۱۳۸۹ شهریور ۱, دوشنبه

مرتضوی، حداد و حیدری‌فر، در ارتباط با کهریزک از قضاوت تعلیق شدند

حکم تعلیق سه مقام ارشد قضایی که با پرونده کهریزک ارتباط داشتند در شرایطی صادر شده است که عبدالحسین روح الامینی، علی کامرانی و علی جوادی فر، پدران سه تن از کشته‌ شدگان بازداشتگاه کهریزک اعلام کرده بودند که حقوق فرزندانشان را تا آخرین مرحله پیگیری خواهند کرد.
آنها اعلام کردند مسئولان قوه قضاییه و سعید مرتضوی دادستان وقت تهران که دستور انتقال بازداشت شدگان حوادث بعد از انتخابات را به کهریزک داده است، باید پاسخگوی اصلی باشند.
هنوز به شکل رسمی نامی از این سه مقام قضایی برده نشده اما منبع آگاهی که نخواست نامش فاش شود به رادیو فردا گفت سعید مرتضوی، حسن حداد و علی‌ اکبر حیدری‌ فر سه نفری هستند که حکم تعلیق گرفته‌ اند.

سناتور مک کین نگرانی خود را از وضعیت زندانیان سیاسی ایران اعلام کرد

سناتور جان مک کین، با صدور بیانیه ای نگرانی عمیق خود را نسبت به اتهامات وارد شده به زندانیان سیاسی رژیم ایران از جمله محارب خواندن آنان اعلام کرد. وی گفت این اقدامات رژیم ایران مخالف تعهدات بین المللی این رژیم است که باید به کنوانسیونهای جهانی حقوق بشر و میثاق حقوق مدنی و سیاسی پایبند باشد.
سناتور جان مکین از جمله نگرانی خودرا درباره تحت فشار قرار گرفتن شیوا نظر آهاری در زندان اوین و احتمال اعدام وی به اتهام محاربه، ابراز نمود و خواستار آزادی فوری وی شد.

دستکم 5379 مورد نقض حقوق بشر تنها در مردادماه

علی رغم تلاش های گسترده ی واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گزارشی پیش رو به دلیل شرایط سخت جمع آوری اخبار به هیچ عنوان گزارشی تکمیلی نیست و تنها روایتی حداقلی از نقض حقوق بشر در ایران در مردادماه سال 89 در کشور است. ذكر اين نكته نيز ضروري است كه محتمل است زمان وقوع برخي اخبار آمار ذيل مربوط به گذشته باشد و تنها انتشار آن مربوط به محدوده ي زماني فوق الذكرباشد.

درمردادماه سال جاري دستكم 5379 نقض موردي حقوق بشر در کشور رخ داده و از سوي مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، به ثبت رسيده است.

در طول ماه گذشته، بيش از 2750 مورد نقض حقوق كارگران، 56 مورد نقض حقوق دانشجويان، 111 مورد نقض حقوق فعالين سياسي و مدني در حوزه ي آزادي انديشه و بيان، 56 مورد صدور، تاييد يا اجراي حكم اعدام، 757 مورد شكنجه و نقض حقوق زندانيان سياسي در زندان ها، دست كم 14 مورد تيراندازي و یا مرگ شهروندان به دست نیروهای امنیتی، 175 مورد بازداشت و نقض حقوق اقلييت هاي ملي ، 60 مورد بازداشت و نقض حقوق اقلييت هاي مذهبي و دستکم 1360 مورد بازداشت سایر شهروندان را شاهد بوده ايم.

درمرداد ماه دستكم 19 بار دستگاه قضايي اقدام به اجراي حكم اعدام نموده که 4 مورد از آن در ملا عام بوده است. بسیاری از این احکام پیش از موعد مقرر و به دلیل آغاز ماه رمضان به اجرا درآمده است. هم چنین بایستی ذکر کرد که دو تن از بیست و دو نفری که در این ماه به اعدام محکوم شدند از زندانیان سیاسی اند.

از سویی انتقال به انفرادی و اعتصاب غذای جمعی هفده تن از زندانیان سیاسی بند 350 زندان اوین که در نهایت بنا به درخواست مردم و چهره های شناخته شده، اعتصاب خود را شکستند از اتقاقات مهم ماه گذشته بود. البته دستکم پنج زندانی دیگر در سایر زندان های کشور نیز در مردادماه دست به اعتصاب غذا زدند.

در مردادماه هم چنین مسئولان قضایی هفت تن از رهبران جامعه ی بهایی را مجموعا به 140 سال حبس محکوم کردند که این حکم دور از انتظار، اعتراض های جهانی را در پی داشت.

از سویی نیروهای انتظامی طبق روال ماه های گذشته اقدام به تیراندازی به روی شهروندان و کاسبکاران مناطق مرزی غرب کشور نمودند که در پی آن دستکم دوازده نفر کشته و زخمی شدند.

اعتراف گیری از سکینه محمدی آشتیانی بر علیه خود و وکیلش محمد مصطفایی که در مردادماه بر اثر فشار مسئولان و بازداشت خانواده اش مجبور به ترک ایران شد، نیز از موارد فاحش نقش حقوق بشر می باشد.

اجرای طرحی موسوم به "برخورد با حاملین سلاح سرد" توسط نیروی انتظامی در تهران نیز تاکنون منجر به بازداشت تعداد زیادی از شهروندان شده است که در این باره آمار متناقضی ارائه شده اما دستکم 1200 تن تاکنون در پی آن دستگیر شده اند.

صدور حکم اعدام به دلیل شرکت در یک درگیری

صبح امروز شنبه مورخ سی ام مردادماه، شعبه ۷۱ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی نورالله عزیز محمدی شهروند جوانی به نام “حمید” را به قصاص محکوم کرد.

به گزارش فارس، این فرد در یک درگیری به همراه شش نفر دیگر فردی به نام “امیر” را زخمی کرده و وی در بیمارستان جان خود را از دست داده است.

در این جلسه سیدرضایی، نماینده دادستان با اشاره به مدارک موجود در پرونده خواستار مجازات متهمان شد. مادر مقتول نیز به عنوان تنها ولی‌دم خواسته خود را قصاص متهم ردیف اول و مجازات دیگر متهمان عنوان کرد.

حمید، متهم ردیف اول پرونده در جایگاه قرار گرفت و ضمن رد اتهام قتل عمد گفت: من با او درگیر شدم ولی ضربه به سینه او را من نزدم.

وی هم چنین اظهارات و شهادت دیگر متهمان پرونده علیه خود را دروغ و بی‌اساس عنوان کرد.

بعداز اظهارات متهمین، قاضی عزیزمحمدی ختم جلسه را اعلام و بعد از مشورت با مستشاران دادگاه، حمید، متهم اول را به قصاص و دیگر متهمان را به خاطر شرکت در درگیری منجر به قتل و شرب‌خمر، به حبس و تحمل شلاق محکوم کرد