۱۳۸۹ تیر ۲۲, سه‌شنبه

شهر دوسلدورف آلمان ۵۰ پناهجوی ایرانی را می‌پذیرد

رادیو آلمان: شورای شهر دوسلدورف آلمان با تقاضای احزاب سوسیال‌دمکرات و سبزهای این کشور مبنی بر پذیرش ۵۰ پناهجوی ایرانی موافقت کرد. این پناهجویان در چارچوب برنامه‌ی کمک‌رسانی سازمان ملل به آوارگان پذیرفته می‌شوند. در حال حاضر ۴ هزار پناهجوی ایرانی در ترکیه زندگی می‌کنند و در انتظار مهاجرت به کشورهای دیگر هستند. این افراد در پی برخورد با معترضان از ایران گریخته و در انتظار مهاجرت به کشورهای دیگر هستند. حزب سبزهای آلمان خواستار پذیرش بیشتر پناهجویان ایرانی در آلمان شده است.

هفت سال پس از قتل زهرا کاظمى ”فرهنگ مصونيت از مجازات“ در ايران هم‌چنان قربانى مى‌‌گيرد…









سازمان گزارشگران بدون مرز در اطلاعيه اى که منتشر کرده نوشته است: ۷ سال پس از قتل زهرا کاظمى ”فرهنگ مصونيت از مجازات“ در ايران هم‌چنان قربانى مى‌‌گيرد

٢٠ تيرماه ١٣٨٩ هفتمين سالگرد قتل زهرا کاظمى خبرنگار ايرانى‌تبار کانادايى در زندان اوين است.

هفت سال است که عاملان اين قتل از مصونيت کامل کيفرى بهره‌مندند. سکوت و انفعال نهادهاى بين‌المللى که حمايت‌گران رعايت حقوق بشرهستند، مساعد کننده اين مصونيت است. امروز بدرفتارى، تجاوز و شکنجه زندانيان در زندان‌هاى ايران به امرى رايج بديل شده است و آمران جنايات در زندانها پستهاى مهم نظام را اشغال کرده‌اند. از جمله آنها سعيد مرتضوى دادستان سابق تهران که يکى از متهمان اصلى قتل زهرا کاظمى است.

زهرا کاظمى خبرنگار ايرانى‌تبار کانادايى در دوم تير ماه ١٣٨٢ در حين عکس‌بردارى از تجمع خانواده‌هاى زندانيان در مقابل زندان اوين بازداشت شد. اين روزنامه‌نگار در مدت بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و در اثر ضربات وارده در ٢٠ تير ماه در بيمارستان نظامى بقيه‌الله اعظم جان سپرد. پس از تلاش اوليه در پنهان کردن علت واقعى مرگ وى، مقامات رسمى ايران در ٢٥ تير اعلام کردند که زهرا کاظمى در اثر ”ضربه ى مغزى“ در گذشته است. پيکر زهرا کاظمى با تعجيل بسيار چهارشنبه اول مرداد ماه بر خلاف خواست پسرش استفان هاشميان که در کانادا اقامت دائم دارد، در زادگاهش شيراز به خاک سپرده شد. خانم عزت کاظمى مادر زهرا کاظمى در هشت مرداد ماه ١٣٨٢ در مصاحبه‌اى اعلام کرد که از سوى مقامات رسمى ايران شديدا تحت فشار قرار گرفته بود تا موافقت کند دخترش در ايران به خاک سپرده شود. از همان فرداى خاکسپارى، استفان هاشميان تنها فرزند زهرا کاظمى خواهان نبش قبر و انتقال پيکر مادر خود به کانادا است.

وکلاى خانواده زهرا کاظمى بارها نسبت به روند رسيدگى پرونده از سوى دستگاه قضايى انتقاد کرده‌اند. در برگزارى دادگاههاى بدوى و تجديدنظر به وکلا اجازه داده نشد تا براى روشن شدن حقايق شاهدان خود را که برخى از آنها مسئولان بلندپايه دستگاه قضايى بودند به دادگاه دعوت کنند، از جمله سعيد مرتضوى دادستان عمومى و انقلاب تهران که شخصا در بازجويى از زهرا کاظمى شرکت و بنابه گفته‌ى بسيارى از شاهدان در ماجراى قتل وى دخالت مستقيم داشته است.

گزارشگران بدون مرز از دادخواهى استفان هاشمى عليه رژيم ايران در کانادا حمايت مى‌کند. فرزند زهرا کاظمى براى بازداشت، شکنجه و قتل مادر خود خواهان دريافت خسارت مادى و معنوى شده است. کانادا و اتحاديه اروپا براى پايان دادن به مصونيت از مجازات بايد فعالانه از دادخواست موجه وکلا و خانواده زهرا کاظمى حمايت کنند.

از سوى ديگر خانواده عبدالرضا تاجيک روزنامه‌نگار و عضو کانون مدافعان حقوق بشر که در ٢٢ خرداد دستگرى شده است، هم‌چنان از محل بازداشت وى بى‌اطلاع هستند. همکار بسيارى از روزنامه‌هاى توقيف شده از جمله فتح، بنيان، بهار و شرق در کمتر از يک سال براى سومين بار بازداشت شده است.

موارد ناپديد“ شدن فعالان و روزنامه‌نگاران پس از بازداشت خودسرانه از سوى مقامات امنيتى - قضايى و يا در هنگام بازداشت چنان افزايش يافته است که مى‌توان گفت به رويه‌اى تبديل شده است. امروز عبدالرضا تاجيک مىتواند به قربانى ديگرى دستگاه قضايى ايران تبديل شود.

گزارشگران بدون مرز يادآور مى‌شود بازداشت و نگهدارى مخفيانه زندانى شکلى از ”ناپديد کردن اجبارى“ و نقض حقوق بين‌المللى است و مى‌تواند از مصاديق جنايت عليه بشريت بشمار آيد. جامعه جهانى نبايد در اين باره سکوت کند