۱۳۹۱ شهریور ۱۸, شنبه

چند گزارش از وضعیت نگران کننده زندانیان سیاسی

تداوم نگهداری رضا شهابی در بند ۳۵۰ علی رغم عفونت محل جراحی 

خبرگزاری هرانا - مسئولین زندان اوین و دادستانی تهران علی رغم عفونت محل جراحی رضا شهابی با مرخصی استعلاجی این زندانی موافقت نکردند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رضا شهابی عضو هیات مدیره سندیکای شرکت واحد تهران که از سوی دادگاه انقلاب به دلیل فعالیت سندیکایی به شش سال زندان، پنج سال محرومیت از فعالیت‌های سندیکایی و ۷۰ میلیون ریال جریمه نقدی حبس تعزیری محکوم شده است با وجود عفونت محل جراحی اخیر وی با مرخصی استعلاجی این زندانی سیاسی موافقت نکردند. 

همسر این زندانی در گفتگو با گزارشگر هرانا اعلام داشت: "شرایط وی نسبت به هفته‌های گذشته بهبود نسبی داشته است و قرار بر این است که ۲۰ شهریور ماه به بیمارستان اعزام شوند."

وی در ادامه افزود: "تقاضای مرخصی استعلاجی با توجه به عفونت زخم وی که در اثر جراحی ایجاد شده است به دادستانی تهران ارائه شده است، اما تا کنون پاسخی در این خصوص به وی نداده‌اند."

همسر وی هم چنین خاطر نشان کرد که نام شهابی در لیست عفو عید فطر وجود داشته است که بنا به دلایل نامعلومی حذف شده است و حکم وی کماکان به قوت خویش باقی است.

رضا شهابی، فعال کارگری، عضو سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران و از مسئول سابق واحد کارگری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران پیش‌تر از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران توسط قاضی صلواتی به اتهام تبلیغ علیه نظام به یکسال حبس و هم چنین به اتهام تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی نیز به پنج سال حبس محکوم شده بود وی همچنین در این حکم به ۵ سال ممنوعیت از فعالیت سندیکایی و هفتاد میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شده است.


سعید مدنی پس از ۸ ماه همچنان در بند ۲۰۹ بسر میبرد 

خبرگزاری هرانا - سعید مدنی، عضو شورای فعالان ملی ـ مذهبی ایران جامعه‌شناس و پژوهشگر ارشد علوم اجتماعی از ۱۹ دی‌ماه ۱۳۹۰ در سلول‌های انفرادی و جمعی بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین محبوس است.

بنا به گزارش ندای سبز آزادی، این دانش‌آموختهٔ دکترای علوم اجتماعی عضو گروه مسائل و آسیب‌های اجتماعی انجمن جامعه‌شناسی ایران و صاحب تحقیقات متعدد و ارزشمند در حوزهٔ آسیب‌های اجتماعی و به‌ویژه اعتیاد، فقر، و روسپی‌گری است. 

وی همچنین روزنامه نگار، نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی ایران، و از بنیان‌گذاران و عضو هیات تحریریه نشریه توقیف شده "ایران فردا" به مدیرمسئولی مهندس عزت الله سحابی است.

سعید مدنی مدرس دانشگاه علوم اجتماعی و بهزیستی و سردبیر فصلنامه علمی ـ پژوهشی رفاه اجتماعی بود که با تهدید دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی پس از انتخابات ۱۳۸۸ از کار برکنار شد.

بنا بر این گزارش با وجود پایان یافتن بازجویی‌های خشن و بدرفتاری شدید با سعید مدنی و سپری شدن ۷ ماه از حبس اینجامعه‌شناس در بند امنیتی ۲۰۹ اوین همچنان مسئولین از انتقال این فعال سیاسی به بند ۳۵۰ (بند ویژه زندانیان سیاسی) ممانعت می‌کنند.

بی‌خبری مطلق از سرنوشت ارژنگ داوودی، زندانی سیاسی 

خبرگزاری هرانا - با گذشت بیش از دو ماه از انتقال ارژنگ داوودی به بند ۲۰۹ زندان اوین، از سرنوشت این زندانی سیاسی کماکان اطلاعی در دست نیست.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بازجویان وزارت اطلاعات از ملاقات این زندانی با اعضای خانواده خود جلوگیری کرده است و علی رغم گذشت بیش از دو ماه از انتقال وی به سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ نامبرده اجازه تماس تلفنی نیز نیافته است. 

بر اساس گزارش سازمان عفو بین الملل، احتمالا این زندانی در ماه گذشته از سوی یکی از شعب دادگاه‌های انقلاب بر اساس اتهام جدیدی (محاربه) مورد محاکمه قرار گرفته است.

محاکمه زندانیان در طی تحمل حبس شیوه جدیدی برای کنترل و جلوگیری از اعتراضات زندانیان به شرایط خود در زندان‌ها است که در راستای ممانعت از اطلاع رسانی از شرایط زندانهای کشور صورت می‌گیرد، اخیرا برخی رسانه‌های نزدیک به دولت با پرداختن به این موضوع سعی در آمده کردن فضا برای این گونه اقدامات فراقانونی دارند.

ارتش اسد اردوگاه آوارگان فلسطینی را بمباران کرد

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که نیروی هوایی سوریه در روز جمعه ۷ سپتامبر به اردوگاه فلسطینیان در جنوب دمشق حمله کرده و ده نفر را کشته است.

به گزارش رادیو آلمان، شاهدان عینی به رویترز گفته‌اند که دستکم ۱۱ موشک به این اردوگاه اصابت کرده و تعداد دقیق قربانیان به دلیل متلاشی شدن اجساد، روشن نیست. ده‌ها نفر نیز در پی این حمله مجروح شده‌اند.

در خبر رویترز آمده که ارتش سوریه، در پیگرد شورشیان مخفی شده در این اردوگاه به آن حمله کرده‌ است.

فلسطینیان حاضر در اردوگاه‌های سوریه هنوز موضعی علیه رژیم اسد نگرفته‌اند اما به تازگی شواهدی در حمایت آنها از شورشیان سوری دیده می‌شود.

اتحادیه اروپا تحریم رژیم تهران را شدت می‌ بخشد

رادیو آلمان: وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست خود در قبرس از تهیه پیش‌نویسی جدید برای افزایش تحریم ایران خبر دادند. آنها با اعلام عدم پیشرفت مذاکرات هسته‌ای افزودند که پیش‌نویس جدید احتمالا در اکتبر بررسی خواهد شد.

اتحادیه اروپا با تهیه پیش‌نویسی جدید تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران تدارک دیده است. گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان عصر جمعه (۱۷ شهریور/ ۷ سپتامبر) در نشست غیر رسمی وزاری خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پافوس قبرس اعلام کرد که تاریخ احتمالی بررسی پیش‌نویس جدید ۱۵ اکتبر خواهد بود.

دور پیشین تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران در ژانویه سال جاری به تصویب رسید و از اول ماه ژوئیه به اجرا در آمد. سازمان ملل متحد و غرب بارها ایران را به دلیل برنامه مناقشه‌‌برانگیز اتمی این کشور مورد تحریم قرار داده‌اند.

ایران ماهیت برنامه هسته‌ای خود را صلح‌آمیز می‌نامد، اما غرب احتمال می‌دهد که برنامه اتمی ایران اهداف نظامی دنبال می‌کند.  

وزیر خارجه آلمان در نشست پافوس "نگرانی زیاد" خود در مورد "نقصان در پیشرفت مذاکرات هسته‌ای" با ایران را اعلام کرد و گفت: «ما تسلیح ایران به بمب اتمی را نخواهیم پذیرفت.»

وی از رهبران ایران خواست در مذاکرات بین‌المللی در باره فعالیت‌های هسته‌ای این کشور "پیشنهادهای اساسی" بدهند.

تشدید تحریم در عرصه‌های مالی و تجاری

اتحادیه اروپا بارها ایران را در عرصه‌های مختلف، از جمله عرصه نفتی تحریم کرده است. در آخرین دور تحریم‌‌ها، اتحادیه اروپا خرید نفت ایران را تحریم کرد و شرکت‌ها‌ی بیمه اروپایی نیز از بیمه محموله‌های نفتی ایران و ارائه بیمه‌نامه به کشتی‌های حامل نفت ایران منع شدند.

ایران در اواخر ماه ژوئیه اقرار کرد که تحریم‌های غرب به اقتصاد این کشور لطمه وارد آورده است.

بنا به اظهارات دیپلمات‌های غربی‌، بریتانیا خواستار آن است که تحریم ایران در عرصه‌های انرژی و تجاری نیز تشدید شود. ویلیام هیگ،‌وزیر خارجه بریتانیا در نشست پافوس فشار بیشتر بر ایران از طریق تحریم‌های جدید را "ضروری" نامید.

دور پیشین مذاکره گروه بین‌المللی "پنج به علاوه یک" با ایران در مسکو بدون کسب نتیجه به پایان رسید. کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان تلاش دارد مذاکره با ایران را به پیش براند.

اشتون با تشریح مشکلات جاری پیشبرد گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران در پافوس اعلام کرد که مذاکره با سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران و دبیر شورای عالی امنیت ملی این کشور تا کنون انجام نگرفته است. این مذاکرات قرار بود در ماه اوت انجام شود.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه و جولیو ترزی، همتای ایتالیایی او نیز از شدت بخشیدن به تحریم‌های ایران استقبال کرده ‌و گفتند: «آرزوی ما رسیدن به راه حلی سیاسی است. اما ایران باید برای رسیدن به این هدف از خود حرکتی نشان دهد.»

اسرائیل دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای را تهدیدی علیه موجودیت خود قلمداد می‌کند. این کشور بارها از احتمال حمله‌ نظامی به تأسیسات اتمی ایران صحبت کرده و ظاهرا این گزینه به گونه‌ای فزاینده برای اسرائيل اهمیت می‌یابد.