۱۳۸۹ خرداد ۳۱, دوشنبه

ناوهواپیمابر آمریکا در سواحل ایران مستقر می شود

ناو هواپیمابر "هری ترومن" به همراه 12 کشتی همراه متعلق به نیروی دریایی آمریکا از کانال سوئز عبور کرده و وارد دریای احمر شد. این مطلب را رسانه های گروهی مصری گزارش می دهند.

گارد ساحلی مصر به خبرنگاران اطلاع داد که این اسکادران از کشتی های نظامی نیروی دریایی آمریکا برای اولین بار طی چند سال اخیر با چنین تعدادی از کانال سوئز عبور کرده که به خاطر عبور آنها چند مسیر اصلی کشتیرانی نیز برای مدتی در منطقه مختل شد.

ناو هواپیمابر "هری ترومن" در حدود 90 بالگرد و جنگنده و همچنین 6000 نیرو حمل می کند.

این ناو هواپیمابر دومین ناو آمریکایی خواهد بود که در سواحل ایران مستقر می شود. آمریکا پیش از این ناو هواپیمابر "آیزنهاور" حامل 68 جنگنده و 4 بالگرد را در منطقه مستقر کرده بود که ظرفیت کامل آن تا 90 جنگنده و تا 6000 خدمه است.

رسانه های گروهی اخباری منتشر می کنند که بر اساس آنها واشنگتن طی سال جاری قصد دارد 5 یا 6 ناوهواپیمابر خود را در سواحل ایران مستقر سازد و نیروهای نظامی بریتانیا و فرانسه نیز به آنها افزوده خواهند شد.

لازم به یاد آوری است که روز 8 ژوئن مانور مشترکی که در آن ناوهای هواپیمابر و هواپیماهای آمریکا، فرانسه و جنگنده های بریتانیایی شرکت داشتند در پایگاه نظامی "کان ژورس" فرانسه در نزدیکی شهر تولون برگزار شد. هواپیماهای بریتانیایی از پایگاه نیروی هوایی در انگلستان، هواپیماهای آمریکایی از ناو هواپیمابر "هری ترومن" و هواپیماهای فرانسوی از ناو "شارل دوگل" به هوا برخاستند. این اولین نمایش نیروی نظامی سه کشور در صورت بروز جنگ محسوب می شود.

۴۰ نفر در خرداد ماه اعدام شدند

خبرگزاری حقوق بشر ایران

در خرداد ماه نیز طبق روال ماه‌های گذشته که جمهوری اسلامی به اعدام شهروندان ایرانی می‌پرداخت، شاهد دست کم ۴۰ اعدام در شهرهای مختلف ایران بودیم.

به گزارش خبرنگار رهانا، روزهای آغازین خرداد ماه عبدالحمید ریگی، برادر عبدالمالک ریگی در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد که تصویر آن نیز در سطح اینترنت پخش شد. وی بهار سال ۱۳۸۷ توسط مقامات پاکستان به ایران تحویل داده شده بود و از آن زمان در زندان مرکزی زاهدان به سر می‌برد.

در روزهای پایانی ماه نیز شاهد اعدام عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله در زندان اوین بودیم. وی اسفند ماه سال پیش بازداشت شده بود و فیلم اعتراف‌های وی نیز در صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد.

هم‌چنین، اعدام ۱۳ نفر در روز ۱۷ خرداد ماه در زندان قزل‌حصار کرج، یکی دیگر از رویدادهای این ماه بود. یک روز پیش از این اعدام‌ها، خبر از انتقال ۲۶ نفر از محکومان به اعدام به قرنطینه‌ی زندان قزل‌حصار کرج منتشر شده بود که از میان آن‌ها ۱۳ نفر به اتهام حمل و قاچاق مواد مخدر به دار آویخته شدند.

در این میان ۱۳ نفر در زندان قزل‌حصار کرج، پنج شهروند در زندان زاهدان، پنج نفر در زندان رشت که یکی از آن‌ها یک زن بوده و البته تا کنون به تایید منابع رسمی نرسیده است، پنج نفر در زندان مرکزی قم، ۳ نفر در زندان یزد، سه نفر در زندان مرکزی اصفهان، دو نفر در استان خراسان شمالی، یک نفر در زندان اهواز، یک نفر در زندان میانه، یک نفر در زندان سراب، یک نفر در زندان اوین اعدام شده‌اند که حمل و نگه‌داری و قاچاق مواد مخدر دلایل عمده‌ی این اعدام‌ها را تشکیل داده است.

آمار دقیق اعدام‌ها در ایران، هیچ‌گاه منتشر نشده است، آمارهایی که در طول ماه‌ و یا سال منتشر می‌شود، تنها آن دسته از اعدام‌هایی است که اخبار آن توسط برخی زندانیان و یا منابع وابسته به دولت منتشر می‌کنند.

اجرای حکم‌های اعدام در ایران، در حالی صورت می‌گیرد که سازمان‌ها و گروه‌های حقوق بشر داخلی و بین‌المللی همواره به دولت ایران برای اجرای احکام اعدام اعتراض داشته‌اند.

ایران با توجه به جمعیت‌اش بعد از چین بیش‌ترین تعداد اعدام‌ها را در میان کشورهای جهان دارا است.

چگینی؛ کارگری که به خاطر آزادی شهید شد


محرم چگینی سال گذشته در 25 خرداد ماه در تظاهرات مسالمت آمیز مردم معترض مقابل پایگاه بسیج با ضرب گلوله کشته شد و حتی فیلم تیر خوردن، به زمین افتادن و بلند کردن پیکرش از روی زمین توسط دوربین های شاهدان به ثبت رسید. معصومه چگینی همسر محرم بارها و بارها در مصاحبه های خود تاکید کرده که تا آخرین لحظه ی زندگی اش شکایتش را پس نمی گیرد و می خواهد بداند قاتل همسرش کیست و چرا باید جنازه او در خیابان های فاز چهار اندیشه و دور از تهران پیدا شود. معصومه 30 ساله از یک سالی می گوید که تلخ ترین و سخت ترین لحظه های زندگی اش را بدون همسرش سپری کرده است.