۱۳۹۱ دی ۲۹, جمعه

ارزش ریال جمهوری اسلامی 113 درصد کاهش یافته

رادیو فرانسه: احمد توکلی چهره شاخص مجلس شورای اسلامی و رئیس سابق مرکز پژوهش های مجلس عنوان کرد: در یك دوره دو ماهه آذر و دی سال گذشته ارزش پول ملی 55درصد كاهش یافت و به‌طور كلی طی 10 ماه از ابتدای آذر سال گذشته تا 8 مهر سال جاری ارزش پول ملی 113درصد كاهش یافت.

توكلی در جلسه ای در انجمن اقتصاددانان با بیان این مطلب كه وجود نوسان در بازار به مراتب از افزایش قیمت بدتر است، خاطرنشان كرد: در دوره یك ماهه از 8 شهریور تا 8 مهرماه سال جاری صعودی بودن نرخ ارز كاملاً آشكار بود، به‌طوری كه 8 مهرماه به 2850تومان و در مهر به 3500 تومان رسید.
وی ضمن اشاره به این‌كه ارزش پول ملی در پایان دوره مورد بررسی تا 87درصد تضعیف شد، افزود: «این وضعیت نااطمینانی و ریسك را بالا برده، به سرمایه‌گذاری آسیب‌زده و سفته‌بازی را افزایش می‌دهد و به‌طور كلی تقاضای ارز برای فرار سرمایه بیش‌تر می‌شود.»
عضو كمیسیون برنامه بودجه مجلس در توضیح علل و عوامل وضعیت فعلی گفت: «حدود 80 درصد از درآمد صادراتی كشور از نفت بوده كه آن هم در مالكیت دولت است. بنا‌بر‌این دولت بزرگ‌ترین عرضه‌كننده و مصرف‌كننده ارز در كشور است، پس ایجاد بورس ارز، ادعایی بی‌پایه است.»
وی تحریم‌ها را یكی از عوامل مؤثر بر التهابات بازار عنوان كرد و گفت: «تشدید نااطمینانی در اقتصاد بر تولید و سرمایه‌گذاری تأثیر منفی داشته و با افزایش هزینه‌های مبادله و تسعیر چند باره ارز، انحصار چندجانبه خدمات بانكی، انحصار بازار بیمه، مبادلات تهاتری، نگه‌داری ارز در خارج و حمل مجدد كالا هزینه‌ها را به شدت بالا برده است.»
توكلی با بیان این‌كه به‌طور كلی تحریم‌ها 15 تا 30درصد هزینه واردات را افزایش داده است، گفت: «نباید همه بی‌كفایتی‌ها را متوجه تحریم‌ها كرد و به سیاست خارجی كشور فشار آورد.»
وی وجود اعتماد را لازمه یك اقتصاد پویا دانست و گفت: «صدور 63 بخش‌نامه مختلف در طول یك سال، اقتصاد را بی‌ثبات كرده و با ایجاد حالت نااطمینانی تصمیم‌گیری‌ها را سخت‌تر و هزینه‌های صادرات و واردات را افزایش می‌دهد.»
پیش از این نیز بسیار از کارشناسان اقتصاد از کاهش ارزش پول ملی ایران و تاثیرات مخرب اقتصادی و اجتماعی آن هشدار داده بودند.
چندی پیش یک مقام مسوول عنوان کرده بود، بسیاری از کارگران افغانستانی در حال بازگشت به کشور خود هستند و علت آن نیز کاهش ارزش پول ملی ایران است. از سوی دیگر، این مسئله به گفته مقامات جمهوری اسلامی موجب افزایش پدیده قاچاق شده است.

مذاکرات اتمی شکست خورد / چشم انداز تيره و تار

به گزارش خبرگزاری فرانسه از وین، مسئول تیم اعزامی آژانس بین المللی انرژی اتمی صبح امروز پس از بازگشت از تهران گفت، مذاکرات هسته ای با رژیم تهران یک بار دیگر شکست خورد و دو طرف نتوانستند به توافق برسند.

هرمان نکارتز، کارشناس بلژیکی آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت، پس از دو روز گفتگوهای فشرده (چهارشنبه و پنج شنبه) نتوانستیم در مورد مسایل مورد اختلاف به توافق برسیم.


چشم انداز تيره و تار مذاکرات اتمی

روزنامه واشنگتن پست در مقاله ای با عنوان "چشم انداز تيره و تار مذاکرات اتمی با رژیم تهران" نوشت، در حالی که تا کنون پيشرفتی از مذاکرات کشورهای 5+1 با رژيم تهران حاصل نشده است، مقامات و تحليلگران در هر دو طرف ارزیابی می کنند که امکان دستیابی به یک توافق ضعیف است.

این روزنامه نوشت، در تهران عليه هرگونه امتياز دادن به طور علنی اظهاراتی بیان شده است و در آمريکا نيز برخی در کنگره اخطار کرده اند نبايد به رژيم تهران امکان هيچ گونه غنی سازی اورانيوم، حتی برای اهداف غيرنظامی داده شود.

واشنگتن پست در ادامه به نقل از دنيس راس مشاور سابق اوباما در امور ايران می نويسد، سئوال اينجا است که آيا خامنه ای از چنان جربزه و حمايت سياسی برخوردار است که بتواند وارد معامله ای شود که در آن امتيازات دردناکی بدهد؟

این دیپلمات ارشد آمریکايی آن را بعيد می داند و شانس آن را زير 50 درصد عنوان می کند.

تایید حکم اعدام یک فعال سایبری؛ شرح شکنجه ها و...

خبرگزاری هرانا – حکم اعدام وحید اصغری که در شعبه ۶ دیوان عالی کشور نقض شده بود، مجددا با تایید حکم اعدام توسط دادگاه انقلاب به دیوان عالی کشور ارجاع شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم اعدام وحید اصغری وبلاگ نویس و دانشجوی انفورماتیک دانشگاه بنگلور هند دی ماه سال گذشته توسط قاضی صلواتی صادر واسفندماه سال گذشته توسط شعبه ۶ دیوان عالی کشور بدلیل ایرادات اساسی از قبیل عدم سنخیت اتهامات وارده و اعترافات متهم نقض گردیده بود.

پرونده وحید اصغری مجددا برای رفع اشکالات به شعبه بدوی ارسال گردید که با تایید حکم اعدام توسط این قاضی دادگاه انقلاب، پرونده وی مجددا به دیوان عالی کشور ارجاع شد.

اصرار دوباره قاضی صلواتی برحکم اعدام این دانشجوی وبلاگ نویس زندانی و ارسال پرونده وی به شعبه ۶ دیوان عالی کشور در حالی صورت می‌گیرد که، نقض دیوان به پرونده، نقض کلی و علی الاطلاق بوده و می‌بایستی تحقیقات در پرونده دوباره صورت می‌گرفت که متاسفانه و در یک روال مشکوک وغیر قانونی توسط صلواتی، قاضی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، متهم فقط یکبار در تاریخ ۱۱ آذر ماه سال جاری به دادگاه فراخوانده شد که بدلیل عدم صلاحیت قاضی و دادگاه انقلاب برای رسیدگی به جرایم رایانه‌ای و اطفال وحید اصغری در دادگاه حاضر نشد.

گفتنی است، قاضی صلواتی با وجود عدم حضور متهم آنهم در اولین جلسه رسیدگی، حکم اعدام وی را دوباره تایید و پرونده را مجددا به شعبه ۶ دیوان عالی کشور تحت شماره ۹۱۰۶۰۷ ارسال کرد.


شرح شکنجه ها و اعترافات اجباری

وحید اصغری، زندانی ۲۵ ساله که به اتهام پرونده موسوم به ” مدیریت سایت های مستهجن و مخالف دین اسلام” که دیماه دو سال پیش به اعدام محکوم شده است اکنون دچار روانپریشی است و خانواده اش خواستار تجدید نظر در این حکم شده اند. این زندانی طبق شکایت نامه اش که متن آن در اختیار کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران قرار گرفته است بارها توسط بازجویانش شکنجه و وادار به اعتراف های بر علیه خودش شده است. او شکایت نامه ای برای رسیدگی به اوضاعش خطاب به قاضی صلواتی نوشته که هنوز بی پاسخ مانده است. این پرونده دو متهم دیگر نیز به نام های سعید ملک پور و شهرام وزیری نیز دارد. سعید ملک پور نیز از سوی دادگاه به اعدام محکوم شده است.

وحید اصغری شکایت نامه ای در تاریخ ۲۵ آذرماه ۱۳۸۸ خطاب به قاضی صلواتی درخصوص شکنجه ها و فشارهای که به او وارد شده بود نوشت و خواستار رسیدگی شد. وی در بخشی از این نامه گفته است:« با چشم بند و دست بند مرا شدیدا به چوب بسته و به ـ حالت ـ کاسه سر و به سمت پائین آویزان کردند، با طناب و دستبند و شلاق و سیلی می زدند. ضربه زدن به شکم و پهلو با پنجه بوکس و گذاشتن چاقو زیر گلویم و روی رگ دستم و تهدید به قتل و تجاوز جنسی چند نفره به من به زور هر چه می خواستند را تلقین می کردند و با وعده و اجبار از من اعتراف غیر واقعی و کذب و امضا و اثر انگشت و نوار مصاحبه ی ویدئویی جعلی بارها گرفتند. در حالی که من فقط متهم بودم.»

احمد اصغری،برادر وحید اصغری، با اظهار اینکه حکم اعدام او ناعادلانه است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:« سپاه همان روزهای اول به برادرم گفته بود اعدامت می کنیم و در رسانه های مختلف هم نوشته شده بود که برای وحید حکم اعدام صادر شده است در حالی که وحید به تازه گی به دادگاه رفته و حکم او هم ۷ دی ماه امسال صادر شد . این یعنی اینکه قاضی کاره ای نیست و حکم را بازجوهای سپاه برای متهمین سیاسی قبلا صادر می کنند و قاضی تنها وظیفه دارد آن را برای رسمی کردن تایید کند . حالا طرف اصلا جرمی داشته باشد یا نداشته باشد مهم نیست.»

احمد اصغری برادر این زندانی محکوم به اعدام که اکنون در آمریکا به سر می برد در خصوص اتهام های برادرش که منتهی به حکم اعدام او شده است، به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:« اتهام های زیادی به او زده اند از جاسوس دولت گرفته تا ارتباط با سازمان منافقین و در اختیار گذاشتن فضای اینترنتی به افرادی که سایت های مخالف رژیم راه انداخته اند اما او تنها جرمش این بوده که فضای اینترنتی در اختیار دیگران قرار می داده، اینکه بعد از آن چه مطالبی در آن فضا کار می شده به او دیگر ربطی نداشته است. آنقدر اتهام های برادرم زیاد هست که من وقتی برای اولین بار سایت گرداب( متعلق به سپاه پاسداران) را دیدم فکر کردم این اتهامات احیانا مال مافیای سیسیل ایتالیا و گانگسترهای کلمبیا و با پشتیابانی چند دولت قدرتمند خارجی هست نه مال یک جوان کارگرزاده ۲۱ ساله که برای تامیین مخارج تحصیل اش در هند دامین می فروخته است.»

وحید اصغری، متولد ۱۳۶۵ و متولد شهر میانه (آذربایجان شرقی)، فعال سایبری و دانشجوی مقطع کارشناسی در دانشگاه هند در تاریخ ۶ دی ماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب توسط قاضی صلواتی به اعدام محکوم شد. او در تاریخ ۱۹ اردبیهشت سال ۱۳۸۷ در فرودگاه امام خمینی توسط ماموران لباس شخصی سپاه پاسداران بازداشت شد. به گفته برادرش او پس از ۴ سال بودن در هند برای دیدن مادرش به ایران آمده بود که توسط نیروهای امنیتی در فرودگاه دستگیرشد. وحید اصغری در آن زمان ۲۱ سال داشته است. در اسفند ماه همان سال(۱۳۸۷) شبکه سایبری سپاه پاسداران خبر بازداشت وحید اصغری را به همراه چند نفر دیگر به اتهام مدیریت سایت های مخالف دین اسلام و مستهجن به طور رسمی اعلام کرد.

احمد اصغری با اظهار اینکه خانواده اش درخواست تجدید نظر داده اند، گفت: « در طول چهار سال بازداشت او ما بارها به مراج قضایی مراجعه کرده ایم و نامه های متعددی به مسولان قضایی کشور نوشتیم که همگی بی پاسخ ماندند.حالا هم در خواست تجدید نظر برادر دیگرم داده است و حالا فقط امیدواریم به دادگاه تجدید نظر.»

احمد اصغری در مورد اینکه آیا وکیل برادرش توانسته قبل از دادگاه پرونده موکلش را بخواند و یا با او ملاقاتی داشته باشد، گفت:« دقیقا نمی دانم آقای علیرضا طبا طبایی وکیل برادرم چقدر در جریان مسائل قرار می گرفت و چگونه مراحل طی شد چون خود من هم بسیار مشکل می توانم با ایران ارتباط برقرار کنم . اوایل که خانواده ام را تهدید می کردند که حتی با کسی درباره پرونده برادرم صحبت نکنند و با کسی تماس نگیرند و چیزی نگویند.»

برادر این زندانی در خصوص وضعیت جسمی و روحی او گفت:« کاسه سر، استخوان بینی، استخوان یکی از پاهایش و دنده های اصغر زیر شکنجه شکسته شده اند. گوشش چرک کرده و از نظر روحی دیوانه اش کرده اند. پزشک قانونی شکنجه شدن و روانپریشی او را تایید کرده و به جای آنکه برادرم درمان شود قاضی برای او حکم اعدام صادر کرده است در حالیکه شخص روانپریش را اصلا محاکمه نمی کنند.»

احمد اصغری در خصوص اتهام اصلی برادرش که در خصوص مدیریت سایت های مستهجن اعلام شده است، گفت:« منظورشان میزبانی سایت های کسانی مانند احمد باطبی ،خود من و سایر سایت های سیاسی دیگر است که خوب به نظر آنها مستهجن تر از اینگونه سایت ها در دنیا چیز دیگری نیست، یعنی سایتهای که مربوط به سیاست، نقد دین و خبررسانی درست است.»

برادر وحید اصغری در پاسخ به این سوال که آیا برادرش اتهام هایش را در دادگاه پذیرفته است، گفت:« هیچ کدام از اتهامات را وحید قبول ندارد و در شکایت نامه ای نیز که خطاب به قاضی دادگاهش نوشته است آنچه را که در عرض ۴ سال سپاه پاسداران بر او روا داشته توضیح داده و خواستار رسیدگی به رنجی که کشیده، شده است.»

احمد اصغری درباره دفاعیات برادرش به کمپین گفت:« وحید در شکایت نامه خود گفته که هیچ گونه سایتی نداشته است و تنها گناهش این است که سروری داشته که به سایتهای گوناگون وصل می شده و دمین به دیگران می فروخته است. حالا اینکه بعد از آن در سایت ها چه مطلبی منتشر می شده به صاحب سایت مربوط می شده نه به او که فقط فروشنده فضای اینترنتی بوده است. مثل این می ماند که زمینی را کسی بفروشد و بعد خریدار در آن زمین چیزی ایجاد کند که به نظر دولت خوب نباشد. اما در آن شرایط صاحب زمین مسول چیزی است که بنا شده و نه فروشنده زمین. البته این حرف ها برای کسانی است که منطق داشته باشند نه برای حاکمان ما که رسما دارند خود اینترنت را اعدام می کنند.»

احمد اصغری همچنین درباره اینکه آیا خانواده اش با او ملاقات به شکل مرتب دارند به کمپین گفت:« ما از وحید در ماه های اول بازداشتش خبری نداشتیم. فقط مفقود شده بود. بتدریج متوجه بازداشت برادرم شدیم. یکسال پس از بازداشتش اجازه ملاقات یافتیم و اکنون خانواده تقریبا به طور مرتب او را در زندان اوین ملاقات می کنند.»

گزارشگران بدون مرز: منصوره بهکيش را زندانی نکنيد

گزارشگران بدون مرز با انتشار بيانيه‌ای از مقامات مسئول جمهوری اسلامی ايران خواست تا منصوره بهکيش، فعال مدنی را که قرار است برای اجرای حکم زندان خود را معرفی کند، زندانی نکنند.

گزارشگران بدون مرز در اين بيانيه که امروز، پنج‌شنبه ٢٨ دی‌ماه منتشر شد نگرانی خود را از احضار منصوره بهکيش، شهروند وب‌نگار و فعال حقوق مدنی، برای سپری کردن حکم شش ماه زندان اعلام کرد.

منصوره بهکيش ١٨ دی‌ماه ١٣٨٩ به همراه ٣٣ تن از زنان خانواده‌های قربانيان اعدام و سرکوب از دهه شصت تا امروز که عنوان "مادران عزادار" را دارند در پارک لاله بازداشت و پس از چند روز آزاد شد.

وی سپس در روز ٢٢ خرداد ١٣٩٠ در تهران بار ديگر بازداشت گرديد و به بند ٢٠٩ زندان اوين انتقال يافت. اين بار نيز اين فعال مدنی پس از يک ماه زندان با سپردن وثيقه به شکل موقت و تا برگزاری دادگاه آزاد شد.

در ۱۶ آذرماه ١٣٩٠ شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران او را به چهار سال و نيم زندان به اتهام "اجتماع و تبانی عليه نظام از طريق تشکيل گروه مادران عزادار" و "تبليغ عليه نظام" محکوم شد.

گزارشگران بدون مرز: منصوره بهکيش سال‌هاست قربانی آزارهای قضايی – امنيتی‌ست، که خود نشانگر اعمال فشارهای نظام‌مند رژيم بر خانواده‌های زندانيان اعدام شده‌ای‌ست که سکوت و روايت رسمی در اين‌باره را نمی‌پذيرند
اين حکم در تيرماه امسال از سوی دادگاه تجديدنظر به شش ماه زندان قطعی و سه سال و نيم زندان تعليقی (به مدت پنج سال) تعديل يافت.

اکنون منصوره بهکيش تا ١٠ بهمن‌ماه سال جاری فرصت دارد که خود را به دادياری اجرای احکام زندان اوين معرفی کند.

گزارشگران بدون مرز در بيانيه خود آورده است: "ما از مقامات مسئول می‌خواهيم که از زندانی کردن منصوره بهکيش خوداری کنند."

اين سازمان مدافع حقوق روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران گفته است منصوره بهکيش "سال‌هاست قربانی آزارهای قضايی – امنيتی‌ست، که خود نشانگر اعمال فشارهای نظام‌مند رژيم بر خانواده‌های زندانيان اعدام شده‌ای‌ست که سکوت و روايت رسمی در اين‌باره را نمی‌پذيرند."

گزارشگران بدون مرز جرم اين خانواده‌ها در ايران را "تلاش برای روشن شدن حقيقت و خواست عدالت برای عزيزان خود" دانسته است که "يا خودسرانه اعدام و يا در گورهای جمعی ناپديد شده‌اند."

بيانيه آورده است کسانی چون منصوره بهکيش که درباره‌ اين "رويدادهای دهشتناک" اطلاع‌رسانی می‌کنند به جرم "تبليغ عليه نظام" محکوم و زندانی می‌شوند.

منصوره بهکيش که شش تن از اعضای خانواده‌اش از سال ٦٠ تا ٦٧ خورشيدی توسط جمهوری اسلامی ايران کشته شده‌اند تاکنون چندين مقاله برای روشن شدن همه حقايق درباره‌ اعدام‌های زندانيان سياسی بر روی اينترنت منتشر کرده و به شکل مستمر از سوی نهادهای امنيتی احضار و مورد بازجويی و يا بازداشت قرار گرفته است.

وی همچنين از فعالان "مادران خاوران" است، نامی برگرفته از گورستان خاوران که محل دفن زندانيان سياسی اعدام شده‌ و گورهای جمعی کشتار زندانيان در سال ١٣٦٧ است.

خانواده‌های اين قربانيان خواهان دادخواهی هستند و از سوی مسئولان حکومت ايران به‌شدت تحت فشار قرار دارند.

منصوره بهکيش هم‌اکنون مسئوليت نگاهداری از مادر پير و بيمار خود را نيز بر عهده دارد.

نسرين ستوده و بهاره هدايت به مرخصی آمدند

نسرين ستوده، وکيل و فعال حقوق بشر زندانی پس از يک سال و چهار ماه زندان به مرخصی آمد. همزمان با وی بهاره هدايت، فعال دانشجويی نيز با سپردن وثيقه به مرخصی آمد.

رضا خندان، همسر نسرين ستوده وکيل زندانی بعد از ظهر امروز پنج‌شنبه ۲۸ دی‌ماه بدون توضيحی در صفحه فيس‌بوک خود از مرخصی نسرين ستوده خبر داد.

تارنمای کلمه نوشته است اين وکيل زندانی برای سه روز و با سپردن وثیقه ۳۰۰ میلیون تومان به مرخصی آمده است.

همچنين امين احمديان، همسر بهاره هدايت، فعال دانشجويی زندانی نيز در صفحه فيس‌بوک خود نوشت همسرش با وثيقه ۷۰۰ ميليون تومان امروز به مرخصی آمد.

به‌گفته امين احمديان مقامات قضايی گفته‌اند در صورت "عدم هرگونه مصاحبه، فعاليت و ديدار سياسی و يا حضور در جمع‌های سياسی" بهاره هدايت می‌تواند مدت طولانی‌تری را در مرخصی بماند تا پيگير مسايل درمانيش باشد.

بهاره هدايت بيماری سنگ کلیه و ستگ صفرا دارد و چند ماه پيش نيز برای درمان به مرخصی آمده بود.

همسر بهاره هدايت همچنين گفته است "خبرهای خوب ديگری" نيز در مورد چند زندانی سياسی ديگر مطرح است.

نسرين ستوده، دوم دی‌ماه سال جاری به مدت سه ساعت با حضور مأموران اجازه داشت در مراسم خاکسپاری صفوری فخريان، مادرش شرکت کند.

به گفته يکی از مادران کمپين يک ميليون امضا، هنگامی که خانواده، دوستان و ياران نسرين ستوده برای خاکسپاری مادر اين فعال حقوق بشر حاضر بودند، حضور ناگهانی نسرين ستوده مجلس عزای مادرش را با اشک توأم با غم و شادی آميخت.

به‌گفته امين احمديان، همسر بهاره هدايت، مقامات قضايی گفته‌اند در صورت "عدم هرگونه مصاحبه، فعاليت و ديدار سياسی و يا حضور در جمع‌های سياسی" بهاره می‌تواند مدت طولانی‌تری را در مرخصی بماند تا پيگير مسايل درمانيش باشد
پس از خاکسپاری و صرف غذا و ديدار با دوستان و شرکت‌کنندگان در مراسم خاکسپاری، مأموران او را به زندان اوين بازگرداندند.

نسرين ستوده ۱۳ شهريورماه ۱۳۸۹ بازداشت شد و به ۱۱ حبس تعزيری، ۲۰ سال محروميت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعيت از خروج از کشور، محکوم شد. زندان او در دادگاه تجديدنظر به شش سال کاهش يافت.

وی به‌تازگی در اعتراض به وضعيت خود در زندان و ممنوع الخروجی دختر ۱۲ ساله‌اش از ايران ۴۹ روز دست به اعتصاب غذا زد.

نسرين ستوده در اعتراض به اجرا نشدن آئين‌نامه اداره امور زندان‌ها و محروميت از حقوق يک زندانی از جمله دسترسی نداشتن به تلفن و ايجاد انواع محدوديت‌ها برای ملاقات با فرزندان خردسال خود و همچنين به‌ دليل تشکيل پرونده کيفری و صدور قرار ممنوعيت خروج از کشور برای همسر و دختر ۱۲ ساله‌اش مهراوه از روز ۲۶ مهرماه سال جاری (۱۷ اکتبر ۲۰۱۲) دست به اعتصاب غذا زده بود.

وی سپس شکستن اعتصاب غذای خود را به رفع ممنوعيت خروج دختر‌شان مهراوه از کشور منوط کرده بود که با دستيابی به اين خواسته خود به اعتصاب پايان داد. 

چندی پيش مراسم اهدای جايزه آزادی انديشه ساخاروف از سوی پارلمان اروپا به نسرين ستوده و جعفر پناهی فيلمساز مطرح ايرانی با حضور شخصيت‌های حقوق بشری و سياسی ايران و اروپا در استراسبورگ برگزار شد.

نسرين ستوده پيش از اين برنده جايزه حقوق بشر سازمان حقوق بشر بين‌الملل در سال ۲۰۰۸ نيز شده است.

بهاره هدايت، عضو شورای مرکزی و سخنگوی دفتر تحکيم وحدت و فعال کمپين يک ميليون امضاء، دهم دی‌ماه ۱۳۸۸ در رويدادهای پس از دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران برای پنجمين بار بازداشت شد.

اين فعال دانشجويی در دادگاه به ۹ سال و نيم حبس تعزيری محکوم شد و حکم‌اش بدون هيچ تغييری به تأييد دادگاه تجديدنظر رسيد. اين حکم، سنگين‌ترين حکم قضايی است که از ابتدای تأسيس انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌ها برای يکی از اعضای اين تشکل‌ها صادر شده است.

بهاره هدایت جایزه هرالد ادلستام سوئد را ۲۸ فروردین‌ماه سال جاری به دلیل "شجاعت فوق‌العاده و تعهد به عدالت فعالانه در برابر نقض حقوق بشر در ایران" دریافت کرد.