۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۸, پنجشنبه

10 میلیون نفر محروم از یارانه نقدی، چه کسانی هستند؟



جهان نیوز: آیا این ۱۰ میلیون ایرانی که قرار است امسال یارانه‌ نقدی آنها قطع شود، همان کسانی هستند که در اواخر سال ۹۰ "پیامک سازمان هدفمندی یارانه‌ها" مبنی بر مراجعه به سایت رفاهی برای اعلام انصراف از دریافت یارانه را دریافت کرده‌اند؟!

سرانجام پس از کش‌وقوس‌های متعدد، تکلیف یارانه‌ها در بودجه امسال توسط مجلس شورای اسلامی مشخص شد. 

مجلس شورای اسلامی رقم ۶۶ هزار ميليارد تومان را به عنوان درآمد حاصل از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها برای سال 91 به تصویب رساند. 

طبق این تصمیم مجلس و بر اساس ماده ۷ قانون هدفمند كردن يارانه‌ها که دولت را مجاب كرده كه حداكثر تا ۵۰ درصد خالص وجوه حاصل از اين اجراي اين قانون را در قالب پرداخت نقدي و غيرنقدي به سرپرستان خانوار پرداخت كند، دولت در سال جاری باید مبلغ ۴۸ هزار ميليارد تومان از منابع حاصل از اجراي قانون هدفمندي را به حساب سرپرستان خانوار واریز کند. 

اما نکته مبهم و البته مبهم درخصوص این مصوبه و میزان یارانه‌ای که به هر ایرانی تعلق خواهد گرفت، "مجموع افرادی" که امسال در شمول دریافت یارانه نقدی قرار خواهند گرفت؛ آیا در سال جاری مبلغ کل ۴۸ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی که طبق مصوبه مجلس باید مستقیم بین سرپرستان خانوار توزیع شود، بین ۷۵ میلیون ایرانی توزیع خواهد شد و یا این رقم به ۶۵ میلیون ایرانی تعلق خواهد گرفت؟ 

در توضیح این مسئله باید گفت که كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي برای سال جاری "اقشار مرفه" جامعه را از دريافت يارانه نقدی معاف! کرده است و به عبارت دیگر امسال صرفا ۶۵ ميليون نفر يارانه نقدی دریافت خواهند کرد.

گرچه هنوز مسئولان دولتی خبر حذف 10 میلیون ایرانی از فهرست یارانه بگیرها را رسما اعلام نکرده اند اما این خبر چند روز پیش هم از سوی خبرگزاری نزدیک به دولت(ایسنا) هم منتشر شد تا احتمال تحقق این تصمیم بیشتر شود.

با این اوصاف و در صورتی که قرار باشد امسال ۱۰ میلیون نفر ایرانی از لیست دریافت یارانه نقدی حذف شوند، این سوال مهم مطرح می شود که این ۱۰ میلیون نفر چه کسانی خواهند بود؟ 

آیا این ۱۰ میلیون ایرانی که قرار است امسال یارانه‌ نقدی آنها قطع شود، همان کسانی هستند که در اواخر سال ۹۰ "پیامک سازمان هدفمندی یارانه‌ها" مبنی بر مراجعه به سایت رفاهی برای اعلام انصراف از دریافت یارانه را دریافت کرده‌اند؟! 

در صورت صحت این مسئله باید از دوستان محترم دولتی پرسید، مبنا و معیار آنها برای ارسال "پیامک اعلام انصراف از دریافت یارانه" به یک میلیون و ۵۰۰ هزار سرپرست خانوار بر چه اساسی بوده است و آیا تمام این افراد که قرار است در سال جاری از دریافت یارانه نقدی محروم شوند، به لحاظ مالی "متمول و مرفه" محسوب می‌شوند؟! 

اما در خصوص این موضوع چند نکته قابل تامل است؛ نخست اینکه با اندکی دقت در لیست افرادی که پیامک اعلام انصراف از دریافت یارانه برای آنها ارسال شده می‌توان دریافت که حداقل بخشی از افراد این لیست از قشر آسیب‌پذیر و کم‌درآمد جامعه هستند و در عین حال هر یک از ما در اطراف و آشنایان خود، افراد متمول‌ و مرفهی را سراغ داریم که این پیامک را دریافت نکرد‌ه‌اند. حتی مسئولان سازمان هدفمندی یارانه ها هم به وجود خطا در پیامک های ارسالی اذعان کردند.

بر این اساس می‌توان گفت بانک اطلاعات یا مبنایی که دولت بر اساس آن این لیست یک میلیون و ۵۰۰ هزار سرپرست خانوار "مرفه" را گزینش کرده، چندان نمی‌تواند مورد اطمینان و مبنای چنین انتخابی باشد. 

از سوی دیگر اگر قرار است امسال قطعا ۱۰ میلیون نفر از لیست دریافت‌کنندگان یارانه حذف شوند و اساس حذف این تعداد، همان پیامک‌های ارسالی سازمان هدفمندی است پس به چه دلیل رئیس سازمان هدفمندی به کرات از طریق رسانه‌ها اعلام کرد که "اعلام انصراف از دریافت یارانه‌ها اجباری نیست و افرادی که پیامک را دریافت کرده‌اند و مایل به انصراف نیستند صرفا باید با مراجعه به سایت رفاهی عدم تمایل به انصراف خود را اعلام کنند." 

همچنین اگر قرار است دریافت‌کنندگان پیامک سازمان هدفمندی از لیست دریافت‌کنندگان یارانه نقدی حذف شوند ـ جدای از تمایل و یا عدم تمایل آنها ـ دیگر چه نیازی بود که برای مراجعه با سایت رفاهی آن هم تا یک مهلت مقرر (۱۲ اردیبهشت) آن حجم گسترده تبلیغات و فضای روانی مخرب صورت گیرد؟! 

با توجه به این واقعیت ها، اگر قرار است طبق مصوبه كميسيون تلفيق مجلس در سال جاری ۱۰ ميليون نفر از اقشار "مرفه" از دريافت يارانه معاف شوند، ضروری است که راهکار، معیار و نحوه انتخاب این تعداد ایرانی نیز مشخص شود تا خدایی‌ناکرده، افراد کم‌بضاعت و آسیب‌پذیر جامعه به اشتباه در لیست افراد محروم از یارنه نقدی قرار نگیرند. 

بر این اساس، نکته مهمی که باید مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد، اصل امکان برآورد تمکن مالی افراد بر اساس بانک اطلاعاتی است که دولت در اختیار دارد؛ چرا که دولت صرفا قادر به برآورد اموال منقول و غیرمنقولی است که به‌صورت رسمی در مراکز دولتی به ثبت می‌رسند و بر این اساس بسیاری از اموال، درآمد‌ها و داریی‌های افراد که به صورت رسمی در جایی به ثبت نمی‌رسند، قابل احراز نخواهد بود بنابر این صرفا تکیه به چنین بانک اطلاعاتی برای تفکیک افراد "مرفه" جامعه از "غیرمرفه" نمی‌تواند منطقی و صحیح باشد.

مردم در حسرت اطلاعات

البته آنچه پیش از همه این توصیه ها لازم به نظر می رسد، اطلاع رسانی صحیح، به موقع و شفاف مسئولان دولتی درباره قانون هدفمند کردن یارانه هاست. متاسفانه در نتیجه آگاهی رسانی ناقص و مبهم مسئولان از ابتدای اجرای این قانون، ده ها شایعه و خبر شوک انگیز درباره یارانه های نقدی و نرخ اقلام در جامعه رواج پیدا کرده و در نبود اطلاعات درست، فشارهای روانی و نگرانی های زیادی را به مردم تحمیل کرده است.

به همین دلیل مهمترین نیاز این روزها اطلاع رسانی سریع، شفاف و صریح مسئولان سازمان هدفمندی به مردم و ارائه واقعیت ها و جزئیات اجرای مرحله دوم قانون مذکور است.

ایران خرید طلا از ترکیه را ۳۰ برابر کرد


صدای آمریکا: خبرگزاری رویترز در گزارشی از استانبول می گوید فروش طلا از ترکیه به ایران در ماه مارس افزایشی ۳۰ برابری نشان می دهد، و شرکت های فعال در معاملات طلا می گویند ایرانی ها در شرایطی که تحریم های غرب علیه برنامه اتمی تهران سخت تر شده است، ممکن است برای پس انداز و احتمالا تجارت، سراغ طلا رفته باشند.

    به گزارش همین خبرگزاری ارقامی که روز پنجشنبه توسط مرکز آمار ترکیه منتشر شد نشان می دهد صادرات طلا از ترکیه به ایران در ماه مارس به حدود ۹ تن رسید، حال آنکه در ماه مشابه سال قبل این رقم فقط ۲۸۶ کیلوگرم بود. ارزش طلای صادراتی ترکیه به ایران در ماه مارس قریب ۴۸۰ میلیون دلار برآورد شده است.

رویترز می گوید تجارت ترکیه با ایران با حساسیت های سیاسی روبروست، و به گفته مدیر یکی از شرکت های فروشنده طلا که خواسته است معرفی نشود، طلا با توجه به سخت تر شدن تحریم ها، که نقل و انتقال های پولی معمول و رایج را دشوار کرده است ، می تواند در انجام معاملات تجاری به عنوان ابزاری برای پرداخت مورد استفاده قرار گیرد. وی می گوید بعید نیست که در تجارت با ایران، طلا جایگزین پول شده باشد.

82,000,000,000,000 ریال فقط برای یک «طرح»


سوال اینجاست که این مساله چگونه هنوز «طرح» نامیده می شود و اگر هنوز «طرح» است ، چگونه با چنین رقمی اجرایی می شود؟ مسئول نظارت بر گردش مالی این بودجه نجومی کیست و چه کسی باید بر آن نظارت کند تا به سرنوشت فساد مالی اخیر و یا سواستفاده مالی در بندر شهید رجایی دچار نشود؟

به گزارش اعتدال ، وزارت راه در دو ماه پایانی سال 90 ،  اوراق مشارکت 4 ساله طرح احداث زیربناهای حمل و نقل کشور با مبلغ سرسام آور 40000 میلیارد ریال و با سود سالیانه 20% عرضه نمود که به گفته مسئولان این وزارتخانه مردم استقبال خوبی از آن داشتند و حدود 80 درصد از اوراق به فروش رفت ؛ امسال نیز احمد صادقی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از انتشار 4200 میلیارد تومان اوراق مشارکت با نرخ سود 18 درصد خبر داده و گفته است: مرحله اول انتشار این اوراق از اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد.

در این بین اما آنچه که مغفول مانده این است که وزارت راه و شهرسازی در حالی اقدام به انتشار و فروش 82000 میلیارد ریال (معادل سه برابر مبلغ فساد مالی اخیر) نموده که این پروژه عظیم ، به استناد تصاویر اوراق و نام آن ، تنها یک «طرح» است! و از سویی 82,000,000,000,000 ریال در حالی در شرکت زیر ساخت برای یک «طرح» اختصاص یافته که بودجه سالیانه شرکت زیرساخت ، که معمولا نیمی از آن محقق می شود نزدیک به سی هزار میلیارد ریال است!

لازم به ذکر است که «طرح» باید تبدیل به «برنامه» شده و سپس تبدیل به مصوبه قانونی شود ، البته این «طرح» به استناد بند 48 قانون بودجه سال 1390 و مجوز شماره 90/270426 مورخ 1390/11/12 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اجرایی شده، ولی کماکان سوال اینجاست که چگونه هنوز «طرح» نامیده می شود و اگر هنوز «طرح» است ، چگونه با چنین رقمی اجرایی می شود؟ مسئول نظارت بر گردش مالی این بودجه نجومی کیست و چه کسی باید بر آن نظارت کند تا به سرنوشت فساد مالی اخیر و یا سواستفاده مالی در بندر شهید رجایی دچار نشود؟

از سوی دیگر رقم افسانه ای تخصیص داده شده به این امر در حالیست که علیرغم فروش 40000 میلیارد ریال اوراق در سال گذشته ، هنوز گزارشی از روند هزینه کرد این مبلغ کلان در راه های کشور و خصوصا بزرگراه تهران – شمال ، اطلاع رسانی نشده است و در صورتی که هنوز اقدامی صورت نگرفته باشد ، تعهد بار مالی 82 هزار میلیاردی به دولت بعد منتقل خواهد شد!

به باور برخی کارشناسان ، انتشار گسترده  اوراق مشارکت که مجوز آن از سوی مجلس برای بخش های دولتی صادر شده تا کمکی به حل مشکلات بازار طلا و ارز نموده و نقدینگی را سامان ببخشد ، به مفری برای دولت تبدیل شده تا در یک سال پایانی بخش عمده ای از کسری بودجه خود را جبران نماید و تعهدات آن را به دولت و یا دولتهای بعدی منتقل نماید.

لازم به ذکر است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی بخش‌های درآمدی لایحه بودجه 91به شرکت‌های وابسته و تابعه وزارتخانه‌های نیرو، نفت، راه و شهرسازی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی اجازه دادند تا سقف 150 هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های انتفاعی دارای توجیه فنی، اقتصادی و مالی خود اوراق مشارکت ریالی با تضمین خود منتشر کند. همچنین در بند دیگری به دولت مجوز دادند تا مبلغ 50 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی با تضمین خود و با بازپرداخت اصل و سود آن به منظور اجرای طرح‌های انتفاعی خود منتشر کند؛ از همین رو نظارت جدی مجلس ، دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و دیگر نهادهای نظارتی بر اجرای این امر در سال 91 مساله ای بسیار ضروری است تا بدهی و تعهدات عظیم بر گردن دولت های بعدی ، نظام و مردم تحمیل نشود.

بيكاری 40 هزار نيروی كار آموزش‌ديده در بروجرد


استان لرستان رتبه نخست بیکاری کشور و شهر بروجرد نیز مقام اول بیکاری در اين استان را داراست.

ایلنا: دبیر اجرایی خانه کارگر بروجرد از بیکاری به عنوان بزرگ‌ترین چالش استان لرستان یاد کرد و گفت: استان لرستان رتبه نخست بیکاری کشور و شهر بروجرد نیز مقام اول بیکاری در اين استان را داراست. 

محمد گودرزی در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار كرد: به رغم همه آمارهایی که در زمینه اشتغال ارائه می‌شود همچنان درخواست‌ اصلي مردم استان در رابطه با اشتغال است. 

او افزود: علي‌رغم اینکه بیش از ۴۰ هزار نیروی آماده به کار و تحصیل کرده در بروجرد وجود دارند متاسفانه نيمي از واحد‌های تولیدی شهرکهای صنعتی بروجرد تعطیل شده و یا در شرف تعطیلی هستند. 

گودرزي با اشاره به اینکه اکثر صاحبان و مالکان صنایع تولیدی از اختصاص نیافتن یارانه‌ها در بخش تولید گله‌مند هستند، بيان کرد: نبود نقدینگی و کمبود مواد اولیه تولید کارحانجات صنعتی و تولیدی بروجرد را با بحران مواجه كرده است. 

این فعال کارگری از مسئولان خواست: در خصوص مشکلات واحد‌های تولیدی و بیکاری نیرو‌های آماده بکار و تحصیل کرده چاره اندیشی کنند و دلسوزانه نسبت به پیگیری و رفع مشکلات مردم اقدام نمایند. 

زنان فاتحان فردا





به پاس دفاع از حقوق بشر، نسرين ستوده كانديداي جايزه 2012مارتین انالز 

نسرین ستوده نویسنده و وکیل دربند دادگستری به عنوان نامزد دریافت جایزه حقوق بشری سال 2012 بنیاد مارتین انالز برگزیده شد. خانم ستوده به همراه «لون سوات» از کامبوج و همچنین «مرکز حقوق بشر بحرین» نامزدهای دریافت جایزه امسال بنیاد مارتین آنالز می باشند که نفر برگزیده در جزیان مراسم سالانه این بنیاد در یازدهم نهرماه سال جاری در شهر ژنو معرفی خواهد شد.

جایزه مارتین اِنالز برای مدافعان حقوق بشر که به منظور تشویق و محافظت مدافعین حقوق بشر و جلب کردن توجه رسانه‌ها به مناطقی که در آن حقوق بشر رعایت نمی‌شود همه ساله به یکی از مدافعان یا سازمان های برجسته دفاع از حقوق بشر که در مبارزه علیه نقض حقوق بشر شجاعانه و به روش‌های نوآورانه فعالیت چشمگیری داشته باشند، اعطا می گردد.

پیش از این نیز عمادالدین باقی، روزنامه نگار، فعال حقوق بشر و موسس انجمن دفاع از حقوق زندانیان در سال 2009، و اکبر گنجی نویسنده، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی در سال 2006 برنده این جایزه برجسته حقوق بشری شده بودند.

نسرین ستوده 48 ساله در حال حاضر در حال سپری کردن دوران محکومیت شش ساله خود به اتهام «تبلیغ علیع نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی» در زندان اوین تهران می باشد. بازداشت وی در شهریورماه 1389، و دادگاه وی گمان می رود که در ارتباط به دفاع شجاعانه وی از «موکلین بازداشت شده وی در جریان وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88» از جمله مصاحبه با چندین رسانه و سازمان حقوق بشری در مورد پرونده هایش باشد. خانم ستوده ابتدا به 11 سال زندان محکوم شده بود که محکومیت وی در شهریورماه سال جاری کاهش یافت.

خانم ستوده مهرماه سال گذشته همچنین جایزه نخست انسانیت انجمن قلم کانادا که به نویسنده ای که «فراتر از مرزهای جغرافیایی و الهام بخش پیوند فرهنگ ها» فعالیت کرده باشد را دریافت کرد. فروردین ماه سال گذشته نیز انجمن قلم آمريکا، نسرين ستوده، نويسنده، وکيل، و يکی از رهبران جنبش زنان و مدافع حقوق کودکان در ايران را به عنوان برندۀ جايزۀ ۲۰۱۱ انجمن قلم/جايزۀ آزادی برای نوشتن باربارا گلداسميت معرفی کرد.

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی

تحریمها؛ جلوگیری از خدمات ماهواه ای به رژیم تهران

رادیو آلمان: سنای آمریکا روز پنجشنبه طرحی را به رأی می‌گذارد که حلقه تحریم‌ها علیه ایران را تنگ‌تر می‌کند. این تحریم‌ها از صنایع نفت و سیستم بانکی ایران تا ارائه خدمات ماهواره‌ای به شبکه‌های دولتی ایران را در بر می‌گیرند. یک مشاور دمکرات در سنای آمریکا می‌گوید، بسته‌ی جدید شرکت‌های ماهواره‌ای اروپایی را که به شبکه‌های دولتی ایران خدمات ارائه می‌کنند، تحریم می‌کند.

هری رید، رئیس فراکسیون دمکرات‌ها در مجلس سنای آمریکا، روز پنجشنبه (۱۷ مه / ۲۸ اردیبهشت به وقت محلی) از نمایندگان سنا خواهد خواست، به بسته‌ی تحریمی جدیدی علیه ایران رأی دهند. این بسته‌ی جدید، آن‌طور که خبرگزاری رویترز نوشته است، بر پایه‌ی طرحی بنا شده که در فوریه سال جاری از تصویب کمیته بانکداری سنای آمریکا گذشت؛ همان طرحی که با هدف قطع خدمات سویفت به سیستم بانکی ایران تنظیم شد.

طرح یادشده را رید در ماه مارس به سنا آورد، اما برخی از جمهوری‌خواهان آن را رد کردند. این دسته از سناتورهای جمهوری‌خواه خواستار افزودن بندهایی به طرح بودند؛ از جمله این‌که شرکت‌های ارائه‌کننده‌ی خدمات بیمه‌ای به بخش بازرگانی ایران مشمول تحریم‌ها شوند.

طرح جدید حاوی پاره‌ای تغییرات و یک سرفصل کاملا جدید است. یک مشاور دمکرات در سنای آمریکا می‌گوید، بسته‌ی جدید شرکت‌های ماهواره‌ای اروپایی را که به شبکه‌های دولتی جمهوری اسلامی خدمات ارائه می‌کنند، تحریم می‌کند.

این بسته هم‌چنین دیگر خدمات‌دهنده‌ها مانند سویفت را هم از معامله با طرف ایرانی منع می‌کند. نهادهای کشورهای سوم هم از دسترسی به سیستم بانکداری الکترونیکی طرف ایرانی منع شده‌اند.

از قرار آن دسته از بانک‌های خارجی که مقدمات تراکنش‌های مالی صنایع نفت و شرکت‌های فعال در زمینه نقل و انتقال نفت ایران را فراهم می‌کنند، نیز در کانون توجه بسته‌ی تحریمی جدید هستند. این بسته علاوه بر این سعی می‌کند کاستی‌های تحریم‌های پیشین را نیز برطرف کند.

بسته‌ی جدید همچنین در بندی غیرالزام‌آور از دولت آمریکا می‌خواهد تحریم‌ها علیه شرکت‌های بیمه‌کننده‌ی محموله‌های نفتی ایران و شرکت‌های حمل‌کننده‌ی نفت ایران را گسترش دهد.

خوش‌بینی به تصویب طرح جدید

"کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل" (آیپک) نیز از قرار از تحریم‌های جدید حمایت کرده است. آیپک یکی از لابی‌های قدرتمندِ موافق اسرائیل در آمریکاست. یک مشاور ارشد جمهوری‌خواه کنگره‌ی آمریکا پیش‌بینی کرده است که طرح مورد نظر هری رید با موافقت مجلس سنای ایالات متحده روبه‌رو شود: «آیپک این طرح را تأیید و از آن به شدت حمایت کرده و جمهوری‌خواهان را هم فرا خوانده تا همین رویه را در پیش بگیرند».

به گفته‌ی رابرت منِندِز، سناتور دمکرات آمریکا و معمار تحریم‌ها، «ایران یا باید برای پایان‌دادن به برنامه‌ی هسته‌ای خود با میل همکاری کند، یا ما این کشور را با تحریم‌های فلج‌کننده به این کار وادار می‌کنیم».

هاوارد برمن، نماینده‌ی ارشد دمکرات در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، نیز معتقد است که تحریم‌های گسترده‌تر ممکن است به تغییر سیاست‌های هسته‌ای تهران منجر شود. وی در عین حال از دولت باراک اوباما خواست، شرکت‌های چینی‌ای را در دایره‌ی تحریم‌ها قرار دهد که همچنان نفت ایران را می‌خرند، پول آن را پرداخت می‌کنند و آن را جابه‌جا می‌کنند.

مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن را جمهوری‌خواهان در دست دارند، نسخه‌ای مشابه از بسته‌ی تحریمی جدید را در ماه دسامبر تصویب کرد. اگر مجلس سنا روز پنجشنبه به بسته‌ی مورد نظر هری رید رأی مثبت دهد، دو مجلس آمریکا بایست اختلافات احتمالی موجود در دو نسخه را برطرف کنند.

تحریم‌های پیشین ایالات متحده‌ی آمریکا در مورد صنایع نفت و سیستم بانکی ایران مشکلات فراوانی را برای جمهوری اسلامی در پی داشته است. در روزهای اخیر خبری منتشر شد مبنی بر این‌که نفتکش‌های ایرانی برای دورزدن تحریم‌ها با رادار خاموش در آب‌های بین‌المللی حرکت می‌کنند.

شاهین نجفی؛ فتوای قتل دو آخوند جنایت پیشه دیگر

آیت‌الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید شیعیان، اعلام کرد: «خواننده بسیار خبیثی که به امام ‌هادی توهین کرده،‌ در حقیقت مرتد و در حکم "سابّ النبی" است».

به گزارش خبرگزاری فارس در قانون مجازات اسلامی در ماده ۵۱۳ درباره "سبّ" (دشنام دادن و به کار بردن الفاظ رکیک) آمده است: «هرکس به مقدسات اسلام و یا هر یک از انبیاء عظام یا ائمه طاهرین(ع) یا حضرت صدیقه طاهره (س) اهانت نماید، اگر مشمول حکم ساب النبی باشد، اعدام می‌شود و در غیر این صورت به ‌حبس از یک تا پنج سال محکوم خواهد شد.»

آیت‌الله سبحانی ، روز پنجشنبه (۲۸ اردیبهشت / ۱۷ مه) گفت، این خواننده به همه قیدوبندها پشت‌پا زده و "به‌ ساحت امام‌ هادی‌ اهانت کرده است."


آیت‌الله‌ نوری همدانی هم خواننده هتاک را مرتد دانست  

به گزارش رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، روز چهارشنبه در درس خارج خود که با حضور طلاب و روحانیان در مسجد اعظم قم برگزار شد، اهانت به مقدسات مسلمانان و شیعیان را محکوم کرد.

وی با محکوم کردن اهانت صورت گرفته از سوی یک خواننده خارج نشین به ساحت امام هادی(ع) اظهار داشت: ما شکی نداریم که هرگونه اهانت و سبّ پیامبر(ص)، حضرت فاطمه زهرا و ائمه علیهم السلام موجب ارتداد است و هر کس مرتد شد حکم او معلوم است و این فرد نیز محکوم به ارتداد است.

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه به تحولات کشور اسلامی بحرین اشاره و جنایات آل خلیفه و آل سعود و سرکوب مردم این کشور را محکوم کرد.

وی با بیان اینکه بحرین زمانی بخشی از خاک ایران بود، طرح الحاق این کشور به عربستان سعودی را اقدامی کودکانه، نابخردانه و شکست خورده توصیف کرد و نسبت به آن واکنش نشان داد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تاکید کرد: متاسفانه کسانی که خود را خادمان حرمین شریفین می نامند، با لشکرکشی به بحرین مردم این کشور را سرکوب می کنند و ما امیدواریم خداوند ملت بحرین را از شر آنها نجات دهد.

درگیری و ضرب و شتم در دانشگاه هنر کرج

سایت آفتاب: نماینده تام الاختیار دانشگاه هنر در طرح جامع کرج گفت: پیش از ظهر امروز نیروی انتظامی کرج با ورود به دانشگاه هنر با هدف دیوارکشی در این دانشگاه زمینه‌های درگیری را به وجود آورد. 

سعید زاویه گفت: ورود عوامل نیروی انتظامی در یک روز نیمه تعطیل جای سئوال دارد. 

وی ادامه داد: اختلافات ملکی بر سر زمین این دانشگاه سال‌ها است که گریبان‌گیر مسئولان دانشگاه و دانشجویان بوده اما متأسفانه تا کنون اقدامی شایسته در این باره صورت نگرفته است. 

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر افزود: در چنین شرایط سیاسی که کشور نیازمند آرامش است اقدام نیروی انتظامی و عوامل دادستانی خارج از درایت و تدبیر بوده است. 

زاویه خاطرنشان کرد: طی تماس‌های مکرر با مسئولان ذیربط از جمله استانداری، هیچ پاسخی دریافت نشده است. 

وی اظهار داشت: امروز حدود 300 نفر از عوامل نیروی انتظامی با ورود به دانشگاه با همراهی لودر و بیل مکانیکی قصد اجرای یک حکم حقوقی را در این دانشگاه داشتند که با مقاومت حراست دانشگاه مواجه شده و همین مسئله منجر به درگیری و ضرب و شتم عده‌ای از کارکنان این دانشگاه شد. 

زاویه تأکید کرد: زمین این دانشگاه حدود 40 سال است که در خدمت دانشگاه هنر بوده و ملک آن محسوب می‌شود. 

وی افزود: هم اکنون نیروی انتظامی در محوطه دانشگاه حضور دارد و همین مسئله را پیچیده‌تر کرده است. 

این مسئول تصریح کرد: باتوجه به این که خوابگاه دانشجویان نیز در این مکان وجود دارد، تعدادی از نیروهای خود را برای آرامش دادن به دانشجویان مستقر کرده‌ایم، اما با توجه به جوان بودن دانشجویان و حضور نیروی انتظامی در این محیط آموزشی نمی‌توانیم به طور کامل بر عکس العمل دانشجویان احاطه داشته باشیم. 

به گزارش فارس، زاویه گفت: صدور حکم دیوارکشی از سوی دادستانی بدون این که بدانند این حکم در چه مکانی و در چه زمانی اجرا شود بی‌تدبیری است.

نرگس محمدی به زندان زنجان منتقل شد

"تقی رحمانی" همسر "نرگس محمدی" نايب رييس کانون مدافعان حقوق بشر می گويد خانم محمدی از بهداری زندان اوين به زندان زنجان منتقل شده است .

نرگس  محمدی، دوم ارديبهشت ماه، پس از احضار به اداره اطلاعات زنجان بازداشت شد .

تقی رحمانی در گفتگو با راديو فردا گفت:" نرگس محمدی در حالی به زندان زنجان منتقل شده که اين زندان فاقد بند سياسی  است ." 

هشدار مجدد بحرین به رژیم تهران؛ در امور ما دخالت نکنید

رادیو فرانسه: شیخ خالد بن احمد آل خلیفه- وزیر امورخارجۀ بحرین، از جمهوری اسلامی ایران خواست دست از مداخله در امور داخلی بحرین بردارد.

وزیرامورخارجۀ بحرین ضمن دفاع از طرح وحدت این کشوربا دیگر کشورهای عرب خلیج فارس و از جمله عربستان سعودی در اشاره به نمونه‌ای از مداخلات ایران گفت بارها از مقامات جمهوری اسلامی ایران سخنانی از نوع «بحرین استان چهاردهم ایران است و مردم بحرین خواهان بازگشت به آغوش مام میهن هستند» به گوش می رسد.

وزیر امورخارجۀ بحرین در گفتگوئی با خبرگزاری رسمی این کشور کوچک خلیج فارس گفت: پادشاهی بحرین مداخلات ایران در امور داخلی بحرین را رد می کند و این مداخلات و اظهارات را نه تنها علیه بحرین بلکه علیه تمامی کشورهای عرب خلیج فارس اعم از امارات، کویت و بویژه عربستان سعودی می داند.

روابط جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عرب خلیج فارس بویژه بحرین و عربستان سعودی پس از اعلام طرح ریاض برای وحدت با بحرین و در پی آن با دیگر کشورهای عرب خلیج فارس به شدت به تیرگی گرائیده است.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ایران دیروز با صدور بیانیه ای از مردم خواست پس از برگزاری نماز جمعۀ فردا علیه این طرح دست به تظاهرات بزنند و «نفرت و انزجار خود از رژیم های دست نشاندۀ عربستان و بحرین» را ابراز کنند.

طرح آمريكا برای حمله نظامی به جمهوری اسلامی

سایت حکومتی پژواک: كانال دوم تلويزيون اسرائیل در بخش اخبار چهارشنبه شب خود مدعي افشاي طرح نظامي آمريكا عليه ايران شد.

" نير دفوري " خبرنگار امور نظامي این شبکه  اعلام كرد ، سفير آمريكا می گوید كه طرح نظامي واشنگتن براي حمله به تاسيسات اتمي ايران آماده و بارها مورد آزمايش قرار گرفته است و ارتش براي اجراي عمليات در انتظار دريافت دستور كاخ سفيد است.

"دان شابيرو " سفير آمريكا در اسرائیل، در نشست پشت درهاي بسته روز دوشنبه با شماري از مسوولان اسرائیلی در تل آويو ، درعين حال اعلام كرد بهتر بود پرونده هسته اي ايران از راههاي ديپلماتيك و با اعمال تحريم هاي اقتصادي وسياسي عليه تهران حل و فصل مي شد.

به ادعاي شبكه تلويزيوني اسرائيل يك خبرنگار اسرائيلي از روزنامه " ماكور ريسون" توانسته است سخنان سفير آمريكا را در تل آويو ضبط و نوار آن را از طريق كانال دو تلويزيون اسرائيل منتشر كند.

تلويزيون اسرائيل اين سخنان را مهترين پيام تهديد آميز عليه ايران دانست كه در آن يك مسوول آمريكايي به طور رسمي از عمليات نظامي عليه تهران سخن گفته است.

بانک ژاپنی معامله با رژیم ایران را متوقف کرد

بی بی سی: یک بانک ژاپنی اعلام کرده که مراودات بانکی خود با دولت ایران را براساس حکم قضایی صادر شده در آمریکا متوقف کرده است.

روز پنجشنبه، ۲۸ اردیبهشت (۱۷ مه)، سخنگوی بانک توکیو - میتسوبیشی یو اف جی گفت که قاضی دادگاهی در نیویورک در ارتباط با پرونده بمب گذاری در مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت در سال ۱۹۸۳، حکم کرده است که دارایی های ایران نزد این بانک مسدود و مراودات بانک با دولت ایران متوقف شود.

سخنگوی بانک ژاپنی افزوده است که مبلغ دو میلیارد و ششصد میلیون دلار دارایی دولت جمهوری اسلامی نزد این بانک مسدود شده است هر چند وی در مورد میزان کل سپرده های ایران نزد این بانک و صاحبان این سپرده ها توضیح بیشتری نداد.

این حکم اوایل ماه جاری و به نفع دو تن از مصدومان بمب گذاری سال ۱۹۸۳ صادر شد اما به گفته سخنگوی بانک توکیو میتسوبیشی، اموال مسدود شده معادل مبلغی است که یک دادگاه دیگر آمریکایی در سال ۲۰۰۷ برای پرداخت خسارت به خانواده های قربانیان این بمب گذاری لازم تشخیص داده بود.

سخنگوی بانک توکیو میتسوبیشی گفته است که حکم قاضی دادگاه نیویورک نه تنها شامل عملیات این بانک در آمریکا می شود، بلکه فعالیت آن در ژاپن را هم در بر می گیرد که، به گفته او، از نظر قوانین ژاپن "محل ایراد است."


دستور مسدود کردن اموال ایران به حمله انتحاری به پایگاه نیروهای چند ملیتی در بیروت ارتباط دارد

وی افزود که به همین دلیل، بانک در نظر دارد نسبت به این حکم استیناف خواهی کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بخش عمده امور بانکی مربوط به پرداخت های نفتی ژاپن به ایران از طریق بانک توکیو میتسوبیشی صورت می گیرد و یاسوهیرو ساتو، مدیر موسسه مالی میزوهو و رئیس انجمن بانکداران ژاپنی گفته است که قطع اینگونه مراودات "امنیت انرژی ژاپن را به مخاطره می اندازد."

تصمیم بانک ژاپنی به ماجرای انفجار شدید در مقر تفنگداران دریایی آمریکا در جریان جنگ داخلی لبنان ارتباط دارد که در جریان آن، ۲۴۱ نظامی آمریکایی و بیش از پنجاه نظامی فرانسوی کشته و شمار دیگری زخمی شدند.

انفجار بیروت
واحدهای تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت به عنوان بخشی از نیروهای چند ملیتی به جنگ داخلی لبنان به آن کشور اعزام شده بودند تا به منظور خاتمه دادن به این جنگ، در کنار واحدهایی از ارتش فرانسه، بریتانیا و ایتالیا، بر خروج افراد مسلح سازمان آزادیبخش فلسطین از بیروت نظارت کنند.

جنگ داخلی لبنان در سال ۱۹۷۵ و با ورود نیروهای اسرائیلی به خاک آن کشور آغاز شد که هدف خود را خارج کردن افراد مسلح سازمان آزادیبخش فلسطین از لبنان اعلام کرده بودند.

واکنش متفاوت گروه های مختلف سیاسی و قومی لبنان به اقدام اسرائیل به درگیری نظامی و جنگ داخلی منجر شد که تا سال ۱۹۹۰ ادامه یافت و براساس برخی تخمین ها، بیش از دویست هزار کشته برجای گذاشت و ویرانی های گسترده ای به بار آورد.


مقامات آمریکایی حزب الله وابسته به جمهوری اسلامی را مسئول انفجارهای انتحاری بیروت دانسته اند

روز ۲۳ اکتبر سال ۱۹۸۳، رانندگان دو کامیون حامل مواد منفجره در یک عملیات انتحاری، پایگاه تفنگداران دریایی آمریکا و سربازان فرانسوی در بیروت را هدف حمله قرار دادند و باعث وقوع انفجاری عظیم در این محل شدند.

کمتر از یک سال بعد، دولت وقت آمریکا تحت فشار افکار عمومی و خواست کنگره آن کشور، نیروهای خود را از لبنان خارج کرد.

در آن زمان، تعدادی از گروه های مسلح فعال در لبنان مسئولیت این عملیات را برعهده گرفتند اما سرانجام، مقامات آمریکایی با استناد به تحقیقات خود، جنبش حزب الله لبنان را عامل برنامه ریزی و اجرای این عملیات معرفی کردند.

به گفته مقامات آمریکایی، این عملیات با حمایت مالی و فنی ایران صورت گرفت.

در سال ۲۰۰۷، دادگاهی در آمریکا پس از رسیدگی به شکایت جمعی از بازماندگان نظامیان کشته شده در این عملیات، دستور داد دولت ایران بیش از دو و نیم میلیارد دلار غرامت به آنان بپرازد و طی سال های اخیر، این خانواده ها فعالانه در صدد مسدود کردن اموال دولت ایران و دریافت غرامت بوده اند.

در عین حال، اقدام بانک ژاپنی براساس رای دادگاهی در نیویورک به نفع دو تن از نظامیان آمریکایی زخمی در انفجارهای بیروت صورت گرفته که دستور داده است از محل اموال مسدود شده ایران، بیش از چهل میلیون دلار به آنان پرداخت شود.

در حال حاضر تحریم های بانکی و نفتی شماری از کشورهای غربی علیه برنامه های اتمی ایران، این کشور را با دشواری هایی در فروش نفت و مهمتر از آن، دریافت عواید حاصله از آن مواجه کرده است و به گزارش رویترز، گروهی از سناتورهای آمریکایی در نظر دارند طرحی را برای تشدید این تحریم ها به تصویب برسانند.

کارشناس اقتصادی: نرخ تورم بيش از 30درصد است


فرارو: يك استاد دانشگاه و كارشناس مسايل اقتصادي گفت: «به اعتقاد من نرخ تورم بيش از آن چيزي است كه دولت اعلام كرده و اكنون شرايط تورمي در كشور به لحاظ تورم انتظاري بسيار بيشتر از ارقامي است كه اعلام مي‌شود.»

علي قنبري گفت: «متاسفانه بانك مركزي نرخ تورم را كمتر از مركز آمار ايران اعلام كرده كه همين موضوع باعث ايجاد شك و شبهه‌هايي ميان كارشناسان اقتصادي، مسوولان سياسي، نمايندگان مجلس و حتي برخي مراجع در قم شده كه معتقدند نرخ تورم كمتر از آنچه كه در جامعه وجود دارد، اعلام مي‌شود.»

وي ادامه داد: «اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها، بحث تحريم‌ها، وضعيت نامناسب توليد و شرايط اقتصادي و اجتماعي كشور موجب فزوني تقاضا بر عرضه شده كه در مجموع باعث روند صعودي تورم در جامعه شده است.»

اين استاد دانشگاه درباره نرخ تورم واقعي در كشور گفت: «با توجه به حداقل همان سبد كالايي كه اكنون در جامعه مطرح است مانند خوراك، پوشاك و مسكن كه وزن بالايي در سبد كالايي دارند، به نظر مي‌رسد كه نرخ تورم بيش از 30درصد است.»

قنبري در پاسخ به اين سوال كه اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها چه تاثيري بر نرخ تورم خواهد داشت، گفت: «به اعتقاد من اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها در شرايط كنوني خيلي مناسب نيست؛ زيرا هم رشد اقتصادي كشور پايين است و هم شرايط ناآرام اقتصادي را شاهد هستيم و هم سرمايه‌هاي اجتماعي در جامعه پايين و اعتماد مردم به دولت در حداقل قرار دارد و در نازل‌ترين شرايط است و اين موارد به تورم دامن مي‌زند.»

اين استاد اقتصاد دانشگاه تربيت مدرس ادامه داد: «خصوصا اينكه قرار است در فاز دوم هدفمندي عمده درآمد دولت از محل افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي باشد كه من فكر مي‌كنم اين موضوع به‌شدت تورم را افزايش خواهد داد.» 

اعدام دستکم ده تن دیگر در کرمانشاه و اردبیل


دستگاه قضايی حکومت اسلامی 10 تن دیگر را در کرمانشاه و اردبیل اعدام کرد. اتهام این افراد قاچاق مواد مخدر عنوان شده است.

خبرگزاری فارس نوشت: با صدور و اجرای احکام صادره از سوی دادگاه انقلاب شهرستان کنگاور هفت نفر از محکومان و مجرمان در زندان مرکزی کرمانشاه به دار مجازات آویخته شدند. همچنین سه قاچاقچی در محوطه زندان مرکزی اردبیل اعدام شدند.

این در حالیست که هفته گذشته نیز دستکم 9 نفر را اعدام کردند و دادستان جنايتکار رژیم در تهران جعفری دولت آبادی در کنفرانس خبری چند روز پيش اعلام کرد که اعدامهای بيشتری در دستور حکومت اسلامی است. 

حکم سیلی به نماینده رژیم در شیراز صادر شد


سایت اعتدال: در ۲۱ مهر ماه سال ۱۳۸۹ هنگامی که نطق میان دستور نمایندگان مجلس شروع شد جلسه ای با حضور ۱۴ تن از نمایندگان استان فارس در مورد تغییر و تحول مدیریتها در استان برگزار میشود که پس از صحبت های  سیداحمدرضا دستغیب( فخرالدین) نماینده شیراز، نصرالله کوهی باغ اناری نماینده سروستان، خرامه و کوار به سوی دستغیب حمله ور شده و با سیلی به صورت وی میزند به طوری که عینک دستغیب خرد و صورت وی سرخ میشود.

کار بدین جام ختم نمی شود و کوهی باغ اناری با انتشار بیانه و نیز طرح مباحثی از جمله اتهام ضد ولايت فقيه و همگامي با فتنه گران و... در رسانه ها، به افترا و تهمت علیه دستغیب میپردازد.

احمدرضا دستغیب با طرح شکایت در دادسرا، علیه کوهی باغ اناری اعلام جرم میکند که جلسه دادگاه برگزار میشود و چند تن از نمايندگان استان فارس در دادگاه حاضر و در مرحله بازپرسي اظهارات و ادعاي شاكي را مورد تاييد قرارداده و علیه کوهی باغ اناری شهادت میدهند.

در نهایت شعبه ۷۸ دادگاه کیفری استان تهران در تاریخ ۱۰ آبان ماه ۱۳۹۰ اقدام به صدور حکم می کند. 

در حکم دادگاه آمده است: بر حسب کیفرخواست صادره از سوی دادسرای کارکنان دولت، آقای نصرالله کوهی باغ اناری متهم است به ایراد ضرب عمدی و نشر اکاذیب و توهین نسبت به شاکی آقای سيد احمد رضا دستغیب که پس از بررسی اوراق و محتویات پرونده ، دادگاه بدين شرح مبادرت به صدور رای مینماید.

مهمترين مواردي كه در راي دادگاه اعلام شده بدين شرح است: 

دادگاه با توجه به شکایت شاکی در دادسرا و دادگاه و اظهارات مطلعین که همگی نمایندگان مجلس هستند و اظهارات شاکی را تایید کرده اند و نیز صورتجلسه نمایندگان و گواهی پزشک قانونی مبنی بر قرمزی لاله گوش که در اثر اصابت جسم سخت ایجاد شده است. و نیز مفاد بیانیه متهم که اظهار شده شاکی ضد ولایت فقیه است و با لباس روحانیت به دنبال نان و روزی وافر است و همراه با فتنه گران است؛ بزهکاری متهم نزد دادگاه محرز و مطابق با مواد بند د از ماده ۴۸۴ و ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی است . 

بنا بر این دادگاه متهم را به پرداخت سه ربع دینار از بابت دیه سرخ (قرمز) شدن گوش راست به نفع شاکی محکوم می کند. 

ضمنا چون بزه انتسابی متصرف از ماده ۶۱۴ و تبصره آن است جنبه عمومی ندارد. همچنین دادگاه متهم را به استناد ماده ۶۹۸ و با رعایت بند ۳ و ۵ از ماده ۲۲ قانون مجازات اسلامی به پرداخت ۲ میلیون تومان جزای نقدی بدل از حبس با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم میکند.

در این رابطه سیداحمدرضا دستغیب (فخرالدین) می گوید: هدف من از پیگیری و طرح شکایت در مراجع قضایی، جلوگیری از چنین رفتارهاي غیر اخلاقی و غیر انسانی در جامعه بود و هیچگونه نفع شخصي برای من متصور نبوده است.

عضو هيات رييسه کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به سیلی اخیری که رییس سازمان هدفمندی یارانه ها به گوش حسینی دیگر نماینده مجلس زده است می گوید: اگر هيات رييسه مجلس طبق آيين نامه داخلي به وظيفه قانوني خود عمل مي كرد شاهد تكرار چنین رفتارهايی در خانه ملت و مقابل خبرنگاران و دیگر نمایندگان نبوديم.

وی در پاسخ به اینکه بنا دارید مقادیر دیه تعیین شده را از کوهی باغ اناری نماینده سروستان دریافت کنید می گوید: با پیگیری این شکایت، سند معتبر و ماندگاری برای مجالس و جامعه بر جای گذاشتم.

دستغيب در خصوص نظر نهايي خود در مورد نحوه اجراي راي دادگاه ميگويد: دستم را آلوده نخواهم كرد.

دستغيب با تاكيد بر اينكه حاضر نيست بيش از اين در مورد رفتار نماينده كوار صحبت كند ميگويد: نظراتم را در اين رابطه در گذشته اعلام كرده ام.

دستگیری یک هموطن بهایی 85 ساله در بیرجند




 کمیته گزارشگران حقوق بشر- ماموران امنیتی قریه خوسف از توابع شهرستان بیرجند، ظهر روز یکشنبه 24 اردیبهشت 91 بدون ارائه حکم به منزل محمد حسین نخعی وارد شده و به تفتیش منزل و بازرسی وسایل شخصی وی پرداختند. 

ماموران مقدار زیادی کتب دینی بهائی و وسایل شخصی چون آلبوم عکس خانوادگی و دفتر تلفن او را با خود بردند، و وی را نیز به اداره اطلاعات شهرستان احضار کردند.

محمد حسین نخعی اکنون 85 ساله است و با همسر خود که ایشان نیز 88 سال دارند در روستایی دور افتاده زندگی می‌کنند.

وی پس از انقلاب مدت 5 سال را در زندان‌های جمهوری اسلامی سپری کرده‌ است.

سختی های زنان کارگر با کاهش درآمد و افزایش هزینه ها


شهرزادنیوز: با عقب ماندن درآمد خانواده‌های کارگری از هزینه های رو به افزایش زندگی و تنزل آنها به زیر خط فقر، کودکان این خانواده ها نیز در معرض انواع آسیب های جسمی و روحی قرار می گیرند و زنان کارگر یا زنانی که همسرشان کارگر است نیز با سختی های بیشتری دست به گریبانند.

سهیلا جلودار زاده، مسئول "کانون خواهران خانه کارگر"، در گفتگویی با ایلنا، در این رابطه از جمله گفت که زنان را باید به دو دسته تقسیم کرد؛ اول زنانی که خودشان کارگر هستند و دوم زنانی که شوهرانشان کارگر هستند. زنان کارگر مساله نگهداری فرزندانشان را نیز دارند. تامین هزینه‌های نگهداری فرزند، با توجه به اینکه کارخانه‌ها بسیاری از محل‌های نگهداری فرزندان را حذف کرده‌اند و هزینه‌ای که در اختیارشان می‌گذارند یک ‌سوم هزینه مهدهای کودک نیست، همه دردی برای زنان کارگر است. وی افزود که مهم ‌تر از همه، تهدید شغلی و خطر از دست دادن همین شغل موجود و فرصت‌های کاری است که بر نگرانی آنها می افزاید.

وی در ادامه به زنانی که شوهرشان کارگر است پرداخت و گفت که آنان مسئولیت سنگینی دارند و باید به نوعی دخل و خرج خانواده را متعادل کنند تا با دستمزد ناچیز شوهرشان برابری کند و بتواند پاسخگوی نیازهای فرزندانی باشد که در این جامعه تنوع‌گرا در حال تحصیل و زندگی هستند.

به گفته وی، فرزندان این خانواده ها در خطر آسیب های زیادی هستند و ممکن است که به خاطر عدم پاسخگویی درآمد خانواده برای رفع نیازهایشان به شغل هایی مانند واسطه‌گری و دلالی و حتی شغل‌های ناموجه دیگری که درآمد بیشتری دارد، روی بیاورند.

ورزشکار مشهور ایرانی، پناهنده شد؟


انتخاب : برخي رسانه‌هاي غير رسمي فارسي زبان اروپايي خبر از پناهندگي محمد عاكفيان عضو سابق تيم ملي دووميداني ايران دادند.

به گزارش انتخاب به نقل از ايسنا، يكي از رسانه‌هاي فارسي زبان كشور سوئد مدعي شده محمد عاكفيان عضو سابق تيم ملي دووميداني ايران روز دوشنبه (7 مي) درخواست پناهندگي خود را به مقامات سوئدي ارائه كرده است.

اين وب‌سايت همچنين در گزارشي چند جمله نيز از عاكفيان منتشر كرده كه اين ركورددار سابق دوي 400 متر ايران در گفته‌هايي كه منتسب به اوست، از مسئولان ورزش و فدراسيون دووميداني انتقاد كرده و علت پناهندگي‌اش در سوئد را همين مسئله اعلام كرده است.

تاكنون هيچ كدام از مسئولان فدراسيون دووميداني و وزارت ورزش اين موضوع را تاييد يا تكذيب نكرده‌اند.

بنا بر اعلام برخي دست‌اندركاران فدراسيون دووميداني، عاكفيان در هفته‌هاي گذشته چند بار براي اخذ مجوز رسمي خروج كشور براي حضور در رقابت‌هاي بين‌المللي و بويژه اروپايي در فدراسيون حاضر شده بود كه گويا اين مسئله از سوي رييس فدراسيون با جواب منفي مواجه شده بود چرا كه عاكفيان مدت زيادي است در مسابقه‌هاي معتبر حاضر نشده و وضعيت ركوردهاي او چندان مشخص نبود.

اين درخواست در حالي بوده كه عاكفيان در يكي دو سال اخير در مسابقه اي شركت نكرده بود. 

اعتصاب غذای زندانی سیاسی در زندان سپیدار اهواز


سحام نیوز: احمدرضا احمدپور روحانی منتقد و وبلاگ‌نویس و از اعضای جبهه‌ی مشارکت که در آخرین محکومیت خود در سال ۹۰ به سه سال حبس در تبعید در زندان سپیدار اهواز و ده سال تبعید در شهر ایذه محکوم شده بود، به علت شرایط بحرانی خود به سبب بیماری دست به اعتصاب غذای نامحدود تا رسیدن به خواسته‌های خود زده است.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، وی که در سال ۸۸ نیز به یک سال حبس محکوم شده بود، بعد از اتمام محکومیت خود به دلیل نوشتن نامه به سازمان ملل و ذکر بی‌عدالتی‌های دادگاه ویژه روحانیت مجددا محکوم شد .
احمدپور که از جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی است و به همین دلیل به طور مرتب زیر نظر پزشکان بوده است از آغاز دوره‌ی محکومیت جدید خود شرایط جسمانی‌اش وخیم‌تر شده و آلودگی هوای اهواز و گرد و غبار شدید نیز بیماری وی را تشدید کرده است . طبق اعلام پزشکی قانونی شهر اهواز، این زندانی سیاسی می‌بایست در مکانی خوش آب و هوا نگهداری شده و از شهر اهواز دور نگه داشته شود.
احمدپور چندی پیش از این نیز با انتشار دو نامه به رهبر جمهوری اسلامی با شرحی از اوضاع جسمانی خود از بی‌عدالتی‌های دستگاه قضا سخن گفته بود .
وی همچنین پیش تر، در سال ۸۴ از اعضای فعال ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در تهران بود.
این زندانی سیاسی از روز ۲۵ اردیبهشت سال ۹۱ با ارسال نامه‌ای به رئیس زندان آغاز اعتصاب غذای خود را اعلام کرده و گفته است که تا رسیدن به خواسته‌هایش دست از اعتصاب غذا بر نخواهد داشت حتی اگر منجر به مرگ وی شود.
نامه‌ی وی به شرح ذیر است :
بسمه تعالی
ریاست محترم زندان سپیدار اهواز
سلام علیکم
احترما پیرو نامه مورخه ۲۰ اردیبهشت سال ۹۱ به آگاهی می‌رسانم ضمن سپاسگزاری از زحمات و مساعدت منطقی و قانونی حضرت‌عالی بدینوسیله آغاز اعتصاب غذا در اعتراض به برخورد نا‌عادلانه‌ی مبتنی بر دشمنی و شکستن حریم قانون و شرع توسط مسئولان تصمیم‌گیرنده دادسرای ویژه روحانیت و ناامیدی از هرگونه رسیدگی قضایی به دادخواهی‌ها و تظلم‌خواهی‌ها در داخل کشور را اعلام می‌نمایم و تاکید می‌کنم این اعتصاب غذا تا آزادی بدون قید و شرط یا مرگ، تداوم خواهد داشت و از آنجایی که هیچ رفتار خردمندانه‌یی حاکم بر دستگاه ویژه روحانیت نسبت به آزادی‌ و وضعیت بیماری‌ام مشاهده نمی‌گردد، مرگ خود را حتمی دانسته و این مرگ را قصد عمدی از سوی عوامل اصلی دست اندرکار دادسرای ویژه روحانیت می‌دانم که جز برخورد کینه‌توزانه و انتقام‌جویانه‌ی مبتنی بر هب و بغض‌ها هیچ حریم قانونی و منطقی نمی‌شناسند .
آنچه لازم و وظیفه بود در دو نامه خطاب مقام رهبری نوشته‌ام که خود به پرونده‌ی جدید علیه من تبدیل شد و حتی اقدام به اعاده دادرسی در دستگاه ویژه غیرقضایی کردم که متاسفانه هیچ‌کدام کارساز نبوده و گوش شنوایی پیدا نشد .
حال امید دارم مرگ سخاوت‌گونه و معترضانه‌ام به عنوان یک روحانی مورد ستم و فدایی؛ حوزه‌های علمیه قم ، نجف ، مشهد و مراجع تقلید و مردم فهیم ایران و به خصوص ایل غیور بختیاری را به خود آورد و بیشتر از این در لاک سکوت نروند و فکری به حال بی‌عدالتی‌ها و قانون‌شکنی‌های دادسرای ویژه روحانیت و تظلم‌خواهی‌ها کنند .
درود خدا بر آزاداندیشان و عدالت‌جویان عرصه دین و دانش ، امید است مورد توجه و مغفرت خدای مهربان قرار بگیرم از همه‌گان طلب بخشش دارم .
سید احمد رضا احمد پور
زندان سپیدار اهواز
۹۱/۰۲/۲۵

نماینده پارلمان آلمان خواستار ملاقات با دانشجوی زندانی


سایت ندای آزادی: استفان رپ‌من، نماینده پارلمان آلمان طی نامه ای که به کنسولگری ایران در آلمان نوشته، اعلام کرد که حمایت از ضیا نبوی دانشجوی محروم از تحصیل و زندانی را به عهده گرفته است.

استفان رپ‌من که به پیشنهاد سازمان حقوق بشری جامعه جهانی برای حقوق بشر، در آلمان(فرانکفورت) ، حمایت از این فعال دانشجویی و دانشجوی محروم از تحصیل را به عهده گرفته در نامه خود به کنسولگری ایران نوشته است: “من در اینجا از شما می‌خواهم که برای آزادی سریع و بی‌قید و شرط سید ضیاالدین نبوی میانجیگری کنید، چرا که او هرگز موافق خشونت نبوده و اتهامات علیه خود را شدیدن رد کرده است. همچنین از شما در خواست می‌کنم که مجازات وحشت ناک ٧۴ ضربه شلاق انجام نشود. همچنین از مقامات رسمی ایران تقاضا دارم که آقای سیدضیا الدین نبوی حق دیدار با خانواده و همچنین وکیل و رسیدگی لازم پزشکی برای ایشان امکان پذیر گردد و داشتن حبسی منصفانه ضمانت شود.”

در بخشی دیگری از این نامه وب سایت سازمان حقوق بشری جامعه جهانی برای حقوق بشر آن را منتشر کرده، آمده است: “من از شما تقاضا دارم برای من این امکان را فراهم سازید که پسر خوانده خود را در زندان ملاقات کرده تا خود از نزدیک با شرایط زندان ایشان آشنا شوم. این موضوع همچنین می‌تواند برای دولت ایران جالب باشد، چرا که از این طریق حقوق انسانی در ایران و زندانهای ایران نشان داده می‌شود. طبق گفته آقای نبوی رییس جدید زندان می‌بایست شرایط بهتری برای زندانیان فراهم کند. مطمعن باشید که من با اشتیاق کامل این موضوع را دنبال خواهم کرد.”

ضیا نبوی، دانش آموخته دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در کنکور کارشناسی ارشد سال ۸۷ علیرغم کسب رتبه تک رقمی در رشته جامعه شناسی، “ستاره دار” و از تحصیل محروم شد. این دانشجوی محروم از تحصیل در راه‌پیمایی ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ دستگیر شده. او به ده سال حبس و تبعید در زندان ایذه محکوم شده است.

محکومیت سه شهروند بهایی و فعال حقوق کودکان در کرمان


خبرگزاری هرانا - سه شهروند بهایی و فعال حقوق کودکان در کرمان به نامهای سامان استوار، نهاله شهیدی و سحر بیرم‌آبادی هرکدام به دوسال حبس تعزیری و یک سال حبس تعلیقی محکوم شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دادگاه انقلاب شهر کرمان حکم سه شهروند بهایی و فعال حقوق کودکان را که در اسفند ماه سال ۸۹ به جرم سوادآموزی و کمک درسی به کودکان زلزله زده شهرستان بم دستگیر و پس از مدتی بازداشت به قید وثیقه آزاد شده بودند؛ اعلان کرد.

طبق این حکم سامان استوار، نهاله شهیدی و سحر بیرم آبادی هر کدام به دو سال حبس تعزیری و یک سال حبس تعلیقی محکوم شدند که حکم بدوی جهت تجدید نظر خواهی به دادگاه استان ارسال شد.

گفتنی‌ست، از جمله اتهامات افراد فوق الذکر تبلیغ آئین بهایی تحت اقدامات انساندوستانه بوده است.

بسیاری از كارخانجات توليد چای كشور تعطيل شده‌اند


ایلنا: نایب رئیس اتحادیه چایکاران اعلام کرد: به دلیل عدم اعمال سیاست‌های حمایتی بیش از ۳۰ درصد از کارخانجات تولید چای در کشور تعطیل شده‌اند.

پرویز شعبانی نایب رئیس اتحادیه چایکاران در گفتگو با خبرنگار ایلنا از کاهش میزان تولیدات چای طی هفت سال گذشته در کشور خبر داد و گفت: به دلیل عدم اعمال سیاست‌های حمایتی میزان تولیدات چای از سال ۷۶ با ۷۵ هزار تن، به ۳۰ هزار تن در سال گذشته رسیده است كه نشان‌دهنده كاهش 60 درصدي توليد است. 

او با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی برگ چای سبز متناسب با هزینه تولیدات نیست تصریح کرد: در حال حاضر ۴۰ درصد از کشاورزان باغ‌های چای سبز را‌‌ رها کرده‌اند و به مشاغل دیگر روی آورده‌اند. 

نایب رئیس اتحادیه چایکاران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کاهش میزان یارانه حمایتی دولت از چایکاران تصریح کرد: میزان یارانه حمایتی دولت از ۳۵ میلیارد به ۲۲ میلیارد تومان کاهش یافته است. از این رو پیش بینی می‌شود امسال نیز به مانند سال گذشته تعداد زیادی از چایکاران بیکار شوند. 

او با انتقاد از عدم ارائه کود به کشاورزان چایکار در سال جاری خاطرنشان ساخت: در صورت عدم اعمال سیاست‌های حمایتی دولت در سال جاری ۷۰ درصد از آن‌ها به مشاغل کاذبی از جمله دستفروشی روی خواهند آورد. 

تشدید سرکوب زنان به بهانه بدحجابی در حکومت اسلامی



همشهری‌آنلاین: طرح تشدید برخورد با بدپوششی، مانکن‌ها و بدحجابی از عصر چهارشنبه در میادین مهم شهر تهران، مراکز خرید و تفرجگاه‌ها آغاز شد.

مهر نوشت: طرح تشدید برخورد با بدپوششی، بدحجابی و مانکن‌ها در ادامه طرح امنیت محله محور از عصر چهارشنبه در تهران آغاز شد. 

در این طرح ماموران پلیس با استقرار در میادین مهم، مراکز خرید و تفرجگاه‌ها، با بدپوششی و بدحجابی برخورد می‌کنند.

این طرح در پی تماس شهروندان با پلیس برای برخورد با مانکن‌های خیابانی تشدید شده است.