۱۳۹۱ اردیبهشت ۵, سه‌شنبه

نسرین ستوده نامزد دریافت جایزه حقوق بشری مارتین انالز


بیانیه مطبوعاتی جایزه حقوق بشری بنیاد مارتین اِنالز
ژنو، 24 آوریل 2012 (5 اردیبهشت 1391)
میشلن کالمی ـ ری اسامی نامزدهای دریافت جایزه مارتین انالز برای مدافعان حقوق بشر در سال 2012 را اعلام کرد
ژنو- میشلن کالمی ـ ری، رئیس جمهور پیشین سویس که به تازگی به ریاست بنیاد مارتین انالز (Martin Ennals) نیز منصوب شده، امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ آینارد (Palais Eynard) ژنو در کشور سویس اسامی نامزدهای دریافت جایزه مدافعان حقوق بشر این بنیاد در سال 2012 را اعلام کرد. این جایزه مهمترین جایزه جنبش حقوق بشر در سطح بین المللی است.
این خبر و کنفرانس مطبوعاتی در فاصله 11- 11:30 به وقت ژنو در وب سایت http://www.martinennalsaward.org/ پخش خواهد شد.
اسامی سه نامزد دریافت این جایزه در سال 2012 به شرح زیر است:
لون سوات، روحانی، از کشور کامبوج. سوات که یک راهب بودایی  اهل سیم ریپ (Siem Reap) است در ماه مارچ 2009 شاهد تخلیه اجباری خانواده خود و سایر اهالی آن روستا از خانه هایشان بود.. تخلیه اجباری که مردم را از خانه هایشان بیرون می راند در اغلب موارد بدون پرداخت خسارت به آنها انجام می شود. با وجود تمام تهدیدهای خشونت آمیز و تهدید به دستگیری و خلع لباس کردن او، این بودایی طرفدار عدم خشونت، با استفاده از نوارهای ویدیویی، شعر و ترانه از حق مسکن دفاع می کند، اما این دفاع وی در اصطکاک با منافع اقتصادی بسیار قوی دیگر قرار می گیرد. سوات با تهدیدات بسیار جدی مواجه است.
نسرین ستوده، یک زنِ وکیل دادگستری از کشور ایران، در حال حاضر به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، «تبانی و گردهمایی برای اقدام علیه امنیت ملی» و «عضویت در یک سازمان غیرقانونی» در حال گذراندن محکومیت 11 سال  زندان خود است. نسرین ستوده وکیل دادگستری و عضو کانون مدافعان حقوق بشر است که شیرین عبادی، گیرنده جایزه صلح نوبل، تاسیس کرده است. شیرین عبادی که هم اکنون در خارج از ایران در تبعید به سر می برد درباره ستوده می گوید: «او یکی از آخرین وکلای مدافع شجاع حقوق بشری است که برای دفاع از قربانیان موارد نقص حقوق بشر در ایران، تمام خطرات را به جان خریده است»
مرکز حقوق بشر بحرین (BCHR) که به دلیل ارایه اسناد موارد نقض حقوق بشر در آن کشور هم اکنون در سطح بین المللی شناخته شده است. با وجود تمام آزار و اذیت های دولت بحرین که همواره اعضای مرکز حقوق بشر بحرین را به اتخاذ اقدامات قانونی در صورت ادامه فعالیتشان تهدید کرده، این مرکز به اطلاع رسانی به سازمان های غیردولتی بین المللی و جامعه دیپلماتیک در بحرین  ادامه می دهد و در سطح کشور و بین المللی از تغییرات دمکراتیک در این کشور پادشاهی در خلیج فارس پشتیبانی می کند. 
این سه نامزد در نهایت دقت توسط 10 سازمان حقوق بشر زیر که اعضای هیأت داوری بنیاد مارتین انالز هستند، انتخاب شده اند: عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر، سازمان حقوق بشر اول (Human Rights First)، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، سازمان فرانت لاین (Frontline)، کمیسیون بین المللی حقوقدانان، دیاکونی آلمان (German Diakonie)، سرویس بین المللی حقوق بشر، و هاریداکس (HURIDOCS). 
گیرنده این جایزه در تاریخ دوم اکتبر 2012 (11 مهر 1391) در مراسم سالانه که با همکاری شهر ژنو (Ville de Genève) در سالن ویکتوریا برگزار می شود، معرفی خواهد شد.
برای اطلاعات، عکس و ویدیوهای دیگر در ارتباط با نامزدهای امسال، به وبگاه http://www.martinennalsaward.org مراجعه کنید و یا از طریق پست الکترونیکی info@martinennalsaward.org و یا شماره تلفن 25 49 809 22 41+ تماس بگیرید.
ترجمه فارسی و پخش: جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر)
lddhi(at)fidh.net

وقتی یک رسانه "ابزار شکنجه" می‌شود


رادیو آلمان: سازمان "عدالت برای ایران" می‌گوید پخش برنامه‌های شبکه تلویزیونی "پرس‌تی‌وی" باید متوقف شود. به گفته‌ی شادی صدر یکی از موسسان این سازمان، این شبکه دیگر نه یک رسانه که ابزار شکنجه است.

ماجرا با شکایت مازیار بهاری خبرنگار ایرانی نیویورک تایمز از شبکه انگلیسی زبان پرس‌تی‌وی آغاز شد. این خبرنگار که در حوادث پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ در تهران بازداشت شده بود، تحت شکنجه مجبور به اعتراف جلوی دوربینی شد که فکر می‌کرد متعلق به وزارت اطلاعات است و فیلم ضبط‌شده‌ی آن تنها در آرشیو این وزارتخانه باقی می‌ماند. اما این فیلم از یک رسانه برون مرزی متعلق به دولت ایران پخش شد.

مازیار بهاری پایش که به لندن رسید از این شبکه به بنیاد نظارت بر رسانه‌های انگلستان، "آفکام" شکایت کرد. دادگاه به نفع آقای بهاری رای داد و پرس تی‌وی را به پرداخت ۱۰۰ هزار پوند جریمه به مازیار بهاری محکوم کرد.

این جریمه هرگز پرداخت نشد بنابراین در ژانویه ۲۰۱۲نهاد آفکام مجوز پخش پرس تی‌وی در انگلستان را لغو کرد و به این ترتیب، پخش این شبکه از ماهواره اسکای (Sky Sattelite) پایان یافت.

سوم آوریل، رئیس ماهواره سس آسترا (SES Astra) اعلام کرد که نهاد نظارت بر رسانه ها در مونیخ آلمان تصمیم گرفته که پخش برنامه‌های این شبکه در آلمان را متوقف کند چرا که این شبکه مجوز پخش در آلمان ندارد. وکیل پرس تی‌وی در آلمان اما این بار بیکار ننشست و با اعتراض به این دستور، پرونده را به نهاد بالاتر در برلین ارجاع داد.

با ارجاع پرونده پرس تی‌وی به نهاد نظارت بر رسانه‌ها در کل آلمان، بنیاد عدالت برای ایران مشغول جمع‌آوری اسنادی شد که نشان می‌داد شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی چهار اصل از اصول اساسی رسانه‌ها در آلمان را نقض کرده است: اصل لزوم رعایت استقلال و بی‌طرفی، حفظ حریم خصوصی، حفظ منزلت انسانی و حق پاسخگویی.

شادی صدر یکی از موسسان سازمان عدالت برای ایران در این باره به دویچه وله می‌گوید: «ما در اسنادی که در دست داریم و تسلیم مقامات آلمان کردیم و قصد داریم تسلیم مقامات ذی‏صلاح دیگر هم بکنیم، کاملاً نشان داده‏‌ایم که چگونه "پر‌‌س‌‏تی‏‌وی" فیلم‏‌ها و برنامه‏‌هایی را از اعترافات زندانیان سیاسی تهیه کرده که این اعترافات تحت شکنجه و اجبار گرفته شده و حتی بر خلاف قوانین ایران، چهره‏‌ها و اسامی زندانیان سیاسی را نشان می‏‌دهند، بدون این‏که آن‏ها در محاکمه‏‌ای محکوم شده باشند و حتی رسماً به هیچ جرمی متهم شده باشند».

وی می‌گوید موارد متعددی بوده ‏که "پرس‏‌تی‏‌وی" حق زندانیان سیاسی و خانواده‏‌های آن‏ها را برای پاسخ‏گویی نقض کرده؛ در حالی‏‌که در برنامه‏‌های متعدد آن‏ها را به "تروریست بودن"، "اقدام علیه امنیت ملی" و جرایمی متهم کرده که این جرایم در ایران حکم اعدام دارد.

این حقوقدان ادامه می‌دهد: «بدین ترتیب پرس‏‌تی‏‌وی حتی از حد رسانه‌‏ای که برای سیاست‏‌های جمهوری اسلامی تبلیغ و پروپاگاندا می‏‌کند هم فراتر رفته و از نظر ما خودش به یک ابزار نقض حقوق بشر تبدیل شده است».

مردی که حقوق بشر را با خون خود نوشت.


شهید بزرگ حقوق بشر دکتر کاظم رجوی،
مردی که حقوق بشر را با خون خود نوشت.

روز چهارم ارديبهشت سال ۱۳۶۹ دکترکاظم رجوي برادر بزرگ آقای مسعودرجوي، در سوئيس توسط تروريستهای صادراتی رژيم به شهادت رسيد.

دکترکاظم رجوی:ما حقوق بشر را با خون خود می نويسيم.

فرج علیپور در تالار وحدت - قسمت دوم


فرج علیپور در تالار وحدت - قسمت دوم


اعدام گروهی 8 زندانی در زندان گوهردشت کرج

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، 8 زندانی که روز گذشته از زندان قزل حصار به سلولهای انفرادی بند 1 زندان گوهردشت کرج منتقل کرده بودند صبح امروز اعدام شدند.
روز سه شنبه 5 اردیبهشت ماه حوالی ساعت 04:00 صبح  8 زندانی که روز گذشته از سالنهای 1،2،3،4 و7 واحد 2 زندان قزل حصار به سلولهای انفرادی بند 1 زندان گوهردشت منتقل کرده بودند به دار آویخته شدند.اجساد این زندانیان در سردخانه بی بی حکیمه کرج نگهداری می شود و به خانواده های آنها گفته شده است که می توانند اجساد آنها را تحویل بگیرند.اما به شهروند افغانی اجازه انتقال جسد او به افغانستان تا این لحظه نداده اند و به آنها گفته شد به شرطی جسد را تحویل می دهند که در ایران دفن شود.
اسامی زندانیان که صبح امروز حکم ضد بشری اعدام در مورد آنها به اجرا گذاشته شد به قرار زیر می باشد: 
1-محمد شفیع حیدری 33 ساله متاهل و دارای 3 فرزند می باشد. او از شهروندان افغانستان است و 3 سال  در زندان بسر برد.  او درسلول22 سالن4 واحد 2 زندان قزل حصار کرج زندانی بود.
2- حسین باقری 20 ساله ،18 ماه در زندان بسر می برد و در سالن 7 واحد 2 زندان قزل حصار زندانی بود
3- محمد رضایی 60 ساله  ساله،5 سال در زندان بسر می برد و در سالن 3 واحد 2 زندان قزل حصار زندانی بود
4-محمد جفقانی 42 ساله،5 سال در زندان بود و در سالن 3 واحد 2 زندان قزل حصار کرج زندانی بود
5-یدالله کبیری 50 ساله ،3 سال در زندان بسر می برد. او سخت بیمار بود و اعتمالا مبتلا به بیماری سرطان بود و پزشکان خواهان آزادی وی بودند او در سالن 2 واحد 2 زندان قزل حصار زندانی بود
6-عباس بیگی 38 ساله در سالن 2 واحد2 زندان قزل حصار زندانی بود
7-ابوالقاسم پورحسن 37 ساله 3 سال در زندان بودو در سالن 3  واحد 2 زندان قزل حصار زندانی بود.
8- علیرضا شکوهی منش 28 ساله ، 4 ساله در زندان بسر می برد و در سالن 3 واحد زندان قزل حصار زندانی بود.
از سرنوشت 3 زندانی دیگر خبری در دست نیست و احتمال می رود که در زندان اوین اعدام شده باشند.اسامی بعضی از  آنها به قرار زیر می باشد:
1- قاسم شهدی پور ،6 سال در زندان بسر می برد و در سالن 1 واحد 2 زندان قزل حصار زندانی بود
2- قربان گل بابایی 48 ساله ،6 سال در زندان بسر می برد و در سالن 1 واحد 2 زندانی بود
در طی  دو هفتۀ گذشته 33 نفر اعدام شدند  بجز اعدام های دیروز و امروز زندان قزل حصار بقیه توسط رسمی رسانه های دولتی اعلام شده بود که 3 نفر از آنها در مرودشت و شاهرود در ملاء عام به دار آویخته  شدند.عدم اعلام اعدام های دیروز و امروز توسط قوۀ قضاییه رژیم ولی فقیه  خود دلیل دیگری است مبنی بر آمار اعدامها فراتر از آنچه که در رسانه های دولتی اعلام می شود می باشد.
علی خامنه ای ولی فقیه رژیم به سیاست اعدام های گروهی ،اعدام در ملاء عام ،سرکوب خونین مردم و زندانیان سیاسی به طرز جنون آمیزی شدت بخشیده است.این سیاست قرون وسطایی و ضد بشری توسط منصوب وی در قوۀ قضاییه صادق لاریجانی از جنایتکاران علیه بشریت مورد تایید قرار می گیرد و دستور اجرای آنها را صادر می نماید.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،موج تصاعدی جدید اعدام ها که از 2 هفته پیش آغاز شده است و همچنان در ابعاد غیر قابل تصوری ادامه دارد را به عنوان جنایت علیه بشریت محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی برای متوقف کردن موج اعدام ها در ایران خواستار ارجاع پرونده جنایت علیه بشریت رژیم ولی فقیه آخوند علی خامنه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد می باشد.

5 اردیبهشت 1391 برابر با 24  آوریل 2012
گزارش فوق  به سازمانهای زیر ارسال  گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد
گزارشگر ویژه اعدام سازمان ملل متحد
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل

تجمع اعتراضی زنان بهداشت ‌كار اصفهان

جمعي از زنان بهداشت‌كار اصفهان با حمل پلاكارهايي در اعتراض به وضعيت شغلي و بيكار بودن خود مقابل مجلس شوراي اسلامي اقدام به تجمع كردند.

ايلنا: جمعي از بهداشت‌كاران اصفهان صبح امروز مقابل درب شمالي مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند. 

به گزارش خبرنگار پارلماني ايلنا جمعي از زنان بهداشتيار اصفهان با حمل پلاكاردهايي در اعتراض به وضعيت شغلي خود مقابل مجلس شوراي اسلامي اقدام به تجمع كردند. 

گفتني است در پلاكاردها شعارهايي نظير "ما پيروان رهبريم" و "سال حمايت از كار بهداشتكاران بيكار" به چشم مي‌خورد.

نیمی از نفتکش‌های رژیم به انبار نفت تبدیل شده‌اند

رادیو آلمان: خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی به تاثیر تحریم‌ها بر صنعت نفت ایران و تعطیلی نسبی کار نفتکش‌های این کشور پرداخته است. بر اساس این گزارش بیش از نیمی از نفتکش‌های ایران به منبع ذخیره نفت تبدیل شده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه آورده است که تنها در جزیره خارک ۱۴ نفتکش دریایی ایران متوقف شده‌اند. این گزارش می‌افزاید هر کدام از این نفتکش‌ها بیش از دو میلیون بشکه نفت در خود جای داده است. این نفتکش‌ها به علت تحریم‌ها از حرکت باز مانده و در جزیره خارک لنگر انداخته‌اند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی خبرگزاری رویترز، شرکت ملی نفت ایران ۲۵ نفتکش در اختیار دارد. علاوه بر ۱۴ نفتکشی که در جزیره خارک متوقف شده‌اند، تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت نفت ایران سرنوشت مشابهی نیز برای حدود ۹ نفتکش دیگر رقم زده است.

بر طبق گزارش اختصاصی رویتزر ۹ نفتکش دیگر نیز که هر کدام ظرفیت جابجایی حدود یک میلیون بشکه نفت را دارند، بر اساس تحریم‌ها مقصد معینی ندارند و تنها به منبعی برای نگهداری نفت تبدیل شده‌اند.

این گزارش نتیجه می‌گیرد که بیش از ۵۶ درصد از نفت ایران قابلیت جابجایی ندارد و به صورت ذخیره بر روی نفتکش‌ها نگهداری می‌شود.

به گفته منبع آگاه مورد استناد رویترز، ظرفیت انبارهای نفت در خارک دو ماه است که تکمیل شده و ایران برای نگهداری از نفت ذخیره، آن را به نفتکش‌ها منتقل کرده است.

بازداشت چند شهروند بوکانی توسط نیروهای امنیتی

آژانس خبری موکریان
سرویس حقوق بشر

در پی تجمع روز جمعه ی جمعی از مردم بوکان، چند شهروند در این شهر بازداشت شدند.

براساس گزارش رسیده به آژانس خبری موکریان، به دنبال تجمع روز جمعه تعدادی از شهروندان بوکانی، چند شهروند در این شهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و روانه زندان شدند.

براساس این گزارش، اسامی سه تن از این افراد واحد حسین زاده، ارسلان احسانی و هیمن صالحی اعلام شده است.

گفتنی است تا لحظه مخابره خبر از اتهام این سه شهروند که روز گذشته به زندان بوکان منتقل شده اند اطلاعی در دست نیست.

واردات نفت چین از ایران 54 درصد کاهش یافت


خبرگزاری فارس: بلومبرگ اعلام کرد میزان واردات نفت چین از ایران در مارس ۲۰۱۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل 54 درصد کاهش داشته است.

به گزارش پایگاه اینترنتی بلومبرگ میزان واردات نفت چین از ایران طی ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال قبل 54 درصد کاهش داشته و به کمتر از 1.08 میلیون تن رسیده است .

بر اساس این گزارش پراناب مخرجی وزیر دارایی هند نیز گفت این کشور واردات نفت از ایران را نسبت به سال 2011 میلادی از 22 میلیون تن در سال به 14 میلیون تن رسانده است .

ژاپن ، سومین مشتری بزرگ نفت ایران نیز میزان خرید نفت از این کشور را تا 77 درصد کاهش داده و به 75 هزار بشکه در روز رسانده است . کره جنوبی نیز از کاهش 40 درصدی واردات نفت از ایران خبر داده است . آمریکا پیش از این ژاپن و ده کشور عضو اتحادیه اروپا را از تحریمهای وضع شده بر ضد ایران معاف کرده است .

اتحادیه اروپا نیز که در سال 2011 میلادی حدود 18 درصد نفت صادراتی ایران را خریداری کرده است قصد دارد از ابتدای جولای واردات نفت از ایران را متوقف کند .

رویترز نیز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد اندونزی و فیلیپین واردات نفت از ایران را متوقف کرده اند . ترکیه و هند نیز به دنبال جایگزین کردن بخشی از نفت وارداتی خود از ایران هستند . آمریکا تا ژوئن به مشتریان بزرگ نفت ایران مهلت داده است تا واردات نفت از این کشور را به طور چشمگیری کاهش دهند .

محمد سیمسک، وزیر دارایی ترکیه، هفته پیش در حاشیه نشست وزیر دارایی در واشنگتن در مصاحبه با رویترز تاکید کرد ترکیه از تحریم های سازمان ملل پیروی می کند. ترکیه هنوز برای پیروی از تحریم های آمریکا و اروپا بر ضد ایران اقدامی انجام نداده است .

وزیر دارایی هند نیز گفت دهلی نو برای پرداخت پول نفت وارداتی از ایران با مشکلات زیادی روبرو است و در حال بررسی کلیه گزینه ها هستیم . گیتا ویرجاوان ، وزیر بازرگانی اندونزی ، نیز گفت  آمریکا از دولت اندونزی در خصوص واردات نفت از ایران سوال کرده است و ما مقامهای واشنگتن را متقاعد کرده ایم که هیچ نفتی از ایران وارد نمی کنیم . سفارت فیلیپین در واشنگتن نیز اعلام کرد  فیلیپین که سال گذشته 5.9  میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده‌ بود امسال تا پایان مارس نفت از ایران وارد نکرده ‌است .

درخت و آزادی و آتش و دین و ...- م.سحر



کشتی در لجن
کشتی به لجن نشست و ما در لجنیم
از سینه و سر تا بُن ِ پا در لجنیم
غرق لجنیم و شادمانیم از آنک
در ظّل ِ «حکومت خدا» در لجنیم

لطف ریش
ما دوزخیان ِ شهر خویشیم  ای دوست
خودباخته و روانپریشیم  ای دوست 
از انبر ِ دین ،  داغ به پیشانی ی ماست
محبوب ِ خدا  به لطف ِ ریشیم  ای دوست!

ابزار حکومت
گُرگیم و تنی به جلدِ  میشی داریم
با دین ِ خدا ، قِر و قَمیشی  داریم 
از جملهء ابزار ِ حکومت بر مُلک
در کَلّـه،  گچی ، به چهره ، ریشی داریم

ناخدا 
اندیشهء کافی و کُلینی داریم
صلحِ حسنی ، شورِ  حسینی داریم 
کشتی به لجن نشست و با لطف خدا
شادیم که «ناخدا خمینی»  داریم

الغریق
دیریست  به  بام ِ آرزو در خوابیم 
در حسرتِ  نایافته ای ، بی تابیم
چون غرقه به جستجوی آزادی خویش
چنگال به هر خار وخسی می سابیم

فاصله
دیریست زمان،  بسی زما  پیشتر است
زین واماندن ، به کام ِ ما  نیشتر است
از فاصله ها  هرچه فزونتر  کاهیم
با فاصله ها ،  فاصله مان بیشتر است

حقیقت باز ها
دین دامِ  رَه است  و راه را  سدسازان :
تفسیرگرانند  و نظرپردازان  !
گر رهروِ عاشقی  ، به بازی ، مطَلَب 
جز باطل ازین خیل ِ «حقیقت»  بازان !

محال اندیشی
نادیده ، نشان ز  بی نشانی جُستن
یا در پیری ، دور ِ جوانی جُستن
آسان تر از آن است که از دفتر ِ دین
آزادی ِ  آدمی ، توانی جُستن !

درختِ فردا
آنان که سر ِ زُهد،  به کار تو کنند
از دین و خدا  خشت ِ حصار تو کنند
امروز  اگر  نهالشان  بنشانی 
فردا ز درخت ، چوبِ  دار تو  کنند

درآتش
گر خستهء  غربتیم یا در وطنیم
ما سوختگان ِ کورهء  خویشتنیم
دی وعدهء آزادی و دین مان دادند
امروز میانِ  آتشی در لجنیم !

وعدهء آزادی
دی وعدهء اهل ِ دین به آزادی  بود
بشکوه رهی به شهر و  آبادی بود
امروز  چنانست  که ویرانی ی  ما 
درسایهء دین بود و به استادی بود 

واردات چین و  روس
از غار  حرا ،  شهر نشین  آوردند !
بی دین شده بودیم که : دین آوردند
تا پایهء  انقلاب  مُحکم  گردد
اسلامِ مُبین ز روس و چین آوردند

کالای ارزان
تا معنویت،  متاع ِ دُکّان  گردید
معنای خدا  مُرادف ِ نان  گردید
زینگونه چو دین ، گران و کمیاب آمد
اسلام زچین رسید و  ارزان  گردید !

شمشیر علی
پالان  بُردند  و  صندلی آوردند
بر مسندِ  پادشا ،  ولی آوردند
تا فتح عُمَر شود در ایران کامل
از روسیه شمشیرِ علی آوردند

****

شعر چیست؟
اندیشه و  ذوق  و  رنج ، هم خانه شوند
تا رمز گشای دل ِ دیوانه  شوند
جان زخمه زند به ساز، تا نغمه و شور 
پیوند ِ وجودِ  خویش و  بیگانه  شوند

رباعی سحر
آنانکه رباعی ی سحر می خوانند
با رؤیت مبتدا ،  خبر می خوانند
از پوست به مغز می رسانند  نظر
چون  با نظرِ « اهل نظر» می خوانند

.....................................................
م.سحر / پاریس
21.4.2012

ضرب و شتم دانشجوی دربند در مقابل چشمان مادرش


خبرگزاری هرانا - جواد علیخانی، زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین، امروز در سالن ملاقات، پس از اعتراض به محرومیتش از ملاقات، از سوی مأموران سالن ملاقات مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، مادر جواد علیخانی که از شهرستان برای دیدار با وی به تهران آمده بود، به دلیل آنچه "همراه داشتن اقلام غیرمجاز عنوان شد، از ملاقات با فرزندش محروم شد. جواد علیخانی پس از اطلاع از این مسأله، به اعتراض نسبت به عملکرد مسئولان سالن ملاقات پرداخت که از سوی آنان مورد ضرب و شتم واقع شده و به بند ۲۰۹ انتقال یافت. 

این اتفاق، موجب ایجاد تشنج در سالن ملاقات شد و تأثر شدید سایر خانواده‌ها را در پی داشت.

جواد علیخانی، دانشجوی دوره دکترای دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز در ۲۸ مهر ماه سال ۸۶ دستگیر شد.

او به مدت ۱۱ روز در بازداشت‌گاه اطلاعات به سر برد و سپس به زندان سپیدار اهواز منتقل شد. علیخانی، ۱۱ ماه در زندان سپیدار اهواز بدون مرخصی نگهداری شد ودر شهریور ماه ۸۷ با وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شد.

وی در پاییز سال ۸۷، سه ماه بعد از آزادی به اتهام تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت ملی و توهین به مقدسات و رهبری به تحمل پنج سال حبس تعزیری محکوم شد که این محکومیت در دادگاه تجدید نظر به ۳ سال حبس قطعی کاهش یافت. جواد علیخانی برای اجرای حکم ۳ سال حبس قطعی خود در تاریخ هشت خرداد ماه ۱۳۸۹ بازداشت و روانه زندان شد.

جواد علیخانی در طی این مدت از حق مرخصی محروم بوده است و با وجود برخوردار بودن شرایط «آزادی مشروط»، با این درخواست وی مخالفت شده است.

كشف جنسيت سوم در انسان


ایسنا: محققان آمريكايي در ادعايي عجيب اعلام كرده‌اند كه موفق به كشف جنسيت سوم در انسان شده‌اند كه نه مذكر است و نه مونث!

پروفسور «ويلايانور راماچاندران»، مدير مركز تحقيقات مغز و ادراك دانشگاه كاليفرنيا در اين تحقيق با 32 فرد دو جنسيتي شامل 11 زن و 21 مرد مصاحبه كرده است.

افراد با مشكل عدم تجانس جنسيتي اعلام كرده‌اند كه جنسيت آنها به طور ناخواسته از مرد به زن و از زن به مرد تغيير مي‌كند. يك سوم از اين افراد اعلام كرده اند كه اين حالت روحي تغيير جنسيت در آنها قابل پيش بيني است و حداقل يكبار در هفته دچار اين حالت مي شوند.

مطالعات مقدماتي مدعي است كه طيف ضعيف و ناشناخته‌اي از جنسيت سوم وجود دارد كه بين دو جنسيت مذكر و مونث قرار مي‌گيرد.

محققان اعلام كرده‌اند كه نتيجه اين پژوهش قطعي نيست و تحقيقات بيشتري در اين زمينه بايد صورت گيرد.

به گفته محققان احتمال آن وجود دارد كه اين حالات روحي مربوط به نوعي اختلال چند شخصيتي باشد.

نتايج اين پژوهش همچنين نشان مي‌دهد: افراد با مشكل عدم تجانس جنسيتي مستعد ابتلا به اختلالات دو قطبي و يكسان دستي (ambidexterity) هستند.

دكتر «راماچاندران» پيش از اين نيز پژوهشهاي مختلفي در خصوص توانايي‌هاي عجيب ذهن انسان انجام داده است كه از آن جمله پديده اختلاط حواس (synaesthesia) است كه برخي افراد مي‌توانند طعم كلمات، صداي رنگ‌ها و احساس صداها را درك كنند.

معادلات دشمن را با موشک "خلیج فارس" تغییر می دهیم


خبرگزاری فارس: فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: موشک "خلیج فارس" به نوعی متفاوت با روال معمول بوده و می تواند معادلاتی که دشمن روی آن حساب می کند را تغییر دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درخصوص دستاوردهای این نیرو در تأمین امنیت مرزهای آبی کشورمان به تحویل تعدادی از شناورهای "تندر" به یگان منطقه سوم نیروی دریایی سپاه اشاره کرد و گفت: این شناورهای موشک انداز سالهاست که مورد استفاده قرار می گرفتند، اما با تجهیز شدن به موشک های بومی و سیستم های کنترل آتش تولید داخل برای انجام مأموریت به یگان مربوطه تحویل شد.

وی افزود: توانمندی کارشناسان نیروی دریایی سپاه به منظور "اورهال" شناورها و سیستم های موشکی ساحل به دریا و سطح به سطح به اندازه ای است که چرخه تولید آنها در داخل این نیرو صورت می گیرد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به سخنان رابرت گیتس در آکادمی نیروی دریایی آمریکا مبنی بر شکست استراتژی ناوهای هواپیمابر تصریح کرد: وزیر دفاع سابق آمریکا طی سخنانی تاریخی در این آکادمی که معتبرترین مرکز علمی آمریکاست، شکست استراتژی چند ساله آمریکا که بر پایه شناورهای بزرگ ناو هواپیمابر بود را در برابر قایق های تندرو اعلام کرد.

وی خاطر نشان کرد: قایق های تندرو اصطلاحی کامل و عام بوده و با انواع مختلف قدرت آتش موشک و اژدرهایی که بر روی آن سوار می شود معرفی می شوند. این شناورها سرعتی نزدیک به 60نات و ابعادی غیر قابل قیاس با ناو هواپیمابرداشته و قابلیت نصب موشکی که 100 متر بر ثانیه در زیر آب حرکت می کند، دارد.

سردار فدوی اذعان داشت: ایران بعد از روسیه دومین کشوری است که به این مقدار سرعت موشک در زیر آب دست یافته و آمریکایی ها پس از صرف هزینه ای بالغ بر 20 میلیارد دلار طی 15 سال نتوانستند به این سرعت برسند همچنان که پس از فروپاشی شوروی نیز طرح سرقت اطلاعات این موشک با روش های جاسوسی نتوانست برآیندی جز رسوایی و دستگیری جاسوس آمریکایی داشته باشد.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران اکنون موشک هایی با برد بیش از 200 کیلومتر را به صورت کاملاً بومی با قابلیت نصب بر روی قایق های تند روی داخلی در اختیار دارد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه موشک های "خلیج فارس" و "حوت" را دارای قابلیت های بالا و منحصر به فردی خواند و تصریح کرد: موشک "حوت" به عنوان سلاحی که معرفی آن در تاریخ رزمایش های دریایی بیشترین انعکاس را داشت و تمامی مقامات رسمی کشورهای مختلف، آمریکایی ها و همچنین رسانه ها و خبرگزاری های مرجع در جهان به آن پرداختند؛ موشک "خلیج فارس" نیز موشک جدیدی است که متفاوت با معمول می تواند معادلاتی که تا به حال دشمن روی آن حساب می کند را تغییر دهد.

وی با یادآوری سالهای پایانی جنگ تحمیلی و حضور آمریکایی ها در منطقه خلیج فارس گفت: آمریکایی ها زمستان سال 65 به بهانه عدم امنیت برای عبور انرژی از خلیج فارس به دریای آزاد، ناوهای زیادی را به این منطقه آوردند.

سردار فدوی اضافه کرد: در اوایل سال 66 با ورود نیروی دریایی سپاه به عرصه دریا، تعداد ناوهای جنگی آمریکا در خلیج فارس به 86 فروند رسید که با وقوع جنگ نفکش ها آمار کشتی های مورد اصابت قرار گرفته در سال 67و66 بیش از آمار کشتی های مورد اصابت در شش و نیم سال دیگر جنگ بود.

وی تصریح کرد: در زمستان سال 66 و پس از مقابله به مثل ایران با هدف قرار دادن 140 کشتی در برابر کشتی هایی که عراق به کمک آمریکا مورد اصابت قرار داد، پنتاگون اعلام کرد که همه کشتی های خلیج فارس تحت حمایت آمریکا هستند اما پس از آن نیز 50 کشتی مورد اصابت موشک های جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

فرمانده نیروی دریایی سپاه در پایان بزرگ ترین دستاورد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را پاسداران شجاع، مؤمن و متخصص دانست و تأکید کرد: در حالی که توان نظامی آمریکا دریا پایه است، این توانمندی نمی تواند در برابر قدرتی که بر مبنای اتکا به خدا و نیروی لایزالی که انسان های با ایمان و جان بر کف در اختیار دارند کارآمد باشد.

کاهش 60 درصدی ارزش پول ملی در 40 روز


همشهری‌آنلاین: رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: معتقدم اولین راه حل برخی مشکلات اقتصادی این است باور کنیم نباید با پول نفت این چنین رفتار کرد و آن را بی محابا خرج کرد متاسفانه احمدی نژاد بدترین رفتار را با درآمدهای ارزی انجام داد.
احمد توکلی در نشست علمای مشهد با کاندیداهای جبهه متحد اصولگرایان در شرق تهران مطالبی را مطرح کرد که مهمترین آنها به نقل از مهر در زیر می‌آید:

سرانه هر ایرانی به قیمت ثابت در دوره میرحسین موسوی سالانه 608 دلار، در دوره آقای هاشمی رفسنجانی سالانه 384 دلار و در زمان آقای خاتمی سالانه 364 دلار بود اما در زمان 5 سال اول دولت احمدی نژاد این رقم به 824 دلار افزایش پیدا کرده است.
تولید در ایران از گذشته به دلایل مختلف مشکل داشته و متاسفانه در سال‌های اخیر شدیدتر شده که یک علت آن ترویج واردات در کشور است.
در دولت اصلاحات به دلیل اینکه قصد داشتند عضو سازمان تجارت جهانی شوند به غلط تعرفه‌ها را کاهش دادند که این یک اشتباه استراتژیک بود. ما در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد استدلال‌های زیادی برای افزایش تعرفه‌ها مطرح کردیم و حتی تعرفه‌ها را بالا می‌بردیم اما دولت در عمل جور دیگری رفتار می‌کرد و تعرفه‌ها پایین می‌آمد به نوعی باید گفت در این زمینه زورمان نرسید.
به دلیل اینکه بخش مهمی از عامل تولید انرژی است افزایش قیمت آن موجب شد تا هزینه تمام شده کالاهای داخلی بالا برود و قیمت اجناس داخلی افزایش پیدا کند که همین امر سبب شد تا قدرت خرید مردم دچار کاهش شود.
مجلس برای جلوگیری از تبعات بیشتر قانون هدفمندی یارانه‌ها تصمیم گرفت 30 درصد منابع حاصل از درآمدها صرف کمک به واحدهای تولیدی شود اما این منابع تخصیص پیدا نکرد و واحدهای تولیدی ضربه خوردند که اولین انها مرغداری‌ها بودند که بسیار گرفتار شدند.
نوسانات اخیر در بازار ارز موجب شد تا در 40 روز ارزش پول داخلی 60 درصد کاهش ارزش پیدا کند، گفت: این امر باعث شد تا قدرت رقابت اجناس داخلی با خارجی کمتر شود و صادرات لطمه زیادی متحمل شود و به دنبال آن واردات افزایش پیدا کند.
معتقدم اولین راه حل این مشکلات این است باور کنیم نباید با پول نفت این چنین رفتار کرد و آن را بی محابا خرج کرد متاسفانه احمدی نژاد بدترین رفتار را با درآمدهای ارزی انجام داد.
خرج دلارهای نفتی به اسم کار عمرانی موجب پیدایش بیماری هلندی شد یعنی کل یارانه‌هایی که توسط دولت تا پایان 23 بهمن سال گذشته پرداخت شد چهل وپنج هزار میلیار بود در حالیکه درآمدهای حاصل از هدفمندی تنها بیست و نه هزار میلیارد بود لذا دولت تصمیم گرفت شانزده هزار میلیارد تومان کسری باقیمانده را از محل فروش نفت جبران کند و بانک‌ها تصمیم گرفتند اسکناس چاپ کنند که این در اصطلاح اقتصادی پول پرقدرت نام دارد. همین نقدینگی میزان تورم را به مقدار زیادی بالا برد.
حزب اللهی‌ها در مساجد و دانشگاه‌ها تحت فشار قرار دارند. دلیل این موضوع این است که عقلانیت و عدالت در عرصه‌های مدیریتی به اندازه کافی رعایت نمی‌شود لذا باید تا جایی که امکان دارد ارکان حاکمیت را از افراد عاقل پر کنیم.

متعاقب بازگشت به ایران؛ احضار فعال کارگری به اطلاعات



 متعاقب باز گشت به ایران 
محمود صالحی، فعال کارگری به اداره اطلاعات احضار شد
کمیته گزارشگران حقوق بشر- محمود صالحی فعال سرشناس کارگری متعاقب بازگشت به ایران به اداره اطلاعات شهرستان سقز احضار شده است.

محمود صالحی که به دعوت ۵ سندیکای بزرگ کشور فرانسه برای سخنرانی‌ به این کشور سفر کرده بود، پس از بازگشت به ایران ۲ بار به صورت تلفنی برای ادای توضیحات به اداره‌ی اطلاعات شهر سقز احضار شده است.

صالحی گفته است که از آنجایی که هیچ جرمی‌ مرتکب نشده است به اطلاعات نخواهد رفت.

محمود صالحی سخنگوی کمیته دفاع از رضا شهابی، عضو بنیان‌گذار کمیته‌ی هماهنگی‌ برای ایجاد تشکل‌های کارگری، از بنيانگذاران انجمن صنفی کارگران خباز شهر سقز و از اعضای هيات موسس سنديکاهای کارگری در ايران است و تا کنون چندین بار توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.