۱۳۸۹ مهر ۲۱, چهارشنبه

در سوگ بانوی آواز ایران مرضیه

 اشرف السادات مرتضایی یا آنچنان که برای ایرانیان شناخته شده است مرضیه خواننده افسانه ای در سال
1926 در تهران بدنیا آمد.
پدرومادرش از یک خانواده هنردوست بودند و هنرمندانی از قبیل مجسمه ساز ، نقاش و مینیاتوریست و موسیقیدان در فامیلش زیاد بودند. اما مادرش بود که بطور خاص اورا تشویق به خواندن کرد و در همه دوران حیاتش ازاو پشتیبانی میکرد

''درزمانی که خانواده های ایرانی به ندرت فرزندان دخترشان را برای تحصیل علم میفرستادند پدرمن با وجودیکه یک فرد روحانی بود مراتشویق به آموزش تحصیلات مرسوم زمان نمود. وقتیکه من آغازبه خواندن کردم خواننده شدن برای زنان خیلی غیر عادی بود و درعین حال یک خواننده در آن زمان باید هم دانش مدرسه ای میداشت و هم دانش کلاسیک موسیقی. و هم چنین یک صدای خوب . در ضمن استادان موسیقی زیادی باید صدای اورا تائید میکردند و همچنین تئوری موسیقی راباید بخوبی میدانست. من سالهای زیادی را به آموختن در زیر نظر استادان بزرگ موسیقی ایرانی گذراندم پیش از اینکه شروع به خواندن کنم

مرضیه در سال 1942 (1322 شمسی) به جهان موسیقی هنر وارد شد. اولین بار دریک تئاتر که نمایشنامه شیرین و فرهاد را اجرا میکرد ( تئاتر باربد) درنقش شیرین بازی کرد .این نمایش 37 شب روی صحنه بود. که برای او یک موققیت بزرگ و سریع به بار آورد و. با استقبال زیاد مردم مواجه شد

مرضیه بسرعت نظر استادان موسیقی را به خود جلب کرد و اولین زنی بود که توانست در برنامه گلهای رنگارنگ که برنامه ای بسیار سنگین و هنری بود آواز بخواند.مرضیه در حدود 1000 آواز دردوران شکوفایی هنریش خواند که در ارتقای موسیقی فارسی بسیار اثر گذار بود.

بالاتر از موفقیت هایش در خوانندگی و موسیقی . او داری کیفیت های تحسین برانگیزدیگری است که مهمتر از همه شجاعت و پشتکار درخشان او در نوآوری بود . در زمانیکه خوانندگی به عنوان یک سرگرمی ویا شغلی نه چندان افتخارآمیز تلقی میشد و بخصوص زنها در خانه ها محبوس شده حق هیچگونه ابراز وجودی نداشتند به عنوان یک زن جوان او خوانندگی را بطور جدی و به عنوان یک کار تحصصی و غرورآفرین درسطح بالایی از نظر فرهنگی انتخاب کرد. تا جایی که کارستزگ او در هنر پارسی و با وجود همه اختلافات فرهنگی وزبانی اقوام ایرانی به زودی شناخته شد و او به عنوان یک سمبل یا اسطوره در موسیقی ایرانی توسط همه افراد ایرانی با هر فرهنگ و زبانی پذیرفته شد و بصورت یک گنج فرهنگی در آمد.

.

با وجود یکه او به قله هنر خویش رسیده بود برای 15 سال ( بعد از سرکارآمدن حکومت آخوندی) مرضیه ترجیح داد که سکوت کند. او به تنهایی در دهکده ای دوراز تهران تنها برای ابرهای مسافر ، پرنده ها و رودخانه ها میخواند.او نمی خواست با خوانندنش هیچ مشروعیتی را به دستگاه ضد مردمی و هنرکش ایران ببخشد. هرچند زندگی او در حقیقت با تاریخ و فرهنگ ایران زمین عجین شده بود. عاقبت او در سال 1994 او به خارج از ایران سفرکرد.

مرضیه عضویت افتخاری شورای ملی مقاومت را در سال1994 پذیرفت . و گفت که این افتخاری است برای او که در کنار مقاومت ایران بایستد '' من از آنجا کارزیادی نمی توانستم بکنم آمده ام تا صدایم را به مقاومت شما ملحق کنم و هر آنچه را که میتوانم انجام دهم تا صدای زنان میهنم را دردنیا منعکس کنم. من مفتخرم که توسط مقاومت ایران پذیرفته شدم''

بعدا مرضیه به عنوا ن مشاور هنری خانم مریم رجوی رئیس جمهور برگزیده مقاومت انتخاب شد

خروج مرضیه از ایران و اعلام پیوستگی اش به مقاومت ایران برضد ملاها انعکاس وسیعی در داخل و خارج ایران داشت. دریک توطیه برای باز گرداندن او به ایران رژیم آخوندی دختر او هنگامه امینی را دستگیرکرد و به عنوان گروگان نگاه داشت.'' آخوندها یک زن بیگناه را دستگیرکردند تا فشار روحی شدیدی بریک مادر70 ساله بگذارند زیرا که او به جنبش مقاومت ضد آخوندی برای دموکراسی و حقوق بشر ملحق شده است . با وجود جنایات بیرحمانه برای ساکت نگاه داشتن من به این رژیم جنایتکار میگویم که گروگان گیری ظالمانه آنها عزم مرا برای دفاع از حقوق مردم تحت ستم ایران جزم تر میکند'' مرضیه به سازمانهای حقوق بشر جهانی مراجعه و درخواست عمل فوری در جهت آزادی سازی دخترش نمود. خانم امینی 42 سال یک آرشتیکت تحصیلکرده فرانسه که در ایران زندگی میکرد در اثر فشارهای سازمان های حقوق بشر جهانی آزاد شد.اما تا مدتها تحت کنترل درخانه اش می بود.

من همیشه برای همه خوانده ام اما ملاها صدای عشق و احساسات انسانی را به سکوت کشاندند . آنها نسیم و مهتاب و بهار و لبخند سرزمین مادری من ایران را به زندان افکندند. سرزمینی که یکی از بزرگترین تمدنها و فرهنگ های تاریخی را معرفی میکند و گهواره شعر و ادبیات و موسیقی و انسانیت بوده است و اینک درزیر ضربات شلاق یک حکومت ضد تمدن وفرهنگ ، ضد زن و ضد انسانیت قرارگرفته است.

دکتر مهدی غزعلی بازداشت شد


 دکتر غزعلی پس از احضار به پلیس امنیت توسط 4 تن از نیروهای امنیتی بازداشت شد.
 نامبرده از سوی شعبه چهارم پلیس امنیت احضار و پیش از مراجعه نامبرده به شعبه توسط 4 تن از نیروهای امنیتی بازداشت  و به زندان اوین منتقل شد.
دکتر مهدی خزعلی فرزند آیت الله خزعلی از رزمندگان دوران دفاع مقدس صبح امروز چهارشنبه۲۱ مهر ماه از طرف پلیس امینت تهدید و سپس به زندان اوین برای بازجویی احضار شد و قرار بازداشت موقت ایشان صادر گردید.
دکتر خزعلی از منتقدین دولت محمود احمدی نژاد و قوه قضاییه و حاکمیت میباشد و طی نوشته هایی در سایت شخصی خود به انتقاد از عملکرد دولت احمدی نژاد و سران کودتا می پرداخته است.

قتل یک زندانی در زندان گوهردشت کرج

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" طی یک درگیری خونین در بند 6 زندان گوهردشت کرج یک زندانی به قتل رسید.
روز دوشنبه 19 مهر ماه در سالن 16 بند 6 زندان گوهردشت کرج درگیری خونین روی داد که در اثر این درگیری یک زندانی جان خود را از دست داد. زندانی علیرضا ذوالفقاری در جریان این درگیری خونین جان باخت.در ماه های اخیر در این بند درگیریهای خونینی روی داده است که منجر به نقض عضو تعدادی از زندانیان شده است.
باندهای مافیایی در زندان که زیر نظر علی حاج کاظم و علی محمدی رئیس و معاون زندان و کرمانی و فرجی رئیس و معاون اطلاعات هستند فرامین آنها را در بندها به اجرا می گذارند .باندهای مافیایی در فروش مواد مخدر و سرکوب زندانیان نقش اصلی ایفا می کنند.
اکثر قتلهایی که در زندان صورت می گیرد بدستور افراد فوق الذکر می باشد.البته علی حاج کاظم،علی محمدی و کرمانی و فرجی حذف فیزیکی زندانیان را پنهان نمی کنند و علنا زندانیان بی دفاع را تهدید می کنند که در صورت پیروی نکردن از اعمال پلید آنها ،آنها را به قتل خواهند رساند.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، درگیریهای خونین که مستمرا در زندان روی میدهد و بدستور مستقیم مسئولین زندان می باشد را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامات عملی باری پایان دادن به جنایت علیه بشریت در ایران است.
21 مهر 1389 برابر با 13 اکتبر 2010
گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل

علی شکوری راد بازداشت شد


علی شکوری راد، عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی بازداشت شد.
به گزارش کلمه، وی که صبح امروز برای ارائه ی پاره ای از توضیحات احضار شده بود تا شب به منزل بازنگشت و بر اساس گزارش های رسیده و شواهد موجود این عضو جبهه مشارکت نیز بازداشت شده است.
گفته می شود که دلیل این بازداشت به دلیل دو نوشته اخیر او در باره محسنی اژه ای دادستان کشور و سخنگوی قوه قضاییه است. پس از آنکه سخنگوی قوه قضاییه در دو مصاحبه مطبوعاتی اخیر خود در رابطه با انحلال جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی اظهاراتی را مطرح کرد،شکوری راد در مقام پاسخگویی بر آمد و ضمن رد اظهارات محسنی اژه ای در رابطه به انحلال احزاب اصلاح طلب، سخنان دادستان کشور را متناقص و دورغ های جدید خواند.
شکوری راد در نوشته خود که با نام ” افتضاح روی افتضاح؛تناقض‌گویی و دروغ‌های جدید” منشر شده بود خطاب به اژه ای نوشت: ” آقای محسنی اژه ای کم کم نشان می دهد ،بعد از قاضی مرتضوی که حقیقتاً یک پدیده تاریخی در دستگاه قضا بود تمایل به پدیده شدن دارد با این تفاوت که قاضی مرتضوی، هم با هوش بود و هم مسائل را شخصی نمی کرد و به همین دلیل بموقع لیز می خورد و توانست ده سال بر کرسی دادستانی تکیه بزند اما آقای اژه بر حسب اشتهار این قابلیت ها را ندارد. لذا بعید است دوام چندانی بخصوص در سمت سخنگویی داشته باشد.

دستگیری گسترده دانشجویان دانشگاه تهران


نعیم آقایی دبیر انجمن دانشجویان دموکراسی خواه دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران صبح سه شنبه در پی احضار به سازمان قضایی نیروهای مسلح بازداشت شد.به گزارش دانشجو نیوز، در ماه های اخیر قاضی غلامحسین ترکی نماینده برادران لاریجانی که مسول رسیدگی به پرونده کوی دانشگاه تهران میباشد، اقدام به احضار گسترده ساکنین کوی دانشگاه بصورت تلفنی به سازمان قضائی نیروهای مسلح کرده است که در این بین تعدادی از دانشجویان مرتبط با پرونده کوی بازداشت و به زندان منتقل شده اند.

به نظر میرسد که این بازداشت ها و احضار دانشجویان به سازمان قضایی نیروهای مسلح، در راستای سناریوی جدید وزارت اطلاعات به منظور تغییر ماهیت پرونده کوی دانشگاه است، بطوریکه پیش از این نیز گزارش های از فشار بر روی دانشجویان دانشگاه تهران و مرتبط با پرونده کوی، به منظور اعترافات ساختگی درج شده بود.
لازم به ذکر است که پیش از بازداشت نعیم آقایی، حبیب فرحزادی نایب دبیر سابق "انجمن دانشجویان دموکراسی خواه دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران" روز یکشنبه یازدهم مهر ماه در حالیکه پس از سه ترم محرومیت از تحصیل به دانشگاه بازگشته بود، توسط نیروهای امنیتی در مقابل دانشگاه بازداشت شد.

ایوب نعمتی، دانشجوی محروم از تحصیل دانشکده حقوق و علوم سیاسی، کاوه اکبری، دانشجوی علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز از دیگر دانشجویان بازداشت شده در ارتباط با پرونده کوی، در ماه های اخیر می باشند.

18کشته در انفجار پادگان سپاه پاسداران در خرم آباد

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از تهران به نقل از منابع حکومتی نوشت، در انفجار روز سه شنبه در یک پادگان نظامی متعلق به سپاه پاسداران در شهر خرم آباد، 18 نفر کشته شدند.
فرمانده پاسداران در استان لرستان گفته است، در انفجار روز گذشته 18 نفر کشته و 14 تن دیگر مجروح شدند.
به گفته وی، انفجار و آتش سوزی ساعت 11 صبح دیروز در پادگان امام علی روی داده است.
این فرمانده پاسداران افزود، بر اثر سرایت آتش به محل نگهداری مهمات، انفجاری رخ داد که در این حادثه تعدادی از پاسداران کشته و مجروح شدند.
منابع حکومتی اعلام کردند دو روز عزای عمومی در استان لرستان اعلام شده است.