۱۳۸۹ آبان ۱۶, یکشنبه

"کلماکره" ششمین گنجینه بزرگ جهان در موزه های خارجی


بسیاری از اشیای تاریخی و ارزشمند غار کلماکره که سال 68 به صورت اتفاقی در لرستان کشف شد و از آن به عنوان یکی از 6 گنجینه بزرگ کشف شده در جهان یاد می کنند امروز در اختیار دلالان آثار تاریخی و موزه های فرانسه، آلمان و ژاپن است.

به گزارش خبرنگار مهر، غار کلماکره در شرق یکی از آخرین دره های صخره ای کوه آهکی مله و بخش مرکزی پلدختر در استان لرستان واقع شده است. پیشانی غار50/1  متر جلوتر از پایین دهانه آن است و این یکی از ویژگیهای غار کلماکره است که باعث پنهان ماندن آن از دیدگاه رهگذران، شکارچیان و شبانان بوده است.

حوضچه های پر از آب، دهلیزها و حفره هایی که مکان مخفی کردن اشیا درون غاربوده از جلوه های منحصر به فرد غار باستانی کلماکره به حساب می آید که به صورت اتفاقی توسط یک شکارچی پیدا شد.

اهالی منطقه می گویند پاییز سال 68 یک شکارچی محلی در تعقیب بز کوهی به این غار رسیده و آن را کشف کرده است. او در بازدید اول خود از این غار تنها یک سکه قدیمی پیدا کرد و آن را به عتیقه فروشی نشان داد. عتیقه فروش به او گفت به طور حتم در محلی که این سکه را پیدا کردی گنجی نهفته است.

شکارچی و همدستانش در ورود دوباره  به غار اولین گنجینه غار کلماکره که شامل سکه و تعدادی مجسمه نقره ای از اشکال حیوانات و جامهای نقره ای  را که مربوط به اوایل حکومت هخامنشی و اواخر دوره مادها بوده است از سقف غار کشف کردند و بسیاری از این آثار را به یغما برند.

وقتی اداره میراث فرهنگی آن زمان از این موضوع مطلع شد، کارشناسانش را به همراه جمعی از کوهنوردان کرمانشاه به بازدید از غار فرستاد. اما بعد از مدتی به این نتیجه رسیدند که ادامه کار کاوش بیهوده است و دیگر شی تاریخی در این غار وجود ندارد به همین دلیل غار را ترک کرده و تنها در محل ورودی غار دیواری  کشیدند تا قاچاقچیان وارد آن نشوند که این کار مانعی برای ورود قاچاقچیان به غار نشد.

زمانی که آوازه پایان عملیات حفاظتی اداره میراث فرهنگی به گوش همگان رسید حفاران دندانشان را برای حفاری غیرمجاز و یافتن اشیای تاریخی دیگر تیز کردند و گروه‌های مختلفی از دلالان، مال‌خرها، دزدها، جاعلان آثار هنری و حفاران ساده‌لوح نیز مناظر و نمادهای زیبای غار را به ویرانه‌های مخروبه تبدیل کرده و آثار دیگری را یافته و دزدیدند.

حفاظت نکردن میراث فرهنگی از غار ورود غارتگران را آسان کرد

روزبه میرزایی کارشناس گردشگری در این باره به خبرنگار مهر می گوید: حفاظت نکردن از این غار باعث شد تا ورود دوباره متخلفان به داخل غار صدمات جبران ناپذیرتری به جاذبه های منحصر به فرد غار وارد کنند. این افراد به دلیل اینکه تصور می کردند اشیای دیگری در این غار پیدا می کنند قسمتهای غیر قابل دسترس غار را شکافته و آن را تخریب کردند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: به دلیل اینکه سازمان میراث فرهنگی آن زمان نتوانست آنگونه که شایسته بود از این غار شگفت آور حراست کند اکنون فقط ستونهای در هم ریخته شده غار باقیمانده و تمام دیواره های آن توسط مواد منفجره تخریب شده است.

وی افزود: مجسمه های این غار عمدتا نقره ای و شامل اشکال حیوانات وحشی، تنگهای نقره ای با برجستگیهای بسیار زیبا، ریتون و سکه های طلا و نقره هستند که حدود 114 شی از آن گنجینه بزرگ، اکنون در موزه فلک الافلاک خرم آباد نگهداری می شود.

میرزایی با اعلام اینکه بسیاری از پدیده های توصیف ناپذیر و طبیعی این مکان شگفت انگیز و آثار2700  ساله آن به امید گنج یابی توسط سوداگران آثار عتیقه منهدم شد بیان کرد: بسیاری از اشیای تاریخی این غار که اکنون در موزه نگهداری می شود اموالی است که از سارقان کشف و ضبط شده است.

وی ادامه داد: بسیاری از اشیا سرقت شده از غار کلماکره توسط غارتگران آثار تاریخی فروخته شدند بنابراین هیچ کس از تعداد دقیق اشیا غارت شده از این غار‌ خبر ندارد.

اولین اشیای ضبط شده از سارقان توسط کمیته انقلاب اسلامی پل ‌دختر عبارت بودند از ماسک طلایی از چهره‌ انسان، سه عدد گوش کوچک حیوان از جنس نقره، سه عدد گوش بزرگ حیوان از جنس نقره، دو عدد میله فلزی منحنی داس مانند، سه قطعه شمش نقره.

اکنون بخشی از گنجینه نقره‌ای کلماکره شامل 114 شی در موزه فلک ‌الافلاک، صد شی در موزه ایران باستان، دو شی در استان ایلام و دو شی در تبریز و موجود است

اما دو شی تاریخی دیگر نیز که از این غار سرقت شده است در حال حاضر در موزه میهو ژاپن، 30 شی درموزه لور فرانسه و تعدادی دیگر در موزه متروپلیتن آلمان به نمایش گذاشته شده است. همچنین بسیاری از اشیایی که سر از موزه ها و بازارهای خارجی در آورد در قالب یک نمایش ویژه در نیویورک، لس‌آنجلس، لندن و وین در معرض دید عموم گذاشته شدند.

اشیاى غار کلماکره به پادشاه خاصی تعلق ندارد

اشیای تاریخی گنجینه کلماکره به واسطه ظرایف هنری فوق‌العاده‌ای که در ساخت آنها به کار رفته است هریک به اندازه گنجینه‌ای ارزشمند هستند. اما به نظر می‌رسد استفاده از طلا به دلیل کمیاب‌ تر و گرانبها تر بودن، کمتر از نقره بوده است. بنابراین اشیا این مجموعه که علاوه بر تکنیکهای هنری والا به نوعی با این فلز مزین شده‌اند در مرتبه ممتازتری نسبت به سایر اشیا گنجینه قرار دارند.

اشیاى غار کلماکره به پادشاه خاصی تعلق ندارد اما در خزانه هخامنشیان در شوش نگهدارى مى شد تا اینکه کوروش بابل و بین النهرین را به تصرف خود در آورد و تمام خزائن را از معابد بابل به خزانه انتقال داد تا زمان حمله اسکندر که به دستور پادشاهى شوش، گنجینه این پادشاهى را از شوش که پایتخت زمستانى هخامنشیان بود به کوههایى در دره پل دختر که غار کلماکره در آن قرار داشت بردند و چهار نگهبان مأمور محافظت از این گنجینه شدند.

اما اسکندر ۱۷۰سال پادشاهى کرد و چهار نگهبان در طول عمر خود به نگهبانى از این گنجینه ادامه دادند و در حالى که امانتدارى خود را فراموش نکرده بودند با اسرارى در دل در جلوى غار مدفون شدند و در زمان کشف غار و گنجینه آن اجساد این چهار نگهبان که هر کدام دیگرى را با دستان خود دفن کرده بود پیدا شد.

محکومیت فعال اجتماعی به چهارده سال حبس


 احمد باب،‌ فعال اجتماعی اهل مریوان از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر به چهارده سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، باب در مورد اتهاماتش به کمیته گزارشگران حقوق بشر گفته است: «به هیچ‌وجه اتهامات اعلام‌شده از سوی دادگاه را قبول ندارم. این حکم به استناد مواد ۴۹۹، ۵۰۰ و ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی صادر شده است.»

این فعال اجتماعی در ادامه افزود: «برای مثال یکی از اتهامات منتسب به من، خروج از مرز است که به شدت آن را تکذیب می‌کنم.»

احمد باب، پیش از این شرح شکنجه و بازجویی‌های غیرقانونی خود را طی گزارش‌های مختلف منتشر کرده بود.

وی در این گزارش‌ها، به «پنج ماه و پنج روز انفرادی، کشیدن سه دندان، ۳۲۰ ضربه شلاق و اعدام نمایشی» اشاره کرد.‌

300 روز کار بدون مزد در معادن مینودشت

در ادامه عدم پرداخت حقوق کارگران کارخانجات و واحدهای تولیدی، کارگران معادن روستاهای رودبار و قشلاق مینودشت واقع در شرق گلستان عنوان می کنند که در 10 ماه گذشته حقوقشان پرداخت نشده است.
به اظهار برخی کارگران مسئولان این معادن بجای پرداخت حق الزحمه کارگران به سرمایه‌گذاری در بخش‌های غیر از هدف اولیه در جاهای دیگر پرداخته‌اند.
این درحالیست مسئولان صنایع و معادن گلستان از این قضیه اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند همچنین برخی کارگران زغال سنگ البرز شرقی در هفته های اخیر چند روز به دلیل پرداخت نشدن حقوق ماه‌های گذشته، سرکارشان حاضر نشدند.
پرداخت نشدن حقوق کارگران معادن شرق گلستان درحالیست که برخی مسئولان مرتبط نظیر متولیان صنایع و معادن نیز از این قضیه چندان اطلاع مناسبی ندارند.
علاوه براین کار در معدن با مشکلات مخاطرات زیادی روبروست و پرداخت نشدن حقوق خستگی را بر تن کارگران محروم نشانده است.
گلستان 21 معدن فعال دارد و در نیمه نخست سال جاری بیش از 179 هزار تن مواد معدنی استخراج شده است که بیشتر آن مربوط به زغال سنگ بوده است.

دستگيری چند گروه موسيقی «رپ» در تهران

سردار ساجدی‌نیا، عصر امروز از دستگیری اعضای دو مرکز تهیه و توزیع موسیقی‌های زیرزمینی در تهران خبر داد.

به گزارش پلیس، رییس پلیس تهران بزرگ در تشریح این خبر گفت: با انجام اقدامات اطلاعاتی ماموران پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ، چندین تن از اعضای گروه‌های موسیقی زیرزمینی که در زمینه انتشار و تکثیر موزیک‌ فعالیت می‌کردند، شناسایی و دستگیر شدند.

وی افزود: این گروه‌ها، موسیقی‌های نامتعارف خود را برای استفاده شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ای معاند تولید کرده و برای پخش در اختیار آنها قرار می‌دادند.
سردار حسین ساجدی‌نیا، در ادامه گفت: این افراد به منظور گمراه کردن ماموران پلیس، از محل‌های مخروبه، متروکه استفاده کرده و برای استتار محل‌ها، اقدام به شکستن شیشه پنجره‌ها و نصب پرده‌های کثیف و پاره بر روی آنها می‌کردند.

این مقام انتظامی عنوان کرد: با انجام تحقیقات، مشخص شد که تعدادی دختر و پسر جوان با تیپ‌های نامتعارف، به همراه آلات و ادوات موسیقی غربی، به صورت روزانه در این محل‌ها تردد دارند.

به گزارش آفتاب، ساجدی‌نیا اظهار داشت: پس از مشخص شدن موضوع، هماهنگی‌های لازم با مقام قضایی و دادسرای ناحیه 21 تهران انجام شده و ماموران با حکم ورود، محل مذکور را مورد بازرسی قرار داده و متهمان حاضر در محل را دستگیر کردند.

رییس پلیس پایتخت عنوان کرد: در این رابطه چند نفر دستگیر و تعدادی آلات موسیقی غربی و نیز چندین بطری مشروب الکلی نیز از محل‌های آنها به‌دست آمده است.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به این موضوع که طبق اظهار متهمان، گروه‌های مذکور با نام‌های مختلف فعالیت می‌کردند، گفت: این گروه‌ها به صورت زیرزمینی، اقدام به ضبط و اجرای کلیپ‌های صوتی و تصویری کرده و با تزئین و مهیا کردن نورپردازی، پس از انتقال به روی CD و یا DVD اقدام به انتشار این آهنگ‌های غیر مجاز زیرزمینی از طریق ماهواره و شبکه‌های مجازی می‌کردند.

سردار ساجدی‌نیا با اعلام این مطلب که در حال حاضر تلاش و پیگیری برای دستگیری دیگر متهمان پرونده، خصوصا یک زن که رد پای وی در تولیدات‌شان نمایان است، گفت: دستور قضایی برای دستگیری تمامی متهمان پرونده صادر شده و پلیس تهران بزرگ تمام تلاش خود را برای دستگیری این افراد به‌کار می‌بندد.

وی گفت: این گروه‌ها از پیش پا افتاده‌ترین، ساده‌ترین و خیابانی‌ترین کلمات و جملات استفاده می‌کنند، بدون اینکه از حیث ادبی بتوان از آن استفاده کرد و مهمتر اینکه هیچ الزامی برای رعایت قوانین، شئونات، اخلاقیات و جملات ادبی ندارند.

رییس پلیس تهران بزرگ با اشاره به نوع فعالیت‌های گروه‌ های موسیقی‌(رپ) و نحوه مطالب عنوان شده در موسیقی‌های‌شان، ادامه داد: افراد دستگیر شده، از گروه‌های منحرف اخلاقی می‌باشند؛ که خود را فارغ از تمامی مسایل زندگی دانسته و در پی آسایش مفرط و بی‌حد و اندازه هستند.

رییس پلیس تهران بزرگ از تهدیداتی که این گروه‌های منحرف برای جوانان دارند، نام برده و عنوان داشت: ترویج بد زبانی، به کار بردن کلمات رکیک، شکستن قبح اعمال ننگین غربی، عادی کردن رفتارهای غلط برای جوانان، باز کردن راه برای نفوذ سایر رفتارهای ناهنجار و مبتذل، دورشدن جوانان از فرهنگ اسلامی، تشویش اذهان جوانان و کمرنگ شدن حرمت موسیقی فاخر، عادی جلوه دادن روابط ناسالم میان دختران و پسران جوان، سیاه نمایی اوضاع جامعه، تشویق جوانان علیه دیگران و فضیلت دانستن بی خیالی نسبت به قوم و مذهب و ملت از جمله مواردی است که این گروه‌های منحرف در ذهن جوانان القا می‌کنند.

وی لزوم حرکت به سوی موسیقی فاخر ایرانی را راهکاری دانست برای مقابله با ایجاد گروه‌های منحرف موسیقی در کشور و از سازمان‌ها، نهادها و ارگان های ذیصلاح خواست که با ایجاد شرایط مساعد فرهنگی، علاوه بر جلوگیری از اینگونه کج‌روی‌های اجتماعی، از کنار گرایش جوانان به این نوع موسیقی‌ها به سادگی عبور نکنند.

روزنامه نگار زن در فهرست زندانيان زندان اوين نيست

خانواده نازنين خسروانی، روزنامه‌نگاری که چهارشنبه گذشته در تهران دستگير شده، هنوز از محل نگهداری او بی‌خبر هستند و طبق گفته مسوولان زندان اوين، نام او در ميان فهرست ثبت‌شده زندانيان اوين وجود ندارد.
اعظم افشاریان، مادر نازنين خسروانی، به راديو فردا گفته است: «اکنون چهار روز از بازداشت نازنين می‌گذرد و ما اصلا از او هيچ خبری نداريم نازنين خسروانی صبح چهارشنبه ۱۲ آبان ماه بعد از تفتيش منزلش در تهران و ضبط، کامپيوتر و وسايل شخصی اش توسط ماموران امنيتی دستگير و به مکان نامعلومی منتقل شد.
اعظم افشاریان می‌گويد:«ما امروز صبح به دادسری اوين مراجعه کرديم، پس از اين که ما را به بخش‌های مختلف فرستادند، اعلام کردند چنين اسمی در اين ليست  این زندان نيست و نازنين هم تاکنونی با ما تماس نداشته است
اعظم افشاریان اضافه کرده است: «ماموران هنگام بازداشت نازنين گفتند که درباره محل نگهداری او اطلاع می‌دهند، اما از آن زمان، يعنی صبح روز چهارشنبه تاکنون هيچ اطلاعی نداريم
نازنين خسروانی سابقه همکاری با روزنامه های نوروز، بهار، دوران امروز، کارگزاران، سرمايه و خبرگزاری آفتاب را در کارنامه خود دارد.

تفتيش مجدد

اعظم افشاریان می‌گويد ماموران امنيتی روز پنجشنبه نیز برای بار دوم منزلشان را مورد بازرسی قرار داده‌اند.پ مادر نازنين خسروانی می‌گويد: «روز پنجشنبه غروب به اسم اين که از کلانتری آمده‌اند زنگ منزل را زدند ولی چون ظاهرشان غير عادی بود من در را باز نکردم تا مامور پليس ۱۱۰ آمد و با حضور اين مامور و کنترل حکم آنها ، آنگاه وارد خانه شدند. گفتند حکم داريم که خانه را بگرديم و دنبال يک لپ تاپ و کامپيوتر بودند. همه جا را گشتند و چيزی را پيدا نکردند
اعظم افشاریان می گويد نازنين طی هفت ماه گذشته هيچ گونه فعاليت مطبوعاتی نداشته است و ابراز اميدواری می‌کند هرچه زودتر فرزندش آزاد شود.

وزیر بهداشت: ادغام دانشگاه ایران قطعی است


 وزیر بهداشت درباره ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران با دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی گفت: این موضوع یک قانون است و از تمام اساتید و دانشجویانی که همکاری خوبی در انجام این قانون داشتند تشکر می‌کنم.

دکتر مرضیه وحیددستجردی امروز یکشنبه در حاشیه کنگره بیماریهای زنان در بیمارستان امام خمینی (ره) در جمع خبرنگاران در خصوص موضوع دانشگاه علوم پزشکی ایران سابق افزود: این امر برکات زیادی را به دنبال خواهد داشت و به نفع تمام دانشگاههای کشور خواهد بود.

وی افزود: ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران با دو دانشگاه دیگر قطعی است و همکاریهای خوبی از جانب گروه‌های مختلف در این زمینه صورت گرفته است. این موضوع در ارتقای خدمات بهداشتی درمانی در سطح استان تهران بسیار موثر خواهد بود.

وزیر بهداشت با اشاره به جزئیات ادغام بخشهای مختلف دانشگاه علوم پزشکی ایران سابق در دو دانشگاه علوم پزشکی دیگر شهر تهران از جمله شهید بهشتی و تهران گفت: جمعیتی حدود 9 میلیون نفر تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار می‌گیرند و 7 مرکز درمانی و خانه‌های بهداشت نیز به این دانشگاه منتقل شده و به این ترتیب یکپارچگی خدمات بهداشتی درمانی در سطح شهر تهران حاصل می‌شود.

وی در خصوص انتقال بخشهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایران سابق به دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: این امر هم افزایی در زمینه محصولات علمی و ارتقای رتبه‌های بین‌المللی را به دنبال خواهد داشت.

وزیر بهداشت درباره وضعیت ادامه تحصیل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران سابق گفت: دانشجویان هیچ نگرانی نداشته باشند. چرا که با همان مسیر آموزشی و در همان خوابگاهها تحصیلات خود را ادامه خواهند داد و علاوه بر آن از امکانات و وجود اساتید دانشگاه دیگر نیز برخوردار می‌شوند. همچنین امکانات جدید نیز در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

دانشگاه علوم پزشکی ایران از روز شنبه 8 آبان ماه 89 بر اساس ابلاغ مصوبه شماره 677/110 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور منحل شده است. کلیه فعالیتهای بهداشتی، درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران واقع در استان البرز به دانشکده علوم پزشکی کرج، کلیه واحدهای بهداشتی، درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و کلیه واحدهای آموزشی و پژوهشی و دانشجویی به دانشگاه علوم پزشکی تهران منتقل شد.

توصیه سایت توکلی به دولت درباره قانون یارانه‌ها


 سایت الف وابسته به احمد توکلی نماینده تهران و رییس مرکز پژوهش‌های مجلس نوشت: چند روز بیشتر به آغاز اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها باقی نمانده است و مسوولان باید خود را برای بازتاب‌ها و واکنش‌های اجتماعی اجرای این قانون آماده کنند.
چرا که بلاتردید جامعه با طبقات اقتصادی مختلف و گروه‌های اجتماعی متنوع و گرایش‌های سیاسی خاص، واکنش‌های متفاوت از آنچه دولت فکر می‌کند، در قبال این سیاست نشان می‌دهند.
سایت توکلی می‌نویسد: طبیعی است که مواجهه با این واکنش‌ها باید عالمانه و مقتدرانه و هوشمندانه باشد. ممکن است بخشی از واکنش‌ها برنامه‌ریزی شده و سازماندهی شده باشد. طبیعی است که باید با این جریانات برخورد قهری صورت گیرد. بخشی از واکنش‌ها نیز ممکن است، اعتراضی اما طبیعی باشد. مواجهه دولت با این گونه اعتراض‌های احتمالی باید حساب شده و به دور از عصبیت باشد.
سایت الف در ادامه می‌آورد: اما مهم‌تر از همه این موارد مواجهه دولت با انتقادات کارشناسان و رسانه‌ها است. دولت نباید به خاطر اجرای این قانون با تعابیری همچون جراحی بزرگ و انقلاب بی سابقه و معجزه و غیره عرصه را برای نقد مصلحانه و دلسوزانه تنگ کند. تردیدی نیست که برخی جریانات، ماموریت دارند مانع از اجرای این قانون شوند. اما زیاده روی و افراط و بزرگنمايی‌ها باعث می‌شود هیچ کارشناسی جرات بیان نظرات اصلاحی نداشته باشند.
سایت توکلی می‌نویسد: هدفمندسازی یارانه‌ها نباید از قالب یک قانون زمینی خارج شود و ماهیت ایدئولوژیک و حاکمیتی پیدا کند. کارشناسان و اساتید اقتصادی باید توان بیان نظرات خود را داشته باشند. رسانه‌ها باید بتوانند آزادانه مناسبات اجرايی این قانون را به نقد بکشند و مسوولان هم باید در نهایت آرامش خود را پاسخگو به افکار عمومی بدانند.


سناتور آمریکايی: باید حکومت ایران را اخته کرد


سایت عصر ایران: به گزارش واشنگتن پست سناتور " لیندسی گراهام " سناتورجمهوری خواه ایالت کارولینای جنوبی در مجلس سنای آمریکا طی اظهاراتی در کنفرانس امنیت بین المللی " هالیفاکس " درکانادا گفت در صورت هر گونه حمله احتمالی به ایران برای نابود کردن قابلیت های هسته ای این کشور باید تمامی توان نظامی آن را نیز نابود کرد.

این سناتور جمهوری خواه گفت: " آمریکا نباید در صورت حمله به ایران صرفا به جراحی غده اتمی این کشور اکتفا کند و باید حکومت ایران را اخته کرد "!

گراهام با اشاره به اینکه از نظر او هنوز تحریم ها می توانند فشار اقتصادی لازم به حکومت ایران را افزایش دهند ، در عین حال درباره فلج کننده بودن تحریم های تشدید شده علیه ایران ابراز تردید کرد.

وی با اشاره به اینکه ایالات متحده در صورت حمله به ایران تنها به جراحی غده اتمی ایران نخواهد پرداخت ، افزود : " از نظر من حمله به ایران نباید به تاسیسات اتمی این کشور که به صورت پراکنده و در هدف های سختی قرار دارد ، باشد ، بلکه باید نیروی دریایی ایران غرق  و نیروی هوایی این کشور در این حمله به طور کامل نابود شود وضربه ای نهایی به سپاه پاسداران وارد کرد.

این سناتور آمریکایی افزود  که اگر دولت باراک اوباما تصمیمی  جسورانه تر  در مورد برنامه اتمی ایران بگیرد، از حمایت جمهوریخواهانی برخوردار خواهد بود که اخیرا اکثریت مجلس نمایندگان این کشور را به دست آورده اند.

گراهام در ادامه افزود که امیدوار است مردم ایران این شانس را پیدا کنند که حکومت خود را تغییر دهند.