۱۳۹۱ فروردین ۲۱, دوشنبه

ترانه زیبای رفتن


دومین ناو هواپیمابر آمریکا در خلیج فارس مستقر می شود

رادیو فردا: در میان تنش‌های فزاینده بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، نیروی دریایی ایالات متحده روز دوشنبه از اعزام دومین ناو هواپیمابر خود برای مستقر شدن در خلیج فارس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «اِمی دریک-فراست» سخنگوی ناوگان پنجم آمریکا که در بحرین مستقر است روز دوشنبه خبر داد که ناو هواپیمابر «انترپرایز» که با سوخت هسته‌ای حرکت می‌کند هم‌اینک به منطقه خلیج فارس اعزام شده تا به ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» در این منطقه بپیوندد.

وی افزود که این چهارمین بار در یک دهه گذشت است که نیروی دریایی آمریکا به طور همزمان دو ناو هواپیمابر را در این منطقه مستقر می‌کند.

به نوشته آسوشیتدپرس، این دو ناو جنگی برای باز نگاه داشتن مسیر دریایی تنگه هرمز به گشت‌زنی می‌پردازند و به عملیات نظامیان آمریکایی در افغانستان و برخورد با دزدان دریایی سواحل سومالی نیز کمک می‌کنند.

ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» آمریکا ماه ژانویه برای جایگزین کردن ناو «استنیس» آمریکا وارد خلیج فارس شد؛ پس از ورود این ناو به خلیج فارس، تهدیدهایی مبنی بر بستن تنگه هرمز از سوی برخی مقام‌های ایرانی مطرح شد، موضوعی که اگر چه در نهایت وزیر دفاع ایران آن را رد کرد، اما مدتی به بالارفتن قیمت نفت کمک کرد.

مقام‌های آمریکایی بارها اعلام کرده‌اند که اقدام احتمالی ایران در بستن تنگه هرمز را تحمل نخواهند کرد و این اقدام، «خط قرمز» ایالات متحده به‌شمار می‌آید.

دریاسالار مارک فاکس، فرمانده ناوگان پنجم ایالات متحده در بحرین، ماه فوریه گفت که نیروی دریایی آمریکا، هم‌اکنون آمادگی هرگونه برخورد با ایران را دارد؛ این فرمانده بلندپایه آمریکایی تصریح کرد، ناوگان تحت امرش، بر روی گزینه‌های احتمالی  گسترده‌ای کار کرده‌اند. 

ضرب و شتم یکی از شاهدان جنایت کهریزک

خبرگزاری هرانا - حسین سهرابی راد یکی از افشاگران جنایات بازداشتگاه کهریزک در حضور مادرش توسط نیروهای امنیتی حاضر در بیمارستان طالقانی مورد ضرب و شتم قرار گرفت. 

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این افسر سابق نیروی انتظامی مستقر در بازداشتگاه کهریزک که در تابستان ۸۸ پس از فاجعه کهریزک به دلیل برقراری ارتباط با مهدی کروبی و افشای برخی اطلاعات مربوط به این بازداشتگاه مخوف بازداشت و به ۴ سال حبس محکوم شده بود نامبرده طی روزهای اخیر به دلیل ابتلا به بیماری قلبی به بیمارستان طالقانی منتقل شده بود و در آنجا و در حضور مادرش توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفت. 

ضرب و شتم نیروهای امنیتی منجر به پارگی لب و دهان وی گردیده است. 

هم چنین این زندانی سیاسی مرتبط با جنبش سبز از ۲۸ اسفند به دستور اعلایی رییس بند ۳۵۰ به انفرادی تنبیهی سازمان زندانها در بند ۲۴۰ منتقل شده بود که با پایان مدت بیست روزه انفرادی تنبیهی ۳ روز پیش به بند ۳۵۰ بازگردانده شده است.

عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت معلم زندانی

مسئولین قضایی و زندان اوین از درمان بیماری کلیوی عبدالرضا قنبری، زندانی سیاسی محکوم به اعدام سرباز می زنند. 

این زندانی محکوم به اعدام که بتازگی درخواست عفو وی رد شده است نزدیک به هشت ماه پیش در بند ۳۵۰ اوین دچار بیماری کلیوی گردیده است وی در طی این مدت با عدم رسیدگی مناسب بهداری اوین مواجه گردیده و در روزهای اخیر مکررا از درد در ناحیه کلیه رنج میبرد. 

هم چنین شکستگی دو انگشت دست این معلم زندانی دبیرستانهای پاکدشت که در اسفند ۸۹ بر وی عارض گردیده بود به دلیل عدم رسیدگی به موقع به صورت طبیعی بهبود یافته که باعث کج شدن انگشتان دست چپ و نیز تغییر رنگ پوست در ناحیه شکستگی گردیده است.

حکم شرم آور زندان در پاسخ به دادخواهی


سایت مادران پارک لاله ایران

حکم شرم آور زندان در پاسخ به دادخواهی زنی داغدیده ولی استوار!

خبر حکم چهار سال و نیم زندان منصوره بهکیش در روز 15 فروردین 1391 در طی چند ساعت نه تنها توجه بسیاری از خبرگزاری های داخلی و خارجی را به خود جلب کرد، بلکه اعتراض سریع بسیاری از فعالان و نهادهای حقوق بشری از جمله فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه را برانگیخت.

زنی که به جرم دادخواهی شش تن از نزدیک ترین اعضای خانواده اش که در سال های 60 توسط حکومت جمهوری اسلامی به قتل رسیده یا اعدام شده بودند، اینک خود که مسئولیت نگهداری مادر 91 ساله داغدیده اش را نیز دارد، محکوم به زندان می شود. 

گر چه دادگاه های حکومت جمهوری اسلامی در صدور احکام ضد انسانی ید طولایی دارند؛ ولی آنچه خبر صدور این حکم شرم آور را سریع جهانی کرد، این است که همدردی با مادران و خانواده های جان باختگان دهه 60 و مادران عزادار کشته شدگان جنبش سبز و همراهی با مادران پارک لاله که با شمع و گل و عکس عزیزان جان باخته در پارک ها تجمع می کردند، "اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی" و "تبلیغ علیه نظام" محسوب می شود!

هر بار می شنویم که وکیلی به جرم دفاع از موکل خود در زندان های جمهوری اسلامی در بند می شود، باز نمی توان حیرت نکرد!

هر بار می شنویم که مدافع حقوق بشر دیگری به جرم آرمان های انسانی خود حبس و شکنجه می شود، باز نمی توان به شنیدن حدیثی دیگر از این دست عادت کرد!

و هر بار می شنویم که مادر یا دیگر اعضای خانواده داغداری به جرم دادخواهی عزیزانش تهدید و زندان می شوند، باز نمی توان از این وقاحت در تحیر نماند!

مگر نه این است که ژیلا کرم زاده مکوندی، این زن شاعر و از حامیان مادران عزادار، تنها به جرم همراهی با مادران پارک لاله، اینک در زندان به سر می برد و بسیاری دیگر از این مادران و زنان آزاده با احکام طولانی، مرتباً تحت آزار و پیگردهای غیر قانونی قرار می گیرند و یا ناچار به ترک وطن در دشوار ترین شرایط شده اند! 

مگر نه این است که منصوره بهکیش تنها به دلیل حضور در خاوران و بهشت زهرا، شرکت در مراسم یادبود یا در همراهی و همدردی با مادران خاوران و مادران عزادار بارها تهدید، احضار، و بازداشت می شود. یک بار در تابستان 1387 یک روز پس از شرکت در مراسم یادبود یکی از مادران خاوران، به شکلی بسیار توهین آمیز در محل کارش در بانک کارآفرین بازداشت می شود. این بازداشت سه روز بیشتر طول نمی کشد، ولی منجر به از دست دادن کارش می شود. در حمایت از مادران عزادار نیز دو بار دستگیر می شود. یک بار در 14 آذر 1388 به همراه 28 تن و بار دیگر در تاریخ 19 دیماه همان سال به همراه 29 نفر دیگر از مادران در پارک لاله تهران بازداشت می شود. همچنین در تاریخ 22 خرداد 1390 در خیابان ولی عصر تهران دستگیر و مدت یک ماه را در سلول های انفرادی بند 209 زندان اوین در حبس می ماند و تحت شدیدترین بازجویی ها قرار می گیرد و سرانجام با قید کفالت سنگین آزاد می شود.

" همبستگی جهانی با مادران پارک لاله ایران" ضمن اعتراض شدید به حکم ضد انسانی منصوره بهکیش و دیگر همراهان مادران پارک لاله چون ژیلا مکوندی، مانند همیشه برخواست های برحق آن مادران پای می فشارد: آزادی تمامی زندانیان سیاسی- عقیدتی، لغو مجازات اعدام، و محاکمه عادلانه، علنی و مردمی آمران و عاملان جنایات صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی.

این کارزار موکداً از حاکمان جمهوری اسلامی می خواهد به باز داشت های غیر قانونی و آزار و اذیت های خود سرانه خانواده های جان باختگان و آسیب دیدگان پایان داده و از دیگر سو دست یاری به سوی تمامی وجدان های بیدار جهان و نهادهای بین المللی حقوق بشری دراز می کند تا حکومت ایران را ملزم به رعایت مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر و عهد نامه های بین المللی خود در این خصوص بنمایند. 

حاکمان ایران باید بدانند پاسخ دادخواهی منصوره ها، حبس و زندان نیست و استخوان های هزاران فرزند خفته در خاوران ها و بهشت زهرا ها هم چنان در انتظار روز دادرسی فریاد می کشند.

همبستگی جهانی با مادران پارک لاله ایران
21 فروردین 1391

واشنگتن پست: خامنه ای حاضر به تسلیم نیست


سایت هم اندیشی: واشنگتن پست: «نفرت آیت الله خامنه ای از سازش شناخته شده است. او مدت هاست که معتقد است هدف واشنگتن در تهران نه تغییر رفتار بلکه تغییر رژیم است.»

سایت روزآنلاین با انتشار یادداشتی به نقل از روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به تحلیل مواضع رهبر معظم انقلاب در برابر زیاده خواهی های استکبار جهانی پرداخت.

روزآنلاین به نقل از واشنگتن پست می نویسد: «در معادلات سیاسی هیچگاه آیت الله خامنه ای اهل قمار نبوده است. از زمانی که در سال 1989 رهبر انقلاب شد، همواره سعی کرده است وضع موجود را با تصمیمات مهم حفظ کند.»

این سایت در ادامه می نویسد: «نفرت آیت الله خامنه ای از سازش شناخته شده است. او مدت هاست که معتقد است هدف واشنگتن در تهران نه تغییر رفتار بلکه تغییر رژیم است. او گفته است که اگر ضعف نشان دهید، انعطاف نشان دهید و عقب نشینی کنید، نیروهای استکباری تهدید های خود را جدی تر می کنند. آیت الله خامنه ای معتقد است هر گونه سازش در زمینه ایده آل های انقلابی باعث متزلزل شدن پایه های انقلاب اسلامی می شود.تاریخ معاصر این نظر را در تمام دنیا تائید می کند. کوتاه آمدن معمر قذافی از برنامه هسته ای او بود که باعث شد نیروهای ناتو بتوانند در این کشور دخالت کنند و آن رژیم را سرنگون کنند. برعکس، آزمایش هسته ای پاکستان در سال 1998، باعث شد این کشور بتواند در برابر تحریم ها و فشار های خارجی مقاومت کند.»

نتانياهو خواهان توقف کامل غنی سازی در ايران شد


 به گزارش رویترز، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در دیدار با نخست وزیر ایتالیا خواستار توقف کامل غنی سازی اورانیوم و خارج شدن همه تجهیزات غنی سازی از ایران شد. 

نتانیاهو در آستانه دور جدید گفتگوهای هسته ای رژیم تهران و شش کشور قدرتمند جهان گفت باید در خواست ها روشن و مشخص باشند: اول پایان دادن به غنی سازی اورانیوم هم در سطح بیست و هم در سطح سه درصد، دوم بیرون آوردن اورانیوم غنی شده و همه تجهیزات غنی سازی از ایران؛ سوم اینکه تاسیسات زیرزمینی قم باید کلا برچیده شود.

صدور قرار جلب برای سعید مرتضوی


خبرگزاری مهر: قاضی دادگاه عمومی تهران برای سعید مرتضوی دادستان سابق تهران قرار جلب به دادرسی صادر کرد.

پس از صدور قرار منع تعقیب برای دادستان سابق تهران، در پرونده معروف به بازداشتگاه کهریزک شاکیان پرونده، به این قرار اعتراض کردند.

در ادامه نیز پرونده برای رفع اختلاف به شعبه 1060 دادگاه عمومی تهران فرستاده شد. رئیس این شعبه پس از بررسی اعتراض شاکیان پرونده و قرار صادر شده از سوی دادسرا اقدام به صدور جلب دادرسی کرد.

در ادامه نیز پرونده برای رسیدگی به شعبه 15 دادسرای تهران فرستاده شد.

محسن روح الامینی یکی از شاکیان این پرونده نیز در گفتگو با مهر گفت: قرار است به زودی در شعبه 15 بازپرسی دادسرای تهران به سعید مرتضوی تفهیم اتهام شود.

با صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست برای دادستان سابق تهران پرونده او برای محاکمه به دادگاه فرستاده خواهد شد. 

گرانی سرسام آور؛ تغییر قیمت مرغ روزانه شد


خبرگزاری مهر: بعد از تعطیلات نوروزی، تغییرات جدیدی در قیمت مرغ در بازار صورت گرفته است و هم اکنون مغازه‌های سطح شهر، به هر نحوی که دلخواهشان باشد، هر روز اتیکت‌های قیمتی مرغ را در بازار تغییر می‌دهند.
به گزارش خبرنگار مهر، بعد از تعطیلات نوروزی و بازگشت مسافران به خانه‌های خود، موج جدیدی از تقاضا به بازار کالاهای اساسی وارد شده است که توانسته تعادل میان عرضه و تقاضا را بر هم زده و شرایطی را فراهم کند که سودجویان نیز وارد بازار شده و دست به سوداگری بزنند.

در این میان، فارغ از درست انجام شدن یا نشدن نظارت‌ها بر بازار، به نظر می‌رسد که سودجویانی که در روزهای پایانی سال نتوانستند با عرضه کالاها به قیمت دلخواهشان، بازار را به دست بگیرند، اکنون وارد عمل شده و با سوءاستفاده از وضعیت خریدهای مردم و افزایش تقاضا برای آن، کنترل بازار را به دست گیرند.

تغییر روزانه اتیکت‌های قیمت مرغ

یکی از کالاهایی که در روزهای ابتدایی سال جدید، با نوسانات شدید قیمتی مواجه شده، مرغ است که قیمت آن روز به روز تغییر می‌کند و برخی از مغازه‌داران هر روز صبح که به اصطلاح، جلوی مغازه خود را آب و جارو می‌کنند، نگاهی هم به اتیکت قیمت می‌اندازند و 100 تومان هم که شده، بر روی قیمت می‌کشند. البته این در مورد تمامی مغازه‌ها صادق نیست و برخی ها نیز جانب انصاف را رعایت می‌کنند.

البته به نظر می‌رسد که نقش نظارت و بازرس بر این روزهای بازار بسیار حائز اهمیت به نظر می‌رسد، چراکه بازرسان هستند که می‌توانند کنترل‌ها را بر بازار به عهده بگیرند و با این سودجویان مقابله کنند، در حالی که هم اکنون به نظر می‌رسد که حیات خلوت امنی برای سودجویان در بازار مرغ به وجود آمده است و این مردم هستند که ضرر و زیان ناشی از این نبود نظارت بر بازار را باید متحمل شوند. 

توقف عرضه ذخایر و گرانفروشی در بازار

این در شرایطی است که در روزهای پایانی سال، دولت با عرضه ذخایر گسترده مرغ در بازار شرایطی را فراهم کرد که به تمامی نیازهای مردم در این ایام پاسخ داده شود و به نوعی بازار با قیمت‌های مناسب، روزهای پایانی سال خود را سپری کند، اما هم اکنون این طور نیست و موجی از گرانفروشی بازار را در بر گرفته است.

قاسم نوده‌فراهانی، رئیس شورای اصناف کشور در روزهای پایانی سال اعلام کرد که بازار با هیچگونه کمبود کالایی مواجه نیست و به هر اندازه که نیاز بازار باشد، مرغ توزیع خواهد شد، در همان ایام بود که وی اعلام کرد که فروش مرغ بالاتر از نرخ 3800 تومان در بازار تخلف است.

اما هم اکنون قیمت مرغ در بازار به 4400 تومان هم رسیده است و البته در برخی از مناطق شرق تهران، قیمت در حدود 4200 تومان هم هست، در مقابل در برخی از مناطق شمالی و غربی تهران قیمت در حدود 4450 تومان هم رسیده است.

جزئیات قیمتی هر کیلوگرم مرغ و تخم‌مرغ تازه و منجمد در تهران

بررسی‌های میدانی مهر نشانگر این است که در حال حاضر، قیمت هر کیلوگرم مرغ کامل تازه بسته‌بندی شده 4450 تومان است که بر اساس ضوابط تعیین شده، کیسه محتوی لاشه باید کاملا از هوا تخلیه باشد و سپس درب بندی و یا کلیپس زده شود، ضمن اینکه بسته ها نیز باید سالم و به دور از پارگی باشد.

در عین حال هر کیلوگرم مرغ کامل منجمد بسته‌بندی شده نیز 3100 تومان است که باید تامین شرایط نگهداری و بهداشتی و برودتی برای آن رعایت شده باشد.

قیمت هر کیلوگرم مرغ کامل تازه بسته‌بندی بشقابی در بسته سینی، بشقاب یکبار مصرف و روکش نیز مطابق با استاندارد سازمان دامپزشکی 4480 تومان در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود. همچنین هر کیلوگرم مرغ کامل تازه بسته‌بندی پاک شده نیز به قیمت هر کیلوگرم 5100 تومان عرضه می‌شود که البته مرغ‌های بسته بندی شده باید فاقد گردن، نوک بال، خونابه و آب بوده و محتویات شکم و امعاء و احشاء به طور کامل تخلیه شده باشد.

همچنین قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ تازه فله غیر بسته بندی شده نیز که به صورت غیر سردخانه‌ای، سالم، بدون شکستگی و آلودگی ظاهری باشد نیز، 2490 تومان است. ضمن اینکه تخم مرغ شناسنامه دار غیربسته بندی که دارای نام تجاری، تاریخ تولید و تاریخ انقضا است نیز به ازای هر کیلوگرم، 2570 تومان عرضه می‌شود. در عین حال تخم‌مرغ شناسنامه دار بسته‌بندی شده نیز که در هر بسته آن 25 تا 30 عدد باشد، به ازای هر کیلوگرم 2690 تومان عرضه می‌شود.

جدول قیمتی فرآورده‌های مختلف مرغ

گزارش میدانی مهر نشانگر این است که قیمتی فرآورده‌های مختلف مرغ نیز در روزهای گذشته با نوساناتی همراه بوده است و عموما از 400 تا 600 تومان به نرخ آنها اضافه شده است.


ردیف    نام محصول    نرخ(تومان)
1    ران مرغ با پوست بدون چربی و سرساق    5200
2    ران مرغ بدون پوست، چربی و سرساق    6100
3    مغز ران با پوست    7000
4    مغز ران بدون پوست    7450
5    ساق مرغ با پوست و بدون سرساق    7000
6    ساق مرغ بدون پوست و سرساق    7650
7    سینه مرغ با پوست، بدون گردن و بال    6350
8    سینه مرغ بدون پوست، گردن و بال    7000
9    ران و سینه با پوست، بدون گردن و بال    5750
10    ران و سینه بدون پوست، گردن و بال    6550
11    بال کبابی ساده    4550
12    بال کبابی زعفرانی    4550
13    بازوی کبابی    5200
14    بازوی کبابی زعفرانی    5200
15    مخلوط بال و بازو کبابی ساده    4300
16    مخلوط بال و بازو کبابی زعفرانی    4300
17    مرغ خرده شده 4 تا 8 تکه    5200
18    فیله مرغ    10700
19    فیله مرغ زعفرانی    10700
20    گردن مرغ بدون پوست    2750
21    شنیسل بدون آرد    9000
22    شنیسل با آرد    7900
23    جوجه چینی    9200
24    پاچینی 10 عدد    5650
25    جوجه کباب بدون استخوان و بازوی ساده    9900
26    جوجه کباب بدون استخوان و بدون بازوی زعفرانی    9900
27    جوجه کباب با استخوان ساده    7000
28    جوجه کباب با استخوان زعفرانی    7000
29    مرغ کنتاکی    5650
30    سینه مرغ سوخاری    5650
31    دل مرغ پاک کرده    4550
32    جگر مرغ    2750
33    سنگدان مرغ    2750

كوچكترين پالايشگاه ايران هنوز توجيه اقتصادی ندارد


ایسنا: پيشرفت طرح توسعه و بهينه‌سازي پالايشگاه لاوان تا پايان سال گذشته به 83 درصد رسيد و اين در حاليست كه طبق آخرين وعده مسوولان، قرار بود اين طرح در سال 1390 به اتمام برسد.

قرارداد طرح بهبود فرآيند و بهينه‌سازي ظرفيت پالايشگاه لاوان، شهريور سال 1386 به دو شركت ايراني واگذار شد و قرار بود در مدت 30 ماه (اوايل سال 1389) اين طرح انجام شود.

از سوي ديگر هاشم نامور - مديرعامل شركت پالايش لاوان، پيش از اين اعلام كرده بود كه پروژه‌ بهبود فرآيند و بهينه‌سازي ظرفيت پالايشگاه لاوان تا پايان سال 1390 به بهره‌برداري خواهد رسيد.

تاخير در انجام اين پروژه در حاليست كه نامور تاكيد كرده بود كه در مورد تامين منابع اعتباري اين پروژه مشكلي وجود ندارد و اعتبار مورد نياز آن از منابع داخلي شركت نفت، صندوق انرژي بانك ملت و تسهيلات بانك تجارت تامين مي‌شود.

اهميت اجراي اين پروژه به اين دليل است كه در صورت اجراي كامل طرح توسعه و بهينه ‌سازي پالايشگاه لاوان كيفيت فرآورده‌هاي توليدي اين پالايشگاه از استاندارد يورو2 به استاندارد يورو 5 ارتقا مي‌يابد. ضمن اين كه با توجه به اين كه پالايشگاه لاوان كوچكترين شركت پالايشي از نظر حجم خوراك و توليدات است، با اجراي اين پروژه، توليد فرآورده‌هاي نفتي در اين پالايشگاه توجيه اقتصادي مي‌ يابد.

او با بيان اين كه دو درصد از توليد فراورده‌هاي كشور و دو درصد پالايش نفت خام به عهده اين پالايشگاه است، اظهار كرده بود كه 22درصد از نفت خام دريافتي در اين پالايشگاه به فرآورده تبديل مي‌شود.

با تكميل طرح توسعه و بهينه ‌سازي پالايشگاه لاوان، خوراك دريافتي آن از 30 هزار بشكه به 50 هزار بشكه ميعانات گازي افزايش خواهد يافت. بر اين اساس توليد گاز مايع از 30 تن در روز به 220 تن و بنزين از 1.5 ميليون ليتر به 2.8 ميليون ليتر افزايش خواهد يافت. البته اگر چه توليد نفت‌گاز و نفت كوره در اين طرح افزايش نخواهد يافت، اما كيفيت آنها به استاندارد يورو 5 ارتقا خواهد يافت.

همچنين توليد سوخت جت با اجراي طرح توسعه و بهينه ‌سازي پالايشگاه لاوان براي اولين بار در اين پالايشگاه با توليد يك ميليون ليتر در روز عملياتي مي‌شود.

بازداشت قاتل فراری آمریکایی در ایران


خبرگزاری مهر: دادرس پرونده قاتل فراری آمریکایی اعلام کرد: این قاتل فراری در ایران دستگیر شد و هم اکنون پرونده متهم در شعبه 79 محاکم کیفری تهران در حال رسیدگی است. 
ولی الله حسینی از پرونده قتلی خبر داد که متهم آن یک زندانی فراری آمریکایی است که به اتهام قتل همسرش به ایران فرار کرده بود.

وی افزود: در این پرونده متهم با دستبند الکترونیکی در زندانهای آمریکا زندانی بوده است که توانسته دستبند را باز کند و به طرز معجزه آسایی از زندان فرار کند. این متهم پس از فرار از زندان راهی چند کشور و در آخر وارد ایران می شود. پس از گزارش اینترل پل ماموران انتظامی متهم را شناسایی کرده و به دستگاه قضایی تحویل دادند.

دادسرس اسبق این پرونده گفت: بر اساس قوانین ایران متهم پرونده در ایران (شعبه 704 محاکم کیفری تهران) محاکمه شد که اکثریت قضات رای به برائت و اقلیت قضات و من به عنوان دادرس حکم قصاص را درخواست کردم که رای قصاص در دیوانعالی نقض شد و هم اکنون پرونده در شعبه 79 در حال رسیدگی است.

اشتون: مذاکرات اتمی روز شنبه در استانبول برگرار می شود




به گزارش حبرگزاری فرانسه از بروکسل، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز اعلام کرد که مذاکرات هسته ای با رژیم تهران روز شنبه آینده 14 ماه آوریل در استانبول ترکیه برگزار خواهد شد.

این در حالیست که به گزارش رادیو فرانسه، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، گفته که برگزاری نشست در استانبول تأیید نشده است.

سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت، ما توافق کردیم که مذاکرات هسته ای روز شنبه در استانبول برگرار شود.

به گزارش رادیو آلمان، میزبانی استانبول برای مذاکرات هسته‌ای ابتدا از سوی خود رژیم تهران پیشنهاد شده بود. با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی به‌رغم این موافقت، پس از آنکه ترکیه نشست "دوستان سوریه" با شرکت وزیران امور خارجه بیش از ۷۰ کشور جهان را در این شهر برگزار کرد، در اعتراض به این حرکت خواستار برگزاری مذاکرات در بغداد یا دمشق شدند.

یک روز پس از اعلام این خبر، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، در یک کنفرانس خبری در آنکارا٬ در نکوهش تصمیم مقام‌های جمهوری اسلامی مبنی بر تغییر محل برگزاری مذاکرات از استانبول به دمشق یا بغداد٬ این اقدام را "ریاکارانه" خواند و گفت، چنین درخواستی فقط تلاش برای "اتلاف وقت" است.

اردوغان با انتقاد شدید از رژیم ایران، این امر را به معنای "عدم برگزاری این مذاکرات" تعبیر کرده و گفته بود: «ایرانی‌ها می‌دانند که طرف‌های مذاکره (گروه ۱+۵) به دمشق یا بغداد نخواهند آمد.»


مخالفت جمهوری اسلامی با خواست‌های گروه ۱+۵

ایسنا: رييس سازمان انرژي اتمي جمهوری اسلامی امروز در پاسخ به اين سوال كه برخي تحليل‌ها بر اين اساس است كه در مذاكرات آينده ايران و 1+5، آن‌ها درخواست تعليق توليد اورانيوم با غناي 20 درصد و نيز تعليق كار در سايت فردو را درخواست خواهند كرد، تصريح كرد: ما هيچ توجيهي براي چنين درخواستي از سوي كشورهاي 1+5 نمي‌بينيم. 

این در حالیست که روزنامه آمریکایی "نیورک تایمز" به نقل از دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی در گزارشی نوشت، ایالات‌متحده و دولت‌های غربی در نظر دارند در مذکرات پیش‌رو از جمهوری اسلامی بخواهند تا هر چه سریع‌تر تأسیسات هسته‌ای زیرزمینی "فردو" را که به تازگی تکمیل شده، تعطیل کند.

به گزارش رادیو آلمان، این روزنامه با ذکر سخنان این دیپلمات‌ها که نامشان فاش نشده افزود، دولت‌های غربی همچنین خواستار متوقف کردن غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد از سوی ایران و انتقال اورانیوم غنی‌شده به خارج از این کشور هستند.


آخرین شانس برای حل بحران اتمی

سایت تابناك: با نزدیک شدن زمان از پیش اعلام شده برای مذاکرات میان ایران و گروه 1+5، گمانه زنی ها در مورد محتوا و مفاد این مذاکرات افزایش یافته است. آخرین خبرها در این رابطه، از اضافه شدن پیش شرط های جدیدی از سوی غرب به مضمون مذاکرات حکایت دارد.

یکی از تقاضاهای دولت اوباما و هم پیمانان اروپایی اش از ایران در دور جدید مذاکرات، بسته شدن تأسیسات هسته ای «فردو» است.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» ضمن بیان این خبر به نقل از دیپلمات های اروپایی و آمریکایی، تقاضای دیگر غرب را توقف غنی سازی اورانیوم با درصد بالا و انتقال اورانیوم با غنای بالای موجود به خارج از کشور است.

به گزارش این روزنامه، از نظر طرف غربی، اقدامات فوق گام اول در راستای استفاده ایران از آن چیزی است که اوباما با نام «آخرین شانس» برای حل مسئله هسته ای به شیوه دموکراتیک از آن یاد کرده است.

دیدار عنان با پناهجویان سوری/چین: اسد به قولش عمل کند




به گزارش خبرگزاری فرانسه از آنکارا، کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه فردا سه شنبه از اردوگاههای پناهجویان سوری در جنوب ترکیه دیدن خواهد کرد.

هم اکنون هزاران پناهجوی سوری که به دلیل گلوله باران مناطق مسکونی و اعمال خشونت از سوی رژیم سوریه مجبور به ترک کشورشان شدند، در ارودگاههای جنوب ترکیه بسر می برند.

سخنگوی کوفی عنان گفته که وی پیش از سفر به ایران که قرار است روز چهارشنبه 11 آوریل انجام شود، روز سه شنبه از اردوگاههای پناهجویان سوری در جنوب ترکیه دیدن می کند.


چین: اسد به قولی که داده عمل کند

از سوی دیگر دولت چین امروز از رژیم سوریه خواست به قولی که در باره اجرای طرح کوفی عنان داده بود، عمل کند.

رژیم دمشق پیش تر گفته بود که طرح کوفی عنان برای برقراری آتش بس را می پذیرد ولی روز گذشته و تنها ۴۸ ساعت قبل از آغاز اجرای این طرح صلح، دولت سوریه اعلام کرد، فقط در صورتی نیروهای نظامی از مناطق مسکونی سوریه خارج خواهند شد که مخالفان، تعهدنامه‌ای مکتوب برای پایان دادن به برخوردهای مسلحانه با نیروهای دولتی ارائه دهند.

سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه گفت، ما از از رژیم سوریه می خواهیم به قول و تعهد خود در قبال طرح صلح کوفی عنان پایبند باشد.

همزمان اعلام شد که وزیر خارجه رژیم سوریه برای گفتگو با مقامات روسیه راهی مسکو می شود.

چین و روسیه پیش تر از طرح کوفی عنان در شورای امنیت سازمان ملل حمایت کرده بودند.

فعال کارگری، بار دیگر به زندان بازگشت





 علی نجاتی عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نی‌شکر هفت تپه روز شنبه نوزدهم فروردین ماه ۱۳۹۱، به زندان بازگشت.

به گزارش وبسایت ملی- مذهبی، علی نجاتی عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نی‌شکر هفت تپه که از مشکل حاد قلبی رنج می‌برد بعد از پایان مرخصی استعلاجی خود روز شنبه نوزدهم فروردین ۱۳۹۱ به زندان منتقل شد. 

این در صورتی است که پزشک معالج او که عضو کمیسیون پزشکی قانونی اهواز و مدرس دانشگاه جندی شاپور اهواز است، برای او از تاریخ پانزدهم تا بیست و پنجم فروردین ماه ۹۱ استراحت کامل تجویز کرده بود؛ اما این امر مورد قبول دادستان شوش آقای احمدی قرار نگرفت و او بار دیگر روانه زندان شد.

پادزهر راهکار فلاکت زای خامنه ای در مشت کارگران


منصور امان

پادزهر راهکار فلاکت زای خامنه ای در مُشت کارگران "شهاب خودرو" 

سه هفته پس از سر دادن شُعار دهان پُر کن "سال تولید ملی" از سوی رهبر جمهوری اسلامی، زیر مجموعه های وی در حال ترجمان مفهوم آن در عمل هستند. صدها کارگر "شهاب خودرو" که در اولین روز کاری "سال تولید ملی" با درهای بسته کارخانه روبرو و مُژده اخراج دسته جمعی روبرو شدند، آخرین گروهی نخواهند بود که بُنگاه ولایت فقیه هزینه ورشکستگی خود را از جیب آنها بیرون می کشد.  

اخراج ناگهانی نزدیک به 750 نفر از کارگران "شهاب خودور" از سوی کارتل میلیارد دُلاری آستان قُدس رضوی و پرتاب آنها و خانواده هایشان به گرداب تورُم، گرانی و بیکاری، چشم انداز پیشنهادی آقای خامنه ای برای سال جدید را به گونه روشن به تماشا گذاشته است.  

راهکار رژیم ولایت فقیه برای چیرگی بر پیامدهای بُحرانی که با فساد رهبران و پایورانش، بی خردی سیاسی و بی کفایتی اقتصادی نصیب کشور گردانده، فشُردن گلوی جامعه و در درجه اول، تنگدست ترین بخشهای آن است. 

بر این اساس، تصادُفی نیست که شرکتها و کارخانه های دولتی و موسسات خُصوصی (خودمانی) شده ای که به بُنیادها و نهادهای حُکومتی واگُذار گردیده، در صف اول مُجریان  سیاست بیگاری کشیدن از کارگران، تحمیل شرایط و قوانین عهد برده داری بر مراکز تولید و در انتها، اخراج دسته جمعی، بی ضابطه و بدون غرامت کارگران قرار دارند. 

آستان قُدس رضوی پیش از آنکه دست زحمتکشان "شهاب خودرو" را به کُلی از نان کوتاه کند، در 6 سال گذشته آنها را از همه ی مزایای کاری همچون کُمکهای غیرنقدی یا حق بهره وری محروم کرده بود. 

پادزهر راهکار ویرانگر و فلاکت زای رژیم آقای خامنه ای، از جُمله همان روشی است که کارگران "شهاب خودرو" در پیش گرفته اند. آنها به گونه پیگیر نسبت به اخراج خود دست به اعتراض می زنند و بر حق مُسلم شان برای معاش و زندگی پای می فشارند.

ورود محافظه‌کاران به خطوط قرمز دولت رفسنجانی


سایت دیگربان: عباس سلیمی‌نمین٬ مدیر دفتر مطالعات تاریخ ایران در گفتگویی به «نقش» دولت اکبر هاشمی رفسنجانی در ماجرای ترور رستوران میکونوس و گروگانگیری حزب‌الله لبنان پرداخته است.
آقای سلیمی‌نمین این مطالب را روز شنبه (۱۹ فروردین) در گفتگو با سایت محافظه‌کار «مشرق‌نیوز» مطرح کرده است.
بازخوانی این وقایع تاریخی از سوی سلیمی‌نمین پس از آنکه که هاشمی رفسنجانی در گفتگویی جنجالی تلاش کرد دولت خود را از این وقایع تبرئه کند٬ صورت گرفته است.
سایت «مشرق‌نیوز» در این گفتگو پرسش‌هایی مطرح کرده که پیش از این هیچ رسانه‌ای در ایران اجازه طرح آن‌ها را نداشت.
پرسش از نقش جمهوری اسلامی در انفجار پایگاه نظامیان آمریکا در عربستان٬ ترور رستوران میکونوس و گروگان‌گیری حزب‌الله لبنان از این جمله است.
عباس سلیمی‌نمین در این گفتگو هرچند به این پرسش‌ها پاسخ روشنی نداده است٬ اما به طور سربسته به مسائلی اشاره کرده که پیش‌تر سخن گفتن از آن‌ها در جمهوری اسلامی جزء خطوط فرمز بود.
سلیمی‌نمین گفته است ماجرای میکونوس در زمانی روی داد که علی فلاحیان وزیر اطلاعات کابینه هاشمی بود و رئیس مجمع تشخیص می‌خواهد بگوید «اگر در دولت من هم کاری علیه غرب صورت گرفته است کار من نبوده و کار یک سری عناصر خود سر بوده است.»
وی گفته بهتر است درباره اتفاقات صورت گرفته در زمان وزارت فلاحیان سخنی گفته نشود که «آنگاه پای مسائل دیگری به میان می‌آید که به صلاح ایشان {هاشمی} نیست»
سلیمی‌نمین در بخش دیگری از سخنان خود هاشمی رفسنجانی را به «استفاده ابزاری» از حزب‌الله لبنان متهم کرده است.
وی افزوده که هاشمی با استفاده ابزاری از گروگانگیری حزب‌الله (سال ۱۹۸۵) می‌خواست با آمریکا رابطه برقرار کند که موفق به این کار نشد.
مدیر دفتر مطالعات تاریخ ایران همچنین به «تعامل» هاشمی با مهدی هاشمی برادر داماد آیت‌الله منتظری و حمل مواد منفجره از سوی وی به عربستان نیز سخن گفته است.

دیگر با کدام کار احمدی نژاد می توان کنار امد؟


سایت الف: احمدی نژاد به مجلس گفته که ۱۰ میلیون نفر از گرفتن یارانه نقدی حذف شوند ؛ وقتی درآمد افزایش نیافته و گرانی کم نشده است ، چطور می شود این کار را کرد؟

اسدالله بادامچیان ، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی در گفتگو با  اعتدال ، با اشاره به چالش های به وجود آمده در روابط دولت و مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی با دولت هیچگاه در منازعه نبوده و علت این است که دولت مجری قوانین مصوب مجلس است و کسی با مجریش درگیری ایجاد نمی کند.

قائم مقام حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: متاسفانه این دولت است که در سالهای گذشته کارهای نامربوط گوناگونی انجام داد و رعایت حریم مجلس را نکرد ، در حالی که باید به منتخبان ملت احترام می گذاشت.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نمونه بارز رفتارهای ناصحیح دولت ، در نحوه پاسخ سوال نمایندگان از سوی احمدی نژاد تبلور یافته است ، یک چهارم نمایندگان مجلس از رییس جمهور طبق حق قانونی خود سوال کردند ، آقای رییس جمهور باید پاسخگو می بودند ، اما از بدو ورود به جای اتخاذ متانت و احترام ، قضیه را به شوخی ، خنده و طنز پیش برد و در میان آن ، حرف هایی که می خواست را زد ؛ این رفتار رفتار خوبی نبود.

نماینده مردم تهران ، ری ، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: احمدی نژاد به مجلس گفته که ۱۰ میلیون نفر از گرفتن یارانه نقدی حذف شوند ؛ وقتی درآمد افزایش نیافته و گرانی کم نشده است ، چطور می شود این کار را کرد؟

بادامچیان گفت: مجلس با اقدام فراقانونی دولت در حذف اقشار مردم از دریافت رایانه مخالفت کرد ، اما رفتند و به استانداران خود دستور داده اند که مردم را حذف کنند ، با پیامک دادن به افراد ، یکسویه خودشان یارانه شان را حذف کردند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی افزود: از سوی دیگر یارانه دور دوم را غیر قانونی به حساب ها ریخته اند و می گویند تا اجرای هدفمندی قابل برداشت نیست ؛ با کدام کار احمدی نژاد می شود کنار آمد؟

بادامچیان گفت: مشکل موجود ، مشکل دولت با مجلس است ، نه مجلس با دولت ؛ مجلس همواره روی خوش به دولت نشان داده ، اما دولت خیر؛ دولت می توانست با مجلس تفاهم بیشتری داشته باشد .

وی افزود: درباره شعار و راهبرد امسال نیز رهبری مدبرانه ترین کار را برای مقابله با تورم ، بیکاری ، گرانی و رفع ناهمواری های اقتصادی مطرح فرمودند ؛ ما همه باید به این فکر کنیم که چگونه می توان این کار را انجام داد.

بادامچیان گفت: دولت باید در این زمینه عزم جدی کند ، باید سیاست گذاری و برنامه ریزی هایش را تغییر داده و متناسب با این شعار حرکت کند.

وی خاطرنشان کرد: بهترین امکانات و طرح ها را اگر به به افراد نا کار آمد بدهید ، نمی توانند آن اجرایی کنند ؛ دولت باید کارهای پراکنده و حاشیه خود را کم کند و کنار بگذارد و کار اصلی را پی گیرد.

بادامچیان در خاتمه گفت: دولت برای تحقق شعار سال بد اخلاقی نکند و این دعواها را کنار بگذارد و یک تفاهم جمعی را برای کار همه با هم ایجاد کنند تا این مساله ملی کشور را اجرا کنیم.

اخراج ۳۰ درصد کارگران واحدهای تولیدی



خبرگزاری کار ایران از اخراج ۳۰ درصد از کارگران واحدهای تولیدی سراسر کشور از ابتدای سال ۹۱ خبر داد و با اشاره به وضعیت بحرانی این واحدها، هشدار داد که با ادامه روند فعلی، تا پایان سال جاری بخش عمده‌ای از کارگران فعال در واحدهای تولیدی اخراج می شوند.

در گزارش این خبرگزاری وابسته به خانه کارگر ایران، به نقل از یک فعال کارگری اعلام شده که از ابتدای سال ۹۱، یعنی از سه هفته قبل، قرارداد کاری ۳۰ درصد از کارگران واحدهای تولیدی تمدید نشده است. وی همچنین پیش بینی کرده که این روند، در طول سال ۹۱ ادامه داشته باشد.

این در حالی است که دیروز و امروز هم خبرگزاری ها از چند مورد تجمع اعتراضی در برابر ساختمان های ریاست جمهوری، وزارت کار و مجلس گزارش داده اند و نمایندگان مجلس و فعالان اقتصادی هم در مصاحبه هایی از بحران اقتصادی و معیشتی در ماههای در پیش رو ابراز نگرانی کرده اند.

کارگران فقط برای زنده ماندن تلاش می کنند

در گزارش خبرگزاری ایلنا به نقل از فرامرز توفیقی، وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر کارگران فقط برای زنده ماندن تلاش می کنند، گفته است: کارفرمایان دیگر توان اداره واحدهای تولیدی را ندارند، طی سال ۹۰ هم کارفرمایان با حذف نظام رفاهی و برخی از کالاهای اساسی کارگران، سعی کردند بنگاه تولیدی را با حداقل‌ها اداره کنند.

این فعال کارگری که در کمیته تعیین مزد نیز عضویت دارد، همچنین از بلاتکلفی کارفرمایان و کارگران در سال جاری خبر داده و گفته است: کارفرمایان به علت اعمال سیاست‌های تحریم نگرانی از فاز دوم اجرای قانون هدفمندی و عدم ارائه بسته های حمایتی در بلاتکلیفی کامل به سر می برند. در صورتی که دولت از ارائه بسته‌های حمایتی خودداری کند کارگران در سال جاری با بحران بیکاری مواجه خواهند شد.

وی با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان حمایت از کار و تولید، از پرداخت نشدن یارانه واحدهای تولیدی توسط دولت انتقاد شده و تصریح شده است: طی سال گذشته تعداد زیادی از واحدهای تولیدی تعطیل و ورشکست شدند و در صورت عدم ارائه بسته‌های حمایتی دولت به کارفرمایان پیش بینی می شود تا پایان سال جاری بخش عمده‌ای از کارگران فعال در واحدهای تولیدی اخراج شوند.

سال جنگ با کارگران و صاحبان تولید؟!

سال ۹۱ در حالی از سوی مقام رهبری به عنوان حمایت از کار و تولید ملی نامگذاری شده که همه نشانه ها از تشدید روند سقوط اقتصاد کشور و تضعیف موقعیت کارگران و اقشار کم درآمد حکایت می کند.

این در حالی است که جمعه گذشته رئیس ستاد نماز جمعه‌ تهران اخطار داده بود شعار حمایت از تولید ملی باید در دستور کار همه قرار بگیرد، و افزوده بود: «اگر فرد یا جریانی تلاش کند تا بحث حمایت از تولید ملی به حاشیه رانده شود ما در نماز جمعه آن را رسوا خواهیم کرد و ما مقابل کسانی که بر سر راه آن سنگ‌اندازی کنند خواهیم ایستاد. امسال سال حمایت از تولید ملی بوده و نباید شعار دیگری بر این شعار غلبه پیدا کند.»

پیش از او هم محمدرضا نقدی٬ رئیس سازمان بسیج مستضعفین، به همه نهادهای دولتی و خصوصی کشور اعلام کرده بود که باید شعار رهبری را جدی بگیرند و اگر «کوتاهی» کنند «مواخذه» خواهند شد.

اما به نظر می رسد بیش از هر کسی، دولت و حامیان آن در رأس حاکمیت، این شعار را جدی گرفته اند. دست کم شکسته شدن رکورد اخراج بی سر و صدای کارگران در هفته های اخیر، نشان از همین موضوع دارد.

در این میان، آنچه که مبهم است و همچنان در ابهام باقی خواهد ماند، سرنوشت هزاران کارگری است که خود و خانواده شان این روزها باید به طور ناگهانی با شوک بیکاری و تبعات ناشی از آن دست و پنجه نرم کنند.

امروز که ۸۰۰ کارگر کارخانه صنایع فلزی ایران در حد فاصل میدان پاستور تا نهاد ریاست جمهوری تجمع کرده بودند، ایلنا به نقل از یکی از این کارگران نوشت: مشکل ما سالهاست که مانند یک تاول چرکین وجود داشته، اما اینک سر باز کرده است. مشکل آنجاست که قانون کاری که به این خوبی نوشته شده از جانب کارگران عملی می‌شود اما متاسفانه با اینکه وظیفه دولت اجرای قانون است، به هر طریق از وظایفش شانه خالی می‌کند.

یا کارگر دیگری که او هم اخراج شده و معترض است، شرح حال و روز خود را که حال و روز بسیاری از مردم است، چنین می گوید: من ۴ فرزند دارم که یکی‌شان ۱۰ سال پیش با بیماری سرطان فوت کرد و علت مرگ زود هنگامش وضعیت بد اقتصادی و مالی من بود که در ادامه معالجه‌اش کم آورده بودم و همیشه خودم را مقصر می‌دانم. همسرم هم بیمار بود و نیاز به عمل داشت که از توانم خارج بود. بار‌ها از مسئولین کارخانه درخواست پرداخت معوقاتم را برای معالجه همسرم داشتم اما اهمیتی نمی‌دادند. خوشبختانه همسرم با قرض گرفتن از دوستانم جراحی شد اما هنور بدهی آن عمل پرداخت نشده است.

مخالفت جمهوری اسلامی با خواست‌های گروه ۱+۵



ایسنا: رييس سازمان انرژي اتمي جمهوری اسلامی امروز در پاسخ به اين سوال كه برخي تحليل‌ها بر اين اساس است كه در مذاكرات آينده ايران و 1+5، آن‌ها درخواست تعليق توليد اورانيوم با غناي 20 درصد و نيز تعليق كار در سايت فردو را درخواست خواهند كرد، تصريح كرد: ما هيچ توجيهي براي چنين درخواستي از سوي كشورهاي 1+5 نمي‌بينيم. 



این در حالیست که روزنامه آمریکایی "نیورک تایمز" به نقل از دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی در گزارشی نوشت، ایالات‌متحده و دولت‌های غربی در نظر دارند در مذکرات پیش‌رو از جمهوری اسلامی بخواهند تا هر چه سریع‌تر تأسیسات هسته‌ای زیرزمینی "فردو" را که به تازگی تکمیل شده، تعطیل کند.

به گزارش رادیو آلمان، این روزنامه با ذکر سخنان این دیپلمات‌ها که نامشان فاش نشده افزود، دولت‌های غربی همچنین خواستار متوقف کردن غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد از سوی ایران و انتقال اورانیوم غنی‌شده به خارج از این کشور هستند.


آخرین شانس برای حل بحران اتمی

سایت تابناك: با نزدیک شدن زمان از پیش اعلام شده برای مذاکرات میان ایران و گروه 1+5، گمانه زنی ها در مورد محتوا و مفاد این مذاکرات افزایش یافته است. آخرین خبرها در این رابطه، از اضافه شدن پیش شرط های جدیدی از سوی غرب به مضمون مذاکرات حکایت دارد.

یکی از تقاضاهای دولت اوباما و هم پیمانان اروپایی اش از ایران در دور جدید مذاکرات، بسته شدن تأسیسات هسته ای «فردو» است.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» ضمن بیان این خبر به نقل از دیپلمات های اروپایی و آمریکایی، تقاضای دیگر غرب را توقف غنی سازی اورانیوم با درصد بالا و انتقال اورانیوم با غنای بالای موجود به خارج از کشور است.

به گزارش این روزنامه، از نظر طرف غربی، اقدامات فوق گام اول در راستای استفاده ایران از آن چیزی است که اوباما با نام «آخرین شانس» برای حل مسئله هسته ای به شیوه دموکراتیک از آن یاد کرده است.