۱۳۹۱ آبان ۷, یکشنبه

خبر فوری: لغو سفر هیئت پارلمان اروپا به ایران


یک روز پس از آن‌ که اعلام شد هیئت پارلمانی اروپا که آماده اعزام به ایران بود خواهان دیدار با نسرین ستوده و جعفر پناهی شده‌اند، دیکتاتوری آخوندی اعلام کرد که سفر این هیئت به دلیل رد این درخواست از سوی ایران، لغو شده است.
رادیو فردا ۶ آبان ۱۳۹۱، به نقل از خبرگزاری حکومتی مهر گزارش کرد، حسین شیخ‌الاسلام، مشاور امور بین‌الملل مجلس رژیم، روز شنبه، ششم آبان‌ماه، با تأکید بر این که ایران هیچ پیش‌شرطی را نمی‌پذیرد، گفت: «هیئت پارلمانی اروپا قصد داشته با دو تن از زندانیان سیاسی ایران دیدار و جایزه‌ای به آن‌ها بدهند که ایران با چنین شرطی موافقت نکرد.»
خبرگزاری مهر در ادامه افزوده است که سفر این هیئت پارلمانی به دلیل عدم پذیرش پیش‌شرط اروپا از سوی ایران لغو شده است. پارلمان اروپا هنوز در این خصوص واکنشی نشان نداده است.
مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا، پنجم آبان‌ماه گفته بود که هیئت اعزامی این پارلمان به ایران خواهان دیدار با نسرین ستوده و جعفرپناهی، برندگان جایزه ساخاروف، است تا پیام تبریک رئیس پارلمان اروپا را به آنها تحویل دهد. آقای شولتز افزود که هیئت نمایندگان پارلمان اروپا، پیام تبریک وی را به نسرین ستوده و جعفر پناهی ارائه خواهد کرد و در صورتی که دولت ایران مانع این دیدار شود، این هیئت فورا ایران را ترک خواهد کرد.
در همین زمینه مشاور امور بین‌الملل مجلس ارتجاع ششم آبان‌ماه گفت: «ایران برای سفر هیئت پارلمانی اروپا هیچ پیش‌شرطی را نمی‌پذیرد.»
سفر این هیئت به ایران در حالی لغو شده است که ماریچه اسخاکه، نماینده هلندی پارلمان اروپا، پنجم آبان‌ماه به رادیو فردا گفت: «تاکنون هیئت نمایندگی پارلمان اروپا در مورد مسائل ایران، دو بار درخواست کرده است که به ایران سفر کند، ولی در هر دو مورد در آخرین لحظه مقامات ایرانی به دلایل مختلف از انجام این سفرها جلوگیری کردند و این‌بار هم واقعا نمی‌دانم که سفر انجام خواهد شد یا نه.»
به گزارش وب‌سایت پارلمان اروپا قرار بر این بود که پنج تن از نمایندگان پارلمان اروپا روز یک‌شنبه، هفتم آبان‌ماه، وارد تهران شده، با نمایندگان مجلس و دیگر مقام‌های ایران دیدار کرده و ۱۲ آبان‌ماه ایران را ترک کنند. رئیس هیئت پارلمان اروپا که خود را برای سفر به ایران آماده می‌کرد، گفته است که مقام‌های ایران از صدور ویزا برای آن‌ها خودداری کرده‌اند.

اعطای جایزه ساخاروف به نسرین ستوده و جعفر پناهی


اتحادیه اروپا با اعطای جایزه ساخاروف به یک حقوقدان و یک کارگردان ایرانی از فعالیت‌های مدنی و حقوق بشری آنها تجلیل کرد. نسرین ستوده و جعفر پناهی هر یک به ۶ سال زندان و ۲۰ سال محرومیت از حرفه خود محکوم شده‌اند.
به گزارش دویچه وله فارسی ۵ آبان ۱۳۹۱، جایزه حقوق بشر اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۲ به نسرین ستوده، وکیل زندانیان سیاسی، و جعفر پناهی، کارگردان سینما، تعلق گرفت. این جایزه ۵۰ هزار یورویی همه ساله در شهر استراسبورگ به یک یا چند کاندیدا از یک کشور اعطا می‌شود.
جایزه ساخاروف هر سال به کسانی داده می‌شود که در دفاع از حق آزادی بیان و حقوق بشر صدای خود را بلند کرده و قربانی ندای اعتراضی شده‌اند.
آندره ساخاروف که این جایزه به نام اوست، قهرمان دمکراسی و حقوق بشر در روسیه شناخته می‌شود.
نسرین ستوده که وکالت بسیاری از فعالان سیاسی، زنان و دانشجویان را بر عهده داشت، در شهریور سال ۸۹ و پس از احضار به دادسرای انقلاب بازداشت شد. او در دادگاه اولیه به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی" و "تبلیغ علیه نظام" به ۱۱ سال حبس تعزیری و ۲۰ سال ممنوعیت از اشتغال به حرفه وکالت و ۲۰ سال محرومیت از سفر به خارج از ایران محکوم شد. حکم حبس تعزیری وی در دادگاه تجدیدنظر به ۶ سال کاهش یافت.
 جعفر پناهی رضا خندان، همسر نسرین ستوده، و مهراوه خندان، دختر ۱۲ ساله‌ی نسرین ستوده، نیز ممنوع‌الخروج شده‌اند. نسرین ستوده از جمله زندانیان سیاسی است که تا به حال از حق قانونی مرخصی محروم مانده‌اند. او پیش از این برنده‌ جایزه‌ی کمیته‌ی بین‌المللی حقوق بشر ایتالیا و انجمن آمریکایی قلم (پن) نیز شده است.
ماریچه اسخاکه، نماینده هلند در اتحادیه اروپا، در توضیح کاندیداتوری نسرین ستوده در وبلاگ خود نوشته بود: « در شرایطی که جهان با پرونده اتمی دولت ایران مشغول است، باید نشان دهیم که مردم ایران را فراموش نکرده‌ایم. نسرین ستوده وکیلی است که برای آزادی دیگران، آزادی خود را فدا کرده است.»
رضا خندان پیش از این به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته بود: «نسرین از نامزدی خود برای دریافت این جایزه مطلع شده و بسیار خوشحال بود. شنیدن این خبرها و حمایت‌ها خیلی کمکش می‌کند اما کاش شرایطش بهتر می‌شد.»
 نسرین ستوده در ملاقات با همسرش پس از یکی از جلسات دادگاه جعفر پناهی، کارگردان سینما، نیز از سوی دادگاه انقلاب به ۶ سال حبس و ۲۰ سال محرومیت از فیلمسازی محکوم شده است. وی هم‌چنین حق خروج از ایران و گفتگو با رسانه‌های داخلی و خارجی را ندارد.
جعفر پناهی در حال حاضر خارج از زندان به سر می‌برد، اما نسرین ستوده در اوین زندانی است و به دلیل اعتصاب غذا در اعتراض به شرایط حبس و محرومیت از ملاقات با فرزندان خود، به بیمارستان منتقل شده است.
پناهی در سال ۱۹۹۵ برای ساخت فیلم "بادکنک سفید" برنده جایزه دوربین طلایی جشنواره فیلم کن شد. فیلم "دایره" به کارگردانی او نیز که هیچگاه در ایران به نمایش درنیامد، جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز را ربود. فیلم "آفساید" پناهی نیز در سال ۲۰۰۶ جایزه خرس نقره‌ای جشنواره برلین را به دست آورد.
جعفر پناهی در درگیری‌ها و آشوب‌های بعد از انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۸۸ دو بار بازداشت شد. او سال گذشته فیلم کوتاهی از زندگی خود در خانه با مضمون محرومیت از حق فیلمسازی و سفر ساخت. این فیلم به صورت مخفیانه از ایران خارج شد و در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد.
گروه موزیک "پوسی رایت" از روسیه ، جوزف فرانسیس، وکیل مدافع حقوق بشر پاکستانی که از حقوق اقلیت‌ها در این کشور دفاع می‌کند، یک گروه از زندانیان سیاسی رواندا و الس بلیاتسیکی، زندانی سیاسی اهل بلاروس، دیگر نامزدهای جایزه ساخاروف امسال بودند.
گروه دختران پانک "پوسی رایت" به خاطر اجرای ترانه‌ای انتقادی علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در یک کلیسا به دو سال زندان محکوم شده‌اند. گروه زندانیان سیاسی رواندا نیز در اعتراض به سیاست‌های سرکوبگرانه این کشور به حبس‌های طولانی محکوم شده‌اند.
کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل متحد، و نلسون ماندلا، رهبر مبارزان ضد آپارتاید در آفریقای جنوبی، برخی از چهره‌های سرشناسی هستند که پیش از این برنده‌ جایزه‌ی ساخاروف شده‌اند. جایزه ساخاروف در سال ۲۰۱۱ به پنج فعال جنبش "بهار عربی" اهدا شده بود.

مرگ يک شهروند کرد پس از آزادی از زندان

یک شهروند سنندجی پس از آزادی از زندان فوت کرد.

براساس گزارش رسیده به خبرگزاری موکریان، يک شهروند کرد به نام بابک محمدی کانی سواران که روز چهارشنبه بازداشت و روز جمعه آزاد شد، چند ساعت پس از آزادی از زندان، جان خود را از دست داد.

محمدی که کارشناس ارشد مدیریت و کارمند بانک قوامین در سنندج بوده است، روز جمعه پنجم آبانماه چند ساعت پس از آزادی از زندان جان خود را از دست داد.

گفته می شود علت بازداشت این شهروند یافتن مطالب حاوی توهین به مقامات و مقدسات در بلوتوث موبایل وی بوده است.

پیام معلم زندانی بمناسبت روز دانش آموز

پیام معلم زندانی رسول بداقی به مناسبت ۱۳ آبان روز دانش آموز

پیام معلم زندانی رسول بداقی به مناسبت ۱۳ آبان روز دانش آموز جهت انتشار در اختیار «فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران » قرار داده شده است .متن پیام به قرار زیر می باشد:
به کدامین اندوه باید غم مباد گفت؟
هموطنان دانش آموز، 
با دلی تنگ و چشمی گریان در زندان رجایی شهر کرج می خواهم با شما سخن بگویم .
می خواهم در اینجا با شما ابراز همدردی کنم می خواهم به جامعه دانش آموزان ، پدران ، مادران و فرهنگیان غم مباد بگویم. اما هنگامی که با خود می اندیشم به کدامین اندوه و به کدامین قشر از مردم غم مباد باید گفت ؟ 
به  احساسات قربانی شده دهها میلیون انسان ایرانی که در زیر یوغ خودکامگی و دیکتاتوری یارای کوچکترین فریاد از آنان گرفته شده است غم مباد بگویم یا به آرزوهای به خاک سپرده دهها میلیون کودک و پیر و جوان ایرانی که برای رسیدن به کمترین آرزوی معقول و انسانی خویش حتی برای داشتن یک زندگی ساده شبانه روز خون دل می خورند و در سایه فقر و فلاکت گسترده ، صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته اند . 
به خاطر دانش آموزان سوخته نفیسان و نورآباد و مازندران غم مباد بگویم یا به کشته شدگان جاده های فسا و بروجن و غیره که قربانی سیاست های ابلهانه و پوچ دیکتاتوری های ریز و درشت رژیم شده اند . به خاطر استعدادهای به تاراج رفته جوانان ایرانی از ده ها نسل اخیر یا به خاطر جوانان و نوجوانانی که همچون درختان نورس برگ برگ زندگیشان در پای مواد مخدر قربانی فخرفروشی و دغل بازی خودکامگان بی خرد شده است غم مباد گویم .
آیا جز ریختن اشک و آه و افسوس در کنج زندان کاری از من بر می آید ؟

رسول بداقی زندان رجایی شهر کرج
۴ آبان ۱۳۹۱

بن بست در مذاکرات اتمی

روزآنلاین: رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که هنوز زمان مذاکرات احتمالی آینده میان ایران و گروه ۱+۵ مشخص نشده است. او همچنین بار دیگر به طرف های مذاکره کننده هشدار داد "روش‌های اشتباه و اعمال فشار" با گفت‌وگوهای سازنده همخوانی و سازگاری‌ ندارد. 

به گفته مهمانپرست، به محض حصول توافق درباره زمان و مکان دور بعدی مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ این موضوع توسط تیم مذاکره کننده هسته ای اعلام خواهد شد. 

این اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه در مصاحبه با خبرگزاری فارس پس از آن بیان شد که گفت و گوی تلفنی معاونان رؤسای مذاکره کننده هسته ای در دو طرف نیز ظاهرا بدون نتیجه پایان یافت. 

علی باقری، معاون سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون دو روز پیش درباره ادامه گفت‌‌وگوهای هسته‌ای تلفنی صحبت کردند. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه با استناد به گفته‌های سخنگوی خانم اشتون، علی باقری، معاون سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و خانم هلگا اشمید، معاون کا‌ترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه، ۴ آبان، طی گفت‌وگوی تلفنی درباره ادامه مذاکرات دیپلماتیک ایران و گروه پنج بعلاوه یک صحبت کرده‌اند. 

گفت‌وگوی تلفنی خانم اشمید با معاون دبیر شورای عالی امنیت ایران درحالی است که به گزارش خبرگزاری ایسنا، "روز دوشنبه از دفتر هلگا اشمید برای گفت‌وگو با وی (علی باقری) تماس گرفته‌اند اما او گفته است که برای دوشنبه وقت ندارد".

این گزارش می‌افزاید که علی باقری همچنین گفت: "ایران هرگز میز مذاکره را ترک نکرده و در انتظار پاسخ گروه پنج بعلاوه یک به پیشنهادهای خود است." 

ایران چندی پیش یک بسته پیشنهادی به گروه پنج بعلاوه یک تحویل داده است که لغو تحریم‌ها بخشی از این بسته پیشنهادی است. 

به گزارش خبرگزاری مهر، هفته گذشته علی اکبر صالحی اعلام کرد که گفت‌وگو با گروه پنج بعلاوه یک برای تعیین تاریخ مذاکرات هسته‌ای ادامه دارد و احتمالا این مذاکرات در ماه نوامبر، یا اواخر این ماه انجام گیرد. 

سخنگوی خانم اشتون می‌گوید که خانم اشمید آقای باقری را در جریان مذاکرات گروه پنج بعلاوه یک که ۲۷ سپتامبر در نیویورک برگزار شد نیز قرار داده است. 

هفته گذشته وزرای خارجه اتحادیه اروپا تحریم‌های یکجانبه سختی را علیه برنامه هسته‌ای ایران تصویب کردند؛ برنامه‌ای که کشورهای غربی می‌گویند پوششی است برای ساخت بمب هسته‌ای، اما ایران تاکید دارد که تنها هدف آن مقاصد صلح آمیز است. 

خانم اشتون گفته است که تحریم‌های جدید با هدف "وادار کردن ایران به بازگشت به میز مذاکرات" است. 

گروه پنج بعلاوه یک، متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت بعلاوه آلمان، از فوریه سال جاری مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران از سر گرفته‌اند و تاکنون چند دور مذاکرات میان طرفین برگزار شده است. آخرین دور مذاکرات در ماه ژوئن در روسیه برگزار شد که به گفته خانم اشتون هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آخرین گفت‌وگوی آقای جلیلی و خانم اشتون ۱۸ سپتامبر در ترکیه بود که خلاصه گزارش این مذاکرات ۲۷ سپتامبر به اطلاع نمایندگان گروه پنج بعلاوه یک در نیویورک رسید. 

گفت‌وگو‌ها برای ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران در حالی است که خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه، ۴ آبان، از قول دیپلمات‌های غربی که نامی از آنها برده نشده است، گزارش داد که ظاهرا ایران با نصب ۶۴۰ سانتریفیوژ جدید در سایت غنی سازی اروانیوم فردو، تعداد سانتریفوژهای این سایت زیرزمینی را به ۲۸۰۰ سانتریفیوژ رسانده است و ظرفیت غنی سازی آن را تکمیل کرده است. 

به جز این و در هفته گذشته روزنامه "نيويورک تايمز" در گزارشی به نقل از مقام‌های ناشناس در دولت باراک اوباما، نوشته بود که آمريکا و ايران برای مذاکره رو در رو بر سر برنامه هسته ای ايران توافق کرده اند. 

این گزارش که واکنش گسترده ای در رسانه های داخلی و بین المللی داشت، بلافصله هم توسط ایران و هم توسط آمریکا تکذیب شد. 

تامی ویتور، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه ای، خبر روزنامه نیویورک تایمز مبنی بر گفتگوی مسقیم دولت آمریکا و ایران درباره برنامه هسته ای ایران را رد کرد. 

او گفت که "ما به همکار ی خود با گروه ۱+۵ برای دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک ادامه می‌دهیم و از ابتدا آمادگی خود را برای دیدارهای دو جانبه اعلام کرده ایم." اما افزود: "اینکه ایران و آمریکا مواففت کرده اند بعد از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، گفتگوی مستقیم و یا هر نوع دیدار دیگر با یکدیگر داشته باشند، صحت ندارد." 

آقای ویتور در ادامه به تاکید باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا درباره جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی اشاره کرد. 

پیش از او فریدون عباسی دوانی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفته بود: "اگر حقوق هسته ای ایران تامین شود، مذاکرات با گروه ۱+۵ مطمئنا به نتیجه می‌رسد." 

با وجود این، علی اکبر صالحی، ‌وزير امور خارجه ايران، روز يکشنبه ۳۰ مهرماه گزارش روزنامه آمريکایی "نيويورک تايمز" در مورد توافق بين ايران و آمريکا برای مذاکره مستقيم بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را رد کرد. 

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اکبر صالحی در پاسخ به پرسشی در مورد گزارش نيويورک تايمز گفته است: "مسئوليت پاسخگويی به چيزی که آنها منتشر می کنند را نداريم و چيزی به نام مذاکره با آمريکا نداريم." 

وزير امور خارجه ايران افزود: "مذاکراتی با ۱+۵ داريم که آمريکا نيز حضور دارد و اگر بحث مذاکره هسته ای باشد انجام می گيرد جدای از آن بحثی تحت عنوان مذاکره نداريم."

افزایش 26 درصدی سرقت در مازندران

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی مازندران، از افزایش 26 درصدی کشف سرقت و دستگیری عاملان و 43 درصدی جرائم مهمه در طول سال جاری در استان خبر داد.

به گزارش مهر، سرهنگ محمد عظیمی افزود: در راستای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و مقابله با جرائم در طول سالجاری بیش از 13مرحله طرح عملیاتی با هدف مقابله با سارقان و قاچاق کالا در این خطه اجرا شد.

وی اظهار داشت: ماموران پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی مازندران، با اجرای سه طرح گشت شبانه در شهرستان ساری توانستند، دو نفر از اراذل و اوباش،22 سارق و متهم سابقه دار را شناسایی و دستگیر و هفت دستگاه موتور سیکلت سرقتی را به همراه دو دستگاه خودرو کشف و ضبط کنند.

وی بیان داشت: در همین مدت همچنین سه باند سرقت داخل خودرو و منزل در شهرستان های ساری، عباس آباد و فریدون کنار شناسایی و منهدم شد.