۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۷, جمعه

شکنجه‌های قرون وسطائی علیه زندانی محکوم به اعدام

به گزارش فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، جعفر کاظمی زندانی سیاسی ۴۷ ساله برای انجام مصاحبه‌ تلویزیونی تحت شدیدترین شکنجه‌ها قرار داده شده است.
این زندانی ۷۴ روز تحت شکنجه قرار داشت و بر اثر این شکنجه‌ها، حداقل ۲ دندان وی شکسته شده و بینی و کتف او آسیب جدی دید.
جعفر کاظمی در ۲۷ شهریور در ۷ حوض در یک ماشین آژانس با ضرب و شتم دستگیر شده و سه روز اول تحت شکنجه‌های بسیار شدیدی قرار داشت.
علت شدت شکنجه‌ها و فشارهای وارده بر او آن است که جعفر کاظمی از زندانیان سیاسی دهۀ ۶۰  می باشد و از سال ۱۳۶۰ تا اواخر سال ۱۳۶۹ در زندان و تحت شکنجه‌های وحشیانه جسمی و روحی قرار داشته است. رژیم خصومت خاصی با زندانیان سیاسی سابق دارد و موارد متعددی از دستگیری آن‌ها در جریان اعتراضات اخیر گزارش شده است.
زندانی سیاسی جعفر کاظمی در شعبه ۲۸ بیدادگاه رژیم، توسط فردی بنام محمد مقیسه‌ای معروف به ناصریان از اعضای کمسیون مرگ قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ محاکمه شد. درپرونده کاظمی هیچ دلیل ومدرکی دال بر انجام عملی وجود ندارد، اما مقیسه‌ای او را به اتهاماتی مانند محاربه، تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت نظام، سازماندهی دانشجویان امیر کبیر، رفت و آمد خانوادگی با زندانیان سیاسی سابق و موارد دیگر به اعدام محکوم کرده است. محمد مقیسه‌ای نسبت به زندانیان سیاسی سابق کینه‌ای عمیق دارد و بارها این را بیان کرده است. او به آنها می‌گوید: شماها را باید همان موقع اعدام می‌کردیم و اشتباه کردیم که چنین کاری را انجام ندادیم. این حکم توسط احمد زرگر رئیس شعبه ۳۶ تجدید نظردادگاه انقلاب مورد تایید قرار گرفت. احمد زرگر از بازجویان دهۀ ۶۰ می باشد و خود او در شکنجه زندانیان سیاسی شرکت داشته است. او در جریان اعتراضات اخیر در اکثر پرونده‌هایی که به وی ارجاع داده می‌شد حکم‌های سنگین‌تری نسبت به دادگاه بدوی صادر می‌کرد

افزایش قاچاق دختران ایرانی در استان های مرزی

يافته هاي تحقيقي که با همکاري مرکز امور مشارکت زنان و کميته سازمان دفاع از قربانيان خشونت در سال 82 انجام شده بيانگر روند رو به افزايش قاچاق زنان و دختران استان هاي مرزي به کشورهاي حاشيه خليج فارس ، امارات متحده عربي، پاکستان، افغانستان و به طور محدود به کشورهاي اروپايي و آسيايي است.
به گزارش خبرگزاری زنان ایران، طيبه اسدي يکي از کارشناسان اين تحقيق در خصوص راههاي اغفال اين دختران کم سن و سال گفت: قاچاقچيان ، دلال هايي را در مناطقي مانند پارکها و مقابل مدارس راهنمايي و دبيرستانها گمارده که با اين دختران ، طرح دوستي و آشنايي مي ريزند و سپس آنها را به مکانهاي خاصي برده و با وعده هاي خروج آسان از کشور ، درآمد خوب، زندگي بهتر و يا حتي در مورد دختران کم سن و سال گاهي به زور آنها را تا لب مرز حمل کرده و به صورت جاسازي شده قاچاق مي کنند.
وي ايستادن دلالان در کنار سفارتخانه ها و ادارات کاريابي و دادن پيشنهاد کار پر درآمد به افراد کم اطلاع و نيازمند کار را از راههاي ديگر اغفال اين زنان و دختران معرفی کرد و افزود: همچنين اين دلالان دختران کم سن و سال برخي ساکنان روستاها را با پرداخت پول به والدينشان و يا وعده زندگي بهتر به عقد و ازدواج خود درآورده و سپس به قاچاقچيان انسان در خارج از کشور تحويل مي دهند.
الهام آرام نیا جامعه شناس در گفتگو با خبرگزاری زنان در خصوص قاچاق دختران و زنان جوان ایرانی در مشهد گفت : هنوز ماجرای قاچاق دختران و زنان ایرانی به پاکستان از خاطره ها نرفته است که شاهد آدم ربایی های دیگری هستیم.
وی افزود: قاچاقچیان معمولا با دادن وعده های واهی از جمله این که " شما را مجانی و با خرج خودمان به خارج از کشور می بریم و در عوض، از گذرنامه شما برای وارد کردن جنس استفاده می کنیم مردم را فریب می دهند و با به کار گیری چنین ترفند هایی و پرداخت مبلغی پول به آنها، به همین راحتی آنها را سوار هواپیما یا وسیله نقلیه دیگری می کنند و این افراد ساده لوح را با پای خودشان و به طور قانونی از مرز خارج می کنند.
آرام نیا در ادامه گفت: در مواردی نیز مشاهد شده است که اعضای باندهای آدم ربا پس از شناسایی خانواده هایی که دارای دخترانی هستند، به عنوان زائر شهرستانی اتاقی را در خانه های آنها اجاره می کنند و پس از چند روز اقامت و بررسی همه جانبه، در یک فرصت مناسب قصد شوم خود را اجرا می کنند .
این کارشناس علوم اجتماعی اظهار داشت: نکته قابل توجه در مورد این مساله، نحوه خارج کردن زنان و دختران توسط اعضای این باند های مافیایی است. آنچه که ظاهرا معلوم است و در این داستان دردناک نیز به آن اشاره شده ، این است که این افراد شرور قربانیان خود را بیشتر از راه زمینی به پاکستان می برند.
وی ادامه داد: هنوز مشخص نیست که آنها چگونه و به این آسانی از مرزهای کشور عبور می کنند و هیچ شخص یا نیرویی با آنان برخورد نمی کند و مانع عبور آنها از مرزها هم نمی شود. احتمالا آنها از تاریکی شب و از نقاط کور مرزی استفاده می کنند و از دید مرزبانان مصون می مانند.
آرام نیا به یکی از باند های مافیایی در مشهد اشاره کرد و تصریح کرد: اعضای جنایتکار یکی از باندهای مافیایی پس از شناسایی خانواده های فقیر مشهدی، دختران آنان را به عقد یکی از اعضای باند خود در می آوردند و به بهانه این که شهرستانی هستند و می خواهند در زابل زندگی کنند، دختران بخت برگشته را به کشور پاکستان می بردند و به خانه های فحشا می فروختند. خوشبختانه این باند مخوف با هوشیاری نیروی انتظامی مشهد لو رفت و اعضای آن دستگیر و مجازات شدند.