدمات وبلاگ یادشده گفته‌اند: "خدمات مربوط به ازدواج موقت، خدمات خصوصی تلقی شده و اطلاعات مربوط به آن در اختیار هیچ ارگان یا سازمان دولتی قرار نمی‌گیرد."
آن‌ها با بیان این‌که خدمات این مجموعه در زمینه ازدواج موقت و فقط شامل خانم‌های مطلقه و بیوه است، گفته‌اند: "اطلاعات این مرکز، در هیچ کجا (به‌جز این مرکز) ثبت نمی‌شود و برای مخاطبان مشکل‌ساز نخواهد بود."
برخی فعالان حقوق زنان معتقدند الزام به ثبت ازدواج موقت به نوعی به این‌گونه ازدواج که اغلب هم از سوی مردان متأهل انجام می‌شود، رسمیت می‌دهد و ترویج چندهمسری به شمار می‌‎آید
در حالی فعالیت مرکز اینترنتی یاد شده و برخی دیگر از سایت های همسریابی در فضای مجازی گسترش پیدا کرده است که اسفندماه سال گذشته، مجلس شورای اسلامی ايران در لايحه حمايت از خانواده ثبت ازدواج موقت را با سه شرط "باردار شدن زوجه، توافق طرفين و شرط ضمن عقد" تصويب کرد.
فعالان حقوق زنان با مواد ۲۲ و ۲۳ اين لايحه که به رد، اجازه ازدواج موقت و ازدواج مجدد را می‌دهد، مخالفند.
لايحه حمايت از خانواده، تيرماه ۱۳۸۶ به پيشنهاد قوه قضائيه در دولت پيشين ايران تصويب و به مجلس ارسال شد. اين لايحه که چهار سال پيش در مجلس هفتم مطرح شده بود، به دليل اعتراض فعالان حقوق زنان مسکوت گذاشته شد.
در شهريورماه سال ۱۳۸۹ پس از گذشت سه سال از ارائه لايحه حمايت از خانواده، سرانجام اين لايحه در مجلس بررسی شد اما به خاطر اختلاف‌ نظرهای بسيار در مورد برخی از مواد آن، بار ديگر به دستور علی لاريجانی، رئيس مجلس به کميسيون قضايی و حقوقی بازگردانده شد.
برخی فعالان حقوق زنان معتقدند الزام به ثبت ازدواج موقت به نوعی به این‌گونه ازدواج که اغلب هم از سوی مردان متأهل انجام می‌شود، رسمیت می‌دهد و ترویج چندهمسری به شمار می‌‎آید.
موافقان این طرح، تعیین تکلیف فرزندان متولد شده از ازدواج موقت را یکی از مهم‌ترین نقات قوت آن می‌دانند.
پیش از این، سال گذشته، باقر پیش نمازی، معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از نظارت رسمی این مرکز بر سایت‌ها و مراکز همسریابی مجازی و اینترنتی خبر داده و گفته بود:" به نظر می‌رسد تمایل به ازدواج اینترنتی رو به افزایش است و تعداد این سایت‌ها و مراکز همسریابی مجازی و اینترنتی در کشور به 39 سایت می‌رسد ."
این در حالی است که مصطفی اقلیما ، رئیس انجمن مددکاری در گفت‌وگو با خبرآنلاین، این سایت‌ها را یکی از مهم‌ترین ترویج دهندگان ازدواج موقت عنوان کرده و گفته بود:" سایت‌های همسریابی به یکی از بزرگ‌ترین مروجان ازدواج موقت تبدیل شده‌اند و بیشتر آن‌ها با اشاعه تصویری اسلامی از این مسئله به شکل نامتعارفی جوانان را به یکدیگر برای این اقدام معرفی می‌کند. 

اوباما: در صورت ضرورت ارتش آمریکا به جنگ اعزام می‌شود


رادیو فردا: باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا در روز يادبود کشته‌شدگان و مفقودان ارتش آن کشور گفت که نيروهای نظامی ايالات متحده پس از يک دهه جنگ به وطن خود باز می‌گردند و تنها در صورت ضرورت به جنگ اعزام می‌شوند.

بر اساس نتايج نظرسنجی که روز دوشنبه منتشر شد‌ اگر بنا بود که امروز انتخابات رياست جمهوری در آمريکا برگزار شود، باراک اوباما ۳۴ درصد و ميت رامنی، رقيب جمهوری‌خواه وی، ۵۸ درصد از آراء کهنه سربازان را از آن خود خواهند کرد.

براندازی حکومت ایران در دستور کار دولت آمریکا


خبرآنلاین: یک روزنامه نگار و تحلیلگر آمریکایی معتقد است براندازی حکومت ایران یکی از دستور کارهای اصلی دولت اوباما است و پس از آن فلج کردن دولت با تشدید تحریم ها در اولویت است.

ریس ارلیک در گفتگویی اختصاصی با خبرآنلاین در پاسخ به اینکه آیا آمریکا اراده ای برای حل موضوع هسته ای ایران دارد یا خیر گفت: به نظر می رسد که دولت اوباما تصمیم خود را اتخاد کرده و خواهان سرنگونی حکومت ایران یا دست کم فلج کردن آن از طریق تشدید تحریم هاست. 

خبرنگار رادیو سراسری آمریکا NPR با اشاره به اینکه آمریکا به طور واضح از ایران امتیازات زیادی مطالبه می کند اما در مقابل قدمی برای برداشتن تحریم ها بر نمی دارد گفت: با چنین سیاستی آمریکا مواضع خود را به گونه ای اتخاذ می کند که ایران نتواند واکنش مناسبی از خود بروز دهد.

نویسنده کتاب "برنامه ایران داستان واقعی سیاست آمریکا و بحران خاورمیانه" در پاسخ به سوالی درباره میزان تاثیرلابی اسرائیلی آیپک در موضوع هسته ای ایران و گفتگوهای 1+5 گفت: آیپک اعمال نفوذ زیادی در سیاست خارجه آمریکا نسبت به ایران می کند اما در کنار آیپک تندروهای آمریکا در وزارت خارجه و سازمان سیا را هم نباید از نظر دور داشت که مستقیما رابطه ای با آیپک ندارند. 

وی افزود: همه آنها بر سر یک چیز توافق دارند و اینکه حکومت ایران باید سرنگون شود. تنها تفاوت میان آنها بر سر روش سرنگونی است برخی طرفدار اقدام نظامی هستند و برخی دیگر معتقدند این هدف را باید با اعمال تحریم های بیشتر محقق کرد. 

نویسنده کتاب "حمله به عراق، آنچه رسانه ها به شما نگفتند" در پاسخ به سوال دیگر خبرآنلاین مبنی بر احتمال حمله آمریکا یا اسرائیل به ایران گفت: در حال حاضر به نظر می رسد که نه امریکا و نه اسرائیل تمایلی برای حمله به ایران ندارند. دستکم در خلال سال برگزاری انتخابات این کار را نخواهند کرد. اما بدون تردید به سر و صدا کردن و تهدید کردن ادامه خواهند داد.